سریلانکا، سرزمین بوداهای عظیم و کهن

سریلانکا، سرزمین بوداهای عظیم و کهن

درود برشما ، من سمیرا هستم از کرمان ، این اولین سفرنامه ای هست که مینویسم و امیدوارم که دوستش داشته باشین ، قبلا هم سعی کرده بودم سفرنامه چین رو بنویسم که متاسفانه ناتمام ماند ، ولی این بار عزمم رو جزم کردم که این سفرنامه رو حتما به پایان برسونم . من و همسرم عاشق مسافرت هستیم و سفر هدف و انگیزه اصلی زندگی ماست . نوروز سال 1401 بعد از دوسال سخت کرونایی که نشده بود یه سفر درست و حسابی بریم ، تصمیم گرفتیم به سریلانکا سفر کنیم.

نام قدیمی این کشور سیلان بوده که چای اعلا و خوش طعمش شهرت جهانی داره و بخاطر موقعیت و شکلش که مانند یک قطره اشک ، در سواحل جنوبی هند واقع شده ، به اشک هند نیز معروف است . از آژانس مورد نظرمون تور سریلانکا رو که شامل بازید از سه شهر کلمبو ، کندی و بنتوتا بود رو به قیمت هر نفر 37 میلیون و 500 هزار تومان خریدیم ، از کرمان به تهران ، از تهران با پرواز Flydubai  به دبی ، و از دبی به کلمبو پرواز کردیم .

فرودگاه کلمبو

روز اول در کلمبو بعد از ترانسفر به هتل fairway Colombo و تحویل اتاق ، بلافاصله گشت و گذار رو شروع کردیم ، شاید باورتون نشه ولی ما هرگز تو سفر زمان رو از دست نمیدیم . گفتم بزن بریم همسر جان که استراحت بی استراحت ، همسر منم که موافق و آماده ، من همیشه از قبل لیست بازدید از مکانهای دیدنی مورد نظرمون رو با دقت برنامه ریزی و یادداشت میکنم و این کار تو سفر خیلی خیلی کمک میکنه که با نظم پیش بریم .

اتاق هتل fairway Colombo

از روبروی هتل که یه عالمه توک توک حاضر و آماده بودن توک توک گرفتیم و از راننده خواستیم که مارو به معبد هندوی sri kailawasanathan swami ببره ، اولین باری بود که سوار توک توک میشدیم و کلی ذوق کردیم .

قطاری که در مسیر معبد دیدیم

وقتی به معبد رسیدیم ، متاسفانه برخلاف گفته راننده توک توک ، درهای معبد بسته بود ، ما فقط به بازدید از نمای زیبای بیرون معبد اکتفا کردیم و باتوجه با فاصله نه چندان زیاد معبد تا هتل ، تصمیم گرفتیم که یه عصر دیگه برای بازدید داخل معبد برگردیم.

نمای بیرونی معبد هندو

از راننده خواستیم ما رو به مسجد سرخ ببره و همون جا ازش خداحافظی کردیم و خواستیم خودمون مدتی خیابونهای اطراف مسجد رو بگردیم و عکاسی کنیم ، ورود به مسجد ممنوع بود .

مسجد سرخ
لباس فروشیهای اطراف مسجد

برای بازگشت مجددا توک توک گرفتیم و به هتل برگشتیم. اینقدر گرسنه بودیم که نگو ، خوشبختانه هتل خودش یه رستوران خیلی خوب داشت و ما پلو مرغ تندوری سفارش دادیم که تازه گفتن نسبت به غذاهای دیگه زیاد تند نیست ،  وای امان از این غذای خوشمزه ولی خیلی تند ، غذا رو که خوردیم برگشتیم اتاق برای استراحت .

پلو مرغ تندوری با تخم مرغ آب پز فلفلی

عصر که شد اومدیم بیرون ، خداروشکر هتل ما موقعیت خیلی خوبی داشت و اطرافش پر بود از کافه، رستوران و فروشگاه ، بازارچه ساختمان قدیم بیمارستان هلندی ها هم چند قدمی هتل بود ، همه جا صدای موسیقی به گوش میرسید ، جو شادی برقرار بود ، ما خیابونهای اطراف هتل رو گشتیم و لذت بردیم و تصمیم گرفتیم پیاده از مسیر ساحلی Galle face beach خودمون رو به رستوران Nuga gama برسونیم ، توی مسیر لب ساحل دختر پسرهای سریلانکایی نشسته بودن و ساحل پر بود از خانواده هایی که برای گردش بیرون اومده بودن و البته یه عالمه دکه های غذای خیابونی .

غذاهای خیابانی

خلاصه رسیدیم به مقصد ، این رستوران رو به سبک خانه های سنتی سریلانکایی ساخته بودن و غذای سنتی سریلانکایی داشت ( بصورت بوفه آزاد بود و ورودی به ازای هرنفر 3500 روپیه ) ، از بودن توی این محیط خیلی لذت بردیم و همین طور ارتباط با کارکنان مهربونش ، بوفه آزاد با کلی غذا و شیرینی و میوه و دسر سریلانکایی و البته موسیقی زنده و سنتیشون ، به به ، همه چیز عالی بود ، راستی نمایش سنتی هم برگزار میشد که واقعا دیدنی بود ، خلاصه از فرهنگ سریلانکایی میشد همه چیز رو تو این رستوران دید ، هم خونه سنتی هم غذا هم حرکات موزون و هم موسیقی ، موقع برگشت به هتل بارون گرفت و حال مارو حسابی جا آورد ، خوابیدیم تا برای صبح فردا آماده باشیم .

هاپرز تخم مرغی خیلی خوشمزه، در واقع نوعی پنکیک کاسه ای شکل است که خمیرش از آرد برنج ، شیرنارگیل و شکر تهیه میشه و یک تخم مرغ هم وسطش میپزن
غذای رستوران
ظروف غذای سفالی
درخت انجیر معابد رستوران
حال و هوای رستوران

صبح بعد از اینکه صبحانه مون رو خوردیم با توک توک به معبد بودایی Gangaramaya رفتیم ، عجب جایی بود ، یه فضای دل انگیز و زیبا داشت ، پر بود از مجسمه های رنگارنگ و گوناگون بودا ، پر بود از حس خوب و حال خوب ، از شانس خوب ما اون روز موسیقی سنتی هم به صورت زنده تو فضای معبد برگزار میشد ، هم شاد شدیم هم آرام ، حس جالبی بود.

ورودی معبد
مجسمه های رنگارنگ داخل معبد
گروه نوازندگان
حیاط معبد
تندیس راهب بودایی
مجسمه های داخل معبد

بعد از دیدن این معبد رنگی و قشنگ رفتیم فروشگاه سوغات و صنایع دستی Laksaru ، من عاشق اینم که از هر کشوری حتما سوغات و صنایع دستیش رو به عنوان یادگاری بخرم ، از این فروشگاه میتونید لباسهای خنک و راحت ، چای سیلان ، مجسمه و ماسک سنتی راکشا ، انواع عود های دست ساز و روغنهای ارگانیک خریداری کنین ، ماسکهای سنتی راکشا که انواع مختلفی داشت با رنگها و شکلهای مختلف که هر کدوم کاربرد مخصوص خودش رو داره ، مثلا خودشون معتقد بودن که این نمونه که عکسش رو گذاشتم شیاطین و ارواح خبیثه رو دفع میکنه ، ما البته به این مسایل اعتقادی نداریم و فقط برای یادگاری و زیبایی این ماسک رو خریدیم .

راکشایی که خریدیم

سپس برگشتیم هتل و نهار رو توی یکی از رستورانهای پایین هتل خوردیم ، بعد یه استراحت کوتاه آماده شدیم برای پیاده روی به سوی معبد هندو که این بار بتونیم داخلش رو ببینیم ، هوا عالی بود و  قدم زدن تو خیابونهای سرسبز و با صفای کلمبو حس خیلی خوبی داشت ، یکی از صحنه های قشنگی که دیدیم لونه پلیکانها بالای تیرهای چراغ برق بود و پلیکانهای بزرگی که اون بالا نشسته بودن ، توی مسیر برج لوتوس رو هم دیدیم که نماد کلمبو هست.

پلیکانها
 برج لوتوس

بالاخره به معبد رسیدیم بلیط که خریدیم یکی از راهبها گفت که ساعت 5 مراسم آیینی هندو شروع میشه ، وای چقدر ما خوش شانسیم مراسم مذهبی هندو... اصلا فکرشو هم نمیکردیم یه روزی بتونیم از نزدیک یه همچین مراسمی رو ببینیم ، چه فضای بینظیری ، چه جوی ، چه مجسمه های رنگینی ، ما قبلا در سفری که به تایلند داشتیم معابد بودایی زیادی دیده بودیم ولی هندو ، نه ، اینجا همه چیز متفاوت بود یاد فیلم های هندی افتاده بودم ، ساعت شروع مراسم فرا رسید.

نوازندگان از راه رسیدن و هردسته ای گوشه ای از معبد نشستن و شروع به نواختن کردن ، راهبان اعظم از در پشتی وارد شدن و مراسم خاصی رو با خواندن ورد انجام میدادن ، ما محو تماشا بودیم صدای بلند موسیقی همراه با زنگ ناقوس بلندی توی محیط بود ، چند زن و مرد هندو بلند بلند دعا میخوندن ، هیچ وقت این فضای محشر رو فراموش نمیکنم ، باورم نمیشه که اینجام ، پروردگارم سپاس ، مگه از بودن تو این معبد سیر میشدیم ....

داخل معبد
سقف زیبا و رنگارنگ معبد
محوطه معبد
 راهب اعظم
راهب هندو در حال اجرای مراسم مذهبی
مرد نیایشگر
نوازندگان
بیرون معبد از این گلهای به ریسه کشیده شده برای خودم خریدم

ولی دیگه وقت رفتن بود ، برگشتیم هتل و بازم همون اطراف هتل تو خیابونهای باحال و زنده اش گشتیم ، شام رو برگر کینگ خوردیم ، بعد از شام  برگشتیم اتاقمون تا وسایل رو جمع کنیم ، فردا باید به کندی میرفتیم  .

صبح که پا شدیم صبحانه مون رو خوردیم و اتاق رو تحویل دادیم ، باید منتظر میموندیم تا ماشین ترانسفر به کندی ، بیاد دنبالمون ، تو این فاصله همسرم پیشنهاد داد که بیا بریم فروشگاه رو به روی هتل رو ببینیم ، جالبه که همیشه از جلوش رد میشدیم ولی داخلشو نرفته بودیم ، اسمش spa ceylon  بود و چه محصولات خوبی داشت همونی که دنبالش بودم ، محصولات آرایشی بهداشتی ارگانیک تهیه شده به روش ayurveda ، آیورودا یه علم کهن چند هزار ساله هست که بر اساس اون بعضی غذاها محصولات ارایشی و گیاهان دارویی تهیه میشه ، یه جورایی مثل طب سنتی خودمون هست ، من چندتا ماسک و صابون صورت خریدم بعدها که دیدم چقدر خوبن گفتم کاش بیشتر خریده بودم .

نمونه ماسکهای صورتی که خریدم

مینی بوس رسید و سوار شدیم ، برای اولین بار بقیه اعضای تور رو میدیدیم ، توی مسیر کندی از محل نگه داری فیل ها دیدن کردیم ، جای جالبی بود با فیل ها عکس گرفتیم ، بعضی ها هم فیل سواری کردن .

دهکده فیلها
 فیل در حال آب بازی

بعد از اونجا به باغ ادویه رفتیم که ما زیاد علاقه ای به دیدنش نداشتیم چون باغ واقعی نبود و فقط چندتا درخت توش کاشته بودن ، ولی باید تابع جمع میبودیم پس همراه بقیه همسفرها به دیدن باغ رفتیم ، هوا تاریک به هتل randholee رسیدیم ، هتل قشنگی بود که بالای تپه ها قرار داشت با ویویی عالی به شهر کندی و یه استخر زیبا و رویایی مشرف به شهر ، شام رو تو هتل خوردیم ( اقامتمون در این هتل بهمراه صبحانه و شام بود ) ، من برای فردا یه برنامه خیلی فشرده ریخته بودم تا بتونیم اصلی ترین و مهمترین مقاصد سفرمون رو تو یک روزی که در کندی هستیم ببینیم ، ولی خیلی نگران بودم که آیا میشه یه روزه از همه این جاها بازدید کرد ؟

بعد از شام رفتم و با صاحب هتل که مرد بسیار مهربان و فرهیخته ای بود صحبت کردم ، برناممون رو باهاش درمیون گذاشتم و گفتم که ما برای فردا به یه ماشین به همراه راننده مسلط به زبان انگلیسی نیاز داریم و ایشون هم لطف کرد با یه راننده از یه شرکت معتبر هماهنگ کردن و گفت شما چون زودتر از تایم صبحانه هتل راه میوفتین من میگم صبحانه رو براتون بسته بندی کنن تا با خودتون ببرین ، محبتش رو هیچگاه فراموش نمیکنیم.

اتاق هتل
شام هتل

صبح زود پا شدیم ، انگار تو بهشت بودیم ، تازه فضای سرسبز و زیبای اطراف هتل رو میدیم ، هوا خنک و مرطوب بود ، مه روی شهر کندی رو پوشونده بود. راننده که آقایی مرتب و باادب به اسم sudesh بود ، سروقت بایه ماشین تویوتای مدل بالا و راحت رسید ، خیلی آدم خوبی بود ، تو مسیر کلی از آداب و رسوم مردمان سریلانکا و اعتقاداتشون پرسیدم و اون هم با حوصله و مهربونی جواب میداد. به اولین مقصد که معبد غار (cave temple) شهر دامبولا بود رسیدیم ، بعد از یه مسیر پله نوردی نسبتا طولانی به غارها رسیدیم ، اینجا پر از توریست بود ، وای چه جای شگفت انگیزی !!!

چندین دهنه غار وجود داشت که وارد هر کدوم میشدی پر بود از مجسمه های رنگی زیبا و غول پیکر بودا به حالتهای ایستاده ، نشسته و خوابیده ، این مجسمه ها متعلق به 2000 سال پیش بودن ، حال و هوای داخل غارها یه کوچولو رعب آور بود ، مخصوصا که صدای بلند طبلی که بیرون نواخته میشد تو فضای غار طنین انداز میشد و حس و حال عجیبی به آدم میداد ، واقعا که لذت بردیم ، راستی اینم بگم که مجسمه ها اینقدر بزرگ بودن که به سختی در کادر دوربین جا میگرفتند.

ورودی معبد
ورودی غارها
داخل غارها
پادشاهی که به فرمانش این معابد بنا شده اند
مرد طبل نواز
 حوضچه آب و گل

فاصله این معبد تا معبد طلایی زیاد نبود ، قدم زنان به طرف معبد طلایی رفتیم ، تو مسیر از یه خانم دست فروش انبه خرد شده خریدیم که توی قیف کاغذی فروخته میشد ، فروشنده بهمون هشدار داد که مراقب میمونهای تو مسیر باشین که انبه هاتون رو قاپ نزنن.

میمون های اطراف معبد

بازدید از معبد طلایی هم خالی از لطف نبود ، بالای معبد یه مجسمه بزرگ و طلایی رنگ از بودا قرار داشت ، در اطراف معبد پر بود از دکه هایی که سینی های گل و میوه رو بعنوان نذری به زائرین میفروختند .

بودای بزرگ معبد
 اطراف معبد
دکه نذری فروشی

راننده منتظرمون بود ، سوار ماشین شدیم و به شهر سیگیریا رسیدیم ، سودش درست مقابل صخره شیر ( lion rock) نگه داشت ، بالاخره دیدیمش ، عکس این صخره بزرگ و با شکوه رو خیلی دیده بودیم ، همیشه با خودم میگفتم کی باشه از نزدیک ببینیمش ، چند دقیقه ای همون اطراف عکاسی کردیم ، میخواستیم فقط نمای بیرونی صخره رو ببینیم .

صخره شیر

ظهر شده بود و ما به شدت گرسنه بودیم از سودش خواستیم مارو به یه رستوران خوب و با کیفیت ببره ، نمیدونم چه مدت گذشت که همسرم از خواب بیدارم کرد و گفت رسیدیم. رستوران تو فضای باز بود و کنار یه رودخونه خروشان قرار داشت ، صاحب خوش اخلاقش به استقبالمون اومد و همون بدو ورود از من خواست که پشت پرچین چوبی رستوران رو نگاه کنم ، ای وای بر من !!! یه سوسمار خیلی بزرگ و سیاه رنگ اون پشت بود ، بهم گفت این حیوون اسمش thalagoya ( تالاگویا ) و بومی سریلانکاست ، ترسناک بود ، خداروشکر کردم که اونور نرده هاست .

تالاگویا

خوشمزه ترین غذاهای سریلانکایی رو توی این رستوران به نام jaga food خوردیم ، غذاهاشونو باب طبع توریستها پخته بودن با ادویه کم که اصلا تند و تیز نبودن و واقعا چسبید ، چند تا خانم هم با لباس سنتی همون جا روی اجاق گلی نون و شیرینی سنتی میپختن. دیدم روی ستونهای رستوران یه عالمه یادگاری از توریستها با زبانها و ملیتهای مختلف نوشته شده ، منم یه ماژیک از صاحب رستوران گرفتم ، گفت شما اولین مشتریهای ایرانی ما هستین و منم هول هولکی اولین یادگاری به خط فارسی رو نوشتم.

غذای خیلی خوشمزه رستوران
 دسر فوق العاده لذیذ
 یادگاری که نوشتم

وقت رفتن بود ، خداحافظی کردیم و سوار ماشین شدیم ، پیش به سوی شهر باستانی polonnaruwa . به شهر باستانی polonnaruwa ( پولانارووا ) رسیدیم ، برای بازدید کامل از کل مجموعه ، نفری 25 دلار پرداختیم که البته بلیط با بهای کمتر هم موجود بود که فقط امکان بازدید از بعضی قسمتهای مجموعه رو شامل میشد ، این شهر درگذشته های دور پایتخت سریلانکا بوده ، توی این محوطه ی بزرگ و باستانی تعداد زیادی از معابد تاریخی و بناهای کهن وجود داره.

برای دیدن این معابد باید کفشها را در میاوردم و پای برهنه وارد این مکانها میشدیم و همچنین نباید به مجسمه های بودا پشت میکردیم ، برای اینکه بتونید کل این شهر پهناور رو ببینید حتما باید ماشین داشته باشید ، راننده ورودی هر معبد نگه میداشت و ما پیاده از آن محوطه باستانی دیدن میکردیم و دوباره با ماشین تا معبد بعدی میرفتیم .

شهر باستانی پولانارووا
 فیل های کوچک چوبی که در محوطه معبد میفروختند

بزرگترین استوپایی که تا کنون دیدم توی همین شهر بود ( استوپا سازه گنبدی شکلی است که محل دفن استخوان ، دندان و موی بوداست ) .

استوپای عظیم

وقتی از بازدید از این استوپای بسیار بزرگ برگشتیم ، راننده مهربون برامون نارگیل تازه خریده بود تا آب خنکش رو نوش جان کنیم ، ماهم حسابی ازش تشکر کردیم و واقعا هم توی اون هوای گرم چسبید .

آب نارگیل تازه

در آخر به اصلی ترین و مهمترین معبد این شهر ، gal viharaya ، وارد شدیم ، اینجا چهارتا از خاص ترین و قدیمی ترین مجسمه های بودای دنیا وجود داره که مراحل رسیدن بودا به نیروانا ( روشن ضمیری ) رو نشون میدن ، دوتا از مجسمه ها بصورت نشسته ، یکی ایستاده و دیگری هم بصورت خوابیده میباشند ( یک راهنمای گردشگری محلی تک تک این مراحل رو برامون توضیح داد ) ، خیلی خوشحال بودم که بالاخره موفق به دیدنشون شدیم.

صدای یکجور دعا و مناجات بودایی هم در کنار این مجسمه ها پخش میشد که حس و حال روحانی و عجیبی به آدم دست میداد ، خیلی زیبا و باشکوه ، از دل سنگ گرانیت تراشیده شده بودند ، تحت تاثیر آرامشی که توی صورت سنگی مجسمه ها بود قرار گرفتم و به اون سنگ تراشی که حدود 800-900 سال پیش تونسته بود این آرامش رو از دل سنگ توی چهره های بودا بوجود بیاره آفرین و مرحبا گفتم .

بودای اول ( شروع مراقبه )
بودای دوم ( در حال مراقبه )
 بودای سوم ( درحال تفکر )
 بودای چهارم ( مرحله خلسه و دست یابی به نیروانا )
 آرامش عجیب چهره بودا
یک گروه راهب بودایی که برای زیارت اومده بودن
راهب جوان

بعد از بازدید از شهر polonnaruwa ، از راننده خواستیم ما رو به هتل برسونه ، دستمزد راننده 50 دلار بود که با رضایت کامل پرداختیم ، حدود ساعت 9 شب به هتل رسیدیم  ( گشت یک روزه ما 15 ساعت زمان برد ) صاحب هتل باز هم خندان به استقبالمون اومد و خواست بدونه که  همه چیز خوب پیش رفته؟. ما هم گفتیم که همه چی عالی بوده و از کمک هایی که بهمون کرده بود تشکر کردیم ، حس خیلی خوبی داشتیم ، یجورایی به خودمون افتخار میکردیم از اینکه همه چیز طبق برناممون پیش رفته بود و موفق شدیم مکانهای مهم و اصلی ، که انگیزه سفرمون به سریلانکا بودن رو طی یک روز و بصورت فشرده ببینیم ، شام رو توی هتل خوردیم و با حس خیلی خوبی خوابیدیم ، فردا باید به بنتوتا میرفتیم .

شام هتل

صبح بعد از صرف صبحانه ، یک کم توی محوطه هتل و کنار استخر زیباش عکاسی کردیم .

نمای هتل randholee
استخر زیبای هتل

حدود ساعت یازده با ماشین ون تور به اتفاق بقیه همسفران بسمت بنتوتا حرکت کردیم ، توی راه لیدر بهمون گفت که یکی از بهترین سایتهای رفتینگ سریلانکا در این مسیر قرار داره ، اگر تمایل دارید امتحان کنید ، حقیقتش من و همسرم زیاد اهل اینجور تفریحات نیستیم و دوست داشتیم هرچه زودتر به بنتوتا برسیم ، ولی بقیه همسفران دوست داشتن برن رفتینگ ، پس ما هم انعطاف نشون دادیم و همراهشون شدیم ، هزینه برای هر نفر ( رفتینگ ، جنگل نوردی ، شیرجه و شنا در دریاچه و ناهار) 50 دلار بود که همه با هم چونه زدیم و رسوندیمش به 30 دلار ، بعد از آمادگی های اولیه و پوشیدن جلیقه و کلاه ایمنی ، سوار ماشین آفرود شدیم و همگی دسته جمعی رفتیم به سمت جنگل.

باید یک مسیر رو تا محل شیرجه و شنا توی دریاچه ، پیاده از وسط جنگل عبور میکردیم ، حس خوبی بود که وسط جنگل های انبوه و سرسبز سریلانکا بودیم ، همینجا بود که پروانه ی آبی رنگ و معروف سریلانکایی رو دیدیم ، خلاصه به محل مورد نظر رسیدیم که هرکس دوست داشت می‌تونست به کمک راهنما از بالای صخره ها شیرجه بزنه توی دریاچه ، که من و همسرم هم با شجاعت تمام پریدیم ، البته باید حتماً شنا بلد باشین چون جلیقه هاشون توانایی نگه داشتن شما رو روی آب ندارن، انگار که استاندارد نبودن.

چندتا از همسفرها ترجیح دادن بنشینن و شیرجه زدن بقیه رو تماشا کنن ، الان که فکر میکنم ترس برم میداره و میگم عجب کاری کردیم !!!! توی یک کشور غریب روی اون صخره های سر و لیز راه می‌رفتیم و شیرجه میزدیم توی آب ، حتی یکی از آقایون همسفر روی همین صخره ها خورد زمین بنده خدا ، خلاصه یکم جای خطرناکی بود و به گذشته که فکر میکنم ، خدا رو شکر میکنم که برای کسی اتفاق بدی نیفتاد .

بعد دوباره از مسیر جنگل برگشتیم و با ماشین رفتیم به محل رفتینگ ، این اولین تجربه رفتینگ ما بود ، که خیلی خیلی هیجان داشت و تجربه ی خوبی بود و مثل اینکه به گفته چند تا از همسفرها که توی پوکت و آنتالیا هم تجربه رفتینگ داشتن ، یه رفتینگ واقعی و درست و حسابی بود ، نه به قول خودمون سوسول بازی . سپس راهنمایی شدیم بطرف رستوران برای ناهار ، همه خیس آب بودیم و حسابی گرسنه ، غذا پلو مرغ خوشمزه ای بود که زیاد تند نبود ، بهمراه چندتا خوراک تند محلی و یک نوع بستنی خیلی خوش طعم ، همگی دور هم ناهار خوردیم و گفتیم و خندیدیم .

آرامش پس از رفتینگ
بستنی خوشمزه
 ناهار رفتینگ

بعد از تعویض لباس ، مسیرمون رو بسمت بنتوتا ادامه دادیم ، آخرای شب بود که به هتلمون (mermaid) رسیدیم ، خسته و کوفته شام خوردیم و خوابیدیم.

روز ششم

صبح که از خواب بیدار شدیم تازه نمای هتل و ساحل طلایی و معرکه اش که ماسه هاش مثل دونه های شکر قهوه ای بودن رو دیدیم ، این زیباترین ساحلی بود که تا اون روز دیده بودم ، همه جا پر بود از درختای نارگیل سر به فلک کشیده ، ما بر کرانه ی اقیانوس هند با موجهای سفید و قشنگش ایستاده بودیم .

اتاق هتل mermaid
درختان نارگیل
اقیانوس هند و ساحل زیبایش
ماسه های دونه شکری

برنامه امروز تور شامل بازدید از محل پرورش لاکپشت ها ، جنگلهای مانگرو ، جزیره دارچین و قایق سواری بر روی رودخونه ای که محل زندگی تمساح بومی سریلانکا بود میشد ، آقای فضلون لیدرمون اومد دنبالمون و به اتفاق گروه ، اول راهی محل پرورش لاکپشت ها شدیم ، توی این محل گونه های مختلف لاکپشت وجود داشت ، از غول پیکر و بزرگ گرفته تا بچه لاکپشت های کوچولو و بامزه و البته یک نوع لاکپشت بنام albino ( زال ) که تماماً سفید و بی رنگ بود و بسیار نایاب و گرانقیمت ، اینجا هرکی دوست داشت می‌تونست در ازای پرداخت مبلغی ، با دست خودش یک بچه لاکپشت رو توی اقیانوس رها کنه .

لاکپشت albino
 لاکپشت دریایی

سپس سوار قایق شدیم ، توی مسیر ، تمساح بومی ، ماهی بادکنکی و عروس دریایی ، بهمون نشون دادن ، داخل یک اسکله هم حوضچه‌هایی بود که میتونستیم پاهامون رو توش بزاریم تا ماهیها بحساب پوستهای مرده پا رو بخورن ، البته فکر نمیکنم ماهی هاش مخصوص اینکار بودن .

عروس دریایی ( jelly fish )
دلم برای این بچه تمساح میسوخت ، همه دست به دستش میکردن که باهاش عکس بگیرن

همینطور با قایق از مسیر جنگلهای مانگرو رد شدیم و به جزیره دارچین رسیدیم ، این بخش از گردش امروز رو خیلی دوست داشتم ، یه جزیره پر از درخت دارچین ، که همونجا کوره روغن گیری دارچین هم بود ، یکنفر از اهالی جزیره برامون مراحل تهیه و تبدیل پوست درخت دارچین به چوب دارچین ( ادویه ) و روغن و همچنین عود رو توضیح داد و ازمون با چای دارچین پذیرایی کرد ، ازشون روغن دارچین اعلا که برای درد مفاصل و میگرن ( با ماساژ کمی روغن به پیشانی ) و عود طبیعی و چوب دارچین خریدیم .

حتی روی رودخونه هم معبد داشتن
 پل چوبی جزیره دارچین

تور امروز به پایان رسید و از لیدر خواستیم تو بنتوتا لطف کنه و ما و یک زوج دیگه از همسفرا رو جلوی یه شعبه پیتزا هات پیاده کنه ، اینجا باید توضیح بدم که مردمان سریلانکا بسیار تمیز بودن و با اینکه کرونا رو به پایان بود ، تمام کادر رستوران ها از ماسک ، کلاه و دستکش استفاده می کردند و پروتکل های بهداشتی بشدت رعایت میشد ، ساندویچ های خوشمزمون رو خوردیم و با توک توک به هتل برگشتیم و استراحت کردیم ، عصر بازهم منظره ی زیبای اقیانوس بود و غروب سرخ رنگ ، موسیقی زنده هم توی هتل اجرا میشد که حال و هوای عجیب و دل انگیزی رو ایجاد کرده بود ، من و همسرم تصمیم گرفتیم از اینهمه زیبایی و نشاط لذت ببریم و هتل رو ترک نکردیم.

روز هفتم

امروز دیگه روز بنتوتا گردی بود البته بعد از صرف صبحانه لذیذ و متنوع هتل با زوج همسفرمون توک توک گرفتیم ، میخواستیم کوچه پس کوچه های بنتوتا رو بگردیم و کمی صنایع دستی و سوغات بخریم ما عاشق این جور مغازه ها هستیم که محصولات چوبی دست ساز میفروشن و همین طور ارادت و علاقه خاصی به مجسمه بودا داریم ، با اینکه چندتا مجسمه بودا از تایلند خریده بودیم ولی همیشه جای یه بودای بزرگ تو خونمون خالی بود ، تو کوچه های پشت هتل پر بود از فروشگاه های متنوع صنایع دستی که انتخاب رو برامون سخت کرده بود ، انگار که توی باغ گل بودیم و از بین اون همه مجسمه زیبا بالاخره یکی رو انتخاب کردیم و خریدیم ، هنوزم وقتی نگاش میکنم منو میبره به حال و هوای کوچه های سرسبز و با صفای بنتوتا .

مجسمه بودایی که در نهایت انتخاب کردیم
سوپر مارکت پشت هتل
از میون کوچه ها ریل قطار هم میگذشت
دختر فروشنده
کوچه پس کوچه های سرسبز بنتوتا
بانوی خندان

از یه جای مسیر از همسفرها جدا شدیم و ما رفتیم سمت لباس فروشی های زیادی که تو خیابونهای بنتوتا وجود داشت ، من چندتا پیراهن سنتی خریدم که گلدوزی و پولک دوزی داشتن با کیفیت بالا و قیمت های خیلی مناسب ، خلاصه تا ظهر گشت زدیم و خرید کردیم ، دیدن مردم محلی و گاری های میوه و زن ها و بچه ها با لباس محلی خالی از لطف نبود ، نهار رو پیتزا هات خوردیم با توک توک به هتل برگشتیم ، این رو هم در مورد کرایه توک توک بگم که بسته به مسیر و انصاف راننده همیشه چیزی حدود 150 تا 300 روپیه میشد که البته جای چونه زدن هم داشت .

پیتزا هات

بعد از یه استراحت کوتاه از فروشگاه هتل مایو خریدیم تا بریم استخر زیبای هتل که مشرف بود به درخت های نارگیل و ساحل دونه شکری ، چه لحظاتی بود ، غروب قشنگ و شگفت انگیزی که هیچ وقت فراموشش نمیکنم ، از اون صحنه های کارت پستالی به وجود اومده بود ، منظره هایی که توی فیلم و عکس دیده بودم ولی این واقعی بود و باورم نمیشد که یه همچین منظره ای رو شاهد هستم ، خدای بزرگ رو از ته دل شکر کردم ، همه جا قرمز و نارنجی شده بود ، چی بگم از این همه زیبایی .

غروب آتشین و اقیانوس
غروب آتشین و درختان نارگیل
غروب آتشین و ساحل
 غروب آتشین و من

روز هشتم

امروز روز خداحافظی با سریلانکا بود و تا ساعت 12 ظهر باید اتاق رو تحویل میدادیم ، ولی چون ترانسفر به فرودگاه ساعت 5 عصر بود ترجیح دادیم یه مبلغ بپردازیم و دیرتر چک اوت کنیم تا وقت بیشتری برای استراحت داشته باشیم ، پذیرش هتل اول گفتن 60 دلار که بعدش لطف کردن و 35 دلار بیشتر ازمون نگرفتن ، سریلانکا مردمان مهربونی داشت ، عصر ترانسفر ما به فرودگاه با تاخیر انجام شد و ما که اولین پرواز رو نسبت به بقیه همسفرها داشتیم ، تمام طول مسیر رو تا فرودگاه در استرس و اضطراب بودیم ، من که از شدت استرس خوابیدم ، گفتم هرچه پیش آید خوش آید ، خداروشکر به موقع به پرواز رسیدیم و همه چیز ختم به خیر شد. سریلانکا کشوری بود زیبا ، تمیز ، ارزان و امن ، با مردمانی مهربان و خوش اخلاق اینم از اولین سفرنامه من ، امیدوارم لذت برده باشید . شاد و پیروز باشید و همیشه به سفر…