سریلانکا، دنیایی متفاوت در دل طبیعتی بینظیر

سلام به دوستان خوبی که مشتاق سفر و افزودن معلومات و تجربیات تازه هستند. ابتدا از دوست عزیزم خانم سیمین تشکر میکنم که این سایت رو به من معرفی نمودند.

چند ماه پیش به کشور زیبای سریلانکا سفری داشتم که از دیدن شهرهای مختلف، آشنایی با ادیان گوناگون، گویشهای متفاوت، غذاهای تند وتیز، طبیعت وحشی و زیبایش، مردمانی زحمت کش و مهمانواز، هنرهای تجسمی که در گوشه گوشه شهرها به چشم میخورد و یادگیری این فرهنگ غنی بخود مسرورم. قابل به ذکر هست که سفر اینجانب تفریحی نبوده است.

شهرهايي كه در مدت يك ماه اقامت داشتم: Kandy ,Trinncomale,Galle,Ahangama

کشور سریلانکا از لحاظ جغرافیایی درجنوب شرق آسیا و در جزیره ای بسیار کوچک قرار دارد. حدود سی میلیون جمعیت داشته و از گوناگونی مذاهب مختلف که بزرگترین آن بودایسیم میباشد برخوردار است که بعد از آن مسیحیت و اسلام در اقلیت هستند. حکومت کشور سریلانکا دموکراسی میباشد. واحد پول سریلانکا روپیه می باشد و یک دلار برابر با ۱۴٨روپیه است. این کشور از منابع طبیعی زیادی برخوردار هست که از آن جمله می توان به تنوع زیادی در میوه جات، سبزیجات و انواع ادویه جات اشاره نمود. لازم به ذکر است که درآمد اصلی کشور سریلانکا بعد از معادن و سنگ های قیمتی از این طریق بدست میاید.

آب و هوای سریلانکا مرطوب و در ماههای اردیبهشت، خرداد، مرداد، شهریور، مهر ، آبان و آذر بسیار گرم میباشد. ماههای دی، بهمن و اسفند تا اوایل فروردین نیز بارندگی نسبتا شدیدی دارد.

این جزیره سواحل بسیار زیبا و مشهوری دارد که بسیاری از جهان گردان و توریستها را بخود جلب کرده است.

از لحاظ تاریخی این کشور مستعمره پرتقالی ها و اسپانیایی ها بوده، بعدها انگلیسی ها هم آمده اند اما نتوانستند قدرتی آنچنانی که اسپانیایی ها و پرتقالیها داشتند را بدست بگیرند. اما مردمان اینجا از کشور انگلیس و از مردمان انگلیسی بسیار سپاسگزاری میکنند ،چون برای این کشور خدمات زیادی از جمله ساختن و بنا نمودن ریل آهن را اجرا كردند که مسافت شهرها را نسبت به یکدیگر کمتر میساخت، البته قابل به ذکر هست که هنوز از همان ریلهای قدیمی استفاده میکنند و هیچ نوآوری در ساخت و ساز خود بعمل نیاورده اند.

مردمان این کشور گویش های مختلفی دارند، که هر گویشي بستگی به مذاهب و مذاهبی که آنها زندگی میکنند دارد.

شهر Kandy

شهر کن دی تقریبا در مرکز این کشور قرار دارد در طول سفرم تقریبا در همین شهر اقامت داشتم، همانطور که قبلا توضیح داده بودم این سفر، سفر کاری بود که انشاالله مفصلا توضیح خواهم داد.

شهر کن دی یکی از شهرهای مشهور سریلانکا میباشد، به چند دلیل که من دو دلیل اش را خواهم گفت; یکی به علت وجود بزرگترین بودا و بعلت مذهبی بودن این شهر از اهمیت خاصی بر خوردار هست. و دیگر بعلت کارهای دستی وکارخانجات نساجی، چای و ادویه جات.

تصاویر زير در تاریخ، 24 نوامبر سال 2016 گرفته شده است. که این روز یکی از روزهای مذهبی بود و همه برای دادن نذر های خود ، دعا خواندن و گرفتن حاجات ،گوشه ایی را انتخاب کرده و شروع به خواندن و یا تنها بستن چشمها و تمرکز نمودن در خواندن دعا میکنند. تصاویر بیشتری از این معبد به مشاهده شما عزیزان خواهد رسید.

معبد مشهور Maligawa temple in Kandy

گلي تقديم بودا شد-گل در اين كشور سنبل زيبايي و پاكي است به همين دليل گل را به بودا تقديم ميكنند

بعد از اجراي مراسم صداي طبل ها بگوش ميرسد

من هم شمعي روشن كردم

بعد از اتمام مراسم هركسي براي گرفتن حاجت خود شمعي روشن ميكند

همانطور که قبلا اشاره کوچکی شد ، کشور سریلانکا یکی از بزرگترین صادر کننده چای در جهان میباشد. بعلت محیط و شرایط آب و هوایی مناسب کشت را آسانتر از دیگر مناطق دنیا نموده است. کشور سریلانکا یکی از بهترین دارندگان چای در دنیاست. بدون اغراق باید بگویم که چای سبز و چای مرغوب اعلا سیاه را در این کشور میتوان یافت.

بعد از چای ادویه جات که از هل سیاه، سفید و سبز گرفته تا فلفل و زرچوبه بسیار مرغوبی دارد. روغن های طبی برای انواع امراض از جمله ، روماتیسیم ، آرتوروز و.... میباشد. بعد از چای و ادویه کشور سریلانکا صنایع چوبی بسیار زیبای دارند که در تمام دنیا از شهرت بالایی برخوردار هست، همچنين صنایع نساجی و طراحی روی پارچه ها که تماما توسط دست اجرا میشود.

كارخانه چوب و مبل و تزيينات دست ساز

كارخانه چاي

كارخانه نساجي كه تماما خانم هاي هنرمند رنگريزي طرح روي پارچه را برعهده دارند-تمامي مراحل بصورت دستي انجام ميشود

قیمت میوه خیلی ارزون بود قيمت نارگيل 50 روپي بود يعني حدود 1500 تومان.

كلاس آشپزي

گشت و گذار بيرون از شهر كندي

گشت و گذار در شهر كندي

چای سریلانکا از چای ایرانی مرغوبتر و خیلی خیلی عالیتر هست.

دعوت به نوشيدن چاي در كارخانه چاي

آقاي دكتر متخصص در گياه شناسي و ساخت روغن هاي طبي در Spicy garden Kandy

آشنايي استفاده و كشت ادويه و روغن هاي طبي در Spicy Garden Kandy

از شهر کن دی به دو تا از شهرهای ساحلی که در قسمت جنوب غرب بود سفر کردم. متاسفانه از لحاظ مسافتی نمی دونم که مسافت چقدر بود ، اما از لحاظ زمانی شش ساعت با قطار در راه بودم. باید بگویم که اگر خانم و دختر جوان هستید تنها سفر نکنید ، اگر چه که خدا را شکر مشکلی برای من پیش نیامد اما ، احتیاط همیشه شرط لازم هست. اما با این وجود اینگونه سفرهایی که به تنهایی انجام میشود ، با آدمهای مختلف و دوستان فراوانی آشنا میشود ، با کسانی هم خانه ، و یا همسفر میشوید که حتی فکر آن هم به ذهنتان خطور نمی کرد.

بهرحال این دو شهر ساحلی یکی از مشهورترین سواحل این کشور هست که توريست هاي بسياري از اروپا و بخصوص از کشور آلمان را بخاطر علاقه شان به ورزش موج سواري بخود جلب کرده هست . (برای موج سواری یک ساعته اگه درست یادم باشه حدود دو هزار روپی میگرفتن فکر کنم حدود ۵۰ هزار تومن میشد.)

مسير راه از شهر كندي تا گال يكي از شهرهاي ساحلي جنوب غرب كشور سريلانكا

هزینه سفر با قطار از شهر کن دی تا ahangama حدود ۱۳۰۰۰ هزار تومان شد.

مسافر خسته در قطار

سریلانکا، دنیایی متفاوت در دل طبیعتی بینظیر

مسير راه-خانه هايي كه در كنار ريل ساخته شده اند و متاسفانه افراد ساكن آن شرايط مالي خوبي ندارند

خانه هاي چوبي كنار ريل قطار

نزديك شدن به شهر زيباي ساحلي Ahangama

رسيدن به مقصد آن هم بعد از 6 ساعت نشستن در قطار- ساحل زيباي Ahangama

تماشاي غروبي دل انگيز تمام خستگي راه را از تنمان بيرون كرد

عروس و داماد

شهر Trinncomale

توضیح مختصری که در رابطه با این شهر میتونم بگم اینکه ، از لحاظ مسافتی از شهر کن دی تا اینجا حدود چهارساعت با تاکسی بود که من به همراه پنج هم اتاقی هایم هزينه رو تقسیم کردیم که با هتل و هزینه راه حدود ۳۰۰۰ روپی پرداخت شد.

باید یادآوری بکنم که کرم ضد آفتاب یادتون نره ،چون این شهر بسیار آفتابي است.

یکی از موردهای جالب که متوجه شدم در این شهر گویش این مردمان با جایی که من اقامت داشتم متفاوت بود ، و این بدلیل متفاوت بودن مذاهب آنها بود،حتی رسم و رسوم ها هم کمی متفاوت تر از جایی بود که اقامت داشتم.

و مسئله دیگری که قبلا هم در یکی از تصاویر اشاره شد ، منبع اصلی دآمد بیشتر این مردم از طریق صید ماهی و توريست ها میباشد. این شهر پایگاه اصلی نظامی و ارتشی این کشور محسوب میشود.

يكي از شهرهاي ساحلي سريلانكا كه در شرق اين كشور قرار دارد

شهرگردي در شهر زيباي ساحلي كه در سمت راست مغازه ها را مشاهده ميكنيد –بيشتر انواع ماهي خشك بفروش ميرسد

خانم چترفروش

اين شهر به شهر كاهي گيران هم شهرت دارد بخش عظيم درآمد آن از صيد ماهي فراهم ميگردد

محل اقامت

شهر Ella

شهر زیبای Ella یکی از زیباترین ،سر سبزترین شهرهاست که طبیعت فوق العاده ایی دارد برای یکبار هم که شده باید از اين شهر دیدن كرد. این شهر از زیبایی چشم گیری بر خوردار است. این شهر بر روی کوهپایه های کوچک و بزرگ بنا شده است ، که اگر احیانا سفری به این شهر زیبا داشتید ، حتما پیشنهاد میکنم که یک مسير راه را با اتوبوس و حتما مسير دیگر را ( رفت و یا برگشت ) با قطار سفر کنید. مسافتی را من و همراهانم در مسير رفت طی کردیم ،سپس اتوبوس رو انتخاب کردیم که تنها ۶۰ روپی پرداخت شد ، اما باید بگم که صدای بلند موسیقی گوش ها را آزار میداد و هر سه تای مان وقتی که به مقصد رسیدیم با سردردی فراوان اتوبوس رو ترک کردیم، اما خوب به نوبه خودش جالب بود، چون همسفر همین مردمان بومی شدیم که بسیار مهربان هم بودند.

مکانهای زیبایی رو که در تصاویر هم توضیح دادم اینجا هم مختصری در موردشان مینویسم بعلت وقت کم مان بازدید از این مکانها بسیار فشرده بود.

بعد از رسیدن به شهر و،پیدا کردن هتلمان و جابجایی کوله پشتی هایمان ،هتل را به قصد دیدن Adam's Peak ترک کردیم، که جای بسیار دیدنی وسرسبزی میباشد،ابتدا از مزارع چای گذاشتیم و بعد دامنه کوه را ادامه دادیم تا به مقصد رسیدیم , البته ارتفاع این کوه ۲۲۴۳ متر میباشد. حتما کفشهای مناسب و لباسی راحت و شیشه آب همراه خودتان داشته باشید.

اهمیت این کوه یا کوهپایه براین هست که در آنجا معبدی ساخته شده که تعاریف و تاریخ های متفاوتی وجود دارد که هندویسیم وبودیسیم هریک داستانها وتاریخچه خود را بر این معبد دارند.

روز دیگر کوله پشتی ها را از آب و مواد خوراکی پر کرده و برای دیدن یک مکان خارق العاده بنام Ella Rockرهسپار شديم The Rock of Ella کوه/ کوهپایه اي به ارتفاع ۱۱۵۰ متر. چون من و همراهانم از خود شهر پیاده روی را آغاز کردیم كل زمان رفت مان حدود دو ساعت و نیم طول کشید. تصاویر خود بیانگر زیبایی این طبیعت است.

حتما این مسیر رو باید پیاده رفت، چون مسیر دیگری وجود ندارد و باید ریل قطار روگرفت تا به مقصد رسید. در آنجا هم بسیاری از توريستها رو مشاهده خواهید کرد که از دیدن این همه سکوت و زیبایی به تماشا نشستند. شما هم امتحان کنید، عجله ایی برای ادامه دادن مسير و رفتن نکنید ،دقایقی رو بنشینید و از دیدن این همه زیبایی لذت ببرید .

برای دیدن این پل باید راهی پر پیچ و خمی طی کرد ،اما باید بگویم که دیدنش ارزشش را داشت. متاسفانه تاریخ شروع ساخت این پل را پیدا نکردم، اما تاریخ اتمام این پل در سال ۱۹۲۱ میلادی بوده است. برای دیدن این پل باید پياده به the Demdora ELLA /nine Arch Bridge رفت. پيشنهاد میکنم که حتي یک ساعت هم که شده منتظر آمدن قطار باشید ، چون به زیبایی این پل دو چندان افزوده میشود

برای دیدن از این مکانها نیاز به پرداخت هیچ هزینه ایی نیستید ، جز آب آشامیدنی، کفش و لباس راحت. تمام این تصاویر مابین مسیر شهرهای Ella و Kandy گرفته شده است که حدود پنج ساعت راه بود و ما نفری حدود پونصد روپی پرداخت کردیم حتما مسير رفت يا برگشت را با قطار سفر کنید ، چون بیشتر به درك زیبایی این شهر و کشور خواهید رسید. در ضمن این شهر برای بالیوود از اهمیت خاصی برخوردار هست ، بسیاري از فیلم ها و یا شوهای هندی در این شهر سبز ساخته شده است.

سریلانکا، دنیایی متفاوت در دل طبیعتی بینظیر

هتل كوچك و اتاق كوچكتراز آن –اتاق را با هم اتاقي هايم كه دو خانم از كشور آلمان بودند براي دو شب نفري 3000 روپي كرايه كرديم

مسيري كه پياده به ELLA ROCK بايد رفت-مسير ديگري وجود ندارد و بايستي ريل قطار را ادامه دهيم تا به مسير اصلي برسيم

تصوير Adam's peak

تصوير nine arch bridge

پلي كه براي ديدنش بايد رفت

تصاوير بين شهرهاي كندي و Ella :

هفته اول کارم رو ترجیح دادم که با تعمیر مدرسه آغاز کنم ، به نظرم باید جایی برای آموختن و یادگیری کودکانمان باشد. باید سقفی و صندلی و یا جایی برای آموزش باشد.

اگر دوست دارید داوطلبانه و افتخاری کاری را برای کشور خودتان و یا کشورهای فقیر دیگر انجام بدهید، سری به سازمانها و اماکنی بزنید که به نیروی کاری شما نیاز داشته باشند.

باورکنید انقدر به خودتان و به تقویت روحیه تان تاثیر مثبت خواهد گذاشت که حتی تصور خواهید کرد که تازه متولد شده اید پس امتحانش کنید ، حتی برای خودتان هم که شده ، در جایی که زندگی میکنید حتما به کمک شما کسی و کسانی نیاز دارند ، حتی به محبت...

همانطور که گفته بودم ، بعلت شرایط کاری در شهر کن دی اقامت داشتم، و به همین علت هفته ها و روزهای آخر اقامت را با کار کردن و گذراندن با بچه هایي که معلولیت جسمی و روحی داشتند بسر بردم، بعلت برخي شرایط و محدودیتها متاسفانه تصاویر قابل پخش نیست.

شروع به كار در معبد –البته بنده در تعمير مدرسه كمك كردم

راهب هاي كوچك و مهربان كه خيلي ساده زندگي مي كردند

من به همراه ديگر داوطلبان براي تعمير مدرسه و معبد از كشورهاي ژاپن آمريكا و هلند

درحال رنگ آميزي ديوارهاي مدرسه

اتمام كار من

غذاهايي كه در معبد به ما داده مي شد

سریلانکا، دنیایی متفاوت در دل طبیعتی بینظیر

اما همانطور که خودتان ملا حظه میکنید، شرایط زیاد مساعدی نیست برای اینگونه فرزاندانی که به نحوی فراموش شده هستند. این سازمان و خیریه توسط انسانهای خیر خواه اداره میشود و خوشبختانه داوطلباني ازکشورهای مختلف دنیا هستند كه کمک ها و نیروي خوبی برای کودکان میباشند كه میتوانند این کودکان بی گناه و فراموش شده را با بازی و كمي محبت و توجه خوشحال كنند.

براستی که ضرورتي براي رفتن اين همه راه وجود ندارد وقتی که درکشور خودتان نیاز به محبت و کمبود آن احساس میشود. کار کردن با این بچه ها یک حس و یک انژری خاصی به من داد که برای تمام عمرم با خود بهمراه خواهم داشت. شما هم امتحانش کنید، برای خودتان نه کس دیگر.

ممنون از اینکه وقتتان را برای خواندن و دیدن تصاویر گذاشتيد

بازار ميوه-سبزيجات و ماهي

Kandy

نویسنده : مسعوده نایب زاده

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت لست سکند مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.