برج لاجیم، نگین ارزشمند سوادکوه!

5
از 6 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
برج مهم ایرانی با هزاران داستان در خود! +تصاویر
29 شهریور 1399 08:00
0

معرفی برج لاجیم

سوادکوه در استان مازندارن قرار گرفته است و در یکی از روستاهای این منطقه به نام لاجیم برجی تاریخی قرار گرفته است: برج لاجیم! این برج در زمان تسلط آل زیار بر طبرستان ساخته شده است. اهمیت آن بیشتر به دلیل دارا بودن کتیبه پهلوی در کنار کتیبه کوفی است. همچنین خط کوفى این کتیبه، از نظر زیبایى و ارزش‌ هنرى، ‌از زیباترین نمونه ‌هاى خط کوفى تزئینى به شمار مى ‌رود.

برج لاجیم،  نگین ارزشمند سوادکوه

تاریخچه برج لاجیم

از نظر آندره گدار، لاجیم در حقیقت شهری با برج و باروی مستحکم بود. برج باستانی لاجیم با 1500 سال قدمت نگین درخشان این روستا محسوب می‌شود. در قرن پنجم هجری در این قسمت از ایران، حکمرانان وقت علاوه بر توجه به هنر دوران قبل از اسلام به خط رایج در دوره حکومت شاهان ساسانی نیز اهمیت می ‎دادند.بنای برج لاجیم متعلق به حد فاصل میان سقوط نخستین سلسله باوندی و ظهور دومین سلسله این خاندان است. برج لاجیم تحت تأثیر تفکرات مذهبی مردم روستا به امام زاده عبدالله شهرت یافت ولی نگاه مذهبی مردم محل به برج باعث حفظ و نگهداری آن نیز شده است.

برج لاجیم،  نگین ارزشمند سوادکوه

معماری برج لاجیم

بیرون برج لاجیم  با یک گنبد مخروطی ساده و ظریف مشخص شده است اما در داخل ساختمان به حالت مدور تغییر شکل داده است. نمای ورودی برج از آجر ساخته شده است و در سمت شرق قرار دارد، پایه گنبد به وسیله یک ردیف طاق نما تزئین شده است. در کمربند زیر گنبد دو کتیبه به خط کوفی و پهلوی بر روی هم قرار گرفته است. این دو کتیبه به شکل زیبایی با آجرهای تراش‌ خورده در زمینه‌ ای از گچ سفید نصب شده ‌اند.

برج لاجیم،  نگین ارزشمند سوادکوه

در ادامه تصاویری از این برج زیبا را باهم تماشا می‌کنیم و امیدواریم روزی برسد تا دوباره بتوانیم بدون ترس و نگرانی برای بازدید از جاذبه‌های دیدنی کشورمان، به مناطق مختلف سفر کنیم.

برج لاجیم،  نگین ارزشمند سوادکوه

برج لاجیم،  نگین ارزشمند سوادکوه

برج لاجیم،  نگین ارزشمند سوادکوه