آرامگاه نادر شاه افشار، فاتح کوه نور در مشهد

4.7
از 3 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
از فاتح کوه نور چه می دانید + تصاویر
24 آبان 1399 08:00
1

 نادرشاه افشار، بنیانگذاری سلسله افشاریه و یکی از پادشاه بنام ایران پس از اسلام بود که مغول‌ها را سرکوب و عثمانی و روسیه را از ایران بیرون راند. جنگ‌های پیروزمندانه و تجدید استقلال ایران از یک سو و غنایم جنگی‌اش که به همراه خود آورد از سوی دیگر وی را به شهرت و محبوبیت رسانید. او علاوه بر اشیای گرانبها و جواهرات، چندین هزار جلد کتب نفیس نیز از هند الماس کوه نور و الماس دریای نور را نیز با خود به ایران آورد که مشهورترین و باارزش‌ترین این غنائم بود، الماس دریای نور هم‌اکنون در  موزه جواهرات ملی ایران در تهران نگهداری می‌شود.

نادر شاه افشار

آرامگاه نادرشاه افشار

بنای آرامگاه وی در مشهد قرار گرفته است مشهد، در طول تاریخ از شهرهای مهم ایران بشمار می آید. پس از اینکه حکومت صفویه منقرض شد، نادرشاه افشار در خراسان قیام کرد و در سال 1148 به پادشاهی رسید و شهر مشهد را به عنوان پایتخت ایران تعیین کرد. او در سال 1143 و پس از باز گشت از جنگ هند سنگهای سیاه مرمر را از آذربایجان برای جلال و شکوه بخشیدن به مقبره همراه خود به ایران آورد . اما نادر شاه به همین اکتفا نکرد و مقبره خانوادگی دیگری به نام عمارت خورشید ساخت.

نادر شاه افشار

باتوجه به آنکه نادرشاه در نزد پادشاهان بعدی بسیار محبوب بود، بعد از به قتل رسیدن وی در دوره قاجار پیکر او را به مقبره هایی در خور مقام او انتقال میدادند. ابتدا آقا محمد خان قاجار، پیکر او را به تهران و بعد قوام السلطنه قوام السلطنه مقبره ای در محل یکی از آرامگاه های یاد شده برای نادرشاه ساخت. اما انجمن آثار ملی ایران برای نکوداشت مقام نادرشاه در سال 1335 تصمیم به ساخت مقبره ای جدید گرفت. این بنای زیبا را معمار پرآوازه ایرانی، هوشنگ سیحون، در سال ۱۳۴۲ طراحی کرد و ساخته شد.

آرامگاه نادر شاه افشار

این آرامگاه باشکوه که 12000 متر مربع مساحت دارد در مجموعه ای به نام باغ نادری به وسعت 14400 متر مربع ساخته شد. ساختمان شامل مقبره به علاوه ی دو تالار به عنوان موزه هایی برای اسلحه و همچنین آثار دوره نادری است. در فضایی به شکل یک مربع با ابعاد ۱۵ در ۱۵ متر و با ارتفاع 5/2 متر ساخته شده است. سقف این فضا نیز 6 متر ارتفاع دارد و ستونهایی از سنگ یکپارچه با ارتفاع 26/2 در آن قرار دارد.

آرامگاه نادر شاه مشهد

چیزی که بیشتر از همه توجه شما را جلب خواهد نمود تندیس زیبا و با ابهت نادرشاه سوار بر یک اسب و تعدادی از از سربازان او است که توسط مجسمه ساز هنرمند، ابوالحسن فقیهی ساخته شده است. قرار گرفتن تندیس بر روی یک حجم سنگی به شکوه آن افزوده است.

نادر شاه افشار

نادر شاه افشار مشهد

نادر شاه افشار

آرامگاه نادر شاه افشار مشهد