معرفی چند منطقه گردشگری در کشور جمهوری چک

معرفی چند منطقه گردشگری در کشور جمهوری چک

مقدمه

در ادامه سفر اروپائی فرصتی دست داد تا باتفاق خانواده برادرم وحید پیوندی برای چند روز سفر کوتاهی به کشور جمهوری چک داشته باشم. از آنجا که هر کشور و یا شهری تعداد بیشماری آثار تاریخی، مناطق دیدنی و طبیعتی زیبا خواهد داشت، که هر گردشگری نمی تواند در مدتی کوتاه از تمامی جاذبه های گردشگری آن بازدید و گزارش تهیه نماید. لذا با توجه به مدت زمان اقامتم در بخشی از کشور جمهوری چک سعی میکنم فقط از چند جاذبه های گردشگری که کمتر پیرامون آن به زبان فارسی نوشتاری در دست می باشد بازدید نموده و گزارشی نسبتاً جامع تدوین نمایم. البته قبل از ورود به کشور چک در حد توان خود اطلاعات اولیه را از طریق سایت ها و کتاب های موجود پیرامون منطقه ای که در آن توقف خواهم داشت و یا عبور می نمایم بدست آورده ام.

شاید نوشته های من مطابق با استانداردهای یک سفرنامه نباشد، اما گویای دقت و کاوش از زوایای گوناگون یک مکانی است که شخصا بازدید نموده ام. برای دست یابی به مطالب دقیق تر همواره سعی نموده ام ضمن استفاده از سایت ها و بروشورهای گردشگری،  درهنگام بازدید از هرمکانی نیزحداقل از یک هموطن ساکن آنجا به عنوان مترجم کمک بگیرم. در این سفر نیز از برادر عزیزم آقای وحید پیوندی وهمسرشان سرکار خانم دکتر سهیلا صمیمی پیرامون ترجمه مطالب و گفتگوها بهره مند شده ام، که بدینوسیله از همکاری صمیمانه انها تشکر می نمایم.

کشورجمهوری چک در نگاهی کوتاه

( بازدید 26 سپتامبر 2021 )

در ادامه سفر به کشور جمهوری چک رفتیم ، که لازم است برای آشنائی شما بسیار کوتاه این کشور  را به خوانندگان معرفی نمایم : جمهوری چک کشوری است درمرکز قاره اروپا ، که از شمال به کشور لهستان ، از جنوب به کشور اتریش ، از شرق به کشور اسلواکی و از غرب به کشور آلمان محدود می باشد . در مجموع جمهوری چک محصور در خشکی با وسعتی  حدود 78865 کیلومتر مربع بوده، که برابر سرشماری سال 2019 میلادی جمیعت آن بالغ بر 65/10 میلیون نفر است. پایتخت آن شهر زیبای پراگ بوده، که به عروس اروپا شهرت دارد.

این کشور در  روز اول ژانویه سال 1993 میلادی بدون خونریزی از کشور چکسلواکی سابق مجزی شده است . نرخ مالیات در این کشور ثابت بوده وتورم آن حدود 6% می باشد . از نظر بهداشت و درمان کشوری بسیار پیشرفته به حساب می آید . پول رایج آن " کرونا چک " و زبان رسمی کشور " چکی " بوده ، که شاخه ای از زبان اسلاوی می باشد . جمهوری چک از سه ناحیه تاریخی به نام های "  بوهم ، موراوی و بخش کوچکی از جنوب سیلزی ‏ " تشکیل شده است . بوهمیایی غالباً آلمانی های اخراج شده توسط نازی ها هستند. مردم این کشور  از تبار اسلاو و از مردمان هندواروپایی می باشند.

با ورود به کشور چک تصمیم گرفته شد از مسیری  عبور کنیم تا از منطقه ای متشکل از تپه ها و کوه های سر به فلک کشیده  بگذریم و ضمن لذت بردن از طبیعت زیبا ، از شهرهای کوچک بیشتری در ایام اقامت خود عبور نمائیم.  نزدیکترین شهرک یا روستای گردشگری ، روستای میکولوف (Mikulov )  بود.

عکس  1.jpeg
نقشه کشور جمهوری چک - عکس از اینترنت
عکس  2.jpg
یادبود مرز ورودی کشورجمهوری چک

نگاهی به روستای میکولوف

( بازدید 26 سپتامبر 2021 )

منطقه مسکونی میکولوف (Mikulov v Krušných horách) اولین اقامتگاه ما در کشور جمهوری چک بوده، که این منطقه یکی از مناطق مسکونی ویا روستاهای واقع در کوهستان سنگ معدن در نزدیک مرز آلمان و از توابع شهر تپلیتسه  می باشد. مساحت آن حدود 19/3 کیلومتر مربع با جمیعتی اندک بوده، که ارتفاع آن از سطح دریا  595 متر است. دقت شود که این منطقه را با شهر میکولوف مجاور مرز اتریش نباید اشتباه گرفت.

در قرن 15  کوهنوردانی که به قصد یافتن نقره از این مسیر عبور می نموده  ، در این منطقه سکنی می گزینند  و نام منطقه را " میکولوف " می گزارند . اندک اندک به ویژه در 50 ساله اخیر به دلیل وجود کوه های بلند و شیب دار، این منطقه مورد توجه کوهنوردان قرار می گیرد. شهرک کوچک یا روستای میکولوف در عمق دره های کوهستانی واقع گردیده، که غالب ساکنین آن آلمانی تبار بوده، که پس از جنگ جهانی دوم از زادگاه خود بالاجبار جدا شده اند. این شهرک بسیار تمیز بوده، دارای مردمی خونگرم، مودب، مجهز به تعداد 7 باب هتل و پانسیون، دارای مجموعه ورزشی، استخر، سونا، پیست اسکی و سایر امکانات رفاهی می باشد. ما هم برای اقامت در ابتدای ورودی منطقه مسکونی میکولوف  پانسیون "میکولکا " (Pension Mikulka)  را انتخاب نمودیم .

درب ورودی پانسیون میکولکا - عکس از نگارنده

این پانسیون دارای ساختمان قدیمی نوسازی شده ، در دوطبقه با هشت اطاق بوده ، که قسمت آشپزخانه و سالن غذاخوری آن در طبقه همکف قرار گرفته است. این مجموعه توسط یک زن و شوهر آلمانی تبار بسیار مهربان  اداره میشود. صبحانه ، نهار وشام گردشگران توسط زن خانواده  به سبک اروپائی راس ساعت سرو می گردد، اما میزبان سعی می نماید اولا هر شب یک نوع غذای سنتی را پخت نماید و در مجموع تلاش می کنند که غذا ها باب میل گردشگران طبخ گردد. قیمت اقامت در این پانسیون نسبت به مناطق گردشگری دیگر بسیار ارزان و خدمات آن در حد مطلوب وخیلی خوب می باشد.

عکس  4.jpg
نمای داخلی یکی از اطاق های پانسیون میکولکا
عکس  5.jpg
سوپ سیر پیش غذای بومی منطقه - عکس از نگارنده

درایام اقامت خود در میکولوف ، پس از گشت وگذار روزانه وقتی به پانسیون میکولکا بر می گشتیم ، صاحب پانسیون با یک فلاسک چای نزد ما می آمد ولحظاتی را با ما می گذراند. دراین مدت اطلاعات دقیقی از منطقه و شهرها و نقاط گردشگری مجاور در اختیار ما می گذاشت. وقتی از نوع سئوال کردن من متوجه شد قصد دارم سفرنامه ای را بنویسم. نه تنها پیرامون هر پرسشی با دقت و نکته سنجی پاسخ میداد، بلکه در روز آخر هنگام خداحافظی یکی از اصل نقاشی های پدر خود که نشان دهنده منطقه میکولوف در دوران گذشته می باشد را به عنوان یادبود به ما هدیه کرد تا تصویر آن را درسفرنامه منتشر نمایم.

نقاشی منظره میکولوف در گذشته - عکس از نگارنده

برابر اظهار اهالی، این منطقه به جهت داشتن پیست اسکی یکی از مناطق پر گردشگر کشور چک به ویژه در فصل زمستان بوده، اما با توجه به زیبائی های وصف ناپذیر طبیعت آن در فصول گرم سال به ویژه تعطیلات پایان هفته، همواره مورد توجه گردشگران اروپائی می باشد. نا گفته نماند با توجه به استقرار تعدادزیادی بناهای تاریخی در اطراف ناحیه تپلیتسه، نزدیکی میکولوف با شهر پراگ، گران بودن هزینه اقامت در پراگ و شهرهای بزرگ، وجود آرامش خاص بدلیل خلوت بودن در منطقه، سرویس دهی منظم، دسترسی آسان به اماکن تاریخی و جاذبه های طبیعی، این منطقه را به پایگاه ثابتی برای اقامت گردشگران تور جمهوری چک تبدیل نموده و گردشگران بیشتر تمایل دارند در چنین شهرک هائی در منطقه تپلیتسه اقامت کرده، تا همه روزه بتوانند به شهرهای بزرگ اطراف و یا شهر پراک رفت و آمد نمایند.  تنها جاذبه طبیعی این روستا پیست های بزرگ اسکی می باشد.

پیست های اسکی

( بازدید 3 اکتبر 2021 )

الف : مرکز ورزشی بورنَک: مرکز ورزشی بورنَک (Sport center Bournak) یکی از پیست های اسکی منطقه مسکونی میکولوف بوده ، که در بالای کوه بوک  در ارتفاع 869 متری از سطح دریا و حدود 4 کیلومتری منطقه مسکونی میکولوف واقع شده است . استفاده از آن برای عموم آزاد بوده و در رویدادهای ورزشی نیز از آن استفاده می گردد . پیست های این منطقه به سه تیپ تقسیم گردیده، که هرکدام برای استفاده گروه خاصی در نظر گرفته شده و معمولا با رنگ خاصی بر روی تابلو مشخص گردیده است.

رنگ آبی: تیپ هائی که با رنگ آبی مشخص گردیده برای استفاده افراد مبتدی می باشد. مانند شیب  گردشگران و بخش از شیب هروب

رنگ قرمز: این گونه پیست ها ویژه استفاده افراد گروه های با تجربه خواهد بود.مانند شیب های جدید، استمپ و بخشی از شیب هروب

رنگ مشکی: این گونه پیست ها فقط برای استفاده اسکی بازان حرفه ای می باشد. مانند شیب های اسلالوم و قدیمی.

عکس  7.jpg
نقشه پیست اسکی میکولوف - عکس از بیژن پیوندی
تابلو راهنمای تیپ های پیست اسکی - عکس از نگارنده

پیست اسکی تپه بوک از نظر شیب بندی به شش دسته تقسیم می شوند، که مشخصات هرکدام با دیگری متفاوت بوده و عبارتند از :

شیب اسلالوم: این شیب مجهز به سیستم مصنوعی برای پوشاندن برف، روشنائی، آسانسور و پوما (Poma)  مصنوعی بوده و هفته ای سه بار مورد استفاده اسکی بازان قرار می گیرد. طول آن حدود 700 متر و فاصله عمودی آن 256 متر می باشد.  این شیب با رنگ مشکی مشخص شده و برای استفاده اسکی بازان حرفه ای است.

شیب قدیمی: طول این شیب 876 متر و فاصله عمودی آن 258 متر است. این شیب نیز با رنگ مشکی مشخص شده و توسط اسکی بازان حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

شیب جدید: این شیب دارای طولی در حدود 933 متر و فاصله عمودی 261 متر است. این شیب با رنگ قرمز مشخص گردیده و برای استفاده گروه های با تجربه خواهد بود.

شیب استمپ (Stump): طول آن 517 متر و فاصله عمودی آن 166 متر می باشد. این شیب هم با رنگ قرمز مشخص گردیده و برای استفاده گروه های با تجربه خواهد بود.

شیب گردشگران: همانگونه که از نامش پیداست، این شیب ویژه گردشگران بوده، که دارای طولی در حدود 2570 متر و فاصله عمودی آن 283 متر می باشد. این شیب با رنگ آبی نمایش داده شده و برای استفاده افراد مبتدی خواهد بود.

شیب هروب (Hrob,s): جهت این شیب به طرف جنوب بوده و طول آن 925 متر و دارای فاصله عمودی 192 متر می باشد. این شیب هم با رنگ قرمز مشخص گردیده و برای استفاده گروه های با تجربه خواهد بود.

خاطره تلخ سفر:

زمان بازدید ما از این پیست مصادف با زمان ورزش های زمستانی نبود. لذا با توجه به هوای آفتابی فصل پائیز و چشم انداز زیبای شیب پیست که پوشیده از گیاه سبز بود. قصد داشتیم کمی در شیب پیست پیاده روی کنیم. میزبان سگ کوچک و دوست داشتنی خود را با خود آورده بود. سگ در محدوده شیب به بازیگوشی مشغول  و مرتباً از سوئی به سوی دیگر می دوید. خانم صمیمی نا خواسته دنبال سگ خود دویدن را در عرض پیست شروع کرد. در ادامه دویدن وقتی جهت حرکت از عرض شیب به طول شیب از بالا به پائین تبدیل شد ناخودآگاه بر سرعت دویدن خانم دکتر افزوده شد و دیگر قادر به توقف نبود، اما قبل از رسیدن به شیب بسیار تند پیست که حالت پرتگاه داشت، به ناگاه خانم صمیمی با صورت بر روی زمین افتاد و دیگر توان بلند شدن نداشت.

ما که از بالای شیب نظاره گر این حادثه بودیم تصور نمودیم او در حال بازی با سگ خود می باشد. وقتی دیدیم سگ اطراف صاحب خود بی تابی می کند متوجه حادثه شدیم. به آرامی از شیب پائین رفته تا به کمک مصدوم برویم. در نزدیکی محل حادثه برادرم وحید نیز به زمین خورد، که خوشبختانه آسیب جدی ندید. اما خانم صمیمی از ناحیه صورت آسیب دیده و خون آلود بود و براثر شدت حادثه برای مدتی کوتاه هوشیاری خود را از دست داده بود.  با زحمت فراوان مصدوم را به بالای شیب بردیم. در نهایت این حادثه موجب شکسته شدن دماغ خانم صمیمی شد و خاطره تلخی را در روزهای آخر سفر برایمان رقم زد.

ب:  پیست اسکی ویتیسکا: در سه کیلومتری منطقه میکولوف پیست دیگری به نام " پیست اسکی ویتیسکا (Vitiska)"  واقع شده و برای اسکی در سرازیری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

ج : پیست اسکی نوومستو: دوستداران اسکی صحرائی می توانند از ورزشگاه نوومستو (Novemesto) واقع در 4 کیلومتری منطقه میکولوف استفاده نمایند. اسکی بازان از بین چندین پیست اسکی با طول 3 تا 15 کیلومتر می توانند پیست مورد نظر خود راانتخاب کنند.

گفتنی است : گردشگران و علاقه مندان به ورزش اسکی می توانند از پیست های اسکی شهرهای مجاور میکولوف مانند پیست اسکی تبلیتسه و اوستی نادلابم (Usti  nad  Labem )  نیز استفاده نمایند.

نگاهی به شهر کروپکا

( بازدید 27 سپتامبر 2021 )

شهر کوچک و زیبای کروپکا (Krupka) در منطقه اوستی ناد لابم شهرستان تپلیتسه در کشور جمهوری چک واقع شده است . وسعت این شهر 61/46 کیلومتر مربع بوده ودر ارتفاع 312 متری از سطح دریا قرار گرفته و بیش از 10552 نفر جمیعت دارد . در اواخر قرون وسطی این منطقه یکی از تولید کنندگان پیشرو قلع و نقره در جهان بوده است. این شهر در فهرست  میراث جهانی یونسکو نیزثبت گردیده و برابر قوانین جاریه، مرکز تاریخی شهر کروپکا به خوبی حفظ شده وبه عنوان یک منطقه یادبود شهری از آن محافظت می گردد.  در مجاورت شهر کروپکا، کوه سربه فلک کشیده   موکن بِرگ (Der Mückenberg ) مشاهده می گردد ، که از دوران کهن همواره مورد توجه اهالی منطقه بوده و می باشد. تاسیساتی که در این رشته کوه وجود دارد عبارتست از :

معـدن روی

از سال 1416 میلادی بومیان منطقه با حفر معدنی دردل کوه موکِن بِرگ به عمق 75 متر نسبت به استخراج روی اقدام می نمودند. از گذشته های دور در بالای این کوه برجی بوده، که در بالای آن ناقوسی قرار داشته و همه روزه کارگران معدن با صدای ناقوس کار خود را آغاز و یا خاتمه می دادند.

کلیسای سنولف گنگزکاپله

در دوران کهن بومیان منطقه در بالای قله کوه موکِن بِرگ کلیسائی را احداث کرده به نام کلیسای سن ولف گنگز کاپِله (St. Wolfgangs Kapelle)، که بسیار برای آنان مکان مقدسی به شمار می رفته است. نقل است : در سال 973 میلادی اسقف بزرگ شهر پراگ به این منطقه سفر نموده و هنگام اقامت در این کلیسا، توت وحشی اطراف این کوهستان را متبرک کرده، به گونه ای که بعد از بازگشت اسقف، توت های وحشی کوه موکِن بِرگ همواره درشت تر و پر محصول تر از قبل بوده است. از این رو بومیان منطقه این کلیسا را فرشته نجات معدن می دانستند.

در قرن چهارم، هنگام بروز جنگ 30 ساله این کلیسا به شدت آسیب می بیند، اما در سال 1692 میلادی با همت مردم کلیسا مجدداً مرمت می گردد. در زمان جنگ جهانی  کلیسا بار دیگر تخریب شده، که به علت مقدس بودن این مکان برای بومیان در سال 2000 میلادی با بودجه اروپای مشترک به درستی بازسازی می گردد و هم اکنون مکانی برای بازدید گردشگران می باشد. این کلیسا در سال 2014 میلادی به عنوان یک اثر تاریخی ثبت جهانی گردیده است.

مهمانسرای کوهستانی

در سال 1857 میلادی در بالای قله کوه موکِن بِرگ و در مجاورت برج ناقوس کلیسا، مکانی برای استراحت رهگذران احداث می گردد، که یکی از کهن ترین ساختمان های این رشته کوه می باشد. این ساختمان توسط جاده های مال رو با پائین کوه ارتباط داشته است. امروزه با تجهیز این مهمانسرای کهن به انواع امکانات رفاهی، آن را به هتلی بین المللی به نام هتل کوهستانی کوه موکِن بِرگ تبدیل نموده اند.

تابلو هتل رستوران کوهستانی - عکس  از نگارنده

تلـه استیـــژ

در سال 1930 میلادی طرح رفتن آسان به نوک قله موگِن بِرگ در بین مسئولین وقت مطرح گردی، تا آن که عملیات احداث اولین نقاله برای انتقال انسان  ( تله  استیژ ) از منطقه ماریا شاین  تا منطقه  موچن تورمشن آغاز شد. در تاریخ 29 می 1952 میلادی پس از اتمام عملیات ساخت وساز، به جهت کنترل بیشتر و اطمینان از ایمن بودن آن، این ساختمان در اختیار کارشنان مجرب وقت قرار گرفت، در نتیجه در روز اول ژولای سال 1953 میلادی رسماً بهره برداری از آن آغاز گردید. مشخصات این تله استیژ عبارتست از :

مدل تله استیژ:  مدرن ترین تله استیژ آن دوران به نام  Von Roll  V R 101

قطر سیم بکسل : 23 میلی متر

ظرفیت جابجائی مسافر :   226 نفر در ساعت

امکانات جانبی :

الف : امکان حمل تجهیزات اسکی بازان وهمچنین دوچرخه گردشگران به همراه مسافر به بالای قله.

ب : امکان برگشت گردشگران از بالا به پائین با دوچرخه و یا پیاده.

نمای داخلی ایستگاه دره ( مبداء ) - عکس از نگارنده
مسیر عبور تله اسیژ - عکس از نگارنده
مسیر عبور تله استیژ - عکس از نگارنده

گفتنی است این تله استیژ به عنوان اولین نقاله انتقال انسان و طولانی ترین تله استیژ دنیا به ثبت رسیده است. این مجموعه در سال 1996 میلادی به بخش خصوصی واگذار می گردد، اما در سال 2009 میلادی شورای شهر کروپکا آن را خریداری و به عنوان یک مجموعه ورزشی به نام  Krupka Sport  مورد بهره برداری قرار می دهد. در سال 2012 میلادی این مجموعه به عنوان یادبود تکنیکی  توسط سازمان یونسکو ثبت جهانی می گردد. تا کنون بیش از 6000000 نفر گردشگر از این مجموعه بازدید نموده اند.

عکس  15.jpg
تابلو ورزشگاه کروپکا - عکس از نگارنده

نکاتی که باید گردشگران بدانند :

مجموعه ورزشی کروپکا  به جهت حفظ سلامت پردشگران و پاکیزه نگهداشتن تاسیسات این مجموعه در ابتدای سالن ورودی با نصب تابلوئی اعلام داشته :

• از حمل دوچرخه های برقی با تله استیژ معذور است.
  • از ورود افراد و لوازم کثیفی که همراه آنان باشد به مجموعه تله استیژ جلوگیری به عمل می آورد.
عکس  16.jpg
تابلو نمایش زمان حرکت، نرخ بلیط و ممنوعیت ها - عکس از نگارنده

هزینه استفاده از تله استیژ

نرخ استفاده از تله استیژ برای طبقات مردم با توجه به سن، مسیر حرکت، نوع استفاده متفاوت بوده و به شرح زیر می باشد.

اگر گردشگران قصد دارند فقط برای رفتن از تله استیژ استفاده کنند :

برای بزرگسالان  هر نفر: 5.90 یورو

برای کودکان  هر نفر: 4.20 یورو

برای افراد دوچرخه سوار در صورت حمل دوچرخه با خود هر نفر:  6.30 یورو

اگر گردشگران قصد دارند برای رفت و برگشت از تله استیژ استفاده کنند :

برای بزرگسالان  هر نفر:  8.80 یورو

برای کودکان  هر نفر: 6.30 یورو

زمان حرکت

تله استیژ همه روزه از ساعت 8.30 دقیقه بامداد آغاز به کار می کند و هر یک ساعت یکبار گردشگران را به بالای قله می رساند. اولین ساعت حرکت 8.30 دقیقه بامداد و آخرین ساعت حرکت 17.30 دقیقه بعداز ظهر جمعاً به مدت 10 نوبت در هر روز می باشد.

نگاهی به شهر پراگ

( بازدید 29 سپتامبر 2021 )

شهر بزرگ وتاریخی پراگ در شمال غربی کشور جمهوری چک بر روی بزرگترین رودخانه کشور به نام  ولتاوا (Vltava) واقع شده، که در دوران گذشته به عنوان پایتخت تاریخی بوهم و امروزه به  عنوان پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور جمهوری چک می باشد. این شهر یکی از شهرهای بزرگ اتحادیه اروپا نیز به شمار می‌آید. جمیعت آن حدود 2 میلیون نفر بوده و دارای آب و هوای معتدل اقیانوسی می باشد. شهر بی همتای پراگ در قلب اروپا به تدریج توسط  امپراطوران، نویسندگان و هنرمندان شکل گرفته است.

این شهر زیبا و افسونگر دارای سبک های معماری فراوان، دیوار گرافیتی، کلیسا های بزرگ، کاخ های سلطنتی،  بزرگترین قلعه جهان به نام قلعه پراگ با بیش از 70000 مترمربع وسعت، احداث شده در قرن نهم، بازار احشام دوران کهن یا میدان چارلز که یکی از بزرگترین و زیباترین میدان های جهان بوده ، باغ های شگفت انگیز، پل تاریخی چارلزبا معماری منحصر بفرد، که یادآور شاهکار ریاضی شارل چهارم پادشاه سابق و ستاره شناس متبحر آن دوران می باشد.

نقل است : شارل چهارم اولین سنگ بنای این پل را درست در ساعت ۵:۳۱ دقیقه بامداد روز نهم جولای سال ۱۳۵۷ میلادی  کار گذاشته وتاریخ آن را به شکل(۱-۳-۵-۷-۹-۷-۵-۳-۱) درج نموده است. برج مراقبت پترین (Petrin)، خانه رقصان، برج ژیژکوف (Zizkov   )، ساعت نجومی  و ... بوده، که هرکدام از این آثار برای بازدید کنند گانش تجربه‌ای تکرار نشدنی رقم می‌زند و تماشای آن ها را  به هر گردشگری توصیه می کنیم . با توجه به مدت اقامت کوتاه در شهر پراک فقط به انتشار چند عکس اکتفا می کنم.

کریستال سوغاتی شهر پراگ - عکس از نگارنده
عکس 18.jpg
کریستال سوغاتی کشور چک - عکس از نگارنده
عکس 19.jpg
قهوه نوشیدنی گردشگران هنگام استراحت – عکس از نگارنده
عکس 20.jpg
 قایق های تفریحی مردم در رودخانه شهر پراک - عکس از نگارنده

شهر دوچکُوف (دوختسو)

این شهر در ناحیه تپلیسه (Teplice)، در شمال منطقه بوهمیا (Bohemia)  واقع شده است.  مساحت آن حدود 41/15 کیلومتر مربع بوده و در 201 متری از سطح دریا واقع شده است. شهری است زیبا، تمیز، با مردمانی خونگرم، که دارای بیش از 9000 نفر جمیعت  می باشد. در مرکز شهر پارک وسیع و زیبائی در مجاورت دریاچه ای بزرگ به نام  "باربورا  (Barbora ) " وجود دارد، که نظر هر گردشگری را به خود جلب می نماید. تنها اثر تاریخی این شهر قصر دوچکُف بوده، که در سمت مقابل پارک قرار گرفته است.

عکس 21.jpg
 دریاچه پارک مجاور قصر دوچکَف - عکس از نگارنده

نگاهی به قصر دوچکُف

( بازدید 30 سپتامبر 2021 )

این ساختمان در اصل یک قلعه بوده، که در سال 1642 میلادی فردی به نام  "والدشتاین "  آن را خریداری می نماید. ساختمان اصلی از سال 1675 میلادی الی 1685 میلادی احداث گردیده ودر قرن های 17 و 19 نیز به تدریج بخش هائی به آن اضافه شده و آن را به قصر تبدیل نموده، که حدود 300 سال این مکان در مالکیت دودمان والدشتاین بوده است. نویسنده و شاعر معروف گلاکومو کازانوا (Glacomo  Casanova)، که زاده سال 1725 میلادی در ونیز ایتالیا بوده، به دلیل آشنائی با  والدشتاین  در اواخر عمر خود به این قصر آمده است. وی نه تنها در آپارتمانی در بال شمالی قصر سکنی می گزیند، بلکه به مدت 13 سال نیز به عنوان کتابدار در قصر فعالیت می نموده است. این شخص کتاب خاطرات خود را در اینجا نگاشته و در سال 1798 میلادی فوت نموده، که در همین مکان نیز به خاک سپرده می شود.

عکس 22.jpg
پلان اصلی قصر دوچکوف به رنگ قرمز و پلان کلیسا به رنگ طوسی - عکس از نگارنده

بخش های مختلف این قصر برابر پلان نمایش داده شده عبارتست از :

1 – حیاط (محوطه ) جلوی قصر 2 – سالن عروسی 3 – سالن والداشتاین  4 -  موزه والداشتاین 5 -  سالن بیلیارد  6 – محل اقامت ( مجموعه ) گلاکومو کازانوا 7 -  بخش باستانی 8 – گالری گلاکومو کازانوا 9 – باغ شاهزاده 10 - غرفه نقاشی دیواری راینر

میدان جلوی قصر دوچکوف - عکس از نگارنده

در قرن 18 هنرمندانی مانند  " گوته، فردریش شیلر، بتهون و .. در این قصر حضور داشته اند . در سال 1817 میلادی یک نشست مهم سیاسی در این قصر برپا شده است. در قرن 19 بخش وسیعی از این قصر به پارک چشم انداز انگلیسی تبدیل شد، که متاسفانه در دهه 50 قرن بیستم به خاطر استخراج ذغال سنگ  از بین می رود ، اما در دهه 60 قرن بیستم دوباره به نحوی بازسازی می گردد.

در سال 1945 میلادی زمانی که ارتش روسیه در این شهر اقامت داشت ، کلیسای مجاور بال جنوبی قصر دچار آتش سوزی می شود و تمامی اشیاء ، مجسمه ها و نقاشی های  آن از بین می رود، که تا کنون هیچ تغییراتی در آن داده نشده و گردشگران می توانند آثار بجای مانده از حریق را مشاهده نمایند .

عکس 24.jpg
نمای داخلی کلیسای سوخته شهر دوچکوف – عکس از نگارنده

مانی که این قصر در اختیار کشیش ها قرار می گیرد . بخشی از آن برای مدتی تبدیل به نوانخانه شده و در آن از تعداد 13 کودک و 8 زن و مرد سالمند نگهداری میشده است . برای مدتی هم بخشی از این قصر به عنوان بیمارستان مورد بهره برداری قرار گرفته است . در حال حاضر گردشگران می توانند در این قصر از محوطه ( حیاط ) جلوی قصر، موزه خانواده والدشتاین، اطاق کازانوا، سالن موسیقی، سالن مجهز به ابزار شکار، زرادخانه نظامی، تابلوهای نقاشی و محوطه پارک مانند پشت ساختمان دیدن نمایند .

عکس 25.jpg
بخشی از شجره نامه دودمان والداشتاین موجود  در موزه قصر -عکس از نگارنده

نگاهی به شهر لیبوخویسه

( بازدید 2 اکتبر 2021 )

شهر لیبوخویسه (Libochoice)، که شهری است بسیار کهن، در 15 کیلومتری غرب رودنیس ناد لابم (Roudnice  nad  Labem)، در دامنه رودخانه اِگر (Eger) در ناحیه  لیتو میریتسه واقع شده است. برابر سرشماری سال 2011 میلادی جمیعت آن بالغ بر 3741 نفر برآورد گردیده است. وسعت این شهر  64/15 کیلومتر مربع می باشد. این شهر دارای دو اثر تاریخی مهم بوده، که به اختصار نسبت به معرفی آن می پردازم .

قصر لیبوخویسه

در قرن 12  میلادی در منطقه استی ناد لابم (Usti  nad  Labem)، در دامنه رودخانه اِگر قلعه ای احداث می گردد، که در همان زمان یکی از مهمترین قلعه باروک اولیه بوده است. این قلعه به مرور زمان باتوجه به وسعت، زیبائی و افرادی که درآن می زیسته اند به قصر مبدل می گردد. هم اکنون به عنوان یک اثر تاریخی  تحت نام " قصر لیبوخویسه " در میدان مرکزی شهر مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد.

این قصر در سال 1661 میلادی در اثر آتش سوزی خسارت زیادی دید، اما در سال 1682 میلادی مجدداً مرمت گردیده است. این قصر دارای سه باغ بزرگ شامل : ( یک باغ به سبک کاخ ورسای فرانسه، یک باغ به سبک باغ انگلیسی  و یک باغ نیز ویژه مرکبات می باشد . گفتنی است این گونه باغ ها از قرن شانزدهم به بعد در اروپا رواچ پیدا کرده است. این اثر تاریخی در سال 2002 میلادی ثبت میراث فرهنگی ملی شده و در حال حاضر به عنوان موزه از آن بهره برداری می گردد.

عکس 26.jpg
محوطه ورودی جلوی قصر - عکس از نگارنده
درب ورودی قصر - عکس از نگارنده

روز ها و ساعت بازدید

متاسفانه این مجموعه تاریخی همیشه آماده پذیرش گردشگران نمی باشد. لذا اطلاعات درج شده بر روی تابلو نصب شده در محوطه ( حیاط ) قبل از ورود به قصر را به شرح زیر به آگاهی می رسانم:

الف : روزهای بازدید از پارک در تمامی ایام سال فقط روزهای یکشنبه و سه شنبه می باشد ، اما ساعات بازدید آن در ماه های مختلف متفات است.

در ماه های مارس، آوریل،  اکتبر و دسامبر  از ساعت 9 بامداد الی 16 بعدازظهر

گالری نقاشی قصر - عکس از نگارنده
صندوق اعانات قصر - عکس از نگارنده

قلعه لیبوخویسه

از سال 1682 الی 1690 میلادی در بالای قله کوه جنوب منطقه مسکونی اوستی ناد لابم واقع در 12 کیلومتری شهر لیبوخویسه، در محدوده منطقه بوهمیا قلعه ای بزرگ ساخته می شود، که در گذشته به عنوان یک قلعه رنسانس شناخته می شده است. در سال 1661 در اثر آتش سوزی بخش اعظمی از این قلعه تخریب گردیده، که متاسفانه تا به امروز برای بازسازی آن اقدامی به عمل نیامده است و هم اکنون مرکزی برای بازدید گردشگران می باشد. این قلعه محل تولد  جان ایوانجلیستاپورکنیا  نیز بوده است.

نمائی از قلعه لیبوخویسه - عکس ازنگارنده

گفتنی است وقتی از منطقه مسکونی شهر لیبوخویسه خارج شده و به طرف قلعه حرکت می کنید. اطراف مسیر عبور مملو از باغات سرسبز به ویژه تاکستان های وسیع  می باشد. حتی تاکستان ها در امتداد دامنه کوه تا نیمه راه قلعه ادامه دارد.

عکس 33.jpg
یکی از تاکستان های دامنه کوه قلعه لیبوخویسه - عکس از نگارنده

جشن آتش نشان ها

روز بازدید ما از قلعه لیبوخویسه  مصادف با برگزاری جشن سالیانه آتش نشان ها بود، که شرح آن خالی از لطف نیست. گفتنی است: در غالب شهرهای اروپائی همه ساله یک روز به عنوان " جشن آتش نشان ها " در نظر گرفته شده است. که هریک از شهرها با توجه به شرایط حاکم به نوعی این جشن را به صورت گسترده انجام می دهند.

در شهرلیپوخویسه در چنین روزی  تمامی پرسنل آتش نشانی به همراه خانواده خود به اتفاق علاقه مندان در پای دامنه کوه جنوب منطقه مسکونی اوستی ناد لابم،  گرد هم جمع می شوند، تا شاهد اجرای مراسم آموزش های امداد و نجات و همچنین اجرای مسابقه بوده و روزی را با تفریح و سرگرمی سپری نمایند .

آموزش عملیات آتش نشانی: در گوشه ای از این جشن، مراسم آموزش وآشنائی کودکان و نوجوانان با عملیات آتش نشانی در قالب تشکیل کلاس های عملی، اجرای نمایش های امداد و نجات و انجام مسابقات امدادی توسط کودکان با حضور و نظارت پرسنل آتش نشانی انجام می گیرد.

مسابقات : در بخش دیگری از محوطه جشن،  مسابقات رسمی امداد و نجات در کوهستان  بین تعدادی پرسنل آتش نشانی که قبلاً ثبت نام نموده و با تجهیزات کامل در این مکان حضور یافته اند، با نظارت داوران منتخب در زمینه های مختلف اجرا می گردد واز سوی مسئولان  به نفرات ممتاز در سه رده کاپ قهرمانی داده می شود.

عکس 34.jpg
چادر استقرار داوران مسابقه و محل اهدای کاپ های قهرمانی - عکس از نگارنده

عکس 35.jpg
 علاقه مندان شرکت در مسابقه هنگام ورود به محدوده مسابقه - عکس از نگارنده

اقدامات حاشیه ای

چون جمیعت کثیری غیر از پرسنل آتش نشانی شامل : خانواده های پرسنل، دوستداران، علاقه مندان و گردشگران در این محدوده اجرای مراسم گردهم جمع خواهند شد و غالباً در تمام مدت روز در این مکان حضور خواهند داشت. لذا مسئولان شهر برای بهتر برگزارشدن این جشن سالیانه و رفاه حال مردم اقدامات جانبی زیر را انجام می دهند:

1 – مسدود نمودن راه های ورودی اتومبیل از نیمه های راه کوهستان به جهت تردد روان و پیشگیری از حوادث غیر مترقبه در کوهستان.

2 – ایجاد نظم و امنیت در تمامی مناطق مرتبط با جشن.

3 – برپائی بازارچه موقت با نصب چادر و یا استقرار کاروان به جهت فروش ابزار و لوازم آتش نشانی به ویژه ابزار مورد نیاز در منازل و اتومبیل و همچنین فروش نشانه های یادبود و تابلوهای نقاشی مرتبط با جشن.

4 – برپائی چادرهای موقت به جهت تامین و فروش انواع مواد خوراکی سرد و گرم و نوشیدنی های مورد نیاز مردم.