سفرنامه لندن

4.4
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
25 اردیبهشت 1390 00:00
0

سفر ما در تاریخ 19 اسفند ماه سال 1389 از فرودگاه امام به مقصد فرودگاه هیترو لندن آغاز شد. بنا بر دعوتنامه ای که از یکی از اقوام داشتم، از سه ماه قبل ویزای دیدار از اقوام کشور انگلستان را با شش ماه اعتبار دریافت کرده بودیم.

مطابق اغلب پروازهای ایران ایر، پرواز ما هم با یک تاخیر نیم ساعته انجام شد و پس از شش ساعت پرواز به آسمان شهر لندن رسیدیم. در فرودگاه هیترو چنانچه شما مقیم کشورهای اروپایی و یا خود انگلستان باشید، از یک صف مجزا از سایر اتباع و البته بدون هیچ پرسش و پاسخی وارد خاک انگلستان می شوید. برای ما که اتباع سایر کشورها محسوب می شویم، عکس و انگشت نگاری و پر کردن فرم ورود به خاک الزامی است.

فرودگاه هیترو یکی از بزرگترین فرودگاه های دنیا با پنج ترمینال پروازی می باشد و از نظر من این فرودگاه یک شهر کوچک با انواع مختلفی از فروشگاه و رستوران و کافه است. مسیر بین فرودگاه تا شمال لندن و محله finchly که منزل همان میزبانمان بود را به همراهی همان خیشاوند میزبانمان پیمودیم و به خانه رسیدیم تا روز بعد شروع به اکتشاف و گشت و گذار در لندن بنماییم.

به طوری که شنیده ام، لندن سومین شهر سبز دنیاست. این شهر در روزهای آفتابی بسیار زیبا و دیدنی است، که البته تعداد روزهای آفتابی در این پایتخت به اندازه یکماه هم نیست.

عکسهایی از مناظر شهری لندن:

خانه ها

 لندن

 لندن

خیابان ها:

سوغاتی فروشی های کنار خیابان

 لندن

گرافیتی های که در گوشه و کنار شهر می بینید

 لندن

شهر مملو از مجسمه هاست:

 لندن

 لندن

 لندن

حمل و نقل در لندن:

برای جابجایی در لندن می توانید از تاکسی، مترو و یا اتوبوس استفاده کنید. مانند اغلب شهرهای دنیا، تاکسی وسیله ای گرانقیمت محسوب می شود که توصیه نمی کنم از بابت اون هزینه بپردازید. جابجایی با اتوبوس و مترو در لندن راحت و ارزان قیمت است. برای استفاده از مترو و یا اتوبوس باید کارت هایی را با نام Oyster از بقالی ها و یا روزنامه فروشی های تهیه کنید (به مبلغ 5 پوند) و سپس برای استفاده از اتوبوس در طی یک روز (4 پوند) و اتوبوس به همراه مترو (7.30 پوند) اعتبار به آن بیافزایید.

مکان های دیدنی در لندن:

(توضیح: در شرح مکان ها از مطالب مندرج در ویکی پدیا استفاده شده است.)

موزه بریتانیا (British Museum)

یکی از عظیم‌ترین و غنی‌ترین موزه‌های جهان است که بیش از ۷ میلیون گنجینه و آثار باستانی از بسیاری از فرهنگ‌ها، قوم‌ها و کشورهای جهان را از دوران پیش از تاریخ تا زمان حال را در خود جای داده است.موزه بریتانیا در سال ۱۷۵۳ میلادی و با مجموعه اهدایی از هانس سلون طبیعی‌دان انگلیسی، شامل دستنوشته‌ها، کتاب‌های قدیمی و آثار باستانی گردآوری شده از برخی مستعمرات وقت بریتانیا رسما تاسیس شد.

موزه بریتانیا

 موزه بریتانیا

بازدید از موزه بریتانیا، مجانی است و پولی بابت بلیط و یا ورودیه دریافت نمی‌شود. اما در برخی نمایشگاه‌های ویژه، برای برخی از آثار ویژه و تخصصی که از دیگر موزه‌های معتبر جهان به امانت گرفته می‌شوند، بازدید به صورت مجانی نخواهد بود و پولی بابت بازدید از برخی نمایشگاه‌های موقتی که بصورت امانتی گردآوری شده‌اند، دریافت می‌شود.

موزه بریتانیا

 موزه بریتانیا

موزه بریتانیا

 موزه بریتانیا

موزه تاریخ طبیعی (Natural History Museum)

به نظر من ساختمان این موزه یکی از زیباترین ساختمان های شهر لندن است. در این موزه می توانید انواع گوناگونی از جانوران، حشرات، حیوانات و حتی دایناسورهای منقرض شده را ببینید. این موزه مکان مناسبی برای بچه ها و یا حتی بزرگسالان است تا با طبیعت زمین و جانداران ساکن بر آن آشنا شوند. بازدید از این موزه نیز رایگان است.

موزه تاریخ طبیعی بریتانیا

 موزه تاریخ طبیعی بریتانیا

موزه تاریخ طبیعی بریتانیا

 موزه تاریخ طبیعی بریتانیا

موزه مادام توسو (Madame Tussauds)

نام موزهٔ مشهوری است که در خیابان Baker در شهر لندن قرار دارد. در این موزه تندیس‌های مومی افراد مشهور و تاریخ‌ساز، ساخته و نگهداری می‌شود. این موزه توسط مادام توسو در سدهٔ هیجدهم میلادی پایه‌گذاری شد. این موزه به واسطه شخصیت های قرار گرفته در آن به بخش های متفاوتی نظیر فیلم و سینما، سیاست، ورزش و خوانندگان تقسیم شده است. موزه دارای یک بخش ترسناک هم هست که در آن به یک راهروی تاریک هدایت می شوید و هنرپیشگانی با صورت های ترسناک و حرکات عجیب شما را می ترسانند.

هزینه بازدید از این موزه نفری بیست پوند است که چنانچه شما بلیط را از طریق اینترنت خریداری کرده باشید و خرید شما همراه با بلیط London eye و یا باغ وحش لندن و ... باشد از تخفیف 10 تا 15 درصد برخوردار خواهید شد.

موزه مادام توسو

 موزه مادام توسو

از دیگر موزه های شهر لندن می توان به موزه "ویکتوریا آلبرت"، " موزه شرلوک هومز"، "موزه جنگ" و ... اشاره کرد که در سفرمان فرصت دیدار از این موزه ها را نداشتیم.

چرخ و فلک London eye

"چشم لندن" چرخ فلکی با ارتفاع 135 متر است که به آن "بلندترین و بزرگترین چرخ فلک جهان" لقب داده شده است.

چشم لندن یا چرخ هزاره بلندترین چرخ و فلک اروپا با ارتفاع ۱۳۵ متر است که به عنوان یکی از جاذبه‌های توریستی لندن محسوب می‌گردد. این چرخ و فلک در ساحل جنوبی رودخانه تیمز و روبروی ساختمان پارلمان بریتانیا واقع شده‌است. چشم لندن با سرمایه‌گذاری بریتیش ایرویز احداث شده و از سال ۲۰۰۰ در معرض استفاده قرار گرفت.

چرخ و فلک لندن

 چرخ و فلک لندن

چرخ و فلک لندن

 چرخ و فلک لندن

در بالاترین نقطه این چرخ و فلک می توانید نمای زیبایی از رودخانه تیمز، ساختمان پارلمان و ساعت بیگ بن را مشاهده کنید. هزینه بلیط "لندن آی" بیست پوند است که با خرید آنلاین آن و همچنین خرید مشترک بلیط آن با موزه مادام توسو و یا چند مکان توریستی دیگر لندن از تخفیف 10 درصدی آن استفاده کنید. توصیه می کنم که پیش از رزرو بلیط برای "لندن آی" حتما پیش بینی هوای روز را کنترل کنید تا دچار هوای مه آلود لندن نشوید که در اینصورت دیدن لندن از بالا لطفی نخواهد داشت.

ساختمان پارلمان و ساعت بیگ بن (Big Ben)

"بیگ بن، بزرگ‌ترین و معروف‌ترین برج ساعت جهان است که در شهر لندن واقع است.

"برج ساعت کاخ وست‌مینستر که در ضلع شمال شرقی ساختمان پارلمان بریتانیا قرار دارد، به نام برج بیگ بن یا ساعت بیگ بن، شهرت جهانی دارد. در واقع، بیگ بن، نام زنگ بزرگ سیزده تنی است که در داخل برج قرار دارد و سر هر ساعت هم به صدا در می‌آید.برج ساعت بیگ بن، در بریتانیا، رسمأ به نام "برج سنت استفان کاخ وست‌مینستر"، شناخته می‌شود.

پس از آنکه کاخ وست منیستر، در یک آتش سوزی ویرانگر در تاریخ ۲۲ ماه اکتبر سال ۱۸۳۴ میلادی از بین رفت، چارلز باری، معمار معروف انگلیسی، ساخت مجدد این کاخ را شروع کرد و یک برج ساعت برای ضلع شمال شرقی کاخ درنظر گرفت. با وجود اینکه ته‌بنای برج بیگن بن، به همراه ساختمان کاخ، در سال ۱۸۳۴ نهاده شد، اما خود برج، ۱۳ سال بعد از آن، در سال ۱۸۵۶ ساخته شد.

 ساختمان پارلمان و ساعت بیگ بن

برج ساعت بیگ بن لندن، از سطح زمین، ۹۳.۳ متر ارتفاع دارد. ساعت این برج که دارای چهار جهت است، ۵۵ متر از سطح زمین ارتفاع دارد. می شود.

کلیسای مشهور "وست مینستر ابی" هم در کنار همین ساختمان قرار دارد که معمولا مراسم مدهبی و مناسبتهای ازدواج و ... خانواده سلطنتی در آن برگزار می شود.

میدان ترافالگار (Trafalgar Square)

یکی از اصلی‌ترین و مشهورترین میدان‌های لندن می‌باشد که در مرکز آن واقع شده و از جاذبه‌های توریستی شهر به شمار می‌آید. این میدان در ۱۸۴۵ ساخته شده و به مناسبت بزرگداشت پیروزی دریاسالار نلسون در نبرد ترافالگار چنین نام‌گذاری شده‌است.

تعدادی از ساختمان‌ها و بناهای یادبود معروف لندن همچون نگارخانه ملی لندن، کلیسای سنت مارتین این د فیلدز و ستون نلسون در اینجا قرار دارند و گردشگران را به خود جذب می‌نمایند

 میدان ترافالگار

 میدان ترافالگار

از دیگر عوامل معروفیت میدان ترافالگار وجود حوضچه و فواره‌هایی است که در میان آن قرار گرفته و مکان مناسبی را برای استراحت و آرامش بازدیدکنندگان به وجود می‌آورد. کبوتران نیز دیگر عامل معروفیت میدان بودند که بازدیدکنندگان برای دانه دادن به آنها به اینجا می‌آمدند اما به دلیل آلودگی و نازیبایی ناشی از فضولات این پرندگان و تهدید سلامتی انسان، دانه دادن به آنها ممنوع گردید و شیوه‌های گوناگونی از جمله استفاده از پرندگان شکاری دست‌آموز به خدمت گرفته شد تا مانع از بازگشت کبوتران به میدان ترافالگار شود و امروزه تنها تعداد اندکی از کبوتران در این میدان مشاهده می‌شوند.

همچنین برپایی بسیاری از جشن‌ها، بزرگداشت‌ها، گردهمایی‌ها، اعتراضات و راهپیمایی‌های سیاسی و غیر سیاسی نیز در این میدان صورت می‌گیرد. در حال حاضر در این میدان ساعتی قرار داده شده که زمان باقیمانده تا برگزاری المپیک 2012 لندن را نشان می دهد. در اینجا قرار دارند و گردشگران را به خود جذب می‌نمایند

 میدان ترافالگار

گالری ملی (National Gallery)

نشنال گالری لندن در سال 1838 در حاشیه میدان ترافالگار احداث شد و دارای مجموعه ای از تابلوهای بزرگترین نقاشان اروپا از قرن دوازدهم تا قرن نوزدهم میلادی است. بازدید از نشنال گالری مانند بسیاری از موزه های شهر لندن برای عموم رایگان است.در اینجا قرار دارند و گردشگران را به خود جذب می‌نمایند

 میدان ترافالگار

Tower Bridge

تاور بریج نام یکی از مشهورترین سازه‌ها و پل‌های لندن، پایتخت انگلستان است که بر روی رود تیمز ساخته شده است. این پل که کار ساختش در ۱۸۸۶ آغاز و در ۱۸۹۴ به پایان رسید در نزدیکی پل لندن و برج لندن قرار دارد. برج‌های این پل دارای معماری گوتیک است و بخشی از مسیر جاده‌روی آن را می‌توان در مواقع لزوم بالا کشید تا کشتی‌های بزرگ بتوانند به‌راحتی از زیر آن عبور نمایند. از روی این پل می توانید منظره زیبایی از رودخانه تیمز و ساختمان های مدرن و نوساز حاشه رودخانه را مشاهده کنید.

 Tower Bridge

 رودخانه تایمز

ونیز کوچک (Little Venice)

در محله میداول در نزدیکی ایستگاه پدینگتون در مرکز لندن، کانالی با نام "ریجنتس" قرار دارد که بر روی آن تعداد زیادی قایق های کوچک در حال حرکت می باشند و یا توقف کرده اند. این قایق ها محل سکونت افراد زیادی است که اقامت بر روی آب را بر سکونت بر روی خشکی ترجیح داده اند. این منطقه را "ونیز کوچک" می نامند.

ونیز کوچک (Little Venice)

 ونیز کوچک (Little Venice)

میدان پیکادلی

میدان پیکادلی یکی از نقاط پرتردد و دیدنی لندن است که خیابان های تجاری مشهوری مانند ریجنت استریت و شفتسبوری اوینیو به آن ختم می شوند. یک آبنمای زیبا تزیین بخش این مکان مشهور لندن است. میدان لستر در شرق میدان پیکادلی قرار دارد. این میدان، مرکز مشهورترین سینماهای و تئاترهای لندن است. دور تا دور این میدان چیزی جز سالن سینما، رستوران و کافه دیده نمی شود.

	میدان پیکادلی

Camden Town

یکی از محلات مشهور در شهر لندن، محله کمدن می باشد. این محله در شمال غربی شهر لندن قرار دارد و شهرت اصلی آن به علت وجود فروشگاه های خاص و افرادی با چهره ها و پوشش های نامتعارف می باشد. اگر به دنبال کتاب و یا پوستر قدیمی و یا صفحه گرامافونی متعلق به پنجاه سال پیش می گردید، احتمالا آن را در کمدن تاون خواهید یافت.

Camden Town

Camden Town

Covent Garden

نام محله ای در لندن است که در آن می توانید بار، رستوران و فروشگاه ها و دکه های مختلفی را بیابید که انواع لباس، هنرهای دستی، نقاشی، غداهای ملل مختلف و ... را عرضه می کنند. در روزهای آخر هفته و تعطیلات، گروه های نمایشی و یا موسیقی آماتور بسیاری در این محل به ایفای نقش می پردازند.

کاخ باگینگهام (Buckingham Palace)

اقامتگاه اصلی خانواده سلطنتی بریتانیا است. این کاخ همچنین یکی از بزرگ‌ترین کاخ‌های سلطتنی فعال دنیاست. کاخ باکینگهام در سال ۱۷۰۳ برای جان شفیلد، دوک باکینگهام ساخته شد. در سال ۱۷۶۲ جورج سوم، پادشاه وقت بریتانیا و ایرلند این کاخ را برای محل اقامت خود برگزید و از آن پس این کاخ به محل برگزاری مراسم رسمی و تشریفاتی دربار بریتانیا تبدیل شد. در این کاخ علاوه بر قدمت تاریخی، می توانید شاهد یکی دیگر از جاذبه های توریستی انگلستان، یعنی سربازهای گارد سلطنتی هم باشید. اینها همان سربازان معروف هستند که ساعتها عین مجسمه بی تحرک می ایستند. در طول هفته اگر برای ساعت یازده صبح در محل کاخ حاضر باشید، می توانید شاهد مراسم سنتی تعویض سربازان گارد هم باشید.

کاخ باگینگهام (Buckingham Palace)

کاخ باگینگهام (Buckingham Palace)

Alexandra Palace

این کاخ قدیمی در شمال شهر لندن و بر روی یک تپه قرار دارد. محل قرارگیری این کاخ به صورتی است که می توانید از کنار این کاخ نمای بسیار زیبایی از کل شهر لندن داشته باشید. در زمان جنگ جهانی دوم این کاخ به عنوان زندان استفاده می شده است. در حال حاضر این کاخ دارای مراکز تفریحی نظیر یک دریاچه کوچک برای قایق سواری، یک پیست اسکی روی یخ و ... است. همچنین برج تلویزیون BBC هم در این محل قرار دارد.

Alexandra Palace

Alexandra Palace

پارک ها و فضاهای سبز

Hyde Park و Albert Hall

یکی از معروفترین پارک های لندن، هاید پارک است. این پارک بسیار وسیع بوده و عمده شهرت آن بدلیل میکروفن آزاد بودن آن است. ضلع جنوب شرقی پارک که به نام ؛هاید پارک کرنر؛ معروف است جایی است که شما آزادید هر اعتراض و حرفی دارید در کمال آزادی بیان کنید.شما می توانید آنجا بروید و از ته دل فریاد زده و به شاه و ملکه و زمین و زمان هر بدو بیراهی می خواهید بگویید. این پارک دریاچه ای بزرگ با گونه های متفاوتی از پرندگان دارد.

Hyde Park و Albert Hall

خانه پرنسس دایانا پشت این پارک قرار داشت و او هر روز صبح در همین جا برای پیاده روی می امد و همین جا خیلی ساده بین مردم ورزش می کرد.ا و به خاطر همین رفتار ساده و بی غل و غشش بین مردم طرفداران بسیار داشت و محبوب قلوب مردم بود.جلسات خیریه اش را نیز همین جا برگزار میکرد و همیشه خودش را با مردم یکی می دانست.

Hyde Park و Albert Hall

از دیگر بناهای دیدنی این پارک، بنای یادبود آلبرت (همسر ملکه ویکتوریا) است.

 بنای یادبود آلبرت

Regents Park

از دیگر پارک های بزرگ و دیدنی شهر لندن، ریجنس پارک است. دریاچه و باغ گل های رز این پارک دیدنی است.

Regents Park

Regents Park

از دیگر پارک های معروف لندن می توان از پارک St. James نام برد که دقیقا روبروی کاخ باکینگهام قرار دارد.

مراکز خرید و فروشگاه ها:

به نظر من لندن شهر فروشگاهها و مارک هاست. اگر علاقمند به خرید باشید و البته یک حساب بانکی پر از پول هم داشته باشید، می توانید سری به فروشگاه Harrods لندن بزنید و یا از فروشگاه هایی نظیر Selfridges و یا John Lewis لندن در خیابان Oxford خرید کنید. در خیابان Oxford حتما شعبه ای از مارک مورد علاقه تان خواهید یافت.

رستوران های لندن:

از هر ملیتی که باشید و یا هرگونه عادت غذایی که داشته باشید، در لندن می توانید غذایی باب طبع خود پیدا کنید. اینجا شهر 72 ملت است! انواع فست فودها نظیر مک دونالد، برگر کینگ، KFC و ... و انواع رستوران های چینی، هندی، ایرانی، ایتالیایی و ... به وفور در این شهر پیدا می شوند. غذای اصلی خود انگلستان Fish & Chips است که در واقع ماهی سوخاری است که به همراه سیب زمینی سرخ کرده سرو می گردد. از دیگر غداهای خاص انگلستان می توان به Jacket potato (سیب زمینی آب پز به همراه محتویاتی نظیر پنیر، لوبیا و ...) و Beans on toast (خوراک لوبیا روی نان تست) اشاره کرد. انواع ساندویچ سرد هم جزو غذاهای روتین مردم انگلستان می باشد.

تهیه شده توسط : یگانه عسگری

+منبع

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.