سوغات ایتالیا چیست؟ معرفی انواع سوغاتی های ایتالیا

5
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
از ایتالیا سوغات چه بخریم؟
19 مهر 1402 08:00
1

احتمال دارد با دیدن سوغات ایتالیا، لبخندی گوشه لبتان بیاید و با خود بگویید: «این همان چیزی است که جایش در خانه‌ام خالی است.» شاید تصورتان این باشد که سوغاتی های ایتالیا به روغن زیتون و قهوه محدود می‌شود؛ اما باید بدانید سوغاتی های ایتالیا آن‌قدر متنوع هستند که حتماً یکی از آن‌‌ها دلتان را می‌برد و دوست دارید آن را برای خانه خود بخرید یا به عزیزانتان هدیه دهید. اگر قرار است به‌زودی به ایتالیا سفر کنید و به‌دنبال سوغات ایتالیایی می‌گردید، ما در این مطلب از مجله لست‌سکند به شما کمک می‌کنیم بهترین انتخاب را داشته باشید.

سوغات ایتالیا چیست؟

محصولات چرمی، تابلوهای نقاشی، توری بورانو، شیشه‌های رنگی مورانو، سفره‌های سنتی پروجا، روغن زیتون، ماسک‌های ونیزی، عطر و ادکلن، پاستاهای دست‌ساز، سرکه بالزامیک سنتی، کوبه در، روسری ابریشمی، پنیر ایتالیایی، قهوه بوداده، کوکی و شیرینی، کاغذ مرمر ونیزی، کالاهای چوبی، عتیقه‌جات، سکه‌های رومی و سرامیک از سوغاتی های ایتالیا هستند. اگر می‌خواهید بدانید که این سوغاتی‌ها را می‌توانید از کجای این کشور پهناور تهیه کنید، توجه شما را به خواندن ادامه این مطلب جلب می‌کنیم.

سوغاتی های ونیز

ونیز، در لیست چشم‌نوازترین جاهای دیدنی ایتالیا قرار می‌گیرد؛ اما جاذبه‌های توریستی این شهر تنها برگ برنده آن نیست. سوغاتی های ونیز یکی دیگر از مواردی است که شما را به سمت این شهر روی آب می‌کشاند. اگر شما هم در تور ونیز پس از گشت‌وگذار و تفریح، به‌دنبال خرید سوغاتی‌ برای عزیزانتان هستید یا می‌خواهید اقلامی را به یادگار از سفر ایتالیا به خانه ببرید، می‌توانید خریدی لذت‌بخش را با محصولاتی که در این بخش معرفی می‌کنیم، تجربه کنید.

۱. ماسک‌های ونیزی

ماسک‌های ونیزی به‌قدری شهرت دارند که آن را یکی از نمادهای شهر ونیز می‌دانند. این ماسک‌ها برای جشنواره‌ها، مراسم و مهمانی‌هایی استفاده می‌شوند که اغلب در شب برگزار می‌شود. برخی از ماسک‌ها، شکل حیوانات، شخصیت‌های تاریخی یا فانتزی را دارند. برخی دیگر، فقط قسمت چشم‌ها و برخی دیگر کل چهره را می‌پوشانند. این ماسک‌های ونیزی به‌طور معمول از کاغذ، چوب، چرم یا شیشه ساخته می‌شوند و جزو بدیهی‌ترین سوغات ایتالیا هستند.

ماسک های ونیزی.jpg
ماسک‌های ونیزی، از سوغات ایتالیا

۲. شیشه‌های رنگی مورانو

اگر به‌دنبال یک هدیه خاص و زیبا برای دوستان و خانواده‌تان هستید، شاید شیشه‌های رنگی مورانو گزینه مناسبی باشد. این شیشه‌ها در جزیره مورانو در شمال ونیز توسط هنرمندان ماهر و با استفاده از تکنیک‌های قدیمی دمیده و ساخته می‌شوند. شما می‌توانید با خرید شیشه‌های مورانو که در اشکال مختلف جام‌، ظروف، آویز و تندیس‌های متنوع وجود دارد، سوغات ایتالیا را در منزل خود داشته باشید.

البته در خرید این نوع شیشه‌ها باید دقت کرده و اصالت آن را کنترل کنید؛ زیرا بعضی از فروشندگان، شیشه‌های چینی را به‌عنوان شیشه مورانو می‌فروشند. این شیشه‌های چینی، علاوه‌بر اینکه کیفیت پایینی دارند، ممکن است حاوی سم باشند! پس هنگام خرید، حتماً از وجود علامت تجاری اصل روی شیشه اطمینان حاصل کنید.

اگر به جزیره مورانو رفتید، می‌توانید فرایند ساخت شیشه را از نزدیک ببینید و حتی خودتان دست‌به‌کار شده و شیشه‌های رنگی مورد نظرتان را بسازید. شاید فکر کنید ساخت و دمیدن شیشه کار سختی باشد؛ اما در واقع فقط لازم است چند نفس عمیق بکشید و داخل لوله فوت کنید!

شیشه های مورانو.jpg
شیشه‌های رنگی مورانو، از سوغاتی های جذاب ایتالیا

۳. توری بورانو

توری بورانو، یکی از ظریف‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین سوغات ایتالیا محسوب می‌شود. این توری‌ها که اغلب با نخ‌های روشن به‌صورت سوزن‌دوزی در بازار وجود دارند، هدیه‌ای گران‌بها و شکیل از جزیره بورانو است. توری بورانو علاوه‌بر زیبایی بصری، کاربردهای مختلفی هم دارد. از این توری برای لباس، رومیزی، یقه، دستمال عروس و تور روی سر نیز استفاده می‌شود.

توری بورانو.jpg
انواع توری بورانو

۴. کاغذ مرمر ونیزی

کاغذ مرمر ونیزی یک نوع کاغذ دست‌ساز است که با رنگ‌آمیزی‌هایی شبیه به سنگ مرمر، برای تزیینات آلبوم عکس، جلد دفتر یا طرح لوازم‌التحریر استفاده می‌شود. خوب است بدانید این کاغذ در شرق آسیا اختراع شد و بعد از دو قرن، به اروپا رسید. از کاغذهای مرمری برای کارت‌های تبریک، جعبه‌های هدیه و هنرهای دیگر هم استفاده می‌شود. برخی از الگوهای معروف این کاغذ عبارت‌اند از: نقش برجسته، چشم گربه، طرح آب و پوست مار.

کاغذهای مرمر ونیزی.jpg
کاغذهای مرمری، از سوغاتی های ونیز

۵. محصولات چرمی

ونیز، مرکز تولید محصولات چرمی با کیفیت خوب است. کیف‌های دستی، کفش‌های نرم و راحت، ژاکت‌های شیک و کمربندهای مدرن یا هر کالای چرمی دیگری که می‌شناسیم، با بالاترین کیفیت در ونیز به فروش می‌رسد. این محصولات چرمی نه‌تنها بادوام و زیبا هستند، بلکه با رنگ‌ها و طرح‌های متنوع و خلاقانه، حس شادابی و نشاط را به خریدارانشان منتقل می‌کنند. پس اگر به‌دنبال یک هدیه مناسب برای خود یا عزیزانتان هستید، فراموش نکنید که محصولات چرمی ونیز ایده خوبی است.

محصولات چرمی ونیزی.jpg
محصولات چرمی

۶. کالاهای چوبی

کالاهای چوبی ونیز معمولاً از چوب راش، گردو، بادام و بلوط ساخته می‌شوند. این کالاها شامل مبلمان، تابلو، قاب عکس، جعبه و سایر لوازم تزیینی و اسباب‌بازی هستند. کالاهای چوبی ونیز را که با دقت و ظرافت تولید می‌شوند، می‌توانید با طرح‌های مختلفی در بازار پیدا کنید. یکی از معروف‌ترین کالاهای چوبی پرطرف‌دار در ونیز، پینوکیوی چوبی است که هدیه‌ای مناسب برای عزیزانتان به شمار می‌رود.

کالاهای چوبی.jpg
دست‌سازه‌های جذاب چوبی

۷. کوبه در

یکی دیگر از سوغاتی های ایتالیا، کوبه در یا کوبنده در است. این کوبه‌ها به‌وفور در گوشه‌وکنار ونیز پیدا می‌شوند و جنسشان از فولاد، برنج یا مس است. اگر ساختمان‌هایی را که در قرون‌وسطا ساخته شده، دیده باشید، چشمتان به کوبه‌های در نیز خورده است که با اشکال مختلف شیر، ببر، گوزن و... به روی درها نصب شده‌اند. اصلاً چرا راه دور برویم، این کوبه‌‌ها را می‌توانیم در اکثر شهرهای تاریخی و باستانی خودمان هم ببینیم. اگر با تور اروپا به دیدار ایتالیای دوست‌داشتنی رفتید، یادتان نرود که در کوچه‌پس‌‌کوچه‌های سنگ‌‌فرش‌شده ونیز، یک کوبه در را به یادگار بخرید.

کوبنده در.jpg
کوبه‌های در، از سوغاتی های خاص ایتالیا

۸. عتیقه‌جات

اگر یک کلکسیونر هستید، جای شما در عتیقه‌‎فروشی‌های ونیز خالی است. اگر گذرتان به ونیز افتاد، حتماً سری به بازارهای سنتی بزنید و از تاریخ روشن ایتالیا، یک شیء کوچک قدیمی را به‌عنوان سوغات با خود برگردانید. حتی اگر قصد خرید عتیقه‌جات را ندارید، دیدنشان خالی از لطف نیست و می‌تواند برایتان جالب باشد.

عتیقه‌جات.jpg
مغازه عتیقه‌فروشی در ایتالیا

سوغات میلان ایتالیا

حال قرار است به سوغات ایتالیا در میلان بپردازیم. این شهر به‌عنوان پایتخت طراحی ایتالیا، روی هر کالایی یک طرح خاص می‌اندازد و آن را بالغ بر ۵۰۰ یورو به فروش می‌رساند. احتمالاً چترهای رنگی و اکسسوری‌های عجیب زیادی را هنگام بازدید از جاهای دیدنی میلان دیده‌اید؛ ولی ما در این قسمت، به سوغاتی‌هایی می‌پردازیم که علاوه‌بر کیفیت و قیمت مناسب، کاربردی و اصیل هستند.

۱. روغن زیتون

سفر به میلان، فرصت خرید یک روغن زیتون اصیل و باکیفیت را در اختیار شما می‌گذارد. درختان زیتون در گوشه‌وکنار ایتالیا به‌وفور یافت می‌شود و تابش آفتاب و شرایط جوی که بر این درختان حاکم است، زیتون‌هایی خوش‌طعم و بکر را تولید می‌کند. به همین دلیل است که روغن زیتون این کشور در فهرست سوغات میلان ایتالیا قرار می‌گیرد. با توجه به محدودیت‌های حمل بار در هواپیما، ممکن است برای جابه‌جایی این محصول دچار مشکل شوید. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم که در تور میلان تنها برای چشیدن طعم روغن زیتون‌، آن را خریداری کنید.

روغن زیتون میلان.jpg
انواع روغن زیتون، از سوغاتی‌های خوراکی ایتالیا

۲. پنیر ایتالیایی

خرید پنیر ایتالیایی به‌عنوان سوغات ایتالیا یک انتخاب عالی است. پنیر ایتالیایی به طعم خوشمزه و متنوعش معروف است. شما می‌توانید از پنیرهای مختلف برای تهیه سالاد، پاستا، پیتزا و ساندویچ استفاده کنید. پنیر ایتالیایی همچنین منبع خوبی از کلسیم و پروتئین است. این پنیرها شما را با طعم نوی گورگونزولا و ریکوتا آشنا می‌کند و تجربه شیرینی از مزه آشنای موزارلا و پارمسان را به شما هدیه می‌دهد.

پنیر میلان.jpg
انواع پنیر ایتالیایی

۳. قهوه بوداده

اگر به‌دنبال سوغاتی خاص و خوشمزه برای دوستان و خانواده‌تان هستید یا می‌خواهید بخشی از سوغات ایتالیا را به‌عنوان یادگاری بیاورید، چه چیزی بهتر از قهوه بوداده ایتالیا در نظر دارید؟ این قهوه با روشی منحصربه‌فرد و مخصوص تولید می‌شود و عطر فوق‌العاده‌ای دارد. ایتالیا یکی از بهترین نمونه‌های قهوه‌های جهان را دارد که نباید آن را از دست بدهید.

قهوه بو داده.jpg
قهوه بوداده مخصوص ایتالیایی

۴. عطر و ادکلن

بدون شک، بهترین و خاطره‌انگیزترین بوهایی که در ذهنمان نقش بسته‌اند، از برندهای بولگاری (Bvlgari)، گوچی (Gucci)، ورساچه (Versace)، والنتینو (Valentino) و دولچه اند گابانا (Dolce & Gabbana) هستند که جزو معروف‌ترین عطر و ادکلن‌های ایتالیا به شمار می‌روند. اگر طرف‌دار هریک از برندهای گفته‌شده هستید، می‌توانید روی شهر میلان برای خرید عطر حساب کنید.

عطر و ادکلن.jpg
عطرهای اصل ایتالیایی، از سوغات ویژه ایتالیا

سوغات رم ایتالیا

در سفرتان به رم، نیاز دارید حداقل یک یا دو سوغات تهیه کنید تا هر زمان که نگاهتان به آن افتاد، شما را سوار بر ماشین زمان کند و خاطره‌های بازدید از جاهای دیدنی رم را در ذهنتان مرور کند. برای اینکه کارتان راحت‌تر شود، پیشنهاد می‌کنیم لیست سوغات رم ایتالیا را در ادامه بخوانید.

۱. سرامیک

اگر قصد دارید ظروف سرامیکی را به‌عنوان سوغات ایتالیا بخرید، باید به این نکته توجه کنید که سرامیک‌های ایتالیایی معمولاً گران‌تر از سایر کشورها هستند. درباره کیفیت و طرح این سرامیک‌ها باید بگوییم که دنیایی پر از نقش‌ونگار را برایتان ترسیم می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که برای صرف هر وعده غذایی، از بشقاب‌ها و سوغات ایتالیایی خود استفاده می‌کنید!

۲. پاستاهای دست‌ساز

اگر در تور رم به‌دنبال سوغاتی خاص و خوش‌مزه برای دوستان و خانواده‌تان هستید، پیشنهاد می‌کنیم پاستاهای دست‌ساز ایتالیا را امتحان کنید. این پاستاها با مواد اولیه طبیعی و تازه تهیه شده‌اند و در طعم‌ها و شکل‌های مختلفی موجود هستند. اهالی ایتالیا، پاستا را این‌طور شرح می‌دهند: «چرا باید پاستاهای دست‌ساز را بخریم؟» چون آن‌ها چیزی بیش از یک ماکارونی خشک‌شده هستند. می‌توان گفت که پاستا، انتخاب اول هر ایتالیایی و پس از روغن زیتون، دومین انتخاب هر جهانگرد برای داشتن یک سوغات فوق‌العاده است.

پاستا.jpg
پاستای دست‌ساز ایتالیایی، از سوغات ایتالیا

۳. سکه‌های رومی

سکه‌های رومی از قدیمی‌ترین و زیباترین سکه‌های تاریخی جهان هستند و نشان‌دهنده فرهنگ و هنر روم باستان‌اند. برای خرید سوغات رم ایتالیا می‌توانید به موزه‌ها، بازارچه‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی ایتالیا مراجعه کنید و آن را به‌عنوان یک هدیه گران‌بها و منحصربه‌فرد به دوستانتان بدهید.

سکه رومی.jpg
سکه‌های یادگاری ایتالیایی

۴. کوکی و شیرینی

در وهله اول، این زیبایی‌ کوکی‌های‌ ایتالیایی است که توجه شما را به خود جلب می‌کند. فکر می‌کنید از بین کوکی‌های شکلاتی، وانیلی، زعفرانی، نارگیلی و...، کدام‌یک دلتان را می‌برد؟ این شیرینی‌ها با مواد میانی کرم، مربا، خامه و آجیل پر شده‌اند و قرار است طعم فوق‌العاده‌ای از سوغات ایتالیا را ذهنتان ثبت کنند. کوکی و شیرینی ایتالیا به‌صورت بسته‌بندی‌شده و زیبا عرضه می‌شوند و می‌توانند هدیه‌ای مناسب به‌عنوان سوغاتی باشند.

کوکی و شیرینی.jpg
شیرینی مخصوص، از سوغاتی‌های خوراکی ایتالیا

دیگر سوغاتی های ایتالیا

بدون شک، سوغاتی‌های دیگری نیز در این کشور وجود دارد که تنها با گشت‌وگذار در کوچه‌پس‌کوچه‌ها می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. چیزهایی مانند سفره‌های سنتی پروجا، گوجه خشک‌شده، چترهای رنگی و روسری‌های ابریشمی در هر شهر و دیاری از ایتالیا پیدا می‌شود. مهم آن است که پس از خواندن مطلب راهنمای سفر به ایتالیا و اطلاعات جامع درباره سوغات این کشور، بدانید که در سرزمین چکمه‌ای چه چیزهایی در انتظارتان هستند.

خرید تور ایتالیا از لست‌سکند

اگر دوست دارید به ایتالیا بروید و سرزمین مد و هنر را از نزدیک ببینید، پیشنهاد می‌کنیم در این سفر هیجان‌انگیز با لست‌سکند همراه شوید. برای خرید تور ایتالیا کافی است پکیج‌های موجود در سایت ما را بررسی کنید و هرکدام را که به سلیقه‌ و بودجه‌تان نزدیک‌تر است، انتخاب کنید. اگر هم می‌خواهید در هزینه‌ها کمی اقتصادی‌تر عمل ‌کنید، می‌توانید با استفاده از گزینه تور اقساطی، کنترل خرج و مخارج سفر را به دست بگیرید. تورهای اقساطی لست‌سکند این امکان را به شما می‌دهند که نصف هزینه تور را در بازه مشخصی که خودتان انتخاب می‌کنید، به‌صورت قسط‌‌بندی‌شده پرداخت کنید.

کلام آخر

در این مقاله، قصد داشتیم درباره سوغات ایتالیا اطلاعات کامل و مفیدی را به شما ارائه دهیم تا بتوانید نگاه جامع و آگاهی بیشتری نسبت به سوغاتی‌های موجود در این کشور پیدا کنید. به‌طور کلی، سوغاتی های ایتالیا برای کسانی که به‌دنبال کشف چیزهای جدید هستند و می‌خواهند سبک و سیاقی نو را وارد زندگی‌شان کنند، بسیار هیجان‌انگیز و جذاب است. به نظر شما، کدام یک از سوغاتی‌های ایتالیایی جذاب‌تر است؟ شما کدام‌یک از این محصولات را برای یادگاری با خود به خانه می‌آورید؟

فاطمه یموتی
فاطمه یموتی

اولین باری که خواندن یک کتاب توانست روحم را پرواز دهد، به یاد می‌آورم. تقریبا فهمیده بودم که کلمات، قدرت فوق‌العاده‌ای دارند. مخصوصا اگر درباره چیزهایی باشد که تا به‌حال نمیدانستی. چند سالی‌ست که از آن روزها می‌گذرد و من هنوز دست به قلم، روی ابرها درحال پروازم.