قلعه مهر پادین، محافظ افسانه ای در مهریز را بهتر بشناسیم!

4.1
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
قلعه ایرانی که سخن از افسانه ها می گوید! +تصاویر
18 شهریور 1399 08:00
2

 معرفی قلعه مهرپادین

شهرستان مهریز از شهرهای تاریخی استان یزد می باشد و به سبب  قدمت خود و آثار تاریخی که دارد هر سال گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. قلعه مهرپادین در ۳۰ کیلومتری یزد قرار دارد و از زیباترین جاذبه‌های گردشگری در مهریز است.این قلعه در گذشته سکونتگاه بوده است و با توجه به مساحت آن عده زیادی می توانستند در آن سکونت داشته باشند. این قلعه در منطقه‌ای با چشم‌اندازی زیبا و در میان کشتخوان‌ها، باغ‌های میوه و زمین‌های زراعی واقع شده و تمام شهر را همچون نگهبانی هوشیار، تحت مراقبت خود داشته است.

قلعه ایرانی که سخن از افسانه ها می گوید + تصاویر

تاریخچه قلعه مهرپادین

در خصوص تاریخچه قلعه مهرپادین نظرات متفاوتی وجود دارد: عده‌ای بر این باور هستند که این قلعه متعلق به دوران صفوی است، اما تعدادی دیگر این بنای تاریخی را مربوط به حکومت آل مظفر و همزمان با ساخت ارسن مجموعه شهری مهرپادین می‌دانند.

قلعه ایرانی که سخن از افسانه ها می گوید + تصاویر

اما روایتی که بین اهالی این شهرستان رواج دارد به این موضوع اشاره دارد که پس از حمله‌ی مغولان و کشته شدن تمامی مردم، تنها یک کودک زنده مانده و سربازان مغول از کشتن آن نیز صرف نظر کرده‌اند و آن کودک را به مردم روستای سریزد که در نزدیکی مهریز قرار دارد، تحویل داده‌اند. آن کودک پس از اینکه بزرگ شده به محل تولد خود بازگشته و برای جلوگیری از حمله، این قلعه را می سازد. قلعه‌ای خشتی و باشکوه که تا همین دهه‌های اخیر، فعال و مسکونی بوده و هر کدام از اهالی در آن اتاقی برای خود داشتند و برای انبار کالا و نگهداری محصولات کشاورزی و آذوقه و دام از آن استفاده می‌کردند.

قلعه ایرانی که سخن از افسانه ها می گوید + تصاویر

 

معماری قلعه مهرپادین

قلعه‌ی مهرپادین از دو حصار و باروی دفاعی ساخته شده است این قلعه دارای ۹ برج مدور است. خندقی دورتادور این قلعه به منظور محافظت از اموال و افرادی که در قلعه زندگی می کردند نیز کنده شده است. فضای داخلی قلعه در دو حصار با ارتفاع 6.5 متر احاطه شده است.

قلعه ایرانی که سخن از افسانه ها می گوید + تصاویر

به منظور ورود به این قلعه می‌بایست از در ورودی که در جنوب این قلعه وجود دارد از طریق یک در چوبی ۲ لتی وارد شوید. در چوبی قلعه با گل میخ‌هایی تزئین شده است و سردر ورودی آن دارای یک قوس خوش فرم و نیزه دار است همچنین قسمت بالایی در نیز دارای تیرکش و تزئینات است. در فاصله بین در اول حصار بیرونی و در دوم حصار درونی نیز فضای هشتی با پوشش ۴ بخشی وجود دارد که از فضای زیرین آن برای نگهداری کالا در آن زمان استفاده می‌شده است. پس از ورودی، شاه کوچه یا گذر اصلی قلعه وجود دارد.

قلعه ایرانی که سخن از افسانه ها می گوید + تصاویر

درون قلعه فضاهای گوناگونی از قبیل اصطبل، بخش مسکونی شاه نشین و عام نشین، انبار نگهداری کالا و فضای عمومی یا مذهبی به چشم می خورد. فضای شاه نشین یا ارباب نشین قلعه در مرتفع ترین بخش بنا بالای فضای ورودی نیز قرار دارد و بر تمامی فضاهای داخلی و محوطه خارجی مشرف است.

قلعه ایرانی که سخن از افسانه ها می گوید + تصاویر

امیدواریم روزهای سخت پاندمی به زودی تمام شده و اگر تا به حال به بازدید از این قلعه نرفته‌اید، موفق به دیدن آن شوید!