عمان کجاست؟ راهنمای سفر به عمان با روش‌های مختلف

4.2
از 27 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
عمان کجاست؟ صفر تا صد انواع روش‌های سفر به عمان
11 فروردین 1403 08:00
8

سفر به عمان مانند هر سفر دیگری، نیازمند شناخت مقصد و اطلاع از نکات مهم برای سفر است. اگر قصد سفر به عمان را دارید، با دانستن نکات ضروری برای سفر به این مقصد، مسیرتان هموار می‌شود. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند، راهنمای کامل سفر به عمان را می‌خوانید و از نکات مهم و شرایط سفر به عمان آگاه می‌شوید.

عمان کجاست؟

برای اینکه بدانید عمان کجاست، باید بگوییم که عمان یکی از کشورهای عرب‌زبان و مهم خاورمیانه است که در دهانه خلیج فارس و در حاشیه دریای عمان قرار گرفته است. عمان به‌دلیل موقعیت ویژه و دسترسی به تنگه هرمز، از نظر استراتژیکی در طول تاریخ، کشور مهمی بوده است. عمان همسایه جنوبی ایران است و با کشورهای امارات و عربستان سعودی مرز مشترک دارد. بیشتر مناطق مرکزی کشور عمان را شنزاری بزرگ فراگرفته است؛ اما نقاط کوهستانی هم در عمان دیده می‌شود و بیشتر شهرها در مجاورت همین کوه‌ها شکل گرفته‌اند.

مشاهده قیمت تورهای متنوع عمان

موقعیت دقیق کشور عمان روی نقشه

پایتخت عمان کجاست؟

پایتخت عمان، مسقط است، شهری که با ترکیبی از مدرنیته و سنت، چهره‌ای خیره‌کننده دارد. مسقط با معماری زیبا، مساجد باشکوه و مناظر طبیعی بی‌نظیر، قلب فرهنگی و اقتصادی عمان به شمار می‌رود. به همین دلایل، برای سفر به عمان، تور مسقط بسیار پرتقاضاست.

موقعیت مسقط، پایتخت عمان، روی نقشه

nCxeLJ64Nd8PH88rAtg6aZ (2).jpg
نمایی از شهر مسقط در کشور عمان

مختصری از تاریخ و سیاست عمان 

اکنون که قصد سفر به عمان را دارید، خوب است کمی هم از حکومت و گذشته این کشور بدانید. این کشور حکومت سلطنت مطلقه دارد؛ یعنی سلطان به‌عنوان رئیس دولت و حکومت عمل می‌کند. عمان در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین امپراتوری‌های مستقل شناخته می‌شود. اگر بخواهیم بیشتر از اهمیت و نقش سلطان‌ها در عمان بگوییم، کافی است به این نکته اشاره کنیم که به‌محض پا گذاشتن در مسقط، همه‌جا نام‌ونشان سلطان قابوس، سطان سابق عمان را می‌بینید؛ از اسم خیابان‌ها گرفته تا کشتی و میدان و مسجد.

این کشور مانند هر کشور نفت‌خیز دیگری در طول تاریخ، دوران پر از تلاطمی داشته است. در قرن هفدهم میلادی برای سال‌های طولانی به‌دلیل اهمیت استراتژیکی‌اش تحت سلطه پرتغال و انگلیس قرار گرفت؛ اما سال‌های زیادی است که به‌عنوان یک کشور مستقل در جهان شناخته می‌شود و با استفاده از سرمایه‌های نفتی، زیرساخت‌های مناسبی برای زندگی ساکنانش آماده کرده است. 

lastsecond-Qasr-Al-Alam-Royal-Palace.jpg
قصر پادشاهی عمان 

مردم عمان و مهمان‌نوازی آن‌ها

در این قسمت از راهنمای سفر به عمان، بیشتر با مردم این منطقه آشنا می‌شوید. دین رسمی کشور عمان، اسلام است و بیشترین جمعیت مردم از مذهب اباضیه، یکی از قدیمی‌ترین مذاهب اسلام، پیروی می‌کنند. هرچند که حدود 10 درصد جمعیت را هم مردمان هندو تشکیل می‌دهند؛ اما با توجه به اینکه اغلب مردم مسلمان هستند، فرهنگ اسلامی تأثیر بسیاری بر زندگی مردم عمان گذاشته است.

مهمان‌نوازی عمانی‌ها در جهان زبانزد است و کمتر پیش می‌آید که کسی بعد از سفر به عمان و مواجهه با این مردم، خاطره جالبی برای تعریف کردن نداشته باشد. اگر به عمان بروید، برای یک بار هم که شده، یکی از اهالی شما را برای نوشیدن قهوه دعوت می‌کند. پوشش مردم این منطقه هم نشان از فرهنگ اصیل عرب دارد. مردان اغلب دشداشه با کلاه سنتی عمانی می‌پوشند. دشداشه، پیراهنی ساده و بلند با دوختی مخصوص است. گاهی هم در مراسم رسمی، خنجری به کمر می‌بندند که یکی از اصلی‌ترین سوغات عمان است. زنان هم لباس‌های پوشیده و اسلامی به تن دارند.

 باید توجه داشته باشید که رعایت پوشش اسلامی برای گردشگران اجباری نیست؛ اما بهتر است برای احترام به فرهنگ مردم این کشور و دوری از حساسیت‌ها، برخی موارد را رعایت کنید و پیش از سفر، از کارهای ممنوع در عمان مطلع شوید.

oman dress lastsecond.jpg
مرد عمانی با لباس رسمی و سنتی عمان

چرا باید به عمان سفر کرد؟

برای سفر به هر کشوری، دلایل مختلفی وجود دارد. برخی کشورها، میزبان عجایب جهان‌اند و برخی دیگر، بهترین تفریحات را در خود جای داده‌اند؛ اما عمان به‌طور کامل این دو گزینه را ندارد. پس چرا باید به آن سفر کنیم؟ دلایل زیر در راهنمای سفر به عمان، تنها تعدادی از دلایل سفر به مسقط، پایتخت عمان، است: 

  • عمان، یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است.
  • این کشور، جای خوبی برای دیدن فرهنگ غنی عربی است.
  • دسترسی به عمان برای مردم ایران بسیار راحت است.
  • عمان هتل‌های 5 ستاره و اقامتگاه‌های لوکس و خلوت برای علاقه‌مندان به آرامش دارد.
  • کشور عمان، طبیعت منحصربه‌فردی شامل بیابان، دریا و کوهستان دارد.
lastsecond-oman-nature.jpg
کویر در طبیعت عمان

برای سفر به عمان ویزا لازم است؟

برای سفر به عمان تا 14 روز نیازی به ویزای عمان نیست و می‌توان گفت که سفر کوتاه‌مدت به عمان بدون ویزا ممکن است؛ اما اگر برنامه سفر طولانی‌مدت‌تری دارید، ویزا جزوی از شرایط سفر به عمان است و باید حداقل ویزای یک‌ماهه توریستی تهیه کنید. ویزای گردشگری عمان یکی از پرطرف‌دارترین ویزاهای این کشور است و معمولاً صدور آن سخت نیست. حتی می‌توانید از طریق اینترنت و وبسایت‌های مخصوص ویزای الکترونیک تهیه کنید. از طرف دیگر، در صورت خرید تورهای مسقط یا دیگر مقاصد عمان، معمولاً آژانس‌ها بخش زیادی از کارهای دریافت ویزا را در صورت لزوم به عهده می‌گیرند. 

  • آدرس سفارت عمان در تهران: بلوار آفریقا، کوچه تندیس، پلاک 12
  • ساعت کاری سفارت عمان در تهران: شنبه تا چهارشنبه ساعت 8.5 صبح تا 2.5 بعدازظهر
  • شماره‌تلفن سفارت عمان در تهران: 02122057641
e visa oman lastsecond.png
نمونه‌ای از ویزای الکترونیک عمان 

چطور به عمان برویم و برای گردش در عمان به چند روز زمان نیاز داریم؟

یکی از مهم‌ترین سؤال‌ها درباره شرایط سفر به عمان که در راهنمای سفر به عمان به آن پاسخ می‌دهیم، این است که برای سفر به این کشور، حداقل به چند روز زمان نیاز دارید و از چه راه‌هایی می‌توانید خودتان را به آنجا برسانید. مدت‌زمان اقامت شما در عمان به عواملی مانند علایق شخصی، بودجه و زمان در دسترس بستگی دارد. بااین‌حال، برای به دست آوردن تجربه‌ای بی‌نظیر از فرهنگ و طبیعت عمان، پیشنهاد می‌کنیم بین 10 تا 15 روز برای سفر به عمان، زمان بگذارید.

این مدت‌زمان به شما امکان می‌دهد از تفریحات عمان، سواحل زیبا، کوه‌های دیدنی و شهرهای تاریخی مانند نزوی و صلاله دیدن کنید و همچنین فرصتی برای استراحت و لذت بردن از مهمان‌نوازی مردم محلی عمان فراهم می‌کند. دسترسی به این کشور از راه‌های مختلفی امکان‌پذیر است که در ادامه، گزینه‌های مختلف را با هم بررسی می‌کنیم.

سفر هوایی به عمان

ساده‌ترین راه رسیدن به عمان، سفر هوایی به این کشور است. به همین دلیل هم در راهنمای سفر به عمان، اولین گزینه پیشنهادی ما، سفر هوایی است. مسیر هوایی مسافران از ایران معمولاً از دو راه صورت می‌گیرد؛ پرواز مستقیم و پرواز غیرمستقیم که اغلب با شرکت‌های هواپیمایی امارات انجام می‌شود و مسافران برای مدت کوتاهی در این کشور توقف می‌کنند. مدت‌زمان پرواز مستقیم تهران به مسقط، حدود 2 ساعت و ربع و مدت‌زمان پروازهای توقف‌دار، حدود 6 ساعت است.

سفر دریایی به عمان

شرایط سفر به عمان از طریق دریا کمی متفاوت است. پیشنهاد می‌کنیم که پیش از حرکت، حتماً با هر بندری که قصد سفر به عمان از آنجا را دارید، تماس بگیرید و اطلاعات کامل را به دست بیاورید. سفر دریایی به عمان از بندرعباس، انتخاب اول افرادی است که دوست دارند با کشتی سفر کنند. شناورها از بندرعباس به مقصد بندر خصب در عمان در صورت برقراری امکان سفر دریایی در روزهای مشخصی از هفته، حرکت می‌کنند. انتخاب دیگری که برای سفر به عمان با کشتی وجود دارد، سفر دریایی از قشم به عمان است که شرایط مشابه بندرعباس دارد و حدود یک ساعت و نیم در راه خواهید بود.

با توجه به اینکه راه‌های سفر به عمان از ایران به شکل هوایی و دریایی امکان‌پذیر است، شاید ارزانترین راه سفر به عمان از طریق کشتی‌های مسافربری باشد؛ اما ممکن است مسیر دریایی به عمان در زمان‌های بسیار محدودی در دسترس باشد. در نتیجه گزینه بهتر، سفر هوایی است. برای کمتر شدن هزینه‌ها می‌توانید از آفر‌های ویژه و پروازهای داخلی بهره ببرید یا با تور اقساطی سفر کنید.

  • هزینه سفر با کشتی به عمان: هزینه بلیط کشتی تا عمان، به زمان سفر و شرایط فعالیت بندرها بستگی دارد. برای اطلاع از هزینه سفر با کشتی به عمان و اینکه کدام بندر شرایط حمل‌و‌نقل مسافربری را دارد، باید با کشتی‌رانی جنوب ایران به شماره‌تلفن  07633425017 تماس بگیرید.
khosab bandar-lastsecond.jpg
نمایی از بندر خصب عمان

حمل‌ونقل در عمان

یکی از مواردی که حتماً در هزینه سفر به عمان باید در نظر بگیرید، بحث حمل‌ونقل در این کشور است. برخلاف اغلب کشورهای پرطرف‌دار، امکانات حمل‌ونقل در مسقط چندان متنوع نیست. به همین دلیل هم یکی از محبوب‌ترین شکل‌های حمل‌ونقل در این کشور، استفاده از خودروی اجاره‌ای در عمان است؛ اما اگر قصد ندارید هزینه زیادی بابت حمل‌ونقل بپردازید، بهتر است به گزینه‌هایی مانند تاکسی یا اتوبوس هم فکر کنید.

lastsecond-Oman Transportation.jpg
حمل‌ونقل در عمان

هزینه‌ها در سفر به عمان 

هزینه در سفر، جزو نکات مهمی است که حتماً باید در راهنمای سفر به عمان به آن اشاره کرد. یک نگاه مختصر کافی است تا متوجه شوید که عمان کشور ارزانی نیست. قیمت زیاد برای حمل‌ونقل، اقامت در هتل‌های 5 ستاره، قیمت غذا در عمان و تفریحاتی مانند سافاری، هزینه‌های شما را در طول سفر افزایش می‌دهد. به‌طور میانگین اگر بدون ریخت‌وپاش اضافه به عمان سفر کنید، روزانه نزدیک به 250 دلار هزینه خواهید داشت. این هزینه‌ها شامل گشت‌وگذار، وعده‌های غذایی و تفریحات معمول این کشور می‌شود. 

جاهای دیدنی عمان

عمان هم مانند دیگر کشورهای خاورمیانه، دیدنی‌های بسیاری دارد. برخی از آن‌ها به‌دلیل سابقه تاریخی‌شان شهرت پیدا کرده‌اند و برخی دیگر، جذابیت‌های معماری و تفریحی دارند. در ادامه راهنمای سفر به عمان، با تعدادی از جاهای دیدنی این کشور آشنا می‌شوید که می‌توانید در سفر با تور عمان نوروز از آن‌ها دیدن کنید.

مسجد سلطان قابوس

قطعاً از دیدنی‌ترین جاذبه‌های عمان، مسجد سلطان قابوس در مسقط است. این مسجد، بزرگ‌ترین مسجد عمان است و معماری مدرنی دارد. نکته جالبی که درباره مسجد سلطان قابوس باید به آن اشاره کرد، این است که این بنای حیرت‌انگیز، نزدیک به 20 هزار نفر گنجایش دارد و همین عظمت، آن را به یک جاذبه بی‌بدیل در بین کشورهای عربی تبدیل کرده است. در مسجد سلطان قابوس، یکی از بزرگ‌ترین فرش‌های جهان که البته به دست هنرمندان ایرانی بافته شده، پهن شده است و به همین دلیل، این مکان به یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی عمان تبدیل شده است.

موقعیت دقیق مسجد سلطان قابوس روی نقشه

last second -soltan qaboos.jpg
نمایی از مسجد سلطان قابوس
soltan qaboos carpet lastsecond.jpg
فرش مشهور مسجد سلطان قابوس در عمان

شهر صلاله

شهر صلاله، مرکز استان ظفار است. شاید در ذهن شما شهرهای مربوط به کشورهای حاشیه خلیج فارس اغلب خشک و بیابانی باشند؛ اما باید گفت همیشه این مسئله صادق نیست. صلاله به‌قدری سرسبز و زیباست که شما را حیرت‌زده می‌کند. آب‌وهوای مطبوع، دریاچه‌ها و آبشارهای بهشتی همه و همه باعث می‌شود نظر گردشگرانی که عمان را فقط کشوری با کویرهای خشک می‌دانستند، به‌طور کامل تغییر کند. 

موقعیت دقیق شهر صلاله روی نقشه

salalaeh latsecond.jpg
یکی از زیباترین جاده‌های منطقه صلاله

وادی شاب

در گردشگری عمان، وادی‌ها نقش مهمی دارند. کافی است عکس‌های عمان را جست‌وجو کنید تا به این دره‌ها و حوضچه‌های زیبا و عجیب برسید. وادی شاب یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های عمان در نزدیکی مسقط است. این وادی از چند بخش تشکیل شده است؛ بخش‌های صخره‌ای و حوضچه‌های کم‌عمقی با آب زلال که بسیاری از افراد در آن‌ها آب‌تنی می‌کنند. 

موقعیت دقیق وادی شاب در عمان

Wadi-shab-tips-lastsecond.jpg
وادی شاب، از بهترین جاهای دیدنی عمان

خانه اپرای سلطنتی

یک شاهکار معماری دیگر در عمان، خانه سلطنتی اپراست که به دستور سلطان قابوس مشهور ساخته شده و یکی از جاهای دیدنی مسقط است. این بنای باشکوه و مجلل می‌تواند 1100 مهمان را در خود جای دهد و البته برخلاف نامش، تنها کاربری آن اجرای اپرا نیست و امکان استفاده از صحنه آن برای تئاتر نیز وجود دارد. 

Royal-Opera-House-Muscat-lastsecond.jpg
نمایی از سالن خانه اپرای سلطنتی در کشور عمان 

در عمان کجا اقامت کنیم؟

در سفر به عمان، هتل‌های مدرن با تنوع امکانات، انتخابی عالی برای اقامت هستند. در هریک از شهرهای عمان، هتل‌هایی با قیمت‌های متفاوت و ویژگی‌های مناسب وجود دارد که می‌توانند نیازهای مختلف مسافران را برآورده کنند. سه پیشنهاد از بین بهترین هتل‌های عمان عبارت‌اند از: 

  • هتل صلاله گاردنز: این هتل در دل شهر زیبای صلاله قرار گرفته و به شما این امکان را می‌دهد تا از نزدیک با فرهنگ و طبیعت منحصربه‌فرد این منطقه آشنا شوید. اتاق‌هایی با منظره دیدنی، امکانات امروزی و خدمات بی‌عیب‌و‌نقص، اقامتی راحت و خاطره‌انگیز را برای شما فراهم می‌کند.
  • هتل کمپینسکی عمان: اگر در سفر به عمان به‌دنبال تجربه‌ای لوکس در قلب مسقط هستید، این هتل بهترین گزینه است. با موقعیتی خاص نزدیک به ساحل و امکاناتی مثل استخرهای روباز، سالن‌های ورزشی و رستوران‌های شیک، هتل کمپینسکی عمان انتخابی ایدئال است.
  • هتل اینترکنتیننتال: این هتل با ارائه امکاناتی ازجمله اتاق‌های مجلل، استخر روباز، سالن‌های ورزشی و رستوران‌هایی با غذاهای لذیذ، واقع در منطقه القرم مکان خوبی برای کسانی است که به‌دنبال اقامتی راحت و لوکس در نزدیکی مراکز تجاری و فرهنگی شهر هستند.
346329629 (1).jpg
هتل اینترکنتیننتال در مسقط

بازارهای معروف عمان

در عمان، بازارهای سنتی و مدرنی وجود دارد که خرید از آن‌ها می‌تواند تجربه‌ای خاص و دل‌پذیر در سفر به عمان باشد. سه مورد از بازارهای عمان که برای خرید و گشت‌و‌گذار مناسب‌اند، عبارت‌اند از:

  • بازار مطرح: این بازار واقع در مسقط، قدیمی و سنتی است و یکی از معروف‌ترین بازارهای عمان محسوب می‌شود. در سفر به عمان، بازار مطرح با فروشگاه‌های کوچک و راهروهای باریکش، مکانی عالی برای خرید صنایع‌دستی محلی، عطرهای عربی، پارچه‌های رنگارنگ و سوغاتی‌های سنتی است. 
  • بازار سیب: این بازار در شهر ساحلی صلاله قرار دارد و به‌دلیل فروش محصولات تازه دریایی، میوه‌های استوایی و بخور معروف است. همچنین بازار صلاله برای خرید پوشاک سنتی عمانی و صنایع‌دستی محلی مانند سفال و حصیربافی محبوب است. این بازار، تجربه‌ای مطلوب از خرید در جنوب عمان ارائه می‌دهد.
  • بازار نیزوا: بازار نیزوا، در قلب شهر تاریخی نیزوا واقع شده است و به‌دلیل فروش انواع ادویه‌جات، خرما، صنایع‌دستی و خنجرهای عمانی شهرت دارد. این بازار، با معماری سنتی و محیط باستانی‌ که دارد، مکانی عالی برای کاوش در فرهنگ و تاریخ عمان است.
8b9e98a92df0e9753aa7cb6d52ce2cd9-mutrah-souq (1).jpg
بازار مطرح عمان

بهترین زمان سفر عمان 

مانند هر منطقه گرمسیری دیگری، زمستان بهترین فصل برای سفر به عمان است. گرچه حتی در زمستان هم در این منطقه احساس گرما می‌کنید؛ اما بهترین زمان و در واقع سردترین زمان عمان از آبان تا اوایل فروردین است که در صورت سفر، گرمای هوا برای شما آزاردهنده نخواهد بود. دمای هوا در سردترین زمان سال در مسقط، پایتخت عمان، به 17 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. 

7018272405_f162f9374d_b.jpg
نمایی از شهر مسقط

چند پیشنهاد در راهنمای سفر به عمان

  • قهوه عربی اصلی‌ترین نوشیدنی عمان است. آن را از دست ندهید.
  • در همه مدت سفر فراموش نکنید که اکثر مردم عمان مسلمان هستند و باید به عقاید آن‌ها احترام بگذارید.
  • به دانش زبان انگلیسی خود اکتفا نکنید و برای اینکه در سفر دچار مشکل نشوید، جملات پرکاربرد عمانی را بخوانید.
  • در بیشتر زمان سفر، شما با آب‌وهوای گرم مواجه می‌شوید. پس خودتان را برای این شرایط آماده کنید.

سفر با تور عمان لست‌سکند

سفر به عمان، جزو سفرهای پرماجرا در بین کشورهای خاورمیانه است. برای رفتن به عمان تورهای مسافرتی زیادی وجود دارند که با مقایسه آن‌ها، می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. برای بررسی و مقایسه قیمت انواع تورهای این مقصد، به صفحه تور عمان در وبگاه لست‌سکند بروید و با استفاده از فیلترهای گوناگون، نزدیک‌ترین تور به شرایط دل‌خواهتان را پیدا کنید. تنوع تورها، به شما کمک می‌کند تا آنچه را می‌خواهید، مطابق با برنامه‌تان انتخاب کنید. 

سخن آخر

در این راهنمای سفر به عمان، با روش‌ها، شرایط و نکات مهم برای سفر به این کشور آشنا شدید. در این مطلب، تلاش کردیم در قالب یک راهنمای سفر، به پرسش‌های مختلفی که ممکن است برای هر کس در سفر به عمان پیش بیاید، پاسخ دهیم. چنانچه دوست دارید بیشتر درباره تجربه سفر به عمان بدانید، سری به سفرنامه‌های عمان بزنید. اگر تاکنون به عمان سفر کرده‌اید، رعایت چه نکاتی را برای سفر به این کشور توصیه می‌کنید؟ 

ساناز بهبودی
ساناز بهبودی

معماری خوانده‌ام و سفر کردن را شروع کردم تا بناهای تاریخی و معماری‌شان را ببینم. رفته‌رفته در کنار این سفرها، ارتباط دل‌نشینی میان ماجراجویی و آرامش در طبیعت پیدا کردم. این‌چنین شد که رنگ‌و‌بوی زندگی‌ام تغییر کرد و نوشتن را شروع کردم تا بتوانم این حس بی‌نظیر را به‌ نوشته تبدیل کنم.