بهترین جاهای دیدنی مسقط از تاریخ تا طبیعت

3.9
از 29 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
در مسقط عمان، چه جاذبه‌هایی را نباید از دست داد؟
03 مهر 1402 08:00
0

مسقط، گل سرسبد کشور عمان، شهری به دور از آسمان‌خراش‌هاست. شاید در نگاه اول جاهای دیدنی مسقط آن‌قدر که باید به چشم نیایند، اما اگر کمی دقت کنید می‌بینید که بهترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری عمان در این شهر قرار دارد. از صحراها و کویرهای چشم‌نواز تا سواحل و بنادر تماشایی همه و همه در پایتخت عمان یعنی شهر مسقط قرار گرفته و ما در لست‌سکند قصد داریم مکان های دیدنی مسقط عمان را یکی‌یکی به شما معرفی کنیم.

جاهای دیدنی مسقط عمان کدام‌اند؟

مسجد جامع سلطان قابوس، جبل شمس، وادی بنی خالد،‌ حفره بی‌ماه، وادی شاب، بیابان واهب، آکواریوم عمان، کورنیش مطرح، قلعه المیرانی، موزه بیت الزبیر، مسجد الخور، ساحل قروم، جزایر دیمانیات و جبل اخضر از بهترین جاهای دیدنی مسقط هستند.

عجایب و شگفتی‌های بکر طبیعت مسقط مطمئناً در لحظات اولیه شما را مجذوب خود می‌کند. به همین دلیل، لازم است که برنامه‌ای مشخص برای روزهای سفرتان داشته باشید تا در نهایت لذت و کمترین میزان خستگی، بتوانید از جاذبه های گردشگری مسقط عمان دیدن کنید. اگر دوست دارید اطلاعات مفیدی درباره این جاذبه‌ها به دست آورید، ما در ادامه، جاهای دیدنی مسقط عمان را دسته‌بندی کرده‌ایم تا بتوانید سفر خاطره انگیزتری را در عمان رقم بزنید.

راهنمای کامل سفر به عمان

جاهای دیدنی فرهنگی و تاریخی مسقط

مکان‌های گردشگری که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم، جزو جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی عمان به شمار می‌روند. به‌عنوان مثال موزه‌ها، قلعه‌ها، مساجد و بازارهای سنتی در این تقسیم‌بندی قرار گرفته‌اند. جاذبه‌های فرهنگی مسقط را می‌توان یک تلفیق جالب از گذشته و حال این کشور دانست.

تالار اپرای سلطنتی مسقط (Royal Opera House Muscat)

تالار اپرای سلطنتی، یکی از جاهای دیدنی مسقط است. این تالار، اولین خانه اپرا در منطقه خلیج فارس و شبه‌جزیره عربستان است که به دستور سلطان قابوس ساخته شد. این تالار با معماری معاصر عمانی، عربی و اسلامی، یک شاهکار هنری و فرهنگی به شمار می‌آید. این تالار مجلل با ظرفیتی بالغ بر هزار نفر، میزبان اجراهای مختلف هنری مانند اپرا، باله، کنسرت و تئاتر است. همچنین در این مجموعه، تالار سخنرانی، باغ‌های سرسبز، بازارچه فرهنگی، رستوران‌های لوکس و مرکز تولید محصولات و صنایع‌دستی نیز وجود دارد.

  • آدرس تالار اپرای سلطنتی مسقط: خیابان الخرجیه
  • ساعت بازدید از تالار اپرای سلطنتی مسقط: شنبه تا پنجشنبه، ۸.5 صبح تا ۵.5 بعدازظهر
  • قیمت بلیط تالار اپرای سلطنتی مسقط: ۳ ریال عمان

موقعیت دقیق سالن اپرای سلطنتی مسقط 

Royal-Opera-House-Muscat-15.jpg
نمای خارجی سالن اپرای سلطنتی مسقط

مسجد جامع سلطان قابوس (Sultan Qaboos Grand Mosque)

این مسجد که یکی از مدرن‌ترین مساجد دنیا و مقصدی مهم در لیست بازدید از مسقط است، به دست معماران ایرانی و به دستور سلطان قابوس بن سعید، پادشاه عمان ساخته شده است. با ورود به این مسجد، محو زیبایی‌های معماری اسلامی و ایرانی می‌شوید که با ظرافت و جزئیات بسیار زیبا و دقیقی بر دیوارها حک شده است. از شگفتی‌های این مسجد، می‌توان به وجود بزرگ‌ترین فرش دست‌باف ایرانی در جهان، یک لوستر کریستالی ۸ تنی، کتابخانه‌ای به وسعت ۲۰ هزار کتاب و محفظه قرآنی که با طلا، نقره و چوب صندل ساخته شده، اشاره کرد.

  • آدرس مسجد جامع سلطان قابوس: خیابان سلطان قابوس
  • ساعت بازید از مسجد سلطان قابوس: همه‌روزه به‌غیر از جمعه‌ها، ساعت ۸ تا ۱۱ صبح
  • قیمت بلیط مسجد جامع سلطان قابوس: رایگان

 

موقعیت دقیق مسجد جامع سلطان قابوس

Sultan Qaboos Grand Mosque.jpg
فضای داخل مسجد سلطان قابوس مسقط

کورنیش مطرح (Mutrah Corniche)

کورنیش مطرح در لیست جاهای دیدنی مسقط قرار می‌گیرد. کورنیش مطرح یک منطقه توریستی و هیجان‌انگیز ۶ کیلومتری در ساحل خلیج عمان است. این منطقه دیدنی، دارای پارک‌ها، فواره‌ها، مجسمه‌ها، موزه‌ها، بازارها و رستوران‌های متنوعی است که باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی می‌شود. سوق مطرح، از بازارهای قدیمی هم در این منطقه قرار گرفته است.

کورنیش مسقط جایی برای شب‌زنده‌داری و خوش‌گذرانی‌های شبانه است که می‌توانید همراه با دوستان یا خانواده خود به تماشای نورپردازی زیبای این کورنیش در شب بنشینید و از رستوران‌ها و کافه‌های مدرن این منطقه لذت ببرید.

  • آدرس کورنیش مطرح: منطقه مطرح
  • ساعت بازدید از کورنیش مطرح: همه‌روزه از ساعت 9 صبح تا ۶ بعدازظهر

 

موقعیت دقیق کورنیش مطرح

(Mutrah Corniche).jpg
کورنیش مطرح، از جاذبه های مسقط

موزه بیت الزبیر (Bait Al Zubair Museum)

موزه بیت الزبیر یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی مسقط است. این موزه توسط محمد الزبیر، نوه یکی از وزرای عمان تأسیس شد. موزه بیت الزبیر با هدف نمایش تمدن، فرهنگ و هنر عمان از دوران باستان تاکنون، فعالیت می‌کند. هنگام بازدید از این موزه می‌توانید نشانه‌هایی از زندگی روزمره، پوشش، مذهب، سلاح، سکه، نقشه و هنر عمانی‌ها را ببینید. همچنین در این موزه، گالری‌هایی وجود دارد که نقاشی‌ها و عکس‌های قدیمی از مناظر و شخصیت‌های معروف عمان را به نمایش می‌گذارد.

  • آدرس موزه بیت الزبیر: خیابان البحری
  • ساعت بازدید از موزه بیت الزبیر: همه‌روزه به‌غیر از جمعه‌ها از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۶ عصر
  • قیمت بلیط موزه بیت الزبیر: 2 ریال عمان

 

موقعیت دقیق موزه بیت الزبیر

بیت الزبیر.jpg
ورودی بیت الزبیر

مسجد الخور (Masjid Al Khor)

مسجد الخور یکی از زیباترین و مهم‌ترین مساجد عمان است که با معماری اسلامی و تزیینات بسیار زیبا از شما استقبال می‌کند. این مسجد با دو مناره آبی‌رنگ و یک گنبد بزرگ، نور طلایی خورشید را بازتاب می‌دهد. این مسجد که در قلب مسقط قرار گرفته، شما را یاد معماری اصیل ایرانی می‌اندازد.

آنچه مسجد الخور را از دیگر جاذبه‌های دیدنی مسقط متمایز می‌کند، استفاده گسترده از شیشه‌های رنگی برای بیشتر دیوارهای بیرونی است که با استفاده از سنگ مرمر سفید، کاشی‌های آبی، قهوه‌ای و خطوط طلایی قرآن کریم، نمای زیبایی را ساخته است.

  • آدرس مسجد الخور: خیابان قصر العلم
  • ساعت بازدید از مسجد الخور: از شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۸ تا ۱۱ صبح
  • قیمت بلیط مسجد الخور: رایگان

 

موقعیت دقیق مسجد الخور

Masjid Al Khor.jpg
نمای بیرونی مسجد الخور مسقط

قلعه المیرانی (Al-Mirani Fort)

قلعه المیرانی یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی و باستانی عمان است که در شهر مسقط واقع شده است. این قلعه را می‌توانید در ساحل خلیج عمان و روبه‌روی کاخ سلطنتی قابوس پیدا کنید. با بازدید از قلعه المیرانی دو برج را می‌بینید که یکی از آن‌ها به‌صورت مثلثی و دیگری به‌صورت مستطیل‌شکل است. درون دیوارهای این قلعه حجره‌های مختلفی وجود دارد که برای نگهبانی، زندان، انبار، مسجد و... استفاده می‌شدند.

درحال‌حاضر می‌توانید توپ‌های جنگی، سلاح‌های سرد، لباس‌های نظامی، سکه‌ها، ظروف و لوازمی را ببینید که نشان‌دهنده تاریخچه و فرهنگ عمان است. قلعه المیرانی به‌عنوان یکی از آثار ملی عمان ثبت شده و بازدید از این جاذبه برای عموم آزاد است.

  • فاصله مسقط تا المیرانی: ۲۴ کیلومتر

 

موقعیت دقیق قلعه المیرانی

Al-Mirani Fort.jpg
قلعه المیرانی، از مکان های دیدنی مسقط عمان

جاهای دیدنی طبیعی مسقط

همان‌طور که اشاره کردیم، شهر مسقط دارای جاذبه‌های طبیعی متنوعی مانند سواحل خوش‌آب‌وهوا و ماسه‌ای، کوه‌های سرسبز و بلند، صحراهای وسیع و حفره‌های طبیعی آب شیرین است که جزو این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. در ادامه، هرکدام از این جاذبه های مسقط را معرفی کرده‌ایم. نکته‌ای که لازم است درباره جاهای دیدنی طبیعی مسقط به آن توجه کنید این است که برای دیدن این جاذبه‌ها، گاهی لازم است از مرکز شهر فاصله بگیرید. خواندن مطلب راهنمای سفر به مسقط به شما کمک می‌کند اطلاعات بیشتری درباره سفر و جابه‌جایی در این شهر پیدا کنید.

جبل شمس (Jebel Shams)

در لیست جاهای دیدنی مسقط نام جبل شمس (کوه آفتاب) یکی از برجسته‌ترین و مهم‌ترین مقاصد است. این کوه مرتفع‌ترین مکان در مسقط است که به آن بام عمان نیز می‌گویند. از بالای این قله، شما می‌توانید منظره‌ای فوق‌العاده از کویر، دریا و رشته‌کوه‌های حجر را مشاهده کنید. در قله جبل شمس، چندین مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری وجود دارد که به شما فرصت می‌دهد با طبیعت زیبای این منطقه آشنا شوید. برای رسیدن به این کوه پس از پیمایش‌ها و کوه‌نوردی‌های طولانی‌مدت به رشته‌کوهی می‌رسید که کوتاه‌تر از کوه شمس است. باید بدانید که این رشته‌کوه، آخرین مقصدی است که می‌توانید از جبل شمس فتح کنید؛ زیرا قله کوه به دلیل وجود یک پایگاه نظامی، منطقه ممنوعه اعلام شده است.

  • فاصله مسقط تا کوه شمس: ۲۴۰ کیلومتر

 

موقعیت دقیق کوه شمس

jabal-sham.jpg
کوه شمس در مسقط عمان

وادی بنی خالد (Wadi Bani Khalid)

وادی بنی خالد یکی از زیباترین و مشهورترین دره‌های کشور عمان است که با جریان دائمی آب و برکه‌های آب شیرین و تخته‌سنگ‌های بزرگ تبدیل به یکی از دیدنی‌ترین مقاصد در فهرست دیدنی های مسقط شده است.

در سفر به مسقط می‌توانید از یک شنای لذت‌بخش در این وادی، پیاده‌روی، تماشای چشمه‌ها و غارها حسابی جان تازه‌ای بگیرید. در نزدیکی وادی بنی خالد غاری وجود دارد که بازدید از آن، شما را به قلب طبیعت عمان می‌برد. به همین دلیل است که وادی بنی خالد را یک نمونه از ترکیب طبیعت سرسبز و خشک این کشور می‌دانند.

  • فاصله مسقط تا وادی بنی خالد: ۲۳۳ کیلومتر

موقعیت دقیق وادی بنی خالد 

Wadi Bani Khalid.jpg
وادی بنی خالد، از جاذبه های مسقط

حفره بی‌ماه (Bimmah Sinkhole)

حفره بی‌ماه عجیب‌ترین حفره در جهان است که هیچ نور خورشید یا ماهی به آن نمی‌رسد و تاریکی مطلق در آن حکم‌‌فرماست. این حفره عمیق و عریض دارای چندین صخره و غار است که هرکدام خصوصیات منحصربه‌فرد خود را دارند. برخی از این غارها، آب شور یا شیرین دارند و از جانوران عجیب و غریبی میزبانی می‌کنند. اگر دوست دارید با طبیعت بکر عمان آشنا شوید، حتماً در بازدید از جاهای دیدنی مسقط به دیدار حفره بی‌ماه نیز بروید.

برای ورود به این حفره، باید از تجهیزات و لباس‌های مناسب استفاده کنید و با راهنمای مجرب همراه شوید. این حفره، یک تجربه بسیار هیجان‌انگیز و فوق‌العاده است که در یاد و خاطرتان ثبت خواهد شد.

  • فاصله مسقط تا حفره بی‌ماه: ۱۲۸ کیلومتر

 

موقعیت دقیق حفره بی‌ماه

Bimmah Sinkhole.jpg
حفره بی‌ماه، از جاهای دیدنی مسقط

وادی شاب (Wadi Shab)

وادی شاب یکی از جاذبه‌‌های گردشگری مسقط عمان است که با طبیعت سرسبز و آبشارهای خیره‌کننده‌اش می‌تواند نگاه هر گردشگری را به خودش معطوف کند. وادی شاب در بین کوه‌های عمان قرار دارد و به‌عنوان یک منطقه ییلاقی برای گردشگران و محلی‌ها محسوب می‌شود.

وادی شاب یک مسیر پرجاذبه برای پیاده‌روی است که در طول آن می‌توانید از مناظر زیبای کوه‌ها، درختان نخل، باغ‌های مرکبات، باغ‌های خرما و رودخانه‌های خروشان لذت ببرید. در بعضی از نقاط، باید از رودخانه عبور کنید یا با قایق به سمت دیگر بروید. در انتهای مسیر، به یک حفره آبی فوق‌العاده زیبا می‌رسید که به‌رنگ فیروزه‌ای شفاف روبه‌روی چشمانتان نقش می‌بندد. این حفره آبی گسترده‌ترین حفره آب در عمان است و چندین غار زیر آب دارد که می‌توانید با شنا به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. این مکان دیدنی در فصل بهار، با گل‌های رنگین و خوش‌بو پوشیده می‌شود و در فصل تابستان، با آب خنک و سایه درختان نخل برای شما منطقه‌ای ییلاقی را به ارمغان می‌آورد.

  • فاصله مسقط تا وادی شاب: ۱۵۰ کیلومتر

موقعیت دقیق وادی شاب 

Wadi shab.jpg
نمایی از وادی شاب مسقط

بیابان واهب (Wahiba Sands Desert)

بیابان واهب یکی دیگر از دیدنی های مسقط عمان و بزرگ‌ترین بیابان سنگی در جهان است. این بیابان از سه طرف توسط کوه‌های حجر محاصره شده و فعالیت‌های تفریحی مختلفی مثل سافاری در بیابان یا سوارکاری با شترها را در دسترس گردشگران قرار می‌دهد. جالب است بدانید که نام این بیابان از نام یکی از قبیله‌هایی که درون آن زندگی می‌کنند، برداشته شده است. اکثر افراد، کویرگردی در شب را برای نمایان شدن آسمان صاف و ستارگان دوست دارند؛ اما باید بدانید شب‌های کویر، موجودات ریزی را از زیر خاک بیرون می‌آورد که شاید برای شما رعب‌آور باشد.

  • فاصله مسقط تا بیابان واهب: ۷ کیلومتر

موقعیت دقیق بیابان واهب 

Wahiba Sands Desert.jpg
بیابان واهب در مسقط عمان

ساحل قروم (Qurum Beach)

ساحل قروم یکی از زیباترین و پرطرف‌دارترین جاهای دیدنی مسقط است. این ساحل در منطقه قروم واقع شده و دارای یک بلوار طولانی است که می‌توانید در آن قدم بزنید، دوچرخه‌سواری کنید یا از مناظر خیره‌کننده آبی خلیج فارس لذت ببرید. ساحل قروم همچنین مکان مناسبی برای شنا، قایق‌سواری و دیگر فعالیت‌های آبی است.

در رستوران‌های این منطقه از غذاهای محلی تا بین‌المللی، هرچه دوست دارید، پیدا می‌شود. این ساحل، محل برگزاری بسیاری از جشنواره‌ها و فستیوال‌های فرهنگی و هنری است که شرکت در آن‌ها، شما را با آداب‌ورسوم عمانی‌ها بیشتر آشنا می‌کند.

  • فاصله مسقط تا ساحل قروم: ۱۴ کیلومتر

 

موقعیت دقیق ساحل قروم

Qurum Beach.jpg
ساحل قروم، از دیدنی های مسقط عمان

جزایر دیمانیات (Daymaniyat islands)

جزایر دیمانیات یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین مناطق طبیعی عمان است که در ساحل شمالی این کشور واقع شده‌اند. این جزایر، نه‌تنها به‌علت سواحل شنی سفید و آب آبی روشن خود معروف هستند، بلکه به‌عنوان یکی از بهترین مکان‌های غواصی و شنا با ماهی‌های رنگین‌کمانی در خلیج فارس شهرت دارند.

در این جزایر می‌توانید از مناظر خیره‌کننده سواحل شنی، صخره‌های بلند، درختان نخل و گل‌های رنگارنگ لذت ببرید. همچنین می‌توانید با قایق به دور جزیره بگردید و با ماهی‌ها، لاک‌پشت‌ها، دلفین‌ها، نهنگ‌ها و حتی کوسه‌های نوک‌سفید آشنا شوید. اگر علاقه‌مند به غواصی هستید، جزایر دیمانیات به شما فرصت می‌دهد تا با صدف‌ها، مرواریدها و حتی کشتى‌های غرق‌شده نيز مواجه شوید.

  • فاصله مسقط تا جزایر دیمانیات: ۱۴ کیلومتر

موقعیت دقیق جزایر دیمانیات 

Daymaniyat-Island-More-than-just-an-Island-3.jpg
نمایی از جزیره دیمانیات

جبل اخضر (Jebel Akhdar)

جبل اخضر یکی از زیباترین مناطق عمان است که جزو جاهای دیدنی مسقط به شمار می‌آید. این منطقه به‌خاطر آب‌وهوای معتدل، چشمه‌های آب، باغ‌های میوه، روستاهای سنتی و مناظر طبیعی خیره‌کننده معروف است. جبل اخضر به معنای کوه سبز، نامی است که مردم محلی به این منطقه داده‌اند.

جبل اخضر به‌دلیل بارش‌های فراوان در فصول سرد، طبیعت سرسبز و چشم‌نوازی دارد. در این منطقه می‌توانید باغ‌های مرکبات، سیب، زردآلو، گلابی، آلوچه و زعفران را ببینید. همچنین گل‌های رز، نسترن، لاله، شقایق و سوسن در این منطقه به‌خوبی رشد می‌کنند. این گل‌ها علاوه‌بر زیبایی، عطر فوق‌العاده‌ای هم دارند که باعث شده است گلاب‌گیری در جبل اخضر رواج پیدا کند.

  • فاصله مسقط تا جبل اخضر: ۱۵۰ کیلومتر

موقعیت دقیق جبل اخضر 

(Jebel Akhdar).jpg
منظره‌های کوه جبل اخضر

خرید بهترین تور عمان

سفرهای خارج از کشور شاید در وهله اول، چالشی پر از ابهام باشد؛ اما با بررسی انواع تور می‌توانید یک گزینه مناسب و خوب را برای خودتان پیدا کنید. لست‌سکند پلت‌فرمی است که می‌تواند چراغ راهتان در انتخاب بهترین تورهای گردشگری باشد. اگر تصمیم دارید مسقط را از نزدیک ببینید می‌توانید با تهیه تور عمان از لست‌سکند، به دیدار شهر آرام و تماشایی مسقط بروید. جالب است بدانید که با مراجعه به بخش سفرساز شرایطی فراهم شده که می‌توانید تور مورد نظرتان را با سلیقه خودتان بچینید. پس از طی کردن مراحل در سایت، کارشناسان ما طبق نیازهای شما پکیج سفرتان را با آژانس‌های مسافرتی فعال، تطبیق می‌دهند و طراحی می‌کنند. 

سخن آخر

خوب است اضافه کنیم که جاهای دیدنی مسقط اغلب رایگان هستند. همین امر باعث می‌شود افرادی که پایتخت عمان را برای سفر خود انتخاب می‌کنند، روزبه‌روز بیشتر شوند. با اینکه مسقط را تاج پادشاهی عمان می‌دانند و بازدید از آن حکم دیدار کل عمان را دارد؛ اما هزینه‌های سفر به مسقط در مقایسه با دیگر کشورهای عربی پایین‌تر است.

به‌طور کلی، جاذبه های گردشگری مسقط عمان برای هر سلیقه‌ای چیزی در چنته دارد و علاقه‌مندان به تاریخ و طبیعت و حتی ساحل‌گردی را به خود جذب می‌کند. اگر دوست دارید با دیگر جاهای دیدنی عمان آشنا شوید، بهتر است مطلبش را بخوانید. نظر شما چیست؟ مسقط می‌تواند شهر جذابی برای سفر باشد؟ اگر تجربه‌ای دراین‌باره دارید، با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

فاطمه یموتی
فاطمه یموتی

اولین باری که خواندن یک کتاب توانست روحم را پرواز دهد، به یاد می‌آورم. تقریبا فهمیده بودم که کلمات، قدرت فوق‌العاده‌ای دارند. مخصوصا اگر درباره چیزهایی باشد که تا به‌حال نمیدانستی. چند سالی‌ست که از آن روزها می‌گذرد و من هنوز دست به قلم، روی ابرها درحال پروازم.