دریاچه مارمیشو، دریاچه ای ناشناخته در ارومیه

4.5
از 24 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
خیال‌انگیز ترین مرز ناشناخته در ایران + تصاویر
03 شهریور 1397 08:00
0

یکی ازبهترین جاذبه های طبیعی گردشگری آذربایجان غربی یعنی دریاچه مارمیشو در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه در منطقه سرسبز ترگور می باشد. این دریاچه در دره بانی و دامنه کوه­های مرزی ایران و ترکیه قرار دارد. دریاچه مارمیشو چشم اندازی بسیار زیبا و دلنشین دارد و یکی از بهترین مکان­‌ها برای استراحت و آرامش است که هر مسافری را شیفته‌ی خود می­٬کند.

دریاچه مارمیشو

برای دیدن مارمیشو باید حدود 45 کیلومتر از غرب شهر ارومیه فاصله بگیرید و دریاچه نیلی رنگ مارمیشو را در میان کوهستان­‌های این شهرستان نزدیک به مرز ایران و ترکیه ببینید. مسیر شما از حاشیه‌ی رودخانه‌ی نازلوچای در غرب شهر ارومیه می­‌گذرد و در میان راه از روستاهای پسان، بانی و هلانی می­ گذرید و به روستای مارمیشو می­‌رسید. مسیر جاده در دره ی زیبایی قرار گرفته که از منظره‌ی کوهستانی خاصی برخوردار است. در روستای مارمیشو با پیدا کردن زیارتگاه پیر خراسانی و ادامه دادن مسیری سنگلاخی می‌­توانید به دریاچه مارمیشو برسید.

دریاچه مارمیشو

رودخانه‌ی نازلوچای از کوه‌های مرزی ایران و ترکیه سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به دریاچه مارمیشو سرازیر می ‌شود اما علت پیدایش این دریاچه‌ی زیبا ریزش کوه است، زیرا بر اثر زلزله قسمتی از کوه ریزش کرده و سد طبیعی را به وجود آورده که باعث ایجاد دریاچه‌ی فعلی شده است. ساکنان قبلی مارمیشو مسیحیان بودند و این دریاچه نام خود را از رهبر مسیحیان یعنی بنیامین مارشیمون گرفته است که مربوط به سال­های ۱۲۰۰(ه.ش) است.

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو زیستگاه جانوران و گیاهان بسیاری است که برای نمونه می‌­توان به ماهی قزل آلالا، درختانی چون بید، بلوط، صنوبر، زالزالک و گیاهانی چون گون، لاله کوهی، شیرین بیان، زنبق وحشی و غیره اشاره کرد. در نظر داشته باشید محیط دریاچه آرام بوده و برای ماهیگیری به غیر از فصول تخم‌ریزی، بسیار مناسب است.

دریاچه مارمیشو

در کنار بازدید و اتراق در کنار دریاچه مارمیشو، می‌­توانید از آبشاری که در نزدیکی دریاچه و در مسیر رودخانه نازلوچای قرار گرفته است که آن نیز آبشار مارمیشو نامیده می‌­شود، دیدن کنید. این آبشار فصلی است و در فصل بارندگی از میان صخره­ های کوه­‌های اطراف رودخانه نازلوچای به آن می­‌ریزد.

دریاچه مارمیشو

همچنین می­ توانید چادرهای ایلات و عشایر را در این منطقه ببینید. عشایر از این منطقه به عنوان ییلاق خود استفاده می­ کنند. آشنایی با نحو‌‌ه زندگی عشایر بسیار جذاب است که در کنار بازدید از دریاچه و دیدن مناظر اطراف آن، می­تواند خاطره انگیز باشد.

دریاچه مارمیشو، دریاچه ای ناشناخته در ارومیه

با توجه به اینکه این دریاچه در منطقه ی کوهستانی واقع شده، بهتر است در فصول گرم به اینجا سفر کنید. بهترین زمان سفر به دریاچه مارمیشو تیر و مردادماه است.

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو

 

منبع: ویکی پدیا، سیری در ایران، نمناک

 

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی