مارماریس بهتر است یا آنتالیا؟ مقایسه کامل دو شهر ساحلی

4.8
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
مارماریس بریم یا آنتالیا؟
02 شهریور 1402 08:00
0

وقتی بحث سفر به سواحل مدیترانه‌ای ترکیه می‌شود، نام مارماریس یا آنتالیا در نقشه خودنمایی می‌کند. درست است که فاصله این دو شهر حدود 300 کیلومتر است و هر دوی آن‌ها در خط ساحلی مدیترانه قرار گرفته‌اند، اما اگر کمی دقیق‌تر به تفاوت‌هایشان نگاه کنیم، درمی‌یابیم که تفاوت‌های زیادی بین این دو مقصد وجود دارد و هرکدامشان ویژگی‌های خود را دارند. در این مطلب، قرار است یک مقایسه تمام‌عیار بین ویژگی‌های مارماریس و آنتالیا داشته باشیم تا با استفاده از آن، هر گردشگری با هر سلیقه‌ای که دارد بتواند بین این دو مقصد، یک کدام را انتخاب کند.

آنتالیا بهتر است یا مارماریس؟

در خلاصه‌ترین توضیح ممکن باید این‌گونه گفت که اگر سفرتان خانوادگی است یا به گشت‌وگذار در سواحل بکر و خلوت علاقه دارید و زندگی شبانه برایتان مهم است، احتمالاً مارماریس گزینه مناسب‌تری باشد؛ اما اگر بخواهید علاوه‌بر ساحل‌گردی از جاذبه‌های تاریخی بازدید کنید، دستتان برای انتخاب هتل و تور بازتر باشد، در هتل‌های خاص اقامت کنید، از امکانات رفاهی بیشتری بهره‌مند شوید و تفریحات آبی گوناگونی را تجربه کنید، آنتالیا گزینه بهتری است. با مطالعه ادامه این مطلب از لست‌سکند، جزئیات بیشتری از این مقایسه را آورده‌ایم.

Antalya-or-Marmari (2).jpg
انتخاب مارماریس یا آنتالیا

مقایسه مارماریس و آنتالیا ازنظر موقعیت جغرافیایی

فرقی نمی‌کند که مارماریس بریم یا آنتالیا، درهرصورت باید خودمان را به جنوب غربی ترکیه برسانیم. اولین تفاوتی که ازنظر موقعیت جغرافیایی بین مارماریس و آنتالیا دیده می‌شود، غربی‌تر بودن موقعیت مارماریس در نقشه نسبت به آنتالیا است. اگر می‌خواهید بدانید که ازنظر دسترسی، مارماریس بهتر است یا آنتالیا، جواب قطعاً آنتالیا است. چراکه این شهر به ایران نزدیک‌تر است و فقط 13 کیلومتر با نزدیک‌ترین فرودگاه فاصله دارد. این درحالی است که نزدیک‌ترین فرودگاه به مارماریس، حدود 90 کیلومتر آن‌طرف‌تر قرار دارد و برای رسیدن به این شهر، احتمالاً باید یک سفر ترکیبی را پشت‌سر بگذارید. اگر می‌خواهید از جزئیات سفر هوایی و زمینی به مارماریس مطلع شوید، می‌توانید با صرف چند دقیقه مطالعه راهنمای سفر به ماماریس، اطلاعات بیشتری پیدا کنید.

antalya-to-marmaris.jpg
فاصله مارماریس تا آنتالیا

مقایسه مارماریس و آنتالیا ازنظر تنوع محل اقامت

ازآن‌جایی‌که آنتالیا معمولاً هر سال بیش از 13 میلیون گردشگر دارد و این آمار در مقایسه با جمعیت توریست‌های مارماریس حدود 6 برابر بیشتر است، طبیعتاً تنوع هتل‌های این شهر بسیار بیشتر از تنوع هتل در مارماریس است. حتی می‌توانید انواع مختلفی از هتل با پارک آبی یا هتل‌های مناسب بانوان محجبه در آنتالیا را هم پیدا کنید. جدا از امکانات، می‌توانید انواع هتل‌ها از بازه قیمتی ارزان تا لوکس را هم در آنتالیا رزرو کنید. گرچه مراکز اقامتی و هتل‌های مارماریس تنوع نسبتاً کمتری دارند، اما نباید از این نکته غافل شویم که این مراکز طیف وسیعی از قیمت، امکانات و موقعیت را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند و سطح بسیار بالاتری از حداقل نیازهای توریست‌ها دارند. اما در مقام مقایسه اگر این سوال مطرح باشد که برای هتل‌گردی آنتالیا بهتر است یا مارماریس، قطعاً آنتالیا پیروز می‌شود.

هتل.jpg
امکانات بعضی از هتل‌های آنتالیا

مقایسه مارماریس و آنتالیا ازنظر ساحل

شاید اصلی‌ترین دلیل سفر گردشگران به مارماریس یا آنتالیا، سواحل این دو شهر باشد؛ چراکه هم مارماریس و هم آنتالیا سواحل دیدنی بسیاری دارند. اگر بخواهیم تفاوت سواحل مارماریس و آنتالیا را در خلاصه‌ترین حالت ممکن بگوییم، باید به جمعیت گردشگرانی اشاره کنیم که پا به سواحل این دو شهر می‌گذارند. عموماً بهترین سواحل آنتالیا اماکن شلوغی هستند و این موضوع، هم مزیت است و هم عیب. مثلاً شلوغی این سواحل باعث شده که تفریحات ساحلی آنتالیا حسابی خوش بدرخشد و تنوع خوبی از انواع بازی‌ها را در سواحل این شهر ببینید. درحالی‌که همین جمعیت زیاد، برای گردشگرانی که برای تجربه آرامش به ساحل می‌روند، خوش‌آیند نیست. البته ذکر این نکته نباید از قلم بیفتد که عموماً در آنتالیا سواحل متنوعی وجود دارد و اگر کمی از شهر فاصله بگیرید، پیدا کردن یک ساحل خلوت و آرام کار سختی نیست؛ خصوصاً اگر سیستم حمل‌ونقل مؤثر آنتالیا را هم در نظر بگیریم.

سواحل معروف مارماریس هم درست مثل سواحل آنتالیا شلوغ هستند؛ اما این شهر سواحل خلوت زیادی دارد که بسیاری از آن‌ها در دسته جاذبه‌های طبیعی بکر قرار می‌گیرند. اگر به‌همراه خانوادتان به ترکیه سفر می‌کنید یا شنا در یک ساحل خلوت برایتان لذت‌بخش است، باید بدانید که به‌دلیل موقعیتی که مارماریس دارد، عموماً موج‌های آرام‌تری در این ساحل جریان دارند و شنا کردن در سواحل این شهر برای کوچک‌ترها و افراد مسن خانواده لذت‌ بیشتری دارد.

جمعیت ساحل در انتالیا.jpg
شلوغی سواحل آنتالیا

مقایسه آنتالیا و مارماریس ازنظر جاذبه‌های تاریخی

آنتالیا، هم ازنظر قدمت و هم ازنظر تنوع جاذبه‌های تاریخی، یک سروگردن از مارماریس بالا‌تر است. تاریخ این شهر به حدود 200 سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و آثارش از امپراتوری رم باستان گرفته تا امپراتوری عثمانی را شامل می‌شود. بعد از جنگ جهانی اول، این شهر توسط ایتالیایی‌ها اشغال شد و بعد از جنگ استقلال ترکیه مجدداً مستقل شد. بنابراین جاهای دیدنی آنتالیا دوره‌های مختلفی از تاریخ را دربرمی‌گیرند و این شهر فقط یک مقصد تابستانی و تفریحی نیست و ازنظر تاریخی برای شما بسیار جالب خواهد بود.

مارماریس هم قدمتی 3 هزارساله دارد و خالی از جاذبه‌های تاریخی نیست و انواع قلعه و بازمانده‌های دوران عثمانی، بازارهای سنتی و تاریخی و مقبره‌های قدیمی در آن دیده می‌شود. بااین‌وجود اگر دنبال تماشای جاذبه‌های باستانی و موزه‌های پربار هستید، آنتالیا شما را بهتر با گذشته پرفرازونشیب ترکیه آشنا می‌کند؛ چراکه این شهر ازنظر تنوع آثار تاریخی و هنری در سطح بهتری قرار دارد.

Marmaris-Castle.jpg
یکی از جاذبه‌های تاریخی مارماریس

مقایسه مارماریس و آنتالیا ازنظر زندگی شبانه

اگر بخواهیم فهرستی از شهرهای شب‌زنده‌دار ترکیه ردیف کنیم، قطعاً نام مارماریس در میان گزینه‌های آن به چشم می‌خورد. تقریباً در تمام خط ساحلی این شهر کافه و رستوران‌هایی را می‌بینید که تا صبح از مشتریانشان پذیرایی می‌کنند. اما جدا از آن، جشن‌های ساحلی بسیاری هم در این نواحی دیده می‌شود که هیاهوی گیرایی دارند. اگر با توجه به نظرات کاربران بخواهیم بدانیم که زندگی شبانه در مارماریس بهتر است یا آنتالیا، به این نتیجه می‌رسیم که شب‌های مارماریس توجه بیشتری را جلب کرده‌اند. اما این بدان معنا نیست که زندگی شبانه آنتالیا حرفی برای گفتن نداشته باشد. در آنتالیا هم اجراهای شبانه باله و اپرا برقرار است و اگر بخواهید در کنار ساحل، شبِ خود را صبح کنید، شرایطش مهیا است؛ چراکه در سواحل آنتالیا کافه و رستوران‌های بسیاری در طول شب خدماتشان برقرار است و مهمانی‌های شبانه بسیاری در این سواحل وجود دارند. 

شب‌های مارماریس.jpg
شب‌های مارماریس

مقایسه مارماریس و آنتالیا ازنظر غذا

شکم‌گردی یکی از قسمت‌های جدایی‌ناپذیر از سفر به ترکیه است؛ اما سؤال اینجاست که ازنظر فرهنگ غذایی آنتالیا بهتر است یا مارماریس؟ آنتالیا ازنظر غذای محلی و سنتی، غنی‌تر از مارماریس است. غذای سنتی آنتالیا یک سس جدایی‌ناپذیر به نام تاهینی «Tahini» دارد که از ارده تهیه می‌شود. این درحالی است که فرهنگ غذایی مردم مارماریس، نسبت به رژیم غذایی مردم آنتالیا تأثیر بیشتری از فرهنگ‌های مختلف پذیرفته است، چراکه این شهر سالیان سال محل رفت‌وآمد کشتی‌های تجاری از نقاط مختلف جهان بوده است. در آخر، بد نیست اشاره کنیم که اگر به غذای دریایی علاقه داشته باشید، فرقی نمی‌کند به آنتالیا یا ماماریس سفر کنید، به این خاطر که در هر دو شهر غذای دریایی در خوش‌مزه‌ترین حالت خودش سرو می‌شود.

قیمت غذای ترکیه چقدر است؟

image-780x470.jpg
غذای سنتی آنتالیا

مقایسه مارماریس و آنتالیا ازنظر قیمت‌ها

در کل، پاسخ به این سؤال که برای تجربه یک سفر ارزان مارماریس بریم یا آنتالیا، بسیار سخت است. چراکه هزینه‌های سفر به عوامل مختلفی مثل هتل، زمان سفر، رژیم غذایی، انتخاب تفریحات و خیلی چیزهای دیگر بستگی دارد. اما اگر بخواهیم یک دیدگاه کلی درباره هزینه‌های سفر به مارماریس یا آنتالیا برایتان ترسیم کنیم، باید اشاره کنیم که هزینه سفر به مارماریس تا حد خیلی زیادی به فصل سفرتان بستگی دارد. مثلاً اگر در ماه آگوست (اوایل مرداد تا اوایل شهریور) به این شهر سفر کنید، به‌احتمال زیاد شاهد دوبرابر شدن قیمت‌ها خواهید بود؛ طبق نظرات و مقایسه‌های گردشگران، سفر به مارماریس در تابستان احتمالاً از آنتالیا در این فصل گران‌تر تمام می‌شود.

1662378269285.jpg
تخمین هزینه‌های سفر

مقایسه مارماریس و آنتالیا ازنظر امنیت

ازنظر امنیت، فرق چندانی بین مارماریس یا آنتالیا وجود ندارد. در هر دو شهر، حضور پلیس نظم خاصی را رقم زده است و آمار دردرسر توریست‌ها معمولاً به صفر می‌رسد؛ ضمن اینکه مراکز خدمات درمانی نیز در آنتالیا یا مارماریس فرقی ندارند و در هر دو شهر از بهترین استانداردها پیروی می‌کنند. اما درخور توجه است که از آن‌جایی‌که سواحل آنتالیا گاه کاملاً شلوغ می‌شوند و گردشگران هر کشوری در آن دیده می‌شوند، بهتر است حسابی مراقب وسایلتان باشید؛ همچنین اگر به فکر شب‌گردی هستید، بهتر است به سواحل و خیابان‌هایی بروید که زندگی شبانه در آن‌ها معروف‌تر است و بیشتر جریان دارد.

مقایسه مارماریس و آنتالیا ازنظر خرید

فرقی نمی‌کند که به مارماریس یا آنتالیا سفر می‌کنید، درهرصورت بهترین فرصت‌ها را برای خرید سوغاتی و صنایع دستی محلی در این دو شهر خواهید داشت. در مارماریس ترکیبی بی‌نظیر از مراکز خرید مدرن و سنتی وجود دارد که در بین آن‌ها بازار بزرگ این شهر توجه بسیاری از توریست‌ها را جلب می‌کند. این بازار برای کسانی که به ویترین‌گردی، خرید اجناس ارزان و چانه‌زنی علاقه دارند، یک بهشت محسوب می‌شود. اگر دنبال خرید صنایع‌دستی، جواهرات و ظروف سرامیک و سفالی هستید، حتماً به این بازار سر بزنید.

آنتالیا هم ازنظر بازار و خرید، شرایطی مشابه با مارماریس دارد؛ بااین‌حال، یک تفاوت کوچک در بین اجناس این دو شهر وجود دارد و آن هم این است که در بین صنایع‌دستی مارماریس، منسوجات نقش پررنگ‌تری دارند؛ اما در بین صنایع‌دستی آنتالیا جواهرات اهمیت بیشتری دارند.

239890104914e09528f4b_20220811222025.jpg
یک بازار سنتی در آنتالیا

مقایسه مارماریس و آنتالیا ازنظر فرهنگ

در روز اول سفرتان به مارماریس، به این نتیجه می‌رسید که فرهنگ مارماریس تا حد زیادی تحت تأثیر صنایع و تجارت دریایی قرار گرفته است و دریانوردی، بخشی ماندگار از سنت این منطقه است و در هر گوشه‌وکناری از این شهر ردپایی از فرهنگ و تاریخ کشورهای اطراف به چشم می‌خورد. این درحالی است که فرهنگ آنتالیا بیش از اینکه به دریانوردی و زندگی در بندرگاه نزدیک باشد، به سمت دوره‌های مختلف تاریخی و حتی باستانی تمایل دارد؛ به عبارت دیگر، آنتالیا از هر دوره تاریخی ردی در فرهنگش به جا گذاشته است.

fun-things-to-do-in-Marmaris-Turkey.jpg
دریانوردی، بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ مارماریس

سفر به آنتالیا یا مارماریس با تور

جدا از اینکه آنتالیا یا مارماریس را به‌عنوان مقصد انتخاب می‌کنید، روش سفرتان به این دو شهر تأثیر مستقیمی بر تجربیاتتان دارد. مشغله‌های امروزی باعث شده که بسیاری از گردشگران، به جای برنامه‌ریزی برای سفر شخصی، صفرتاصد سفرشان را به دست تور می‌سپارند. خوشبختانه فرقی نمی‌کند که تور مارماریس یا آنتالیا را انتخاب کرده‌اید، درهرصورت تورهای گردشگری زیادی در بازار هستند که شما را به این دو شهر جذاب می‌برند؛ اما بحث اینجاست که از بین این‌ همه تور، کدام‌یک بهترین گزینه برای شما است؟

لست‌سکند یک مرجع معتبر خرید و مقایسه قیمت و امکانات مختلف تور ترکیه است که از طریق آن می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از حداقل قیمت‌های تور آنتالیا و مارماریس باخبر شوید و فقط با چند کلیک سفرتان را رقم بزنید. حتی اگر تور مدنظرتان را در صفحات ما پیدا نکردید، می‌توانید با استفاده از سرویس سفرساز، سفر مدنظرتان را با کارشناسان ما در میان بگذارید تا آن‌ها نزدیک‌ترین پیشنهادها را از بین هزاران تور برایتان پیدا کنند.

سخن آخر

در این مطلب، مارماریس و آنتالیا را از 10 نظر مختلف بررسی کردیم تا با استفاده از آن بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. در مقایسه شهرهای جنوب غربی ترکیه می‌توانیم مارماریس را با بسیاری از شهرها مقایسه کنیم. اگر با مطالعه این مطلب بین مارماریس یا آنتالیا، گزینه اول را انتخاب کردید، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی هم به مطلب مارماریس برویم یا بدروم بیندازید تا مطمئن شوید گزینه بهتری از سواحل مدیترانه‌ای ترکیه برایتان نیست.

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.