قیمت غذا در ترکیه؛ از آب تا غذاها و مواد غذایی مختلف به لیر

4
از 147 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
قیمت غذا در ترکیه ۱۴۰۳؛ قیمت آب، غذاهای متنوع و هزینه مواد غذایی در ترکیه
03 مرداد 1402 08:00
24

قیمت غذا در ترکیه یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در سفر به این کشور با آن سروکار دارید. پس چه بهتر که قبل از سفرتان، اطلاعات جامع و کاملی درباره قیمت مواد غذایی در ترکیه داشته باشید. ما در این مطلب قرار است هزینه غذا در ترکیه را برایتان تخمین بزنیم و از قیمت آب معدنی در ترکیه ۱۴۰۳ تا قیمت گوشت در ترکیه ۲۰۲۴ را به شما بگوییم. پس با لست‌سکند همراه باشید.

05.jpg

قیمت غذا در ترکیه

می‌دانید که ارزش لیر ترکیه کمی از ارزش پول ایران بیشتر است. با این‌حال قیمت غذا در ترکیه، تفاوت زیادی با ایران ندارد. به‌طور کلی قیمت برخی از مواد غذایی در ترکیه به شرح زیر است.

  • قیمت گوشت در ترکیه: 340 لیر (یک کیلو)
  • قیمت مرغ در ترکیه: 205 لیر (یک کیلو)
  • قیمت مک دونالد در ترکیه: 145 لیر (مک رویال)
  • قیمت میگو در ترکیه: 600 لیر (یک کیلو)
  • قیمت نان در ترکیه: 8 لیر (200 گرم)
  • قیمت ساندویچ در ترکیه: 89 لیر (ساندویچ سرد)
  • قیمت برنج در ترکیه: 89.90 لیر (یک کیلو)

مقایسه کلی قیمت غذا در ترکیه و ایران

در مقایسه کلی قیمت غذا در ترکیه و ایران، می‌توان گفت که قیمت‌ها در ترکیه به‌طورکلی بالاتر است. این تفاوت قیمت به دلیل ارزش بیشتر لیر ترکیه نسبت به پول ایران است. با این حال، شباهت‌های فرهنگی و غذایی بین دو کشور باعث می‌شود که گردشگران و مهاجران ایرانی بتوانند به راحتی در ترکیه خود را با شرایط جدید وفق دهند. غذاهای خیابانی، فست‌فود، رستوران‌های محلی و بین‌المللی، همگی گزینه‌های متنوعی را برای انتخاب ارائه می‌دهند. در استانبول، قیمت یک وعده غذای ساده در رستوران از حدود 50 لیر شروع می‌شود و بسته به نوع رستوران و منطقه، ممکن است تا چند صد لیر هم برسد. در مقابل، در ایران قیمت‌ها پایین‌تر است؛ اما با توجه به نوسانات اقتصادی، هزینه‌ها ممکن است دائماً در حال تغییر باشند.

جدیدترین قیمت تورهای ترکیه

photo_2022-05-14_16-32-22.jpg
قیمت غذاهای متنوع ترکیه، عکس از سروش علیپور
کباب‌های ترکیه
نوعی از کباب‌های ترکیه

قیمت غذا در ترکیه در رستوران های مختلف

در ترکیه رستوران‌های فراوانی وجود دارند؛ از رستوران های ایرانی در استانبول گرفته تا رستوران‌های ترکی، لبنانی و چینی. همین موضوع سبب شده شاهد تنوع قیمت‌ غذا در ترکیه باشیم. رستوران‌های ترکیه را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد: رستوران‌های ارزان‌، رستوران‌های اقتصادی و رستوران‌های گران یا لوکس. در این میان، باید به غذاهای خیابانی ترکیه هم اشاره کنیم که طرف‌داران بسیاری دارند و در ادامه به شکلی ویژه‌تر آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

غیر از اینکه شما غذای خود را در کدام‌یک از سه سطح رستورانی که معرفی شد میل کنید، باید این را هم در نظر داشته باشید که رستوران در چه موقعیت مکانی قرار گرفته است. موقعیت مکانی هر رستوران، می‌تواند قیمت غذا در ترکیه را تحت‌تاثیر قرار دهد و باعث کم یا زیاد شدن آن شود. اگر قیمت غذا در ترکیه برایتان مهم است، اول از همه، نگاهی به ظاهر رستوران مدنظرتان بیندازید و بسته به شهری که در آن هستید، سراغ محله‌هایی بروید که غذای ارزان‌تری دارند.

فضاهای داخلی رستوران‌ها
نمونه‌ای از فضاهای داخلی رستوران‌ها

با فرض اینکه قیمت روز لیر ترکیه، معادل هر لیر برابر با 1800 تومان باشد، محدوده قیمت‌هایی که برای رستوران‌های ارزان‌، اقتصادی و لوکس در نظر گرفته شد، معادل مقادیر زیر است: (توجه داشته باشید که محدوده قیمت‌ها می‌توانند مبلغ‌هایی کمتر یا بیشتر را نیز شامل شوند)

  • رستوران‌های ارزان‌: از 35 لیر تا 140 لیر
  • رستوران‌های متوسط: از 170 لیر تا 400 لیر
  • رستوران‌های لوکس: از 500 لیر تا 12000 لیر

یکی از علت‌های گران بودن قیمت غذا در رستوران‌های لوکس ترکیه، استفاده از سرآشپزهای ماهر و سرشناس در این رستوران‌ها است. حتی تعدادی از رستوران‌های لوکس ترکیه در بین برترین رستوران‌های جهان قرار دارند. با این تفاسیر، قیمت گران رستوران‌های لوکس ترکیه به‌خوبی توجیه می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر در تورهای طولانی مثل تور استانبول 7 شب و 8 روز شرکت می‌کنید، بهتر است سعی کنید برای بعضی از وعده‌ها، سراغ غذای خیابانی یا غذای حاضری بروید تا کمی در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی شود؛ چراکه اگر تمام وعده‌هایتان را در رستوران‌های ترکیه میل کنید، باید برای هزینه‌های سربه‌فلک کشیده غذا در ترکیه آماده باشید.

غذاهای ترکیه‌ای
تنوع در غذاهای ترکیه‌ای

قیمت صبحانه در ترکیه

براساس اطلاعات جمع‌آوری شده، قیمت صبحانه در ترکیه بستگی به اقلام انتخابی دارد؛ اما می‌توانیم قیمت صبحانه در ترکیه را این‌طور تخمین بزنیم:

  • قیمت صبحانه در ترکیه: 20 تا 30 لیر

قیمت غذاهای خیابانی در ترکیه

قیمت غذاهای خیابانی در ترکیه بستگی به شهر و نوع غذا دارد. به‌طور معمول، می‌توان با پرداخت هزینه کمی، یک وعده غذای خوشمزه و سیرکننده را امتحان کرد. از دونر کباب گرفته تا سیمیت و بورک، همگی با قیمت‌های مناسب و کیفیت عالی در دسترس هستند.

  • قیمت غذاهای خیابانی در ترکیه: 30 تا 50 لیر

قیمت غذای ایرانی در ترکیه

اگر در سفرتان به ترکیه دوست داشتید غذاهای ایرانی را امتحان کنید، می‌توانید به رستوران‌های ایرانی در استانبول سر بزنید. قیمت غذای ایرانی در ترکیه برحسب مکان قرارگیری رستوران و رتبه آن در شهر متفاوت است؛ اما به‌طور کلی می‌توان گفت که با هزینه مناسبی می‌توانید یک غذای فوق‌العاده خوشمزه و لذیذ ایرانی را در ترکیه بخورید.

  • قیمت غذای ایرانی در ترکیه: میانگین 250 لیر
Decoration-Iranian-foods.jpg
قیمت غذای ایرانی در ترکیه

قیمت فست فود، ساندویچ و پیتزا در ترکیه

قیمت فست فود، ساندویچ و پیتزا در ترکیه برای بسیاری از افرادی که قصد سفر به این کشور را دارند مهم است؛ زیرا ممکن است بخواهند میان این‌همه غذاهای ترکی، برخی از وعده‌‌ها را به خوردن فست‌فود اختصاص دهند. قیمت فست‌فود در ترکیه به‌طور میانگین به شرح زیر است.

  • قیمت فست فود، ساندویچ و پیتزا در ترکیه: میانگین 150 لیر

قیمت غذاهای معروف در ترکیه

اگه قصد سفر به ترکیه را دارید و دوست دارید از قیمت غذاهای معروف آن باخبر باشید، این اطلاعات می‌تواند برایتان کاربردی باشد. این قیمت‌ها که در ادامه قید شده، قیمت غذاهای معروف ترکیه در رستوران‌های میان‌رده است. اگر این غذاها را در خیابان میل کنید، قاعدتاً هزینه کم‌تری به دنبال خواهد داشت.

  • قیمت دونر کباب: میانگین 200 لیر
  • قیمت کوفته ترکی: میانگین 350 لیر

  • قیمت مانتی: میانگین 250 لیر

  • قیمت لاهماجون: میانگین 350 لیر

  • قیمت بورک گوشت: میانگین 130 لیر

قیمت کباب ترکی در ترکیه

دونر کباب، یکی از محبوب‌ترین غذاهای ترکی است که در سراسر جهان شناخته شده و بسیار دوست‌داشتنی است. این غذا که ریشه در فرهنگ غنی ترکیه دارد، به دلیل طعم لذیذ، تنوع بالا و قیمت مناسبش در میان مردم خیلی محبوب است. در سال 2024، کباب ترکی همچنان به‌عنوان یک انتخاب عالی برای وعده‌های غذایی در ترکیه شناخته می‌شود.

  • قیمت کباب ترکی در ترکیه: میانگین 150 لیر

قیمت اسکندر کباب در ترکیه

اسکندر کباب به‌عنوان یک غذای سنتی ترکیه‌ای، در بین گردشگران و محلی‌ها طرف‌داران بسیاری دارد و قیمت آن ممکن است با توجه به تقاضا و فصل گردشگری نوسان داشته باشد.

  • قیمت اسکندر کباب در ترکیه: میانگین 150 لیر
ISKENDER-PLATE-min-scaled.jpg
قیمت اسکندر کباب در ترکیه

قیمت مک دونالد در ترکیه

مک دونالد در ترکیه با ارائه منوی متنوع و خدمات باکیفیت، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای مشتریان خود فراهم می‌کند. قیمت‌ها بسته به نوع سفارش متغیر است؛ اما به طور میانگین، قیمت یک وعده غذایی در مک دونالد ترکیه مانند ایران است. اگر هم بخواهید مک دونالد رویال سفارش دهید باید حدود 145 لیر هزینه کنید.

قیمت kfc در ترکیه

قیمت kfc در ترکیه از 195 لیر تا 475 لیر متغیر است. به عبارتی شما با توجه به سفارشتان و غذایی که از کی‌اف‌سی سفارش می‌دهید، باید این بودجه را در نظر بگیرید. به‌عنوان مثال، برای یک زینگر برگر با سیب‌زمینی سرخ‌شده سایز کوچک و نوشیدنی 330 میلی‌لیتری، حدود 195 لیر باید پرداخت کنید.

قیمت غذاهای دریایی در ترکیه

در ترکیه، قیمت غذاهای دریایی با توجه به مکان و کیفیت رستوران‌ها متفاوت است. به‌طور کلی، قیمت یک وعده غذای دریایی در رستوران‌های معمولی از حدود ۵۰ لیر شروع می‌شود و بسته به نوع غذا و رستوران ممکن است تا چند صد لیر هم افزایش یابد. برای مثال، قیمت یک ساندویچ کوچک ماهی در خیابان‌های استانبول، ممکن است بین ۱۰ تا ۱۵ لیر باشد. همچنین، قیمت غذاهای دریایی در رستوران‌های لوکس‌تر ممکن است به بالاتر از ۱۲۰ لیر نیز برسد. این اطلاعات بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده از منابع مختلف در سال ۲۰۲۴ است.

midye-domeh-torky-2.jpg
قیمت غذاهای دریایی ترکیه‌ای

قیمت آب در ترکیه

در ترکیه، قیمت آب بسته به نوع مصرف و منطقه متفاوت است. برای مثال، قیمت هر گالن 19 لیتری آب آشامیدنی بسته به برند و شرکت تولیدکننده بین 32 تا 38 لیر متغیر است. همچنین، هزینه بطری آب کوچک در ترکیه 3.5 لیر است.

قیمت نان در ترکیه

قیمت نان در ترکیه بسته به نوع و کیفیت، می‌تواند از 5 لیر تا 20 لیر برای هر عدد باشد. این قیمت‌ها ممکن است در شهرهای مختلف و در فروشگاه‌های متفاوت تغییر کند. به‌عنوان مثال قیمت نان پیتا در ترکیه 15 لیر است. 

قیمت مواد غذایی مختلف در ترکیه

 

 

قیمت تخم‌مرغ در ترکیه

 

قیمت گوجه‌فرنگی در ترکیه

 

قیمت پیاز در ترکیه

 

قیمت روغن در ترکیه

 

قیمت سیب‌زمینی در ترکیه

 
   
   
00 00

 

انواع غذاهای خیابانی استانبول را بشناسید!

دکه‌های خیابانی فروش غذا
نمونه‌ای از دکه‌های خیابانی فروش غذا
آّبمیوه ترکیه
آبمیوه‌گیری‌های دستی و مغازه‌های کوچک آن‌ها

قیمت فست فود در ترکیه

رستوران‌های فست فود در ترکیه بسیار متنوع است و البته بسیاری از برندهای مطرح بین‌المللی صنعت غذایی در ترکیه شعبه دارند، پس بد نیست که قیمت مک دونالد در ترکیه را هم بدانید. این نکته از قلم نیفتد که جدا از مک دونالد، دو رستوران زنجیره‌ای معروف دیگری هم در ترکیه هستند که نامشان برگر کینگ (Burger King) و کی اف سی (KFC) است.

حال برای اینکه حدود قیمتی رستوران مک دونالد دستتان بیاید، باید بگوییم که متوسط لیست قیمت مک دونالد در ترکیه برابر با حدود 110 لیر است که بسته به سفارش شما بین 90 تا 150 لیر، ممکن است کاهش و افزایش داشته باشد. بنابراین بابت هزینه مک دونالد در ترکیه چیزی حدود 200 هزار تومان بپردازید. لازم به ذکر است که قیمت غذا در رستوران‌های زنجیره‌ای ممکن است شهر به شهر تفاوت داشته باشد؛ البته این تفاوت عموماً جزئی است.

فست فودهایی که در ترکیه وجود دارند، غذاهای مختلفی هم ارائه می‌دهند، از غذاهای اروپایی گرفته تا غذاهای ترکیه‌ای می‌توانید در این رستوران‌ها پیدا کنید که طبیعتا غذاهای اروپایی معمولا گران‌تر خواهند بود. از فست فودهای معروف ترکی هم می‌توان به لاهماجون اشاره کرد که در رستوران‌های محلی انواع آن را خواهید یافت.

photo_2022-05-14_16-41-55.jpg
قیمت متنوع فست فود در ترکیه، عکس از سروش علیپور
فست‌فودهای ترکیه‌ای
نمونه‌ای از فست‌فودهای ترکیه‌ای

قیمت غذاهای معروف ترکیه

به دوتا از غذاهای معروف ترکیه، یعنی کومپیر و لاهماجون اشاره کردیم، اما ترکیه خوراک معروف کم ندارد. از دیگر غذاهایی که می‌توان به آن‌ها عنوان غذای معروف ترکیه را داد و از بهترین غذاهای ترکیه هستند، عبارتند از:

  • میدیه دولما (صدف شکم‌پر که ترکیبی از برنج و آبلیمو دارد): قیمت این غذا حدود 10 تا 20 لیر است که به تومان چیزی حدود 18 تا 36 هزارتومان می‌شود.
  • بالیک اکمک (ماهی سرخ شده‌ای که در نان قرار می‌گیرد): قیمت این غذا در ترکیه تا حد زیادی به رستوران و شرایط سفارش شما دارد؛ به طوری که بین 7 تا 30 لیر متغیر است، بنابراین برای سفارش آن باید حدود 50 هزارتومان بپردازید.
  • کوکورچ (همان امعا و احشاء بریده بریده شده گوسفند است که آن را کباب و سرخ می‌کنند): این غذا نسبت به سایر غذاهای این لیست گران‌تر است به طوری بین 100 تا 130 لیر است که به پول ایران، حدود 180 هزار تومان می‌شود.
  • منمن (نوعی املت که با پیاز، گوجه، فلفل قرمز، سبزیجات و تخم مرغ آماده می‌شود): میانگین قیمت این غذا حدود 30 لیر است که معادل 54 هزار تومان می‌شود. 
  • چورباسی (انواع مختلفی دارد و شبیه سوپ است و بسته به آنچه که درونش ریخته می‌شود، طعم‌های مختلفی دارد): قیمت این غذا حدود 60 لیر است که با حدود 110 هزار تومان برابری می‌کند.
  • کوفته و بورک (پر شده با انواع سبزیجات و گوشت): قیمت این غذا بین 40 تا 100 لیر است بنابراین در بیشترین حالت ممکن برای سفارش آن باید حدود 200 هزارتومان بپردازید.
  • اسکندر کباب (برش‌های گوشت مزه‌دار شده همراه با ماست و نان): قیمت این غذا بسته به محل سفارش بین 100 تا 400 لیر است.
  • پیده (نان مخصوص که روی آن مانند پیتزا، مواد مختلفی قرار می‌گیرد): قیمت این غذا بین 25 تا 50 لیر است.

همان‌طور که پیداست، تمامی غذاهایی که آورده شده‌اند، قیمت‌های مناسبی دارند که می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای نسبتا کم، آن‌ها را نوش جان کنید.

کومپیر
کومپیر از غذاهای ترکیه

قیمت صبحانه در ترکیه

کسانی که به ترکیه سفر کرده‌اند، خوب می‌دانند که صبحانه در رژیم غذایی مردم این کشور جایگاه ویژه‌ای دارد، به همین خاطر هم هست که صبحانه‌های ترکیه در سراسر جهان بسیار معروف و محبوب بوده است. یکی از دلایل این معروف بودن، مخلفات زیادی است که ترکیه‌ای‌ها همراه با وعده صبحانه خود می‌خورند. چند نمونه از مواد غذایی موجود در سفره صبحانه ترک‌ها عبارتند از: مربا، زیتون، خیار، پنیر، گوجه، عسل، نیمرو، انواع نان، املت.

به دلیل آنکه قیمت صبحانه بسیار منعطف است و بستگی به اقلامی دارد که انتخاب می‌کنید، اینطور می‌توان گفت که در حداقل‌ترین حالت، برای خرید صبحانه در ترکیه باید حدود 25 لیر به همراه داشته باشید. قطعاً با توجه به کافه یا رستورانی که انتخاب می‌کنید، این مبلغ بیشتر می‌شود؛ اما ارزان‌ترین قیمت صبحانه، در همین حدود است. در بسیاری از کافه‌های استانبول می‌توانید این صبحانه‌های خاص را میل کنید.

از آنجایی که وان به واسطه نزدیکی‌اش به ایران، محبوبیت زیادی بین گردشگران کشور ما دارد؛ جا دارد اشاره کنیم که این شهر به عنوان پایتخت صبحانه ترکیه شناخته می‌شود. اگر می‌خواهید درباره قیمت غذا در وان بدانید، باید اشاره کنیم که قیمت صبحانه در این شهر عموماً تفاوت چندانی با سایر شهرهای ترکیه ندارد و بین 30 تا 50 لیر باید برای خرید صبحانه در این شهر بپردازید که به پول ایران، حدودا بین 54 تا 90 هزارتومان می‌شود. اگر هم می‌خواهید صبحانه‌تان را از سوپر مارکت تهیه کنید باید بدانید که در کل قیمت بعضی از مهم‌ترین اقلام غذایی صبحانه در ترکیه به شرح جدول زیر است.

اقلام صبحانه

میانگین قیمت به لیر

قیمت به تومان

کاپوچینو استارباکس

40

حدود 72 هزار

1 لیتر شیر

22

حدود 40 هزار

یک قرص نان 500 گرمی

10

18 هزار

بسته 12 عددی تخم‌مرغ

39

68 هزار

1 کیلو پنیر محلی

156

280 هزار

صبحانه ترکیه‌ای
یک میز صبحانه ترکیه‌ای

قیمت غذاهای دریایی ترکیه

رستوران‌های دریایی ترکیه قیمت‌های مناسبی دارند و تجربه غذا خوردن در این رستوران‌ها می‌تواند بسیار دلچسب باشد، به‌خصوص در شهرهایی که غذاهای دریایی تازه در دسترس شما قرار می‌گیرند؛ بنابراین بخشی از قیمت غذا در ترکیه به این مورد مربوط می‌شود. از آنجایی که این کشور، از سه طرف به آب راه دارد، رستوران‌های دریایی پر تعدادی را می‌توان در شهرهای آن پیدا کرد.

برای اینکه تجربه خوردن غذای دریایی در ترکیه به بهترین صورت خود باشد، توصیه می‌کنیم بیشتر در فصل پاییز و زمستان (اواخر تابستان تا اوایل بهار) غذاهای دریایی را میل کنید، به این دلیل که ماهی‌گیری بیشتر در این بازه زمانی انجام می‌شود به همین دلیل صید تازه‌ و در نتیجه غذا هم تازه‌ است. در بیشتر شهرهای ترکیه شاهد دکه‌های فروش دلمه صدف با نام میدیه دولما خواهید بود. این غذا در ترکیه طرفدار بسیاری دارد و البته طعم آن نیز منحصر‌به‌فرد است.

غذاهای رستوران‌های دریایی
برخی از غذاهای رستوران‌های دریایی ترکیه

قیمت مواد غذایی مختلف در ترکیه

اگر مایلید که خود غذایی ترتیب دهید یا اینکه مدت طولانی‌تری در ترکیه سپری می‌کنید و امکان تهیه پی‌درپی غذاهای حاضری را ندارید، بهتر است از قیمت مواد غذایی مختلف آگاه باشید. البته این بخش از مقاله برای کسانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند نیز بسیار کاربردی خواهد بود. در ادامه قیمت برنج در ترکیه، قیمت میوه در ترکیه و مواردی از این دست را عنوان می‌کنیم و معادل حدودی و تقریبی آن‌ها را نیز مطرح خواهیم کرد. توجه داشته باشید به دلیل وجود تورم در کشور ترکیه و همچنین تغییر نرخ ارز، این قیمت‌ها ثابت نخواهند بود.

اقلام غذایی

قیمت به لیر

قیمت به تومان

1 کیلو فیله مرغ

96

حدود 180 هزار

1 کیلو گوجه

22

حدود 39 هزار

1 کیلو سیب‌زمینی

13

حدود 23 هزار

1 کیلو پیاز

15

حدود 27 هزار

1 کیلو گوشت قرمز

280

حدود 500 هزار

1 کیلو برنج

35

حدود 45 هزار

horizontal.jpg
خرید در سوپرمارکت‌های ترکیه

قیمت غذا در استانبول 2023

استانبول یکی از مهمترین شهرهای ترکیه است و به نوعی پایتخت فرهنگی آن نیز محسوب می‌شود. این شهر به‌دلیل جاذبه‌های فراوان و متعددی که دارد، مقصد بسیاری از گردشگران است و خیلی از توریست‌ها (چه ایرانی و چه غیر ایرانی) با تورهایی مثل تور استانبول ۵ شب و ۶ روز راهی می‌شوند. بنا به همین دلایل، بسیار مهم است که قیمت غذا در استانبول 2023 چقدر است و تا چه میزان باید برای آن برنامه‌ریزی کرد. لیست قیمت ها در استانبول تقریبا با سایر هزینه های خورد و خوراک ترکیه که در این متن نوشته‌ایم تفاوتی ندارد.

در این رابطه باید گفت که قیمت غذا در استانبول، تفاوت چندانی با قیمت غذا در دیگر شهرهای ترکیه ندارد، ضمن اینکه این شهر، به‌خاطر توریستی بودنش، طیف وسیع‌تری از رستوران‌ها را در خود جای داده که این مورد باعث ایجاد بازه گسترده‌ای از انواع قیمت‌ها نیز شده است. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که ملیت‌های مختلفی هم در این شهر وجود دارند که سبب ایجاد تنوع غذایی می‌شوند و روی قیمت غذا در استانبول هم تاثیرگذار هستند.

در استانبول هم مانند سایر شهرهای ترکیه، صبحانه وعده بسیار مهمی محسوب می‌شود که برای درک بهتر تنوع آن، بهتر است صبحانه‌تان را فقط در هتل میل نکنید. جدای از این پیشنهاد، باید حتما غذاهای خیابانی استانبول را هم در برنامه خود جای دهید، چون هم محبوب و هم باکیفیت است. اگر تصمیم داشته باشید چند وعده غذای ایرانی بخرید هم، قیمت غذای ایرانی در استانبول حدود 100 تا 150 لیر است. البته انواع کباب ممکن است از این رقم هم گران‌تر شود ولی میانگین قیمت‌ها در همین بازه است.

قیمت قهوه در استانبول، از حدود 30 تا 60 لیر است. البته با توجه به مکانی که تصمیم می‌گیرید در آن قهوه بخورید ممکن است کمی این عدد بیشتر شود ولی قیمت متوسط قهوه ترک و اسپرسو در استانبول همین حدود است. اگر بخواهید لته یا انواع دیگر قهوه را سفارش دهید احتمالاً بیشتر از این مقدار باشد.

بهترین کافه‌های استانبول کجاست؟

photo_2022-05-14_16-41-54.jpg
قیمت غذا در استانبول با غذاهای متنوع، عکس از سروش علیپور
غذاهای ترکی
نمونه‌ای از غذاهای ترکی
غذاهای ترکیه ای
غذاهای خیابانی استانبول، از غذاهایی که حتما باید امتحان کنید

قیمت غذا در آنتالیا

آنتالیا یکی دیگر از شهرهای توریستی ترکیه است که گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند و جاذبه‌های مختلفی هم دارد. اما شاید تفاوت‌هایی بین قیمت غذا در آنتالیا و شهرهای دیگر ترکیه وجود داشته باشد که به آن‌ می‌پردازیم تا اگر با تور آنتالیا به این شهر سفر کردید، بتوانید محدوده دقیق‌تر قیمت‌ها را بدانید؛ برای مثال ابتدا می‌توانیم قیمت غذا در رستوران‌ها را بررسی کنیم.

  • قیمت غذا در یک رستوران ارزان‌: حدود 120 لیر (معادل 216 هزار تومان)
  • قیمت غذا در یک رستوران اقتصادی برای دو نفر: حدود 600 لیر (معادل حدود 1 میلیون تومان)
  • قیمت غذا در رستوران‌های زنجیره‌ای (مک دونالد): حدود 120 لیر (معادل 216 هزار تومان)

غیر از این موارد، قیمت مواد غذایی در آنتالیا در برخی موارد نیز تفاوت‌هایی دارد، اما این اختلاف آنقدر زیاد نیست که سفر را برای شما دشوار کند. بیشتر می‌توان گفت که قیمت غذا در رستوران‌های آنتالیا با سطوح کیفی مختلف، متفاوت است و این مقدار بستگی به انتخاب شما دارد. در کل قیمت‌ها در شهر آنتالیا نسبت به باقی شهرها که توریست کمتری دارند، بالاتر است و در برخی از رستوران‌های لوکس این شهر، هزینه غذا به یورو از مسافران درخواست می‌شود، پس قبل از سفارش از قیمت منو رستوران مطلع شوید.

lastsecond.ir-food-price-in-turkey-antalya.jpg
برخی از غذاهای دریایی شهر آنتالیا

قیمت غذا در وان 1402

شهر وان به‌واسطه بازارها و مراکز خرید متعددی که دارد، پذیرای گردشگران فراوانی است. هر ساله بسیاری از ایرانی‌ها با تور به این شهر سفر می‌کنند. این نکته را هم نباید فراموش کنیم که رفتن به وان، هزینه کمتری برای مسافران دارد، چراکه امکان سفر زمینی به وان از هزینه‌ها کاسته و شما نیازی به خرید بلیط هواپیما آن هم به قیمت‌های گزاف ندارید. فاصله کم وان تا مرزهای ایران باعث شده مسافت بین ایران و این شهر کم باشد و هزینه‌های حمل و نقل کمتر باشد. به این ترتیب می‌توانید با مبالغ کمتری به این شهر سفر کنید.

چیزی که باید به آن توجه کنید، قیمت غذا در وان است که شاید با برخی از شهرهای دیگر متفاوت باشد و البته در اغلب اوقات از باقی شهرهای توریستی ترکیه ارزانتر است. در ادامه، قیمت غذا در وان 1402 و رستوران‌های آن را آورده‌ایم تا بتوانید آن را مقایسه کنید.

  • قیمت غذا در یک رستوران ارزان: حدود 40 لیر (معادل 72 هزار تومان)
  • قیمت غذا در یک رستوران اقتصادی برای دو نفر: حدود 200 لیر (معادل 360 هزار تومان)
  • قیمت غذا در رستوران‌های زنجیره‌ای (مک دونالد): حدود 92 لیر (معادل 165 هزار تومان)
lastsecond.ir-food-price-in-turkey-van.jpg
برخی از انواع وعده‌های غذایی در ترکیه

قیمت غذا در آنکارا

آنکارا پایتخت ترکیه به دلیل اهمیت تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، هر ساله درصد مهمی از گردشگران ترکیه را به خود اختصاص می‌دهد. علاوه بر آن، از آن‌جایی که این شهر در یک موقعیت مرکزی قرار دارد در حمل و نقل ترکیه نقش مهمی‌ دارد؛ به همین دلیل، اگر قصد داشته باشید از طریق سفر جاده‌ای و راه‌آهن در ترکیه بگردید، به احتمال زیاد حداقل یک بار از آنکارا عبور می‌کنید. به طوری کلی، قیمت اقلام مختلف غذایی در آنکارا با سایر نقاط ترکیه تفاوت چندانی ندارد، اما در بسیاری از شرایط می‌توان گفت که میانگین قیمت غذا در آنکارا از استانبول ارزان‌تر و از وان گران‌تر است. قیمت غذا در برخی از رستوران‌های آنکارا به شرح زیر است:

  • قیمت غذا در یک رستوران ارزان: حدود 140 لیر (معادل 255 هزار تومان)
  • قیمت غذا در یک رستوران اقتصادی برای دو نفر: حدود 455 لیر (معادل حدود 900 هزار تومان)
  • قیمت غذا در رستوران‌های زنجیره‌ای (مک دونالد): حدود 120 لیر (معادل حدود 220 هزار تومان)

قیمت کافه در ترکیه

در شهرهای مختلف کشور ترکیه، کافه‌های پرشماری وجود دارند که هر کدام نیز از ویژگی‌ها و خصوصیاتی منحصر به فردی بهره‌مند هستند.  برخی از کافه‌های ترکیه به قدری دنج طراحی شده‌اند که اصلا دوست ندارید از آن‌ها خارج شوید، به همین خاطر بهتر است برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر سفر خود، از قیمت حدودی برخی از خوراکی‌های این کافه‌ها مطلع شوید. توجه داشته باشید که این قیمت‌ها حدودی است و با تغییر نرخ ارز و تورم در کشور ترکیه، افزایش یا کاهش می‌یابد.

  • یک استکان چای ترک بزرگ: از حدود 22 لیر (معادل تقریباً 39 هزار تومان)
  • یک فنجان قهوه ترک: از حدود 20 لیر (معادل تقریباً 60 هزار تومان)
  • یک فنجان اسپرسو: از حدود 39 لیر (معادل تقریباً 70 هزار تومان)
  • یک لیوان هات چاکلت: از حدود 71 لیر (معادل تقریباً 120 هزار تومان)
  • یک آمریکانو بزرگ: از حدود 54 لیر (معادل تقریباً 97 هزار تومان)

این‌ها فقط بخشی از قیمت‌های منوی کافه‌ها در ترکیه بودند، اما می‌توانید با حساب آن‌ها از قیمت حدودی سایر چیزهایی که می‌توانید سفارش دهید، مطلع شوید. این نکته را فراموش نکنید که کافه‌ها نیز از قانون رستوران‌ها پیروی می‌کنند؛ به این معنا که با توجه به موقعیت‌ جغرافیایی‌شان، قیمت خدمات و مواد غذایی که ارائه می‌دهند، متفاوت است و شما باید هنگام انتخاب، منوی آن‌ها را بررسی کنید.

photo_2022-05-14_16-24-17.jpg
قیمت غذا در کافه‌های استانبول، عکس از سروش علیپور
قهوه ترک
قهوه ترکی

سفر با تور ترکیه

قیمت غذا در ترکیه بخشی از هزینه‌های سفر را شامل می‌شود که لازم است پیش از سفر به آن فکر کنید و برایش برنامه‌ریزی کنید. اما علاوه بر آن، مهم است تورتان را از جای معتبر و با قیمت مناسب بخرید. در صفحه تورهای لست‌سکند به راحتی می‌توانید تور استانبول و سایر مقاصد ترکیه را با هم مقایسه کنید و بهترین قیمت تورشان پیدا کنید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم از حدود قیمت غذا در ترکیه برایتان بگوییم و معادل تقریبی آن نیز به تومان محاسبه شود تا امکان تبدیل مبلغ‌ها برای شما بسیار راحت‌تر باشد. در این حالت قیمت‌ها خیلی دقیق نیستند، اما می‌توانید با توجه به تاریخ این مقاله از حدود قیمتی مواد غذایی و قیمت غذا در ترکیه مطلع شوید و بهتر برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید. قیمت مواد غذایی در ترکیه با کشورمان تفاوت چندانی ندارد. به همین دلیل سفر به ترکیه از باقی مقصدهای اطراف ایران به‌صرفه‌تر و راحت‌تر خواهد بود. اگر درگیر کم‌کردن هزینه‌های سفرتان و محاسبه قیمت‌های سفر به ترکیه هستید، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به لیست تور اقساطی استانبول و سایر شهرهای ترکیه بیندازید تا تجربه یک سفر مقرون‌به‌صرفه را داشته باشید.

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!