7 کاروانسرای معروف ایرانی که تبدیل به هتل شدند

4
از 5 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
هتل‌های معروف ایرانی که قبلا کاروانسرا بوده‌اند! + تصاویر
27 اسفند 1399 07:00
0

دوره ساخت کاروانسراها در ایران را می‌توان به دوران صفویه نسبت داد. در واقع شاه عباس، اولین پادشاهی بود که در ایران دستور ساخت کاروانسراهایی را در میان راه شهرهای پر رفت و آمد داد؛ چرا که با توجه به موقعیت ایران در راه تجاری ابریشم، تجار زیادی وارد ایران می‌شدند؛ به همین دلیل، این کاروانسراها برای آسایش و تجدید قوای مسافران ساخته شدند.

کاروانسراها از آثار دیدنی و مهم ایران هستند که امروزه برخی از آن‌ها به هتل‌های سنتی تبدیل شده‌اند. این هتل کاروانسراها ممکن است بافت سنتی داشته باشند، اما از تمام امکانات امروزی نظیر کافی شاپ، رستوران، تلوزیون، پارکینگ برخوردار هستند. شما می‌توانید با اقامت در این هتل کاروانسراها، تجربه‌ای متفاوت داشته باشید. در ادامه همراه ما باشید تا هفت کاروانسرایی که امروزه به هتل‌های باصفا و دنج تبدیل شده‌اند را به شما معرفی کنیم.

۱. هتل کاروانسرای مشیر یزد

قدمت کاروانسرای مشیر به ۱۵۰ سال قبل برمی‌گردد. این هتل که در شهر یزد واقع شده، در زمان مظفرالدین شاه قاجار ساخته‌شده است. کاروانسرای مشیر که زمانی اقامتگاه مسافران خسته از راه بوده، هم اکنون به عنوان هتلی زیبا با بافت سنتی و امکانات مدرن شناخته می‌شود. این کاروانسرا در سال ۱۳۷۵ به هتل تغییر کاربری داد و بازسازی شد.

فاصله هتل کاروانسرای مشیر تا میدان امیر چخماق کمتر از یک کیلومتر است و با پای پیاده در کمتر از پنج دقیقه می‌توان به مسجد جامع و باغ دولت‌آباد و بازار خان رسید. ترکیب بافت سنتی همراه با اتاق‌هایی که دور تا دور حیاط قرار گرفته‌اند، پنجره‌هایی با طرح قدیمی و شیشه‌های رنگی، گذشته را برای مسافران تداعی می‌کنند.

حوض‌ها و آبنما‌های داخل حیاط، از دیگر جذابیت‌های این هتل است، که سبب فراهم شدن محیطی دنج و باصفا برای استراحت مسافران شده است. رستوران مشیر دارای کاشی‌های هفت رنگ سنتی و معماری اصیل ایرانی است. در این رستوران غذاهای متنوعی سرو می‌شود.

هتل کاروانسرای مشیر
عکس از آرشیو لست‌سکند | پرستو عطرسایی

 

۲. هتل عباسی اصفهان

بدون شک می‌توان گفت که هتل عباسی یکی از بهترین گزینه‌ها برای اقامت در شهر اصفهان است؛ به ویژه برای افرادی که عاشق معماری و اصالت بناهای تاریخی هستند. این کاروانسرای تاریخی، در ۶۰ کیلومتری جاده اصفهان به نائین قرار گرفته و فاصله کمی تا بازار قدیمی کوهپایه، باتلاق خونی و سایر جاذبه‌ها دارد. قدمت بنای کاروانسرای عباسی به دوره صفویه بازمی‌گردد.

در سال ۱۳۷۲ این بنا به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید و بعد از بازسازی، از سال ۱۳۹۳ به عنوان مرکزی اقامتی، پذیرای مسافرانی شد که به تاریخ علاقه‌مندند و ترجیح می‌دهند به جای هتل‌های امروزی، در یک بنای تاریخی اقامت کنند.

فضای هتل و معماری اتاق‌ها آنقدر جذاب و منحصربه فرد است که همه را شگفت‌زده می‌کند‌. به طوری‌که به محض ورودتان به این کاروانسرا، غرق در معماری و اصالت این بنا خواهید شد. این هتل نیازهای مسافران امروزی را برطرف می‌کند. غذاخوری سنتی، سالن‌های چندمنظوره برای برگزاری همایش‌های مختلف، فروشگاه صنایع دستی، سالن تفریحات و ... از امکانات هتل عباسی به شمار می‌رود.

هتل عباسی
عکس از آرشیو لست‌سکند | امید سرافرازی

۳. هتل کاروانسرای لاله بیستون در کرمانشاه

هتل کاروانسرای لاله بیستون، در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری شرق کرمانشاه، بر سر راه قدیمی کرمانشاه به همدان، در دامنه کوه بیستون قرار گرفته است. این هتل نمایانگر طبیعت کوهستانی و هشتمین اثر جهانی ایران، یعنی کوه بیستون است. تماشای این هتل که روزگاری یک کاروانسرا بوده، زیر و بم زندگی اعیانی عصر صفوی را به ما نشان می‌دهد، زندگی‌ای که مایه‌هایی از آن را می‌توان در تزئین و چیدمان اتاق‌های هتل هم دید.

هتل لاله بیستون در مساحت شش هزار متر، ظرفیت پذیرایی از ۱۰۰ مسافر را دارد. همچنین ۲۰ واحد و سوئیت رویال و امپریال با تزئینات سنتی دارد، که با باز کردن پنجره اتاق‌هایش می‌توان نمای کوه بیستون را مشاهده کرد.

اگر پس از گشت‌وگذار احساس گرسنگی کردید، می‌توانید در رستوران سنتی یا رستوران تابستانی‌ این هتل که در فضای باز است، غذاهای ایرانی و فرنگی میل کنید. جذابیت‌های دیگر هتل کاروانسرای لاله بیستون شامل سالن همایش‌ ویژه جشن‌ها و برگزاری مراسم، اجرای موسیقی زنده، نمایشگاه و فروشگاه دائمی صنایع دستی محلی، فروشگاه تجهیزات و لوازم صخره نورد‌ی می‌شود.

کاخ نیمه تمام ساسانی، پل کهنه، پل کاروانسرای صفوی، کتیبه بیستون، پل خسرو، پرستشگاه پارتی، مجسمه هرکول و غار شکارچیان زیبایی هتل لاله بیستون را کامل می‌کند.

هتل کاروانسرای لاله بیستون
عکس از آرشیو لست‌سکند | زهرا

۴. هتل ارگ تاریخی گوگد در گلپایگان

زمان ساخت ارگ تاریخی گوگد به چهار قرن پیش برمی‌گردد. این مکان که حالا به مهمانسرایی آرام تبدیل شده، فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. در زمان‌های صلح از آن به عنوان کاروانسرا و در زمان‌های جنگ یا حمله دشمن، به عنوان دژ نظامی استفاده می‌شد. اما این ارگ، که زمانی بر سر راه جاده ابریشم و نبردهای بسیار بوده، امروزه به یک اقامتگاه باصفا تبدیل شده است‌.

هتل ارگ تاریخی گوگد سه ستاره، در پنج کیلومتری جاده گلپایگان به تهران و در شهری به نام گوگد واقع شده است. ارگ گوگد دارای اتاق‌های بزرگ، تمیز و راحتی است، و تزئین آن‌ها با مشک‌ و کوزه‌، تداعی‌گر گذشته برای مسافران است. اقامت در این هتل برای افرادی که دوست دارند چند روزی را دور از زندگی ماشینی و در یک فضای آرام و تاریخی بگذرانند، مناسب است.

هتل ارگ تاریخی گوگد در گلپایگان
عکس از ایران ویو

۵. هتل کاروانسرای زین‌الدین در شهر یزد

این کاروانسرا که در ۶۰ کیلومتری جاده یزد، کرمان در ۵۰۰ متری جاده قرار دارد‌، شاهکار معماری صفوی است و به دستور زین الدین، حکمران کرمان در قرن ۱۰ قمری ساخته شده است.

این هتل در گذشته محل استقرار تفنگچیان بوده و امروزه با حفظ اصالت پیشین، به یک هتل جذاب با رستوران‌های سنتی و سرویس‌های رفاهی، اتاق‌ها و فضا‌های اقامتی با سرویس‌های مناسب تبدیل شده است. این هتل کاروانسرا از سال ۱۳۸۲ شروع به فعالیت کرد. هتل زین ‌الدین تنها دارنده ایرانی دیپلم افتخار سازمان جهانی یونسکو به دلیل احیا و سازماندهی با بهره‌گیری از مصالح سنتی است. این کاروانسرا جزو خاص‌ترین اقامتگاه‌های ایرانی هم محسوب می‌شود.

هتل کاروانسرای زین‌الدین
عکس از خبرگزاری مهر

۶. هتل کاروانسرای یام در مرند

هتل کاروانسرا یام، یک هتل میان‌رده در شهر مرند در استان آذربایجان شرقی است. این هتل کاروانسرا در فاصله ۴۵ کیلومتری از شهر تبریز و ۱۲ کیلومتری از شهر مرند واقع شده است. قدمت کاروانسرای یام مرند که مربوط به دوره ایلخانیان است، به بیش از ۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد. نکته جالب درباره هتل یام این است که به دلیل قرار گرفتن در منطقه سردسیر، فاقد سیستم سرمایشی در داخل اتاق‌ها است.

این هتل ۲۱ اتاق دارد و از جمله مهم‌ترین امکانات آن می‌توان به کافی شاپ، سرویس اتاق، اینترنت، زمین تنیس، پذیرش ۲۴ ساعته و پارکینگ اشاره کرد. در رستوران‌های هتل، انواع غذاهای ایرانی سرو می‌شود.

با اقامت در هتل کاروانسرای یام می‌توانید از جاذبه‌هایی نظیر آبشار آسیاب خرابه، غار دوگیجان و آق سو، آبشار داران داش، مسجد جامع، کلیسا سنت استیانوس و قلعه بابک دیدن کنید. دیگر ویژگی منحصر به فرد این کاروانسرا، نزدیکی آن به پیست اسکی یام است که فرصت مناسبی را برای گردشگران به خصوص در فصل تابستان فراهم کرده است.

هتل کاروانسرای یام در مرند
عکس از آرشیو لست‌سکند | بهار قادری

۷. هتل کاروانسرای صفویه سریزد

روستای سریزد از توابع شهرستان مهریز یزد است که قدمت تاریخی دارد‌. هتل کاروانسرای صفویه سریزد که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد، در سال ۱۳۹۰ بازسازی شده است.

با ورود به محوطه حیاط بیرونی، تخت‌هایی را می‌بینید که در اطراف حیاط هتل، به صورت پراکنده قرار گرفته‌اند. این هتل کاروانسرا با یک طبقه و ۱۴ اتاق، محل مناسبی برای میزبانی از مسافران است. این اتاق‌ها با دکوراسیون سنتی و متفاوت در ظرفیت‌های مختلف یک تخته، دو تخته، سه تخته و چهار تخته برای راحتی مهمانان در نظر گرفته شده‌اند.

از جاذبه‌های توریستی و تفریحی هتل کاروانسرای صفویه سریزد، که هم داخل مجموعه و هم اطراف آن وجود دارد، می‌توان به موتورسواری، شترسواری و رصد ستارگان اشاره کرد. این هتل همچنین به جاذبه‌های گردشگری نظیر قلعه و روستای تاریخی سریزد نزدیک است.

 

نکته پایانی

بیشتر کاروانسراهای تاریخی، بازمانده دوره حکومت صفویان به بعد است‌. امروزه برخی از این کاروانسراها به هتل تغییر کاربری داده‌اند و شما بعد از گذشت این همه سال، می‌توانید اقامت متفاوتی را در این کاروانسراهای قدیمی تجربه کنید. در این مقاله به هفت مورد از کاروانسراهای قدیمی که تبدیل به هتل شده‌اند اشاره کردیم.

 

تالیف: لست‌سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.