جاهای دیدنی عمان؛ فهرستی از زیباترین دیدنی‌های عمان

4.2
از 22 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
عمان؛ مقصدی رویایی برای همگان
19 شهریور 1402 08:00
0

دلایل زیادی برای سفر به عمان وجود دارد و تنوع دیدنی های عمان یکی از اصلی‌ترین این دلایل است. این کشور کوچک در حاشیه خلیج فارس، جاذبه‌های فراوانی را در خود جای داده است. چه برای علاقه‌مندان به تاریخ‌های باستانی و چه برای عاشقان طبیعت و جاذبه‌های طبیعی، عمان و مکان های دیدنی عمان می‌تواند بسیار جذاب باشد. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند فهرستی از جاذبه های گردشگری عمان در اختیارتان می‌گذاریم. با ما همراه باشید.

معروف‌ترین جاهای دیدنی عمان کدام‌اند؟

بهترین و معروف‌ترین مکان های دیدنی عمان، مسجدجامع سلطان قابوس، سالن اپرای سلطنتی، بازار مطرح، موزه ملی عمان، جزیره مصیره، بهلا، وادی شاب، گذرگاه مارها، وادی بنی‌خالد، مجلس جن، موساندام، نیزوا، گودال بی‌ماه، جبل شمس، جبل اخدار و کویر واهب است که در این مطلب، هر کدام را معرفی کرده‌ایم تا اطلاعات بیشتری درباره آن‌ها داشته باشید.

سالن اپرای سلطنتی (Royal opera house)

سالن اپرای سلطنتی، فضایی برای اجراهای هنری، موسیقی و فرهنگی است و جزو جاهای دیدنی مسقط عمان محسوب می‌شود. این سالن با ظرفیت 1100 نفر، در فاصله سال‌های 2007 تا 2011 به دستور سلطان قابوس ساخته شد و شامل فضاهایی مثل سالن تئاتر، سالن کنسرت و سالن نمایش است. در طراحی و معماری این بنا هم از سبک و سیاق معماری بومی و عربی الهام گرفته شده است. در سالن اپرای سلطنتی شما به امکانات رفاهی دیگری مثل بازار، رستوران و کافه هم دسترسی دارید. همه این ویژگی‌ها، اینجا را به یکی از محبوب‌ترین دیدنی های عمان تبدیل کرده است.

  • مکان سالن اپرا: شهر مسقط

موقعیت دقیق سالن اپرای سلطنتی روی نقشه

lastsecondاپرا.jpg
نمای بیرونی سالن اپرای سلطنتی شهر مسقط

بازار مطرح (Mutrah souq)

بازدید از بازارهای سنتی و قدیمی در هر سفری، تجربه‌ای به‌یاد‌ماندنی و جذاب است و عمان هم از این قاعده مستثنا نیست. از گذشته تا به امروز، مسقط به‌دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی‌اش، مرکزی برای تجارت و داد‌و‌ستد بوده و بازار مطرح یا مطرح سوق، به‌عنوان قدیمی‌ترین بازار عمان، تاییدی بر همین موضوع است.

بازار مطرح یکی از جاهای دیدنی مسقط عمان است و با قدم گذاشتن به آن، با فضایی تودرتو و شاید در نگاه اول پیچیده روبه‌رو می‌شوید که پر از مغازه‌های متنوع و اجناس رنگارنگ است؛ از مغازه‌های لباس و پارچه تا عتیقه‌فروشی و فروشگاه‌های صنایع‌دستی. بخش فروش طلا و زیورآلات بازار مطرح هم در نوع خود بسیار جذاب و خیره‌کننده است و توصیه می‌کنیم بازدید از آن را از دست ندهید.

  • مکان بازار مطرح: شهر مسقط
  • ساعت بازدید از بازار مطرح: ۹ صبح تا ۱ ظهر، ۴ عصر تا ۱۰ شب

موقعیت دقیق بازار مطرح روی نقشه

lastsecondمطرح.jpg
بازار مطرح از جاهای دیدنی مسقط عمان

مسجدجامع سلطان قابوس

مسجدجامع سلطان قابوس، یکی از مکان های دیدنی عمان است که در مقایسه با سایر جاذبه های گردشگری عمان قدمت کمتری دارد. اما شکوه، زیبایی و عظمت این بنا که بزرگ‌ترین مسجد کشور عمان محسوب می‌شود، ایجاب می‌‎کند که در سفر خود حتماً بازدید از آن را بگنجانید. این مسجد با ظرفیت 20 هزار نمازگزار، در سال 2001 بازگشایی شد و معماری آن ترکیبی از معماری اسلامی، معماری عمان و خاورمیانه است.

در ساخت و طراحی این مسجد زیبا از جزئیات لوکس و زیبایی استفاده شده است؛ از لوسترهای کریستالی با سنگ‌های سواروسکی تا فرش ایرانی. فرش ایرانی که در بخش مردانه مسجد سلطان قابوس مسقط می‌توانید ببینید، شاهکاری از هنر فرش‌بافی ایرانی است و در طراحی آن هم از نقوش مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان و بسیاری دیگر از نقوش ایرانی الهام گرفته شده است. بافتن این فرش چهار سال طول کشیده و 4263 متر مساحت آن است. گفتنی است که این مسجد از جاهای دیدنی عمان است و برای ورود به آن رعایت پوشش مناسب و برای زنان پوشاندن موی سر، از ملزومات است.

  • مکان مسجدجامع سلطان قابوس: شهر مسقط
  • ساعت بازدید از مسجدجامع سلطان قابوس: همه‌روزه ۸ صبح تا ۱۱ ظهر به‌جز روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه

موقعیت دقیق مسجدجامع سلطان قابوس روی نقشه

lastsecondمسجد.jpg
مسجدجامع سلطان قابوس از مکان های دیدنی عمان

موزه ملی عمان 

موزه‌های اصلی هر کشوری، یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های آن هستند و موزه ملی عمان هم که در سال 2016 افتتاح شده است، یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های این کشور محسوب می‌شود. در این موزه شما می‌توانید شاهد روند تاریخی این کشور، از اولین آثار به‌دست‌آمده از حضور انسان تا به امروز باشید. در این موزه، بیش از هفت هزار شیء تاریخی جمع‌آوری‌شده و نگهداری می‌شود که قدمت برخی از این آثار بیش از چند میلیون سال است.

موزه ملی عمان شامل چهارده بخش دائمی است که نشان‌دهنده تاریخ مردم و سرزمین عمان است. بخش‌های دیگر این موزه شامل مرکز آموزش و سینما است. در این موزه برای کودکان برنامه‌های آموزشی و تفریحی تدارک دیده شده تا آموزش و تفریح توأمان باشد و لذت گردش در اینجا برای بچه‌ها دوچندان شود.

  • مکان موزه ملی عمان: شهر مسقط
  • ساعت بازدید از موزه ملی عمان: همه‌روزه از ۱۰ صبح تا ۵ عصر، روزهای جمعه ۲ ظهر تا ۶ عصر

موقعیت دقیق موزه ملی عمان روی نقشه

lastsecondموزه.jpg
موزه ملی عمان، یکی از جذاب‌ترین دیدنی های عمان

جزیره مصیره (Masirah island)

جزیره مصیره، یکی از زیباترین دیدنی های عمان است و بازدید از آن برای علاقه‌مندان به تماشای طبیعت، می‌تواند تجربه‌ای به‌یاد‌ماندنی باشد. جزیره مصیره بزرگ‌ترین جزیره عمان است و منطقه‌ای بیابانی محسوب می‌شود که به‌محض ورود و روبه‌رو شدن با سکوت محیط، تپه‌های شنی و وزش بادهای گرم، این را احساس می‌کنید.

بادبادک‌بازی، موج‌سواری، کمپ کردن، شنا و آب‌تنی در آب‌های گرم هم از تفریحات رایج در این جزیره است و اینجا به بهشت بادبادک‌بازان شهرت دارد. تخم‌گذاری و زادوولد چهار گونه لاک‌پشت و رفت‌و‌آمد بیش از 300 گونه پرنده هم به غنای طبیعت این جزیره زیبا اضافه کرده است.

  • مکان جزیره مصیره: شمال شرقی عمان
  • بهترین فصل بازدید از جزیره مصیره: زمستان

موقعیت دقیق جزیره مصیره روی نقشه

lastsecondمصیره.jpg
سواحل زیبای جزیره مصیره یکی از دیدنی های عمان

بهلا (Bahla)

بهلا یکی از دیدنی های عمان است که در دسته دیدنی‌های تاریخی این کشور قرار می‌گیرد. قدمت بهلا به بیش از 3 هزار سال قبل‌از میلاد مسیح برمی‌گردد و این شهر شاهد رویدادهای تاریخی بسیاری بوده است. در گذشته‌ بهلا مرکز تجارت گیاه معطر کندر بوده و امروز به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری عمان می‌توانید از آن دیدن کنید.

قلعه بهلا هم از دیدنی‌هایی است که در سفر خود به این منطقه، نباید بازدید از آن را از قلم بیندازید. این قلعه به ثبت ملی یونسکو رسیده است و شامل بخش‌هایی مثل برج‌ها، مساجد و چاه‌های متعدد است. فرآیند بازسازی و مرمت این قلعه در سال ۲۰۱۲ به پایان رسید و بازدید از آن برای عموم امکان‌پذیر شد. گردش و بازدید کامل از آن حدوداً به سه ساعت زمان نیاز دارد. 

  • مکان بهلا: منطقه نیزوا
  • بهترین فصل بازدید از بهلا: زمستان

موقعیت دقیق بهلا روی نقشه

lastsecondبهلا.jpg
شهر باستانی بهلا

گذرگاه مارها (Snake gorge)

گذرگاه مارها که با اسم وادی بنی اوف هم شناخته می‌شود، یکی از دیدنی های کشور عمان است که برای علاقه‌مندان به هیجان و ماجراجویی می‌تواند مکانی ایدئال باشد. شاید در ظاهر، اسم این منطقه ترسناک باشد، اما باید بگوییم که مارهای این منطقه سمی نیستند و شما می‌توانید در این گذرگاه تجربه‌های جذابی مثل صخره‌نوردی، شنا و کوه‌نوردی را به سفر خود اضافه کنید.

  • مکان گذرگاه مارها: منطقه داخلیه
  • بهترین فصل بازدید از گذرگاه مارها: زمستان

موقعیت دقیق گذرگاه مارها روی نقشه

last مارهاااا.jpg
گذرگاه مارها، یکی از اسرارآمیزترین نقاط عمان

وادی شاب (Wadi Ash shab)

وادی شاب یکی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری عمان است که در استان شرقیه جنوبی واقع شده است. وادی شاب در واقع دره‌ای است که در اثر مرور زمان و فرسایش خاک شکل گرفته و در دل آن چندین چشمه و استخر طبیعی در جریان است.

قدمت این دره به بیش از چندین هزار سال پیش بازمی‌گردد و می‌توان از وادی شاب به‌عنوان یکی از کاردستی‌های زمین نام برد. صخره‌نوردی، شنا در آب‌‌های گرم حوضچه‌ها، پیاده‌روی و قایق‌سواری ازجمله تفریحاتی است که می‌توانید در بازدیدتان از این جاذبه طبیعی داشته باشید.

  • مکان وادی شاب: منطقه شرقیه
  • بهترین فصل بازدید از وادی شاب: زمستان

موقعیت دقیق وادی شاب روی نقشه

lastsecondوادی شاب.jpg
وادی شاب، یکی از زیباترین دیدنی های عمان

وادی بنی‌خالد (Wadi bani khalid)

عمان کشور وادی‌ها و دره‌های زیباست و وادی بنی‌خالد، یکی از شناخته‌شده‌ترین دره‌های این کشور است. وادی بنی‌خالد در فاصله 200 کیلومتری از شهر مسقط قرار دارد و یکی از نقاط تفریحی در بین اهالی بومی عمان محسوب می‌شود. در دره بنی‌خالد در تمام طول سال آب شیرین و گوارا جریان دارد و به همین دلیل یکی از اصلی‌ترین تفریحات بازدیدکنندگان از این دره، شنا و آب‌تنی است.

  • مکان وادی بنی‌خالد: منطقه الشرقیه
  • بهترین فصل بازدید از وادی بنی‌خالد: پاییز و زمستان

موقعیت دقیق وادی بنی‌خالد روی نقشه

lastsecondوادی بنی خالد.jpg
وادی بنی‌خالد از جاذبه‌های طبیعی عمان

مجلس جن (Majlis al jinn)

مجلس جن، یکی از جاذبه های گردشگری عمان است که در ارتفاع 1380 متری از سطح دریا قرار دارد و دومین غار بزرگ جهان ازنظر حجم محسوب می‌شود. مردم بومی معتقدند که این غار محل تجمع و زندگی جن‌هاست و به همین دلیل هم نام مجلس جن را روی این غار گذاشته‌اند. برای افراد ماجراجویی که به این کشور سفر کرده‌اند، بازدید از غار مجلس جن می‌تواند بسیار جذاب باشد؛ چرا که هم غارنوردی و هم هیجان را در اینجا باهم می‌توان تجربه کرد.

  •  مکان مجلس جن: منطقه فلات سلما
  • بهترین فصل بازدید از مجلس جن: زمستان

موقعیت دقیق مجلس جن روی نقشه

lastsecondمجلس جن.jpg
مجلس جن از دیدنی‌های اسرارآمیز عمان

موساندام (Musandam)

عمان ازنظر جاذبه‌های طبیعی، کشوری شگفت‌انگیز است و  فلات موساندام هم یکی دیگر از دیدنی‌های این کشور است. موساندام، شبه‌جزیره‌ای در شمال عمان است که مناظر بکر و چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌ دارد. موساندام علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی، دارای ارزش تاریخی هم هست و وجود یک دژ 800 ساله، تاییدی بر همین ادعاست. ازنظر زبان و فرهنگ، اشتراکات زیادی بین ساکنین موساندام با ساکنین سواحل و جزایر جنوبی ایران وجود دارد که در نوع خودش بسیار جالب است. 

  • مکان موساندام: منطقه موساندام
  • بهترین فصل بازدید از موساندام: پاییز و زمستان

موقعیت دقیق موساندام روی نقشه

lastsecondوساندام.jpg
تصویری از سواحل موساندام

نیزوا (Nizwa)

شهر نیزوا، اولین پایتخت کشور عمان بوده است و امروز یکی از مهم‌ترین دیدنی های عمان است. تاریخ این شهر باستانی به پیش‌از اسلام بازمی‌گردد و اگر امروز به این شهر سفر کنید، قلعه و دژهای متعددی را خواهید دید که در گذشته برای حفاظت و حراست از این شهر ساخته شده بودند. این شهر علاوه‌بر اهمیت تاریخی‌اش، دارای جاذبه‌های متنوعی مثل موزه‌، قلعه‌های تاریخی و باغ ملی نیزوا هم هست. صنایع‌دستی و سفال‌های نیزوا هم شهرت زیادی دارند، پس اگر به این شهر سفر کردید، خرید سوغات را فراموش نکنید.

  • مکان نیزوا: منطقه نیزوا
  • بهترین فصل بازدید از نیزوا: زمستان

موقعیت دقیق نیزوا روی نقشه

lastsecondنیزوا.jpg
شهر باستانی نیزوا

گودال بی‌ماه (Hawiyat najm park)

برای علاقه‌مندان به جاذبه‌های طبیعی و مکان‌های اسرارآمیز، عمان مقصدی کم‌نظیر است. گودال بی‌ماه بزرگ‌ترین گودال آب شیرین جهان است که صدها متر عمق دارد. گودال بی‌ماه جزو جاهای دیدنی عمان است و روایت‌های بومی زیادی هم درباره آن رواج دارد؛ روایت‌هایی مثل سقوط ستارگان و برخورد شهاب‌سنگ‌ها. اما زمین‌شناسان علت شکل‌گیری اینجا را ویرانی یک صخره آهکی می‌دانند. آب فیروزه‌ای و شفاف، مناظر و چشم‌اندازهای زیبا، گودال بی‌ماه را به یک مکان رویایی برای شنا، اسپا و استراحت در بین مسافران تبدیل کرده است. 

  • مکان گودال بی‌ماه: شهر مسقط
  • بهترین فصل بازدید از گودال بی‌ماه: پاییز و زمستان

موقعیت دقیق گودال بی‌ماه روی نقشه

lastsecondگودال.jpg
گودال بی‌ماه، یکی از اسرارآمیزترین دیدنی های عمان

کویر واهب (Wahiba)

کویر واهب یکی از مکان های دیدنی عمان است که در شمال کشور و نزدیک به منطقه صحار واقع شده است. کویر واهب دارای تعدای بسیار زیادی تپه و رمل شنی است که هرکدام از آن‌ها هم، شکل و فرمی متفاوت و منحصر‌به‌فرد دارند. سکوت و آرامش، آسمان شفاف و مناظر کویری زیبا را که نادیده بگیریم، کویر واهب تنوع گیاهی و جانوری زیادی دارد و برای تفریحاتی مثل آفرودسواری، رصد آسمان و کمپ مکانی ایدئال است. 

  • مکان کویر واهب: منطقه شرقیه
  • بهترین فصل بازدید از کویر واهب: زمستان

موقعیت دقیق کویر واهب روی نقشه

lastsecondواهیب.jpg
کویر واهب، یکی از زیباترین نقاط دیدنی عمان

جبل اخدار (Jebel akhdar)

جبل اخدار یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی عمان و یکی از مرتفع‌ترین نقاط این کشور محسوب می‌شود. به‌دلیل جغرافیای کوهستانی، این خطه از آب‌و‌هوایی بی‌نظیر برخوردار است و در ارتفاعات اینجا می‌توانید شاهد چشمه‌ها و آبشارهای بسیار زیبا باشید. شغل اغلب اهالی منطقه جبل اخدار کشاورزی است و چشم‌اندازی که از قسمت‌های مرتفع می‌بینید، زمین‌های کشت مرکبات و مزارع حاصلخیز است. اگر به بازدید جبل اخدار رفتید، این شانس را هم دارید که در هتلی به اسم آلیلا اقامت کنید که هتلی بسیار زیبا و لوکس در دل کوهستان است.

  • مکان جبل اخدار: منطقه دخیلیه
  • بهترین فصل بازدید از جبل اخدار: بهار و تابستان

موقعیت دقیق جبل اخدار روی نقشه

lastsecondخضر.jpg
جبل اخدار، یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری عمان

کوه شمس (Jebel shams)

جبل شمس یا کوه خورشید، با ارتفاع 3009 متر بلندترین و مرتفع‌ترین کوه عمان است. وجه تسمیه نام‌گذاری کوه شمس این است که خورشید هر روز از این نقطه طلوع می‌کند و در همین نقطه هم آخرین تشعشعات نور آفتاب تمام می‌شود و روز به پایان می‌رسد. جبل شمس در بین مکان های دیدنی عمان، یکی از زیباترین مناظر و چشم‌اندازهای ممکن را پیش چشم شما قرار می‌دهد. اشراف شما به دره‌ها و صخره‌هایی که عمر آن‌ها از میلیون‌ها سال تجاوز می‌کند، پیاده‌روی، کمپ کردن و رصد آسمان از تفریحات و تجربه‌هایی است که می‌توانید در جبل شمس به‌عنوان یکی از زیباترین دیدنی های عمان داشته باشید.

  • مکان کوه شمس: منطقه الحمرا
  • بهترین فصل بازدید کوه شمس: بهار و تابستان
lastsecondشمس.jpg
تصویری از ارتفاعات جبل شمس

خور روری (Khor rori)

خور روری یکی از جاهای دیدنی صلاله عمان است که تاریخی طویل دارد و به ثبت ملی یونسکو هم رسیده است. این خرابه‌های باستانی زمانی شهری ساحلی بوده و یکی از مراکز تجارت و دادو‌ستد کندر در عمان محسوب می‌شده است. کتیبه‌ها و سنگ‌نوشته‌های باستانی که در این منطقه کشف شده را امروز می‌توانید در موزه این منطقه از نزدیک ببینید.

  • مکان خور روری: منطقه صلاله
  • بهترین فصل بازدید از خور روری: زمستان

موقعیت دقیق خور روری روی نقشه

lastsecondخورررر.jpg
خور روری، یکی از جاهای دیدنی صلاله عمان

سفر با تور به عمان

اگر قصد دارید سفری به این کشور زیبای همسایه داشته باشید، بهترین راه‌حل، سفر با تور عمان است. کافی است به بخش تورهای لست‌سکند سری بزنید تا با فهرستی از انواع‌و‌اقسام تورهای عمان رو‌به‌رو شوید. اگر هم زمان، بودجه و شرایط خاصی برای سفرتان در ذهن دارید و تور متناسب با آن را پیدا نمی‌کنید، کافی است به سرویس جدید ما، یعنی سفرساز سر بزنید و تور شخصی و دل‌خواه خودتان را بسازید درخواست دهید.

سخن آخر

در پایان باید امنیت این کشور، همسایگی و روابط دیپلماتیک حسنه با ایران، تاریخ و فرهنگ غنی و مردمان مهمان‌نواز را هم به تنوع دیدنی های عمان اضافه کرد تا دیگر جایی برای تعلل و تردید برای سفر به این کشور زیبا باقی نماند. اگر قبلاً به عمان سفر کرده‌اید، تجربه شما از این سفر و بازدید از مکان های دیدنی عمان چه بوده است؟ اگر هم که در شرف سفر به این کشور هستید، راهنمای سفر به عمان می‌تواند برای شما مفید باشد. 

شیدا چراغی
شیدا چراغی

یکی از خیل هزاران جوان مهندس ایرانی بودم و سرگردان در دنیای اعداد. با پرسه‌های آهسته در شهر، وارد دنیای سفر شدم. ذوق کشف جهان و دیدن نادیده‌ها را داشتم و شاید از آن بیشتر، قصه گفتن و قصه ساختن. امروز یک مسافر، قصه‌گو و تجربه‌گرای نوپا در دنیای سفرم. علاقه‌مند به آهسته قدم زدن در شهر، توجه به جزئیات، شنیدن خاطرات جوانی سالمندان و پرسه‌های بی‌هدف و کشف راز جهان.