لیختن اشتاین، سرزمینی فانتزی در میان کوهستان آلپ و رودخانه راین

لیختن اشتاین، سرزمینی فانتزی در میان کوهستان آلپ و رودخانه راین

مقدمه

کشور کوچک و کوهستانی لیختن اشتاین بین سوئیس و اتریش واقع شده است. این شاهزاده نشین حدود 38500 نفر جمعیت دارد و با مساحت 160 کیلومتر مربع، چهارمین کشور کوچک اروپا است.

شاهزاده نشین لیختن اشتاین در سال 1719  میلادی بعنوان قلمرویی از امپراتوری مقدس روم تأسیس شد و نهایتا در سال 1806 به یک کشور مستقل تبدیل شد. از آن زمان تا امروز مرزهای آن بدون تغییر باقی مانده است.  تا پایان جنگ جهانی اول، این کشور ارتباط نزدیکی با اتریش داشت، اما مشکلات اقتصادی ناشی از آن جنگ جهانی، لیختن اشتاین را متمایل به ارتباط بیشتر با سوئیس کرد. لیختن اشتاین همانند سوئیس در جنگ جهانی دوم اعلام بی طرفی کرد و پس از آن نیز با سیاستهای مالیاتی خود به پیشرفتهای اقتصادی چشمگیری دست یافت. لیختن اشتاین یک سلطنت موروثی مشروطه بر پایه دموکراسی و پارلمان است و قدرت دولت بین شاهزاده و مردم تقسیم می شود.

پرچم ملی شاهزاده نشین لیختن اشتاین از دو نوار افقی آبی و قرمز تشکیل شده است. این پرچم از سال 1764 مورد استفاده قرار می گرفت تا آنکه در بازیهای المپیک سال 1936 ، متوجه شباهت این پرچم با پرچم هائیتی  شدند و بنابراین در سال 1937یک تاج به گوشه بالای پرچم اضافه کردند.

پرچم شاهزاده نشین لیختن اشتاین

نحوه سفر و اقامت

لیختن اشتاین دارای فرودگاه نمیباشد(نزدیک ترین فرودگاه به لیختن اشتاین، فرودگاه زوریخ است) و بنابراین برای سفر به این کشور باید به سوئیس و یا اتریش سفر کنید. من برای این سفر از زوریخ به St Gallen و از آنجا به Buchs رفتم. شهر کوچک Buchs نزدیک ترین شهر سوئیس به دو شهر اصلی لیختن اشتاین(Schaan  و Vaduz) است. بلیط اتوبوس Flixbus از زوریخ به St Gallen تنها 6 فرانک بود ولی بنا به مشکلاتی، این اتوبوس را از دست دادم و مجبور به استفاده از قطار با پرداخت 25 فرانک بیشتر شدم.

اگر قصد بازدید St Gallen را نداشته باشید، مستقیما با قطار میتوانید به Buchs برسید(با هزینه ای در حدود 35 فرانک). نصب اپلیکیش SBB برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی سوئیس بسیار سودمند است. سفر من در ابتدای فوریه 2023 صورت گرفته است و تمامی قیمتهای ذکر شده در این سفرنامه بر اساس همان تاریخ است.

مناظر زیبایی که در مسیر بین St Gallen و Buchs خواهید دید، باعث میشود متوجه گذر زمان سفر نشوید. سیستم ریلی سوئیس بسیار راحت و قابل اطمینان است ولی به همان اندازه نیز گران است. اگر وقت کافی دارید، هیچهایک تنها راه شما برای فرار از این قیمتهای غیرمنصفانه است، در غیر اینصورت بی خیال از بهای پرداختی، کنار پنجره قطار بنشینید و از مناظر منحصر بفرد سوئیس لذت ببرید(البته که دیدن همین صحنه ها در یک اتوبوس Flixbus با قیمت منطقی و یا با یک سواری مجانی بسیار لذت بخش تر است).

به محض پیاده شدن از قطار در ایستگاه کوچک Buchs ، اتوبوسهایی به مقصد Schaan لیختن اشتاین را میبینید. همچنین امکان یک پیاده روی یک ساعته در مسیری رویایی از همینجا به قلب زیبایی های لیختن اشتاین وجود دارد. هزینه بلیط اتوبوس 4 فرانک با مدت اعتبار دو ساعت است. یعنی چنانچه پرسه زدن شما در شهر Schaan کمتر از دو ساعت طول بکشد، میتوانید با همین بلیط به فادوتس( Vaduz ) پایتخت لیختن اشتاین هم بروید.

اگر چه تنیدن بستر رودخانه راین و کوهستان آلپ در همدیگر، همراه با سایر ویژگیهای لیختن اشتاین، زیبایی عجیبی به این منطقه میدهد ولی از نظر من اقامت شبانه در لیختن اشتاین منطقی نخواهد بود. این به برنامه سفر و وقت شما بستگی دارد ولی نظر من، گشت و گذار یک روز کامل در این سرزمین زیبا و آنگاه سفر به شهر زیبا و نسبتا ارزان تر Chur سوئیس بوسیله Flixbus و اقامت در آن شهر هست.

همچنین امکان بازگشت مستقیم از فادوتس به میلان ایتالیا بوسیله اتوبوسهای Flixbus  وجود دارد تا شما بتوانید از لیختن اشتاین زیبا بدون پرداخت هزینه اقامت، لذت ببرید. چنانچه بخواهید اقامت طولانی تری در لبختن اشتاین داشته باشید، میتوانید در Feldkirch اتریش اسکان نمایید و روزانه وارد لیختن اشتاین شوید و برگردید. در هر صورت در لیختن اشتاین هیچ نوع اقامت ارزانی برای یک کوله گرد وجود ندارد. شاید به همین دلیل است که لیختن اشتاین پس از سن مارینو کم بازدیدترین کشور اروپا است.

گشت و گذار در لیختن اشتاین

بیایید از کنار رودخانه راین شروع کنیم. در این مسیر زیبا سه پل وجود دارد که راه ارتباطی بین سوئیس و لیختن اشتاین هستند. راین مرز بین این دو کشور زیباست. نمادی ترین پل بین دو کشور، پل قدیمی راین نام دارد(Alte Rheinbrücke). پلی چوبی با فضایی شگفت انگیز که شما را به زیبایی به این سرزمین کوچک دعوت میکند. چنانچه بخواهید از Buchs تا اینجا پیاده بیایید، یک ساعت در راه خواهید بود بدون آنکه احساس خستگی کنید.

همچنین شما میتوانید از Buchs تا Schaan  را پیاده روی کنید و آنگاه از Schaan  به سمت  فادوتس ( Vaduz ) حرکت کنید و یا همه اینها را با اتوبوس طی کنید. شهر Schaan به زیبایی در دامنه کوهستان آلپ قرار گرفته است و مجموع مناظری از کوهستان، دره های سرسبز و روستاهای فانتزی را با خود به همراه دارد. علیرغم فروشگاههای زیبا، عظمت کلیسای St. Laurentius و همه نکات مثبت آن، وقت زیادی را در آن سپری نکردم تا به سمت فادوتس بروم.

پل قدیمی راین و مرز آزاد بین لیختن اشتاین و سوئیس در وسط پل
فضای پیاده روی کنار رودخانه راین(مرز آبی بین دو کشور لیختن اشتاین و سوئیس)

هرچند ترجیح می دادم بیشتر در طبیعت زیبای لیختن اشتاین قدم بزنم، ولی خیلی زود وارد شهر فادوتس شدم. جالب آنکه در مسیر تابلوهایی وجود داشت که فاصله تا شهرهای دیگر را بصورت پیاده اعلام کرده بود. بنابراین مطمئن شدم که من براحتی بخشهای اصلی این کشور را پیاده خواهم گشت.

شما در این شهر از طبیعت جدا نیستید و بیش از آنکه فادوتس به پایتخت یک کشور شباهت داشته باشد به روستایی فانتزی می ماند که در دل طبیعتی از کوه، رودخانه و نهرهای زیبا قرار گرفته است. در هر نقطه ای از فادوتس که باشید، قلعه ای زیبا را که بر تپه مشرف به شهر و در ارتفاع 120 متر بالاتر از سطح شهر قرار دارد، میبینید. این قلعه، معروف ترین نماد لیختن اشتاین است ولی نه زیباترین آنها.

نمای نهر و درختان مجاورش در شهر فادوتس
قلعه فادوتس در دل تپه مشرف به شهر

قلعه فادوتس در قرن دوازدهم میلادی ساخته شد و به مرور بعنوان محل زندگی نیز کاربرد پیدا کرد. این قلعه در سال 1712 به مالکیت خانواده شاهزاده درآمد و قسمت غربی آن تا سال 1732 به عنوان اقامتگاه رسمی شاهزاده بود. این ساختمان در تاریخ خود ویرانی کامل و نهایتا بازسازی مجدد را به چشم دیده است و نهایتا در سال 1939 شاهزاده قلعه فادوتس را به عنوان اقامتگاه رسمی خود پذیرفت. حتی در زمان حضور من هم، قلعه در حال بازسازی بوده است. امکان بازدید بطور کلی از این قلعه برای گردشگران تور اروپا وجود ندارد بجز در 15 آگوست هر سال که شاهزاده تمام ساکنین شهر(و هر کسی که مایل است) را به مهمانی درون کاخ دعوت میکند.

با کمی پیاده روی در شهر به کلیسای فلورین مقدس رسیدم. علیرغم ظاهر زیبایش ولی در حقیقت یک کلیسای محلی بوده است که در سال 1997 تبدیل به کلیسای جامع شده است. طبیعت چه جلوه زیبایی به این عمارتهای ساده میدهد! قبلاً در این محل یک کلیسای قرون وسطایی وجود داشته که ویران گردیده است و این کلیسا بجای آن ساخته شده است. ساختار سنگی آن چیزی است که از یک کلیسای جامع انتظار می رود. این کلیسا زیبا با 45 متر ارتفاع از همه جای شهر قابل مشاهده است.

وقتی پای در محوطه پیتر- قیصر- پلاتز گذاشتم، ساختمانی زیبا و عجیب را دیدم که میتوانست هر چیزی باشد بجز پارلمان یک کشور. پس از آنکه پیشنهاد احداث یک  ساختمان جدید برای پارلمان لیختن اشتاین در یک همه پرسی در سال 1993 به دلیل هزینه بالای آن رد شد، هانسیورگ گوریتز(Hansjörg Göritz) این ساختمان زیبا را برای پارلمان لیختن اشتاین طراحی کرد. این پارلمان عجیب و زیبا که در سال 2008 افتتاح شد، ازسه  قسمت خانه بلند، خانه اتصال و خانه طویل تشکیل شده است. تعداد اعضای پارلمان لیختن اشتاین، فقط 25 نفر است.

کلیسای جامع فلورین مقدس
ساختمان پارلمان لیختن اشتاین

محوطه پیتر-کایزر-پلاتز بعلت وجود این پارلمان، ساختمان دولتی (Regierung des Fürstentums Liechtenstein) و آرشیو ملی، قلب تپنده دولت در لیختن اشتاین است.  ساختمان دولتی مقر رسمی دولت شاهزاده نشین لیختن اشتاین است.  این ساختمان بین سال های 1903 تا 1905 و بر اساس طراحی Gustav Ritter معمار اتریشی، ساخته شده است.

ساختمان دولتی

این ساختمان دارای سبک معماری منحصربه‌فردی از معماری کلاسیک و رنسانس رایج‌ در کشورهای اتریش و سوئیس است. ساختمان دولتی با 3 طبقه دارای یک رواق چشمگیر با یک بالکن زیبا است که در بالای آن عکس های دو قدیس قرار گرفته است و نشان لیختن اشتاین در بالای همه چیز قرار دارد. یک نوار نقاشی بین نما و سقف قرار دارد و سقف دارای کاشی‌های تیره رنگی است که با یک الگوی زیگزاگی جالب، ظاهری زیبا و شیک به ساختمان میبخشد. آنچه این ناحیه زیبا با این ساختمانهای دوست داشتنی به شما میگوید این است که، لیختن اشتاین ملتی کوچک با تاریخ معماری طولانی است.

کمی جلوتر موزه پستی لیختن اشتاین واقع شده است که در سال 1936 افتتاح گردیده است. این موزه تاریخچه خدمات پستی لیختن اشتاین را نمایش میدهد و تعداد زیادی تمبر پستی را به نمایش می گذارد. از وقتی که یک مدرک مهمم در پست آلمان گم شده است، احساس خوبی به ساختمانها پست ندارم. در کنار موزه پست، مرکز توریست لیختن اشتاین قراردارد. در این مرکز با پرداخت 2 یورو، مهر لیختن اشتاین را بعنوان یادگاری در پاسپورتم دریافت کردم. جمله ای زیبا وجود دارد که میگوید " ترجیح میدهم پاسپورتم پر از مهرهای مختلف باشد تا خانه ام پر از اسباب و اثاثیه متعدد". بنابراین وقتی سفر بین کشورهای عضو شینگن، مهری به پاسپورت شما اضافه نمیکند، مهری یادگی از شاهزاده نشین لیختن اشتاین بسیار شیرین خواهد بود.

موزه پست و مرکز اطلاعات توریست در مجاورت آن

از آنجا که کمی در مورد اداره پست و ساختمانهای دولتی صحبت کردیم، بد نیست که بدانید لیختن اشتاین دارای طولانی ترین زمان استراحت ظهرگاهی هست. بله، از ظهر تا ساعت 1:30 و به مدت یک ساعت و نیم. پس هر وقت در کشور خود کار اداری داشتید و وقت استراحت کارمندان شما را ناراحت کرد، فقط به لیختن اشتاین فکر کنید. یک مساله عجیب دیگر در مورد لیختن اشتاین این است که زنان تا سال 1984 دارای حق رای نبودند و سرانجام در این سال و پس از یک رفراندوم بسیار نزدیک، این حق را به دست آوردند.

بازدید موزه هایی که ورودی آنها مجانی نیست اصلا جز علایق من نیست ولی اگر شما با این پرداخت پول مشکلی ندارید، موزه هنر با آن ظاهر معکبی شکل و سیاه خود شاید برای شما جذاب باشد. موزه مهم دیگر این کشور، Landesmuseum  است که موزه ای از آثار تاریخی لیختن اشتاین همچون محاکمه جادوگران قرون وسطایی، تاریخ ساخت دندانهای مصنوعی و همچین میراث طبیعی کشور است. حالا که صحبت از دندانهای مصنوعی شد لازم است که بدانید تنها میلیاردر لیختن اشتاین، Christoph Zeller است که بزرگترین تولید کننده دندان مصنوعی در جهان هست.

اگر در سوئیس و یا اتریش در آلپ کوهنوردی نکرده اید و احساس میکنید بازدید لیختن اشتاین بدون یک پیاده روی و یا کوهنوردی ماجراجویانه تکمیل نمی شود، از شمال فادوتس به سمت Letziweg بروید. فاصله Letziweg تا مرکز شهر فادوتس در حدود بیست دقیقه است. حالا از این قسمت به سمت Wildschloss کوهنوردی کنید. مسیری ساده و زیبا که رفت و برگشت آن در حدود 2 ساعت زمان میبرد و هر آنچه لازم است از زیبایی های کوهستان و لیختن اشتاین خواهید دید.

آخرین پرسه های خود را در اطراف فادوتس زدم. از هر مسیری که حرکت میکنید، ترکیبی زیبا از نهر و درختان خواهید دید. مزارع خارج شهر شما را به یاد انیمیشنهای کودکی از مناظر آلپ می اندازد، همانقدر فانتزی.

صحنه ای پرتکرار در لیختن اشتاین (نهرآب همراه با درختانی زیبا)
زمینهای اطراف شهر فادوتس

خداحافظ لیختن اشتاین زیبا

هر چند بلیط اتوبوسم برای ساعت 16:00 بوده است ولی Flixbus با ایمیلی، یک تاخیر دو ساعته را به من اطلاع داد. هیچگاه از تاخیر اتوبوس به این اندازه خوشحال نشده بودم و به راه رفتن در بین مزارع و طبیعت زیبای لیختن اشتاین ادامه دادم. شب هنگام به سمت ایستگاه اتوبوس Flixbus می روم و منتظر رسیدن تنها اتوبوسی می شوم که می شود با آن از لیختن اشتاین خارج شد.

پرسه زدن در لیختن اشتاین همانند یک خواب شیرین کوتاه بود و هرگاه در آینده شک کنم که آیا این لحظات زیبا را واقعا تجربه کرده ام و یا خوابی بیش نبوده است، به مهر دو یورویی در پاسپورتم مراجعه میکنم. وقت رفتن است و اقامت در جایی که به سبک سفر ارزان و کوله گردی من بیاید. خداحافظ لیختن اشتاین زیبا، خداحافظ.