فصل 3 قسمت 12: مکزیک قلب فرهنگ لاتین

4.3
از 15 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
سفر به قلب فرهنگ لاتین
04 دی 1401 12:30
0

900 x 530 copy.jpg

شاید همه ما تعطیلاتی رویایی در ساحلی آفتابی با دریای فیروزه‌ای و شن‌های سفید در کنار درخت‌های نخل و طبیعت آرامش‌بخش را فقط در مناطق دوردست تصور کرده باشیم. در این ماجرا قصد داریم به مقصدی برویم که گرمای خورشید، چشمه‌های زیبا و ستودنی، ساحل‌های پاک و منحصربه‌فرد، بناهای تاریخی مثال زدنی و تکرارنشدنی آن، چشم هر بیننده‌ای را به خود مجذوب می‌کند. این بار به آمریکای لاتین سفر کردیم و مقصد ما در این اپیزود رادیو ماجرا مکزیک، قلب فرهنگ لاتین است.

مهمان‌های این قسمت از رادیو ماجرا

در این سفر، منصور عزیز به ما افتخار همراهی دادند و از تجربیات شیرین خود در مکزیک با ما سخن گفتند. منصور عزیز جهانگرد و بک‌پکری است که به تازگی از سفر 6 هفته‌ای و انفرادی خود به مکزیک بازگشته‌. در کنار ایشان، با مرجان عزیز، تورلیدر سابق و جهانگرد امروز صحبت کردیم که ایشان هم به تازگی به مکزیک سفر کرده‌ و ما را در این سفر همراهی می‌کند.

به کدام شهرها در مکزیک سفر کردیم؟

در این اپیزود ابتدا به شهرهای مهم مکزیک سفر کردیم. همانطور که احتمالا حدس می زنید، مهمترین شهر مکزیک، مکزیکوسیتی است. مکزیکوسیتی نه فقط به عنوان پایتخت و بزرگترین شهر مکزیک، بلکه به عنوان یک مقصد جذاب توریستی برای همگان شناخته شده است. این شهر بزرگ و ثروتمند، بزرگترین شهر اسپانیایی زبان دنیاست و از لحاظ تاریخی از پیشینه استوار و محکمی برخوردار است.

علاوه بر شهر مکزیکوسیتی به شهرهای توریستی دیگر مانند کانکون و سایت تاریخی چیچن ایتزا نیز سری زدیم و از جاذبه‌ها و زیبایی‌های آنان صحبت کردیم. همانطور که احتمالا می‌دانید، مکزیک مهد تمدن مایا است و به همین دلیل، سایت‌های تاریخی و بناهای به جامانده از این تمدن باشکوه در بسیاری از نقاط مکزیک قابل بازدید هستند.

طی دهه گذشته، مکزیک بابت چند موضوع اساسی تبدیل به اخبار جهان شده بود. اولین موضوع مهم و مورد توجه توریست‌ها امنیت و شرایط سفر به این کشور بود. شهرت کارتل‌های مواد مخدر در مکزیک به گوش دنیا رسیده و آمار قربانیان غیرمرتبط با این کارتل‌ها نیز رقم قابل توجهی است. به همین دلیل اغلب توریست‌ها هنگام ورود به این کشور با نگرانی و دلهره همراه هستند.

مسئله مهم بعدی مکزیک، مرز بین مکزیک و آمریکا است که یک تصمیم فراسیاسی بود. با این مرزبندی، زندگی افراد زیادی در دو سمت مرز متحمل تغییرات اساسی و بی‌سابقه‌ای شد. جالب اینجاست که با این مرزبندی، فقط ورود مکزیکی‌ها به خاک آمریکا دشوار نشد. بلکه آن دسته از شهروندان آمریکایی که زندگی آن‌ها به نحوی به آن سوی مرزهای مکزیک وابسته بود نیز متحمل فشارهای مالی و اتلاف زمان بسیاری شدند.

علاوه بر آن، طرح اخراج مکزیکی‌های غیرقانونی بدون فرزندنشان از خاک آمریکا، آشوب روانی بسیار زیادی برای والدین و کودکان رقم زد. طنز تلخ جامعه در این است که امروزه شرایط زندگی در مکزیک برای بسیاری از آمریکایی ها مساعدتر است و افراد زیادی تلاش می کنند تا با حفظ مشاغل آمریکایی خود، محل سکونت خود را به مکزیک منتقل کنند.

سخن آخر

در این قسمت رادیو ماجرا که به مکزیک سفر می‌کنیم، هم از ابعاد مختلف این کشور می‌شنویم و هم تجربه مسافرانی که به آن سفر کرده‌اند. با کلیک روی پلیر زیر می‌توان قیمت جدید پادکست رادیو ماجرا را بشنوید. خوشحال می‌شویم بعد از شنیدن قیمت جدید، نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.