راهنمای سفر به فرانسه؛ هزینه‌ها، رفت‌وآمد و نکات ضروری

4.7
از 3 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
چطور فرانسه را به دلخواه خودمان بگردیم؟
14 بهمن 1401 08:00
1

راهنمای سفر به فرانسه بهترین چراغ راه سفر شماست؛ زیرا در بین ایرانی‌ها، این کشور نسبت به مقاصدی مثل ترکیه و امارات و ارمنستان، مسافران کمتری دارد و به ندرت افرادی را پیدا می‌کنید که اطلاعات به‌روز و تجربیات کاربردی از سفر به فرانسه در اختیارتان قرار دهند. البته مسافرانی که با تور فرانسه از این سرزمین شش‌ضلعی دیدن می‌کنند، کارشان راحت‌تر است؛ زیرا از راهنمایی افراد مجرب برخوردار می‌شوند. اما بازهم چیزهایی هست که همه مسافران باید بدانند.

طبیعتاً افرادی هم که سفر به فرانسه بدون تور را تجربه می‌کنند یا برای بار اول به فرانسه می‌روند، دغدغه‌های بسیار بیشتری دارند و به دنبال منبعی هستند که ضمن جامع بودن، اطلاعات موثقی از آخرین شرایط این کشور در اختیارشان قرار دهد و موضوعات مختلفی مثل انواع گردشگری، نحوه اقامت، رفت‌وآمد و هزینه مسافرت به فرانسه را پوشش دهد.

در این مطلب از لست‌سکند، بنا بر این است که هر چیزی که از ابتدا تا انتهای سفر به فرانسه نیاز دارید را به ترتیب برایتان روشن کنیم. بنابراین، این راهنمای سفر به فرانسه بر اساس خط زمانی سفر شما تنظیم شده است.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند
آشنایی با فرانسهشهرت فرانسه در سطح جهانطبیعت فرانسهموقعیت استراتژیک فرانسههنر، تاریخ و فرهنگ فرانسهبهترین زمان سفر به فرانسهپربازدیدترین زمان سفر به فرانسهارزان‌ترین زمان سفر به فرانسهفصول نسبتاً کم‌بازدید فرانسهاخذ ویزای فرانسه چگونه است؟روش سفر به فرانسهسفر زمینی به فرانسهسفر هوایی به فرانسهرفت‌وآمد برون‌شهری در فرانسهرفت‌وآمد برون‌شهری با قطاررفت‌وآمد برون شهری با هواپیمارفت‌وآمد برون‌شهری با اتوبوسرفت‌وآمد برون‌شهری از مسیرهای دریاییرفت‌وآمد برون‌شهری با ماشین اجاره‌ایرفت‌وآمد عمومی در فرانسهمترو فرانسهاتوبوس شهری فرانسهتاکسی فرانسهتراموا فرانسهانواع روش اقامت در فرانسههتل‌های فرانسهکمپینگ در فرانسهخانه‌های روستایی در فرانسهاز غوغای خیابانی فاصله بگیریدشماره تلفن‌های اضطراری فرانسه را یاد بگیریداز ساعت کاری جاذبه‌ها و رستوران‌ها مطلع شویدکمی فرانسوی یاد بگیریدمراقب جیب‌هاتان باشید

آشنایی با فرانسه

قبل از اینکه پیچ‌وخم‌های سفر به فرانسه را برایتان باز کنیم، قدم اولِ راهنمای سفر به فرانسه را به آشنایی با این کشور اختصاص می‌دهیم و مختصر اطلاعاتی از دلایل اصلی محبوبیت آن می‌نویسیم. هرچند شاید بیشترتان فکر کنید که جذابیت مقصد رمانتیکی مثل فرانسه به قدری چشم‌گیر است که نیازی به اثبات و توصیف ندارد؛ اما با توجه به گوناگونی سلیقه‌ها، خواندن این قسمت خالی از لطف نیست؛ چراکه هرچه بیشتر از گیرایی‌های این کشور بدانید در انتخاب جاهای دیدنی فرانسه، موفق‌تر خواهید بود.

Map-Paris-2-Copy-6-1024x1024.jpg
جاذبه‌های فرانسه در یک نگاه

شهرت فرانسه در سطح جهان

فرانسه آرزوی دل هر کسی است که تا به حال پا به اروپا نگذاشته است. هر کدام از ما حداقل یکبار خود را در قاب رمانتیک برج ایفل و تراس کافه‌های کوچه‌پس‌کوچه‌های پاریس تصور کرده‌ایم. مردمان بسیاری از شرق و غرب جهان فرانسه را پاتوق خود کرده‌اند و برای قدم زدن دوباره در شانزه‌لیزه و چشم دوختن به معماری این شهر لحظه‌شماری می‌کنند. آمار بازدید گردشگران از فرانسه، در سال 2019 به طرز عجیبی اوج گرفت و مرز 89 میلیون نفر را هم رد کرد.

bf3b5702554e8ee0cdbf64fc718c0c33.jpg
جمعیت گردشگران فرانسه

طبیعت فرانسه

فرانسه از کوه‌های سفید‌پوش، دریا و دشت، هیچ کم ندارد. جالب توجه است که فقط 30 درصد از آمار گردشگری در فرانسه به توریست‌های خارجی این کشور تعلق دارد و 70 درصد مابقی‌، مسافرت‌های داخلی این کشور است، به عبارت دیگر، طبیعت فرانسه به حدی دلنشین و متنوع است که خود فرانسوی‌ها هم از گشت‌وگذار در آن خسته نمی‌شوند. گویی طبیعت و انسان دست به دست هم داده‌اند که سراسر این کشور را بیارایند. همچنین آب‌وهوای فرانسه هم به قدر کافی جذاب است؛ در این باره در قسمت بهترین زمان سفر به فرانسه بیشتر توضیح می‌دهیم.

04_FranceNaturalWonders__MontBlanc_shutterstock_583565323.jpg
طبیعت فرانسه

موقعیت استراتژیک فرانسه

فرانسه درصد خاصی از محبوبیت گردشگری‌ خود را به موقعیت جغرافیایی مهمش مدیون است. عده کثیری از جمعیت اروپا، این مقصد مهم را برای تفریحات و تعطیلاتشان گزینه‌ای بس ایده‌آل می‌یابند. این درحالیست که گردشگران خاورمیانه و مشرق زمین که به آشنایی با فرهنگ مردم مختلف اروپا علاقه دارند، در برخی فصول می‌توانند فرهنگ‌های مختلف اروپا را در سفر به فرانسه خلاصه کنند. زیرا در سال، میلیون‌ها نفر از کشورهای مختلف اروپا به فرانسه می‌آیند. همچنین ایرانی‌ها بعد از چند روز اقامت در این کشور، می‌توانند به سایر کشورهای اروپا هم سر بزنند.

هنر، تاریخ و فرهنگ فرانسه

شهرها و روستا‌های فرانسه از هر دوره تاریخ در خود ردی دارند. کسی که هدفش از ثبت‌نام در تور اروپا، سفر به اعماق تاریخ است، در کمتر مقصدی مثل فرانسه می‌تواند با تاریخ اروپا آشنا شود. از دوران شوالیه‌ها، انقلاب فرانسه و ناپلئون گرفته تا جای چکمه نازی‌ها در پاریس، چیزهای تاریخی زیادی برای دیدن وجود دارد. تعداد موزه‌های فرانسه سر به فلک می‌کشد و از 1000 عدد هم عبور می‌کند که 130 موردش در پاریس است. اما در این بین، برای توصیف هنر و دیدنی‌های فرانسه هم کافیست فقط نام موزه لوور پاریس را بیاوریم.

معماری فرانسه.jpg
معماری فرانسه

بهترین زمان سفر به فرانسه

عموماً نمی‌توانیم بگوییم که بهترین یا بدترین زمان برای سفر به فرانسه کدام است. هر ماه از سال با سلیقه خاصی سازگار است و فرانسه هم از آن کشورهایی است که فارغ از شرایط آب‌وهوایش، در هر فصلی، مزایا و معایب خودش را دارد. از این رو در ادامه بهترین زمان سفر به فرانسه را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنیم تا انتخاب شما بیشترین سازگاری را با سلایق و شرایط شما داشته باشد.

پربازدیدترین زمان سفر به فرانسه

اوج بازدید از فرانسه در ماه‌های ژوئن تا آگوست صورت می‌گیرد که با ماه‌های تیر تا شهریور مصادف است. آب‌وهوای فرانسه در این فصل در بهترین حالت ممکن است و گل‌های رنگارنگ، به این کشور حال‌وهوایی پرطراوت می‌بخشد. گرمای تابستان فرانسه عموماً از 16 تا 23 درجه سلسیوس متغیر است و به همین دلیل نمی‌توانیم دما را مانعی جدی برای خوش‌گذرانی تلقی کنیم.

شلوغی فرانسه در تابستان، باعث می‌شود که قیمت‌ هتل و مراکز مختلف به بالاترین حد خود برسد. از طرفی، ازدحام گردشگران به حدیست که مجبور می‌شوید برای عکس انداختن از مونالیزا، سیلی از جمعیت را کنار بزنید. اما نگران نباشید زیرا ساعت کاری در جاهای دیدنی فرانسه در این فصل بیشتر می‌شود و به جز لوور پاریس، 130 موزه دیگر هم هستند که می‌توانید در بینشان جاهای خلوت‌تر را هم پیدا کنید.

صف در موزه لوور پاریس.jpg
صف موزه لوور در فصل پربازدید فرانسه

ارزان‌ترین زمان سفر به فرانسه

همه می‌دانیم که فرانسه هرگز مقصد ارزانی نبوده و نیست. با این حال، اگر هزینه مسافرت به فرانسه برایتان مهم است، باید بین ماه‌های آذر تا بهمن به فکر خرید تور پاریس باشید. زیرا بازار داغ گردشگری در این کشور با رسیدن زمستان سرد می‌شود و هیاهوی گردشگران به طرز چشمگیری می‌خوابد و قیمت‌ها از روند صعودی‌شان دست می‌کشند؛ اما جذابیت‌های گردشگری این کشور در زمستان همچنان برقرار است. خصوصاً اگر طرفدار اسکی سواری در آلپ باشید.

قیمت بالای اسکی می‌تواند تنها دلیل صرف‌نظر از رفتن به آلپ باشد؛ اما اگر شرایطش را دارید، حتماً به روستاهای آلپی فرانسه سر بزنید تا از عکاسی مناظر بی‌نظیر آن لذت ببرید. جدا از علاقه‌مندان طبیعت، کسانی که می‌خواهند در شهرهای فرانسه گشت و گذار کنند هم تجربه خوبی خواهند داشت. در هر خیابانی از پاریس زمستانی، بوی قهوه شما را به فکر یک کافه‌گردی تمام‌عیار خواهد انداخت، همچنین حال‌وهوای کریسمس پاریس، گردشگران بسیاری را ترغیب می‌کند که زمستان را برای سفر به فرانسه انتخاب کنند.

687d48e3-cd9a-4ac0-9418-9f895e9540e4.jpg
زمستان فرانسه

فصول نسبتاً کم‌بازدید فرانسه

هوای فرانسه در فصل‌های معتدل سال بسیار دلپذیر است. در بهار، دمای فرانسه بین 12 تا 20 درجه سلسیوس تغییر می‌کند و طبیعتش غرق در شکوفه و رنگ سبز می‌شود. اگرچه در این فصل جمعیت توریست‌ها به اندازه زمستان پایین نمی‌آید؛ اما نسبت به فصل تابستان، خلوتی بیشتری در فرانسه حاکم است، ضمن اینکه آب‌وهوا دلپذیر است و تورهای پیاده‌روی بسیاری برگزار می‌شود. بنابراین بازار تور نوروزی فرانسه در ایران محبوب می‌شود.

به جز بهار، پاییز هم بهشت عکاسان در پاییز است. دمای 2 تا 8 درجه‌ای و بارش‌های این فصل از خیل جمعیت گردشگران تابستانی کم می‌کند و ساعت‌ کاری جاذبه‌ها هم کاهش می‌دهد. با این حال، به دلیل خلوتی بیشتر، شما راحت‌تر می‌توانید آثار موزه‌ها را تماشا کنید و از تخفیفات فصل کم بازدید هم بهره‌مند شوید. ضمن اینکه در پاییز هیاهوی فستیوال‌های فرانسه زبان‌زد عام و خاص است.

GettyImages-585761726-f8650b67c8ad4f48919f1c0e66a67f7f.jpg
پاییز فرانسه

اخذ ویزای فرانسه چگونه است؟

مهم‌ترین اولویت راهنمای سفر به فرانسه، بعد از اقدام جدی برای رفتن به این کشور، اخذ ویزا است. همه شهروندان ایران برای بازدید از این سرزمین باید ویزای شنگن بگیرند. با ویزای شنگن فرانسه حداکثر تا 90 روز می‌توانید در این کشور بگردید.

صادقانه بگوییم، اخذ ویزای توریستی فرانسه نسبت به سایر کشورهای اروپایی سخت‌تر است و احتمال قبولی کسانی که برای اولین بار ویزای شنگن می‌گیرند، در شنگن فرانسه بسیار بسیار کم است. ولی ویزای فرانسه آسانی‌هایی هم دارد؛ مثلا برای اخذ ویزای فرانسه نیازی به سند ملکی نیست. مدارکی که برای ویزای شنگن فرانسه باید داشته باشید به طور کلی به شرح زیر است:

  • فرم درخواست ویزای فرانسه
  • رسید پرداخت هزینه‌های درخواست (حدود 130 یورو)
  • مدارک رزرو و برنامه سفر
  • پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار
  • چند قطعه عکس (حداکثر برای شش ماه گذشته)
  • مدارک بیمه مسافرتی
  • مدرک تمدن مالی (300 میلیون تومان)
French-Schengen-Visa-Interview-scaled.jpg
ویزای فرانسه

دو نکته مهم را در اخذ ویزای توریستی فرانسه به خاطر داشته باشید: اول اینکه قبل از درخواست ویزا از مراجع معتبر در مورد مدت زمان مورد نیاز برای صدور ویزا اطلاعات کسب کنید تا در برنامه‌ریزی سفرتان دچار مشکل نشوید؛ دوم، سابقه سفر (سفرهای خارجی که در 3 سال گذشته داشته‌اید) در روند اخذ ویزای توریستی فرانسه بسیار کمک‌حالتان خواهد بود.

روش سفر به فرانسه

هرچند برای انتخاب روش سفر به فرانسه باید قبل از ویزا اقدام کنید و از بلیطتان به عنوان یک برگ‌ برنده در اخذ ویزا استفاده کنید، اما از آن‌جایی که عناوین راهنمای سفر فرانسه را بر اساس خط زمانی سفر چیده‌ایم، نکات مربوط به ویزا را اول گفتیم. اگر سفر به فرانسه بدون تور را تجربه می‌کنید، دائما باید گوش به زنگ قیمت‌ها و بلیط‌های فرانسه باشید. برای سفر به فرانسه دو راه زمینی و هوایی پیش‌روی شماست که شرایط هر یک از آن‌ها به شرح زیر است:

سفر زمینی به فرانسه

 برای سفر زمینی به فرانسه می‌توانید از قطار استفاده کنید و پس از رسیدن به استانبول به فرانسه بروید. اگر هم بخواهید با ماشین به فرانسه بروید باید اول از همه، زیروبم جهانگردی با خودرو شخصی را بدانید. اما پیشنهاد این راهنمای سفر به فرانسه این است که از چنین سفر سختی صرف نظر کنید، زیرا فاصله تهران تا پاریس حدود 5200 کیلومتر است و رانندگی این مسیر حداقل 56 ساعت زمان می‌برد. اگر می‌خواهید تجربیات شخصی کسی را بشنوید که در سال‌های اخیر با ماشین شخصی به کشورهای مختلف اروپا مثل فرانسه و اسپانیا رفته است، می‌توانید به پادکست دور اروپا با پژو ۲۰۷ در ۸۰ روز رادیو ماجرا سر بزنید.

سفر هوایی به فرانسه

سفر هوایی به فرانسه معمول‌ترین روش سفر به این کشور است. برخلاف مقاصدی مثل اسپانیا که پرواز مستقیم ندارند، پرواز مستقیم فرودگاه امام خمینی به فرودگاه شارل‌دوگل است که حدود 6 ساعت به طول می‌انجامد. اگر هم با پروازهای غیرمستقیم به فرانسه بروید در یکی از مقاصد ترکیه، قطر و امارات توقف خواهید داشت که در این بین ترکیه از همه بهتر است؛ زیرا حدود 7:30 ساعت در مسیر خواهید بود، اما در قطر و امارات سفر شما چند ساعت بیشتر طول می‌کشد. البته تمام این ساعاتی که گفتیم میانگین است و باید مدت زمان توقف را هم به آن اضافه کنید.

gettyimages-1169804794.jpg
پرواز به فرانسه

رفت‌وآمد برون‌شهری در فرانسه

دیدنی‌های فرانسه فقط به شهر پاریس محدود نیست و قبل از سفر حتماً نیم‌نگاهی به جاذبه شهرهای دیگر در این کشور داشته باشید. اگر می‌خواهید درست مثل شهروندان فرانسه از تمام راه‌وچاه سفر داخلی در این کشور آگاه شوید، باید از مزایا و معایب هر یک از روش‌های این کار با خبر باشید. در ادامه 5 روش اصلی سفر شهر به شهر در فرانسه را با ذکر قیمت و دامنه دسترسی توضیح می‌دهیم.

رفت‌وآمد برون‌شهری با قطار

فرانسه یکی از فراگیرترین خطوط راه‌آهن در غرب اروپا را دارد و شرکت ملی راه‌آهن فرانسه «SNCF» خدمات رفت‌وآمد آسان، سریع و مؤثر را برای گردشگران و مردم فرانسه به عمل می‌آورد. قطارهای پرسرعت فرانسه می‌توانند سرعتشان را به 300 کیلومتر بر ساعت برسانند. خط این راه‌آهن، پاریس را از شمال به شهر لیل، از شرق به استراسبورگ، از جنوب به دو شهر مارسِی و مدیترانه و از جنوب غربی و غرب به مرز اسپانیا و بوردو وصل می‌کند.

خرید بلیط قطار در فرانسه بسیار راحت‌تر از چیزی است که فکرش را بکنید و به هیچ‌وجه ضعف در زبان فرانسوی شما را در بلیط گرفتن محدود نمی‌کند، زیرا این کار هم از طریق سایت‌های چندزبانه امکان‌پذیر است، هم از طریق دستگاه‌های بلیط فروشی در ایستگاه‌ها. قیمت بلیط قطار نیز به کلاس بلیط، نوع قطار و مقدار شلوغی و طول مسیر بستگی دارد، اما مثالی می‌زنیم که حدود آن برایتان روشن شود. خرید بلیط قطار پرسرعت فرست کلاس از پاریس‌ به نیس، حدود 25 تا 45 یورو هزینه دارد و اگر بخواهید با قطار معمولی بروید، بلیط‌های ارزان‌تری هم هست.

xeurostar-train-gare-du-nord-800-2x1.jpg.pagespeed.ic.fY8b5DMi-C.jpg
قطارهای فرانسه

رفت‌وآمد برون شهری با هواپیما

قبل از شرح جزئیات پروازهای داخلی فرانسه، لازم است به این نکته اشاره کنیم که این کشور، پروازهایی را که مسیر راه‌آهنشان کمتر از 2.5 ساعت زمان می‌برد را حذف کرده است. ساده‌ترین و سریع‌ترین روش رفت‌وآمد در فرانسه، معمولاً در کمتر از 1.5 ساعت شما را در سراسر این کشور جابه‌جا می‌کند. بنابراین زمان زیادی برای گشت‌وگذار در شهرهای فرانسه خواهید داشت. درصورتی‌که هزینه مسافرت به فرانسه برایتان مهم است باید آمادگی هزینه‌های بیشتر را داشته باشید. قیمت بلیط پرواز از پاریس به نیس در کمترین حالت از 45 یورو شروع می‌شود و به طور میانگین 80 یورو است. 

رفت‌وآمد برون‌شهری با اتوبوس

مزیتی که رفت‌وآمد برون‌شهری با اتوبوس در فرانسه دارد، دسترسی راحت آن به مناطقی است که راه‌آهن و فرودگاه ندارند. برای مثال، دسترسی به بسیاری از نقاط ساحلی در فرانسه با قطار امکان‌پذیر نیست و برای دسترسی به شهرهای دور، اتوبوس یکی از بهترین گزینه‌های رفت‌وآمد در فرانسه است. یکی دیگر از مزایای استفاده از اتوبوس، قیمت پایین آن است، مثلا برای طی کردن مسافت پاریس تا نیس به طور میانگین 22 یورو بابت هزینه بلیط باید بپردازید.

bus-travel.jpg
اتوبوس‌های بین‌شهری فرانسه

رفت‌وآمد برون‌شهری از مسیرهای دریایی

جزایر ساحلی فرانسه از طریق کشتی‌های مسافربری دردسترس هستند و اگر به مناطق کوت دازور و برتاین فرانسه سفر کنید، احتمالاً هوس کنید با کشتی، از جزایر این مناطق هم دیدن کنید. این کشتی‌ها با شرکت‌های محلی کار می‌کنند و معمولاً قیمت خدماتشان فصل‌به‌فصل تغییر می‌کند. اگر سفر به فرانسه را در زمستان تجربه می‌کنید باید بدانید که برخی از مسیرهای مسافربری دریایی در این فصل، محدود یا حذف می‌شوند. از طرفی در فصول پربازدید فرانسه سعی کنید حتماً صندلی خود را در کشتی مسافربری از قبل رزرو کنید.

رفت‌وآمد برون‌شهری با ماشین اجاره‌ای

لذت رانندگی در فرانسه فراتر از حد تصور است، خصوصاً اگر از آن راننده‌هایی باشید که اهل توقف و عکاسی در طول مسیر هستند. اما زمان‌هایی هم هستند که بهتر است قید رانندگی در فرانسه را بزنید، مثلا در فصول پربازدید، رانندگی در شهرهای بزرگ و مناطق ساحلی فرانسه ممکن است، کاملاً طاقت‌فرسا باشد. از طرفی عواملی مثل گرفتن گواهینامه بین‌المللی، پرداخت عوارض، جریمه‌شدن، هزینه بنزین و اجاره ماشین دست به دست هم می‌دهند تا رای بیشتر توریست‌ها را از اجاره خودرو در این کشور بزنند. در هر صورت، شرایط و نکاتی برای اجاره ماشین در فرانسه وجود دارد که در این قسمت از راهنمای سفر به فرانسه 3 موردشان را می‌آوریم:

  1. برای اجاره خودرو در فرانسه باید حداقل 21 سال سن داشته باشید.
  2. رانندگانی که در فرانسه خودرو اجاره می‌کنند، باید حداقل 1 سال سابقه رانندگی داشته باشند.
  3. هزینه اجاره خودرو در فرانسه از روزی 80 یورو شروع می‌شود.
Family-Road-Trip-Vacation.jpg
ماشین اجاره‌ای در فرانسه

رفت‌وآمد عمومی در فرانسه

هرچند کمتر کسی از پیاده‌روی در شهرهایی مثل پاریس خسته می‌شود و هر نقطه‌ای از این شهر دیدنی‌های خودش را دارد؛ اما گردشگران برای اینکه فرصت بازدید از اماکن دیدنی بیشتر را از دست ندهند، باید فکری به حال رفت‌وآمدشان در این شهر داشته بکنند تا در سریع‌ترین حالت ممکن به هرجایی که می‌خواهند دسترسی داشته باشند. از طرفی، هزینه‌های رفت‌وآمد درون‌شهری در فرانسه نیز برای خیلی از شما سوال برانگیز است، از این رو در این بخش از راهنمای سفر به فرانسه هر چیزی را که برای رفت‌وآمد عمومی در این شهر نیاز داشته باشید را داریم.

مترو فرانسه

ساده‌ترین راه برای رفت‌وآمد در شهرهایی مثل پاریس، لیل، لیون، مارسی، رن و تولوز مترو است. از آن‌جایی که پاریس شلوغ‌ترین شهر در بین مواردیست که نام بردیم، احتمالاً راه نجاتی از ترافیک‌های سنگین در این شهر باشد. مترو این شهر حدود 16 خط دارد و برای پیدا کردن ایستگاه‌های آن کافیست تابلوی بزرگ «M» در خیابان‌ها را رصد کنید. 303 ایستگاه مترو در پاریس باعث شده است که در هر نقطه‌ای از این شهر مترو دم دستتان باشد. قیمت بلیط مترو پاریس نیز 1.9 یورو است. اما اگر از پکیج بلیط 10 سفری استفاده کنید این رقم را تا 1.6 یورو هم می‌رسد. اگر می‌خواهید از مترو سایر شهرهای فرانسه استفاده کنید جزئیات هر یک به شرح زیر است:

  • مترو لیل: این مترو دو خط و 60 ایستگاه دارد و تراموای آن به عنوان یک مکمل مترو فعالیت دارد.
  • مترو لیون: متروی این شهر دارای 4 خط و 40 ایستگاه است.
  • مترو مارسی: مترو مارسی 23 کیلومتر مسیر دارد که به 2 خط و 29 ایستگاه تقسیم می‌شود.
  • مترو رن: رن، مترویی با 28 ایستگاه و دو خط دارد که 23 ایستگاه را تحت پوشش قرار می‌دهند.
  • مترو تولوز: این مترو 37 ایستگاه دارد که در دو خط تقسیم شده‌اند.
article-france-paris-metro-commuters.jpg
مترو فرانسه

اتوبوس شهری فرانسه

اگرچه مترو سریع‌تر است و درگیر ترافیک نمی‌شود، اما پیشنهاد راهنمای سفر به فرانسه ما این است که برای تماشای هرچه بیشتر فضای دلنشین شهرهای فرانسه، به سراغ وسایل نقلیه‌ای مثل اتوبوس بروید تا از پنجره‌های آن یک دل سیر مناظر شهر را تماشا کنید. برای تجربه بهترین اتوبوس‌سواری زندگیتان،ض کافیست سوار خط 72 اتوبوس پاریس شوید تا از کنار برج ایفل و بسیاری از دیدنی‌های فرانسه عبور کنید. لازم به ذکر است که قیمت بلیط اتوبوس‌های عمومی فرانسه هم درست مثل متروی آن حدود 1.9 یورو است و این هزینه ممکن است در شهرهای مختلف کمی تفاوت داشته باشد.

paris-bus.jpg
اتوبوس‌های عمومی در فرانسه

تاکسی فرانسه

اگر در هر شهری از فرانسه، به جز پاریس، سفر می‌کنید، تاکسی یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید داشته باشید. اما اگر در پاریس هستید، این نکته را در نظر داشته بگیرید که بعد از لندن، این شهر پرترافیک‌ترین و شلوغ‌ترین شهر اروپا است و با تاکسی، خود را بیش از حد درگیر این ترافیک‌ها می‌کنید. زیرا میانگین سرعت رانندگی در پاریس 15 کیلومتر بر ساعت است.

با تمام این تفاسیر، با بیش از 18 هزار تاکسی که در پاریس مشغول به کارند، پیدا کردن ماشین در هر نقطه‌ای از پایتخت فرانسه به هیچ وجه کار دشواری نیست، مخصوصاً اگر از اپلیکیشن‌های بین‌المللی تاکسی آنلاین استفاده کنید. این را هم اضافه کنیم که هزینه ورود به تاکسی در تمام شهرهای فرانسه تقریبا 2 یورو است و بابت هر  کیلومتر مسیر از 1 تا 2 یورو باید بپردازید.

paris-taxi-sign-night-arc-de-triomphe-800-2x1.jpg
تاکسی‌ پاریس

تراموا فرانسه

تراموا نیز یکی از وسایل نقلیه پرطرفدار در فرانسه است که مجموعاً 700 کیلومتر مسیر دوطرفه در 30 شهر فرانسه دارد. این مسیرها با 1200 تراموا، روزانه 3 میلیون نفر را در کشور فرانسه جابه‌جا می‌کنند. با بلیط مترو می‌توانید از تراموا هم استفاده کنید و اگر قرار است قسمتی از مسیر را با مترو و قسمتی را با تراموا بروید، حداکثر 1.5 ساعت زمان دارید که خود را از ایستگاه مترو به تراموا برسانید تا بتوانید برای هر دوی این موارد از یک بلیط استفاده کنید.

tram-orleans-france.jpg
تراموا فرانسه

انواع روش اقامت در فرانسه

یکی از دغدغه‌هایی که در سفر به فرانسه بدون تور همراه شماست، انتخاب محل اقامت است. بدیهیست که کشوری مثل فرانسه، با چنین آمار بالایی از گردشگران خارجی، فکر تأمین هتل را هم کرده باشد؛ پس جای نگرانی نیست. به شرطی که با انواع و اقسام روش اقامت در این کشور آشنایی داشته باشید. اقامت در فرانسه را بر حسب خدمات و امکانات و ویژگی‌هاشان می‌توانیم به چند زیر گروه تقسیم کنیم که جزئیات هر یک از آن‌ها به شرح زیر است.

هتل‌های فرانسه

در فرانسه حدود 18 هزار هتل وجود دارد که 1600 موردشان در پاریس است، با این آمار به راحتی در میابیم که حتماً تنوع خوبی هم در بین این هتل‌ها دیده می‌شود. درست است که تعداد ستاره‌های یک هتل اطلاعات زیادی در مورد امکانات آن به ما می‌دهد، اما ممکن است برخی از این امکانات به درستی کار نکنند، برای همین حتماً از هتل‌های مدنظرتان به دقت بازدید کنید.

میانگین قیمت یک هتل 3 ستاره در فرانسه، شبی 188 یورو است و این مبلغ در هتل‌های 4 ستاره به 290 یورو هم می‌رسد. اگر هم به دنبال یک هتل 5 ستاره در فرانسه باشید به طور میانگین باید 810 یورو برای هر شب اقامتتان کنار بگذارید. البته این قیمت‌هایی که گفتیم بر اساس پیشنهادهای سایت بوکنیگ است و ممکن است کمی تغییر داشته باشد. در ادامه، برخی از نکات مهم رزرو هتل در فرانسه را داریم:

  • به این نکته نیز توجه کنید که برخی از هتل‌های فرانسه ممکن است سه ماه از فصول کم‌بازدید سال را تعطیل کنند.
  • برخی از هتل‌های مرکز شهر پاریس، ساختمان‌های تاریخی هستند که معمولاً اتاق‌های کوچکی دارند، اگر بزرگی فضای هتل برایتان مهم است سعی کنید دنبال هتل‌های 4 یا 5 ستاره باشید.
  • گرچه هتل‌های حاشیه شهرهای این کشور قیمت بهتری دارند، اما در این راهنمای سفر به فرانسه پیشنهاد می‌کنیم، که از این کار صرف نظر کنید، زیرا ممکن است از نظر زمان و هزینه رفت‌وآمد دچار مشکل شوید.
  • اگر قصد سفر به فرانسه بدون تور را دارید، باید بدانید که رقابت بزرگی برای رزو هتل بین گردشگران این کشور وجود دارد. پس سعی کنید هر چه زودتر هتل مدنظرتان را پیدا کنید.
OYZG5PLW.jpg
نمایی از یک هتل در پاریس

کمپینگ در فرانسه

از آن‌جایی که بسیاری از اروپایی‌ها با ماشین‌ شخصی از فرانسه دیدن می‌کنند، کمپینک یک امر معمول در این کشور است و زیرساخت‌های آن به خوبی فراهم شده‌اند. فضاهای کمپ در فصول گرم سال باز هستند و بابت اقامت از توریست‌ها هزینه دریافت می‌کنند. با چنین اقامتی می‌توانید تا بیشترین حد ممکن به طبیعت دلنشین فرانسه نزدیک شوید و از هم صحبتی با گردشگران سایر کشورهای اروپایی لذت ببرید، اما به خاطر داشته باشید، از آن‌جایی که بیشتر گردشگرانی ایرانی با ماشین به فرانسه سفر نمی‌کنند و امکاناتشان محدود است، این گزینه ممکن است خیلی ایده‌آل نباشد.

00-campervan-at-an-alpine-campsite.jpg
کمپ در فرانسه

خانه‌های روستایی در فرانسه

هرچقدر هم که فرانسوی‌ها سعی کنند فضای شهرهاشان حالت کلاسیک خود را حفظ کند، باز هم اصیل‌ترین المان‌های فرهنگی و حال‌وهوای سنتی آن دستخوش تغییرات دنیای مدرن می‌شود. به همین دلیل اگر سفر به فرانسه بدون تور را تجربه می‌کنید و مضیقه زمانی ندارید، حتماً سعی کنید چند روزی را صرف روستاگردی در فرانسه کنید و از عکاسی و ارتباط با افراد محلی لذت ببرید.

قیمت خانه‌های روستایی که توریست‌ها رزرو می‌کنند، به طور معمول از قیمت هتل‌های این کشور ارزان‌تر است؛ اما توجه داشته باشید که این مبالغ ماه‌به‌ماه تغییر می‌کنند و بسته به شرایط ممکن است تا شبی 200 یورو نیز برسد. همچنین اگر هزینه مسافرت به فرانسه، از دغدغه‌های شماست، حتماً حساب رفت‌وآمد به مناطق روستایی فرانسه را هم داشته باشید.

3575367-chateau-de-saint-paterne-normandy-france.jpg
خانه‌های روستایی در فرانسه

نکات پیشنهادی راهنمای سفر فرانسه

از آن‌جایی که سفر به فرانسه ریزه‌کاری‌های بسیاری دارد، ممکن است بعد از اولین بازدیدتان از این کشور با خود بگویید که کاش قبل از سفر از فلان نکته با خبر بودم. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، در ادامه، چند نکته مهم را خارج از عناوین قبلی راهنمای سفر به فرانسه می‌آوریم تا در شرایط مختلف سفر مفید واقع شود ناگفته نماند که این نکات را با استفاده از بررسی تجربیات مسافران قبلی فرانسه برایتان آورده‌ایم.

از غوغای خیابانی فاصله بگیرید

درست است که فرانسه یک مقصد امن است اما در نظر داشته یکی از اتفاقات کاملاً معمول در این کشور، اعتراضات خیابانی است. این موضوع آنقدر در سطح بین‌المللی شناخته شده است که در اخبار هر کشوری می‌توانید نمونه‌هایی از آن‌ها را ببینید. اگر در هر قسمت از سفرتان شاهد اعتراضات گروه‌های مختلف بودید، سعی کنید زودتر از معرکه خارج شوید و دست از تماشا بردارید.

شماره تلفن‌های اضطراری فرانسه را یاد بگیرید

معروف‌ترین شماره اضطراری جهان 112 است که در فرانسه، سایر کشورهای اروپا و... کاربرد دارد. اگر به کمک پزشکی نیاز داشتید، با شماره 15 تماس بگیرید. برای کمک‌گرفتن از پلیس هم  شماره 17 را به خاطر بسپارید. همچنین برای باخبر کردن آتش‌نشانی هم باید از شماره 18 استفاده کنید. اما از آن‌جایی که شماره 112 تمام شرایط اضطراری را تحت پوشش قرار می‌دهد و به راحتی می‌توانید با کارکنان آن انگلیسی صحبت کنید، در راهنمای سفر فرانسه پیشنهاد می‌کنیم که به به‌خاطر سپردن همین شماره بسنده کنید.

15-SAMU-1024x1024.jpg
تلفن اورژانس فرانسه

از ساعت کاری جاذبه‌ها و رستوران‌ها مطلع شوید

حال که در حال برنامه ریزی سفر به فرانسه هستید، بد نیست نگاهی هم به ساعت کاری جاذبه‌ها و رستوران‌هایی بیندازید که در برنامه سفر شما هستند. به خاطر داشته باشید که روز یکشنبه، روز تعطیلی و استراحت در فرانسه است و ممکن است بسیاری از کافه‌ها و رستوران‌های شهرهای مختلف بسته باشد. البته این موضوع شامل مناطق توریستی مهم نمی‌شود. در هر صورت قبل از بازدید از هر جاذبه‌ای در فرانسه، با یک جست‌وجوی ساده از ساعت کاری‌اش مطمئن شوید تا پشت درهای بسته نمانید.

louvre-muzesi-giris-ucreti.jpg
بلیط موزه لوور

کمی فرانسوی یاد بگیرید

مردم فرانسه عاشق زبانشان هستند و تعصب زیادی درمورد آن از خود نشان می‌دهند. شما نیز کافیست با چند کلمه ارادت خود را به این زبان نشان دهید. هرچه ارتباطتان را بهتر شروع کنید، رفتار فرانسوی‌ها در قدم‌های بعدی مکالمه صمیمانه‌تر خواهد بود. برای این کار کافیست چند کلمه ساده، آشنا و پرکاربرد مثل « بُنژوق » به معنی سلام و «او قو وُآق» به معنی خداحافظ استفاده کنید. همچنین کلمه‌ای جادویی و پرکاربرد در ایران مثل «مِقسی» به معنای تشکر هم در بسیاری از شرایط حس صمیمیت بین شما و مخاطبتان ایجاد می‌کند.

مراقب جیب‌هاتان باشید

اگر در زمان شلوغی به پاریس سفر می‌کنید، چهارچشمی مراقب اشیای گران‌قیمت و اسکناس‌هاتان باشید. در مترو و اتوبوس‌های پاریس جیب‌بری رایج است. همچنین فراموش‌ کردن وسایلتان در رستوران‌ها و کافه‌ها معمولاًمساوی با از دست دادنشان است. بهتر است هر چیزی را که بدان نیاز ندارید، در هتل بگذارید و با باری سبک در شهرهای فرانسه پرسه بزنید. این نکته را  هم گوشزد کنیم که ممکن است برخی از افراد خود را به عنوان راهنمای گردشگری جا بزنند و با فریب توریست‌ها از این طریق، اخاذی کنند. اگر احساس می‌کنید به راهنمای گردشگری نیاز دارید، حتماً از اماکن خدمات گردشگری معتبر راهنمایی بگیرید.

Pickpockets_love_tourists_7.jpg
فرهنگ مردم فرانسه بخشی از راهنمای سفر

سخن آخر

در راهنمای سفر فرانسه سعی کردیم مهم‌ترین سوالات قبل از سفر به فرانسه را در خلاصه‌ترین حالت ممکن پاسخ دهیم و هدف اصلی این بود که برنامه‌ریزی سفرتان دقیق‌تر باشد. از آن‌جایی‌که سالانه 30 میلیون گردشگر از پاریس دیدن می‌کنند، صنعت توریسم این کشور بهترین زیرساخت‌های ممکن را برای مسافران فراهم کرده است و در اکثر مواقع جای نگرانی نیست، اما پیشنهاد می‌کنیم در سفر به فرانسه هیچ‌چیز را برای دقایق آخر نگذارید و از مدت‌ها قبل به فکر رعایت نکاتی باشید که در این راهنمای سفر به فرانسه گفتیم. 

تالیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.