سفر به بهشت های گمشده ترکیه

سفر به بهشت های گمشده ترکیه +تصاویر

70-Kusadasi-Blog cover (01-03-18).jpg

سلام به همه دوستان لست سکندی و خوبم. امیدوارم سفرنامه ایی که پیش رو دارید اطلاعات خوبی رو بتونه منتقل کنه و از طرفی با شرح حال سفر من هم آشنا بشید.  بعد از سفرنامه مسکو و سنت پترزبورگ که به تنهایی و به اتفاق همکارم انجام پذیرفت، برای آخر تابستان، برنامه یک سفر خانوادگی رو  ترتیب دادم. ابتدا هدفمون سفر به قاره سبز بود و به همین دلیل تا اوایل شهریور تورهای اروپا رو رصد می کردیم، ولی به دلایلی موفق نشدیم به این هدفمون برسیم. برای همین منظور برنامه رو به سمت ترکیه تغییر دادیم. ( با توجه به اینکه ما ساکن شمال غرب و ارومیه هستیم، به همین دلیل سفر به ترکیه از طریق شهرهای مرزی خیلی ساده تر و کم هزینه تر هستش).  ولی  این بار میخواستم یک سفر، ترکیبی از هیجان، استراحت و اکتشاف رو تجربه کنیم، به همین دلیل تصمیم گرفتیم که ابتدا به شهرهای چشمه و آلاچاتی (2 شب)، سپس به تور ازمیر (3 شب) و در نهایت به کوش آداسی (3شب) بریم.

این نوع سفر شاید به دلیل داشتن یک بچه دو و نیم ساله کمی سخت باشه، ولی با مدیریت برنامه و توجه به نیازهای خانواده و بچه کوچیکتون قطعا امکان پذیر هستش. برنامه که مشخص شد نوبت به انتخاب هتل ها رسید که برای خودش داستانی است. برای شهرچشمه و منطقه آلاچاتی، انواع بوتیک هتل های مختلف و ریزورت ها وجود دارند که در انتهای سفرنامه و در قسمت نکات سفر،  در مورد آنها به تفصیل خواهم نوشت. بعد از کلی جست و جو، من هتل آلکوچلار آلاچاتی اکسکلوسیو رو که خدمات یو آل میداد رو برای دو شب و با هزینه 284 یورو و یا به عبارتی 1173 لیر از طریق سایت بوکینگ رزرو کردم.  در انتخاب هتل انقدر دستتون باز هست که بخواهین هر نوع بوتیک هتلی رو انتخاب کنین ولی تنوع ریزورت ها در این منطقه به زحمت به 10 تا میرسه که فقط تعداد محدودی خدمات آل اینکلوسیو و یا HB ارائه می دهند.  در انتخاب های بعدی از سایت بوکینگ هتل فوق العاده تمپو رزیدنس کامفرت در ازمیر و همچنین هتل پاین بی رو در کوش آداسی رزرو کردم. (البته بعدا هتل پاین بی رو به خاطر نقد های بدی که در سایت لست سکند و ترپ ادوایزر خوندم به هتل سوهان 360 تغییر دادم – با توجه به داشتن ویزا کارت، مشکلی از بابت رزرو و یا کنسل کردن هتل از سایت بوکینگ و یا هتلز وجود نداشت)

قیمت هتل های رزرو شده

پرواز نیز از تاریخ 28ام شهریور با ایرلاین سان اکسپرس و از طریق شهر وان به مقصد ازمیر خریداری شد که هزینه هر 3 نفرمون 1465000 تومان شد. حدود 10 روز مونده به تاریخ سفر متوجه شلوغی بیش از اندازه مرز رازی شهر خوی شدم و دلیل رو که جستجو کردم دیدم به خاطر کنسرت هایی هست که در شهریور ماه در این شهر برگزار می شود و همین امر در کنار تعطیلات عید قربان و غدیر باعث شده این شهر به شدت شلوغ و پر ازدحام شود. همین امر باعث شد که یک روز قبل از پرواز یعنی در تاریخ 27 ام شهریور، ارومیه رو به سمت وان ترک کنیم. صبح روز 27ام سفر تقریبا 200 کیلومتری رو به سمت مرز رازی شروع کردیم.  بعد از 3 ساعت به مرز شلوغ رازی رسیدیم که بعد از مدتی تونستیم از مرز رد بشیم و با دولموش هایی که اون طرف مرز منتظر بودند، با هزینه 20 لیر به ازای هر نفر به سمت شهر وان حرکت  کنیم. فاصله 90 کیلومتری مرز رازی (کاپیکوی) تا وان در عرض یک ساعت و ده دقیقه طی شد و در مرکز شهر وان پیاده شدیم و به سمت هتل چهارستاره گرند رفتیم که خوشبختانه جا داشت و یک شب رو با هزینه 180 لیر گرفتیم. وجود هموطنان عزیزم در شهر کاملا مشهود بود به طوری که حتی فروشگاه ها نیز موسیقی ایرانی پخش می کردند و حتی هتل ها و صرافی ها کارت شتاب ایران رو قبول می کنند و شما می توانید در صرافی های وان از طریق کارت شتابتون لیر دریافت کنید.

قسمتی از میز صبحانه هتل گرند

بعد از یک روز اقامت در هتل گرند که اقامت خوبی هم بود، ساعت 12 اتاق رو تحویل دادیم و با تاکسی هایی که روبروی هتل گرند بودند به سمت فرودگاه حرکت کردیم. نکته جالب این بود که چون ایستگاه تاکسی ها روبروی هتل گرند است، برای میهمانان هتل تخفیف 10 لیری در نظر می گیرند که در نوع خود جالب بود و ما با هزینه 25 لیری به فرودگاه رفتیم. پروازمون با یک ربع تاخیر ساعت 14:50 انجام پذیرفت که پرواز خوبی بود و سر ساعت 17:25 در فرودگاه ازمیر به زمین نشست.

هزینه تا اینجای سفر (خروج از وان)

برنامه مون بعد از گرفتن چمدون ها رفتن به سمت شهر آلاچاتی و هتل آلکوچلار بود و میخواستیم با اتوبوس های هاواش بریم.( آلاچاتی در فاصله ی 75 کیلومتری غرب شهر ازمیر واقع شده که از بنادر مهم غرب کشور ترکیه است و در مدخل ورودی شبه جزیره ی چشمه از نواحی ساحلی دریای اژه ، شهر کوچکی وجود دارد که به واسطه ی خانه ها ، کوچه ها و گذرگاههای سنگی و منحصر به فرد آن ، هم اکنون مقصد بسیاری از گردشگران از اقصی نقاط مهم دنیا می باشد . فاصله ی این شهر کوچک با شهر ساحلی چشمه 10 کیلومتر است و در فاصله ی 2 کیلومتری از ساحل طولانی و وسیع ایلیجا در شمال و خلیج آلاچاتی در جنوب ، قرار دارد . از فرودگاه عدنان مندرس شهر ازمیر و یا از مرکز آن شهر ، خطوط حمل و نقل مجهز و منظمی به وسیله ی اتوبوس و مینی بوس به مقصد آلاچاتی برقرار است. آلاچاتی هم اکنون نزدیک به 12.000 نفر جمعیت مقیم دارد.  – برگرفته از معرفی آلاچاتی در سایت لست سکند، نوشته شاهرخ باقرپور-) تاخیر در گرفتن چمدون هامون باعث شد که سرساعت نتونیم از اتوبوس هاواش استفاده کنیم به همین دلیل با خودروی های شخصی که اونجا توسط افراد محلی پیشنهاد میشد، رفتیم و به ازای هر نفر 35 لیر به منطقه زیبای آلاچاتی و هتلمون رسیدیم.

برنامه حرکت روزانه اتوبوس های هاواش از مبدا فرودگاه ازمیر به چشمه

ورودی هتل آلکوچلار اکسکلوسیو آلاچاتی نوید یک اقامت خوب و خاطره انگیزی رو برامون میداد، و این امر رفته رفته با چک این بسیار سریعی که در عرض 3 دقیقه انجام شد و اتاق بسیار خوب  با ویوی عالی که تحویلمون شد،   داشت به حقیقت می پیوست. پرسنل هتل از همون اول بسیار محترمانه و مهربانانه برخورد کردند و همه چی عالی بود. چون ساعت حدود هفت عصر بود و خسته هم بودیم، ترجیح دادیم که در هتل باشیم و از بودن در بالکن اتاق و بالکن  بسیار زیبای هتل در کنار شام خوب هتل لذت ببریم و اولین شبمون رو در آلاچاتی به این شکل سپری کنیم.

موقعیت هتل آلکوچلار

هتل آلکوچلار اکسکلوسیو آلاچاتی (عکس از اینترنت)

اتاق مون در این هتل (عکس از اینترنت)

بالکن هتل با ویوی فوق العاده

ویوی اتاقمون (عکس صبح روز بعد)

روز دوم صبح زود از خواب پاشدیم چون کلی برنامه داشتیم. برنامه ایی که برای امروز در نظر داشتیم بازدید از آلاچاتی، چشمه، جاذبه های اونها، و همچنین بندر کنار هتل بود. صبح اول وقت صبحانه رو در طبیعت منحصر به فرد هتل (در محیط بیرونی رستوان هتل) خوردیم و چون هنوز زود  بود کمی محیط داخلی هتل رو گشتیم و از طبیعت زیباش لذت بردیم و عکس گرفتیم و برای روز بعدی و شب هتل برنامه ریزی کردیم.

محیط زیبای هتل در اولین صبح اقامتمون

بعد از یک ساعت، حدود ساعت 9 بود که به رسپشن مراجعه کردیم که در مورد رفتن به آلاچاتی راهنمایی مون کنند که گفتن هر نیم ساعت یک دولموش تو این خط کار میکنه که 5 دقیقه بعد میرسه. ما هم بسیار خوشحال از این امر رفتیم و در جلوی در ورودی هتل منتظر دولموش شدیم. درست بعد 3 دقیقه دولموش مخصوص این خط رسید و ما هم با پرداخت هزینه 3 لیری بعد از تقریبا 10 دقیقه (با احتساب توقف در سایر ایستگاه ها) به مرکز شهر آلاچاتی رسیدیم.

دولموش های آلاچاتی

مسیر های مربوطه روی دولموش ها نوشته شده است

ایستگاه دولموش کنار یک پارک کوچک واقع شده بود که راننده بهمون گفت که برای رفتن به هتل و یا چشمه باید از ایستگاه اون طرف خیابان (روبروی جایی که پیاده شدیم) استفاده کنیم.

ایستگاه دولموش برای برگشتن به هتل یا رفتن به چشمه و ساحل ایلیجا

پارک کوچکی که ایستگاه دولموش در کنار آن واقع شده است

کمی جلوتر که رفتیم  نماد اصلی شهر آلاچاتی یعنی بادبان های قدیمی این شهر (Degirmenler)  نمایان شدند. بازدیدی از اونها داشتیم و بعد از اون در امتداد مرکز شهر آلاچاتی ادامه دادیم. قدم زدن در محله های آلاچاتی من رو یاد سفر پارسالم به آنتالیا و قدم زدن در محله قدیمی این شهر (کالیچی) می انداخت. محله ایی پر از بوتیک هتل های زیبا و کوچک در کنار کافه رستوران هایی که به گل و گیاه و میزهای رنگی مزین شده اند.

Degirmenler، بادبان های قدیمی آلاچاتی، در ورودی مرکز شهر

نقشه آلاچاتی

کوچه های زیبای آلاچاتی

در ادامه به Kafe Boyale Kape رسیدیم که در عین کافه بودن، یک در خاصی داشته که افراد محلی و توریست ها گره هایی را روی آن به نیت برآورده شدن آرزوهایشان زده بودند.

Kafe Boyale Kape

کوچه های منحصر به فرد آلاچاتی

محله های زیبای آلاچاتی رو طی کردیم و به سمت کافه رستوران Clubbaba رفتیم که محیطی بسیار زیبا و دلنشین داشت. بعد از دیدن اینجا، دوباره مسیر رو طی کردیم و در یکی از کافه رستوران های آلاچاتی نشستیم و بستنی خوردیم. تجربه بسیار لذت بخشی بود که هیچگاه فراموش نمیکنیم. بعد از 2 ساعت گشت زدن در آلاچاتی و خرید نماد های این شهر، به سمت ایستگاه دولموش رفتیم تا به سمت چشمه حرکت کنیم.

کافه رستوران Clubbaba

اینجا بستنی خوردیم

آلاچاتی – 3 عکس بالا شخصی نیستند

خرید نمادهای آلاچاتی

2 نکته مهم در مورد آلاچاتی

نکته اول اینکه اگه میخواهید از زیبایی های این منطقه نهایت لذت رو ببرین، در هنگام عصر از اینجا دیدن کنید که همه کافه رستوران ها باز هستند و محیطی بسیار زنده دارد. طرف صبح برای عکس گرفتن خوبه ولی جو عصر بسیار سرزنده تر و شادتر هستش.

نکته دوم در مورد آلاچاتی این هستش که قیمت ها در اینجا کمی گرانتر از سایر نقاط هست. به عنوان مثال یک بستنی 3 اسکوپ اینجا 15 لیر هست که در شهر چشمه بین 2.5 الی 5 لیر می باشد.

در ادامه از روبروی همون ایستگاهی که پیاده شده بودیم سوار دولموش چشمه شدیم تا در ادامه به شهر چشمه بریم. فاصله شهر چشمه با آلاچاتی ( با احتساب توقف ها) حدود 10 الی 15 دقیقه است که میتونین با هزینه 4 لیری این مسیر رو با دولموش ها طی کنین.  بعد از حدود 10 دقیقه در میدان اصلی شهر چشمه پیاده شدیم. راننده دولموش مسیر قلعه و بندر چشمه رو بهمون نشون داد وگفت که بعد 5 دقیقه پیاده روی به مقصد میرسین. ما هم در کمال آرامش مسیر رو طی کردیم. در طول مسیر فروشگاه های لباس با قیمت بسیار مناسب توجهمون رو به خودشون جلب کردند. قیمت ها و اجناس رو چک کردیم و گفتیم موقع برگشت خرید میکنیم. در مسیر نمایندگی ال سی وایکی کی هم بود که به شدت خلوت بود.

هزینه دولموش ها

مسیر پیاده روی از میدان اصلی تا بندر و قلعه چشمه

کوچه و خیابان های شهر چشمه منتهی به قلعه

در طول مسیر به کلیسای مرکزی چشمه رسیدیم که جلب توجه می کرد و جالب اینکه در داخل آن نمایشگاه فروش صنایع دستی برگزار کرده بودند. نام این کلیسا Ayios Haralambos  است که قدمت آن به سال 1832 میلادی باز می گردد.  بازدید کوتاهی انجام دادیم و به مسیر ادامه دادیم.

کلیسای مرکزی چشمه

در ادامه به موزه و قلعه چشمه رسیدیم که درست در مقابل بندر این شهر واقع شده بود. بلیط 8 لیری رو گرفتیم و به داخل رفتیم. قدمت این قلعه تاریخی به سال 1508 میلادی باز می گردد که برای دفاع از شهر در مقابل حمله های دریایی در زمان پادشاهی بایزدید دوم ساخته شد.

قلعه  تاریخی شهر چشمه

بعد از موزه، مقصد بعدیمون بندر چشمه و قدم زدن در کنار ساحل اون بود که تجربه خوبی بود و در کافه رستوران های زیادی که در کنار ساحل اون هستند آبمیوه نوشیدیم و کمی انرژی گرفتیم. همون مسیری رو که اومده بودیم برگشتیم و سری به مغازه های که موقع اومدن چک کرده بودیم زدیم و خرید مختصر ولی بسیار مناسبی انجام دادیم. به محض رسیدن به ایستگاه دولموش، یک دولموش اومد و ما رو بعد از 10 دقیقه به ایستگاه مرکز آلاچاتی رسوند. اونجا 5 دقیقه منتظر شدیم تا دولموش مسیر هتل اومد و با اون حوالی ساعت 14 به هتل برگشتیم و مستقیم رفتیم برای ناهار.

بندر چشمه

بعد از ناهار کمی استراحت کردیم. برنامه بعداز ظهرمون، بازدید از بندر آلاچاتی و ساحل Zio بود که هر دو نزدیک هتل واقع شده اند. حوالی ساعت 5 عصربعد از اینکه کمی انرژی گرفتیم با دولموش به سمت بندر رفتیم که فقط یک دقیقه طول کشید و نزدیک هتل بود. در بندر پیاده شدیم  و رفتیم این منطقه رو گشتیم. چندین کافه رستوران در این بندر هستند که میتونین ازشون استفاده کنید و از تماشای دریا و کشتی های تفریحی لذت ببرین(تور های کشتی طرف صبح برگزار می شوند). همچنین میتونین تورهای دریا رو هم از اینجا داشته باشین. بعد از کمی قدم زدن، به سمت ساحل Zio که در مسیر هتل مون بود به راه افتادیم. قصد شنا نداشتیم ولی دوست داشتیم افرادی که به انجام تفریحات آبی می پردازند رو تماشا کنیم، شاید ما هم یاد گرفتیم و زمانی انجام دادیم! ساحل Zio یک ساحل بسیار کوچک است که می توانید در آن شنا کنید. لازم به ذکر است که آلاچاتی یکی از قطب های آموزش موج سواری ترکیه هست و به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و کم عمق بودن سواحل آن و وجود  باد های پیوسته، باعث شده مراکز آموزش موج سواری در این منطقه رواج یابند.  بعد از این پیاده به سمت هتل برگشتیم.

بندر آلاچاتی

Zio Beach

محل انجام تفریحات آبی در کنار ساحل Zio

ساعت تقریبا 6:30 عصر رو نشون میداد که وارد هتلمون شدیم. بعد رفتیم تا از سونا و حمام ترکی هتل هم استفاده کنیم که جزء خدمات رایگان هتل بود و بسیار چسبید.

لیست خدمات رایگان و پولی هتل و همچنین ساعات کار رستوران های هتل

نمونه سونا و حمام ترکی در هتل های ترکیه (عکس های بالا از اینترنت و متعلق به هتل دیگری است)

شام رو تو رستوران خوردیم و بعدش اومدیم اتاق. بعد از مدتی دوباره رفتیم تا چایی بنوشیم و از منظره شب هتل در بالکن زیبایش لذت ببریم و به این ترتیب آخرین شبمون رو در این هتل سپری کردیم.

محوطه زیبای هتل در هنگام شب (عکس شخصی نیست)

صبح روز بعد، بعد از صبحانه و جمع کردن وسایلمون، تا ظهر از امکانات هتل استفاده کردیم  و برای بار دوم حمام ترکی هتل رو تجربه کردیم که عالی بود  و از آخرین لحظه های بودن در این هتل نهایت استفاده رو کردیم.

محوطه هتل

نرخ خدمات خشکشویی هتل آلکوچلار

هزینه صرف شده در آلاچاتی و چشمه

در کلیپ زیر می توانید خلاصه ایی از دیدنی های قسمت اول سفر رو تماشا کنید:

نزدیک ظهر بود که اتاق هتل رو تحویل دادیم و با دولموش رفتیم به مرکز شهر آلاچاتی. ایستگاه های اتوبوس ازمیر حدود 20 متر پایین تر از ایستگاه دولموش هستند و برنامه مشخصی دارند. تقریبا یک ربع منتظر موندیم تا اینکه اتوبوس چشمه - ازمیر رسید و سوارش شدیم و به این ترتیب سفر ما در چشمه و آلاچاتی به پایان خودش رسید.

ایستگاه اتوبوس آلاچاتی برای ازمیر کمی پایین تر از ایستگاه دولموش

در ادامه سفر بعد از حدود یک ساعت به ازمیر رسیدیم و اتوبوس ما رو در ایستگاه مربوطه پیاده کرد. معروف ترین شرکت اتوبوس در این خط، شرکت Cesme Seyahat می باشد که معمولا هر ساعت یکبار به ازمیر (و بالعکس) حرکت می کند.  هزینه اومدن از آلاچاتی به ازمیر با اتوبوس به ازای هر نفر 17 لیر می باشد. هتلی که در ازمیر رزرو کرده بودم اسمش Tempo Residence Comfort بود که با تاکسی و هزینه 30 لیری به اونجا رفتیم. وارد هتل که شدیم بلافاصله پذیرش شدیم و رسپشن هتل استقبال خیلی خوبی از ما داشت. وقتی اتاق رو تحویل گرفتیم به معنای واقعی کلمه سورپرایز شدیم. سوئیتی 50 متری بهمون تحویل دادند که بسیار مجهز بود و تمام امکانات رفاهی رو داشت. اتاق خواب جداگانه،دو دستگاه تلویزیون مختلف، میز غذاخوری، آشپزخونه و .... که همگی در حد ایده آل بودند. چیزی که بیشتر از همه به آدم می چسبید قیمت بسیار مناسب این هتل بود که این همه امکانات رو یکجا در خودش جا داده بود.

موقعیت هتل تمپو رزیدنس

اتاق هتل تمپو رزیدنس کامفورت ازمیر ( عکس از اینترنت)

بعد از مستقر شدن، چون حوالی ظهر بود برای ناهار رفتیم بیرون. کمی بالاتر از هتل رستوران های متفاوتی وجود دارند که میتونید استفاده کنید. برای ناهار اسکندر کباب و آدانا کباب سفارش دادیم که هزینه جفتشون 47 لیر شد. بلافاصله به هتل برگشتیم تا کمی استراحت کرده باشیم و پسرم مانی کمی بخوابه تا برای عصر انرژی داشته باشه.

عصر برناممون رفتن به مرکز خرید آپتیموم بود . مسیر رو از رسپشن هتل که آقایی بسیار محترم بود پرسیدیم و ایشون هم کاملا راهنمایی مون کردند. هتل تمپو رزیدنس کامفورت در بین دو ایستگاه مترو واقع شده است. ایستگاه مترو Kemer با فاصله 500 متر و ایستگاه Basmane با فاصله تقریبا 700 متر از هتل قرار دارند. برای رفتن به مرکز خرید Optimum به سمت ایستگاه مترو Kemer رفتیم. از اونجا یک ازمیر کارت به قیمت 6 لیر گرفتیم و 25 لیر  هم شارژش کردیم. سپس از طریق خط Tepekoy به ایستگاه Esbas رفتیم که درست در روبروی مرکز خرید Optimum هست. تقریبا 15 دقیقه طول کشید که به اونجا برسیم.

نحوه رفتن به مرکز خرید آپتیموم

مرکز خرید Optimum یکی از مراکز خرید خوب ازمیر هست که میتونید از اون خرید های خوبی رو انجام بدین.  مرکز خریدی بسیار بزرگ که تقریبا اکثر برندهای مطرح هم در اون شعبه دارن.  ابتدا در یکی از کافه های اون یک بستنی  (دوندورما) خوردیم که حسابی چسبید و بعد مشغول خرید شدیم که انصافا خرید های خوب و بسیار مناسبی رو هم انجام دادیم.

مرکز خرید آپتیموم

ساعت تقریبا 8:30 شب بود که تصمیم گرفتیم به فود کورت این مرکز خرید بریم و شام بخوریم. شام رو در KFC و با هزینه 40 لیر خوردیم. حدود ساعت 9 از ایستگاه Esbas سوار مترو شدیم و تقریبا 20 دقیقه بعد به هتلمون رسیدیم و اولین شبمون رو در ازمیر به این شکل سپری کردیم.

با توجه به اینکه در این هتل صبحانه در اتاق سرو می شود، به همین منظور کارت های مخصوصی به همراه منوی صبحانه در روی میز قرار دارند که شما باید شب ها اونا رو پر کنید و به همراه منوی مورد نظر و ساعت مد نظرتون (ساعت سرو صبحانه بین ساعت 7 الی  10:30 است) پشت در آویزون کنید ( تا قبل از ساعت 6:30 صبح) . ما هم صبحانه مورد نظرمون رو از روی منو مشخص کردیم و ساعت رو برای 8 صبح فردا نوشتیم که بتونیم صبح اول وقت از هتل بزنیم بیرون. صبح روز بعد راس ساعت صبحانه رو به سوبیت آوردن. کیفیت صبحانه خوب بود و ما هم راضی بودیم.

کارت مخصوص صبحانه

صبحانه هتل

حدود ساعت 9 ، هتل رو به مقصد باغ وحش ازمیر که یکی از جاذبه های واقعا حیرت انگیز این شهر هست، ترک کردیم. برای رفتن به باغ وحش ازمیر شما می توانید از دو مسیر مختلف استفاده کنید.

مسیر یک:

1. از طریق ایستگاه مترو Kemer سوار خطAliaga  بشین و سپس در ایستگاه Alsancak پیاده بشید.
  2. از ایستگاه مترو Alsancak مسیر تقریبا 10 دقیقه ایی به رو سمت اسکله Alsancak طی کنید و اونجا سوار کشتی های مسافری که به سمت اسکله Karsiyaka با هزینه 2.6 لیر (با ازمیر کارت) حرکت می کنند، برین.
  3. از ایستگاه Karsiyaka سوار اتوبوس های خط 777 بشین که مستقیم شما رو به باغ وحش ازمیر می برند، بشین.

مسیر یک – رفتن به باغ وحش

مسیر دوم:

1. از طریق ایستگاه مترو Kemer سوار خط Aliaga بشین و سپس در ایستگاه مترو Cigli پیاده بشین.
  2. از ایستگاه اتوبوسی که تقریبا 100 متر پایین تر از ایستگاه مترو هست، سوار اتوبوس های خطر 751 بشین که مستقیم به سمت باغ وحش ازمیر حرکت می کنند بشین.

مسیر دو  – رفتن به باغ وحش

مسیر دو  –  ایستگاه اتوبوس

مسیر دو  – اتوبوس خط 751

ما برای رفتن به باغ وحش از طریق مسیر دوم و در برگشت از مسیر اول استفاده کردیم. مسیر اول حدود 40 دقیقه و مسیر دوم حدود 55 دقیقه زمان می برد (از مبدا هتل تا باغ وحش و بالعکس).

وقتی از اتوبوس پیاده شدیم، به باجه فروش بلیط رفتیم و بلیط های ورودی 5 لیر رو برای باغ وحش تهیه کردیم. از گیت های مربوطه وارد باغ وحش شدیم. از همون ابتدا، انتظارمون از باغ وحش ازمیر بالا رفت و واقعا فراتر از انتظارات قبلیمون ظاهر شد. محیطی بسیار بزرگ و تمیز و دوست داشتنی و واقعا شبیه باغ وحش. هر چند قطعا هیچ حیوانی دوست نداره تو باغ وحش باشه، ولی باغ وحش ازمیر محوطه سر سبزی داشت و که به نظر می رسید استاندارد های لازم برای نگه داری حیوانات رو داره. باغ وحشی شبیه جنگل که در همه جا نقشه های باغ وحش رو میتونستین ببینین و موقعیت خودتون رو بسنجین. در قسمت های مختلف نیز شهربازی های خیلی کوچکی برای بچه ها ساخته بودند که در صورت خستگی یا سر رفتن حوصله در اونجا مشغول باشند.

نقشه باغ وحش ازمیر

باغ وحش زیبای ازمیر

در ابتدای هر قفس یا محوطه، توضیحات مربوط به هر حیوان نوشته شده است.

امکاناتی برای بازی و سرگرمی بچه ها

از قسمت های مختلفی دیدن کردیم و گونه های مختلف جانوری از قبیل ، انواع پرندگان، شترمرغ، گوره خر، زرافه، فیل، شیر، گرگ، کفتار، ببر، پلنگ، خرس، طوطی، لمور، و ... رو دیدیم که همگی زیبا بودند. تقریبا 2.5 ساعت در باغ وحش بودیم که واقعا خوش گذشت و زیبا بود. حدود ساعت 12:30 از باغ وحش دراومدیم و خوشبختانه دیدیم که اتوبوس خط 777 که به سمت اسکله Karsiyaka حرکت میکنه در ایستگاه هستش و منتظر مسافر هست. سوارش شدیم تا مسیر برگشت رو از طریق دریا امتحان کنیم. حدود 25 دقیقه طول کشید تا به اسکله رسیدیم. بلافاصله سوار کشتی های مسافری به مقصد اسکله Alsancak شدیم. یک ربع این مسیر طول کشید و اونجا بود که با خودمون گفتیم ارزشش رو داشت که از این مسیر برگردیم.

اسکله کارشیاکا – عکس از اینترنت

بر روی کشتی

اسکله Alsancak

در اسکله Alsancak که پیاده شدیم، کمی در محوطه سرسبز و پارک مانند اون در امتداد خط ساحلی قدم زدیم و از طبیعت زیباش لذت بردیم.  دیگه گرسنگی داشت فشار می آورد و مانی هم داشت خسته می شد که در یکی از رستوران های ساحل Alsancak ناهار خوردیم و از طریق گوگل مپ مسیر رو به سمت ایستگاه Alsancak پیدا کردیم و از طریق اون ایستگاه به هتل برگشتیم.

یکی از رستوران های واقع در خط ساحلی Alsancak

ناهار ما

بعد از کمی استراحت، عصر دوباره رفتیم بیرون تا در  ادامه ازمیر گردی برج ساعت، مسجد کوناک،  اسکله کوناک، میدان جمهوریت و مجسمه آتاتورک رو ببینیم. به همین منظور از هتل به ایستگاه مترو Basmane رفتیم و اونجا سوار خط Altay شدیم و دو ایستگاه بالاتر یعنی در ایستگاه Konak  پیاده شدیم. این ایستگاه درست در کنار برج ساعت واقع شده است. مسیر رو به سمت برج ساعت و مسجد کوناک (یا Yali Mosque) ادامه دادیم. ازشون دیدن کردیم و کمی عکس گرفتیم.  برج ساعت ازمیر و میدان کوناک ، از نظر بسیاری از گردشگران، مهمترین جاذبه شهر ازمیر تلقی می شوند. این برج 25 متری،  در سال 1901 توسط یک معمار فرانسوی به نام ریموند چارلز پیر ، به مناسبت 25مین سالگرد سلطنت عبدالحمید دوم طراحی شد. ساعت استفاده شده در این برج نیز هدیه از طرف امپراطور آلمان بوده است.

موقعیت برج ساعت ازمیر

نحوه رفتن به میدان کوناک

میدان کوناک

مسجد کوناک

در کنار برج ساعت کبوتر های زیادی وجود دارند که می تونید براشون دونه بخرین. مسیر رو به سمت نوار ساحلی زیبای Kordonboyu ادامه دادیم. در امتداد مسیرمون افرادی رو دیدیم که رو به دریا نشستن و در کمال آرامش با هم صحبت و یا ماهیگیری می کنند. نماد آهنی قرمز رنگ یک کشتی هم اونجا بود.  اینجا یکی از زیباترین خطوط ساحلی ازمیر هستش که امتداد اون به Alsancak میرسه. اسکله کوناک رو دیدیم و در این خط ساحلی حرکت کردیم.

خط ساحلی ازمیر حد فاصل اسکله کوناک به مرکز خرید Konak Pier

در مسیرمون مرکز خرید Konak Pier هم بود که ازش رد شدیم. هوا هم کمی بادی و در نتیجه دریا کمی مواج بود. مسیر رو به سمت میدان جمهوریت و مجسمه آتاتورک ادامه دادیم و بعد از 5 دقیقه به اونجا رسیدیم. بسیاری از هتل های معروف ازمیر از قبیل سویس هتل و ... در این مکان واقع شده اند.

مرکز خرید Konak Pier

خط ساحلی ازمیر حد فاصل مرکز خرید Konak Pier به میدان جمهوریت

میدان جمهوریت و مجسمه آتاتورک

بعد از بازدید از این مکان ها، از طریق گوگل مپ به سمت ایستگاه مترو Cankaya رفتیم. در طول مسیر هم از یک صرافی کمی پول چنج کردیم. مقصد بعدیمون مرکز خرید Boronva Forum بود که برای رفتن به اونجا باید خط Evka-3 رو سوار می شدیم.

مسیر ما از میدان جمهوریت به ایستگاه مترو Cankaya

نحوه رفتن به مرکز خرید Bornova Forum

بعد از 20 دقیقه در ایستگاه مترو Bornova پیاده شدیم. اونجا متوجه شدیم که برای رفتن به این مرکز خرید باید کمی پیاده روی داشته باشیم و مرکز خرید تقریبا یک کیلومتر با ایستگاه مترو فاصله داره. برای رفتن به اون باید از داخل دانشگاه Ege گذشت و مسیر رو ادامه داد تا به این مرکز خرید رسید. ساعت تقریبا 7 عصر رو نشون میداد که به این مرکز خرید رسیدیم. مرکز خرید زیبایی که که در کنار هایپرمارکت فوق العاده بزرگ IKEA واقع شده است. این مرکز خرید رو گشتیم و همون جا متوجه حضور ایرانیان بی شماری شدیم که در این مرکز خرید بودند. ظاهرا این مرکز خرید از مراکز خرید محبوب ایرانی ها بود. شکل ظاهری  اون هم به صورت خاصی طراحی شده بود. دلیل خاص بودن این مرکز خرید این است که محیط و مغازه های آن در فضای باز به صورت کوچه به کوچه طراحی شده اند. این مرکز خرید در سال 2006 در زمینی به مساحت 200 هزار متر مربع  افتتاح شده و دارای 123 مغازه می باشد.  خرید خیلی مختصری از اونجا و هایپر مارکت IKEA انجام دادیم و بعد از 2 ساعت به سمت ایستگاه مترو برگشتیم. امروز پیاده روی زیادی رو انجام داده بودیم و واقعا خسته بودیم. به همین دلیل در برگر کینگ کنار ایستگاه Bornova شام خوردیم و بلافاصله از طریق خط Altay به طرف هتل برگشتیم و در ایستگاه Basmane پیاده شدیم و به هتل رفتیم و به این ترتیب دومین شب رو هم در ازمیر سپری کردیم.

موقعیت Forum Bornova

Forum Bornova -  عکس ها از اینترنت

صبح روز بعد، صبحانه رو ساعت 8 خوردیم وساعت 9 به سمت اسکله Alsancak حرکت کردیم. مقصدمون تا قبل از ظهر اسکله و پارک Karsiyaka ، ماوی شهیر و جدید ترین مرکز خرید ازمیر به نام Mavi Bahce  بود که بنای بسیار زیبایی داشت.  در طول مسیر از کوچه پس کوچه های زیبای Alsancak عبور کردیم و به اسکله رسیدیم.

ایستگاه Alsancak

کوچه های مسیر ایستگاه مترو Alsancak تا اسکله Alsancak

از طریق کشتی به سمت اسکله Karsiyaka حرکت کردیم که تقریبا یک ربع طول کشید. برای رفتن به Mavi Bahce باید از طریق خط تراموای روبروی اسکله حرکت می کردیم. سوار تراموا شدیم و بعد از یک ربع در روبروی Mavi Bahce در ایستگاه Mustafa Kemal  پیاده شدیم.

ساحل Alsancak

به طرف اسکله Karsiyaka

تراموای مسیر اسکله تا مرکز خرید

در مسیر Mavi Bahce

نقشه ایستگاه های موجود در تراموا و ایستگاه Mustafa Kamal

MaviBahce جدید ترین مرکز خرید شهر ازمیر هست که با معماری فوق العاده زیبا و در شرایطی خاص ساخته شده است. در داخل این مرکز خرید یک باغ و محوطه سبزی وجود دارد که توسط مغازه های این مرکز خرید احاطه شده است. مرکز خرید Ege Park نیز درست در کنار MaviBahce قرار دارد. حدود 2.5 ساعت در MaviBahce  بودیم که به تنهایی یک جاذبه حساب می شود و از تمامی مراکز خریدی که تاحالا در ازمیر رفته بودیم زیباتر بود و معماری خاصی داشت. مغازه های بسیار بزرگ و خلوت که کار رو برای خرید به دلیل خلوت  بودن ساده تر و به دلیل تنوع بیشتر سخت تر می نمود.

موقعیت MaviBahce

فضای سبز وسط این مرکز خرید

عکس های بالا شخصی نیست

بعد از 2.5 ساعت از این مرکز زیبا خداحافظی کردیم و از طریق تراموا برگشتیم. ولی اینبار به جای اسکله Karsiyaka در اسکله Bostanli پیاده شدیم. دلیل اون هم چک کردن ساعت حرکت کشتی از سایت بود که متوجه شدیم در اون ساعت بلافاصله کشتی حرکت خواهد کرد در صورتی که باید در Kariyaka منتظر می موندیم. اینبار از این اسکله به سمت اسکله Konak حرکت کردیم که مسیر طولانی تری بود و تقریبا 25 دقیقه طول کشید.

اسکله Bostanli

ساحل بوستانلی و کارشیکایا

در اسکله کوناک پیاده شدیم و دوباره در خط ساحلی زیبای اون پیاده روی کردیم. ناهار رو هم در فود کورت مرکز Konak Pier  خوردیم که به دلیل قرار گرفتن در کنار ساحل مرغ های دریایی در کنار شما پرواز می کردند و بسیاری از مردم بهشون غذا میدادن یا حتی غذا رو در دستشون می گرفتند و مرغان دریایی می خوردند.  برای ناهار هم هزینه 22 لیری رو در KFC پرداخت کردیم. بعد از ناهار برای استراحت به هتل رفتیم و کمی خوابیدیم.

در مسیر Konak Pier و عکس از میدان کوناک از این طرف خیابان

مرغان دریایی کنار میز ناهار ما – KFC – با منظره دریا و ساحل

به طرف میدان کوناک و ایستگاه مترو جهت بازگشت به هتل

برنامه عصرمون بازدید از منطقه Kemeralti بود. برای همین منظور حوالی ساعت 5 عصر از هتل در اومدیم. دوباره از ایستگاه مترو Basmane سوار خط Altay شدیم و در ایستگاه Konak (برج ساعت)  پیاده شدیم. از طریق گوگل مپ، Kemeralti  رو مشخص کردم و با 5 دقیقه پیاده روی به اونجا رسیدیم. Kemeralti نوعی بازار با ساختار قدیمی و سنتی است که قطعا شبیه اون رو تو خود ایران هم دیدیم. هدف ما خرید نبود، ولی ترجیح میدادیم که منطقه و کوچه پس کوچه های اینجا رو با دقت بگردیم و ازشون لذت ببریم. حدود 2 ساعت در اینجا بودیم و شام ( با هزینه 27 لیر)  رو هم  در این منطقه خوردیم و به این ترتیب آخرین شب رو هم در ازمیر سپری کردیم.

بازار کمرالتی – عکس از اینترنت

مسجد کمرالتی

آخرین شام در ازمیر

روز آخر قبل از حرکت به سمت کوش آداسی، تا ظهر وقت داشتیم به سایر جاذبه های ازمیر سر بزنیم. برای همین منظور صبح زود از هتل زدیم بیرون و به سمت همون Kemeralti رفتیم که چندین جاذبه این شهر اونجا واقع شده. ابتدا به سمت Ali Pasa Square رفتیم. بعد از دیدن این مکان، مقصد بعدیمون مسجد قرن شانزدهم و تاریخی Hisar بود که در امتداد اون قرار داشت . کمی ازش عکس گرفتیم و مسیر رو ادامه دادیم.

Ali Pasa Square

مسجد Hisar

مقصد آخرمون در ازمیر، آسانسور بود. از ایستگاه مترو Konak سوار خط Altay  شدیم و در ایستگاه بعدی یعنی Ucyol پیاده شدیم. از اینجا به اندازه تقریبا 700 متر پیاده روی لازم داریم تا به آسانسور برسیم. مسیر رو روی گوگل مپ تنظیم کردم و از کوچه پس کوچه های مربوطه گذر کردیم و به آسانسور رسیدیم که دیدی زیبا و پانوراما نسبت به شهر ازمیر داشت.

نحوه رفتن به آسانسور از طریق مترو

نحوه رفتن به آسانسور از ایستگاه Ucyol  به صورت پیاده

آسانسور ازمیر و نمای پانورامای آن نسبت به شهر

بعد از کمی عکس گرفتن و دیدن این بنا، از آسانسور خودش استفاده کردیم و چندین طبقه پایین اومدیم. جلوی این بنا  تاکسی های مختلفی ایستاده بودند که وقتی ازشون برای رسیدن به برج ساعت قیمت خواستیم، 9 لیر قیمت دادن که بسیار خوب بود. در کمتر از 3 دقیقه با تاکسی به برج ساعت ازمیر و ایستگاه مترو Konak  رسیدیم. بعد هم سوار خط Evka-3 شدیم و در ایستگاه نزدیک هتل یعنی Basmane پیاده شدیم. تقریبا ساعت 12 بود و ما اتاقمون رو سر موقع تحویل دادیم. از رسپشن هتل درخواست کردیم که یک تاکسی برامون بگیره تا بتونیم به اتوگار (Otogar) بریم که از اونجا به کوش آداسی بریم. با هزینه 20 لیری و با تاکسی حدود ساعت 12:30 به اتوگار رسیدیم.

موقعیت اتوگار

اتوگار

هزینه های صورت گرفته در ازمیر

در کلیپ زیر می توانید خلاصه ایی از دیدنی های قسمت دوم سفر رو در شهر ازمیر تماشا کنید:

بلیط های کوش آداسی رو از داخل اتوگار و با هزینه هر نفر 19 لیر گرفتیم و حدود یک ساعت منتظر موندیم تا اتوبوس مربوطه بیاد. ساعت 13:30  اتوبوس مربوطه از اتوگار حرکت کرد و تقریبا یک ساعت و ده دقیقه بعد در اتوگار کوش آداسی پیاده شدیم. در طول مسیر پذیرایی های متعددی انجام شد و در کل سفر راحتی بود. بعد از اون سوار دولموش های خط یک شدیم و بعد از 15 دقیقه در جلوی هتل پیاده شدیم. برای قسمت سوم سفرمون و در کوش آداسی همانطوری که در ابتدای سفرنامه توضیح دادم، هتل 5 ستاره سوهان 360 رو انتخاب کرده بودم. دلیل انتخابم هم امتیاز خوب هتل در سایت های بوکینگ و تریپ ادوایزر و بازخورد مثبت مسافران هتل بود. هر چند که در همون روز اول متوجه تصمیم اشتباه خودم شدم. در ادامه به طور کامل در مورد این هتل و تصمیم اشتباهم توضیح خواهم داد.

هتل سوهان 360 – عکس از اینترنت

هتل سوهان 360 رو به ازای 3 شب با هزینه 1312لیر رزرو کرده بودیم که کار چک این بلافاصله انجام پذیرفت و بدون هیچ گونه مشکلی وارد اتاق شدیم. از همون لحظه اول و هنگام باز کردن مینی بار اتاق و چک کردن سرویس بهداشتی هتل کمی تو ذوقمون خورد. سیفون دستشویی ایراد داشت و حمام هتل هم زیاد جالب نبود. مینی بار هتل فقط و فقط دو عدد آب معدنی داشت و دیگر هیچ! اولش فکر کردیم که اشتباه شده ولی وقتی از رسپشن پرسیدیم، این قضیه رو تایید کردن و گفتن که در مینی بار های اتاق های ما فقط و فقط آب وجود داره و هر چیز اضافی، مستلزم پرداخت هزینه روی اتاق هست.  متاسفانه زمان صرف ناهار هتل گذشته بود و نتونستیم از رستوران اصلی استفاده کنیم، به همین دلیل به رستوران فست فود هتل رفتیم و غذا سفارش دادیم. ساعات کاری این رستوران بعد از رستوران اصلی و از ساعت 3 عصر تا 5 عصر می باشد. غذای فست فود هم اصلا چنگی به دل نمیزد و سرد بود که باعث دلزدگی بیشترمون از هتل شد. فضای هتل واقعا کوچیک بود و فضای بازی برای بچه هارو هم نداشت. (البته این مورد آخرکوتاهی من در چک کردن امکانات هتل بود و میتونست پیشگیری بشه)  دیگه کاری نمیشد کرد، به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در سریع ترین زمان ممکن اشتباهمون (در انتخاب هتل) رو بپذیریم و اوقات خودمون رو بیشتر از این تلخ نکنیم. عصر روز اولمون رو ترجیح دادیم در هتل باشیم و استراحت کنیم و از فضای کوچک هتل دیدن کنیم و شنا کنیم.

محوطه هتل سوهان 360

شب هم سر موقع به رستوران اصلی رفتیم و دیدیم که رستوران اصلی هم تنوع غذایی پایینی در مقایسه با سایر هتل هایی که قبلا رفتیم دارد و فقط و فقط 6 نوع غذای گرم وجود داشت. البته ناگفته نماند که کیفیت غذاها خوب بودند و هر روز تغییر می کردند و در طول اقامتون اصلا غذای تکراری ندیدیم.

روز اول رو به این شکل در هتل سوهان 360 و کوش آداسی سپری کردیم و برای روز بعد برنامه ریزی کردیم. یک نکته در مورد کوش آداسی این هست که غروب های بی نظیری داره و تماشای غروب در این منطقه از لذت خاصی برخوردار هست.

غروب زیبای خورشید

برای روز دوم در کوش آداسی، میخواستیم به پارک آبی Adaland این شهر بریم. به همین دلیل بعد از صبحانه حاضر شدیم و کمی در هتل چرخ زدیم تا هوا گرم بشه. صبحانه هتل هم قابل قبول بود.

محوطه رستوران اصلی  و صبحانه هتل

سپس از روبروی هتل سوار دولموش شدیم و بعد از 10 دقیقه و با هزینه 3 لیری به آدالند رسیدیم. بلیط ورودی این پارک آبی به ازای هر نفر بزرگسال 100 لیر بود و ما 200 لیر (به ازای 2 نفر) پرداخت کردیم. بلافاصله در ورودی شهربازی به سمت خرید کارت مخصوص داخل شهربازی هدایت شدیم که ما البته این کارت رو نخریدیم. این کارت برای افرادی که میخواهند درون شهربازی به نوعی پول خرج کنند و یا هزینه های دیگه ایی داشته باشند به درد میخوره. و به عبارتی دیگر در داخل شهربازی به جای پول نقد استفاده می شود. هنگام گرفتن این کارت، مبلغی رو در کارت شارژ می کنید و تمام مخارج داخل شهربازی از این کارت کسر می شود. چنانچه پولش رو هم خرج نکنید، در خروجی مبلغ باقی مانده در کارت به شما تحویل داده می شود و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

ورودی پارک آبی آدالند

کارت آدالند

سپس به سمت رختکن رفتیم و لباس هامون رو عوض کردیم. استفاده از کمد های رختکن رایگان بود و هزینه ایی نداشت.  تا ظهر رو در این پارک آبی گذروندیم و کلی شنا کردیم و از تفریحات آبی اون به بهترین نحو استفاده کردیم.

رختکن آدالند

توضیحات در مورد تفریحات پارک آبی آدالند

واقعیت این هستش که با توجه به اینکه ما پارسال در  Land of Legends  آنتالیا اقامت داشتیم و سفرنامه اون هم در همین سایت موجود هست، به جرات می تونم بگم که پارک آبی آدالند کوش آداسی اصلا قابل قیاس با لند آو لجند آنتالیا نیست. به همین دلیل هم ناخوداگاه هر چقدر همه که آدم نخواد مقایسه کنه، یه جواریی امکان پذیر نیست. لند آو لجند جاذبه ایی هست که دیدن اون رو به همه مسافران توصیه میکنم و برنده شدن اون به عنوان بهترین تم پارک اروپا در سال 2017، خود نشون دهنده امکانات این تم پارک است.  به هر حال تا ظهر در این شهربازی بودیم و تفریحات متعددی رو انجام دادیم. بیشتر از همه به پسرم مانی خوش گذشت که عاشق آب هست.

پارک آبی آدالند

حدود ساعت یک و نیم بود که از پارک آبی خارج شدیم و با دلموش به هتل برگشتیم. ناهار رو خوردیم و کمی استراحت کردیم. برنامه عصرمون بازدید از شهر کوش آداسی بود. به همین دلیل حدود ساعت چهار و نیم دوباره از هتل زدیم بیرون به سمت شهر.  قبل از بیرون رفتن با صحنه جالبی در درون دریا روبرو شدیم که در زیر میتونین در قالب عکس ببینین. اشعه های زیبای خورشید دل ابرها رو شکافته بودند و منظره زیبایی رو خلق کرده بودند.

با کرایه 3 لیری به شهررفتیم و در میدان اصلی این شهر پیاده شدیم. کمی در محوطه سبز و ساحل کوش آداسی که نماد پرنده ها در آن است نشستیم.

سپس گشتی در کوچه پس کوچه های این شهر زدیم  و مجددا به مسیر اصلی (خط ساحلی) این شهر برگشتیم و در همون امتداد مسیر رو به سمت هتل ادامه دادیم. از کنار بندر کوش آداسی و پلاژ Engelsiz گذشتیم و در محوطه ی زیبایی که می شد غروب زیبای آفتاب رو در اون مشاهده کرد، ایستادیم. بعد از 2 ساعت گردش دوباره به هتل برگشتیم تا به این صورت دومین شب حضور در کوش آداسی نیز به پایان خودش برسه.

کشتی های کروزی که مقاصد اونها جزایر یونانی بودند

قلعه شهر کوش آداسی

پلاژ Engelsiz

در کنار بندر کوش آداسی

روز سوم برنامه مون رفتن به روستای شیرینچه، و افسوس(Ephesus) بود. به همین دلیل صبح بعد از صبحانه مسافتی حدود 200 متر رو به سمت خیابان اصلی پیاده روی کردیم و در اونجا منتظر ون های کوش آداسی به سلجوک شدیم. بعد از 3 دقیقه یکی از ون ها با اشاره ما متوقف شد و به این طریق سفر ما به سلجوک آغاز شد.

بعد از حدود نیم ساعت و پرداختن هزینه 6 لیری به ازای هر نفر، در ترمینال (اتوگار) سلجوک پیاده شدیم.

فاصله هتل سوهان 360 تا سلجوک

اتوگار (ترمینال) سلجوک

از همون ترمینال بلافاصله سوار دولموش های شیرینچه شدیم و بعد از طی مسیر 20 دقیقه ایی و با هزینه 3.5 لیری به روستای زیبای شیرینچه رسیدیم. این روستا در بالای کوهستان واقع شده است و مسیری که پیش رو دارید یک مسیر کوهستانی با چشم انداز های بسیار زیباست.

فاصله سلجوک تا شیرینچه

این روستا طبیعتی بسیار زیبا دارد و پر است از کافه رستوران های زیبا و سنتی با طبیعتی حیرت انگیز که چشم نواز هر انسانی است. انواع آبمیوه های طبیعی پرتقال و انار رو می تونید در اینجا امتحان کنید. ما هم از این موهبت بی بهره نبودیم و در یکی از کافه های این روستا، مخلوط آب انار و پرتقال طبیعی خوردیم که بسیار خوشمزه بود. بازار سنتی و صنایع دستی این روستا هم انواع توریست ها رو به سمت خودش می کشد و انواع صابون های گیاهی و طبیعی در این بازار صنایع دستی به چشم می خورند که طرفداران فراوانی دارند.

روستای زیبای شیرینچه ( عکس ها شخصی نیست)

نرخ کرایه دولموش ها

میدان اصلی شیرینچه

کافه رستوران های زیبای شیرینچه

صابون های طبیعی و گیاهی، یکی از سوغاتی های شیرینچه

ایستگاه دولموش شیرینچه

بعد از یک ساعت گشت زنی در این روستا، از همانجایی که از دولموش پیاده شده بودیم، سوار شدیم و دوباره به اتوگار برگشتیم. اینبار از اتوگار (ترمینال) سوار دولموش های شهر تاریخی Ephesus  شدیم و با هزینه 3 لیری به اونجا رفتیم که تقریبا 7 الی 8 دقیقه فاصله داشت.

مسیر اتوگار سلجوک به موزه افسوس

در توضیح و معرفی این شهر در ویکی پدیا آمده است که شهر تاریخیEphesus یکی از شهرهای ایونیا در آناتولی (آسیای صغیر) باستان بود که امروز ویرانه‌های آن به عنوان مرکز گردشگری و باستان‌شناسی در سه کیلومتری جنوب شهر سلجوک استان ازمیر کشور ترکیه قرار دارد. ویرانه‌های Ephesus یکی از بزرگترین مجموعه‌های به جای مانده از تمدن یونانیان در مدیترانه شرقی است.

جاذبه‌های گردشگری این شهر، همه ساله جهانگردان بسیاری را به این منطقه جذب می‌کند. «Ephesus» میزبان یکی از هفت کلیسای آسیا در کتاب «مکاشفه یوحنا» در «عهد جدید» بوده است و شاید انجیل یوحنا در این محل به رشته تحریر درآمده باشد. همچنین بسیاری بر این باورند که «هفت خفتگان افسوس» (در قرآن: أصحاب الکهف)، که مسیحیان و مسلمانان آنها را مقدس می‌دانند، در این شهر زندگی می‌کردند و در غاری نزدیک به آن، سالهای بسیار به خواب رفته‌اند. کشف بسیاری از اسناد مربوط به مسیحیت و مذاهب پیشین، «Ephesus» را در زمره مهم‌ترین بقایای تاریخی قرار داده‌است.

تخمین زده می‌شود که شهر Ephesus در زمان رومیان بین ۳۳۶۰۰ تا ۵۶۰۰۰ نفر جمعیت داشته است؛ و سومین شهر بزرگ منطقه آناتولی بعد از شهرهای ساردیس و اسکندریه ترواس بوده است.

به محض پیاده شدن از دولموش، به طرف کالسکه هایی رفتیم که ما رو به سمت این شهر باستانی می بردند. هزینه این کالسکه ها 60 لیر بود که بین ما و یک خانواده دو نفره ترک  تقسیم شد. پس سوار این کالسکه شدیم و به مسیر ادامه دادیم.

کالسکه ما رو به جاهای مختلف این بنای تاریخی برد. بعد از حدود نیم ساعت به ورودی اصلی موزه رسیدیم و کالسکه ما رو اونجا پیاده کرد. اینجا بلیط 50 لیری ورودی رو تهیه کردیم و وارد شدیم. نکته مهم این است که ورودی این موزه باستانی از اینجاست، و خروجی دقیقا همان جایی است که سوار کالسکه شدیم (هنگام پیاده شدن از دولموش) . ما این اشتباه رو کردیم و بعد از گشتن دوباره به گیشه ورودی آمدیم و مجبور شدیم یک هزینه اضافی متقبل بشیم تا دوباره به محل قبلی برگردیم. امیدوارم که سایر دوستان این اشتباه رو مرتکب نشوند. پس از همین ورودی اصلی که وارد محوطه اصلی میشین، باید ادامه بدین تا از خروجی دیگه آن در بیاین.

کالسکه هایی که سوارشون شدیم

کرایه کالسکه

قلعه سلجوک

نرخ بلیط ورودی شهر تاریخی افسوس

در ابتدای ورودی میتونین از راهنمای صوتی نیز بهره مند بشین

نمایی از کتابخانه سلسوس در شهر افسوس

حدود ساعت یک و نیم بود که تصمیم به برگشت به هتل گرفتیم. به همین دلیل از همون جایی که از دولموش پیاده شده بودیم، منتظر دولموش شدیم. اومدن دولموش حدود بیست دقیقه زمان برد. کمی بعد به اتوگار سلجوک رسیدیم و بعد از اون تقریبا ساعت دو سوار ون های سلجوک به کوش آداسی شدیم و بعد از نیم ساعت در روبروی هتل رامادا ریزورت در خیابان اصلی ( با فاصله 200 متر از هتل سوهان 360) پیاده شدیم و به صورت لحظه آخری تونستیم به ناهار هتل برسیم.

امروز رو به دلیل پیاده روی های زیاد و طولانی خسته شده بودیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که عصر رو در هتل باشیم و استراحت کنیم. شنا کردن در استخر های بیرونی و داخلی هتل و سایر موارد از برنامه های عصرمون بود که خوشبختانه همگی به خوبی پیش رفت و به این ترتیب آخرین روز ما در کوش آداسی به پایان خودش رسید.

عصر آخرین روز ما ( عکس استخر داخلی شخصی نیست)

هزینه های کوش آداسی

شب آخر از طریق وب سایت اتوبوس های هاوش، ساعات حرکت اتوبوس ها از اتوگار کوش آداسی به مقصد فرودگاه ازمیر رو چک کردم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که صبح ساعت 8:30 از هتل در بیایم تا به اتوبوس هاواش ساعت 9 که از اتوگار کوش آداسی به سمت فرودگاه ازمیر حرکت میکنه برسیم. صبح روز بعد دقیقا مطابق برنامه حرکت کردیم. کرایه 26 لیری به ازای هر نفر رو پرداخت کردیم و تقریبا یک ربع الی 20 دقیقه منتظر موندیم تا اتوبوس حرکت کند.

هزینه های هاواش

ساعات حرکت هاواش از کوش آداسی به سمت فرودگاه ازمیر

در نزدیکی فرودگاه راننده اتوبوس از ما سوال کرد که پروازمون بین المللی هست و یا داخلی که بسته به پرواز مسافر، اون رو در محل فرودگاه پیاده می کرد. خدا رو شکر همه چی بدون مشکل پیش رفت و به این ترتیب پرونده سفر ما به جنوب غربی ترکیه بسته شد.  کل هزینه سفر 10 روزه ما به جنوب غربی ترکیه تقریبا 6400000 تومان شد. در زیر چند نکته مهم در مورد سفر به جنوب غربی ترکیه میگم که امیدوار هستم برای شما دوستان عزیز مفید واقع بشه.

نکاتی تکمیلی در مورد سفر به جنوب غربی ترکیه (آلاچاتی، چشمه، ازمیر و کوش آداسی)

نکته 1 – معرفی سایت و اپلیکیشن تریواگو – Trivago

کمتر مسافری هست که نام سایت های بوکینگ و یا هتلز را نشنیده باشد. این سایت ها از معتبر ترین سایت های رزرو هتل در عرصه بین الملل هستند و همه روزه افراد زیادی از طریق این سایت ها اقدام به رزرو هتل می کنند. اما سایت دیگری به نام Trivago وجود دارد که شاید به اندازه سایت های مورد اشاره معروف نباشد. این سایت قیمت های هتل مورد نظر شما را از تمامی سایت های رزرو موجود در اینترنت جمع آوری کرده و هر سایتی را که قیمت ارزان تری دارد را به شما معرفی می کند و کاربر را برای رزرو به آن سایت هدایت می کند. در واقع خود تریواگو عمل رزرو را انجام نمی دهد، بلکه ارزان ترین قیمت را از سایت های رزرو موجود به شما نشان می دهد و شما باید رزرو نهایی را از طریق سایت پذیرنده اصلی انجام دهید و برای این امر نیز نیازمند کارت اعتباری می باشید.

نکته 2 – معرفی هتل های چشمه و آلاچاتی با سرویس HB و ALL

یکی از نکات مهمی که شاید برای برخی از سفردوستان مهم باشه، مقایسه این منطقه از ترکیه با سایر شهر های ساحلی ترکیه مثل آنتالیا، بدروم، کوش آداسی و ... باشه  و بالطبع خدمات هتل ها رو هم مقایسه بکنند. واقعیت این است که خدمات HB و یا ALL در تعداد خیلی کمی از هتل های چشمه و آلاچاتی وجود داره و دلیل این امر این هستش که این منطقه بیشتر برای بازدید مورد استفاده قرار میگیره تا ریلکسیشن. من فهرستی از هتل هایی که در ماه سپتامبر سال 2017 این خدمات رو ارائه میدادن رو در زیر برای شما دوستان آوردم. میانگین قیمتی نیز برای سپتامبر 2017 و حدود یک ماه زودتر از موعد اقامت هستند.

نکته 3 – معرفی بوتیک هتل های چشمه و آلاچاتی با سرویس BB

اقامت در بوتیک هتل ها یکی از بهترین تجربه های هر گردشگر میتونه باشه. مخصوصا اینکه هم قیمت این بوتیک هتل ها میتونن کمتر باشن و هم موقعیت وطبیعت بی نظیری دارند و مهمتر از همه این ها، میتونین با صاحبان هتل، بارها و بارها به صحبت بنشینید و گپ بزنین. تجربه ایی که در اقامت بوتیک هتل های آنتالیا داشتم، من رو بر آن داشت تا بوتیک هتل های خوب آلاچاتی رو هم براتون معرفی کنم که رتبه بسیار عالی در سایت های بوکینگ دارند و بسیار پر طرفدار هستند. تعداد این بوتیک هتل ها بسیار زیاد است و میتونین از هر رنج قیمتی در اونها اقامت فراموش نشدنی داشته باشید. من فهرستی از هتل هایی که در ماه سپتامبر سال 2017 این خدمات رو ارائه میدادن رو در زیر برای شما دوستان آوردم. میانگین قیمتی نیز برای سپتامبر 2017 و حدود یک ماه زودتر از موعد اقامت هستند.

نکته 4 – معرفی نرم افزار Google Trips

یکی از کاربردی ترین نرم افزار هایی که میتونین در سفر استفاده کنید، نرم افزار Google Trips می باشد. این نرم افزار کاربردی امکانات متنوعی از قبیل برنامه ریزی روزانه سفر، آشنایی جاذبه های شهر مقصد، پیدا کردن بهترین رستوران ها، مدیریت رزرو ها و ... را انجام می دهد و میتوانید خیلی راحت توسط آن با جاذبه های شهر مقصد آشنا شوید و به دیدن آنها بروید.

نکته 5 – کرایه خودرو در ترکیه و سفر به ازمیر و شهر های اطراف

در صورتی که شما هم مثل من برنامه ایی برای سفر به چندین شهر ترکیه رو در برنامه دارین، یکی از کارهایی که می توان انجام داد، کرایه خودرو در ترکیه است. متاسفانه من در لحظه ایی تصمیم گرفتم از این استفاده کنم که کمی دیر شده بود و نمیتونستم گواهینامه بین المللی رو به موقع بگیرم. ولی شما دوستان بزرگوار می تونین از طریق سایت زیر و با استفاده از کارت های شتاب در داخل ایران این کار رو انجام بدین که قیمت هایی بسیار مناسب دارند و میتونین از همون فرودگاه خودروی خود رو تحویل بگیرین.

آدرس سایت مورد نظر

نکته 7 – راهنمای اتوبوس های هاواش و نحوه رفتن به چشمه یا کوش آداسی

قطعا نحوه رفتن از فرودگاه ازمیر به شهرهای اطراف از قبیل چشمه، آلاچاتی و یا کوش آداسی سوالی است که ذهن بسیاری از سفردوستان رو به خودش درگیر کرده است. شما می توانید از تاکسی و یا اتوبوس برای این امر استفاده کنید. با توجه به اینکه هزینه استفاده از تاکسی گرانتر از اتوبوس می باشد، به همین دلیل پیشنهادم به شما دوستان عزیز، استفاده از اتوبوس های هاوش می باشد که در خود فرودگاه عدنان مندرس ازمیر قرار دارند. هزینه رفت این اتوبوس ها به چشمه و کوش آداسی به ازای هر نفر از خود فرودگاه 26 لیر می باشد. از طریق لینک زیر می توانید برنامه سفر به مقصد دلخواه، ساعت حرکت، مسیر حرکت و همچنین نقشه حرکت را چک نمایید.

سایت مورد نظر:

نکته 8 – استفاده از اتوبوس های هاپ ان هاپ آف در ازمیر

یکی از راه های خوب ازمیر گردی، استفاده از اتوبوس های روباز و یا در اصطلاح توریستی آن هاپ آن هاپ آف می باشد. ازمیر نیز همانند سایر شهرهای مهم توریستی از این موهبت بهره برده است و می توانید از 28 جاذبه دیدنی این شهر با استفاده از این اتوبوس ها دیدن کنید. ولی توجه کنید که این امر همیشه میسر نیست و این اتوبوس ها فقط در فصل  های سیزن (از اول خرداد تا آخر مرداد) هنگامی که تور های کروز از مبدا ازمیر برگزار میشه، وجود دارند و در سایر ایام سال فعال نیستند.  از طریق سایت زیر می تونین اطلاعات تکمیلی بیشتر رو کسب نمایید.

سایت مورد نظر:

نکته 9 – شارژ ازمیر کارت

در هر کدام از ایستگاه های مترو، کشتی و یا اتوبوس می توانید ازمیر کارت خود را از طریق باجه های مخصوص و متصدیان این امر و یا سیستم های مکانیزه بانکی، شارژ کنید.

نکته 10 – عدم امکان استفاده از سایت بوکینگ در ترکیه

توجه داشته باشید که امکان رزرو کردن از سایت بوکینگ در داخل ترکیه وجود ندارد و با وجود اینکه سایت فیلتر نیست، ولی نمی توانید رزروی از طریق آن انجام دهید. سایت هتلز در این زمینه مشکلی ندارد. این امر برای دوستانی که قصد دارند هتل های خود رو از طریق همین سایت ولی در ترکیه رزرو کنند، میتونه مفید باشه.

نکته 11- نرخ دولموش سایر هتل ها در کوش آداسی

نرخ اکثر هتل های نزدیک به شهر مانند رامادا ریزورت، سوهان 360، آلکوچلار و ... 3 لیر به ازای هر نفر و نرخ هتل های دورتر مانند آکوا فانتزی، پالم وینگز و ریچموند 5 لیر می باشد. در نهایت به هیچ عنوان نگران رفتن از هتل به شهر و سایر نقاط در کوش آداسی نباشید. چرا که هر ده دقیقه الی 15 دقیقه یک دولموش از روبروی هتل شما می گذرد و شما می توانید از آن استفاده کنید.

نکته 12 – رفتن از ترمینال (اتوگار) کوش آداسی به فرودگاه عدنان مندرس ازمیر

همانطوری که در متن سفرنامه و همچنین نکات سفر در بالا اشاره شد، علاوه بر تاکسی، می توانید از اتوبوس های هاواش استفاده کنید.  اما چنانچه نخواهید از هاواش استفاده بکنید، ون های شرکت لست مینت تور نیز به مقصد فرودگاه (از ترمینال کوش آداسی) حرکت می کنند که می توانید از آنها استفاده کنید. جهت مشاهده برنامه حرکت این ون ها می توانید به وب سایت شرکت سر بزنید.

وب سایت شرکت لست مینت تور: https://www.kusadasihavalimaniservis.com/

نکته 13 – برنامه حرکت کشتی ها از اسکله های ازمیر

یکی از وب سایت های بسیار مفیدی که می توانید در ازمیر از آن استفاده کنید، وب سایت برنامه حرکت کشتی ها در اسکله های ازمیر می باشد. این امر باعث شد که ما خودمون در سفر از اتلاف وقت جلوگیری کنیم و بدونیم کشتی در کدوم اسکله زودتر حرکت میکنه و برنامه حرکت بعدی کی هستش. استفاده از این وب سایت رو به همه دوستانی که قصد سفر به ازمیر دارن، توصیه میکنم.

وب سایت مورد نظر:

نکته 14 – برنامه حرکت اتوبوس ها در ازمیر

علاوه بر کشتی ها، می توانید از طریق وب سایت زیر، برنامه حرکت اتوبوس ها، خطوط مربوطه به هر مسیر و سایر اطلاعات مربوطه را چک نمایید.

وب سایت مورد نظر:

در نهایت امر از تمامی خوانندگان عزیز این سفرنامه نهایت تشکر رو دارم و امیدوارم که در تمامی مراحل زندگی موفق و پیروز باشند. زندگی پر از سفر های خوش برای شما بزرگواران آرزومندم و بسیار خرسند خواهم بود که سایر دوستان نیز تجربیاتشون رو در مورد سفرهای مشابه در زیر همین سفرنامه به اشتراک بگذران و یا چنانچه اطلاعات تکمیلی تری در مورد موارد فوق دارند، بیان کنند تا هممون از این امر بهره مند بشیم. در پناه لطف حق، پایدار باشید و برقرار...