آب های نیلگون اقیانوس اطلس

آب های نیلگون اقیانوس اطلس

مقدمه

فرصتی بدست آمد تا بار دیگر به کشور فرانسه سفر نمایم. با توجه به  آغاز فصل تعطیلات مدارس و فصل تابستان برادرم برای ما یک کمپینگ در مجاورت آب های اقیانوس اطلس در محدوده ساحل گریر  (Griere) درشهرک ترانش ( La Tranche sur Mer )  برای مدت یک هفته اجاره کرده بود. شهرک ترانش در غرب کشور فرانسه و۴۸۰ کیلومتری شهر پاریس قرار گرفته است. این شهرک که قبلاْ روستایی کوچک بوده از ربع قرن پیش به یکباره رشد کرده و به قطب توریستی کشور فرانسه تبدیل شده و به صورت طولی به موازات آب اقیانوس اطلس توسعه یافته است.

حدفاصل بین شهرک و آب اقیانوس تعداد زیادی کمپینگ های گردشگری برای گردشگران تور اروپا ساخته شده است. گردشگران این منطقه بیشتر فرانسوی انگلیسی هلندی و بلژیکی می باشند. در پایان لازم می دانم از تلاش های برادر عزیزم پروفسور سعید پیوندی که نه تنها مقدمات این سفر را فراهم نموده بلکه بیشترین سهم پیرامون ترجمه مطالب و گفتگوها را به عهده داشته است. صمیمانه سپاسگزاری نمایم.

از سرکارخانم مگالی دقیانو ( Magalie Dréano ) همسفر فرانسوی عزیزم که الحق به صورت یک راهنمای تور تمامی نقاط جذاب منطقه را به ما معرفی نموده بی نهایت سپاسگزارم. هم چنین از نوه عزیزم پادرا پیوندی که با گرفتن تعدادی عکس این سفرنامه را زیباتر و پربارتر کرده تشکر و قدردانی نمایم.

پاریس، تیر ۱۴۰۲

آغاز سفر

در بعداز ظهر روز جمعه  ۲۴ ژولای ۲۰۲۳ به اتفاق پسرم پژمان، عروسم آنیتا و همچنین دو نوه عزیزم پادرا و پارمیس با اتومبیل از شهر اسن کشور آلمان به سوی پاریس حرکت کردیم. جاده بسیار شلوغ بود، اما بدون هیچ مشکلی  مسیر را پشت سرنهادیم. به علت طولانی بودن مسیر در طول راه در دو مکان توقف کوتاه مدتی داشتیم.

عکس ۱.jpg

توقفگاه های بین راه اروپا با توقفگاه کشورمان قابل مقایسه نبیست. متاسفانه غذاهای رایج در این گونه اماکن بیشتر فست فودی مانند انواع برگر و پیتزا می باشد. خوراک تهیه شده از گوشت گاو خوک یا مرغ و پاستا ( ماکارونی )  نیز از غذاهای شرقی پسند است.

عکس ۲.jpg
نمای داخلی رستوران بین راهی کشور بلژیک
عکس ۳.jpg
خوراک گوشت با سبزیجات پخته بلژیکی
عکس ۴.jpg
خوراک مرغ با سیب زمینی بلژیکی

حوالی ساعت ۱۰ شب وارد پاریس شدیم و برای استراحت به منزل داداش رفتیم و جاتون خالی یک لوبیا پلو ایرونی نوش جان کردیم. و زودتر از همیشه خوابیدیم تا روز بعد  با انرژی بیشتر به سوی مقصد اصلی حرکت کنیم.حوالی ساعت ۱۱ صبح پاریس را ترک  کرده و به سوی غرب فرانسه رفتیم. با دو نوبت استراحت در بین راه، در نتیجه  حوالی ساعت۴ بعدازظهر به کمپینک مورد نظر در شهرک ترانش رسیدیم. در اینجا میزبان فرانسوی ما، کمپینک ها را تحویل گرفته و منتظر ورود مان بود.

کمپینگ ماوا (camping maeva)

یکی از کمپینگ های مجاور ساحل گریر در محدوده  شهرک ترانش کمپینگ ماوا می باشد. این کمپینگ ۴ ستاره در مجاورت آب اقیانوس با ساحلی شنی، آرام، تمیز و با عمق کم  قرار دارد. تمامی ساختمان های مسکونی آن به صورت پیش ساخته از جنس نوعی پلاستیک فشرده می باشد. مجموعه کمپینگ دارای رستوران، فروشگاه کوچک، بارنوشیدنی، استخر، امکانات ورزشی  و پارکینک اضافی  است.

دانستنی های اقامت در کمپینگ

۱ -  حتماْ برای رفتن به چنین مکان هایی باید از وسیله نقلیه شخصی استفاده کرده و یا اتومبیل هنتگی کرایه نمایید.

۲ – در روز آخر هنگام تحویل دادن ساختمانباید تمامی قسمت های داخلی آن را تمیز کرده باشید، در غیر این صورت مبلغ ۱۲۰ یورو بابت هزینه نظافت از شما اخذ می گردد.

۳ – تمامی ظروف آشپزخانه هنگام ورود روی میز نهارخوری بطور منظم چیده شده و طبق لیست تحویل شما می گردد. خودتان باید داخل کمدها بچینید و در هنگام خروج عیناْ تمامی آن را منظم روی میز قرار دهید تا طبق لیست از شما تحویل گرفته شود.

۴ -  هر ساختمان دارای یک پارکینک می باشد. اگر ساختمان را با دوستان خود اشتراکی اجاره نموده اید . اتومبیل های  بعدی را بایستی در پارکینک جلوی درب ورودی پارک نمایید.

عکس ۵.jpg
 تابلو کمپینگ محل اقامت ما
عکس ۶.jpg
 نقشه کمپینگ و محل استقرار موبیل هاوس ها

مشخصات موبیل روم ها

ساختمان های کمپینگ به صورت دو و سه اتاقه  بوده، که یک اتاق آن دارای یک تخت دونفره و بقیه اتاق ها دارای دو تخت یک نفره می باشد. ازمبل داخل هال نیز می توان به صورت تختخواب استفاده نمود. با توجه به وسعت  و تعداد افرادی که در آن سکونت می کنند هرکدام  از ساختمان ها تراس چوبی و زیبایی  دارند. هر ساختمان دارای  یخچال،  ماشین ظرفشویی،  اجاق گاز،  تلویزیون ، ماهواره،   سیستم گرمایش ، میکروفر،  بند پایه دار برای خشک کردن لباس ،  ظروف آشپزخانه به تعداد نفرات ساکن ،  میز و صندلی چوبی برای داخل بالکن  و میز و صندلی نهارخوری داخل سالن  می باشد. برخی از  ساختمان ها ویژه افراد معلول با ویلچری طراحی و ساخته شده است.

عکس ۷.jpg
 نمای خارجی ساختمان دو اتاقه کمپینگ

هزینه ها

هزینه اجاره منازل در کمپینگ های منطقه به صورت هفتگی می باشد، که با توجه به وسعت آن متغییر است. ورود به کمپینک ساعت ۴ بعدازظهر شنبه ها و تخلیه آن ساعت ۱۱ صبح شنبه هفته بعد خواهد بود. در زمان  های عادی قیمت ها ارزانتر است، اما در هنگام تعطیلات قیمت ها تا دوبرابر افزایش می یابد.  با توجه به گنجایش ساختمان ها و ثابت بودن هزینه اجاره هفتگی کمپینگ،  چنانچه  گردشگران  به صورت گروه های چند نفره  بروند بسیار مقرون بصرفه می باشد. مکان را می توانند مستقیماْ از طریق اینترنت یا از طریق آژانس های مسافرتی رزرو و یا اجاره نمایند .

عکس ۸.jpg
 اتاق با دو تختخواب یک نفره
عکس ۹ جدید.jpg
اتاق با یک تختخواب دو نفره

با توجه به مدت زمان توقف در کمپینگ و متغیر بودن هوا  قرار شد هر روز به یکی از ساحل ها شهرک ها و شهرهای اطراف محل سکونت رفته و مناطق دیدنی آن را ببینیم.

عکس ۱۰.jpg
 نمایی از ساحل زیبای اقیانوس اطلس

روز اول پس از ورود و اندکی استراحت برای شناسایی محیط اطراف و دیدن ساحل اقیانوس،  رفتیم بیرون، فاصله زیادی تا ساحل نداشت . کمپینگ ما از آن دسته ساختمان هایی بود که قبل از ممنوعیت ساخت و ساز در محدوده سواحل اقیانوس ساخته شده بود . به همین دلیل با عبور از یک راه باریک جنگلی حدود ۲۵۰ متز که بین دو کمپینگ دیگر قرار داشت خیلی سریع به ساحل رسیدم. سکوت ساحل، ماسه های نرم و داغ،  تمیزی ساحل و رنگ روشن آب که حاکی ازعمق کم آن بود در لحظه اول هر بیننده ای را میخکوب می کند. پس از کمی قدم زدن برای شناسایی محیط  به اطراف رفتیم . جالب این که کمپینک های بسیاری را در بالا دست جاده اصلی می دیدیم که زمین های قسمت پایین دست جاده محصور شده بود .

حفاظت زمین های مجاور ساحل ها

چون برخی از شهرک ها و مناطق مسکونی از آب اقیانوس فاصله زیادی داشته،  لذا  فاصله های  کمتر از یک کیلومتر فی مابین آب دریا و جاده را برای حفظ محیط زیست و ممانعت از تصرف ساحل ها و زمین خواری محصور و عبور سواره و پیاده  را ممنوع کرده و برای عبور و مرور مردم و دسترسی عموم به ساحل پل های چوبی بلند  و زیبایی بر روی زمین های حفاظت شده احداث نموده اند.

عکس ۱۱.jpg
 پل عابر پیاده بر روی زمین های حفاظت شده

شهر لاروشل (La Rochelle )

در روز دوم اقامت به شهر لاروشل مرکز دپارتمان شارنت ماریتیم ( Charente-Maritime) که در جنوب غربی فرانسه واقع شده رفتیم. مساحت آن حدود  ۴۳/۲۸  کیلومتر مربع بوده که جمیعتی حدود ۸۰۰۰۰ نفر را در خود جای داده است. ارتفاع لاروشل از سطح دریا بین ۰ الی  ۲۸ متر متغییر است.این شهر کهن از نظر صنعتی و گردشگری بسیار حایز اهمیت می باشد.  از قدیم الایام در این شهر  صنعت کشتی سازی فعال بوده و هم اکنون هم ادامه دارد. دارای جاذبه های مهم توریستی برای گردشگران تور فرانسه، خانه‌های نیمه‌چوبی قرون وسطایی، ساختمان‌های رنسانس و پاساژهای تاریخی قرن هفدهم بوده، که با توجه به وقت اندک فقط از دو بخش آن شامل موزه دریایی و پل ری بازدید نمودم.

موزه دریایی

موزه دریایی لاروشل که از جاهای دیدنی فرانسه است، دو قسمتی بوده،  که قسمت اول آن به صورت یک موزه شناور  در کانال کشتی رانی بندر قدیمی شهر قرار گرفته و بخش دوم آن در مجاورت کانال و روی سطح زمین می باشد. بخش  زمینی موزه  در سال ۲۰۱۵ میلادی در پشت  منطقه انکان ( Espace Encan  )  به صورت غرفه های کوچک، که با پارچه های رنگی  پوشیده  شده، احداث گردیده است. از ویژگی های این موزه  وجود هشت کشتی است،  که شش فروند آن جزو آثار تاریخی طبقه بندی شده است و هم چنین  کلکسیون قایق های بادبانی دوران کهن بوده، که در کانال کشتی رانی به نمایش گذاشته شده است.  قایقی به نام  حافظ  تنها قایق ایرانی است که در این کلکسیون دیده می شود.

عکس ۱۲.jpg
فضای موزه دریایی بخش زمینی - عکس از پادرا پیوندی
عکس ۱۳.jpg
نمایی از  بخش شناور – کلکسیون قایق های موزه دریایی
عکس ۱۴.jpg
نمایی از یک کشتی تاریخی که به صورت  موزه درآمده - عکس از پادرا پیوندی

پل ری (Pont de Ré)

این پل دومین پل بزرگ فرانسه بوده، که  به عنوان یک اثر هنری ظرف مدت ۲ سال بین سال های  ۱۹۸۷ و ۱۹۸۸ بر روی  قسمتی از اقیانوس اطلس، بین شهر لاروشل (La Rochelle )  و جزیره  ری (Île de Ré )  به طول حدود ۳ کیلومتر ( ۲۹۲۶/۵ متر )  از جنس بتن پیش تنیده ساخته شده است. پهنای پل 15/5 متر بوده که  یک بزرگراه  شامل دو خط برای رفتن و دو خط برای بازگشت  و همچنین  یک مسیر پهن برای عبور دوچرخه  در ضلع  شمالی و یک  مسیر  برای  پیاده روی در ضلع جنوبی می باشد. ارتفاع پل ۴۲ متر به گونه ایست که کشتی های بزرگ می توانند  در بخش میانی  از ۴  گذرگاه قابل کشتیرانی براحتی عبور کنند.

عکس ۱۵.jpg
 نمایی از پل ری در هوای ابری - اقتباس از سایت
عکس ۱۶.jpg
 نمایی از پل ری  - اقتباس از اینترنت

هزینه عبور از روی پل

هزینه عبور از روی این پل برای هر وسیله نقلیه متفاوت بوده،  که در ابتدای ورود از سمت خشکی اخذ خواهد شد. برای بازگشت هزینه ای نباید پرداخت نمود. گفتنی است

همه ساله از تاریخ  ۱۲ سپتامبر تا پایان ۱۹ ژوین     هر ماشین  با واکن  متصل به آن  ۸ یورو

همه ساله از تاریخ  ۲۰ ژوین  تا پایان ۱۱ سپتامبر    هر ماشین  با واکن  متصل به آن ۱۶  یورو

اتوبوس های گردشگری با توجه به بزرگی و کوچکی آن  برای تمام ایام سال  از ۱۸ یورو تا ۴۰ یورو متفاوت می باشد.

موتور سیکلت  با  وسایط برقی بزرگ                      ۳ یورو

عبور دوچرخه  و پیاده روی                                    رایگان می باشد.

عکس ۱۷.jpg
محل اخذ عوارض ورودی پل ری

جزیره ری ( Île de Ré )

روز سوم مجدداْ به شهر لاروشل آمدیم تا پس از عبور از پل ری به جزیره زیبای ری برویم.این جزیره  چهارمین جزیره بزرگ فرانسه بوده  که در ساحل غربی کشور واقع شده و یکی از بزرگترین و زیباترین  جزیره کشور محسوب می گردد. طول جزیره ۲۲ کیلومتر و عرض آن حداکثر ۵ کیلومتر است که با یک پل ۳ کیلومتری به  شهر لاروشل متصل می باشد. مساحت جزیره حدود ۸۳ کیلومتر مربع بوده و بالغ بر  ۲۰۰۰۰ نفر جمیعت داشته،  که در ۱۰ روستای داخل جزیره ساکن می باشند. دارای آب و هوای مرطوب  و وزش باد شمالی می باشد.این جزیره در قرون وسطی  بیشتر به صورت نظامی اداره می شده و در بخش میانی آن هم اکنون شما می توانید قلعه بزرگی را مشاهده کنید، که در میان قلعه،  بزرگترین زندان کشور فرانسه قرار داشته است. در انتهای جزیره نیز شما یکی از قدیمی ترین فانوس های دریایی را مشاهده می کنید .

کارهای  زیادی درجزیره ری انجام می شود،  که می تواند برای گردشگران جذلب و جالب باشد مانند ورزش های آبی (قایقرانی، کایت موج سواری، پارو زدن و غیره)، پیاده روی ، دوچرخه سواری، تنیس و گلف. همچنین بازدید ازموزه ها و بناهای تاریخی و سفرهای دریایی را نباید نادیده گرفت.

روش رفتن به جزیره

در صورتی که گردشگران بخواهند بدون داشتن وسیله نقلیه از این جزیره بازدید نمایند می توانند  به روش های زیر به هدف خود برسند.

روش اول:  از ایستگاه مونپارناس (Montparnasse ) شهر پاریس  می توان با قطار  به ایستگاه  قطار شهر لاروشل به مدت ۳ ساعت و ۱۰ دقیقه  رفت . سپس با استفاده از اتوبوس خط شماره  3/3E    ظرف مدت ۳۰ دقیقه به  اولین روستا ی داخل  جزیره به نام ( Rivedoux-Plage )  می رسید.  سپس در ادامه مسیر می توانید  حداکثر ظرف مدت ۲ ساعت  تمامی ۱۰ روستای داخل جزیره را پشت سر نهاده و به  لس پورتس (Les Portes )  آخرین نقطه جزیره  بروید.

روش دوم: از فرودگاه شهر لاروشل با اتوبوس  خط شماره 3/3E   ظرف مدت ۱۰ دقیقه به  اولین روستا ی داخل  جزیره به نام ( Rivedoux-Plage )  می رسید . سپس در ادامه مسیر می توانید  حداکثر ظرف مدت ۲ ساعت  تمامی ۱۰ روستای داخل جزیره را پشت سر نهاده و به  لس پورتس (Les Portes )  آخرین نقطه جزیره  بروید.

هزینه وسیله نقلیه عمومی

بلیط رفت و برگشت  اتوبوس های خط  شماره   3/3E   را  می توانید از رانندگان آزانس های مسافرتی بلیط فروشی و یا اینترنت خریداری نمایید. قیمت بلیط یک نفره 2.30 یورو وبلیط رفت و برگشت یک نفره  4.10 یورو می باشد.اما بلیط اشتراک‌های خاص خط 3/3E با امکان رفت و آمدهای مکرر و بدون محدودیت برای یک هفته (12.60 یورو)، برای یک ماه (28 یورو) یا برای یک سال (134 یورو) است.

عکس ۱۸.jpg
 نقشه جریره ری با نمایش محل استقرار روستاها   - اقتباس از اینترنت

این جزیره ، قطعا ارزش دیدن دارد. مسیرهای دوچرخه سواری بسیار خوبی برای شناخت بهتر جزیره وجود دارد. مکان های عاشقانه، مرکزتولید نمک دریایی، ماهیگیری، صید صدف، رستوران هایی با انواع خوراک های  صدف،  قلعه، زندان،  موزه،  فانوس های دریایی و برج کهنه  مهمترین جاذبه های جزیره از ابتدا تا انتها می باشند.

قلعه ( دژ نظامی )

در دوران کهن این قلعه یکی از دژهای نظامی کشور فرانسه بوده است. حتی پس از تخلیه نظامیان و بسته شدن زندان تا مدت ها این منطقه خوشنام نبود. اما  با تغییراتی که در ساختار اجتماعی جزیره داده شد هم اکنون مناطق مسکونی درون این قلعه یکی از مناطق گرانقیمت کشور فرانسه می باشد.

عکس ۱۹.jpg
 نمای قلعه از بالا - عکس از اینترنت
عکس ۲۰.jpg
نمایی از دیوار قلعه مجاور آب اقیانوس ۰- عکس از پادرا پیوندی
عکس ۲۱.jpg
فانوس دریایی داخل قلعه - عکس از پادرا پیوندی

زندان

در مرکز قلعه ساختمان زندان دوران گذشته کشور فرانسه بچشم می خورد.  نقل است که این زندان ویژه مجرمان خطرناک  آن دوران بوده  که به علت ویژه گی های ساختمان،  محل قرار گرفتن  و دژ نظامی  اطراف آن ،  فرار از این زندان تقریباْ غیر ممکن بوده است.

عکس ۲۲.jpg
نمایی از داخل زندان - اقتباس از سایت جزیره

فانوس دریایی بزرگ

با توجه به سوق الجیشی بودن این جزیره در گذشته در منتهاالیه ترین نقطه آن یک فانوس دریایی احداث گردیده است. امروزه این مکان تبدیل به یک مجموعه گردشگری برای بازدید عموم  شده، که گردشگران می توانند با اتومبیل تا فاصله ۵۰۰ متری این مجموعه بروند سپس در پارکینک مجاور پارک کرده و با پای پیاده مسافت باقیمانده را طی نمایند. برای انتقال سالمندان معلولین و بیماران اتومبیل های برقی کوچک مهیا می باشد.

عکس ۲۳.jpg
نقشه مجموعه فانوس دریایی

در امتداد خیابانی که به سمت  فانوس دریایی می روید در طرفین خیابان  تعدادی رستوران کافه تریا و فروشگاه وجود دارد. اما مهمترین چیزی که گردشگران کمتر به آن توجه می کنند  وجود صفحات فلزی با یک عدد برجسته روی آن بوده، که تعدادی همسطح  و تعدادی از آن ها بالاتر از سطح خیابان قرار گرفته است. این اعداد بیانگر تاریخچه احداث فانوس دریایی می باشند.

نمایشگر ارتفاع چراغ: این صفحه فلزی  یکی از مشخصات فانوس دریایی بوده، که  هم سطح زمین  نصب گردیده و بیانگر ارتفاع چراغ فانوس از سطح دریا بوده   وقتی که آب در بالاترین سطح خود باشد.

عکس ۲۴.jpg
نمایش ارتفاع چراغ -عکس از پادرا پیوندی

نمایشگر چراغ: این صفحه فلزی  یکی از مشخصات  فانوس دریایی بوده، که  دربالاتر ازسطح زمین نصب گردیده و  نمایانگر نحوه روشن شدن چراغ  فانوس خواهد بود، که هر دفعه  ۴ نوبت  متوالی و هر نوبت به مدت  ۱۵ ثانیه روشن می گردد.

عکس ۲۵.jpg
 نمایشگر چراغ - عکس از پادرا پیوندی

البته  قبل از ورود به مجموعه گردشگری فانوس دریایی تمامی اطلاعات آن که قبلاْ در مسیر عبور نمایش داده شده، مجدداْ بر روی یک صفحه فلزی عمودی با شرح مختصر به نمایش گذاشته شده است.

عکس ۲۶.jpg
دستگاه خرید اتوماتیک سکه یادبود فانوس دریایی
عکس ۲۷.jpg
ستون فلزی عمودی مشخصات فانوس دریایی - عکس از پادرا پیوندی

مشخصات فانوس دریایی

در سال ۱۶۸۲ میلادی اولین برج دیده بانی این مجموعه که در مجاورت آب اقیانوس اطلس قرار دارد  احداث گردیده، که امروزه آن را برج کهنه می نامند. در سال ۱۸۴۹  میلادی برای تقویت کردن برج،  یک برج جدید ( فانوس دریایی ) را احداث نموده که در سال  ۱۸۵۴  میلادی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

فانوس دریایی با ۷۵ متر ارتفاع  دارای ۲۵۷ پلکان بوده،  که گردشگران می توانند با خرید بلیط وارد برج شده و با عبور از پلکان های مارپیچ خود را به سکوی تماشا  برسانند. از این سکو می توان از  یک طرف  دریا  و از یک سمت  تا فواصل دور جزیره و خشکی را رویت نمود. این برج از فاصله ۳۰ کیلومتری قابل رویت می باشد. وقتی  آب دریا در بالاترین  نقطه قرار داشته باشد  ارتفاع  چراغ از سطح دریا 59/39 متر  است. فانوس دارای ۲ لامپ ۲۵۰ واتی هالوژنی  می باشد که با عدد  ( 2/250)  در تابلو مشخصات نمایش داده می شود. زمان روشن شدن چراغ ها  هر نوبت ۴ دفعه  وهر دفعه ۱۵ ثانیه می باشد.

عکس ۲۸.jpg
نمایی از پلکان داخلی فانوس دریایی - اقتباس از اینترنت
عکس ۲۹.jpg
 فانوس دریایی بزرگ انتهای جزیره ری - عکس از پادرا پیوندی

برج کهنه

در سال ۱۶۸۲ میلادی برجی بلند  به عنوان برج دیده بانی  در منتها الیه جزیره  و در مجاورت آب اقیانوس اطلس احداث گردیده است. که هم اکنون  به برج کهنه شهرت داشته و اندکی دورتر از فانوس دریایی بزرگ ودر مجاورت دیواره سنگی ساحل قرار دارد.

عکس ۳۰.jpg
برج  دیده بانی کهنه انتهای جزیره

موزه

ساختمان زیر برج  دیده بانی  تبدیل به موزه گردیده است. ابزار دریا نوردی  دوران گذشته از آثار به نمایش گذاشته شده در این موزه است.

عکس ۳۱.jpg
موزه مجموعه فانوس دریایی در پایین برج کهنه

زمان بازدید

بازدید از مجموعه فانوس دریایی با توجه به ایام سال متفاوت می باشد.

از ماه آوریل تا ژوپن  همه روزه از ساعت ۱۰ صبح  الی  ۷ بعدازظهر

در ماه های ژولای و آگوست همه روزه از ساعت 9/30 صبح  الی  ۹ شب

در یک ماهه سپتامبر همه روزه از ساعت ۱۰ صبح  الی  6/30  عصر

از ماه اکتبر تا مارس همه روزه از ساعت 10/30 صبح  الی  5/30  عصر

عکس ۳۲.jpg
 تابلو زمان بازدید و هزینه مجموعه فانوس دریایی - عکس از پادرا پیوندی

هزینه های مجموعه فانوس دریایی

بازدید از فانوس دریایی بزرگ  به مدت ۳۰ دقیقه

بزرگسالان                                                                                 4/35 یورو

کودک ( ۷ تا ۱۲ سال )                                                                 2/85 یورو

بازدید از برج  و موزه  به مدت یک  ساعت

بزرگسالان                                                                                 10/30 یورو

کودکان                                                                                     5/50  یورو

خانواده ( ۲ نفر بزرگسال و ۲ کودک ۷ تا ۱۲ سال  )                           27/25 یورو

بازدید از برج، فانوس دریایی بزرگ  و موزه  به مدت یک  ساعت  و نیم

بزرگسالان                                                                                 12/95 یورو

کودکان                                                                                     7/65  یورو

خانواده ( ۲ نفر بزرگسال و ۲ کودک ۷ تا ۱۲ سال  )                           38/15 یورو

برای کودکان زیر ۷ سال رایگان  می باشد.

روستای آرس (Ars-en-Ré )

این روستا غرق در تاریخ بوده، که در اطراف کلیسای رومی و گوتیک متمرکز شده است. تاریخ ساخت آن  را به قرن هفتم نسبت می دهند. اینجا اقامتگاه تابستانی همه دوستداران صلح و طبیعت درمیان شوره ‌زارهای بوده ، که به دلیل جذابیت غیرقابل انکار خانه‌های سفیدش با کرکره‌های سبز و خیابان‌های سنگ‌فرش شده‌اش هم اکنون به عنوان یکی از زیباترین روستاهای فرانسه از آن یاد می کنند.لجن زارها و شنزارهای وسیع این منطقه  در هنگام جزر و مد  مکانی مناسبی برای عاشقان ماهیگیری جزر و مدی می باشد. اگر ازمسیرهای دوچرخه سواری عبور کنید می توانید  جاذبه های باتلاق های نمکی ، ذخیره‌ گاه طبیعی با گیاهان و جانوران غنی، جایی که بیش از 30000 پرنده مهاجر در آن زندگی می‌کنند  را ببینید.

مرکز تولید نمک

در بخش انتهایی جزیره  منطقه وسیعی را مشاهده می کنید که  به علت کم بودن ارتفاع آن از سطح دریا ، تمامی  زمین های مسطح آن به صورت کرت های کوچک درآمده  که با پر کردن آب در کرت ها از آن نمک دریا استخراج خواهد شد.

عکس ۳۳.jpg
کرت های تولید نمک دریا - عکس از پادرا پیوندی
عکس ۳۴.jpg
عکس ۳۵.jpg
نمایش جمع آوری نمک از داخل کرت ها - اقتباس از سایت جزیره
عکس ۳۶.jpg
آرم موسسه تولید نمک دریا در جزیره - عکس از آنیتا ناصری

ونیز سبز

روز چهارم از دریا و خشکی گذشت نموده و درون باتلاق را نشانه گرفتیم. این منطقه بدلایل شرایط جغرافیایی به  ونیز سبز شهرت دارد. ونیز سبز یکی دیگر از نقاط دیدنی، جذاب و مهم گردشگری غرب فرانسه در روستای آرسیی ( Arcais) می باشد. این روستای گردشگری در ۷۳ کیلومتری شهرک ترانش واقع گردیده است. چون سطح منطقه از سطح دریا پایین تر بوده، لذا  روستاییان از زمان قدیم برای آن که بتوانند بدرستی از مزارع خود استفاده نمایند، کانال هایی درداخل جنگل ایجاد نموده اند تا به صورت زه کش آب اضافی مزارع را جمع آوری کند،  که بتوانند در آن کشت نمایند.

این جنگل سرسبز وسیع با تعداد بیشماری کانال کوچک، بزرک و بهم پیوسته  محیطی را بوجود آورده که گردشگران بتوانند با قایق  های پارویی ساعاتی را در دل جنگل تردد نموده و از زیبایی های آن لذت ببرند .  به همین علت مردم بومی اینجا را ونیز سبز  نام گذاری نموده اند.

عکس ۳۸.jpg
  یک نمونه از نقشه مسیر عبور قایق
عکس ۳۹.jpg
نمایی از کانال های عبور قایق در ونیز سبز

یک نمونه از تابلو راهنما در مسیر عبور قایق ها

وسعت این جنکل بالغ بر ۱۰۰ هزار هکتار بوده  که بین دو دپارتمان قرار دارد.  در اینجا  امکانات قایق سواری، دوچرخه سواری و پیاده روی مهیا می باشد.  این جنگل باتلاقی از نظر وسعت دومین باتلاق کشور فرانسه است.   در مجموعه مسیرهای قایقرانی چند نقطه به عنوان محل توقف موقت جهت استراحت گردشگران در جنگل پیش بینی شده  که هریک از مسیرها با توجه به نقشه  حرکتی که به گردشگر می دهند  به یک توقفگاه  موقت هدایت می گردد.

عکس ۴۱.jpg
 نمایی از توقفگاه بین مسیر
عکس ۴۲.jpg
توقفگاه بین مسیر قایقرانی - عکس از پادرا پیوندی

هزینه های قایق سواری

هزینه استفاده از قایق بر حسب  موارد زیر متفاوت می باشد.

نوع قایق            ( پدالی، انفرادی، باریک یک ردیفه تا ۳ نفر( بلم ) ، پارویی تا ۷ نفر، پارویی با راهنمای تور به ظرفیت ۷ یا ۱۲ نفر )

مدت استفاده       (  ۱ و 1/30  و  ۲  و  2/30  تا  ۳  و  ۴ ساعت و بیشتر )

مسافتی که قایقرانی می کنید   ( 1/8 یا 2/5  یا 2/4  یا ۶ تا ۹ کیلومتر  )

تعداد نفرات       ( ۱ ، ۲ ، ۳ ،  ۷  و ۱۲  نفر )

عکس ۴۳.jpg
قیمت تور با قایق و راعنمای گردشگری
عکس ۴۴.jpg
هزینه هر نفر با قایق انفرادی و  قایق پدالی

پرورش صدف

روز پنجم و ششم بدلیل متغییر بودن وضیعت هوا قرار شد صبح ها را در ساحل مجاور کمپینگ محل اقامت خود بگذرانیم، ولیکن هر روز بعدازظهر به یکی از مراکز نزدیک سری بزنیم. چون تمامی روستاهای مستقر در امتداد آب اقیانوس اطلس سال هاست که به قطب گردشگری فرانسه تبدیل شده و به علت هجوم سرمایه گزاران شهری،  بخشی به ویلاهای شخصی و بخشی نیز به کمپینگ های ۳ و ۴ ستاره  تبدیل گزدیده است. در بعدازظهر روز پنجم به یکی از سواحل نزدیک محل سکونت خود در فاصله ۸ کیلومتری به نام  ساحل بهشت (Paradis )  در شهرک  لافوت  ( la Faute ) رفتیم.  جالب اینکه بخش عظیمی از آب های اقیانوس این ساحل به عات عمیق بودن تبدیل به مزرعه پرورش  صدف به روش استقرار تیرهای بلند چوبی در آب  گردیده است.  این مزارع به فاصله حداقل ۱۰۰ متری لب ساحل بوده  و فقظ  از دور قابل رویت می باشند.  به همین دلیل این  منطقه همواره مورد توجه گردشگران است.

عکس ۴۵.jpg
خط سیاه رنگ وسط تصویر مزرعه پرورش صدف در  آب نا آرام اقیانوس
عکس ۴۶.jpg
نمونه یک ستون  از رده خارج شده مزرعه پرورش صدف

دماغه دوآرسئی (Pointe d'Arçay)

در بعدازظهر روز ششم به یکی از مناطقی که در گذشته مرکز پرورش و تولید صدف بوده و در انتهایی ترین نقطه شهرک آرسیی  به نام  " دماغه دو آرسیی"  شهرت دارد رفتیم . گفتنی است امروزه  به جهت محافظت از پرندگان دریایی، آبزیان و حفظ اکوسیستم  هرگونه فعالیتی در این منطقه باتلاقی ممنوع گردیده و فقط  به عنوان یک باتلاق حفاظت شده مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد .

عکس ۴۷.jpg

عکس ۵۱.jpg
 مزرعه قدیمی پرورش صدف که امروزه جز منطقه باتلاق  حفاظت شده می باشد-

زمان بازگشت

دو روز قبل فرزندم با تفاق خانواده خود به آلمان بازگشت ولی من نزد برادرم ماندم.  امروز سفر یک هفته ای ما نیز با خاطراتی بیادماندنی در سواحل  غرب فرانسه به پایان رسید. که کم وبیش پیرامون هر منطقه ای برایتان نوشتم. قرار است در راه بازگشت یک روز نیز مهمان همسفرمان خانم  مگالی دقیانو ( Magalie Dréano )   در شهر مِل (Melle  ) باشیم . برادرم چون می دانست  من با توجه به شغل و تحصیلاتم عاشق  طبیعت و کار کشاورزی به روش مدرن می باشم  پیشنهاد نمود در راه بازگشت بجای استفاده از بزرگراه ، جاده پر پیچ وخم شهرک ها و روستایی را انتخاب کنیم  و توقف کوتاهی در شهر بین راه داشته باشیم. که پیشنهاد  را  پذیرفتم  و ساعت ۱۰ بامداد با تحویل دادن  واحد مسکونی  به مسول کمپینگ عازم مقصد جدید شدیم

عکس ۵۲.jpg

عکس ۵۵.jpg
نمایی از مزرعه ذرت علوفه ای  در مسیر بازگشت

شهر نی یور (Niort )

در راه بازگشت در بین راه به شهر نی یور رسیدیم . این شهر  مرکز  دپارتمان دو سرو  (Deux Sèvres ) بوده، که در ۳۸۰ کیلومتری پاریس قرار دارد. با توجه به وقت اندک  سعی کردیم  ضمن پیاده روی داخل بافت تاریخی شهر اطلاعاتی نیز بدست بیاریم.

بازار سر پوشیده

اولین مکانی که نظرم را جلب کرد بازار سرپوشید بود. برعکس کشور ایران بازار بلند و طولانی و دارای مالک خاصی  نبود.  بازار حالت یک سوله مطبق بود،  که داخل آن هیچ ساختمان یا دکانی وجود نداشت. بلکه  فروشندگان با نظم خاصی در چند ردیف با کاروان ویا میز خود مستقر شده بودند.  در پایان اتمام کار روزانه بازار تخلیه  می گردد.  مواد خوراکی  و نوشیدنی در داخل سوله و سایر محصولات در فضای باز پشت بازار مستقر شده بودند. البته در خارج از بازار، مقابل دو سمت بازار تعدادی مغازه و کافه رستوران  شخصی وجود داشت .

عکس ۵۶.jpg
نمایی از ساختمان بازار
عکس ۵۷ جدید.jpg
 نمایی از داخل بازار سرپوشیده
عکس ۵۸ جدید.jpg

قلعه تاریخی

در مجاورت بازار  یک قلعه تاریخی  قرار داشت که به علت تعطیل بودن امکان بازدید نبود.

عکس ۵۹ جدید.jpg
قلعه تاریخی شهر  واقع در مجاور بازار

اقدامات ماندگار

مسئولان شهر نی یور  اقدام های جالبی انجام داده اند که یادآوری آن خالی از لطف نیست.

۱ -  ورود اتومبیل  رابه تمامی منطقه بافت تاریخی شهر ممنوع  کرده  تا گردشگران با پای پیاده شهر را بدرستی ببینند.

۲ – برای رفاه حال سالمندان و بیماران تعداد اندکی مینی بوس برقی در بافت تاریخی شهر تردد می نماید تا علاقه مندان هرچند بار که بخواهند به صورت رایگان از آن استفاده نمایند. گفتنی است  این ماشین ها از خیابان مجاور بافت تاریخی شهر مقابل ایستگاه اتوبوس شهری  افراد را سوار کرده و از تمامی معابر بافت تاریخی گدشته و به نقطه اول باز می گردد.  در بین مسیر هیچ ایستگاهی نداشته فقط بنا به خواسته مسافر در هر نقطه ای برای سوار  و یا پیاده شدن متوقف می گردد.

عکس ۶۰.jpg
 مینی بوس برقی رایگان سمت راست و اتوبوس شرکت واحد سمت چپ

۳ -  ساکنین منطقه نقل می کنند با توجه به گسترش فروشگاه های زنجیره ای  تا چند سال قبل غالب فروشگاه های کوچک  داخل بافت تاریخی به دلیل مقرون بصرفه نبودن تعطیل می گردد و شهر حالت شهر ارواح می گیرد. مسولان دلسوز به فکر چاره می افتند و در نتیجه تصمیم گرفته می شود تعدادی از مغازه های  شهر به صورت رایگان ویا بسیار ارزان قیمت در اختیار جوانان قرار داده شود تا  به شغلی در آن مشغول شوند، که با این تصمیم  امروزه شاهد پویایی بافت تاریخی شهر می باشیم.

عکس ۶۱.jpg

عکس ۶۴.jpg
ساختمان شهرداری  و مینی بوس برقی رایگان

خرید شکلات

چون قصد داشتیم به خانه یک فرانسوی برویم به رسم ادب دوست داشتیم هدیه ای خریداری کنیم، لذا در مرکز شهر برای خرید یک بسته شکلات  وارد مغازه شکلات فروشی شدیم. زن میانسالی برابر عادت نزدیک شد و خیرمقدم گفت  پس از دیدن ویترین شکلات ها درخواست کردیم که یک بسته شکلات  حاوی  شکلات هایی که ما انتخاب می کنیم از هرکدام یکدانه  داخل بسته بگذارد. فروشنده با متانت تمام  بسته کوچکی را پر کرد  و در قبال اخذ ۲۱ یورو  تحویل داد .  سپس به ما گفت هر نفر یک شکلات  انتخاب کنید که به شما هدیه کنم.

پس از انتخاب وقتی شکلات ها را بما هدیه داد،  برادرم به شوخی به فروشنده گفت  شانس آوردی که ما سه نفر وارد فروشگاه شدیم در غیر این صورت زیان بزرگی می کردی. فروشنده پس از خوش و بش و تعارف به پشت مغازه خود، که کارگاه شکلات سازی بود رفت و یک پاکت حاوی ۱۰ عدد شکلات های متفاوت شامل تصاویر حیوانات، که مورد علاقه کودکان بود برایمان آورد و بما هدیه داد.  ما هم ضمن تشکر از مغازه خارج شده و بدلیل کمبود وقت  بسوی پارکینگ رفته تا این شهر را به مقصد اصلی  ترک کنیم.

عکس ۶۵.jpg
 نمونه شکلات سفارشی با کلمات خاص به دلخواه مشتری
عکس ۶۶.jpg
شکلات بسته بندی شده
عکس ۶۷.jpg
شکلات بدون پوشش آماده بسته بندی طبق سفارش مشتری

شهر مِل (Melle )

شهر مِل  مقصد دوم اقامت ما در این سفر بود. اینجا شهری کوچک، زیبا،  بسیار تمیز،  خلوت و آرام با مردمانی خونگرم، واقع در ۴۶۰  کیلومتری پاریس  که در دل کوهستان های منطقه قرار گرفته است.  شهر بسیار گسترده و بزرگ بنظرمی آید،  اما مجموع سکنه آن ۳۰۰۰ نفر می باشد.  ساختمان های بجای مانده در این شهر حکایت از پیشینیه تاریخی دارد. در ابتدا این شهر درون قلعه ای کوچک بوده که بعدها  خارج از دیوارهای قلعه گسترش یافته است.  این شهر در دل کوهستان قرار گرفته و تمامی مناطق آن در پستی و بلندی هایی با شیب تند  می باشند.

شهر مِل در گذشته بدلیل داشتن معادن غنی نقره،  تولید کننده نقره  کشور فرانسه بوده  و به شهر صنعتی شهرت داشته  است . اما امروز به جهت برپایی مداوم کنسرت ها،  چشن ها  به شهر هنر معروف می باشد.

ابنیه تاریخی

تمامی ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی دوران کهن این شهر به نوعی تاریخی به حساب می آیند. اما چند ساختمان عمومی آن از نظرقدمت شاخص تر می باشند.

کلیسای سنت ساوینین ( Eglise Saint-Savinien )

این کلیسا قدیمی‌ترین کلیسای شهر مِل بوده که از ویژگی‌های خاصی برخوردار می باشد و در محدوده گروه فئودالی ساخته شده است. ساختمانی بسیار ساده داشته و به عنوان یکی از اولین کلیساهای کشور فرانسه از آن یاد می کنند.  این کلیسا در قرن دهم میلادی ساخته شده است. سبک معماری رایج در این گونه کلیساها به رومان معروف می باشد. کلیساهای رومان ابعاد کوچکی داشته و بسیار ساده هستند. کلیسای معروف نوتردام پاریس که به عنوان نسل بعدی کلیسا ها محسوب می شود به سبک گوتیک ساخته شده  است. منظور از سبک گوتیک استفاده از معماری طاقی، سقف بلند، شیشه های رنگی و مجسمه های پر شمار برای تزیین ساختمان می باشد.

در سال 1801 میلادی سرنوشت این کلیسیا تغییر کرده و به  زندان تبدیل می شود.  نزدیک به یک قرن و نیم  زندان  بود  و به این ترتیب تمام مسلک مذهبی خود را از دست می دهد. زندانیان آثار متعددی ازخود به شکل گرافیتی حک شده بر روی یک در به جای گذاشته اند. در دهه ۱۹۶۰ میلادی  با انجام تعمیرات اساسی مجدداْ سنت ساوینین هویت واقعی خود را بدست می آورد. با تغییرات بنیادی که صورت گرفته، کلیسا به تدریج فعالیت خود را متوقف نموده و پس از ماجراهای بسیار امروزه این ساختمان  میزبان بسیاری از رویدادهای فرهنگی به ویژه دوسالانه هنرهای معاصر در طول تابستان و همچنین جشنواره های موسیقی کلاسیک و غیره شهر مِل می باشد.

عکس ۶۸.jpg
 کارت پستال کلیسا در سال های اولیه
عکس ۶۹.png
  کلیسای سنت ساوینین شهر مِل - اقتباس از اینترنت

کلیسای سنت هیلر  ( Eglise Saint - Hilaire )

این کلیسا بزرگترین و زیباترین کلیسای شهر بوده و متعلق به پیروان اوانگلیش می باشد. بین قرن ۱۱ و ۱۲  در منطقه احداث شده است. هم اکنون تنها کلیسای فعال منطقه است.  سبک معماری این کلیسا رومان می باشد. ناگفته نماند در بخش جنوبی دپارتمان  دوسر، که شهر مِل در آن قرار گرفته، منطقه پروتستان نشین است. نکته دیگر تاریخی این است که پروتستان ها  در قرن  ۱۶ و ۱۷  به گونه ای مخفیانه دینداری می گردند و عبادتگاه های آنها علنی نبود. وجود صدها آرامستان های کوچک که در مکان های دور از چشم همگان درست شده ، شاهد این دوران پرتنش مذهبی می باشد.

عکس ۷۰ جدید.jpg

نمای داخلی کلیسای سنت هیلر
عکس ۷۴.jpg
دفتر یادبود کلیسای سنت هیلر

کلیسای سنت پی یر  (Eglise  Saint - Pierre )

این کلیسا که از نظر بزرگی دومین کلیسای شهر بوده، در سال ۹۵۰ میلادی احداث گردیده است . امروزه فقط به عنوان یک اثر باستانی  مورد استفاده می باشد.  از نظر تاریخی این کلیسا همزمان با مناره شهرستان سمنان احداث شده است.  جلوی ساختمان کلیسا حیاط  زیبایی وجود دارد، که ستون یادبود کوچکی در گوشه آن دیده می شود. در چهارطرف این ستون یادبود اسامی سربازنی که در جنگ گشته شده و متعلق به این شهر بوده اند حکاکی شده است.  در مجاورت کلیسا آرامستان عمومی شهر قرار گرفته است.

عکس ۷۵.jpg

عکس ۷۹.jpg
گورستان عمومی شهر مل در مجاورت کلیسای سنت پی یر

اقدامات ماندگار

مسئولان شهر مٍل  اقدام های جالبی انجام داده اند که به اقدامات  ماندگار شهرت  دارد . مانند:

جمع آوری آب باران

با توجه به این که منطقه همواره سرسبز بوده و باندازه کافی باران می بارد، لذا مسئولان به جهت حفظ و ازدیاد آب های زیر زمینی، ممانعت از هدر دادن آب لوله کشی شهر و آموزش گام به گام شهروندان پیرامون صرفه جویی در مصرف آب، مصوب نموده اند که تمامی کسانی که دارای حیاط می باشند،  بایستی به گونه ای آب باران سقف منازل را جمع آوری و در روزهای بعد برای آبیاری باغچه ها از آن استفاده کنند.  ای کاش اجرای این کار در کشور کم آب ایران  قانوناْ ،اجباری و الزامی می شد.

عکس ۸۰.jpg
جمع آوری آب باران سقف در منازل  مسکونی

کاشت سبزیجات

شهرداری به جهت آشنایی کودکان با نحوه تولید محصولات کشاورزی، استفاده بهینه از فضای سبز شهری، کمک در امر افزایش تولید و در نهایت حمایت از شهروندانی که توان خرید سبزیجات تازه را نداشته باشند، اقدام به کاشت سبزیجات و صیفی جات در میدان ها و معابرعمومی نموده است. براستی باید در مقابل  این کار ارزنده مسئولان شهر مِل سر تعظیم فرود آورد.

عکس ۸۱.jpg
 سبزیکاری در فضای وسط میدان شهر مل
عکس ۸۲.jpg
 برداشت سبزیجات توسط شهروندان

کاشت درختان و گیاهان

به جهت آشنایی شهروندان با گیاهان مختلف سراسر جهان، مسئولان  شهری از دیر باز  تمامی گیاهان و درختان پارک ها، خیابانها و اطراف مسیرهای پیاده روی را شناسنامه دار کرده  و با نصب پلاک کوچکی در زیر آن ها  نام گیاه، سال کاشت و از کشوری که آورده شده را نوشته اند.

عکس ۸۳.jpg
نمونه ای از پلاک شناسایی گیاهان داخل پارک ها و معابر عمومی

شهرداری با همکاری کلیسا در برخی معابر عمومی شهر، جعبه های مطبق کوچک فلزی با درب شیشه ای  بر روی پایه فلزی نصب نموده، که به عنوان کتابخانه های کوچک مورد استفاده شهروندان  قرار می گیرد.  هر شهروندی که مایل باشد هر نوع  کتاب اضافی که درخانه خود دارد  برای استفاده دیگران در داخل این کتابخانه قرار می دهد و یا آن که هر کتابی را که دوست دارد می تواند با خود ببرد.

عکس ۸۴.jpg
کتابخانه کوچک در معابر عمومی
عکس ۸۵.jpg
 ریل راه آهن که تبدیل به جاده پیاده روی   شده است

جاده پیاده روی

در دوران گذشته بدلیل وجود معادن، خط راه آهن از اطراف شهر و مناطق جنگلی عبور می کرده، که در سال های اخیر با جمع آوری  خطوط راه آهن، محل آن به جاده پیاده روی تبدیل گردیده است. این جاده بسیار طولانی و بیش از ۲۰ کیلومتر می باشد، که مقدار  ۸ کیلومتر آن از داخل شهر مِل می گذرد. تمامی درختان دوطرف این جاده پیاده روی  دارای  پلاک شناسایی می باشند. از آنجا که  در دوران کهن زایران برای اجرای مراسم مذهبی به جنوب فرانسه می رفتند و شهر مِل  نیزدر مسیر آن ها بوده، لذا مکان هایی برای استراحت زایران وجود داشته که امروزه  ترتیبی داده شده تا چنانچه گردشگری شب در این مسیر بود، بتواند شبی را در آن به رایگان  استراحت کند.

عکس ۸۶.jpg
 کلبه اقامت موقت و رایگان  گردشگران در مسیر جاده پیاده روی

سایر ساختمان های تاریخی

از دیگر ساختمان های بجای مانده از دوران کهن می توان به ساختمان بازار سرپوشیده، ساختان شهرداری، ساختمان دادگستری و ساختمان دارایی  اشاره نمود.

عکس ۸۷.jpg
عکس ۹۱.jpg
 بازار سرپوشیده شهر مِل

سوغاتی برای شکموهای گروه

در این سفر خواستم بیشتر با غذاهای محلی آشنا بشم و ببینم با ذایقه من چقدر متفاوت است.  چون بیشترین زمان اقامتم در کنار ساحل و شهرهای ساحلی بود ، لذا همه به من خوردن صدف را پیشنهاد کردند. که نه تنها پسندیدم بلکه خوردن آن را به دوستان نیز توصیه می کنم. در زبان پارسی صدف ( گوش ماهی )  به پوستهٔ سخت کلیه نرم تنان دریایی شامل  دوکفه ای ها و شکم پایان  و همچنین  پوسته حلزون ها گفته می شود.  بدلیل آن که جنس آن سخت و سیلیکاتی بوده،  خوردنی نیست بلکه جانور داخل آن  قابل خوردن می باشد. صدف انواع و اقسام متفاوتی دارد که هر کدام را باید به گونه ای  متفاوت آماده کرد و میل نمود.

عکس ۹۲.jpg

عکس ۹۴.jpg
 صدف دو کفه ای  که باید خام وبا کمی لیموترش میل نمود

خواص صدف خوراکی

صدف سرشار از روی بوده  که این ماده برای ساخته شدن تستسترون ضروری است. ماده دوپامین  موجود در صدف تمایل جنسی افراد را افزایش می دهد.  اگر می خواهید همواره پوستی صاف و جوان داشته باشید  با خوردن منظم صدف سطح کلاژن پوست  خود را حفظ کنید.  قند موجود درصدف برای درمان ضایعات نخاعی موثر باشد.

عکس ۹۶.jpg
شاخک و دست و پای خرچنگ ها  بخارپز آماده
عکس ۹۷.jpg
خورشت تهیه شده از صدف  سیاه

میکس غذاهای ایرانی  با خوراک های دریایی

برای این که تعدادی از افراد همسفرمان  مایل به خوردن  صدف نبودند، لذا تصمیم گرفتیم  خوراک  صدف را با برخی خوراک های ایرانی  میکس کنیم،  که این کار بسیار هم  خوب جواب داد .

عکس ۹۸.jpg
 عدس پلو با خورشت صدف
عکس ۹۹.jpg
سالاد فصل
عکس ۱۰۰.jpg
سالاد ویژه کامل ویژه گیاهخوران

منابع

۱ -  سایت  جزیره  ری         به آدرس                     de.iledere.com

۲. -  سایت شهر آرسیی  به آدرس                            46.3002064-1.3940593 (www.google.fr)