راهنمای سفر به مالزی؛ از مسیر تا هزینه ها و نکات سفر

4
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
اطلاعات ضروری که قبل از رفتن به مالزی باید بدانید!
29 آذر 1401 08:00
0

تا به حال به جنوب شرقی آسیا سفر کرده‌اید؟ دوست دارید سراغ کشورها و جزیره هایی بروید که هر کدام با یک قصه جدید برای مسافران به پاتوقی همیشگی تبدیل شده است؟ درمورد خرید تور مالزی چه فکری می کنید؟ به نظرتان برای سفر مناسب است؟ این بار می‌خواهیم سفر به مالزی را بررسی کنیم و همه زیر و بمش را ببینیم و به سراغ کشوری مدرن اما سنتی برویم.

در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم راهنمای سفر به مالزی را برای شما شرح دهیم و از کلی‌ترین موارد مانند جاذبه تا عادات مردمش را یک بار دوره کنیم. اگر شما هم دوست دارید خلاصه‌ای از کشور مالزی بدانید، یا اینکه در حال برنامه‌ریزی برای سفر و خرید تور مالزی هستید و دوست ندارید نکته‌ای را از دست دهید، این مطلب از بلاگ لست سکند برای شماست. 

راهنمای سفر به مالزی.jpg

مالزی کجاست؟ 

مالزی کشوری در جنوب شرقی آسیا است که از دو ناحیه مالزی غربی و مجمع‌الجزایر مالزی تشکیل شده است. این کشور صاحب ۱۳ ایالت است و بر اساس پادشاهی مشروطه اداره می‌شود. مالزی در همسایگی سنگاپور، تایلند، برونئی قرار دارد و پایتختش کوالالامپور است، برای تکمیل اطلاعات سفرتان می‌توانید راهنمای سفر به کوالالامپور هم بخوانید. این کشور نزدیک به ۵۰ سال است که به صورت مستقل اداره می‌شود و با وجود همه مشکلات روبه‌رویش، توانسته با سرعت حیرت‌آوری روند رشد را به ویژه به لحاظ اقتصادی، طی کند.  
 تقابل سنت و مدرنیته در این کشور، آن را به یکی از جذاب‌ترین مقاصد برای گردشگران تبدیل کرده است؛ به طوری که امروز صنعت توریسم به عنوان یکی از صنایع بزرگ کشور مالزی شناخته می‌شود. اما آنچه گردشگران را برای سفر به مالزی ترغیب می‌کند، نه فقط فرهنگ غنی مالایی، بلکه آب‌وهوای استوایی و سواحل جذاب این کشور است.

موقعیت دقیق مالزی 

 آیا مالزی ارزش دیدن دارد؟ 

مهم‌ترین سوالی که در راهنمای سفر به مالزی مطرح می‌شود این سوال است که آیا این کشور ارزش دیدن دارد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که بله این کشور به دلیل تنوع نژادی، طبیعت زیبا و البته وجود امکانات یک شهر مدرن مانند کوالالامپور بر جذابیت های این سفر اضافه می‌کند. اما یک نکته دیگر در پاسخ به سوالاتی از این دست این است که هدف شما از سفر چیست؟ چرا که هر کدام از ما ممکن است باتوجه به علاقه و سبک شخصی مقصدمان را انتخاب کنیم، پس اگر دوست دارید به سراغ برج‌های مدرن و شهری شلوغ با حال‌وهوای سنتی بروید، نباید مالزی را از دست بدهید. 

قیمت تورهای مالزی

آیا سفر به مالزی ویزا می‌خواهد؟

یکی از ابتدایی‌ترین قدم‌ها برای سفر به مالزی، تهیه مدارک مورد نیاز برای این کشور است. در این بخش از راهنمای سفر به مالزی، پیش از هر چیز به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا سفر به مالزی ویزا می خواهد؟ خیر، سفر به مالزی بدون ویزا هم امکان‌پذیر است، چرا که این کشور از جمله کشور‌های بدون ویزا برای ایرانیان است و گردشگران ایرانی می‌توانند تا ۱۴ روز را بدون ویزا در آن سپری کنند.  

از طرف دیگر، شما برای سفر به بسیاری از کشور‌ها باید واکسن‌های خاصی را دریافت کنید. برای رفتن به مالزی در شرایط عادی، نیازی به دریافت واکسن‌های خاصی از جمله مالاریا نیست، اما پس از پاندمی کووید و با بازگشایی مرز مالزی، زدن واکسن کرونا الزامی است. این کشور واکسن‌های فایزر، آسترازنکا، سینوفارم، مدرنا و جانسون جانسون را به عنوان واکسن‌های مورد قبول خود اعلام کرده است.

Malaysia-Digital-Nomad-Visa.jpg
ویزای مالزی (برای ایرانیان سفر به مالزی بدون ویزا امکان پذیر است.)

 چطور به مالزی برویم و چند روز را در آن سپری کنیم؟ 

تقریباً می‌توان گفت که انتخاب همه تور‌های گردشگری که مالزی را در برنامه خود دارند، پایتخت آن است و معمولاً سفر به مالزی از طریق خطوط هوایی صورت می‌گیرد. مقصد این پروازها فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور در فاصله ۶۰ کیلومتری از شهر است. بد نیست بدانید  به دلیل اهمیت و تعداد زیاد پرواز‌ها، فرودگاه کوالالامپور به عنوان مهم‌ترین فرودگاه این کشور شناخته می‌شود. این فرودگاه، سالانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون مراجعه‌کننده دارد. نکته دیگر که در باید در راهنمای سفر مالزی به آن اشاره کرد، این است که هیچ پرواز مستقیمی از کشور ما به سمت مالزی انجام نمی‌شود و شما در صورتی که قصد سفر به آن را دارید، باید یک توقف را تجربه کنید.  

حالا شما به مالزی رسیده‌اید، اما برای دیدن این کشور سبز و زیبا به چند روز زمان نیاز دارید؟ در سفر به مالزی، شما چند گزینه مختلف را برای بازدید و ماجراجویی در این کشور دارید: گشت و‌گذار در کوالالامپور، بازدید از چند شهر کوچک و سواحل مالزی و در نهایت یک سفر پر از هیجان به حیات وحش و جنگل‌های بارانی. پیشنهاد ما در این راهنمای سفر مالزی این است که اگر در یک تور ترکیبی شرکت کرده‌اید و قصد دیدن کشور‌های دیگری را هم دارید سه یا چهار روز برای دیدن پایتخت مالزی، کافی است.  

اما اگر سؤالتان این است که یک گشت‌و‌گذار کامل در مالزی چقدر زمان لازم است؟ پاسخ، حداقل دو هفته است. در دو هفته، شما می‌توانید به خوبی به نقاط مختلف مالزی سفر کنید و لذت ببرید. به طور معمول مسافران بین ۵ تا ۱۰ روز برای سفر به این کشور زمان در نظر می‌گیرند.

lastsecon-مالزیbatu.jpg
غارهای باتو از دیدنی‌ترین جاهای مالزی

آب و هوای مالزی و بهترین زمان سفر به آن

مالزی در فاصله بسیار کمی از خط استوا قرار گرفته و به شدت تحت تأثیر آب‌وهوای گرم و مرطوب این منطقه قرار دارد. بیشتر سطح کشور مالزی با جنگل‌های بارانی پوشیده شده است. جنگل‌هایی که با مسیر‌های مناسب‌سازی شده، به شما فرصت گشت‌و‌گذار در دل طبیعت را می‌دهد. باید بدانید که این تصاویر، به لطف آب و هوای مالزی ساخته شده، اما این آب و هوا همیشه همین‌قدر لطیف و دوست داشتنی نیست!

در فصل پاییز که زمان بارش باران‌های موسمی است، احتمالاً شما در بیشتر روز‌ها شاهد بارش باران‌هایی سیل‌آسا باشید! حالا این باران را به رطوب هوا و گرمای معمول کشور‌های نزدیک به خط استوا اضافه کنید. البته بیشترین دما در فصل پاییز که زمان باران‌های موسمی هم خواهد بود، بین ۲۰ تا ۲۵ درجه است. 

درواقع باید گفت که مالزی هیچگاه در خود فصل خشکی را تجربه نمی‌کند، صرفا میزان رطوبت و دما کم و زیاد می‌شود. اما مهمترین سوالی که معمولا مسافران می‌پرسند این است که بهترین زمان برای سفر به این کشور، چه ماهی است؟ به‌ طور خلاصه باید گفت که با وجود بارش در فصل پاییز، بهترین زمان سفر به این کشور از اواخر آبان تا اوایل اردیبهشت است؛ چرا که زمان بارش موسمی تقریبا رو به پایان است و خبری هم از گرمای زیاد تابستان نیست. 

حمل نقل در مالزی چگونه است؟

 برای حمل و نقل در مالزی، راه‌های زیادی وجود دارد. در صورتی که می‌خواهید به شهر‌های مختلف این کشور بروید، می‌توانید از خطوط ریلی و هوایی و حتی دریایی استفاده کنید. هاب حمل و نقل مالزی در شهر کوالالامپور است و نکته مهمی که در مورد حمل و نقل مالزی مورد توجه مسافران قرار می‌گیرد، گران نبودن حمل و نقل عمومی است.  

اگر هم قصد جابه‌جایی در شهر کوالالامپور را دارید، می‌توانید به سراغ اتوبوس‌های شهر و تاکسی هم بروید، اما درباره هزینه‌ها به این نکته می‌توان اشاره کرد که برای گشت‌و‌گذار در پایتخت و همینطور اطراف آن، حدود ۱۶۰ رینگیت هزینه روزانه شما خواهد بود، البته به شرطی که شما قصد خارج شدن از شهر را داشته باشید. ولی در صورتی که فقط در پایتخت بگردید، قطعاً هزینه کمتری خواهید کرد؛ مثلا یک روز گردش در شهر با تاکسی تا سقف ۴۵ رینگیت هزینه روی دست شما می‌گذارد.

prev-desktop_post-mco-survey-public-transport-79505_50597_dhj6CbyJYhRJXUlK78Ca0L.jpg
انواع حمل ونقل در مالزی

 هزینه‌‌های گردش در مالزی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های راهنمای‌های سفر، چه راهنمای سفر به مالزی یا حتی دیگر کشور‌ها، بحث بررسی هزینه‌های افراد در مدت سفر است. برای به دست آوردن یک عدد منطقی از هزینه، پیش از هر چیز، نیاز داریم لیستی از فعالیت‌های روزانه به دست بیاوریم؛ مثلاً به طور روزانه در مالزی شما حداقل دو وعده غذایی صرف می‌کنید، روزانه با وسایل مختلف حمل و نقل به سراغ جا‌های مختلف می‌روید و صد البته از جاذبه‌های گوناگون دیدن می‌کنید یا اینکه در فعالیت‌های مختلف شرکت خواهید کرد.

با توجه به مواردی که گفته شد و بررسی کلی هزینه‌های هر کدام، بر اساس تجربیات گردشگرانی که پیش از این به سراغ مالزی رفته‌اند، به غیر از هزینه بلیت هواپیما و اقامت شما در طول سفر، روزانه حدود ۳۰۰ رینگیت هزینه خواهید داشت.

لست سکند- رینگیت.jpg
اسکناس های مربوط به کشور مالزی

مردم مالزی و فرهنگ مالایی

جامعه مالزی مخلوطی از چندین فرهنگ و دین است. ریشه بیشتر افراد بومی و سنت‌هایشان، به چینی‌ها و هندی‌ها می‌رسد، اما این فرهنگ پویا در همین جا متوقف نمی‌شود. با ورود اسلام در کنار تأثیری که بودائیان و پیروان هندوئیسم بر این سرزمین گذاشتند، می‌توانید شاهد حضور فرهنگ اسلامی در میان مردم باشیم.  

حالا که به سراغ مذهب در این کشور رفته‌ایم، بد نیست بدانید که بیشتر مردم مالزی، مسلمان هستند و در رتبه‌های بعدی بودائیان و مسیحیان قرار دارند. بنابراین دیدن افرادی با ظاهر و پوشش اسلامی در این کشور نباید شما را متعجب کند. البته این مورد محدود به پوشش نیست و باید بدانید اکثر حدود مذهبی در این کشور، رعایت می‌شود؛ از جمله دست ندادن زنان مسلمان با مردان از طرف مسلمانان این کشور.  

نهاد خانواده در این کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به طوری که بسیاری از خانواده‌ها با وجود جمعیت زیاد، همچنان حتی پس از ازدواج در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و نقش پدر و مادر و دیگر بزرگان‌فامیل به اندازه‌ای است که اغلب در همه تصمیمات مهم هر شخص دخیل هستند.

lastsecond-مالزی-calture.jpg
کودکان مالزی با لباس‌های مربوط به فرهنگ‌های گوناگون این کشور

 جاذبه‌های مالزی

اگر از راهنمای سفر مالزی بگوییم و از جاذبه‌ها و جا‌های دیدنی مالزی حرفی نزنیم، قطعاً بی‌انصافی کرده‌ایم. این کشور، تنوع جالبی در حوزه جاذبه‌های گردشگری دارد و شما می‌توانید در آن به سراغ طبیعت، تفریح و حتی عبادت بروید. در ادامه به سراغ تعداد از جا‌های دیدنی مالزی میرویم و آن‌ها را برمی‌شماریم.

برج های پتروناس (Petronas Towers)

برج های پتروناس توانسته‌اند با بیش از  450 مترو، ارتفاع یک رکورد جهانی را برای خود ثبت کنند؛ بلندترین برج‌های دوقولوی جهان! در این برج‌ها شما به غیر از لذت بردن از معماری و ظاهر این برج ها می توانید از گالری‌ها و فروشگاه‌ها و رستوران‌های متعددی که در آن ساخته شده است، لذت ببرید. این برج‌های دوقولوی 88 طبقه‌ای در سال  1999 افتتاح شدند.

  • ساعت بازدید برج‌های پتروناس: از ساعت 10:00 تا 18:00، دوشنبه‌ها تعطیل
  • قیمت بلیت برج های پتروناس: 80 رینگیت

موقعیت دقیق برج های پتروناس

Petronas+Towers+lastsecond.jpg
برج های پتروناس از دیدنی ترین جاذبه های مالزی

غارهای باتو (Batu Caves)

غار‌های باتو یکی از جالب‌ترین جا‌های دیدنی است که قطعاً در هر راهنمای سفر مالزی می‌توان درمورد آن خواند، غار‌های باتو از سه غار اصلی و چند غار کوچک‌تر تشکیل شده است و در شهر سلانگور که کمتر از یک ساعت با کوالالامپور فاصله دارد، قرار گرفته است. یکی از جذاب‌ترین و مشهورترین قسمت‌های این مجموعه، یک مجسمه طلایی ۴۳ متری از لرد مورگان برای خوش آمدگویی از بازدیدکنندگان است.

  • قیمت ورودی مجموعه غارهای باتو: رایگان
  • ساعات بازدید از غارهای باتو: از 7صبح تا 9 شب

موقعیت دقیق غارهای باتو

ارتفاعات کامرون هایلندز (Cameron Highlands)

ارتفاعات کامرون، یکی از پر بازدیدترین جاذبه‌های مالزی است. بالای این ارتفاعات، شما می‌توانید به سراغ مزارع دیدنی در مسیر بروید یا اینکه مقصد را از همان ابتدا آبشارها و جنگل های زیبا منطقه بدانید. ارتفاعات کامرون یکی از بکرترین و زیباترین مناظر طبیعی را برای شما دارد و سالانه هزاران نفر از آن بازدید می‌کنند. 

  • قیمت ورودی مجموعه غارهای باتو: رایگان
  • ساعات بازدید از غارهای باتو: 24 ساعته
lastsecond- cameron.jpg
ارتفاعات کامرون از جاذبه های طبیعی مالزی

پارک ملی گونونگ مولو (Gunung Mulu National Park)

پارک‌های ملی هم جایگاه خاصی در راهنمای سفر به مالزی دارند. درمورد نزدیکی مالزی به خط استوا در همین مطلب توضیحاتی دادیم، اما پارک‌های ملی شاید مهم‌ترین دستاورد این نزدیکی باشند. در پارک ملی گونوگ مولو غارهای بسیار و جنگل‌های بارانی وجود دارند و شاید جالب باشد بدانید تا دهه هفتاد میلادی، جنگل‌های پهناور به مانعی برای تحقیق و کاوش در غارها تبدیل شده بودند. 

  • قیمت بلیط ورودی پارک ملی گونونگ مولو: 30 رینگیت
  • ساعت کاری پارک ملی گونونگ: 8 صبح تا 5 بعدازظهر

موقعیت دقیق پارک ملی گونونگ مولو

GunungMulu_Featured- last second.jpg

چند نکته درمورد سفر به مالزی

  • حکومت فرمانروایی مالزی، یکی از قدیمی‌ترین حکومت‌هایی است که توسط سلطان‌ها اداره می شود.
  • چهار سایت فرهنگی و تاریخی مالزی در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.
  •  برج های پتروناس بلندترین برج‌های دوقولوی جهان هستند.
  • قدیمی‌ترین نامی که در مالزی استفاده می‌شود (Aurea Chersonesus) به معنای مجمع الجزایر طلایی است.
  • کلمه رینگیت، واحد پول مالزی به معنای ناهموار است. 

 سخن آخر

هدف اصلی از تدوین راهنمای سفر به مالزی بیشتر از معرفی مالزی ارائه اطلاعات مختصر و مفید برای کسانی است که در آینده نزدیک قصد سفر به این کشور را دارند، اما برای شناخت جاذبه‌های یک کشور و همینطور دیگر اطلاعات پایه از جمله مسائل مربوط به فرهنگ و خوراک و پوشاک بهتر است بیشتر یک راهنمای ساده را طلب کنید، پیشنهاد ما به شما به جز مطالعه مطالب سایت استفاده از تجربه دیگران است، بسیاری از کسانی که پیش از این به مالزی سفر کرده‌اند تجربه خود را در قالب سفرنامه مالزی ثبت کرده‌اند. می‌توانید از طریق این سفرنامه‌ها اطلاعات دست اولی را به دست بیاورید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

پوپک کفیلی
پوپک کفیلی

دانش آموخته خبرنگاری و عاشق ماجراجویی‌ام. کشف دنیای جدید، وسوسه همیشگی من است و دوست دارم قبل از اینکه بمیرم، به‌اندازه کافی دنیای اطراف را دیده باشم. فکر می‌کنم بهترین راه کشف دنیا، سفرکردن و خواندن و نوشتن است، برای همین هم سعی می‌کنم دنیای اطراف را بهتر ببینم، بیشتر بخوانم و حتی بیشتر از آن بگویم.