مارماریس بهتر است یا بدروم ترکیه؟

4.7
از 6 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
برای یک سفر تابستانی، مارماریس را انتخاب کنیم یا بدروم؟
29 خرداد 1402 08:00
2

گردشگرانی که قصد سفر به جنوب غربی ترکیه دارند، معمولا بین اینکه مارماریس یا بدروم را انتخاب کنند، دو به شک می‌شوند . این دو شهر، با وجود فاصله کمی که از هم دارند، بسیار متفاوت هستند و بدون شناخت ویژگی‌هایشان، بعید است انتخابی صحیح داشته باشید. از این رو تصمیم گرفتیم که دو مقصد مارماریس و بدروم را از 10 جنبه مختلف بررسی کنیم تا در عرض چند دقیقه به نتیجه برسید که بدروم بهتر است یا مارماریس؟

ماماریس بهتر است یا بدروم؟

اگر بخواهیم چکیده‌ای از ویژگی‌های مارماریس و بدروم را مقایسه کنیم، باید بگوییم که بدروم از نظر قیمت، جاذبه‌های تاریخی و لوکس‌بودن، کمی از مارماریس بهتر است و از آن سوی ماجرا، مارماریس طبیعت زیبا‌تر، هوای مرطوب‌تر و سواحل دیدنی‌تری دارد. اما جدا از این توصیف کلی، خصوصیات بسیار دیگری درباره این دو شهر وجود دارند که از دید عموم پنهان مانده و ممکن است موجب تصمیم‌گیری نادرست شود؛ بنابراین در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند، قصدمان بر این است که جزئی‌ترین شرایط این دو شهر را بررسی و مقایسه کنیم.

مقایسه مارماریس و بدروم از نظر دسترسی و موقعیت

مارماریس و بدروم هر دو در جنوب غربی ترکیه واقع شده‌اند و فاصله کمی از هم دارند. به‌طوری‌که با پیمایش 160 کیلومتر، می‌توانید بین این دو شهر رفت‌وآمد کنید؛ چنین سفری کمتر از 3 ساعت طول می‌کشد. مارماریس و بدروم هر دو از نظر دسترسی به فرودگاه‌های بین‌المللی وضعیت خوبی دارند و عموماً طی کردن مسافت ایران تا بدروم یا مارماریس، از نظر مسیر و نوع سفر معمولاً متفاوت است.

مثلاً اگر بخواهید از تهران به بدروم بروید، ابتدا یک پرواز 3:30 ساعتی به ازمیر خواهید داشت و بعد از آن از مسیر زمینی به بدروم می‌رسید. همچنین ممکن است پروازتان ابتدا در فرودگاه میلاس در استان موغله فرود آید. برای رسیدن به مارماریس هم ابتدا به ازمیر یا دالامان می‌روید و بعد از آن از طریق مسیرهای زمینی خود را به مقصد می‌رسانید. اگر می‌خواهید بدانید که از نظر دسترسی مارماریس بهتر است یا بدروم، باید اشاره کنیم که مسیر و مدت زمان سفرتان به این دو شهر کاملاً نسبی است و به ترکیب سفر و ایرلاینی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد.

bod-mar-blu-crs.jpg
فاصله مارماریس و بدروم از یکدیگر

مقایسه مارماریس و بدروم از نظر جاهای دیدنی

اگر می‌خواهید بدانید که از نظر غنای جاذبه‌های تاریخی، مارماریس بهتر است یا بدروم، بی‌شک پاسخ صحیح به این سوال «بدروم» است. گرچه مارماریس پیشینه و جاذبه‌های تاریخی خودش را دارد اما در بین جاهای دیدنی بدروم آثاری مثل مقبره هالیکارناسوس را داریم که یکی از عجایب هفتگانه قدیم است و جدا از آن، حدود 10 جاذبه تاریخی دیگری هم در این شهر شهرت دارند که اطلاعات زیادی از دنیای باستان به گردشگران می‌دهند. این درحالی است که تعداد جاذبه‌های تاریخی مارماریس انگشت شمار است و از نظر قدمت نمی‌توانیم آن‌ها را با بدروم مقایسه کنیم.

در محیط شهری مارماریس، چند قلعه و کاروانسرا وجود دارد که در دوران عثمانی ریشه دارند و در کنار آن‌ها یک جاذبه باستانی به نام شهر آموس هم وجود دارد. اگر هدفتان از جاهای دیدنی، طبیعت‌گردی باشد و به جنگل علاقه داشته باشید، این را بدانید که مارماریس از نظر جاذبه‌های طبیعی، نسبت به بدروم کمی دلرباتر است. با خرید تور قایق‌سواری در این شهر می‌توانید به بهشت‌های طبیعی بسیاری دسترسی داشته باشید که هر یک از سواحل و جزایر مارماریس به نوبه خود دیدنی هستند.

جاهای دیدنی مارماریس کجاست؟

بقایای معبد.jpg
بقایای معبد هالیکارناسوس در بدروم

مقایسه مارماریس و بدروم از نظر هزینه‌های سفر

مقایسه قیمت‌ها در مارماریس و بدروم یکی از اولین مسائلیست که هر گردشگری به آن برمی‌خورد، خصوصاً اگر دنبال یک سفر ارزان باشید. متأسفانه در فصول پربازدید، فرق چندانی بین قیمت‌های بدروم یا مارماریس دیده نمی‌شود. البته نباید فراموش کنیم که بدروم یکی از گرانترین مقاصد ساحلی در ترکیه است و بسیاری از سلبریتی‌ها و ستاره‌های ورزش و هنر جهان در فصل تابستان مسیرشان را به سمت این شهر کج می‌کنند. در کل، بیشترین تفاوت قیمت‌ها، بین هتل‌های این دو شهر دیده می‌شود. مثلاً حتی اگر در بهترین هتل‌های مارماریس اقامت داشته باشید، ممکن است هزینه کمتری نسبت به یک هتل معمولی در بدروم بپردازید؛ به‌ویژه اگر در رزرو هتل از قبل‌تر اقدام کنید.

یک هتل گران در بدروم.jpg
یکی از هتل‌های گران ساحلی در بدروم

مقایسه مارماریس و بدروم از نظر رفت‌وآمد درون‌شهری

گشت‌وگذار در مارماریس نسبت به بدروم زمان کمتری می‌برد و در کل آسان‌تر است. اگر اهل پیاده‌روی باشید، برای رفت‌وآمد در مارماریس هیچ مشکلی نخواهید داشت؛ زیرا اکثر جاذبه‌های شناخته‌شده این شهر، در یک قدمی همدیگر هستند و در نقاط مختلفی از آن می‌توانید دوچرخه کرایه کنید. در بدروم هم بسیاری از گردشگران با استفاده از اتوبوس‌های عمومی می‌توانند خود را به بیشتر جاذبه‌ها برسانند اما عده‌ای هم ترجیحشان اجاره ماشین، تاکسی و دلموش است.

مسیر دوچرخه سواری در مارماریس.jpg
مسیرهای دوچرخه سواری در مارماریس

مقایسه بدروم و مارماریس برای سفر خانوادگی

از نظر فعالیت‌ها و امکانات مناسب برای سفر خانوادگی، فرق چندانی بین بدروم یا مارماریس نیست. اما طبق نظراتی که مسافران پیشین این دو مقصد داشته‌اند، مارماریس از چند نظر برای سفر خانوادگی بهتر است؛ برای مثال، جاذبه‌هایی مثل دلفیناریوم و پارک آبی در مارماریس، باعث شده است که کودکان اوقات بهتری را در این شهر سپری کنند، ضمن اینکه دسترسی آسان به مراکز گردشگری و سواحل مارماریس و امکانات این اماکن، کار را برای خانواده‌های پرجمعیت آسان می‌کند.

کسانی که قصد دارند برای ماه عسل به جنوب غربی ترکیه سفر کنند و نمی‌دانند مارماریس بهتر است یا بدروم، باید بدانند که انتخابشان کاملاً به سلیقه و شرایطشان بستگی دارد. اما به طور میانگین، زوج‌های بیشتری سراغ خرید تور مارماریس می‌روند، زیرا سواحل مرمری و تفریحات این شهر، حال‌وهوای رمانتیک بیشتری دارد.  

IS-IT-SAFE-TO-TRAVEL-TO-MARMARIS-2.jpg
سفر خانوادگی در مارماریس

مقایسه مارماریس و بدروم از نظر طبیعت و آب‌وهوا

در کوتاه‌ترین مقایسه بدروم و مارماریس از نظر آب‌وهوا، باید بگوییم که مارماریس به طور کلی چند درجه گرم‌تر از بدروم است. این شهر بندری مسیر رفت‌وآمد بادهای مختلف است و رطوبت هوا در آن کاهش نسبی دارد. اما جنگل‌های انبوه کاج باعث می‌شود که در آنجا تازگی هوا را به ریه بکشید و نسبت به بدروم، رطوبت بیشتری را حس کنید. در ماه‌های جولای و آگوست (تیر و مرداد) است که دمای آن حدود 35 درجه دما دارد. و حتی ممکن است تا 39 درجه هم پیش برود اما در همین حین دمای هوای بدروم حدود 34 درجه است و حداکثر ممکن است به 37 درجه سلسیوس برسد.

 آب‌وهوای بدروم به دلیل موقعیتی که دارد، متمایل به اقلیم مدیترانه‌ای است و شرایطی مناسب برای آب‌تنی و تفریحات ساحلی فراهم می‌کند. اگر به طبیعت سرسبز علاقه دارید و ساحل اولویت دومتان باشد، بین مارماریس و بدروم، قطعاً مارماریس گزینه بهتری است؛ چرا که در این شهر می‌توانید لذت کوهنوردی و بازدید از روستاهای سرسبز را تجربه کنید و از ترکیب مناظر ارتفاعات، جنگل و دریا لذت ببرید. اگر به پیاده‌روی در جنگل علاقه دارید باید بدانید که پارک ملی مارماریس 30 هزار هکتار  وسعت دارد و گشت‌وگذار در آن برای همه امکان‌پذیر است؛ زیرا پیاده‌روهای چوبی در آن تعبیه شده است.

مقایسه مارماریس و بدروم از نظر زندگی شبانه

بدروم از نظر زندگی شبانه یک سروگردن بالاتر از مارماریس است. حتی این شهر یک زمانی به زنده‌ترین شب‌هایش در کل ترکیه شهرت داشت. فراموش نکنیم که زندگی شبانه بدروم در سال‌های اخیر به مقدار کم و نامحسوسی افت کرده است با این حال، شب‌های محله گامبت بدروم هنوز هم پر سروصداست و در نقاط مختلف بدروم رستوران‌ها، کافه‌ها و کلوپ‌هایی را می‌بینید که شبانه‌روزی خدمات ارائه می‌دهند.

مارماریس هم به نوبه خودش شهر شب‌زنده‌داریست و از این جهت، مارماریس را می‌توانیم با بسیاری از شهرهای ترکیه مقایسه کنیم. اگر در طول سواحل مارماریس قدم بزنید، قطعا کلاب‌ها و مهمانی‌های شبانه زیادی توجه شما را جلب می‌کنند. یکی از مهم‌ترین اماکن در بین این مناطق و خیابان‌ها، خیابان «بار استریت» است که به موازات خط ساحلی مارماریس امتداد یافته است.

زندگی شبانه در دبروم.jpg
زندگی شبانه در بدروم

مقایسه مارماریس و بدروم از نظر هتل و اقامتگاه

توسعه گردشگری در جنوب غربی بدروم باعث شده است که انتخاب هتل در مارماریس یا بدروم کار سختی نباشد و تقریباً هر نوع اقامتگاهی را که بخواهید در این دو شهر پیدا کنید. چیزی که باید به آن توجه داشته باشید، منطقه‌ایست که در آن هتل یا ویلا رزرو می‌کنید. در راهنمای سفر به مارماریس اشاره کردیم که بیشتر توریست‌ها برای دسترسی آسان به سواحل مارماریس، مرکز این شهر را برای اقامت انتخاب می‌کنند.

بدروم نسبت به مارماریس، اقامتگاه‌های لاکچری بیشتری دارد؛ اما این بدان معنا نیست که اقامتگاه ارزان در این شهر پیدا نمی‌شود، بلکه از نظر تنوع اقامتگاه، به هرکدام از مقاصد مارماریس یا بدروم سفر کنید، هتل یا ویلای مدنظرتان را پیدا خواهید کرد. نکته‌ قابل توجه درباره موقعیت اقامتگاهتان در مارماریس یا بدروم این است که در این دو شهر، معمولاً هر چه از شهر فاصله بگیرید، اقامتگاه‌های بزرگ‌تری را پیدا می‌کنید.

مقایسه مارماریس و بدروم از ساحل

همانطور که پیداست، سواحل اصلی‌ترین دلیل سفر توریست‌ها به مارماریس یا بدروم است. سواحل مارماریس از نظر موقعیت دسترسی خوبی دارند؛ مثلاً کافیست از مرکز این شهر چند دقیقه‌ پیاده‌روی کنید تا به دو ساحل زیبا و مناسب برای خانواده برسید. این سواحل پس زمینه‌ای از ارتفاعات سرسبز و فضای شهری دارند. لازم به ذکر است که فاصله این سواحل تا مرکز شهر موجب شلوغی آن‌ها می‌شود و اگر بخواهید در فضای خلوت‌تری تفریح کنید، باید خود را به ساحل ایچملر در شرق مارماریس برسانید. ایچملر 15 دقیقه از شهر فاصله دارد و نامش همیشه در لیست بهترین سواحل مارماریس به چشم می‌خورد.

اگر به بدروم سفر می‌کنید و نمی‌خواهید از تاکسی یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، دو ساحل به شما نزدیک هستند که یکی از آن‌ها ساحل مرکزی و دیگری ساحل کومباهچه است. این سواحل بین مردم محلی بدروم طرفداران بسیاری دارند و به جز دریا و شن، مناظر زیبایی از بناهای تاریخی را به نمایش می‌گذارند. اگر صرفاً برای آفتاب‌گرفتن و تفریحات آبی به ترکیه می‌روید، سواحل مارماریس به دلیل دسترسی آسان و مناظر آب‌های شفاف گزینه بهتری هستند، اما اگر دنبال امکاناتی مثل کافه و رستوران، زندگی شبانه و تنوع باشید و مشکی با چند کیلومتر جابه‌جایی نداشته باشید سواحل بدروم انتخاب برتر شما خواهند بود.

ارتفاعات سرسبز در سواحل مارماریس.jpg
ارتفاعات سرسبز در کنار سواحل بلورین ارمنستان

مقایسه مارماریس و بدروم از نظر غذا و نوشیدنی

غذای مارماریس و بدروم شباهت‌های زیادی دارند و در کل بسیاری از اقلامی که در منوی رستوران‌های مارماریس می‌بینید، در منوی رستوران‌های بدروم هم وجود دارد. از آنجایی که سیل مهمانان خارجی هر ساله به سمت این دو شهر سرازیر می‌شود، غذای بین‌المللی نقش خاصی در فرهنگ آشپزی بدروم یا مارماریس ایفا می‌کند. تنها تفاوتی که در بین غذای بدروم و مارماریس به چشم می‌خورد، وجود تکنیک‌های آشپزی یونانی در غذای بدروم است. این درحالیست که غذای سنتی ترکی در مارماریس توجه بیشتری را جلب می‌کند. در آخر باید اشاره کنیم که فرقی نمی‌کند به بدروم یا مارماریس می‌روید، در هر صورت، پیشنهاد ما این است که غذای دریایی این شهرها را امتحان کنید.

قابی از غذاهای مارماریس.jpg
غذای مارماریس

سخن آخر

با در نظر گرفتن تمام مقایسه‌های بالا، حالا بهترین زمان برای این است که تصمیم بگیرید مارماریس بهتر است یا بدروم. به عنوان یک جمع‌بندی خلاصه، می‌توانیم بگوییم که بدروم نسبت به مارماریس هوای خشک‌تری دارد و باد بیشتری در آن می‌وزد و در عین حال از نظر لوکس بودن و  برخورداری از جاذبه‌های تاریخی در جایگاه بالاتری قرار دارد. اگر بخواهید با تور ترکیه از مارماریس یا بدروم بازدید کنید، باید توجه داشته باشید که انتخاب تور یک امر کاملاً حیاتی در سفر شماست. لست‌سکند یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مراجع معرفی و خرید تور است که در آن می‌توانید قیمت‌ تورهای مختلف را مقایسه کنید و در سریع‌ترین حالت ممکن تور مدنظرتان را خریداری کنید

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.