بریتانیا ، سرزمینی شگفتی ها (بخش اول: سفر به لندن شهر افسانه ها) قسمت دوم

سفر به لندن شهر افسانه ها + تصاویر

روز دوم  لندن: 19 آگوست 2017 (28 مرداد 1396):

صبح ساعت 8 آماده رفتیم به رستوران هتل. چون روی اتاقمون صبحانه نبود با دادن نفری 14 پوند یک صبحانه اصیل انگیلیسی سفارش دادیم و حسابی ازش لذت بردیم و چون حاضر بودیم مسیر ها رو به سمت موزه بریتانیا بررسی کردیم و راهی یکی از بزرگترین موزه های دنیا شدیم.

تصویر 37: صبحانه معروف انگیلیسی

تصویر 38: مسیرهای ممکن برای رفتن به British Museum از هتل The Z hotel city

موزه بریتانیا  (British Museum)

ساعت کار : 10-30/17 جمعه ها تا 30/20 باز است.

آدرس: Great Russell St, Bloomsbury, London WC1B 3DG, UK

وب سایت: www.britishmuseum.org

وقتی به موزه رسیدیم تازه باز شده بود و ما جز اولین نفرهایی بودیم که وارد موزه شدیم و از گیت امنیتی رد شدیم و وارد یکی از عظیم‌ترین و غنی‌ترین موزه‌های جهان شدیم که بیش از ۷ میلیون گنجینه و آثار باستانی از بسیاری از فرهنگ‌ها، قوم‌ها و کشورهای جهان را از دوران پیش از تاریخ تا زمان حال را در خود جای داده است.موزه بریتانیا در سال ۱۷۵۳ میلادی و با مجموعه اهدایی از هانس سلون طبیعی‌دان انگلیسی، شامل دستنوشته‌ها، کتاب‌های قدیمی و آثار باستانی گردآوری شده از برخی مستعمرات وقت بریتانیا رسما تاسیس شد.

بازدید از موزه بریتانیا، مجانی است و پولی بابت بلیط و یا ورودیه دریافت نمی‌شود. اما در برخی نمایشگاه‌های ویژه، برای برخی از آثار ویژه و تخصصی که از دیگر موزه‌های معتبر جهان به امانت گرفته می‌شوند، بازدید به صورت مجانی نخواهد بود و پولی بابت بازدید از برخی نمایشگاه‌های موقتی که بصورت امانتی گردآوری شده‌اند، دریافت می‌شود.

این موزه یکی از مهمترین کلکسیون ها تاریخ دنیا و انگلیس است. این موزه انسان امروز را در تونل زمان حرکت می دهد و با خود به دل تاریخ می برد. به عنوان یک ایرانی حتما دیدن این موزه شما به یاد امپراطوری قدرتمند و پرنفوذ هخامنشی می افتید چرا که یکی از شناخته شده ترین آثار یعنی منشور کوروش کبیر در آن جای دارد. دیمی‌تری شی ساخته‌ی دست بشر با قدمت بیش از ۱.۸ میلیون سال و همچنین تعداد زیادی مومیایی با اتاقی پر از مجسمه‌های باورنکردنی مصر باستان در این موزه در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند. از دیگر دیدنی‌های این موزه می توان به ماسک‌های آفریقایی، موازئیک های آزتک، مرمر‌های الگین از پارتنون و یکی از مجسمه‌های جزیره‌ی ایستر را نام برد. این‌ها تنها بخش بسیار کوچکی از آثار ارزشمند موزه‌ی بریتانیا هستند، توصیه می کنیم برای دیدن همه‌ی آن ها حتما از این مکان بازدید کنید

نکته‌ها:

• در این مکان می توانید کافه و رستوران سرپوشیده پیدا کنید.
  • بازدید از موزه رایگان است.
  • برای بازدید از این دیدنی لندن زمان خود را مدیریت کنید تا از هیچ بخش مهمی جا نمانید.
  • این موزه در روز جمعه ها از صبح تا ۲۰:۳۰ باز است.

اگر وقت ندارید حتما بخش ایران، مصر و آفریقا حتما دیدن کنید کلی چیزای جالب که ندید رو ببینید ما 4 ساعت بودیم و نهایتا از سر خستگی  وسطشم یه قهوه واسه انرژی گرفتیم چون داخل موزه خیلی بزرگه و همه خسته میشن گوشه و کنار کافه های مختلف هست که یکمی گرونه ولی واسه تجدید انرژی میارزه

تصویر 39: نمای بیرون موزه بزرگ بریتانیا

تصویر 40: سقف ورودی داخل موزه و تابلوهای راهنما

میتونید یه بروشور به زبان انگیلیسی بگیرید و اگر به زبان مسلط هستید گوشی های مخصوص رو اجاره کنید تا درباره هر اثر تاریخی که جلوش وای میستید براتون توضیح بده .

تصویر41: بروشور موزه برای مکان یابی و پیدا کردن آثار هر کشور یا قاره و منطقه

ما در قدم اول به دنبال منشور کورش بودیم پس از قسمت امپراتوری رم گذشتیم و وارد بخش ایران شدیم چون تو مسافرت پاریس و تو موزه لور وقت زیادی واسه امپراتوری رم گذاشته بودیم کمتر تامل کردیم و سریع خودمون رو به بخش ایران رسوندیم.

ورود به بخش ایران عزیز دوروبر منشور کورش به نسبت شلوغ بود و آدم خیلی دلش میخواست اعلام کنه که ایرانیه

تصویر 42: لیست مهم ترین آثار مربوط به ایران در موزه بزرگ بریتانیا

مصر هم که واقعا بخش دیدنی و زیبایی و پر از اعجاب و کلی مومیایی

تصویر 48: بخشی از تاریخ مصر در موزه بزرگ بریتانیا

تصویر 49: قبر مصری های باستان

یک قبر در دوران باستان انسان ها رو به شکل جنینی دفن میکردن چون بر این باور بودند که انسان به شکل جنین متولد میشه و به همون شکل باید از دنیا بره اگر صبح فرد فوت میشد سرش رو رو به شرق میزاشتن و اگر عصر سرش رو به غرب و مرده هرچی داشت از مال دنیا باهاش دفن میکردند به همراه کلی غذا و آب که اون دنیا گرسنه نمونه

تصویر 50: مومیایی های مصر

شلوغ ترین بخش مربوط به مومیایی ها بود عکس خیلی دارم ولی به همین چنتا بسنده میکنم

تصویر 51: مومیایی های مصر

تصویر 52: مومیایی های مصر

هرچی اشخاص به لحاظ اجتماعی رده بالاتر بودند مومیایی هاشون مجلل تر و با تزئینات بیشتر بود

تصویر 53: حتی حیوناشونم مومیایی کرده بودند

کلی راه رفته بودیم و خسته بودیم بخاطر همین تو کافه داخل ساختمون یک کیک یک آب و دوتا اسپرسو گرفتیم که مجموعا 20 پوند شد.

تصویر 54: قهوه اسپرسو و کیک برای رفع خستگی و رفتن به بخش آفریقا

تصویر 55: شروع بخش آفریقایی

تصویر 56: تندیس های آفریقایی

بیشتر کارای آفریقا با چوب بود

تصویر 57: هنر مدرن آفریقا (به نظرم با شکوه بود)

تصویر 58: آثار بخش آفریقای موزه بریتانیا

بعد کلی گشتن اومدیم بیرون و هوای آفتابی لندن انتظارمون رو میکشید

تصویر 59: فضای بیرون موزه بریتانیا

سوار اتوبوس های دوطبقه قرمز لندن شدیم و به سمت مقصد بعدی براه افتادیم

تصویر 60: مسیر موزه بریتانیا تا کاخ باکینگهام

کاخ باگینگهام (Buckingham Palace)

ساعت بازدید: 9- 30/17

هزینه بازدید: 70/20 پوند

آدرس: Westminster, London SW1A 1AA, UK

وبسایت: https://www.royalcollection.org.uk/

ما حدود ساعت 30/12 رسیدیم به کاخ چون حیفمون اومد که زود از موزه بریتانیا بیایم بیرون رژه سربازای سلطنتی رو هم ندیدم که براش پشیمون هم نشدیم چون موزه واقعا دیدنی بود. به هر حال کاخ باکینگهام اقامتگاه اصلی خانواده سلطنتی بریتانیا است. این کاخ همچنین یکی از بزرگ‌ترین کاخ‌های سلطتنی فعال دنیاست. کاخ باکینگهام در سال ۱۷۰۳ برای جان شفیلد، دوک باکینگهام ساخته شد. در سال ۱۷۶۲ جورج سوم، پادشاه وقت بریتانیا و ایرلند این کاخ را برای محل اقامت خود برگزید و از آن پس این کاخ به محل برگزاری مراسم رسمی و تشریفاتی دربار بریتانیا تبدیل شد. در این کاخ علاوه بر قدمت تاریخی، می توانید شاهد یکی دیگر از جاذبه های توریستی انگلستان، یعنی سربازهای گارد سلطنتی هم باشید. اینها همان سربازان معروف هستند که ساعتها عین مجسمه بی تحرک می ایستند. در طول هفته اگر برای ساعت یازده صبح در محل کاخ حاضر باشید، می توانید شاهد مراسم سنتی تعویض سربازان گارد هم باشید. کاخ باکینگهام، یکی از محبوب ترین جاذبه های توریستی لندن بوده و معروف ترین کاخ در لندن است. این قصر هنوز به عنوان محل اقامت رسمی ملکه استفاده می شود.

چه طرفدار سرسخت زندگی سلنتطی باشید چه یک جمهوری خواه تمام عیار، در هر صورت نمی توان انکار کرد کاخ باکینگهام یا باک هوس قطعه‌ای ارزشمند از تاریخ زندگی محسوب می شود. این کاخ که محل زندگی خانواده‌ی سلطنتی بریتانیا است، یکی از بزرگترین کاخ های دنیا هم به شمار می‌رود. وقتی از این مکان بازدید می کنید مطمئن شوید که از گالری ملکه که میزبان یکی از بزرگترین و البته مهمترین‌ مجموعه‌های هنری دنیا و همچنین یکی از آخرین مجموعه های سلطنتی دست نخورده در اروپا  است دیدن کنید.

نکته‌ها:

• اتاق های دولتی کاخ باکینگهام هر تابستان از اواخر جولای تا سپتامبر برای بازدید به روی عموم باز است.
  • برای تماشای مراسم تعویض نگهبانان که رایگان است، تقویم را چک کنید، چرا که این مراسم هر روز اتفاق نمی‌افتد. زمان این کار ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه‌ی صبح است.
  • برای تهیه بلیط از طریق وبسایت رسمی کاخ اقدام کنید.

نام اصلی این مکان خانه باکینگهامِ. ساختمانی که هسته کاخ امروزی را شکل می ده، یک خانه شهری متعلق به دوک باکینگهام ساخته شده در سال ۱۷۰۳ در محلی بوده که به مدت حداقل ۱۵۰ سال یک ملک شخصی بوده. بعدها و در سال ۱۷۶۱، پادشاه جرج سوم بنا رو به تملک خودش در آورد و به خانه شخصی ملکه شارلوت تبدیل کرد و اسم بنا به «خانه ملکه» تبدیل شد. این عمارت در طول سده ۱۹ ام، به وسیله دو معمار به نام های جان نش و ادوارد بلور توسعه پیدا کرد. کاخ باکینگهام در نهایت با به تخت نشستن ملکه ویکتوریا، در سال ۱۸۳۷، به کاخ سلطنتی رسمی بریتانیا تبدیل شد. آخرین ساختمان های اصلی، از جمله بخش نمای شرقی، که شامل یک ایوان مشهور بوده که خانواده سلطنتی به طور سنتی برای سلام دادن به جمعیت در آنجا جمع می شن، در اواخر سده ۱۹ام و اوایل سده ۲۰ام اضافه شدن. اما کلیسای کاخ در اثر برخورد بمب آلمان ها در جنگ جهانی دوم تخریب شد؛ گالری ملکه در آن محل برپا و در سال ۱۹۶۲ به روی عموم گشوده شد تا کارهای هنری کلکسیون سلطنتی رو در معرض نمایش قرار دهند .باکینگهام توانسته با شکوه و عظمت خود یکی از محبوب ترین مقاصد برای گردشگران انگلیس محسوب شود. این گردشگران در قالب تور  یک روزه از جای جای کاخ بازدید می کنند و از زیبایی های این بنای سلطنتی لذت می برند. می توان در گوشه و کنار این کاخ با یک شگفتی روبه رو شد. از تابلوهای فوق العاده و زیبای نقاشی گرفته تا دیوارها و سراسراهای بی نظیر. این کاخ برای گردشگران  انگلیس مملوء از جذابیت است. می توانید محو لوسترهای نفیسی که در سالن های مجلل این کاخ شده شوید و یا اینکه از تزئیناتی که جلوه ای خاص و منحصر به فرد به دیوارها و سقف کاخ داده اند لذت ببرید. اگر در به  باکینگهام سفر کردید از اتاق سبر که از نشیمن های مخصو و ویژه ی کاخ است نیز بازدید کنید.جالب است بدانید که کاخ باکینگهام در کنار تمام دیدنی های نفیس خود مجموعه ای قابل توجه از انواع ساعت های گران بهاست. می توانید انواع و اقسام ساعت را در مدل ها و سایز های مختلف در این سایت مشاهده

تصویر 61: نمایی از در ورودی کاخ باکینگهام

تصویر 62: نمایی از کاخ باکینگهام و مردم در صف

تصویر 63: نمایی از محوطه بیرونی کاخ باکینگهام

بعد از بازدید از کاخ رویایی باکینگهام به سمت موزه تاریخ طبیعی به راه افتادیم اخه اونجا قرار بود دایناسور ببینیم

تصویر 64: مسیر کاخ باکینگهام تا موزه تاریخ طبیعی

موزه تاریخ طبیعی  (Natural History Museum)

ساعت بازدید: 10-50/17

آدرس: Cromwell Rd, Kensington, London SW7 5BD, UK

وبسایت: www.nhm.ac.uk

به نظر من ساختمان این موزه یکی از زیباترین ساختمان های شهر لندن است. وقتی به این موزه رسیدیم خسته بودیم پس دوباره یک قهوه اسپرسو و یک کیک زدیم به بدن که هزینش شد 14 پوند. کافه تو یه ساختمونی نزدیک موزه بود و گروهی از بچه دبیرستانی ها اونجا داشتن تاتر اجرا میکردن و برای خیریه پول جمع میکردن تو اون محیط دل انگیز با صدای آواز بچه ها قهوه رو خوردیم و بعدش راهی بازدید از موزه شدیم.

تصویر 65: قهوه اسپرسو دم موزه تاریخ طبیعی

در این موزه می توانید انواع گوناگونی از جانوران، حشرات، حیوانات و حتی دایناسورهای منقرض شده را ببینید. این موزه مکان مناسبی برای بچه ها و یا حتی بزرگسالان است تا با طبیعت زمین و جانداران ساکن بر آن آشنا شوند.

قدم‌زدن در موزه اسرارآمیز تاریخ طبیعی لندن حسی‌ست که جای دیگری پیدایش نمی‌کنید؛ تجربه‌ی راه رفتن بین حیات وحش و طبیعت در ساختمانی که در دنیا به زیبایی، معروف‌ است. بخش‌های مختلف موزه تاریخ طبیعی لندن، هر سن و سلیقه‌ای را سرگرم می‌کند؛ از بخش دایناسورها که معمولا همه‌ی بچه‌ها دوستش‌ دارند گرفته تا قسمت زمین‌شناسی که علاقه‌مندان زمین و فضای اطرافش به آن جذب می‌شوند، و حتی قسمت گنج‌ها و اشیاء قدیمی که مورد علاقه‌ی کلکسیون‌بازهاست. بازدید از این موزه رایگان است و برای استراحت می‌توانید از رستوران آن استفاده کنید.

تصویر 66: ساختمان موزه تاریخ طبیعی

تصویر 67: اسکلت گونه ای از دایناسور های منقرض شده

تصویر 68: اسکلت گونه ای از دایناسور های منقرض شده

تصویر 69: اسکلت انسان ها در قرون مختلف و تغییرات آن

تصویر 70: بخشی از گونه های پرنده تاکسونومی شده در موزه تاریخ طبیعی

تصویر 71: مقایسه تخم دایناسور با تخم شترمرغ و تخم مرغ معمولی و تخم بلدرچین

تصویر 72: اسکلت گونه ای از دایناسور های منقرض شده

تصویر 73: اسکلت گونه ای از دایناسور های منقرض شده

به هیچ عنوان بازدید از این موزه رو از دست ندید هم ساختمونش زیباست هم چیزایی که اصلا تو ایران پیدا نمیشه اونجا میبینید

تصویر 74: اسکلت گونه ای از دایناسور های منقرض شده

تصویر 75: اسکلت ماموت

تصویر 76: صحنه آرایی زیبا و رویایی از گونه های پروانه

موزه دارای بخش های انسان شناسی، زمین شناسی، سنگ شناسی، حشره شناسی، پرندگان، برخی گیاهان، دایناسورها و پستانداران، خزندگان و ... بود که امکان گذاشتن عکس ها نبود برا همین قشنگ ترین و جذاب ترین هاش به نظر خودم رو براتون گذاشتم

قرار بود که به هاید پارک هم سر بزنیم ولی از بس پیاده راه رفته بودیم و تو موزه های مختلف راه رفته بودیم از این قسمت صرفه نظر کردیم و تصمیم گرفتیم بریم نهار بخوریم پس به خیابان معروف آکسفورد رفتیم. ولی تاریخچه هاید پارک رو برای علاقه مندان میزارم تا دربارش بدونن.

برای نهار همبرگر و فیش اند چیپس معروف انگیلیسی رو سفارش دادیم که روی هم 50 پوند هزینش شد ولی واقعا ارزشش رو داشت و خیلی خوشمزه بود حتما امتحانش کنید

تصویر 77: همبرگر و Fish & chips

از موزه تاریخ طبیعی 8 دقیقه پیاده تا هاید پارک راهه

پارک هاید (Hyde Park)

هاید پارک بزرگترین پارک در بخش مرکزی لندن است، به قدری بزرگ که ممکن است در آن گم شوید. تقریبا برای هر سلیقه‌ای یک سرگرمی در این پارک وجود دارد، از پیاده‌روی در فضای وسیع آن گرفته تا قایق سواری روی دریاچه  Serpentine، اسب سواری، بازی تنیس یا شنا کردن درون دریاچه همه  و همه اوقات خوشی را برای شما رقم خواهند زد. در باغ‌های کنزینگتون که متصل به هاید پارک هستند، می توانید کاخ کنزینگتون را که شاهزاده کیت و ویلیام به همراه جرج در آن زندگی می کنند مشاهده کنید. همچنین در این مکان دو گالری برای یادبود پرنسس دیانا (۱۹۶۱-۱۹۹۷)، یک فواره برای کودکان و یک مجسمه از پیتر پن وجود دارد که می توانید به تماشای آن‌ها بپردازید. از دیگر ویژگی‌های هاید پارک اجرای کنسرت‌های فضای باز و بلندگوهایی است که در گوشه‌های پارک گذاشته‌اند تا همه صدای اجرای موسیقی را بشنوند. مطمئن باشید از بودن در این مکان پشیمان نخواهید شد.

نکته‌ها:

• چندین کافه‌ی خوب در جای جای پارک وجود دارد تا لذت شما را تکمیل کنند.
  • این پارک که برای اولین بار در سال 1627 برای استفاده عموم باز شد، دارای مقدار زیادی فضای باز، یک دریاچه بزرگ، و تعداد زیادی بناهای تاریخی است.

یکی از پارکهای سلطنتی این شهر به حساب میاد. هاید پارک توسط دریاچه ی سرپنتاین به دو نیم می شه. هاید پارک به همراه باغ کنسینگتون ۲۵۳ هکتار مساحت داره.

هاید پارک لندن به عنوان یکی از پارک های سلطنتی بریتانیا شناخته می شود. این محوطه ی فوق العاده خوش منظره نیمی از شهرت خود را مدیون وجهه ی سیاسی اجتماعی خود است به گونه ای که شهروندان می توانند هرگونه اعتراض و گردهمایی را بدون ایجاد هیچ مشکل امنیتی در آن تشکیل دهند. این پارک فوق العاده دیدنی یکی از مجموعه پارک های چهارگانه ای است که به صورت زنجیر وار به هم متصل شده اند، باغ کینگستون، هاید پارک، پارک سبز و پس از آن پارک سنت جیمز پارک هایی هستند که جزو جذابیت های توریستی لندن محسوب می شوند. هاید پارک در حال حاضر با  ۱۴۲  هکتار وسعت از زیباترین های لندن است و منظره ای فوق العاده ای به شهر داده .جالب است بدانید که هاید پارک در گذشته جزوی از مساحت کلیسای کاتولیکی که در آن منطقه وجود داشته محسوب می شده است، هنری ششم در قرن ۱۶ این منطقه را به شکارگاه تبدیل کرد و در قرن ۱۷ این منطقه به عنوان یکی از پارک های عمومی لندن نام گذاری شد و امروزه از زیباترین تفرجگاه های این شهر محسوب می شود و مورد بازدید گردشگران تورهای مسافرتی قرار می گیرد

عمده شهرت آن بدلیل میکروفن آزاد بودن آن است. ضلع جنوب شرقی پارک که به نام ؛هاید پارک کرنر؛ معروف است جایی است که شما آزادید هر اعتراض و حرفی دارید در کمال آزادی بیان کنید.شما می توانید آنجا بروید و از ته دل فریاد زده و به شاه و ملکه و زمین و زمان هر بدو بیراهی می خواهید بگویید. این پارک دریاچه ای بزرگ با گونه های متفاوتی از پرندگان دارد.

خانه پرنسس دایانا پشت این پارک قرار داشت و او هر روز صبح در همین جا برای پیاده روی می امد و همین جا خیلی ساده بین مردم ورزش می کرد.ا و به خاطر همین رفتار ساده و بی غل و غشش بین مردم طرفداران بسیار داشت و محبوب قلوب مردم بود.جلسات خیریه اش را نیز همین جا برگزار میکرد و همیشه خودش را با مردم یکی می دانست.

• از دیگر بناهای دیدنی این پارک، بنای یادبود آلبرت (همسر ملکه ویکتوریا) است.
  • طاق مرمر(Marble Arch) هم در یکی از خروجی های پارک به سمت خیابان آکسفورد قرار داره آرام سنگ مرمر یک سنگ مرمر سفید قرن نوزدهم با قوس پیروزی و نقطه عطفی در لندن است. این ساختار توسط جان ناش در سال 1827 طراحی شد تا ورودی دولت به مقام قضایی کاخ باکینگهام باشد؛ از لحاظ تاریخی، فقط اعضای خانواده سلطنتی و سرباز پادشاه مجاز به عبور از قوس هستند؛ که این موضوع این فقط در مراسم تشریفات اتفاق می افتد.

پیاده تا خیابان اکسفورد 15 مین از داخل پارک راه است ولی ما ترجیح دادیم سوار اتوبوس بشیم و با اتوبوس از موزه تاریخ طبیعی به خیابان آکسفورد بریم

خیابان آکسفورد

خیابان آکسفورد دارای ۳۰۰ مغازه است و منتهی به خیابان Regent می‌شود. با توجه به دسترسی آسان به خیابان carnaby و خیابان کریستوفر این منطقه یکی از مراکز اصلی برای خرید در لندن به شمار می‌رود. . در خیابان آکسفورد فروشگاه لوکس و گران قیمت selfridges هدفی خوب برای خریداران بدون محدودیت بودجه محسوب ‌شود. با این حال برای کسانی که توان خرید بالایی ندارند، دو شعبه از فروشگاه primark  انتخاب خوب و مقرون به صرفه‌ای خواهد بود. آکسفورد شلوغ ترین خیابان اروپا برای خرید است بنابراین شما در تمام راه با جمعیت زیادی روبرو خواهید شد.  خیابان Regent بیشتر میزبان فروشگاه‌های لوکس و گران قیمت (upmarket) است، به همین خاطر کمی خلوت‌تر به نظر می‌رسد. در این خیابان می توانید  فروشگاهای اصلی اپل, Hollister و جواهر فروشی‌های mappin و webb  را پیدا کنید.

نکته‌ها: اکثر فروشگاه‌های این ناحیه در طول شب‌ها، به خصوص روزهای پنج شنبه باز هستند تا تجربه‌ی خریدی به یادماندنی را در اختیار خریداران قرار دهند.

خوب ما هم از این خیابون یکمی خرید کردیم و چنتا لباس محدود که از قبل تو نت نشون کرده بودم گرفتیم قیمت ها با توجه به ارزش پول ما در مقابل پوند زیاد بود ولی خیابون پر انرژی و و پر رفت و آمدی بود

نکته جالب: نکته ای که خیلی جالبه شما در سراسر بریتانیای کبیر این امکان براتون وجود داره به به اینترنت وصل بشین و بالاخره اتوبوس، مغازه، اداره و ... پیدا میکنین که بتونید باهاش به گوگل مپ وصل بشید و بتونید مسیر بازگشت رو پیدا کنید که این خیلی عالی بود و به کارمون اومد

تصویر 78: خانه های منتهی به خیابان آکسفورد

تصویر 79: کوچه پس کوچه های دیدنی خیابان آکسفورد

خسته و کوفته از یک روز پر از هیجان خودمونو به هتل رسوندیم و از خستگی شام نخورده خوابیدیم تا اخرین روز اقامت در لندن رو با انرژی شروع کنیم.

تصویر 80: مسیر بازگشت از خیابان آکسفورد به هتل The Z hotel city

روز سوم لندن: 20 آگوست 2017(29 مرداد 1396)

برای صبحانه روز سوم از فروشگاه مواد غذایی که نزدیکمون بود وسیله خریدیم که حدودا 25 پوند هزینش شد و چون چای ساز هم داخل اتاق بود صبحانه رو در اتاق نوش جان کردیم و به راه افتادیم. خوشبختانه روز سوم هم آفتابی بود و لندنی که از 365 روز سال تنها 60 روز آفتابی داره با ما راه اومد و 3 روز افتابیش رو تقدیم ما کرد.

10 دقیقه پیاده از هتل تا کلیسا راه بود

کلیسای جامع سنت پل (St. Paul's Cathedral)

ساعت بازدید:9-30/17 شنبه ها و یکشنبه ها  30/7-18

هزینه بازدید: 18 پوند

آدرس: St. Paul's Churchyard, London EC4M 8AD, UK

وبسایت: https://www.stpauls.co.uk

کلیسای دیدنی بود ولی راستش بخواید در عین تفاوت ها با تمام این حرف ها مثل مسجد های خودمون اکثر چیزای کلیسا ها شبیه همه و تفاوت ها تو چیزای جزئی هسا با این حال کلیسای جامع سنت پل پرطرفدارترین کلیسای انگلستان است و گنبد زیبای آن با ۱۱۳ متر ارتفاع دومین گنبد بزرگ دنیاست، در قرن ۱۲ میلادی ساخته شده و تبدیل به یکی از پربازدید ترین مکان‌های دیدنی شهر لندن شده است. این کلیسای بزرگ اتاق‌های زیادی دارد که معروف‌ترین و عجیب‌ترین اتاق آن اتاق نجواست؛ اگر در کنار یک دیوار آرام حرف بزنید، صدای شما در فاصله ۳۲ متری و در کنار دیوار مقابل شنیده می‌شود. هر سال مراسم‌ مختلفی در کلیسای جامع سنت پل برگزار می‌شود که تعداد زیادی توریست را به سمت خودش جذب می‌کند. کلیسای جامع سنت پل نام کلیسای بزرگ و مشهوری در لندنِ که به عنوان یکی از بناهای مشهور این شهر شناخته می شه. کار ساخت این کلیسا که در اواخر سدهٔ هفدهم توسط سر کریستوفر رن طراحی گردیده و در اوایل سدهٔ هجدهم در ۱۷۱۰ به پایان رسید تا جایگزینی برای دیگر کلیسایی باشه که در همین مکان قرار داشت و در پی آتش سوزی بزرگ لندن از بین رفت. کلیسای سنت پل در عین حال سومین کلیسای ساخته شده در همین مکانِ.

کلیسای جامع سنت پل دارای گنبد بزرگیِ که راهرویی معروف به «تالار زمزمه» به طول ۳۲ متر در گرداگرد درونی گنبد آن کشیده شده و مشهورِ که اگر کسی نزدیک به دیوار این راهرو زمزمه کنه فرد دیگری که نزدیکی دیوار و در طرف دیگه قرار داره صدا رو می شنوه. ور بسیاری از افراد سرشناس از جمله لرد نلسون، دوک ولینگتون و خود کریستوفر رن نیز تو این کلیسا قرار گرفت.

تصویر 81: نمایی از کلیسا سنت پائول

من گوشیمو جا گذاشته بودم و همین یک عکس رو هم با گوشی همسرم که شارژ نداشت گرفتیم فقط شانس آوردیم به هتل نزدیک بودیم و بعد از بازدید از کلیسا برگشتیم و گوشیمو برداشتیم و برا همین اینجا همین یه عکس رو دارم از هتل بیرون اومدیم و دوتا سیب از تو لابی برداشتیم و راهی برج لندن شدیم

تصویر 82: مسیر هتل The Z hotel city تا برج لندن

برج لندن (Tower of London)

هزینه بازدید: 28 پوند

آدرس: St Katharine's & Wapping, London EC3N 4AB, UK

وب سایت: https://www.hrp.org.uk

بعد از پیاده شدن از اتوبوس رفتیم تو صف اینجام جز اولین گروه ها رسیده بودیم و بلیطش رو دریافت کردیم. قشنگ ترین بخش که عکاسی هم ممنوع بود جواهرات سلطنتی و تاج ملکه ویکتوریا ملکه کنونی بریتانیا هم اونجاست  که بینظیر بود و خیلی خیلی زیبا بود در این قلعه میتونید راه برید و تو یک مسیر تاریخ رو دنبال کنید و جاهایی هست که با انیمیشن و صدا و قیلم روند جنگهای که اتفاق افتاره رو نشون میده و در کل تجربه بینظیری رو بهتون میده دیدن این قلعه رو به هیچ وجه از دست ندید با اینکه هزینه ورودیش به نسبت بالاست.

برج لندن در پایان قرن یازدهم توسط ویلیام فاتح ساخته شد. در این قلعه کلکسیون معروفی از جواهرات ، از جمله تاج دولت شاهنشاهی، قرار گرفته است. برج لندن قلعه ای تاریخی در مرکز لندنِ که در سمت شمالی رود تایمز واقع شده. در نقطه ای که اکنون این برج قرار گرفته احتمالاً ابتدا یک دژ بریتانیایی و سپس یک دژ رومی وجود داشته. شاید ساکسون ها هم تو این نقطه صاحب دژی بودن. بعد، ویلیام فاتح دستور ساختن یک برج سفید رو داده که از قدیمی ترین قسمت های قلعه نظامی حاضر است. قسمت های مهم دیگر بنا هم، در زمان حکومت هنری سوم (۱۲۷۲-۱۲۱۶) ساخته شدند. این برج یکی از ترسناک ترین ساختمان های دنیا نیز قلمداد می شه بی شک ناشی از تعداد زیاد اعدامها، قتل ها و شکنجه هاییِ که در هزار سال گذشته در پس دیوارهای این محل صورت گرفته. بارها و بارها گزارش شده افراد مختلفی در دور و اطراف برج روح دیدن. در یک نیمه شب زمستانی در سال ۱۹۵۷ یکی از نگهبانان از صدای برخورد یک شی به سقف از جا پرید. وقتی برای پیگیری و بررسی از اتاقک بیرون رفت موجودی سفیدرنگ و بی شکل رو دید که بر روی برج قرار گرفته. بعد از مدتی متوجه شدن که لیدی جین گری در تاریخ ۱۲ فوریه سال ۱۵۵۴ درهمان محل سرش از بدنش جدا شد. شاید سرشناس ترین سکنه برج لندن روح آن بولین باشه. آن بولین یکی از همسران هنری هشتم بود که در سال ۱۵۳۶ در این برج سرش زیر گیوتین گذاشته شد. روح او در مواقع بی شماری دیده شده که گاهی سرش رو در دست داره و بر روی برج سبز یا در کلیسای سلطنتی برج قدم می زنه. دیگر ارواح این برج، روح هنری ششم، توماس بکت و سر والتر رالی هستن.

. به صورتی رسمی این برج را Her Majesty's Royal Palace and Fortress  (کاخ و قلعه‌ی سلطنتی ملکه) می نامند. برجی که  حدود ۱,۰۰۰ سال تاریخ خون‌بار را درون خود نهفته است. تاریخی ترسناک پر از خونریزی، شکنجه و اعدام. کسی چه می داند؟ شاید شما هم موفق شدید روح ان بولین (یکی از همسران هنری هشتم که توسط گیوتین در این مکان اعدام شد) را ببینید! تورهای رایگان و اختیاری برای بازدید از اینجا وجود دارد که پیشنهاد می کنیم در یکی از آن‌ها شرکت کنید. احتمالا پس از این کار جرات نکنید به تنهایی در برج قدم بگذارید. تاج جواهرات و برج سفید از مواردی است که در سفر به این مکان حتما باید تماشا کنید.

تصویر 83: اتاق های سلطنتی برج لندن

تصویر 89: لباس شوالیه ها و اسب هاشون

تصویر 90: شمشیر شاه های مختلف کنار عکسشون

7 دقیقه پیاده از برج تا پل

تاور بریج  (Tower Bridge)

هزینه بازدید: 80/9 پوند

آدرس: Tower Bridge Rd, London SE1 2UP, UK

وب سایت: https://www.towerbridge.org.uk/

راستش اینجا باز خیلی خسته شدیم خیلی تو قلعه راه رفته بودیم و گرسنه هم بودیم برا همین از دور چنتا باهاش عکس گرفتیم راه افتادیم بریم نهار بخوریم اما خوبه بدونید برج ساعت (Tower bridge) در نزدیکی برج لندن واقع شده است و به همین دلیل چنین نامی به آن اطلاق می شود. این پل بین سال‌های ۱۸۸۶ تا ۱۸۹۴ میلادی ساخته شده و در میان محبوب‌ترین جاذبه‌های بریتانیا قرار دارد. این اجازه به بازدیدکنندگان داده شده تا از برج‌های این پل بالا بروند و حتی اتاق‌هایی را برای رویدادهای مختلف اجاره کنند. پل برج نشان‌دهنده‌ی مشخصه‌های ویکتوریایی به سبک گوتیک قرن ۱۹ میلادی است. در ساختار این پل رنگ‌های قرمز، سفید، آبی و آبی روشن بکار رفته که زیبایی خاصی به آن بخشیده است. تاور بریج نام یکی از مشهورترین سازه‌ها و پل‌های لندن، پایتخت انگلستان است که بر روی رود تیمز ساخته شده است. این پل که کار ساختش در ۱۸۸۶ آغاز و در ۱۸۹۴ به پایان رسید در نزدیکی پل لندن و برج لندن قرار دارد. برج‌های این پل دارای معماری گوتیک است و بخشی از مسیر جاده‌روی آن را می‌توان در مواقع لزوم بالا کشید تا کشتی‌های بزرگ بتوانند به‌راحتی از زیر آن عبور نمایند. از روی این پل می توانید منظره زیبایی از رودخانه تیمز و ساختمان های مدرن و نوساز حاشه رودخانه را مشاهده کنید

تصویر 91: نمایی از تاور بریج

پس برای خوردن نهار به سمت بازار قدیمی  راه افتادیم

تصویر 92: مسیر برج لندن تا بازار قدیمی Spitalfields

بازار قدیمی  Spitalfields

آدرس: 16 Horner Square, London E1 6EW, UK

وبسایت: https://oldspitalfieldsmarket.com/

Spitalfields  بازار دوست داشتنی سر پوشیده‌ای است که درست در شرق لندن قرار دارد. این بازار یک سالن فوشگاهی ویکتوریایی است که قدمت آن به ۱۶۰۰ میلادی بر می‌گردد. در اطراف سالن مرکزی می توانید بوتیک‌های خوب و فروشگاه‌هایی با طراحی های غیر معمول را پیدا کنید. بازاری پر از غرفه های رنگارنگ با طراحی های خاص که می توانید تمام سوغاتی‌های خود را از اینجا تهیه کنید.این بازار یکی از بهترین نقاط برای خرید مواد غذایی عالی دراروپا به شمار می‌رود، همچنین تعدادی از اصیل‌ترین رستوران‌های لندن در خیابان اطراف این بازار واقع شده‌اند.

نکته‌ها: در بازار و محیط اطرافش می‌توانید تعداد زیادی غذافروشی خیابانی و رستوران‌های لوکس پیدا کنید.

ما اینجا یه غذای عالی و خوشمزه خوردیم یه پرس غذای گیاهخواران که خیلی مزه عالی داشت و یه فیش اند چیپس دیگه اینجا چنتا پسر ایرانی هم غرفه داشتن که با هم خوش و بش کردیم و ازشون زیتون و ترشی سیر ایران خریدیم و باغذامون خوردیمکه مجموعا هزینه نهارمون با مخلفات 50 پوند شد.

تصویر 93: نهار لذیذ روز سوم در لندن

تصویر 94: خیابان های اطراف بازار قدیمی

تصویر 95: خیابون های اطراف بازار قدیمی

تصویر 96: مسیر بازگشت از بازار قدیمی تا هتل Thr Z hotel city

خوب در پایان این بخش از سفرنامه به شهر شگفت انگیز لندن و کشور انگلستان دوست دارم چند نکته رو بگم:

• اول اینکه بسیار برام شیک پوشی و لباس پوشیدن مردم جالب بود همه تر و تمیز و مرتب بودن
  • بسیار خوش برخورد و مودب بودن کافی بود شما یک بار تو خیابون بگید excuse me (ببخشید؟) چند نفر بر میگشتن و میگفتن sure (تحت و لفظی یعنی حتما بفرمایید) که شرمنده میشدی در واقع از اون رفتار نژاد پرستانه که تصورم بود هیچ خبری نبود فکر میکردم الان اونجا بخاطر اینکه بور و چشم آبی نیستیم برخورد بدی باهامون بشه و دیدم کلا رفتار پیشداورانه داشتم.
  • بهتون کمک میکردن ادرس و یا هر چیزی رو که میخواین پیدا کنید
  • خانم ها خیلی آرایش تمیز و شیک و مرتبی داشتن و بر خلاف اینکه میگن اروپایی ها ارایش نمیکنن خیلی هم آرایش داشتن
  • امکانات برای معلولین بینظیر بود یعنی هرچی بگم کم گفتم که اصلا ما تعجب میکردیم
  • امکانات به حدی زیاد بود که یه فستیوال 3 روزه هم برگذار میکردند برای معلولین دستشویی مخصوص معلولین گذاشته بودن و ما حتی تو مکان های عمومی و اصلی مثل فرودگاه ها و اداراتمون مشابهش رو نداریم
  • تو پرس و جویی که از مردم کردم مشخص شد که تازه الویت های استخدامی در شرایط مشابه با معلولین هست و معنای واقعی انسانیت شایسته سالاری و پیشرفت اونجا برامون معلوم شد.
  • اگر روی پله برقی وایمیستادن بدون استثنا همه در سمت راست وایمیستادن تا بقیه از سمت چپ با سرعت حرکت کنن
  • اینترنت رایگان تقریبا تو کل شهر بهش دسترسی داشتی
  • خیلی از مردم خالکوبی های رنگی داشتن
  • رنگ موهای آبی و بنفش و صورتی و ... خیلی بین جون ها اونجا باب بود.
  • وقت تو صف برداشتن چمدون تو فرودگاه منتظر بودیم برخلاف ایران که همه میچسبن به ریل و شما باید پشت مردم دنبال چمدونت بدویی همه عقب وایمیستادن و چمدون هرکس رو ریل میومد میرفت جلو و چمدونش برمیداشت که خیلی به چشمم اومد.
  • نکته بعدی که تو عکس ها هم معلومه همه از وسایل نقلیه عمومی استفاده میکنن و خیلی کم پیش میومد که شما تو خیابونا ماشین شخصی ببینین واسه همین همه جا خیلی منظم و تمیز بود.
  • تو ایستگاه های اتوبوس هم مثل مترو دقیقه ای که اتوبوس بعدی به ایستگاه میرسید توی یه تابلو الکترونیکی دیده میشد و شما دقیقا میدونستید چقدر باید منتظر باشید.

و درباره هتل The Z Hotel City

هتل بسیار ایده آل که برای شما آرامش باور نکردنی به همراه داره رسپشن بسیار مودب و همکاری داره موقعیت مکانی عالی بسیار بسیار تمیز و شیک و عالی برای اسکان هست

امتیاز این هتل در سایت booking.com در شهریور 96که به این هتل مراجعه کردیم 8.7 (Excellent) یعنی امتیاز عالی بود.

تجربه شخصی من تو سفر به جاهای مختلف ثابت کرده هتل هایی که امتیازشون در سایت بوکینگ بالای 7 باشه مکان های مناسبی برای اقامت هستند. ریز نمراتی که هتل در سایت booking.com که کاربرانش از کل دنیا هستند به شرح زیر است. امتیازات از 10 برای هر ایتم لحاظ شده

تمیزی  9.3

راحتی هتل 8.1

امکانات 8.2

کارکنان 9

دسترسی و موقعیت 9.2

وای فای رایگان 8.8

ارزش قیمت نسبت به خدمات 8.1

اگر خودم بخوام به هتل امتیاز بدم و به ترتیب سایت بوکینگ بگم برا اساس تمیزی هتل از 5 بهش 5 میدم هتل خیلیییییی تمیز بود دستشویی و حمام بسیار تمیز و شیک و مرتب، ملافه ها تمیز و کاملا انگار تو خونه خودتون بودین.

درباره راحتی من از 5 امتیاز 5 رو دوباره میدم تخت هاش بسیار راحت بود و با توجه به اینکه معمولا پیاده روی زیادی  تو طول روز داشتیم تختش برا خواب خیلی عالی بود بالشت های خیلی راحتی هم داشت. ما سرو صدایی حس نکردیم و فضا اروم بود.

هتل به لحاظ امکانات وضعیتش خوب بود از 5 امتیاز 4 بهش میدم حوله و صابون و شامپو داشت و هر روز شارژ می شد، اتاق ها سشوار داشت، چای ساز به همراه لیوان و کافی میکس و قهوه و شکر توی اتاق بود. ورودی در رسپشن میوه و آب میوه طبیعی رایگان هر روز فراهم بود. هتل چتر داشت و در صورت وجود بارون میتونستی چتر هتل رو قرض بگیری. فقط مثل همه اروپا مشکلش این بود که برای سرویس بهداشتی دمپایی نداشتن حتی از نوع حوله ای. تنها مشکل نبودن پنجره بود که باعث میشد ما ندونیم الان ساعت چنده اما ما از این موضوع آگاهی داشتیم چون اتاق های ارزون تری بودند.

برای کارکنان از 5 امتیاز 4.5 میدم. کارکنان هم رفتار بسیار دوستانه و مودبانه دارند. و هرچیزی که میخواستیم رو در اختیارمون میزاشتن و اگر سوالی داشتیم حتما کمکمون میکردم.

موقعیت هتل عالی و از 5 امتیاز 4.8 بهش میدم دسترسیتون به همه مناطقی که دلتون میخواد تو لندن سر بزنید به راحتی و با کمترین هزینه و پیاده روی ممکنه. امنیت فضای اطراف هتل بالاست و راحت میتونید 9 شب هم تردد کنید. غذا خوری های مختلف دوروبرتون هست و یک نونوایی فرانسوی با طعم عالی که مارو یاد فرانسه میداخت و هر روز ازش نون میخریدیم و باهاشون دوست شده بودیم.

برای وای فای از 5 امتیاز 4.8 رو میدم به راحتی ازش استفاده میکردیم و مشکلی نبوئ.

ارزش قیمت نسبت به خدمات: من از 5 امتیاز 4.9 میدم و حتما این هتل رو پیشنهاد میکنم. قویا معتقدم که این گزینه و بطور کلی رضایت از هتل با نوع نگاه ادم ها و توقعاتشون متفاوته درسته که نسبت بعضی از هتل ها گرون تر بود ولی با تمام این حرفا با توجه به اینکه موقعیت مکانیش عالی هست و هزینه رفت و آمد هم تو لندن خیلی گرونه نهایتا بصرفه در میاد ما برای سه شب اقامت در این هتل مبلغ 310 پوند پرداخت کردیم که البته چون اتاق پنجره نداشت ارزون تر بود.

مجموع هزینه های لندن:

£442

جمع لندن

2175000 تومان

هزینه به ریال(هر پوند در زمان سفر4920 تومان)

من رو ترک نکنید سفر هنوز ادامه داره به دنبال این سفرنامه درباره سفر به کشور ایرلند شمالی شهر بلفاست و کشور اسکاتلند شهر ادینبورگ را خواهید خواند که مجموعه اینها رو بریتانیای کبیر میخوانند.