سفری آرام و هیجان انگیز به استانبول و راهنمای جامع

راهنمای جامع سفری به‌صرفه به استانبول + تصاویر

با سلام خدمت تمام عزیزان

این دومین سفرم به استانبول بود.به همراه همسرم، پسرم و دخترم. یک سری مواردی برام در این سفرتجربه خوبی بود و یکسری حساسیتهایی وجود داشت که در ادامه خدمتتون عرض می کنم.

اقدام اول : انتخاب هتل مناسب

بخاطر اینکه دختر کوچکم یکساله بود خیلی برام مهم بود که هتل تمیزی انتخاب کنم و از نظر رفت وآمد عالی باشه.

در سفر قبل هتل کاروانسرای در میدان تکسیم بودیم که از نظر تمیزی به هیچ وجه خوب نبود. برای این سفر خیلی دنبال هتل خوب بودم و هتلهای مختلف رو بررسی کردم. بعد از بررسی نهایی هتل the central palace رو انتخاب کردم. هتل چهارستاره تاپ که امتیازش در سایت بوکینگ 9هست. واقع در میدان تقسیم و 3 دقیقه پیاده تا ایستگاه مترو تکسیم. تور 6 شب و 7 روز استانبول را با این هتل و پرواز قشم ایر نفری 2090 گرفتیم.

شروع سفر:

پرواز رفت : ساعت 19:15

پرواز برگشت : ساعت 22:10

عکس 1- هواپیمایی قشم ایر

عکس 2 - پذیرایی در پرواز

پرواز رفت به موقع انجام شد و مدت پرواز سه ساعت. راس ساعت 20:45 به وقت استانبول به فرودگاه آتاتورک رسیدیم. به همراه ترانسفر به سمت هتل رفتیم. در راه که ترانسفر برنامه های تور رو اعلام کردن با هزینه بسیار بسیار بالا که تلاششون کلا بی نتیجه موند. پیشنهاد میدم از هیچکدوم استفاده نکنید و خودتون به تنهایی تمام جاها رو برید. با مترو و تراموا یا اتوبوس به راحتی میشه به هرجا رفت. ساعت 23 اتاق را تحویل گرفتیم. لینک نظر در مورد هتل از اینجا می توانید مطالعه کنید.

در صورتی که بچه به همراه نداشته باشید یا خسته نباشید، میشد همون شب اول به خیابان استقلال رفت و لحظاتی را در این خیابان گذراند.

عکس 3 - اتاق هتل

عکس 4 - حمام هتل

برنامه سفر :

• روز اول : ساعت 11 شب رسیدیم و ترجیح دادیم که استراحت کنیم
  • روز دوم(جمعه) : بازار بزرگ(کاپالی چارشی) + پاساژ جواهر + خیابان استقلال
  • روز سوم(شنبه) : شنبه بازار(واقع در باکیرکوی) + گشت تنگه بسفر + پاساژ جواهر
  • روز چهارم(یکشنبه) : گشت جزیره + استانبول فروم + خیابان استقلال
  • روز پنجم(دوشنبه): کاخ توپکاپی + مسجد سلطان احمد + مسجد ایاصوفیه
  • روز ششم(سه شنبه) :برج گالاتا +امینونو یا آکواریوم (دو خانواده بودیم که هر کدوممون یکی از اینها رو انتخاب کردیم)
  • روز هفتم(چهارشنبه) : کلیسای سنت + پارک مینیاتورک

برنامه روزانه را بصورت موردی نوشتم که بتونید به راحتی استفاده کنید. و میتونید بنابر سلیقه خودتون جاها رو جابه جا کنید.

روز دوم :

صبح بعد از صرف صبحانه به سمت بازار کاپالی چارشی رفتیم.

عکس 5 - صبحانه هتل

عکس 6- صبحانه هتل

برای رفتن به بازار بزرگ کاپالی چارشی : از میدان تقسیم با فانیکولر به سمت کاباتاش رفته و پس از خروج از ایستگاه کاباتاش، سوار تراموا‎ ‏ شده و در ایستگاهBeyazit KapaliCarsi ‎‏ ‏پیاده شده. از ایستگاه که پیاده بشید آن سمت خیابان ورودی بازار بزرگ رو میبینید.

بازار سرپوشیده بسیار بزرگ با معماری سنتی. مثل بازار بزرگ تهران. راسته های متفاوتی داره. بپرسید به دنبال خرید چه چیزی هستید که راهنمایی کنند. عکس خانوادگی سنتی در این بازار گرفتیم. و سپس کمی از طلاها دیدن کردیم و قیمت کردیم. فقط نکته جالبی که وجود داشت این بود که حتی برا خرید طلا هم باید چانه بزنید و آنها می پذیرند. سپس برا خرید لباس مجلسی به ورودی مورد نظر رفتیم و باید بگم که لباسهای شیکی هم داشتن. یک لباس مجلسی با قیمت 650 لیر را در نهایت 400 لیر خریدیم.

بعد از بازار بزرگ به سمت تکسیم رفتیم و در میدان تکسیم ناهار خوردیم و رفتیم در هتل استراحت کردیم. بعد از ظهر ابتدا به سمت پاساژ جواهر رفتیم که به راحتی میشه از تکسیم رفت.

پاساژ جواهر : از میدان تکسیم با مترو رفته و در ایستگاه CEVAHIR پیاده بشید. یکی از خروجیهای مترو دقیقا وارد پاساژ می شود. بعد از گشتی در پاساژ جواهر به طبقه 5 پاساژ رفتیم که این طبقه فقط رستوران و فست فود بود. شام رو اونجا خوریم و به سمت میدان تکسیم برگشتیم.

عکس 7 - کمد مهربانی در پاساژ جواهر

ساعت 10 به تکسیم رسیدیم که به خیابان استقلال رفته و تا انتهای خیابان استقلال رفتیم و برگشتیم و از مغازه ها نیز دیدن کردیم و کمی خرید کردیم. در عکس زیر هم دیده می شود. خیابان استقلال تا نیمه های شب شلوغ و پر رفت و آمد هست. این عکس رو ساعت 12 شب در خیابان استقلال گرفته م.

عکس 8 - خیابان استقلال

روز سوم(شنبه) : شنبه بازار(واقع در باکیرکوی) + گشت تنگه بسفر + پاساژ جواهر

رفتن به شنبه بازار : از تکسیم با مترو به سمت ایستگاه yenikapi رفته و در این ایستگاه پیاده شده و سوار خط مترو به سمت فرودگاه ataturk havalimani شده و در ایستگاه bakirkoy پیاده شوید.

در این ایستگاه که پیاده بشید دقیقا کنار شنبه بازار هستید. یک بازار محلی باز هست که همه چیز توش پیدا میشه از لباس و مجسمه و وسایل تزیینی گرفته تا تره بار و لبنیات و ... . این بازار محلی هست و توریستی در این بازار دیده نمیشه. اگر خوب دقت کنید میتونید اجناس با قیمت بسیار مناسب و باکیفیت پیدا کنید و بخرید.

عکس 9 - شنبه بازار 1

عکس 10 - شنبه بازار 2

عکسهایی که گذاشتم از قسمت میوه و تره بار شنبه بازار می باشد. ولی هر چیزی که بخواید در این بازار هست. لباسهای خانگی و بچه گانه و مردانه با قیمت مناسب. ملحفه و روفرشی و انواع ساک دستی و ... در این بازار دیده میشه.

بعد از دیدن عکسها فقط چند نکته بگم که اگر برا خرید به این بازار میرید هر چیزی رو که دیدید بنظرتون خوب بود بخرید و به امید اینکه برگردید و خرید کنید نمانید چونکه بازار بزرگی است و هر چه به بعدازظهر نزدیک میشویم بازار شلوغ و شلوغ تر میشه. حتما یک پلاستیک بزرگ داشته باشید که همه خریدها رو یکجا بگذارید و چیزی رو جانگذارید.

از شنبه بازار کمی پوشاک خریدیم و رب انار و پنیر محلی و زردآلو و آلبالو. و سپس به سمت تکسیم رفتیم. یک ناهار سبک خوردیم و برا استراحت به هتل رفتیم.

گشت تنگه بسفر : از میدان تکسیم با فانی کولر به سمت کاباتاش رفتیم. آنجا به سمت اسکله رفتیم و بلیط گشت تنگه بسفر رو گرفتیم. قیمت بلیط 15 لیر و مدت زمان گشت 1:30 به طول انجامید.

بعد از برگشت به سمت میدان تکسیم رفته و برا بار دوم به سمت پاساژ جواهر رفتیم و کمی خرید کردیم.

روز چهارم(یکشنبه) : گشت جزیره + استانبول فروم

صبح بعد از صرف صبحانه به سمت کاباتاش رفته و از آنجا بلیط جزایر پرنس رو تهیه کردیم. معمولا همه به جزیره بیوک آدا میرن و آنجا میشه سوار کالسکه شد و کل جزیره رو گشت زد و برگردید. یا اینکه میشه دوچرخه کرایه کرد و به راحتی کل جزیره رو با دوچرخه بگردید. جزیره بسیار زیبا، با هوای عالی. یک کالسکه را به قیمت 85 لیر کرایه گرفتیم و کل گشت جزیره یک ساعت طول کشید با کالسکه.

عکس11 - جزیره بیوک آدا ح حرکت کالسکه ها به سمت داخل جزیره

عکس 12 - نمای جزیره از کشتی

عکس 13 - منظره از درون کشتی

بعد از برگشت از گشت، از کشتی پیاده شده و به ایستگاه کاباتاش رفتیم. از کاباتاش به سمت میدان تکسیم برگشته و از آنجا با مترو به سمت پاساژ استانبول فروم رفتیم.

رفتن به استانبول فروم :  مترو به سمت ایستگاه yenikapi رفته و در این ایستگاه پیاده شده و سوار خط مترو به سمت فرودگاه ataturk havalimani شده و در ایستگاه kocatape پیاده شوید. استانبول فروم یک پاساژ بسیار بزرگ است که آکواریوم هم در این پاساژ هست. میشه دو گروه شد خانمها خرید کنند و آقایون و بچه ها به آکواریوم برن. JJ

روز پنجم(دوشنبه): کاخ توپکاپی + مسجد سلطان احمد + مسجد ایاصوفیه

دیگه نوبتی هم که باشه نوبت به جاهای تاریخی و دیدنیه.

من چون سفر دومم به استانبول بود دیدن این جاهای دیدنی رو در اولویت دوم گذاشته بودم و به روزهای پایانی موکول کردم. هر سه جا رو میشه در یک روز تا بعدازظهر رفت. پیشنهادم اینه که اول کاخ توپکاپی رو دیدن کنید بعد مسجدایاصوفیه و سلطان احمد. بازدید از مسجد سلطان احمد که رایگان هست.

برای رفتن به این اماکن تاریخی: از میدان تکسیم با فانیکولر به کاباتاش رفته. سپس از آنجا با تراموا به این مکانها برید.

کاخ توپکاپی : ایستگاه تراموای گل هانه

مسجد سلطان احمد و مسجد ایاصوفیه:  ایستگاه تراموا سلطان احمد

ورودی مسجد ایاصوفیه 40 لیر و ورودی کاخ توپکاپی۴۰ لیر برای هر نفر و ۲۵ لیر برای بازدید از حرم سرا.

نکته مهم : پاسپورتها رو هم با خودتون ببرید که بتونید واکمن رو بگیرید و توضیحات رو در حین بازدید داشته باشید. هزینه کرایه واکمن نیز 25 لیر.

عکس 14 - کاخ توپکاپی

عکس 15 - کاخ توپکاپی

عکس 16 - مسجد آبی

عکس 17 - مسجد ایاصوفیه

عکس 18 - اتوبوس گشت شهر - BigBus

روز ششم(سه شنبه) :برج گالاتا +امینونو یا آکواریوم

دو تا خانواده بودیم که تصمیم گرفتیم در این روز از هم جدا بشیم. برج گالاتا که در انتهای خیابان استقلال هست. هزینه ورودی برج گالانیز 25 لیر هست. از بالای برج کل شهر رو میشه بصورت مناظر زیبا مشاهده کرد. اگر برای ورودی برج صف طولانی نباشه کلا یک ساعتی زمان میبره بازدید از این برج.

عکس 19 - برج گالاتا

عکس 20 - منظره شهر از بالای برج گالاتا

عکس 21- منظره از بالای برج گالاتا

برا رفتن به امینونو چه با تراموا چه با مترو میتوان به راحتی بهش رسید. تراموا و مترو ایستگاه دارند. از هر نقطه شهر که باشید میتونید به راحتی به امینونو برسید. بعد از رسیدن به امینونو میتونید از مناظر زیبا دیدن فرمایید و سری به کشتی هایی که ساندویچ ماهی میفروشند بزنید یا از رستورانهایی که در آن منطقه هست ناهارتون رو میل کنید. بعد از امینونو هم وقت آزاد بود و میشد به هر جا به دلخواه رفت.

آکواریوم هم در نوع خودش زیباست و جذابیت خاصی داره. بنابر علاقه ای که دارید میتونید تصمیم بگیرید که به آکواریوم برید. بلیط ورودی آکواریوم برای بزرگسال 65 لیر و برای کودکان زیر 12 سال 40 لیر می باشد.

روز هفتم(چهارشنبه) : کلیسای سنت + پارک مینیاتورک

روز آخرمون بود و باید ساعت 12 اتاق رو تحویل میدادیم. بعد از صرف صبحانه به سمت خیابان استقلال رفتیم برای بازدید از کلیسای سنت. دقیقا اواسط خیابان استقلال این کلیسا رو می بینید. ورودی این کلیسا رایگان هست. بعد از بازدید از کلیسا به هتل برگشتیم و اتاق رو زودتر از ساعت 12 تحویل دادیم و وقت بود که برا بازدید به پارک مینیاتورک بریم.

پارک مینیاتورک : این پارک به شما این امکان را می دهد که اگر فرصت بازدید از تمام جاذبه های گردشگری ترکیه را ندارید با مراجعه به آن بتوانید این ابنیه را در مقیاسی کوچکتر مشاهده کنید و با نمای خارجی و سبک معماری ان ها آشنا گردید .در این پارک ماکتهای متفاوتی از اماکن تاریخی وجود داره. از جمله این ماکت های زیبا می توان به صخره های گورمه و کاپادوکیا ، قصر توپکاپی ، قصر هیدیو استانبول ، مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی ، مسجد کلیسای کاریه ، ایاصوفیه ، استادیوم المپیک ، برج گالاتا ، برج و جزیره دختر و پل بسفر ، معبد آرتمیس ، کوه نمرود ، خانه های تاریخی ماردین ، خانه حضرت مریم ، غار اصحاب کهف ، مسجد سلیمیه ادیرنه ، ایستگاه راه‌آهن شام ، قلعه شام ، مسجد محمدعلی پاشا در مصر ، مقبره سلطان مراد در کوزوو و پل موتسار اشاره کرد .

عکس 22 - پارک مینیاتورک

عکس 23 - پارک مینیاتورک

عکس 24 - پارک مینیاتورک

عکس 25 - پارک مینیاتورک

عکس 26 - پارک مینیاتورک

ساعت 6 که ترانسفر اومد دنبالمون برای رفتن به فرودگاه.

در آخر چند تا نکته هست که باید یگم :

• دو سه تا رستوران در اول تکسیم هست که انواع غذاها رو دارند و در سینی ها گذاشته که معمولا هر ساعتی از روز برید صف هست. همونجا غذاتون رو انتخاب میکنید و براتون سرو میکنه میبرید حساب می کنید و میل می کنید.

کیفیت و قیمت غذاها خوب بودن. یک دست مرغ 16 لیر – یک دست کوفته 16 لیر – دوغ 2 لیر

• حتما روز اول استانبول کارت تهیه کنید. برای استفاده از مترو و تراموا و فانیکولر لازم هست. به راحتی توسط دستگاههایی که در همه ایستگاهها هست شارژ میشه
  • سعی کنید اگر سفر بیشتر از چهار روز رو دارید به یکی از بازارهای هفتگی استانبول(شنبه بازار(باکیرکوی)- سه شنبه بازار(پاساژ اولیویوم)-جمعه بازار(فیندیک زاده)) سر بزنید.
  • حتما قبل از سفر یک پیش برنامه برای خودتوند بچینید که وقتتون تلف نشه و حداکثر استفاده رو ببرید.
  • جدولی آماده کنید و طریقه رفتن به هر یک از جاهای دیدنی یا مراکز خرید رو قبل از سفر مشخص کنید.
  • اگر بچه دارید حتما قبل از سفر دمای هوا رو چک کنید و لباس ببرید که اونجا غافلگیر نشید.
  • اگر بارهاتون زیاد هست، در فرودگاه برای برگشت حتما یک لیر سکه با خودتون همراه داشته باشید. هر یک از چرخ دستی ها برای آزاد شدن یک لیر سکه نیاز دارن.
  • اگر قصد خرید از بازار بزرگ دارید چانه زدن فراموش نشود. مثلا یک جنس 50 لیر رو میتونید با کمی چانه 30 لیر بگیرید.

عکس 27 - میدان تکسیم

عکس 28 - میدان تکسیم - کبوتران

عکس 29 - میدان تکسیم

عکس 30 - میدان تکسیم

عکس 29 - برگزاری موسیقی گروهی در میدان تکسیم

عکس 30 - دکه های فروش بلوط در خیابان استقلال

در آخر تشکر میکنم از سایت بسیار مفید لست سکند.

قبل از رفتن به سفر، سفرنامه های استانبول این  سایت را مطالعه کردم و جمع بندی کردم مطالبشون را و برنامه سفر را طبق آنها تنظیم کردم و خیلی خیلی برام مفید بودن. بعد از برگشت تصمیم گرفتم که سفرنامه ام رو بنویسم. چون تصاویر جاهای دیدنی در همه سایتها به راحتی پیدا میشه سعی کردم عکسها کم باشه. امیدوارم کمکتون کنه و به دردتون بخوره. هر سوال یا پیشنهاد و انتقادی داشته باشید در خدمتم