جاهای دیدنی ابیانه؛ معرفی بهترین‌ها از نظر مردم + عکس

4.8
از 8 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
صفر تا صد سفر به ابیانه + عکس
08 اسفند 1394 08:35
2

روستای ابیانه را باید به اعتبار آثار و بناهای تاریخی متعددش، از بهترین روستاهای ایران به شمار آورد. شکوه سازه‌های بومی و سرشار از زیبایی روستای ابیانه، آن را در بین نمونه‌های کم‌نظیر معماری‌های ایران قرار داده است. اگر تمایل دارید با جاهای دیدنی ابیانه بیشتر آشنا شوید، با ما در این بخش از مجله لست‌سکند همراه باشید.

بهترین جاهای دیدنی ابیانه از نظر مردم

در سفرمان به ابیانه کجا بریم؟ جاهای دیدنی ابیانه بیشتر شامل مناطقی می‌‌شوند که از روزگاران قدیم به یادگار مانده‌اند و بافتی تاریخی دارند. از بهترین مکان های دیدنی ابیانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • آتشکده هارپاک
  • قلعه‌ هرده
  • قلعه پاله 
  • امام‌زاده عیسی و امام‌زاده یحیی
  • زیارتگاه هینزا
  • مسجد جامع ابیانه
  • مسجد پرزله
  • موزه مردم‌شناسی
روستای ابیانه
عکس جاهای دیدنی ابیانه

آتشکده هارپاک

آتشکده هارپاک یا آتشکده نطنز، یکی از آثار مهم و با ارزش در میان جاهای تاریخی ابیانه است. این روستا با معماری منحصربه‌فرد و تاریخ غنی خود، در استان اصفهان و نزدیکی شهر کاشان قرار دارد. آتشکده هارپاک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاهای گردشگری ابیانه شناخته می‌شود و قدمت آن به دوران هخامنشیان برمی‌گردد. معماری این بنا شامل سه طبقه و چهارطاقی است و از مصالحی چون سنگ و گچ ساخته شده است. در گذشته، آتشی در میانه‌ آتشکده روشن بوده که مسیر کاروانیان را روشن می‌کرده و ارزش بالایی داشته است. امروزه، تنها تالاری کوچک از آخرین طبقه‌ این بنا باقی مانده که نشان‌دهنده‌ اهمیت تاریخی و فرهنگی آن است. برای دسترسی به آتشکده هارپاک، می‌توانید از تهران به سمت کاشان حرکت کرده و پس از گذر از آزادراه خلیج فارس، وارد اتوبان کاشان - نطنز شوید. پس از رسیدن به پل نطنز، مسیر سمت راست را انتخاب کنید و با ورود به جاده اصلی، راهی روستای ابیانه شوید.

  • ساعت بازدید آتشکده هارپارک: از 8 صبح تا 8 شب
  • آدرس آتشکده هارپارک: کاشان، اتوبان کاشان - نطنز، روستای ابیانه

موقعیت دقیق آتشکده هارپاک

10793.jpg
آتشکده هارپاک

قلعه‌ هرده

قلعه هرده در شمال شرقی روستای ابیانه واقع شده است. این قلعه با دیوارهایی به ارتفاع ۵ متر از خاک رس ساخته شده و بخشی از تاریخ غنی اطراف کاشان به شمار می‌رود. به همین دلیل است که تاریخ‌دوستان، تور کاشان را برای سفر انتخاب می‌‌کنند. این قلعه، نمونه‌ای از معماری دفاعی ایرانی و یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری ابیانه است. قلعه هرده به دلیل موقعیت استراتژیکی‌اش ارزش بالایی از نظر تاریخی دارد.

  • ساعت بازدید قلعه‌ هرده: 24 ساعته
  • آدرس قلعه‌ هرده: شمال شرقی روستای ابیانه

موقعیت حدودی قلعه هرده

قلعه پاله

قلعه پاله، یکی از دیدنی های ابیانه است که در شمال غرب این روستا واقع شده است. این قلعه قدیمی، با معماری منحصربه‌فرد و چشم‌اندازهای زیبایی که از دامنه‌های کوه کرکس دارد، مکانی است که بسیاری از علاقه‌مندان به تاریخ و معماری را به خود جلب می‌کند. البته باید بدانید امروزه، فقط مخروبه‌ای از این قلعه باقی مانده؛ ولی بازدید از آن بی‌لطف نیست.

  • ساعت بازدید قلعه‌ پاله: 24 ساعته
  • آدرس قلعه‌ پاله: شمال غربی روستای ابیانه

موقعیت حدودی قلعه پاله

امام‌زاده عیسی و امام‌زاده یحیی

امام‌زاده عیسی و امام‌زاده یحیی در استان اصفهان، در روستای تاریخی و زیبای ابیانه قرار دارد. این امام‌زاده‌ها در محله پاین‌ده واقع شده‌اند و با معماری خاص خود، نمایانگر هنر و تمدن ایرانی در دوره‌های گذشته هستند. اگر با تور شهرگردی همراه شوید می‌توانید این بناهای تاریخی، صحن‌ها و ایوان‌های متعددشان را تماشا کنید. این منطقه فضایی معنوی و آرامش‌بخش را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. درختان کهن و سایه‌انداز در اطراف حوض، به زیبایی این مکان‌ها می‌افزایند و بافت روستایی ابیانه با خانه‌های پلکانی و رنگ سرخ ساختمان‌ها که در شیب دامنه‌های کوه قرار گرفته‌اند، چشم‌اندازی خیره‌کننده را پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

  • ساعت بازدید از امام‌زاده عیسی و امام‌زاده یحیی: طول روز
  • آدرس امام‌زاده عیسی و امام‌زاده یحیی: روستای ابیانه، محله پایین‌ده

موقعیت دقیق امام‌زاده عیسی و امام‌زاده یحیی

1200px-امامزاده_یحیی.jpg
آرامگاه امام‌زاده عیسی و امام‌زاده یحیی

زیارتگاه هینزا

زیارتگاه هینزا، یکی از مکان های دیدنی ابیانه است که در استان اصفهان قرار دارد. این زیارتگاه در دل صخره‌های یک دره باریک جای گرفته و تورفتگی‌های غارمانند آن، به بخشی از سازه تبدیل شده‌اند. معماری این زیارتگاه نمایانگر تلفیقی از هنر و معنویت است که در طول قرون متمادی شکل گرفته و همچنان پابرجاست. در سفر به ابیانه، حتماً به زیارتگاه هینزا سری بزنید و از معماری و فضای معنوی آن لذت ببرید.

  • ساعت بازدید زیارتگاه هینزا: 24 ساعته
  • آدرس زیارتگاه هینزا: روستای ابیانه، جاده پایین‌ده

موقعیت دقیق زیارتگاه هانگزا

jHGIdzOGC81EYEw5XYhc5W3hV6YLioqVGWzFbv7r.jpg
معماری زیارتگاه هانگزا

مسجد جامع ابیانه

مسجد جامع ابیانه، با معماری خیره‌کننده‌ای که دارد، نمادی از تاریخ و فرهنگ غنی ایران است. این مسجدبه دوره سلجوقیان بازمی‌گردد و یکی از قدیمی‌ترین مساجد اسلامی در ایران به شمار می‌رود. شبستان‌های مسجد با کف‌های چوبی و سقف‌های کوتاه، فضایی صمیمی و آرام را ایجاد می‌کنند. نقش‌های گل و بوته و خطوط کوفی که روی محراب و منبر چوبی حک شده‌اند، نمونه‌ای از هنر دستی و تزئینات اسلامی هستند که با دقت و ظرافت خاصی کنده‌کاری شده‌اند. این مسجد نه تنها یک عبادت‌گاه است بلکه به‌عنوان یک اثر تاریخی، بخشی از هویت فرهنگی ابیانه و ایران را به‌نمایش می‌گذارد.

  • ساعت بازدید مسجد جامع ابیانه: طول روز
  • آدرس مسجد جامع ابیانه: روستای ابیانه، جاده پایین‌ده

موقعیت دقیق مسجد جامع ابیانه

2024-04-14.jpg
مسجد جامع ابیانه

آب‌انبار ناره

آب‌انبار ناره، زیباترین جای دیدنی ابیانه است. این آب‌انبار که به زبان محلی به آن "او اُنبار ناره" گفته می‌شود، از بناهای دوران صفویان به شمار می‌رود. طبق افسانه‌ها این آب‌انبار توسط یک زن ساخته شده است. ابیانه، پنج آب‌انبار دارد که درحال‌‌حاضر به دلیل لوله‌کشی آب، از آن‌ها استفاده نمی‌شود و فقط جنبه گردشگری دارد.

  • ساعت بازدید آب‌انبار ناره: 24 ساعته
  • آدرس آب‌انبار ناره: روستای ابیانه

موقعیت دقیق آب‌انبار ناره

IMG_20220318_171417.jpg
آب‌انبار ناره

مسجد پرزله

مسجد پرزله، یکی از آثار تاریخی و معماری روستای ابیانه است که به دوران ایلخانیان بازمی‌گردد. این مسجد در شرق مسجد جامع ابیانه واقع شده و با منبت‌کاری زیبای در ورودی، افراد زیادی را محو خود می‌کند. تاریخ نوشته شده روی در ورودی مسجد به سال ۷۰۱ هجری قمری اشاره دارد که نشان‌دهنده قدمت و اهمیت تاریخی آن است. مسجد پرزله با حفظ کاربری اصلی خود، همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در کنار این مسجد دو طبقه، آب‌انباری به همین نام ساخته شده که در گذشته ارزش زیادی داشته است. شبستان مسجد نیز دو در دارد که یکی به کوچه و دیگری به طبقه بالا منتهی می‌شود. طبقه دوم مسجد، سالنی بزرگ دارد که از بناهای دوره صفویه محسوب می‌شود و در اواخر دوره قاجار، ایوانی به آن اضافه شده است. روی در غربی مسجد، تاریخ ۱۰۵۸ هجری قمری حک شده که به دوران شاه اسماعیل صفوی اشاره دارد. بازدید از مسجد پرزله می‌تواند تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از تاریخ و معماری ایرانی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان بیاورد.

  • ساعت بازدید مسجد پرزله: 24 ساعته
  • آدرس مسجد پرزله: روستای ابیانه، شرق مسجد جامع ابیانه

موقعیت دقیق مسجد پرزله

IMG_2574.JPG
مسجد پرزله
2022-10-27.jpg
نمای داخلی مسجد پرزله

موزه مردم‌شناسی

موزه مردم‌شناسی ابیانه، که در یکی از خانه‌های سنتی ابیانه قرار دارد، به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا با سبک زندگی، هنرهای دستی و آداب‌و‌رسوم مردم این روستا آشنا شوند. این موزه، که طراحی آن از الگوی معماری باستانی روستا الهام گرفته شده، شامل اشیاء و ابزارهایی است که در زندگی روزمره مردم ابیانه به کار می‌رفته و داستان‌هایی از گذشته را روایت می‌کند. اگر خواندن درباره گذشته ابیانه جذاب باشد، می‌توانید در راهنمای سفر به ابیانه اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. ابیانه نه تنها به خاطر معماری بلکه به دلیل پوشش گیاهی و طبیعت زیبایش نیز شناخته شده است.

  • ساعت بازدید مردم‌شناسی: 24 ساعته
  • آدرس موزه مردم‌شناسی: شمال غربی روستای ابیانه

موقعیت دقیق موزه مردم‌شناسی ابیانه

2018-04-29.jpg
موزه مردم‌شناسی

جاهای دیدنی ابیانه در بهار

ابیانه، با معماری سنتی و رنگ سرخ خانه‌هایش، یکی از زیباترین روستاهای ایران است. در بهار، این روستا با آب‌و‌هوای معتدل و طبیعت سبز، جلوه‌ای دیگر دارد. مثلاً می‌توانید پس از سفرتان با تور اصفهان، راهی این روستا شوید و کوچه‌های تنگ و پلکانی، خانه‌های آجری با پنجره‌های چوبی و پوشش رنگارنگ زنان بومی، را ببینید. آتشکده هارپاک و خانقاه‌های قدیمی نیز از جاذبه‌های تاریخی این روستا هستند که بازدید از آن‌ها در فصل بهار، لذتی دوچندان دارد.

جاهای دیدنی ابیانه در تابستان

اگر با تور داخلی به ابیانه در تابستان سفر کردید، باید بدانید که هوای ابیانه در این فصل معتدل و دلپذیر است و بازدید از جاذبه‌هایی مانند موزه مردم‌شناسی، آتشکده هارپاک و آرامگاه بی‌بی زبیده خاتون یا همان معبد هینگزا، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را به ارمغان می‌آورد. علاوه‌براین، فرصت‌هایی برای تفریح و خرید سوغاتی‌های محلی نیز فراهم است که بازدیدکنندگان را به تجربه‌ زندگی سنتی و فرهنگ غنی این منطقه نزدیک‌تر می‌کند.

MXqz1MCD0Ajirha6KTGTOyHTCUCccu3NxvarUTxk.jpg
جاهای دیدنی ابیانه در تابستان

خرید تور ابیانه از لست‌سکند

اگر می‌خواهید به این روستای تاریخ با بناهای سرخ سفر کنید می‌توانید تورهای گردشگری لست‌سکند را خریداری کنید. برای خرید تورهای ابیانه از لست‌سکند، باید به صفحه تور ابیانه مراجعه کرده و از میان گزینه‌های متنوع و تورهای موجود، یکی را انتخاب کنید. ما در لست‌سکند امکاناتی مانند خرید آنلاین، پشتیبانی در طول سفر و خدمات رفاهی را به مسافران ارائه می‌کنیم تا سفر خاطره‌انگیزی را برای گردشگران رقم بزنیم.

سخن آخر

در این مطلب، لیست جاهای دیدنی ابیانه را در اختیارتان قرار دادیم تا در سفرتان به این روستا، بتوانید از زیروبم دیدنی‌ها آگاه باشید و برای چند ساعت گشت‌وگذار، برنامه‌ خوبی بچینید. البته باید بدانید که روستای ابیانه از نظر مساحت، واقعاً روستای کوچکی به حساب می‌آید و بازدید از همه جاهای گردشگری ابیانه، زمان کمی می‌گیرد. پس اگر با تور کویر به سمت کاشان و اصفهان رفته‌اید، یادتان نرود که از روستای ابیانه هم بازدید کنید. اگر هم تجربه سفر به این روستا را داشته‌اید، خوشحال می‌شویم دیدگاهتان را با ما به اشتراک بگذارید.

فاطمه یموتی
فاطمه یموتی

اولین باری که خواندن یک کتاب توانست روحم را پرواز دهد، به یاد می‌آورم. تقریبا فهمیده بودم که کلمات، قدرت فوق‌العاده‌ای دارند. مخصوصا اگر درباره چیزهایی باشد که تا به‌حال نمیدانستی. چند سالی‌ست که از آن روزها می‌گذرد و من هنوز دست به قلم، روی ابرها درحال پروازم.