جاهای دیدنی اراک؛ از جاهای تاریخی تا طبیعت اراک + آدرس

4.5
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
جاهای دیدنی اراک؛ از جاهای تاریخی تا طبیعت اراک
13 اردیبهشت 1403 08:00
0

جاهای دیدنی اراک، شما را به سفری در تاریخ و طبیعت می‌برد. اراک، شهری است با زیبایی‌های تاریخی و طبیعی بسیار که با داشتن جاذبه‌های فراوان، توجه گردشگران را جلب می‌کند. از موزه‌های دیدنی گرفته تا پارک‌های سرسبز، اوقاتی به‌یادماندنی برای شما می‌سازند.. در این مطلب از مجله لست‌سکند، بهترین جاهای دیدنی اراک را به شما معرفی می‌کنیم و اطلاعات هریک از دیدنی های اراک را در اختیارتان می‌گذاریم. 

اراک_Arak_-_panoramio.gif
شهر اراک، عکس از ویکی‌پدیا

بهترین جاهای دیدنی اراک از نظر مردم

  • موزه مفاخر
  • باغ ملی اراک
  • بازار بزرگ اراک
  • برج شیشه (ارگ حکومتی اراک)
  • مسجد جامع اراک
  • حمام چهارفصل
  • قنات ابراهیم‌آباد
  • تالاب میقان
  • روستای هزاوه
  • پیست اسکی پاکل شازند

موزه مفاخر

موزه مفاخر اراک، مجموعه‌ای است که در عمارت تاریخی حاج حسین خاکباز محسنی قرار گرفته و به معرفی بزرگان و چهره‌های مهم این استان اختصاص دارد. این بنای قاجاری که از جاهای دیدنی اراک است، نمونه‌ای از معماری کوشکی با تزئینات آجری زیبا و دو ایوان شرقی و غربی است. موزه مفاخر تا حدودی شبیه بناهای عمارتی دوره قاجار در سمنان است. این موزه در سال ۱۳۸۸ پس از یک دوره بازسازی افتتاح شد و اکنون بخش‌های مختلفی ازجمله تالارهای مخصوص به نام‌های امام خمینی، امیرکبیر و قائم‌مقام فراهانی دارد.

جاهای دیدنی سمنان کدام‌اند؟

این مکان، به نمایش زندگی‌نامه و آثار شخصیت‌هایی چون امیرکبیر، پروین اعتصامی و پروفسور حسابی اختصاص دارد و همچنین می‌توانید اسناد، عکس‌ها و گزارش‌های مرتبط با این بزرگان را در اینجا که از مکان های گردشگری اراک است، ببینید. برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ مردم منطقه، بازدید از موزه مفاخر انتخاب خوبی در بین جاهای دیدنی اراک است. 

  • آدرس موزه مفاخر اراک: خیابان بهشتی
  • ساعت بازدید از موزه مفاخر اراک: 8 صبح تا 6 عصر، جمعه تعطیل
  • قیمت بلیط موزه مفاخر اراک: 10 هزار تومان

موقعیت دقیق موزه مفاخر اراک

موزه مفاخر_1671001806.gif

موزه مفاخر، از جاهای دیدنی اراک، عکس از سایت نشان

باغ ملی اراک

باغ ملی اراک، یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های ایران است که در مرکز شهر اراک قرار دارد و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اراک در بین مردم این شهر شناخته می‌شود. قدمت این باغ حدود 100 سال است و درختان کهن‌سال و فضای سرسبز بزرگی دارد. از زمان‌های قدیم، این محیط که به‌شکل یک میدان با باغی در مرکز آن ساخته شده، محل عبور اتومبیل‌ و درشکه بوده است. بعدها با احداث ساختمان شهرداری و سینما در اطراف میدان، بر اهمیت آن افزوده شده و در‌حال‌حاضر، مکانی آرام برای پیاده‌روی، استراحت و لذت بردن از طبیعت محسوب می‌شود.

باغ ملی مانند سبزه‌میدان که از جاهای دیدنی رشت است، به‌دلیل معماری منحصربه‌فرد و زیبایی‌های طبیعی‌اش، محلی محبوب برای عکاسی و دور هم جمع‌ شدن مردم اراک است. این باغ که از دیدنی های اراک است، نه‌تنها محلی برای تفریح خانوادگی، بلکه محیطی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری نیز محسوب می‌شود. 

  • آدرس باغ ملی اراک: خیابان بهشتی، میدان باغ ملی (میدان شهدا)
  • ساعت بازدید از باغ ملی اراک: 24 ساعته
  • قیمت بلیط باغ ملی اراک: رایگان

موقعیت دقیق باغ ملی اراک روی نقشه

6539_13120--باغ-ملی.gif
باغ ملی، از جاهای دیدنی اراک

بازار بزرگ اراک

بازار اراک، یکی از مراکز تجاری قدیمی و یکی از جاهای دیدنی اراک است که نمونه‌ای برجسته از معماری ایرانی به شمار می‌آید و در مرکز شهر قرار دارد. این بازار سرپوشیده با کمتر از یک کیلومتر طول، طاق‌های بلند و دیوارهایی به ارتفاع تقریبی هفت متر دارد و تعداد زیادی واحدهای تجاری داخل آن وجود دارد. مجموعه بازار اراک شامل مکان‌هایی چون مسجد، آب‌انبار، سقاخانه و کاروان‌سراست که بعضی از این بخش‌ها به‌مرور زمان به ویرانه تبدیل شده‌اند و به‌طور کامل نمی‌توان از آن‌ها بازدید کرد.

معماری بازار اراک به‌شکل دو محور عمود بر هم با سقف‌های گنبدی و مسیرهای منظم که تقارن هندسی دارند. این بازار که از جاهای تاریخی اراک است، به‌دلیل موقعیت استراتژیکش در مرکز شهر، نقش مهمی در تبادلات اقتصادی و اجتماعی منطقه دارد و به‌عنوان آخرین اثر معماری ایرانی در اراک شناخته می‌شود. بازار اراک که در دوران فتحعلی شاه قاجار توسط یوسف خان گرجی بنا شده، امروزه به‌عنوان یک میراث فرهنگی باارزش، به‌خوبی حفظ شده و پذیرای گردشگران بسیاری است که با تور داخلی به اراک سفر می‌کنند.

  • آدرس بازار بزرگ اراک: خیابان امام‌خمینی
  • ساعت بازدید از بازار بزرگ اراک: 8 صبح تا 1 ظهر و 3 بعدازظهر تا 9 شب
  • قیمت بلیط بازار بزرگ اراک: رایگان

موقعیت دقیق بازار بزرگ اراک روی نقشه

57660840.gif
بازار بزرگ اراک، از جاهای تاریخی اراک، عکس از ایسنا، محمد اسدی

برج شیشه (ارگ حکومتی اراک)

برج شیشه، نامی آشنا در میان عمارت‌های تاریخی و جاهای دیدنی اراک است که قدمتش به دوران حکومت فتحعلی شاه قاجار می‌رسد و در بافت قدیمی شهر اراک قرار دارد. بنای برج شیشه‌ در اصل برای نگهبانی بوده و به بخشی از ارگ حکومتی تعلق داشته که مرکز حکومت و محل اقامت حاکمان شهر محسوب می‌شده است. نام برج شیشه، بعدها به‌دلیل تزیینات کاشی‌کاری اصیل قاجاری با طرح‌های لوزی‌شکل که در تابش آفتاب درخشندگی خاصی داشتند، روی ساختمان آن گذاشته شد. متأسفانه بخش‌های زیادی از این بنای تاریخی همراه با برج شیشه در دهه 60 تخریب شده و از بین رفته و امروزه تنها محل زندگی سپهدار آن به‌عنوان یادمانی از آن دوران باقی مانده است. 

  • آدرس ارگ حکومتی اراک: میدان ارک، خیابان محسنی، کنار بازار تاریخی
  • ساعت بازدید از ارگ حکومتی اراک: 24 ساعته
  • قیمت بلیط ارگ حکومتی اراک: رایگان

موقعیت دقیق بنای فعلی برج شیشه اراک

برج-شیشه-2.gif
عکس قدیمی برج شیشه و ارگ حکومتی اراک

حمام چهارفصل

حمام چهارفصل اراک، یکی از زیباترین نمونه‌های معماری و کاشی‌کاری دوران قاجار است که به‌دلیل تزیینات منحصربه‌فردش یکی از بهترین جاهای دیدنی اراک به شمار می‌آید. این حمام در دوره ناصری احداث شد؛ زمانی که اراک یا سلطان‌آباد سابق، شاهد رونق اقتصادی بود. ساخت این حمام با هدف رفع نیازهای بهداشتی جمعیت متنوع شهری ازجمله اقلیت‌های مذهبی، طراحی و اجرا شد. حمام چهارفصل بخش‌های متعددی برای استفاده مردان، زنان و اقلیت‌های دینی دارد و از نظر معماری بخش‌هایی چون دالان ورودی، سربینه، گرم‌خانه و خزینه دارد. این مکان به‌اندازه حمام وکیل که یکی از جاهای دیدنی شیراز است، توجه گردشگران را جلب می‌کند.

حمام چهارفصل علاوه‌بر کاربری‌های متنوعش، زیبایی‌های هنری دارد و به همین دلیل، از جاذبه های گردشگری اراک است. تزیینات کاشی‌کاری شامل نقوش اسلیمی و هندسی با رنگ‌های زرد، لاجوردی و فیروزه‌ای است که جلوه‌ای خیره‌کننده از چهار فصل سال را به تصویر می‌کشد. آب لازم برای حمام از قنات تأمین می‌شود و کف آن به گونه‌ای طراحی شده که از تغییرات ناگهانی دما جلوگیری کند. این بنا پس از مرمت به موزه‌ مردم‌شناسی تبدیل شده و درحال‌حاضر مکانی برای نمایش آثار تاریخی و فرهنگی است.

  • آدرس حمام چهارفصل اراک: ضلع شرقی خیابان دکتر بهشتی، حدفاصل میدان هفت تیر و میدان شهدا
  • ساعت بازدید از حمام چهارفصل اراک: 9 صبح تا 7 عصر
  • قیمت بلیط حمام چهارفصل اراک: 10 هزار تومان

 

موقعیت دقیق حمام چهارفصل اراک

سر_بینه_حمام_چهارفصل.gif
نمای داخلی حمام چهارفصل، از جاهای دیدنی اراک

قنات ابراهیم‌آباد

قنات ابراهیم‌آباد، یکی از قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین قنات‌های ایران، در نزدیکی اراک واقع شده و به‌دلیل معماری خاص و تاریخی‌اش، به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی اراک شناخته می‌شود. این قنات که طولی حدود ۱۱ کیلومتر دارد، از کوه‌های هفتادقله سرچشمه می‌گیرد و تا روستای ابراهیم‌آباد ادامه پیدا می‌کند. قنات ابراهیم‌آباد نه‌تنها به‌عنوان یک سازه آبی، بلکه به‌علت پیچیدگی‌های فنی و مهندسی که شامل ۳۴۸ حلقه چاه برای تهویه و جریان روان آب می‌شود، اهمیت دارد. در گذشته، قنات ابراهیم‌آباد نقش مهمی در تأمین آب کشاورزی و شرب منطقه داشته و امروزه نیز به‌عنوان یکی از نمادهای تاریخی و فرهنگی در بین دیدنی های اراک، به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.

  • آدرس قنات ابراهیم‌آباد: بخش مرکزی شهرستان اراک، مسیر جاده اراک به قم، روستای ابراهیم‌آباد
  • ساعت بازدید از قنات ابراهیم‌آباد: 9 صبح تا 6 عصر، جمعه‌ها تعطیل
  • قیمت بلیط قنات ابراهیم‌آباد: 7 هزار تومان

موقعیت دقیق قنات ابراهیم‌آباد اراک روی نقشه

2019-03-28.gif
قنات ابراهیم‌آباد، از جاذبه های گردشگری اراک، عکس از سعید اسکندری

روستای هزاوه

روستای هزاوه در ۱۸ کیلومتری غرب اراک واقع شده و به‌دلیل بافت کوهستانی و هوای مطبوعش، مکانی برای باغداری و کشاورزی است. این روستا که از جاهای دیدنی اراک محسوب می‌شود، علاوه‌بر زیبایی‌های طبیعی و فرم معماری خاصش، به‌عنوان زادگاه شخصیت‌های تاریخی بزرگی چون امیرکبیر و قائم‌مقام هم معروف است. هزاوه با قدمتی ۵هزارساله و تاریخی متعلق به قرن پنجم هجری قمری، جاذبه‌های تاریخی مانند تپه هزش و مقبره شاه احمد ایلخانی را در خود جای داده است. آب‌و‌هوای سرد و بافت پلکانی روستا همراه با خانه‌های سنتی ساخته‌شده از سنگ، گل و چوب، هزاوه را به یکی از پرطرف‌دارترین جاذبه های گردشگری اراک تبدیل کرده است.

  • آدرس روستای هزاوه: بخش مرکزی اراک، دهستان امیریه، روستای هزاوه
  • زمان بازدید از روستای هزاوه: بهترین زمان بازدید، از صبح تا قبل از غروب آفتاب است.
  • قیمت بلیط روستای هزاوه: رایگان

موقعیت دقیق روستای هزاوه در اراک

(287) (1).gif
روستای هزاوه، از جاهای دیدنی اراک

تالاب میقان

از زیباترین جاهای دیدنی اراک می‌توان به تالاب میقان اشاره کرد که یکی از ده تالاب مهم ایران است و زیستگاهی حیاتی برای پرندگان مهاجر در ایران محسوب می‌شود. این تالاب کویری با مساحت تقریبی ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلومتر مربع در ۱۷ کیلومتری شمال‌شرقی اراک واقع شده و زمستان‌های معتدلی دارد. این شرایط اقلیمی، امکان حضور فصلی پرندگان مهاجر را فراهم می‌کند که از مناطق شمالی ایران و سایر نقاط سردسیر به این تالاب می‌آیند. آب تالاب اغلب از بارش‌های جوی و رودخانه‌های اطراف تأمین می‌شود. به همین دلیل، در سال‌های بارانی آب فراوان دارد و در سال‌های خشک‌سالی، به کویر شوره‌زار تبدیل می‌شود. تالاب میقان اراک علاوه‌بر حضور پرندگان مهاجر، به‌علت پوشش گیاهی شورپسند و جانوران وحشی منطقه اهمیت بسیاری دارد. ازاین‌رو، بیشتر مناسب علاقه‌مندان به حیات‌وحش وکسانی است که با تور طبیعت گردی سفر می‌کنند.

  • آدرس تالاب میقان: ۱۵ کیلومتری شمال‌شرقی اراک، در مجاورت روستاهای راهزان، ده نمک و طرمزد
  • زمان بازدید از تالاب میقان: بهترین زمان بازدید، بهار و پاییز از صبح تا قبل از غروب آفتاب است.
  • قیمت بلیط تالاب میقان: رایگان

موقعیت دقیق تالاب میقان اراک

154987.gif
تالاب میقان، از جاهای دیدنی اراک

پیست اسکی پاکل شازند

پیست اسکی شهدای سربند، معروف به پاکل، یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری زمستانی در استان مرکزی ایران است. این پیست که از جاهای دیدنی اراک محسوب می‌شود، در منطقه کوهپایه‌های روستای چال‌هما قرار دارد. پیست اسکی پاکل شازند با ارتفاع ۲۷۶۰ متر از سطح دریا، در فصل زمستان شاهد بارش برف سنگین است که محیطی ایدئال را برای اسکی فراهم می‌کند.

پیست اسکی شهدای سربند امکانات متعددی دارد که شامل دستگاه تله‌سی‌یژ، بالابر آموزشی و تجهیزات برف‌روبی است. علاوه‌بر اسکی، تیوب‌سواری نیز به‌عنوان یکی از فعالیت‌های هیجان‌انگیز این پیست شناخته می‌شود. البته این پیست به‌تازگی به تله‌کابین هم مجهز شده است که چشم‌اندازهای زیبایی از کوه‌های اطراف ارائه می‌دهد و این مکان را به یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی اراک تبدیل کرده است.

  • آدرس پیست اسکی پاکل شازند اراک:  ۲۵ کیلومتری شهر شازند و ۵۵ کیلومتری اراک
  • زمان بازدید از پیست اسکی پاکل شازند اراک: پیست در فصل زمستان و بهار از صبح تا غروب فعال است.
  • قیمت بلیط پیست اسکی پاکل شازند اراک: ورودی 20 هزار تومان، استفاده از خدمات هزینه جداگانه دارد.

موقعیت دقیق پیست اسکی شهدای سربند

4042028.gif
پیست اسکی شهدای سربند اراک، عکس از بهنام یوسفی

روستای تاریخی انجدان

روستای انجدان در استان مرکزی ایران، یکی از جاهای دیدنی اراک است که در منطقه‌ای کوهستانی و در ۳۷ کیلومتری شرق اراک قرار دارد. این روستا با ارتفاع حدود دو هزار متر از سطح دریا، آب‌و‌هوایی خنک و دل‌پذیر دارد. قدمت تاریخی و فرهنگی روستای انجدان اراک به دوران حکومت اسماعیلیه و سقوط الموت می‌رسد. به همین دلیل، اهمیت خاصی در بین جاذبه ‌های گردشگری اراک دارد و بسیاری از بناهای قدیمی آن بازسازی و مرمت شده است که می‌توانید با رفتن به روستا از آن‌ها دیدن کنید. همچنین این روستا زادگاه امامان اسماعیلی نزاری بوده و به مرکزی برای تجدیدحیات فرهنگی و تبلیغی این فرقه تبدیل شده است. علاوه‌بر اهمیت تاریخی، انجدان طبیعت کوهستانی و زیبا با غارهای فراوان در اطراف دارد که برای گردش و تفریح مناسب‌اند.

  • آدرس روستای انجدان اراک: ۳۷ کیلومتری شرق اراک
  • زمان بازدید از روستای انجدان اراک: تمام فصول سال، از صبح تا غروب آفتاب
  • قیمت بلیط روستای انجدان اراک: رایگان

موقعیت دقیق روستای انجدان

N82868705-72253003.gif
روستای تاریخی انجدان، از مکان های گردشگری اراک

کلیسای مسروپ اراک

کلیسای مسروپ مقدس اراک، بنایی تاریخی با معماری قاجاری است که در سال ۱۹۱۴ میلادی به‌کمک جامعه ارمنی این شهر ساخته شد و جزو جاهای دیدنی اراک است. این کلیسا با معماری بازیلیک مستطیل‌شکل، بخش‌هایی ازجمله مدرسه، تالار اجتماعات، خانه کشیش و منزل سرایدار دارد که در حیاط آن قرار گرفته‌اند. نورگیرهای متعدد در چهار طرف بنا و برج ناقوس واقع در جلوی ورودی غربی، از دلایل جذابیت این جاذبه اراک است. دو ورودی دیگر نیز در این کلیسا وجود دارد که در قسمت‌های جنوبی و غربی هستند و همچنین یادمان شهدای ارمنی نیز در حیاط آن نصب شده است. کلیسای مسروپ، مانند کلیسای وانک که از جاهای دیدنی اصفهان است، علاوه‌بر مکانی برای عبادت، به‌عنوان یک مرکز فرهنگی مهم برای ارامنه اراک شناخته می‌شود.

  • آدرس کلیسای مسروپ مقدس اراک: خیابان چمران (نیسانیان)
  • ساعت بازدید از کلیسای مسروپ مقدس اراک: از 9 صبح تا 1 ظهر و از 2.5 بعدازظهر تا 5.5 عصر
  • قیمت بلیط کلیسای مسروپ مقدس اراک: رایگان

موقعیت دقیق کلیسای مسروپ مقدس در اراک

2023-06-15.gif
کلیسای مسروپ مقدس در اراک

مقبره شاه غریب (قلندر)

مقبره شاه غریب یکی از جاهای دیدنی اراک در روستای انجدان است که قدمتش به قرن ششم هجری قمری می‌رسد. این مقبره که به‌نام میرزا عباس بن عبدالسلام، یکی از پیشوایان فرقه اسماعیلیه نام‌گذاری شده، امروزه شاه غریب یا شاه قلندر لقب گرفته است. این مقبره در میان مردم محلی به‌دلیل تاریخی بودن و مذهبی بودنش ارزش بسیاری دارد و به‌عنوان جاذبه‌ای گردشگری در اراک مطرح است. مقبره شاه غریب، در سال ۱۳۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • آدرس مقبره شاه غریب اراک: شمال‌شرقی روستای انجدان
  • ساعت بازدید از مقبره شاه غریب اراک: 24 ساعته
  • قیمت بلیط مقبره شاه غریب اراک: رایگان

موقعیت دقیق مقبره شاه قلندر در اراک

Shah_Qalandar_Mausoleum.gif
مقبره قلندر، از دیدنی های اراک

پارک جنگلی باهنر

باغ‌وحش و پارک جنگلی شهید باهنر در اراک، با مساحت ۱۸۳ هکتار، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی مصنوعی در ایران است. این پارک از سال ۱۳۶۲ شروع به کار کرد و تا سال ۱۳۷۲ عملیات جنگل‌کاری آن ادامه داشت و امروزه به یکی از جاهای دیدنی اراک تبدیل شده است. این پارک با گونه‌های گیاهی سازگار با اقلیم منطقه، مکانی محبوب برای دوستداران طبیعت است. تأمین آب این پارک توسط دو حلقه چاه عمیق و یک شبکه انتقال آب به طول ۱۴ کیلومتر صورت می‌گیرد. همچنین در کنار این پارک، باغ‌وحشی ایجاد شده که بازدید از آن به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری اراک پیشنهاد می‌شود. 

  • آدرس پارک جنگلی شهید باهنر اراک: جنوب‌شرقی اراک
  • ساعت بازدید از پارک جنگلی شهید باهنر اراک: 24 ساعته
  • قیمت بلیط پارک جنگلی شهید باهنر اراک: رایگان

موقعیت دقیق باغ‌وحش و پارک جنگلی شهید باهنر در اراک

park-jangali.gif
پارک جنگلی باهنر اراک

منطقه حفاظت‌شده هفتاد قله

منطقه حفاظت‌شده هفتاد قله، یکی از زیباترین جاهای دیدنی اراک، در فاصله ۲۵ کیلومتری این شهر قرار دارد و محیطی بی‌نظیر برای دوست‌داران طبیعت و حیات‌وحش محسوب می‌شود. این منطقه با وسعت تقریبی ۹۸ هزار هکتار، پستانداران، خزندگان و پرندگان متنوعی دارد که در کنار کوه‌ها، دره‌ها و چشمه‌های آب معدنی، یک اکوسیستم کامل را تشکیل داده‌اند. هفتاد قله هم برای تحقیقات زیست‌محیطی و هم برای پیاده‌روی، کوه‌نوردی و لذت بردن از طبیعت بکر منطقه، مقصدی ایدئال است. البته به‌دلیل ملاحظات منطقه و حفاظت محیطی، ورود به آن باید با هماهنگی سازمان محیط‌زیست انجام شود.

  • آدرس منطقه حفاظت‌شده هفتاد قله: ۲۵ کیلومتری شمال‌شرقی اراک
  • ساعت بازدید از منطقه حفاظت‌شده هفتاد قله: با هماهنگی محیط‌زیست استان مرکزی
  • قیمت بلیط منطقه حفاظت‌شده هفتاد قله: رایگان

موقعیت دقیق منطقه حفاظت‌شده هفتاد قله اراک

2019-06-28.gif
منطقه حفاظت‌شده هفتاد قله، از دیدنی های اراک

سخن آخر

در این مطلب، سعی کردیم با معرفی بهترین جاهای دیدنی اراک، مسیر شما را برای سفر به این مقصد هموار کنیم. جاهای دیدنی اراک، هر گردشگری را برای سفر به این شهر جذب می‌کند. از جاذبه‌های تاریخی گرفته تا باغ‌ها و پارک‌های جنگلی، هرکدام می‌تواند روایتگر داستان‌هایی از گذشته و اکنون این شهر باشد. روستاها و کوهستان‌های اطراف اراک نیز فرصت‌هایی منحصربه‌فرد برای تفریح در طبیعت فراهم می‌کنند. به‌نظر شما بهترین دیدنی های اراک کدام‌اند؟

ساناز بهبودی
ساناز بهبودی

معماری خوانده‌ام و سفر کردن را شروع کردم تا بناهای تاریخی و معماری‌شان را ببینم. رفته‌رفته در کنار این سفرها، ارتباط دل‌نشینی میان ماجراجویی و آرامش در طبیعت پیدا کردم. این‌چنین شد که رنگ‌و‌بوی زندگی‌ام تغییر کرد و نوشتن را شروع کردم تا بتوانم این حس بی‌نظیر را به‌ نوشته تبدیل کنم.