توکیو کجاست؟ از راهنمای کامل سفر تا قوانین عجیب توکیو

4.7
از 38 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
توکیو کجاست؟ راهنمای جامع سفر به توکیو
27 اسفند 1402 11:00
12

توکیو پایتخت ژاپن، شهری که با شنیدن نامش به یاد تکنولوژی، انیمه و تابلوهای نئونی خیابان می‌افتیم، یک کلان‌شهر پرجمعیت و شگفت‌انگیز است که بازدید از، رؤیای بسیاری از سفردوستان است. توکیو شهری است که هر لحظه ممکن است در آن شگفت‌زده شوید و حس کنید که به آینده سفر کرده‌اید. چرا می‌گوییم ژاپن و توکیو، پایتخت آن، یک مقصد معمولی نیستند؟ برای پاسخ به این سؤال و آشنایی با شهر زیبای توکیو، در این مطلب از لست‌سکند، راهنمای جامع سفر به توکیو را در اختیارتان قرار می‌دهیم و شما را با ویژگی‌ها، قوانین، دیدنی‌ها و کارهایی که باید در توکیو انجام دهید، آشنا می‌کنیم.

lastsecond.ir-things-to-do-in-tokyo-poster.jpg

توکیو کجاست؟

شاید برای افرادی که با این شهر آشنا نیستند، این سؤال پیش بیاید که توکیو در کدام کشور است. توکیو در شرق جزیره هونشوی ژاپن واقع شده است و یکی از استان‌های ۴۷ گانه ژاپن به شمار می‌رود. توکیو، پایتخت ژاپن و پرجمعیت‌ترین شهر جهان است. این شهر، مرکز فرهنگ، اقتصاد، صنعت، حمل‌ونقل، مذهب و آموزش ژاپن محسوب می‌شود. شهر توکیو تاریخی بسیار طولانی دارد و یکی از جالب‌ترین و چندفرهنگی‌ترین کلان‌شهرهای خاور دور است؛ جایی که تاریخ کهن به‌شکل کاخ امپراتوری قدیمی و معابد محلی، درست در نزدیکی مراکز اداری مدرن قرار دارند و ترکیبی پیچیده را ایجاد می‌کنند.

توکیو در بخش شمالی خلیج توکیو قرار دارد و در آن آسمان‌خراش‌های مدرن، با پس‌زمینه‌ای از کوه شگفت‌انگیز میتو دیده می‌شوند و منظره‌ای شگفت‌انگیز را ایجاد کرده‌اند. حالا که متوجه شدید توکیو در کدام کشور است و با برخی از ویژگی‌های جغرافیایی آن آشنا شدید، سایر نکات را درباره این شهر با شما به اشتراک می‌گذاریم تا شناخت جامع‌تری از توکیو، پایتخت ژاپن، پیدا کنید.

موقعیت دقیق توکیو روی نقشه

توکیو، شهر شکوفه های گیلاس و کارهایی که باید انجام داد
عکس شهر توکیو، پایتخت ژاپن

فعالیت های پیشنهادی در توکیو

قبل از هر سفر، باید با تفریحات، جاهای دیدنی و کارهایی که باید در مقصد انجام دهید، آشنا شوید تا نهایت لذت را از سفرتان ببرید. این موضوع درباره توکیو کمی  حساس‌تر است؛ زیرا سفر به این شهر، یک سفر آسان و کم‌هزینه نیست و ممکن است دیگر تکرار نشود. در این قسمت به برخی از فعالیت های پیشنهادی در توکیو اشاره می‌کنیم که اغلب توریست‌ها در سفرشان آن‌ها را امتحان می‌کنند، این موارد تنها چند مورد از فعالیت های پیشنهادی در توکیو هستند که بیشتر مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند.

  • بازدید از توکیو دیزنی سی
  • بازدید از نمایش هنر دیجیتال TeamLab Planets
  • بازدید از موزه گیبلی (Ghibli)
  • بازدید از منطقه هارمونیکا یوکوچو (Harmonica Yokocho)
  • بازدید از مجموعه‌های هری پاتر در استودیوی برادران وارنر
  • کاوش در محله دیدنی شیموکیتازاو
  • بازدید از باغ ملی شینجوکو گیون
  • تماشای ورزش کشتی سومو
  • بازدید از معبد گربه خوش‌شانس گوتوکوجی
  • بازدید از معابد آرام و امتحان کردن غذاهای گیاهی در Jiyugaoka
  • کارتینگ در خیابان (Cosplay Go-Karting)
lastsecond.ir-tokyo.webp
محله Shimokitazawa

داستان توکیو از کجا شروع می‌شود؟

شهر توکیو در ابتدا یک دهکده ماهیگیری کوچک به نام ادو بوده است و تاریخ شهر توکیو حدودا به 400 سال قبل برمی‌گردد. این شهر که در ابتدا محلی برای ماهیگیری بوده، کم‌کم شروع به شکوفایی می‌کند. تاریخ توکیو به نام دو مرد گره خورده، توکوگاوا ایه یاسو و امپراتور میجی. ماجرا از این قرار است که در سال 1603 مردی به نام شوگون توکوگاوا ایه یاسو، دهکده ادو (توکیو کنونی) را پایگاه خودش قرار داد. در نتیجه، این شهر به سرعت توسعه یافت و به یکی از بزرگترین شهرهای جهان تبدیل شد که در قرن هجدهم جمعیتی بیش از یک میلیون نفر داشت.

ادو به عنوان مرکز سیاست و فرهنگ ژاپن، در قرن هجدهم به شهری بزرگ با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر تبدیل شد. در تمام این مدت، امپراتور در کیوتو که پایتخت رسمی کشور بود، اقامت داشت. در سال 1869، امپراتور میجی 17 ساله به ادو نقل مکان کرد که یکسال قبل به توکیو (پایتخت شرقی) تغییر نام داده بود. توکیو قبلاً مرکز سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور بود و اقامت امپراتور، آن را به پایتخت امپراتوری هم تبدیل کرد و قلعه سابق ادو به کاخ امپراتوری تبدیل شد.

در نهایت، شهر توکیو تأسیس شد و همچنان تا سال ۱۹۴۳ میلادی پایتخت محسوب می‌شد، البته در ابتدا تقسیم‌بندی‌هایی به شکل شهر توکیو و استان توکیو وجود داشت، اما در این سال این گونه تقسیم‌بندی منسوخ شد و شهر و استان توکیو با یکدیگر ادغام شدند. توکیو پس از نیویورک و لندن، عنوان بزرگ‌ترین پایتخت‌های صنعتی جهان را به دست آورده‌ است.

توکیو، شهر شکوفه های گیلاس و کارهایی که باید انجام داد
عکس توکیو و خیابانهایش

چرا باید به توکیو سفر کنیم؟

به لطف هزاران جاذبه دیدنی، این کلان شهر شلوغ به عنوان یکی از زیباترین و محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان شناخته می‌شود. توکیو، بزرگ‌ترین کلان شهر جهان، به‌خاطر وجود رستوران‌های فوق‌العاده، تقاطع شیبویا، کاخ امپراتوری، شکوفه‌های گیلاس و بازارهایش شهرت دارد. مراکز خرید این شهر شامل مناطق هاراجوکو و آکیهابارا است. توکیو همچنین به‌خاطر ماشین‌های فروش خودکار که در انواع متنوعی وجود دارد، کافه‌های مخصوص گربه‌‌ها، موزه‌ها و مکان‌های مقدس معروف است.

توکیو شهری بسیار شلوغی است که در هر گوشه کنارش تجربه جدیدی پیدا می‌کنید. گردش در این شهر شما را با پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها، تکنولوژی‌ها و خدمات آشنا می‌کند. شما در توکیو چیزهایی خواهید یافت که مشابه آن در هیچ جای دنیا یافت نمی‌شود. تکنولوژی در این شهر حرف اول را می‌زند. البته باید خاطر نشان کرد که تجربه سفر به شهر توکیو تجربه‌ای گرانقیمت است، زیرا این شهر یکی از شهرهای گران برای توریست‌ها محسوب می‌شود.

شهر توکیو با معماری معاصر، بسیار مدرن و جذاب به نظر می‌رسد و بناهای تاریخی و کهنه در شهر بسیار کمیاب هستند. حمل و نقل عمومی در توکیو بسیار تمیز، دقیق و کارآمد است. قطارها و متروی توکیو به عنوان اصلی‌ترین بخش حمل و نقل عمومی فعالیت می‌کنند و در کنار این دو، اتوبوس، مونوریل و واگن برقی به عنوان مکمل فعالیت دارند. توکیو جشنواره‌های هنری، ورزشی و تفریحی متعددی دارد. جشنواره فیلم توکیو که بزرگ‌ترین رویداد سینمایی ژاپن به شمار می‌رود، معمولاً در ماه اکتبر و در دو منطقه توکیو برگزار می‌شود.

nagasaki-machines.webp
دستگاه های فروش خودکار

بهترین زمان سفر به توکیو

برای بررسی بهترین زمان سفر به توکیو، باید به شرایط آب‌وهوایی و جشنواره‌هایی که در این شهر برگزار می‌شوند، توجه داشته باشید. فصل پاییز، اواخر سپتامبر تا نوامبر و فصل بهار، از ماه مارس تا مه، بهترین زمان‌های سال برای سفر به توکیو هستند. ترکیبی عالی از آب‌و‌هوای خوب و پدیده‌های طبیعی منحصربه‌فرد در این ماه‌ها رخ می‌دهد که مسافران را از سراسر جهان به این شهر جذب می‌کند. همچنین در هر دو فصل، جشنواره‌های فرهنگی سرگرم‌کننده و رویدادهای هیجان‌انگیزی برای گردشگران برگزار می‌شود.

  • بهار (مارس تا مه): ممکن است روزهایی در ماه مارس وجود داشته باشد که به یک ژاکت گرم نیاز داشته باشید. توکیو در فصل بهار از گردشگران با آب‌و‌هوای فوق‌العاده پذیرایی می‌کند. ماه مارس هنوز هم می‌تواند کمی سرد باشد. انتظار می‌رود در این ماه، دمای هوا در طول روز حدود 13 درجه سانتی‌گراد باشد و در نیمه شب به 5 درجه سانتی‌گراد برسد. گرم شدن توکیو در ماه آوریل آغاز می‌شود و بالاترین دما در روز به 19 درجه سانتی‌گراد و کمترین مقدار در شب به 10 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. اگرچه بهار و سفر با تور نوروز بهترین زمان برای سفر به توکیو است؛ اما سفر در این فصل معایبی هم دارد. گردشگران می‌توانند انتظار داشته باشند که هوای شهر در طول این فصل، هر ماه حدود 8 یا 9 روز بارانی باشد. علاوه‌بر این، بهار یکی از شلوغ‌ترین زمان‌ها برای بازدید از جاهای دیدنی توکیو است. نزدیک به سه میلیون مسافر در فصل بهار به توکیو سفر می‌کنند. این میزان مسافر همراه با گردشگران محلی ژاپنی که مشتاق دیدن شکوفه‌های گیلاس هستند، می‌تواند باعث شود توکیو در بهار به‌شدت شلوغ و بی‌نهایت گران باشد. بااین‌حال، بسیاری از گردشگران احساس می‌کنند که تماشای زیبایی بی‌نظیر گل‌های صورتی و آب‌وهوای بهاری در مقابل صف‌های طولانی، قیمت‌های بالا و ازدحام جمعیت، یک معامله ارزشمند است.
japan_shutterstock_667925704.jpg
بهار در توکیو
  •  تابستان (ژوئن تا اکتبر): فصل بارانی از اواخر ژوئن تا حدود اواسط ژوئیه با باران مکرر و رطوبت بالا ادامه دارد. پس از بارندگی‌ها، ژوئیه و اوت با دمای بیش از 30 درجه سانتی‌گراد، دمای هوا ثابت است و در روزهای گرم و مرطوب دما از 35 درجه سانتی‌گراد هم بالاتر می‌رود. علاقه‌مندان به گرما می‌توانند در این فصل به توکیو سفر کنند.
  • پاییز (سپتامبر تا نوامبر): دما حتی در ماه سپتامبر می‌تواند بیش از 30 درجه سانتی‌گراد افزایش یابد؛ اما تب‌وتاب گرما و رطوبت هوا می‌خوابد. فصل اوج تماشای شاخ‌وبرگ‌های پاییزی از اواسط نوامبر شروع می‌شود. توصیه می‌کنیم اگر در ماه نوامبر به توکیو سفر می‌کنید، یک ژاکت ضخیم به همراه داشته باشید. پاییز، یکی دیگر از بهترین زمان‌های سال برای بازدید از توکیو محسوب می‌شود. همچنین آب‌و‌هوا برای گشت و گذار بسیار خوب است. توکیو در اواسط تا اواخر پاییز نسبتاً آفتابی است. در این فصل از سال می‌توانید از آب‌و‌هوای عالی برای پیاده‌روی‌های طولانی در سطح شهر توکیو استفاده کنید.
  • زمستان (دسامبر تا فوریه): سفر به ژاپن در فصل زمستان به‌دلیل سرمای شهر، پوشیدن کت و کاپشن را برای گردشگران ضروری می‌کند و گاهی حتی در مرکز شهر برف می‌بارد. کسانی که علاقه دارند چهره شهر توکیو را در برف و آرامش و به دور از هیاهو ببینند، می‌توانند در زمستان به ژاپن سفر کنند. 

9d3c313e0ecb4ecb8599ccdb596d751e.jpg
توکیو در زمستان

 فرهنگ توکیو چگونه است؟

توکیو مرکز فرهنگی ژاپن محسوب می‌شود. فرهنگ منحصربه‌فرد توکیو در هنرهای سنتی آن مانند ikebana (گل‌آرایی)، اوریگامی (ساخت اشیا با تا کردن کاغذ) و ukiyo-e (چاپ چوبی) منعکس می‌شود. صنایع‌دستی، عروسک‌سازی، ظروف لاکی و سفال، اجراهای سنتی مانند کابوکی (نمایش‌های درامی که با لباس‌های مخصوص اجرا می‌شوند)، بونراکو (تئاتر عروسکی)، کیوژن (نمایش‌نامه‌های طنز کوتاه) و کامیشی‌بای (داستان‌گویی با انیمیشن، صدا و موسیقی) و مراسم چای از دیگر رسوم سنتی توکیو، پایتخت ژاپن هستند.

تعداد زیادی از جشنواره‌ها، آیین‌ها، مراسم و جشن‌ها که در شهر توکیو برگزار می‌شود، بخشی از فرهنگ ژاپنی هستند. تقویم توکیو پر از فستیوال‌ها و آیین‌های مختلف است، ماتسوری‌ها (جشنواره‌های مذهبی)، میکوشی‌ها (زیارتگاه‌های قابل حمل) و تماشای شکوفه‌های گیلاس در ماه آوریل و بازدید از زیارتگاه‌ها در سال نو از محبوب‌ترین مراسم مردم این شهر است.

اگرچه ممکن است ژاپنی‌ها از نظر ما گوشه‌گیر و خجالتی به نظر برسند؛ اما دلیل واقعی رفتار آن‌ها این است که آن‌ها به‌گونه‌ای تربیت شده‌اند که خود را گروهی مجزا بدانند. بنابراین هر چیز غیرژاپنی در این کشور به‌آسانی پذیرفته نمی‌شود. برای یک خارجی این ممکن است عجیب به نظر برسد؛ اما فرهنگ ژاپنی متفاوت و منحصربه‌فرد است و قوانین خاص خود را دارد.

برای یک بازدیدکننده از توکیو، مهم است که برخی از سنت‌هایی را که در فرهنگ شهر ریشه دوانده است، بشناسد؛ مانند تعظیم که نسخه ژاپنی دست دادن است. نمونه دیگر فرهنگ ژاپنی‌ها این است که معمولاً در خانه‌ها، معابد و مکان‌های مختلف دیگر کفش‌ به پا نمی‌کنند. دانستن و پیروی از سنت‌های فرهنگی شهر باعث می‌شود بازدیدکننده‌ها توسط مردم توکیو راحت‌تر پذیرفته شوند.

main-qimg-4cc93151be0abbd83d8b365b415251ce-lq.jpg
کابوکی، مراسم سنتی ژاپنی

قوانین شهر توکیو

سفر به هر کشوری در صورت رعایت قوانین مقصد، بدون دردسر خواهد بود؛ در غیر این صورت، ممکن است دچار مشکلاتی شوید که رهایی از آن بسیار مشکل است. اگر می‌خواهید سفری آرام را تجربه کنید و بهترین تعامل را با مردمان محلی داشته باشید، باید قبل از سفر با مهم‌ترین قوانین کشور مقصد آشنا شوید. درباره شهر توکیو و کشور ژاپن نیز این موضوع صدق می‌کند و مطمئناً با قانون‌محور بودن این کشور و اهمیت اجرای قانون در آن، این مورد پررنگ‌تر هم می‌شود. تعدادی از قوانین شهر توکیو عبارت‌اند از:

  • رعایت بهداشت در سطح معابر و مکان‌های عمومی ضروری است.
  • برخی از داروهای بدون نسخه قانونی در کشور شما ممکن است در ژاپن غیرقانونی باشند.
  • رانندگان به‌دلیل پاشیدن آب باران به عابران پیاده جریمه خواهند شد.
  • در توکیو سطل زباله را باید در زمان مشخص‌شده بیرون از محل اقامتتان قرار دهید و زباله‌ها را تفکیک کنید.
  • احترام به پرچم تمام کشورها ضروری است.
  • در ژاپن هیچ دستگاه رادیویی خارجی مجاز نیست.
  • در توکیو راه رفتن هنگام سیگار کشیدن ممنوع است و اتاقک‌هایی برای سیگار کشیدن در سطح شهر تعبیه شده است.
lastsecond.ir-tokyo2.jpg
اتاقک‌های مخصوص سیگار کشیدن در توکیو

چگونه به توکیو سفر کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید، هر ایرانی قبل از ورود به کشور ژاپن نیاز به ویزا دارد. این ویزا به‌صورت تجاری یا توریستی توسط سفارت ژاپن ارائه می‌شود. پس از دریافت ویزا، شما می‌توانید با استفاده از آسان‌ترین و متداول‌ترین راه به توکیو برسید که به‌دلیل فاصله زیاد شهر توکیو تا ایران، بهترین و ساده‌ترین مسیر، راه هوایی و استفاده از هواپیماست. البته باید خاطرنشان کرد که این پرواز، طولانی است و حدود 10 ساعت طول می‌کشد. بسیاری از آژانس‌های گردشگری نیز تور ژاپن را برگزار می‌کنند و رزرو این تورها، ساده‌ترین روش سفر به توکیوست.

توکیو دو فرودگاه اصلی به نام‌های ناریتا و هاندا دارد. فرودگاه ناریتا در فاصله 75 کیلومتری از شهر توکیو قرار گرفته و اکثر پرواز‌های بین‌المللی از این فرودگاه انجام می‌شود. بنابراین پرواز شما به مقصد توکیو نیز در همین فرودگاه انجام می‌شود. فرودگاه هاندا نیز برای پروازهای داخلی یا پروازهایی که از کشورهای نزدیک به توکیو انجام می‌شود، استفاده می‌شود.

Narita_3.jpg
فرودگاه ناریتا در توکیو

در توکیو کجا اقامت داشته باشیم؟

هزینه اقامت در توکیو بسیار متنوع است. با توجه به اینکه این شهر یکی از شهرهای گران جهان برای اقامت است، بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند در اقامتگاه‌های ارزان‌تر شب‌های خود را بگذرانند. بااین‌حال، هزینه اقامت در توکیو از شبی 9 دلار در یک هاستل تا شبی 1000 دلار در یک هتل مجلل تغییر می‌کند. به‌طور کلی، اقامتگاه‌های توکیو به دسته‌‎های زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • هتل‌های کپسولی: هتل های کپسولی را می‌توان در سراسر ژاپن پیدا کرد؛ اما این هتل‌ها بیشتر در شهرهای بزرگی مانند توکیو قرار دارند. اتاق‌های این هتل‌ها به‌اندازه یک تخت هستند و مسافران در این فضای بسیار کوچک امکانات خوبی را دریافت می‌کنند. هر کابین توسط در، از فضای بیرونی جدا می‌شود. هتل‌های کپسولی معمولاً برای اقامت‌های کوتاه‌مدت انتخاب می‌شوند. این هتل‌ها گاهی خدماتشان را فقط برای زنان یا فقط برای مردان ارائه می‌دهند. هزینه اقامت در هتل‌های کپسولی کمتر از اقامت در هتل‌های معمولی است.

  • هاستل‌ها یا مسافرخانه‌ها: هاستل‌ها معمولاً هزینه کمتری در مقایسه با هتل‌ها دارند. چیدمان اتاق‌ها در هاستل‌ بسیار متفاوت است؛ اما اتاق‌هایی با تخت‌های دوطبقه رایج‌ترین نوع هستند. برخی از هاستل‌ها نیز اتاق‌هایی به سبک ژاپنی با دکوراسیون سنتی در اختیار مسافران توکیو قرار می‌دهند. مسافرخانه‌ها یک اقامتگاه ارزان‌قیمت برای مسافران معمولاً جوان که به خواب در خوابگاه‌ها عادت دارند، به شمار می‌آیند.

  • هتل‌های معمولی و لوکس: این اقامتگاه‌ها معمولاً در سطح شهر قرار دارند و نسبت به درجه کیفیت، خدماتی که ارائه می‌دهند و نزدیکی به جاهای دیدنی ژاپن، قیمت‌های متفاوتی دارند. حدود قیمت هتل‌های توکیو بین 30 تا 1000 دلار است.

capsule-hotel-in-tokyo.jpg
هتل کپسولی در توکیو

چگونه در توکیو رفت‌وآمد کنیم؟

انواع مختلفی از وسایل حمل‌ونقل عمومی ازجمله قطار، اتوبوس، مونوریل و تاکسی در شهر توکیو وجود دارد. شما می‌توانید با توجه به مقصد خود هرکدام از این سرویس‌ها را انتخاب کنید. خرید بلیط ممکن است فرایند متفاوتی برای هر سرویس حمل‌ونقل داشته باشد. شبکه‌های قطار در توکیو از خطوط JR، خطوط خصوصی و خطوط مترو تشکیل شده است. مترو دسترسی خوبی به تمام نقاط مهم شهر را در اختیار شما قرار می‌دهد. سیستم حمل‌ونقل عمومی توکیو ممکن است شما را سردرگم کند؛ اما کارآمد و دقیق و مدرن است. با خواندن سفرنامه‌های توکیو می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری از حمل‌ونقل درون‌شهری به دست بیاورید.

Tokyo-taxi.jpg
حمل و نقل در توکیو

محله‌هایی که در سفر به توکیو، باید از آن ها بازدید کنید

توکیو یک شهر بزرگ است؛ بنابراین بازدید از همه مناطق دیدنی آن، ممکن است برای بسیاری از گردشگران، کمی سخت باشد. توکیو از محله‌های زیادی تشکیل شده است که هرکدام ویژگی خاص خود را دارند و بسیار دیدنی هستند. برخی از محله‌های توکیو، نشان‌دهنده فرهنگ جوانان است و برخی دیگر تاریخی هستند. در این قسمت، چند محله معروف توکیو را به شما معرفی می‌کنیم. این موارد تنها تعدادی از محله‌های معروف شهر توکیو هستند.

  • آکیهابارا، محله انیمه و گجت توکیو: به‌محض پیاده شدن از قطار، می‌توانید جنب‌وجوش این محله معروف واقع در شرق توکیو را احساس کنید. با مراجعه به Animate که یک فروشگاه بزرگ انیمیشن و کمیک است، می‌توانید تجربه شگفت‌انگیزی به دست آورید. نکته جذاب درباره آکیهابارا این است که چراغ‌های نئون در همه جای آن دیده می‌شود. بسیاری از مراکز سرگرمی در این منطقه قرار دارند.

  • آساکوسا، مرکز فرهنگ و سنتی توکیو: کمی دورتر از آکیهابارا در شرق، یکی از محله‌های تاریخی توکیو را خواهید دید. در اینجا از خیابان‌های کوچک گذر می‌کنید. معبد سنسوجی و مغازه‌های متعدد، چشمان شما را مجذوب خود می‌کنند. در این محله قدیمی، می‌توانید مغازه‌هایی را ببینید که از صدها سال پیش تغییری نکرده‌اند. همچنین در امتداد رودخانه سومیدا، می‌توانید هانامی یعنی شکفتن شکوفه‌های ساکورا را در ماه آوریل ببینید.

  • هاراجوکو، پایتخت شیک توکیو: هاراجوکو بدون شک پایتخت شیک ژاپن است و پر از جوانانی است که جدیدترین لباس‌ها را می‌پوشند. هاراجوکو یکی از محله‌های شهر توکیو است که مردمش بسیار پایبند به مد هستند. خیابان تاکشیتا سرشار از فروشگاه‌های مد و لباس است. شما همچنین می‌توانید کافه‌های عجیب‌غریب را در این محله پیدا کنید. 

  • شیبویا، پایتخت جوانان توکیو: شیبویا مشهورترین گذرگاه در جهان را دارد و «پایتخت جوانان» ژاپن است، این منطقه همچنین بسیاری از مسافران جوان جهان را جذب می‌کند. در این محله، خیابان‌ها در طول روز پر از جوانان هستند؛ درحالی‌که شب‌ها همان جوانان در رستوران‌های محلی که در خیابان‌های پشتی قرار دارند، جمع می‌شوند. Shibuya همچنین به‌دلیل وجود بسیاری از مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ مانند Parco و Marui مشهور است. مجسمه هاچیکو، سگ معروف ژاپنی، نیز در همین منطقه قرار دارد.

  • کیچی جوجی، مرکز زندگی روستایی ژاپن: محله دوست‌داشتنی کیچی جوجی در نزدیکی پارک بسیار بزرگ اینوکاشیرا قرار دارد. این محله، یک مکان بسیار محبوب برای زندگی در توکیو محسوب می‌شود. برای بسیاری از گردشگران، چه ژاپنی و چه غیرژاپنی، جاذبه‌های مهم در کنار پارک اینوکاشیرا، موزه مشهور جهانی گیبلی میتاکا و باغ‌وحش پارک اینوکاشیرا هستند که هر دو در این پارک قرار دارند. 

  • گینزا، مرکز مدهای عجیب: این محله توکیو در تسلط فروشگاه‌های بزرگی مانند گینزا میتسوکوشی و ماتسویا گینزا و هر برندی که فکرش را بکنید، قرار دارد. یکی از جدیدترین و جالب‌ترین فروشگاه‌های بزرگ که باید از آن بازدید کرد، توکیو پلازا گینزا نام دارد. بهترین مارک‌های جهان در مغازه‌های این منطقه به فروش می‌رسند.

akihabara-1.jpg
آکیهابارا، منطقه معروف در شهر توکیو

 در توکیو چه غذاهایی را امتحان کنیم؟

اغراق نیست اگر بگوییم امتحان کردن غذاهای خاص، دلیل خوبی برای سفر به شهر توکیو پایتخت ژاپن است. شاید برای شما هم این سؤال پیش بیاید که با این تعداد گزینه غذایی و زمان کم اقامت در توکیو، چگونه بهترین استفاده را از سفر خود ببریم. برای پاسخ به این سؤال، در این بخش به معرفی 4 نوع از معروف‌ترین و لذیذترین غذاهای توکیو می‌پردازیم. توصیه می‌شود این غذاهای مشهور ژاپنی را در سفرتان امتحان کنید؛ هرچند ممکن است برخی از آن‌ها با ذائقه شما جور نباشند.

  • سوشی(Sushi): توکیو، پایتخت جهانی سوشی است. سوشی که شما در توکیو امتحان می‌کنید، با تمام سوشی‌های جهان تفاوت دارد. سوشی خوب در همه جای توکیو و با هر بودجه‌ای موجود است. برای سفارش سوشی ارزان‌قیمت می‌توانید به رستوران‌های ارزان و معمولی kaiten zushi (سوشی تسمه نقاله) بروید.

  • رامن (Ramen): نودل، تخم مرغ، گوشت آبدار، شاخه‌های بامبو و ورقه‌های نوری (جلبک پرورشی) در یک کاسه داغ، این غذا را تشکیل می‌دهند. رامن نیازی به معرفی ندارد. این غذای بی‌نظیر ژاپنی در تمام جهان شناخته‌شده است. در سطح شهر توکیو می‌توانید فروشگاه‌های رامن را پیدا کنید که پشت ایستگاه‌های قطار و ساختمان‌ها پنهان شده‌اند و البته قیمت‌های بسیار مناسبی هم دارند.

  • تمپورا (Tempura): به‌جرئت می‌توان گفت ژاپن بهترین جا برای امتحان کردن غذاهای سوخاری یا تمپورا‌هاست. در این میان، میگوهای سرخ‌شده یا سیب‌زمینی شیرین که با سبک‌ترین و تردترین خمیر پوشانده شده‌اند، بی‌نظیر هستند. فقط در ژاپن، می‌توانید رستوران‌های تخصصی را پیدا کنید که بهترین تمپورا را سرو می‌کنند.

  • یاکیتوری (Yakitori): یاکیتوری گوشت مرغ به‌سیخ‌‌کشیده‌‌شده است که با سس شیرین سویا پوشیده شده و روی زغال، کبابی می‌شود. البته گوشت مرغ رایج‌ترین نوع آن است و شما می‌توانید انواع گوشت‌ها و سبزی‌جات را نیز در منوهای Yakitori پیدا کنید. بهترین مکان‌ها برای لذت بردن از یاکیتوری در توکیو، رستوران‌های مخصوص یاکیتوری هستند.

    علاوه‌بر این غذاها، شما می‌توانید در ژاپن، غذاهای معروف دیگر مانند کاری ژاپنی، سوبا، تونکاتسو، گیوکاتسو، سوکیاکی، اودون، یاکینیکو، شبو شبو، مونجایاکی، تپانیاکی و ساندویچ‌های ژاپنی را امتحان کنید.

riccardo-bergamini-O2yNzXdqOu0-unsplash-1.jpg
سوشی از غذاهای مشهور توکیو

ویدئویی از غذاهای ژاپنی

در توکیو از کجا خرید کنیم؟

شهر توکیو همیشه به مراکز تجاری بی‌نظیر و خیابان‌های شلوغش مشهور بوده و از بهترین شهرهای جهان برای خرید محسوب می‌شود. از لوازم الکترونیکی پیشرفته گرفته تا کالاهای رنگارنگ، صنایع‌دستی سنتی، لوازم مد روز، کالاهای مارک‌دار و تقریباً هر چیزی که می‌خواهید بخرید، در توکیو فروشگاهی وجود دارد؛ البته نه لزوماً در محدوده قیمت دل‌خواه شما. در ادامه، برخی از مراکز خرید معروف توکیو پایتخت ژاپن  را معرفی می‌کنیم.

1. مرکز خرید شین جوکو

این ناحیه که در اطراف ایستگاه شینجوکو، شلوغ‌ترین ایستگاه قطار در جهان قرار دارد، شامل فروشگاه‌های بزرگ و خرده‌فروشی‌های الکترونیکی است. مجموعه‌ای از مغازه‌ها و بوتیک‌ها در امتداد خیابان‌ها و مراکز خرید زیرزمینی قرار دارند. منطقه شین جوکو را به‌عنوان یکی از مناطق شلوغ و پرجنب‌وجوش توکیو می‌شناسند؛ زیرا این منطقه هم جاذبه‌های فراوانی در خود جای داده است و هم مراکز خرید و فروشگاه‌های لوکس و معروفی دارد. ازجمله فروشگاه‌هایی که در این منطقه می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید، می‌توان به کیو، لومینه، بیکلو، بیک کمرا و یونیکلو اشاره کرد.

توکیو، شهر شکوفه های گیلاس و کارهایی که باید انجام داد
شین جوکو، از مراکز خرید توکیو
توکیو، شهر شکوفه های گیلاس و کارهایی که باید انجام داد
شین جوکو، خیابانی برای خرید در توکیو

2. مرکز خرید شیبویا

چهارراه شیبویا یکی دیگر از معروف‌ترین و شلوغ‌ترین مناطق توکیو برای خرید است. ازجمله فروشگاه‌هایی که در این منطقه می‌توان به آن دسترسی داشت، فروشگاه‌های شیبویا هیکاری و همچنین شیبویا 109 هستند. در اطراف ایستگاه شیبویا، منطقه خرید بزرگی قرار دارد که زادگاه بسیاری از گرایش‌های مد جوانان ژاپنی است. 

توکیو، شهر شکوفه های گیلاس و کارهایی که باید انجام داد
شیبویا، از مراکز خرید توکیو

3. مرکز خرید توکیو سولاماچی

توکیو سولاماچی که در مه 2012 در پایه برج توکیو اسکای تری افتتاح شد، یک مجتمع خرید و سرگرمی هیجان‌انگیز با بیش از 300 فروشگاه و رستوران است. فروشگاه‌های مربوط به غذاهای محلی توکیو و بسیاری از فروشگاه‌های سوغاتی منحصربه‌فرد در این مرکز خرید بی‌نظیر قرار دارند. 

3053_03.jpg
مرکز خرید سولاماچی در توکیو

بهترین جاذبه‌های گردشگری توکیو

شهر توکیو پایتخت ژاپن، مقصدی بزرگ و بی‌نظیر است. در پرجمعیت‌ترین شهر جهان، می‌توانید معابد را بگردید، غذاهای لذیذ ژاپنی بخورید و در برخی از بزرگ‌ترین و غیرمعمول‌ترین مراکز خرید جهان خرید کنید. با توجه به کارهای زیادی که باید در توکیو انجام دهید، برنامه‌ریزی برای سفر می‌تواند کار بسیار دشواری باشد. در ادامه با معرفی تعدادی از جاذبه‌های برتر توکیو قصد داریم برنامه‌ریزی برای گردش در این شهر را برای شما آسان‌تر کنیم.

1. باغ شینجوکو گیوئن (Shinjuku Gyoen National Garden)

این باغ یکی از پارک‌های واقع در منطقه شینجوکو در توکیو پایتخت ژاپن است و ۵۸٫۳ هکتار مساحت دارد. پارک شینجوکو گیوئن ۱۳۰۰ درخت با ۶۵ نوع مختلف ساکورا یا شکوفه گیلاس دارد و یکی از پارک‌های معروف توکیو برای دیدن ساکورا یا جشن شکوفه‌های گیلاس به شمار می‌رود. وقتی بسیاری از مردم به ژاپن فکر می‌کنند، آسمان‌خراش‌ها، خیابان‌های شلوغ و مناطق خرید بزرگ به ذهنشان خطور می‌کند. به همین دلیل است که دیدن باغ ملی شینجوکو گیوئن بسیار لذت‌بخش است.

سه طرح و منظره زیبا و متمایز در باغ ملی شینجوکو گیوئن مشاهده می‌شود: محوطه‌سازی باغ انگلیسی، محوطه‌سازی رسمی فرانسوی و باغبانی سنتی ژاپنی. می‌توانید در گذرگاه‌های آسفالت‌شده باغ شینجوکو قدم بزنید، گلخانه‌های بزرگ را تماشا کنید و بیش از 20 هزار درخت گیلاس زیبا را که در سراسر باغ قرار دارند، ببینید.

 موقعیت دقیق باغ شینجوکو

توکیو، شهر شکوفه های گیلاس و کارهایی که باید انجام داد

باغ شینجوکو گیوئن، از جاذبه‌های توکیو

توکیو، شهر شکوفه های گیلاس و کارهایی که باید انجام داد
باغ شینجوکو گیوئن، از دیدنی‌های توکیو

2. معبد میجی جینگو (Meiji Jingu)

میجی جینگو یا معبد میجی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری توکیو محسوب می‌شود. این معبد در منطقه شیبویای توکیو واقع شده است و برای گرامیداشت یاد و خاطره امپراتور Meiji و همسرش ساخته شده است. البته آرامگاه امپراتور در این بنا واقع نشده و محل اصلی دفن آن در کیوتو است. این بنا در سال 1920 ساخته شده است و بعد از جنگ جهانی دوم، مرمت و بازسازی شده و در سال 2015 جزو جاذبه‌های پربازدید ژاپن بوده است.

 موقعیت دقیق معبد میجی

توکیو، شهر شکوفه های گیلاس و کارهایی که باید انجام داد
معبد میجی، از دیدنی‌های توکیو
توکیو، شهر شکوفه های گیلاس و کارهایی که باید انجام داد
معبد میجی، از جاذبه‌های توکیو

3. معبد سنسوجی (Senso-Ji)

ژاپن خانه هزاران معبد است؛ اما قدیمی‌ترین آن‌ها معبد سنسوجی در توکیو است. براساس بسیاری از گزارش‌ها، تاریخچه معبد به سال 645 برمی‌گردد و بیش از 1400 سال قدمت دارد. در طول جنگ جهانی دوم، قسمت زیادی از معبد ویران شد؛ اما پس از آن به سبک اصلی بازسازی شد. این موضوع باعث شده که معبد سنسوجی یادآور انعطاف‌پذیری مردم ژاپن باشد. براساس افسانه‌ای قدیمی، دو برادر می‌خواستند تا مجسمه Kannon، فرشته بخشش را به رودخانه سومیدا برگردانند و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نکردند. این معبد با هدف گرامیداشت یاد و خاطره فرشته بخشش ساخته شده است.

 موقعیت دقیق معبد سنسوجی

توکیو، شهر شکوفه های گیلاس و کارهایی که باید انجام داد
معبد سنسوجی، از جاذبه‌های شهر توکیو
توکیو، شهر شکوفه های گیلاس و کارهایی که باید انجام داد
معبد سنسوجی، یکی از مراکز دیدنی در ژاپن

4. پارک اوئنو (Oeno)

در منطقه Ueno توکیو پارک اوئنو قرار دارد که در زمین‌های یک معبد قدیمی ساخته شده است. اوئنو که در اواخر قرن نوزدهم به‌عنوان یک پارک عمومی شناخته شد، در فصل بهار که شکوفه‌های گیلاس شکوفه می‌دهند، بیشترین بازدید را دارد. پارک اوئنو به لطف وجود چندین موزه، یک جاذبه باورنکردنی در توکیو به شمار می‌رود. همچنین برکه‌ها، زیارتگاه‌ها، باغ‌ها و بیش از 9 هزار درخت را در این پارک خواهید دید. بازدید از پارک اوئنو برای همه رایگان است و این موضوع آن را به یک مکان فوق‌العاده محبوب هم برای مردم محلی و هم برای مسافران از سراسر جهان تبدیل کرده است. 

در کنار این پارک، جاذبه‌هایی مثل موزه ملی توکیو، باغ وحش Ueno و همچنین موزه ملی هنرهای غربی واقع شده است و گردشگران به‌راحتی می‌توانند تمامی این جاهای دیدنی را در یک روز ببینند. این پارک در منطقه تایتوی توکیو واقع شده است و قدمت آن به سال 1873 بازمی‌گردد.

 موقعیت دقیق پارک اوئنو

توکیو، شهر شکوفه های گیلاس و کارهایی که باید انجام داد
پارک اوئنو، از جاهای دیدنی شهر توکیو
توکیو، شهر شکوفه های گیلاس و کارهایی که باید انجام داد
پارک اوئنو، از مراکز تفریحی توکیو

5. برج توکیو (Tokyo Tower)

ممکن است برای شما تعجب آور باشد که یکی از برج‌های ایفل خارج از فرانسه را در وسط توکیو ژاپن پیدا کنید. بااین‌حال، این سازه وجود دارد. برج مشبک که با رنگ‌های نارنجی و سفید رنگ‌آمیزی شده است، دومین سازه بلند ژاپن است و یکی از متمایزترین مکان‌های دیدنی شهر توکیو به شمار می‌آید. برج توکیو، برجی مخابراتی و تفریحی در پارک شیبا در توکیو است. این برج ۳۳۲٫۶ متر (۳۵۱ متر از سطح دریا) ارتفاع دارد و بعد از برج توکیو اسکای تری، دومین سازه بلند توکیو است و بلندترین برج فولادی متکی به خود در جهان نیز محسوب می‌شود.

از این برج که در سال 1958 ساخته شد، اغلب برای ارتباطات استفاده می‌شود. بااین‌حال، این امکان برای شما وجود دارد که از یکی از دو عرشه دیدبانی آن بازدید کنید که هر دو می‌توانند منظره‌ای تماشایی از شهر را در اختیار شما قرار دهند.

موقعیت دقیق برج ایفل توکیو

توکیو، شهر شکوفه های گیلاس و کارهایی که باید انجام داد
برج توکیو، از دیدنی‌های ژاپن
توکیو، شهر شکوفه های گیلاس و کارهایی که باید انجام داد
برج توکیو، جاذبه پایتخت ژاپن

6. مجموعه توکیو دیزنی سی (Tokyo DisneySea)

توکیو دیزنی سی یک تم پارک بی‌نظیر با مساحت 71 هکتار و متعلق به کمپانی دیزنی لند است. این تم پارک در منطقه Urayasu واقع شده و در سال 2001 افتتاح شده است. این پارک زیبا در سال 2013، بیش از 14 میلیون بازدیدکننده داشته است که این آمار، این پارک را در ردیف چهارمین پارک پربازدید دنیا قرار می‌دهد. این پارک شامل قسمت‌های مختلفی از قبیل بندر مدیترانه‌ای، جزیره اسرار آمیز، ساحل عربی و... است.

 موقعیت دقیق دیزنی سی توکیو

توکیو، شهر شکوفه های گیلاس و کارهایی که باید انجام داد
دیزنی سی، از جاذبه‌های شهر توکیو
توکیو، شهر شکوفه های گیلاس و کارهایی که باید انجام داد
دیزنی سی، از مراکز تفریحی ژاپن

7. کاخ امپراتوری توکیو (Imperial Palace)

اقامتگاه اصلی امپراتور ژاپن، کاخ امپراتوری خارق‌العاده در توکیو ژاپن است. این منطقه فراتر از یک قصر و یک پارک ساده است و زمین‌های بزرگی را در قلب کلان‌‌‌‌‌شهر توکیو اشغال کرده است. بسیاری از باغ‌های بیرونی برای بازدید عموم آزاد و رایگان هستند و به شما این امکان را می‌دهند که در این پارک‌های سرسبز قدم بزنید و دریاچه پرآب و درختان گیلاس اطرافتان را تماشا کنید. در ماه آوریل، زمانی که شکوفه‌های گیلاس شکوفه می‌دهند، این مکان به یکی از بهترین نقاط شهر برای عکاسی تبدیل می‌شود. در گذشته، کاخ امپراتوری به‌عنوان قلعه ادو شناخته می‌شد که محل زندگی جنگجویان سامورایی بود. درحال‌حاضر این قلعه محل اقامت امپراتور ژاپن، امپراتور آکی‌هیتو و خانواده سلطنتی ژاپن است.

 موقعیت دقیق کاخ امپراتوری توکیو

توکیو، شهر شکوفه های گیلاس و کارهایی که باید انجام داد
کاخ امپراتوری توکیو 
توکیو، شهر شکوفه های گیلاس و کارهایی که باید انجام داد
کاخ امپراتوری در توکیو

ویدئویی از ژاپن

خرید تور توکیو از لست‌سکند

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، بهترین و ساده‌ترین راه سفر به توکیو ژاپن، استفاده از تورهای این شهر دیدنی است. اگر قصد دارید یک سفر بدون دردسر را تجربه کنید، می‌توانید سری به صفحه تور توکیو در وبگاه لست‌سکند بزنید و با استفاده از فیلترهای گوناگون، تور دل‌خواهتان را پیدا کنید. با توجه به اینکه تورهای کشور ژاپن از تورهای گران‌قیمت و لوکس محسوب می‌شوند، ممکن است پرداخت همه هزینه‌های تور آن هم به‌صورت یکجا برایتان دشوار باشد، اما نگران نباشید. لست‌سکند برای اینکه شما را به سفرتان نزدیک‌تر کند، گزینه تور اقساطی را در اختیارتان قرار داده است تا بتوانید هرچه سریع‌تر این سفر شگفت‌انگیز را تجربه کنید.

سخن آخر

در این مطلب، پاسخ سؤال توکیو کجاست را با بررسی این شهر از زوایای مختلف، در اختیارتان قرار دادیم. اگرچه سفر به توکیو برای ما ایرانی‌ها آسان نیست؛ اما تجربه بازدید از این شهر بی‌نظیر به این سختی‌ها می‌ارزد. قطعاً هر سفر، تجربه‌های ارزشمندی را در اختیار شما می‌گذارد و دنیای جدیدی را در پیش رویتان قرار می‌دهد. ژاپن و پایتختش شهر توکیو هم تجربه بی‌نظیری از خرید، سرگرمی، فرهنگ و غذا را به بازدیدکنندگان خود ارائه می‌دهد. نظر شما درباره سفر به شهر رؤیایی توکیو چیست؟

غزاله مظلوم پرست
غزاله مظلوم پرست

وقتی یک رشته تحصیلی نامرتبط با شغل، ذوق دانستن، عشق به نوشتن و علاقه به گردشگری درون من به هم رسید، تبدیل به ترکیب عجیبی با عنوان «زیست‌شناس نویسنده در حوزه گردشگری» شدم! وقتی که می‌نویسم، روحم همراه نوشته‌هایم سفر می‌کند. آنچه من را دست به قلم می‌کند، عشق به سفر است. اکنون با هر نوشته، نقطه جدیدی از جهان را کنکاش می‌کنم که شاید هیچگاه موفق‌ به دیدنش نشوم!