بهترین و خوشمزه ترین غذاهای مالزی + غذاهای خیابانی

4.2
از 5 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
در مالزی کدام غذاها را امتحان کنیم؟
20 مرداد 1402 08:00
0

با شناخت بهترین غذاهای مالزی، یک قدم به شناخت فرهنگ مالزی نزدیک می‌شوید! غذا از شاخصه‌های مهم فرهنگ هر کشوری است و یکی از جذابیت‌های سفر را شکل می‌دهد. شما با تجربه کردن طعم‌های جدید، ذره‌ذره فرهنگ‌های تازه را تجربه می‌کنید. به همین دلیل غذای هر کشور، نماینده‌ای از فرهنگ آن کشور و راهی خوشمزه برای آشنایی و پیوند با مردمش محسوب می‌شود. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند، با تعدادی از بهترین غذاهای مالزی آشنا خواهید شد.

بهترین غذاهای مالزی کدام‌اند؟

غذاهای مشهور مالزی متنوع و بسیارند. اگر بخواهیم بهترین غذاهای مالزی را نام ببریم عبارتند از: ناسی لماک، کروپوک لکور، می گورنگ، رندانگ، آپام بالیک، ناسی کندر، مورتاباک، پیسانگ گورنگ، بوبور، بوبور لامبوک، ساتای، ناسی کرابو، آسام لاکسا، آسام پداس و روتی کانای. اگر قصد دارید به این سرزمین آسیایی سفر کنید، با مطالعه این مطلب متوجه خواهید شد چه غذاهایی در مالزی با ذائقه شما سازگار است، آن‌ها را امتحان کنید و تا حدودی با فرهنگ این کشور آشنا شوید.

راهنمای صفر تا صد سفر به مالزی

ناسی لماک (Nasi Lemak)

اگر دوست دارید با یک تیر دو نشان بزنید، این غذای محبوب را از دست ندهید! با انتخاب ناسی لماک، هم غذای ملی غیررسمی مالزی را امتحان کرده‌اید و هم به سبک غذایی مردم محلی این کشور نزدیک شده‌اید. «ناسی» در زبان مالایی به‌معنی «برنج» و «لماک» به‌معنی «چربی» است، اما در زمینه آشپزی، به کرمی‌بودن شیر نارگیل اشاره دارد و معنی «خوش‌طعم» و «غنی» می‌دهد.

ناسی لماک که به‌صورت ناسی لمک هم تلفظ می‌شود، از بهترین غذاهای خیابانی مالزی است. این غذا در حقیقت برنج پخته‌شده در شیر نارگیل است. برای درست‌کردن آن، برنج را به‌همراه شیر نارگیل، برگ پاندان و ادویه‌های دیگر در آب می‌جوشانند و با مخلفات سرو می‌کنند. این مخلفات می‌تواند بادام‌زمینی بوداده، آنچوی خشک سرخ‌شده، تخم‌مرغ آب‌پز، خیار و سامبال (سس فلفلی با رب میگو) باشد. گرچه ناسی لمک را از دیرباز برای وعده صبحانه در نظر می‌گرفتند، امروزه در هر زمانی از روز می‌توان آن را سفارش داد و میل کرد.

ناسی لماک.jpg
ناسی لماک از بهترین غذاهای مالزی

کروپوک لکور (Keropok Lekor)

در فهرست غذاهای خوشمزه مالزی، کروپوک لکور را از قلم نیندازید! این غذای مالزیایی که به منطقه ترنگانو تعلق دارد، در حقیقت نوعی کراکر ماهی است که از ترکیب ماهی و آرد ساگو درست می‌شود و چاشنی آن، نمک و کمی شکر است.

ممکن است رنگ خاکستری کروپوک لکور، برای شما جالب نباشد و باعث تردید شما برای انتخاب این غذا شود؛ اما این غذا را از ظاهرش قضاوت نکنید! این غذای دریایی که به‌شکل گرم و همراه با سس چیلی سرو می‌شود، از خوشمزه‌ترین غذاهای مالزی است که پیشنهاد می‌کنیم آن را امتحان کنید.

کروپوک لکور.jpg
کروپوک لکور مالزی

می گورنگ (Mee Goreng)

اگر از دوستداران نودل هستید، می گورنگ از بهترین غذاهای مالزی برای شماست. در زبان مالایی «Mee» به‌معنای «نودل» و «Goreng» به‌معنی «سرخ‌شده» است. پس می گورنگ در اصل «نودل سرخ‌شده» است.

این غذا که به‌صورت‌ «Mi Goreng» هم نوشته می‌شود، انواع گوناگونی دارد و می گورنگ ماماک (Mee Goreng Mamak) یکی از آن‌هاست. می گورنگ ماماک، در حقیقت نسخه هندی می گورنگ است. ماماک در مالزی به غرفه‌های غذاخوری گفته می‌شود که هندی‌های مسلمان، آن‌ها را اداره می‌کنند؛ در نتیجه می گورنگ ماماک در شمار غذاهای خیابانی مالزی هم قرار می‌گیرد.

در این غذا که طعمی تند دارد، نودل را با سیب‌زمینی آب‌پز، تخم‌مرغ، فلفل قرمز، سس سویا، سبزی‌جات، توفوی سرخ‌شده، پودر کاری و جوانه لوبیا ترکیب و سرخ می‌کنند. می‌توان از ماهی مرکب، میگو، گوشت گاو یا مرغ هم در پخت این غذا استفاده کرد، گرچه این غذا را اغلب گیاهی سرو می‌کنند.

می گورنگ ماماک.jpg
می گورنگ از غذاهای مالزی

رندانگ (Rendang)

در معرفی بهترین غذاهای مالزی، نوبت به غذایی می‌رسد که در سال 2021، جزو 50 غذای برتر جهان شناخته شد. همین کافی است تا به‌عنوان یکی از غذاهای خوشمزه مالزی روی آن حساب کنید و در لیست بهترین غذاهای مالزی داشته باشید!

رندانگ که مهمان اغلب جشن‌ها در مالزی است، نوعی غذای گوشتی محسوب می‌شود که طعم تندی دارد. برای تهیه رندانگ گوشت گاو (Beef Rendang / Rendang Daging) که محبوب‌ترین نوع رندانگ است، گوشت گاو را همراه با شیر نارگیل و ادویه‌های معطر ساعت‌ها به‌آرامی می‌پزند. فرایند تدریجی پخت این غذا باعث لطافت گوشت و جذب‌شدن ادویه‌های معطر در بافت گوشت می‌شود. می‌توان از گوشت مرغ یا بره به‌عنوان جایگزین گوشت گاو در رندانگ استفاده کرد.

رندانگ.jpg
رندانگ از خوشمزه ترین غذاهای مالزی

آپام بالیک (Apam Balik)

اگر بدون تجربه کردن طعم بی‌نظیر آپام بالیک، به سفرتان در مالزی پایان دهید، به‌معنی واقعی کلمه غذای مالزیایی را امتحان نکرده‌اید. این غذا که به‌صورت «Apom Balik» هم نوشته می‌شود، جزو بهترین غذاهای خیابانی مالزی است.

آپام بالیک در حقیقت میان‌وعده‌ای به‌سبک پنکیک است که با شکر، بادام‌زمینی و گاهی هم ذرت پر شده است. این پنکیک به دو شکل نازک و ضخیم درست می‌شود که هر دو نوع آن بسیار خوشمزه است.

آپام بالیک.jpg
آپام بالیک از دسرهای خوشمزه مالزی

ناسی کندر (Nasi Kandar)

حالا که در طعم‌ها و مزه‌های مالزیایی گشت‌وگذار می‌کنید، با یکی دیگر از غذاهای خوشمزه مالزی آشنا شوید. ناسی کندر، غذایی محبوب است که در شبه‌جزیره مالایی استفاده می‌شود و به‌شدت از غذاهای سنتی هند اثر پذیرفته است. ناگفته نماند که این غذا را هم می‌توان در شمار غذاهای خیابانی مالزی قرار داد؛ زیرا شما به‌راحتی می‌توانید در خیابان‌های این کشور، آن را از فروشندگان خیابانی بخرید.

ماده اصلی تشکیل‌دهنده ناسی کندر همان‌گونه که از نامش پیداست، برنج (Nasi) است. برنج همراه با سبزی‌جات و گوشت، می‌پزد و پس از آن، در سس تند کاری سرو می‌شود. با وجود اینکه سرو ناسی کندر با طحال گاو، بره، میگو یا مرغ سرخ‌شده متداول است، می‌توان آن را بدون افزودن این مواد و به‌صورت گیاهی نیز سرو کرد.

ناسی کندر.jpg
ناسی کندر از غذاهای مالزی

مورتاباک (Murtabak)

از خوشمزه ترین غذاهای مالزی، مورتاباک است. این غذا علاوه بر مالزی، در کشورهای دیگری مانند عربستان، هند، اندونزی، سنگاپور، تایلند و برونئی، محبوب و پرطرف‌دار است. البته ممکن است نام، تلفظ و نحوه پخت آن در هر کشور کمی با هم متفاوت باشد.

به‌صورت معمول، مواد مورتاباک را علاوه بر خمیر آن، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، سبزی‌جات و تخم‌مرغ تشکیل می‌دهند. می‌توان مورتاباک را به ترکیبی از پنکیک و املت تشبیه کرد که به سس تند آغشته شده است. این غذا را هم می‌توانید به‌عنوان میان‌وعده میل کنید، هم به‌عنوان وعده اصلی. اگر قصد داشتید با تور سنگاپور سفر کنید، می‌توانید طعم مورتاباک را در این کشور هم امتحان کنید.

مورتاباک.jpg
مورتاباک از غذاهای خوشمزه مالزی

پیسانگ گورنگ (Pisang Goreng)

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه مالزی، پیسانگ گورنگ است. این میان‌وعده خوش‌طعم مالایی، در کشورهای موزدار جهان رایج است و می‌توان از آن در وعده صبحانه هم بهره‌مند شد. پیسانگ گورنگ که با نام گورنگ پیسانگ (Goreng Pisang) هم شناخته می‌شود، در اصل موز سوخاری است. بدین صورت که موز را با خمیری از نشاسته ذرت و آب می‌پوشانند و در روغن داغ سرخ می‌کنند. طعم بی‌نظیر خمیر تردشده در کنار لطافت و شیرینی موز، شما را از انتخابتان پشیمان نخواهد کرد.

پیسانگ گورنگ.jpg
پیسانگ گورنگ

بوبور (Bubur)

بوبور، یکی دیگر از غذاهایی است که می‌توانید در سفر به مالزی آن را امتحان کنید. این غذا که در فهرست غذاهای خیابانی مالزی نیز قرار می‌گیرد، خوراکی بر پایه سوپ است که با توجه به نوع منطقه، دستورهای پخت گوناگونی دارد. شیر نارگیل، سبزی‌جات و گوشت از ترکیبات معمول بوبور هستند. تجربه طعم این غذای سبک را می‌توانید در برنامه سفر خود بگنجانید.

بوبور.jpg
بوربور از غذاهای مالزی

بوبور لامبوک (Bubur Lambuk)

بوبور لامبوک از بهترین غذاهای مالزی است که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به این کشور، از آن غافل نشوید. این غذا که به‌عنوان غذای محبوب برای افطار هم شناخته می‌شود، نوعی فرنی است که به‌طور معمول آن را از ترکیب برنج، پیاز، گوشت، شیر نارگیل، سیر، میگو و برخی ادویه‌ها درست می‌کنند. پخت بوبور لامبوک معمولاً به‌صورت جمعی انجام می‌شود.

بوبور لامبوک.jpg
بوبور لامبوک

ساتای (Satay)

در گروه خوشمزه‌ترین غذاهای مالزی، ساتای را از یاد نبرید! گوشتی که اندکی زغالی و به سیخ کشیده شده باشد، همراه با سس بادام‌زمینی می‌تواند ترکیب دل‌چسبی به وجود آورد. برای پخت ساتای در مالزی از گوشت گاو، بره، مرغ و خوک استفاده می‌کنند. البته بدیهی است که ساتای با گوشت خوک فقط در مکان‌هایی برای غیرمسلمانان وجود دارد.

یکی از غذاهای محلی مالزی، «Satay Celup» است که سرچشمه پیدایش آن، ایالت مالاکاست. این غذا ترکیبی از خوراکی‌های دریایی خام، سبزی‌جات و گوشت است که پیش از به سیخ کشیده شدن، ادویه به آن اضافه می‌شود. ازآنجاکه این غذا همراه با سس ساتای سرو می‌شود و این سس تند است، برای تحمل تندی آن از نوشیدنی‌هایی مثل آب نارگیل در کنار غذا استفاده می‌کنند.

ساتای.jpg
ساتای

ناسی کرابو (Nasi Kerabu)

بی‌انصافی است اگر از بهترین غذاهای مالزی سخن بگوییم و ناسی کرابو را نادیده بگیریم. ماده اصلی این غذای مالزیایی، برنج رنگی است که چاشنی‌های مختلفی آن را طعم‌دار می‌کنند. این غذای مشهور، بیشتر به‌دلیل رنگ آبی برنجش شاخص است. رنگ برنج ناسی کرابو اغلب آبی است، اما می‌تواند به رنگ‌های دیگری هم باشد. همراه این غذا می‌توان از مرغ سرخ‌شده، کروپوک سرخ‌شده و تخم‌مرغ هم ‌استفاده کرد.

ناسی کرابو.jpg
ناسی کرابو

آسام لاکسا (Assam Laksa)

«آسام» در زبان مالایی به‌معنی «تمر هندی» است. آسام لاکسا که از بهترین غذاهای مالزی محسوب می‌شود، سوپ ترش نودل بر پایه ماهی مالزیایی است. این غذا یکی از انواع سوپ نودل لاکساست و در جنوب‌شرقی آسیا شناخته‌شده است. نودل برنج، ماهی و سبزی‌جات از قبیل کاهو، خیار و پیاز، از مواد تشکیل‌دهنده آسام لاکسا هستند.

آسام لاکسا پنانگ (Assam Laksa Penang) یکی از انواع آسام لاکساست که اگر در سفر به مالزی به ایالت پنانگ در این کشور بروید، نباید آن را از دست بدهید. لاکسا در این ایالت با لاکسا در ایالت‌های دیگر مالزی فرق می‌کند. آسام لاکسا در پنانگ، در حقیقت نودل برنج در آبگوشت ماهی تند است.

آسام لاکسا.jpg
آسام لاکسا از غذاهای معروف مالزی

آسام پداس (Asam Pedas)

ترکیب خمیر فلفل قرمز و آب تمر هندی، یکی دیگر از غذاهای خوشمزه مالزی را تشکیل می‌دهد. طعم تند و ترش این غذا می‌تواند آن را در ذهن شما ماندگار کند. به‌طور متداول، آسام پداس از ترکیب ماهی، بامیه و گوجه‌فرنگی به‌همراه چاشنی‌های گوناگون پخته می‌شود؛ گرچه انواع مختلف آن در جای‌جای کشور مالزی دیده می‌شود. آسام پداس اغلب به‌عنوان غذای اصلی و معمولاً همراه با برنج میل می‌شود.

آسام پداس.jpg
آسام پداس از غذاهای خوب مالزی

روتی کانای (Roti Canai)

روتی کانای در اصل نوعی نان است که با کره، آرد و آب تهیه می‌شود. این غذا که از بهترین غذاهای خیابانی مالزی محسوب می‌شود، اصالت هندی دارد و در غرفه‌های غذاخوری ماماک پیدا می‌شود. روتی کانای در هند به‌نام‌های روتی پاراتا (Roti Paratha) و روتی پراتا (Roti Prata) شناخته می‌شود.

ممکن است عده‌ای از شیر غلیظ‌شده و تخم‌مرغ هم در پخت روتی کانای استفاده کنند. این نان اغلب برای وعده صبحانه استفاده می‌شود. روتی کانای را می‌توانید با شکر یا سس کاری سرو کنید. این غذا در سنگاپور نیز محبوب است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به مالزی یا سنگاپور، حتماً آن را امتحان کنید؛ به‌ویژه اگر از افرادی هستید که دوست دارید طعم نان‌های گوناگون را تجربه کنید.

روتی کانای.jpg
روتی کانای

سفر به مالزی با تور

شما می‌توانید با روش‌های گوناگونی به مالزی سفر کنید. اگر می‌خواهید در زمان کوتاه‌تر و با خاطری آسوده‌تر به این کشور سفر کنید، پیشنهاد ما به شما، انتخاب تور مالزی است. ازآنجاکه گردانندگان تور، تجربه فراوانی در زمینه سفر به مالزی دارند، با برنامه‌ریزی اصولی می‌توانند راهنمای خوبی برای شما در سفر به این کشور باشند. همچنین اگر می‌خواهید با یک تور، دو کشور را بگردید آن هم با هزینه‌ای مناسب، تور مالزی سنگاپور را انتخاب کنید.  

سخن آخر

آشنایی با بهترین غذاهای مالزی گرچه ممکن است اولویت شما در سفر به این کشور نباشد، می‌تواند راه را برای انتخاب غذا و شناخت ذائقه مردم مالزی هموار کند. در این مطلب تلاش کردیم با معرفی تعدادی از غذاهای خوشمزه مالزی به شما کمک کنیم تا در سفر به این کشور و هنگام مواجهه با منوی غذا، بهتر و آگاهانه‌تر تصمیم بگیرید. اگر به مالزی سفر کرده‌اید، مشتاقیم در قسمت نظرات این مطلب از تجربه شما درباره غذاهای مالزی بهره‌مند شویم.

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.