موزه آیینه، روشنایی در قلب یزد که همچنان می درخشد!

4.8
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
انعکاس چشمگیر روشنایی که در قلب کویر ایران زمین می درخشد! +تصاویر
09 مهر 1399 08:00
2

معرفی موزه آیینه یزد

شهر یزد شهر بادگیرهای ایران است، یزد شهری با یک دنیا خاطره از سرگذشت کشورمان در ادوار مختلف است.سفر به یزد یعنی سفر به تاریخ! امروز جاذبه ای در یزد را باهم میشناسیم که آن نیز بی شک یکی از زیباترین های ایران و یزد است: موزه آیینه یزد! در ادامه همراه ما باشید تا سری به این قصر نورانی بزنیم!

موزه آیینه، روشنایی در قلب یزد

یکی از زیباترین آثار تاریخی و جاذبه گردشگری یزد موزه قصر آیینه است. این بنا علاوه بر ساختمانی که دارد، مجموعه آثار موزه‌های آن نیز از ارزشمندترین آثار تاریخی کشور است. مجموعه‌ ساختمان‌ موزه‌ قصر آیینه‌ زیربنایی در حدود ۸۳۷ متر مربع‌ دارد.

 

تاریخچه موزه آیینه یزد

سال ۱۳۲۰ عمارت موزه آیینه جهت استفاده برای مهمانسرای خصوصی توسط صرافزاده ساخته شد. او بازرگان و مالک عمده و وكیل مجلس، فرزند حاج على صراف یزدى، در سال ۱۲۷۸ شمسی در یزد متولد شد. تحصیلاتش را در زمان خود به پایان رسانید و در صرافخانه پدرش مشغول به كار شد. تدریجا طریقه‌ى صرافى و تجارت را فراگرفت و خود مستقلا به كار تجارت پرداخت.

موزه آیینه، روشنایی در قلب یزد

 

معماری موزه آیینه یزد

سبک معماری این موزه ترکیبی سنتی و اروپایی است: اتاق‌هایی رو به استخر یا نشیمن بهاری، اتاق خواب، قسمت شاه نشین، حوضخانه و سرویس است. تزئینات اتاق‌ها شامل گچبری و نقاشی روی دیوار و آیینه کاری است. حوضخانه بنا بیشترین تزئینات را دارد. درها و پنجره‌ها چوبی و مشبک با شیشه‌های رنگی است و پنجره‌ها به وسیله لولای جدا شونده بصورت ساده و رنگی در کنار هم قرار دارند.

موزه آیینه، روشنایی در قلب یزد

در ادامه تصاویر دیگری از این بنای زیبا را باهم تماشا می‌کنیم. آیا شما تا به حال این موزه را از نزدیک دیده‌اید؟ از چشم دوختن به آیینه‌های چند صد ساله‌اش چه احساسی داشته‌اید؟

موزه آیینه، روشنایی در قلب یزد

موزه آیینه، روشنایی در قلب یزد

موزه آیینه، روشنایی در قلب یزد