هرآنچه باید از بازی‌های ایران در جام جهانی قطر بدانید + تاریخ

3.8
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
همه چیز درباره بازی ایران در جام جهانی 2022
17 تیر 1401 08:00
0

با نزدیک شدن به پاییز، تب و تاب جام جهانی برای ما ایرانیان بیشتر می‌شود، حتی کسانی که علاقه‌ای به فوتبال هم ندارند به نوعی تحت تاثیر فضای این تورنمنت قرار می‌گیرند و شاید برای کنجکاوی هم که شده باشد، یک بازی را نگاه می‌کند. البته اهمیت موضوع آنجا افزایش یافت که تیم ملی ایران با پیروزی‌های پیاپی در بازی‌های مقدماتی، مجوز حضور در بیست و دومین دوره از جام جهانی را کسب کرد.

اکنون در آبان ماه سال جاری، ایران قرار است ششمین حضورش را در جام جهانی قطر به ثبت برساند و ما در این مطلب قرار است هرآنچه باید از بازی‌ های ایران در جام جهانی قطر بدانید را در کنار اطلاعاتی چون زمان بازی های ایران در جام جهانی، قیمت بلیط بازی های ایران در جام جهانی و... در این مطلب لست سکند به اطلاعتان برسانیم.

(01-04-22) (11).jpg

تاریخچه ایران در جام جهانی

پیش از اینکه درباره بازی های ایران در جام جهانی قطر صحبت کنیم، بد نیست به طور اجمالی کمی از گذشته ایران در این تورنمنت بزرگ بدانیم. ایران به غیر از جام جهانی قطر موفق به حضور در 5 دوره دیگر از جام جهانی شده است که ترتیب آن‌ها را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید. تیم ملی ایران در تمامی دوره‌های قبلی جام جهانی، در دور گروهی مسابقات حذف شده است و بزرگ‌‌‌ترین دست آوردی که اینبار می‌تواند به دست بیاورد، صعود از دور گروهی به دور یک هشتم است.

  1. جام جهانی 1978 آرژانتین
  2. جام جهانی 1998 فرانسه
  3. جام جهانی 2006 آلمان
  4. جام جهانی 2014 برزیل
  5. جام جهانی 2018 روسیه

تیم های هم‌گروه ایران در جام جهانی قطر

در 12 فروردین 1401 تیم‌های رقیب ایران در جام جهانی تا حد زیادی مشخص شده‌اند. بر اساس گروه بندی جام جهانی 2022، ایران با قرار گیری در گروه B مسابقات در نخستین بازی خود مقابل تیم ملی انگلیس قرار خواهد گرفت. انگلیس یکی از قدرتمند‌ترین و پرمهره‌ترین تیم‌های حال و حاضر در جام جهانی است که با نایب قهرمانی در جام ملت‌های اروپای سال پیش، نام خود را بار دیگر بر زبان‌ها انداخت. بنابراین طبق پیشبینی‌ها صعود این تیم از دور گروه مسابقات دور از انتظار نیست.

اما از آنجایی که دو تیم از هر گروه به دوره بعدی این تورنمنت صعود می‌کنند، جای امید برای موفقیت ایران وجود دارد.  چرا که بر خلاف جام جهانی 2018 که ایران با دو تیم قدرتمند اسپانیا و پرتغال هم گروه بود، در این دوره قرعه به نسبت آسان‌تری دارد. در دومین بازی ایران به مصاف تیم ملی ولز خواهیم رفت. ولز با شکست دادن اوکراین صعود خود را به جام جهانی قطر قطعی کرد.

چهارمین تیم گروه و سومین رقیب ایران در جام جهانی 2022 تیم ملی آمریکا خواهد بود. بازی که امیدوار هستیم همانند رویارویی قبلی در جام جهانی 1998 فرانسه برایمان با برد همراه باشد. پس اگر قصد شرکت در تور جام جهانی قطر را دارید بهتر است در جریان بازی‌های ایران باشید که در تاریخ مناسبی تور جام جهانی خود را تهیه کنید.

 

group b.jpg
گروه ایران در جام جهانی قطر

تاریخ بازی های ایران در جام جهانی قطر

بازی‌های جام جهانی قطر از تاریخ  30 آبان 1401 (21 نوامبر 2022) آغاز می‌شود و تا تاریخ 27 آذر (18 دسامبر 2022) ادامه خواهد داشت. نخستین بازی ایران در تاریخ 30 آبان (21 نوامبر)، ساعت 16:30 دقیقه به وقت ایران خواهد بود. دومین بازی ایران که مقابل ولز است در جمعه، 4 آذر (25 نوامبر)، ساعت 16:30 دقیقه به وقت ایران برگزار می‌شود و سومین بازی تیم ملی ایران که در مقابل آمریکا است در تاریخ 8 آذر (29 نوامبر)، ساعت 22:30 برگزار می‌شود.

همچنین اگر ایران به عنوان صدر نشین گروه B به دور بعدی مسابقات (یک هشتم) راه یابد، باید در تاریخ 13 آذر (4 دسامبر) و در استادیوم البیت به مصاف تیم دوم گروه A برود. در صورتی هم که به عنوان تیم دوم گروه B موفق به صعود شود، باید نخستین بازی دور یک هشتم را مقابل تیم صدر نشین گروه A، در تاریخ 12 آذر (3 دسامبر) در استادیوم بین المللی خلیفه برگزار کند.

استادیوم‌های بازی ایران در جام جهانی قطر

تیم ملی ایران در بازی‌های گروهی در جام جهان قطر در 3 استادیوم مختلف بازی خواهد داشت که به طور اجمالی درباره هرکدام از آن‌ها توضیحاتی آورده‌ شده است. توجه داشته باشید که در صورت صعود ایران به دور حذفی جام جهانی قطر بر تعداد این استادیوم‌ها افزوده خواهد شد. همچنین اگر دوست دارید از تمامی استادیوم‌های قطر در جام جهانی 2022 اطلاعات لازم را به دست بیاورید رو عبارت لینک شده کلیک کنید.

ورزشگاه بین المللی خلیفه: استادیوم بازی ایران با انگلیس

اگر برایتان سوال شده است که بازی ایران انگلیس در کدام استادیوم برگزار می‌شود، پاسختان استادیوم بین المللی خلیفه است. استادیوم بین المللی خلیفه نام آشناترین و قدیمی‌ترین ورزشگاه قطر است که سال 1976 در دوحه افتتاح شد. وزرشگاه بین المللی خلیفه ظرفیت 40.000 نفری دارد و در بازی‌های گروهی‌، حذفی و رده بندی، میزبان بازی‌های مختلفی خواهد بود. همانطور که گفته شد به غیر از بازی با انگلیس، در صورت صعود تیم ملی ایران از گروه B به عنوان تیم دوم، بار دیگر ایران در این استادیوم بازی خواهد کرد. 

استادیوم خلیفه.jpg
استادیوم بازی ایران با انگلیس

ورزشگاه احمد بن علی: میزبان دومین بازی ایران در جام جهانی

پس بازی با انگلیس در استادیوم خلیفه، تیم ملی ایران باید برای بازی 3 روز بعدشان در مقابل ولز به الریان سفر کند. زیرا ورزشگاه احمد بن علی در شهر الریان قطر واقع شده است و همچنین تنها استادیومی خواهد بود که از شهر الریان میزبان بازی‌های جام جهانی قطر است. این ورزشگاه 40.000 نفر ظرفیت دارد و میزبان بازی‌های حذفی یک هشتم نیز خواهد بود.

Ahmad_bin_Ali_Night. استادیوم.jpg
استادیوم میزبان بازی ایران با ولز

ورزشگاه الثمامه: استادیوم بازی ایران با آمریکا

ورزشگاه الثمامه به منظور برگزاری مسابقات جام جهانی در سال 2021 ساخته شد. ورزشگاه 40.000 نفری که با معماری و ظاهر بی‌نظیرش یکی از زیباترین استادیوم‌های قطر در جام جهانی نیز شناخته می‌شود. این ورزشگاه در شهر دوحه ساخته شده است و سومین بازی ایران با آمریکا در این ورزشگاه برگزار می‌شود. همچنین بد نیست بدانید که نمای خارجی این استادیوم الهام گرفته از قهفیه، نوعی کلاه است که مردان عرب برسرشان می‌گذارند و نشان دهنده فرهنگ قطر است.

ورزشگاه الثمامه.jpg
استادیوم بازی ایران با آمریکا

بلیط بازی ایران در جام جهانی

کسانی که علاقه مند هستند بازی‌های جام جهانی را از نزدیک و در استادیوم‌های نمابرده تماشا کنند، می‌توانند با مراجعه به سایت FIFA و ساخت حساب کاربری اقدام به خرید بازی‌های مدنظرشان کنند. البته از آنجایی که جام جهانی فوتبال یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی جهان است تهیه بلیط کار کاملا آسانی هم نخواهد بود، زیرا به دلیل استقبال زیاد از بازی‌های جام جهانی بلیط‌های این تورنمنت از فاز دوم فروش تا کنون به صورت Random Selection (انتخاب اتفاقی) به فروش می‌روند. 

نحوه تهیه بلیط جام جهانی قطر

قیمت بلیط بازی ایران در جام جهانی

دو مولفه اصلی در تعیین قیمت بلیط بازی‌های جام جهانی وجود دارد. نخستین مولفه جایگاه صندلی است و دیگری نوع مرحله بازی، به این صورت که بازی‌ فینال از رده بندی گران‌تر است، بازی‌ رده بندی از بازی‌های حذفی و بازی‌های حذفی هم نسبت به گروهی بلیط‌های گران‌تری دارند. بنابراین از آنجایی که سه بازی نخست ایران در مرحله مقدماتی است، تنها یک مولفه جایگاه صندلی باقی می‌ماند. جایگاه‌های صندلی که ایرانیان در 3 بازی پیش رو ایران می‌توانند خریداری کنند، به ترتیب دسته بندی بلیط‌ها (بر اساس نوع جایگاه) 40، 250، 600 و 800 ریال قطر قیمت خواهند داشت. البته جدا از هزینه بلیط گردشگران باید به فکر هزینه اقامتگاه، هزینه رفت و برگشت به قطر و مواردی چون خورد و خوراک هم باشند.

زمان خرید بلیط بازی های ایران در جام جهانی قطر

همانطور که در مطلب نحوه تهیه بلیط جام جهانی توضیح دادیم، تا کنون دو مرحله اصلی از فروش بلیط‌های جام جهانی قطر در تاریخ‌های 9 فروردین و 9 اردیبهشت به اتمام رسیده است. پیشبینی می‌شود سومین زمان خرید بلیط بازی های ایران در جام جهانی و سایر تیم‌های شرکت کننده در اواخر آغاز جام جهانی شروع شود. این امکان وجود دارد که همانند دور فروش بلیط‌های جام جهانی، فروش بلیط به صورت انتخاب اتفاقی یا Random Selection برگزار شود.

تیم ملی ایران آمریکا و انگلیس.jpg
کین، پولیسیچ و آزمون، ستاره‌های تیم‌های انگلیس، آمریکا و ایران

 

سخن آخر

در این مطب شما را با آخرین وضعیت از بازی‌ های ایران در جام جهانی قطر آشنا کردیم. به طور خلاصه ایران برای ششمین بار است که در مسابقات جام جهانی حضور پیدا می‌کند و در این دوره از مسابقات در بازی‌های گروهی با تیم‌های انگلیس آمریکا و ولز هم‌گروه است. همچنین وضعیت صعود یا حذف تیم ملی ایران در 10 روز نخست مسابقات مشخص می‌شود و الریان و دوحه، دو شهری هستند که میزبانی سه بازی مقدماتی ایران را در جام جهانی 2022 قطر بر عهده دارند. در آخر اگر سوالی درباره وضعیت ایران در جام جهانی قطر دارید می‌توانید آن را در کامنت‌‌های همین مطلب با ما به اشراک بگذارید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.