جاهای دیدنی رشت؛ گردش قدم به قدم + عکس و قیمت

4.4
از 58 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
دیدنی‌های مهم سومین شهر مسافرپذیر ایران + تصاویر
02 فروردین 1402 09:00
8

جاهای دیدنی رشت آن‌قدر متنوع و جذاب هستند که برنامه‌ریزی برای بازدید از تمام آن‌ها، در مدتی کوتاه، کار را برای مسافرین دشوار می‌کند. این شهر زیبا با آب‌و‌هوای بی‌نظیر و تاریخی غنی، مملو از جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، مذهبی و طبیعی است. با اینکه مدت زمان زیادی برای بازدید از تمام جاذبه های رشت لازم است، اما با شناخت و اطلاع از ویژگی‌های این جاهای دیدنی، می‌توانید برنامه‌ریزی بهتر و حساب‌شده‌تری برای سفرتان داشته باشید، مخصوصا اگر می‌خواهید مدت کوتاهی را در این شهر بگذرانید.

اگر قصد دارید قبل از سفر، با جاذبه های گردشگری رشت آشنا شوید و اطلاعات مورد نظرتان را در مورد آن‌ها به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم در این مطلب از لست‌سکند همراه ما باشید، چون در این مقاله، تمام آ‌ن‌چه برای بازدید از جاذبه های رشت نیاز دارید، خواهید یافت.

جاهای دیدنی رشت در فضای شهری

شهر رشت از زیباترین شهرهای استان گیلان است که علاوه بر طبیعت فوق‌العاده، خیابان‌های سنگفرش، کوچه‌های دیدنی و میادین زیبایی دارد. کسانی که برای بازدید از جاهای دیدنی رشت به این شهر سفر می‌کنند، برنامه خیابان‌گردی را نیز در سر دارند. قدم زدن در فضای شهر رشت و آشنایی با حس‌و‌حال مردم این شهر، تجربه به‌یاد‌ماندنی را در ذهن مسافران ثبت خواهد کرد. در ادامه، مهم‌ترین و مشهورترین جاهای دیدنی رشت را از نظر فضای شهری معرفی خواهیم کرد.

عمارت و میدان شهرداری رشت

حتی اگر در رشت گشت‌وگذار نکرده باشید، اسم میدان شهرداری را حتما شنیده‌اید و اولین چیزی که با شنیدن نامش به یادتان می‌آید، تصویر یک میدان باشکوه و زیبا با بنای سفید ساختمان شهرداری و سنگ‌فرش‌های خیس است که عده‌ای در آن مشغول عکاسی هستند. در این میدان عمارت شهرداری، کتابخانه ملی رشت، هتل ایران و ساختمان اداره پست قرار دارند.

ساختمان اداره بلدیه شهر رشت به عنوان قدیمی‌ترین آنها در سال 1286 ساخته شده و باقی، متعلق به دهه اول قرن چهاردهم خورشیدی هستند. پس از گذشت دو سال از کشته شدن میرزا کوچک خان جنگلی و سرکوب جنبش او، یاورمحمود خان غفاری رییس اداره بلدیه شد و تصمیمی به احداث ساختمان‌های جدید به سبک نئوکلاسیک و با الهام از معماری شهر سن‌پطرزبورگ در این منطقه گرفت.

ساختمان شهرداری از جمله بناهای شاخص رشت و مزین به برج ساعت است. چند سالی است که خیابان‌های منتهی به این محل، تبدیل به پیاده‌رو شده‌اند. مجسمه میرزا کوچک‌خان جنگلی سوار بر اسب هم روی سکویی بلند در این میدان نصب است. تردد ماشین در این میدان ممنوع است و سراسرش به شکل زیبایی سنگ‌فرش شده است. میدان شهرداری از دیدنی‌ترین میدان‌های ایران است، پس بدون قدم زدن در این جای دیدنی، هرگز شهر را ترک نکنید.

موقعیت میدان شهرداری رشت

lastsecond.ir- best-attractions-of-rasht456.jpg
میدان شهرداری رشت از بهترین جاهای دیدنی رشت

خیابان علم‌الهدی رشت

خیابان علم الهدی که به شانزلیزه رشت نیز معروف است، یک پیاده‌رو سنگ‌فرش است که هیچ خودرویی حق عبور از آن را ندارد. این خیابان در سال ۱۳۱۰ به منظور زیبا سازی شهر، میان میدان نظمیه و سبزه میدان احداث شد. خیابان علم الهدی دو میدان شهرداری و سبزه میدان را به هم متصل می‌کند و دو پیاده‌روی شش و نیم متری و دو فضای سبز دارد.

احداث این خیابان از اولین پروژه‌ی پیاده راه سازی شمال کشور بود که طی مدتی کوتاه این منطقه را به یکی از بهترین و دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری رشت تبدیل کرد. مغازه‌هایی که در کنار این خیابان قرار دارند و همچنین عبور‌و‌مرور گردشگران و افراد بومی، حال و هوای بسیاری خوبی به این خیابان بخشیده است.

موقعیت خیابان علم الهدی رشت

lastsecond.ir- best-attractions-of-rasht 90.jpg
خیابان علم الهدی رشت

سبزه‌ میدان رشت

میدان تاریخی سبزه‌ میدان در نزدیکی میدان شهرداری رشت قرار دارد، در زمان حکومت محمدولی خان تنکابنی در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار بازسازی و از همان زمان به گردشگاه عمومی تبدیل شد. در فضای سبز این میدان، کتابخانه عمومی و مجسمه‌هایی از مشاهیر گیلان قرار دارد. در محدوده‌ سبزه میدان و خیابان‌های منتهی به آن هم مراکز خرید و فروشگاه‌های زیادی وجود دارند که این منطقه را به یکی از اصلی‌ترین مراکز خرید و از جاهای دیدنی رشت تبدیل کرده است.

موقعیت سبزه میدان رشت

 

lastsecond.ir- best-attractions-of-rasht 90.jpg
سبزه میدان از جاهای دیدنی رشت

بازار سنتی رشت

بازار شهر رشت یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی رشت است که میان گردشگران محبوبیت بسیاری دارد. در این بازار علاوه بر آشنایی با فرهنگ مردمان بومی این شهر، انواع محصولات تازه کشاورزی و دامداری را خواهید یافت. قدمت این بازار به اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی باز می‌گردد و شامل بخش‌های تاریخی و دیدنی از جمله کاروانسرا‌ها، میادین بزرگ و کوچک، چهارسوق‌ها، طاق‌ها و… است. بازار رشت لذت خرید را با حال‌و‌هوای تاریخی رشت درهم آمیخته است. 

این بازار برخلاف دیگر بازارهای سنتی ایران، سقف‌های گنبدی و نورگیرهای بلند بر قوس مرکزی گنبد ندارد و تنها بخشی از راسته زرگرها پوشیده از حلب است. بازار روز رشت شامل میدان بزرگ، میدان کوچک، چهارسوق‌ها و کاروانسراها است. کاروانسراهای بازار رشت با سکوها و طاقی‌های بلند همگی روباز است که این امر به جهت استفاده از آفتاب در اندک روزهای آفتابی شهر است. معماری کاروانسراها و طاقی‌های موجود در بازار رشت، یکی از جاذبه‌های گردشگری این بازار است. در گوشه و کنار بازار بزرگ رشت می‌توان جلوه‌های گوناگونی از زیبایی‌های فرهنگ فولکلور استان گیلان را مشاهده کرد. در بافت ۲۴ هکتاری بازار رشت ۱۴ کاروانسرا وجود دارد که توسط راسته‌های مختلف به هم مرتبط هستند.

بازار شهر رشت، حوادث زیادی به خود دیده؛ از آتش‌سوزی توسط لشکریان کریم خان زند تا غارت توسط سربازان آقا محمد خان قاجار. بلایای طبیعی و سهل انگاری‌های بشری هم چندین بار بازار رشت را به آتش کشیده و دکان و مسجد و کلیسایش را از بین برده است. با این حال، هنوز هم بازار بزرگ رشت بزرگ‌ترین محل برای یافتن محصولات کشاورزی، محصولات دریایی، سوغات و مایحتاج روزانه محسوب می‌شود.

  • آدرس بازار بزرگ رشت: استان گیلان، رشت، مرکز شهر، میدان شهرداری، خیابان امام خمینی، بازار سنتی
  • ساعت کاری بازار بزرگ رشت: 7:00 صبح تا 11:00 شب

موقعیت بازار بزرگ رشت

lastsecond.ir- best-attractions-of-rasht 100.jpg
بازار بزرگ رشت

موزه‌های رشت

شهر رشت و استان گیلان با تاریخ و فرهنگ غنی، مملو از آثار باستانی و دیدنی است. با توجه به حضور تمدن‌های مختلف در این ناحیه، وجود بسیاری از افراد به‌نام و تاثیر شهر رشت در تاریخ ایران، بدیهی است که موزه‌ها نقش مهمی را میان جاهای دیدنی رشت ایفا کنند. در ادامه با برخی از موزه‌های مهم شهر رشت آشنا خواهید شد.

موزه میراث روستایی گیلان

موزه‌های فضای باز در برابر موزه‌های سنتی که مملو از اشیا تاریخی در یک فضای بسته هستند، طرفدار بیشتری دارند. موزه میراث روستایی نیز از این نوع موزه‌ها محسوب می‌شود که در نزدیکی شهر رشت قرار دارد و به خانه‌های روستایی گیلان اختصاص دارد. آب‌و‌‌هوایی استان گیلان اغلب مرطوب و بارانی است و بافتی جنگلی دارد، برای مسافران بسیار جذاب است اما برای ساکنان مشکلاتی را نیز به‌همراه دارد. سازه‌هایی که در این اقلیم قرار است نقش سرپناه را برای ساکنان ایفا کنند، باید با شرایط آن سازگار باشند. معماری خاص و تکنیک‌هایی که برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود، برای بازدیدکنندگان جذاب است.

موزه میراث روستایی رشت شامل خانه‌های روستایی با معماری متنوع است که از سراسر گیلان به این موزه منتقل شده‌اند. برای بازدید از این موزه به یک نیم‌روز احتیاج خواهید داشت؛ زیرا مساحت این موزه در حدود 260 هکتار است. در کنار بازدید از این خانه‌های دیدنی می‌توانید لباس محلی را امتحان کنید و با آن‌ها عکاسی کنید. در این مجموعه می‌توانید با فرهنگ و آداب‌و‌رسوم گیلانی‌ها نیز آشنا شوید. جاهای دیدنی این موزه شامل محل پرورش کرم ابریشم، انبار برنج، تنورهای نان، کوره‌ها، کارگاه آهنگری، باغ سبزیجات و... هستند. همچنین می‌توانید از غذاهای محلی که توسط زنان بومی طبخ می‌شوند نیز لذت ببرید.

  • آدرس موزه میراث روستایی گیلان: استان گیلان، کیلومتر ١٨ آزادراه رشت- قزوین، نرسیده به پلیس راه، کیلومتر ۳ جاده‌‏ی سراوان- شفت
  • ساعت کاری موزه میراث روستایی گیلان: 9:00 صبح تا 4:30 بعدازظهر
  • هزینه ورودی موزه میراث روستایی گیلان: 5 هزار تومان

 

موقعیت موزه میراث روستایی رشت

lastsecond.ir- best-attractions-of-rasht.jpg
موزه میراث روستایی گیلان، از جاهای دیدنی رشت

موزه باستان شناسی و مردم‌‌شناسی رشت

موزه مردم شناسی رشت که معرف تاریخ و فرهنگ مردم بومی گیلان است، یکی از اصلی‌ترین جاذبه های رشت از نظر تاریخی بودن آن است. برخی از اشیایی که در این موزه در عرض نمایش قرار گرفته‌اند مربوط به 3000 سال قبل از میلاد هستند. بخش مردم شناسی این موزه مانند تمام موزه‌های مردم شناسی، مجموعه‌ای از مجسمه‌های افراد بومی و لوازم قدیمی مانند لباس محلی، ظروف سفالی، اسناد و وسایل زینتی است، اما در بخش باستان شناسی، اشیا جذاب‌تر و دیدنی‌تری وجود دارد که شامل یافته‌های باستانی مربوط به کل استان گیلان است.

  • آدرس موزه مردم شناسی رشت: گیلان، رشت، سبزه میدان، خیابان طالقانی
  • ساعت کاری موزه مردم شناسی رشت: 8:00 صبح تا 18:00 عصر
  • هزینه ورودی موزه مردم شناسی رشت: 5 هزار تومان

موقعیت موزه مردم شناسی رشت

lastsecond.ir- best-attractions-of-rasht 9.jpg
موزه باستان شناسی و مردم شناسی رشت، از جاذبه های رشت

خانه موزه میرزا کوچک خان

خانه موزه میرزا کوچک خان جنگلی که نمایانگر معماری اصیل گیلانی است، یکی از خانه‌های تاریخی رشت محسوب می‌شود. این فرد از مهم‌ترین مشاهیر شهر رشت است که مجسمه او به عنوان فردی تاثیرگذار، نماد مرکز شهر رشت است. این خانه در محله استادسرای قرار دارد که در گذشته محل زندگی بسیاری از مشاهیر شهر رشت بوده است. موزه میرزا کوچک خان در واقع بخش باقیمانده از خانه پدری میرزا و محل تولد او است. 

این خانه موزه چوبی در دو طبقه به سبک معماری دوران قاجار بنا شده است. در طبقه اول نمایشگاه دائمی برپا است که کتاب‌هایی با موضوع انقلاب مشروطه و گیلان و نهضت جنگل در آن به نمایش گذاشته شده است. یکی از چیزهای جذابی که علاوه بر وسایل شخصی در این خانه وجود دارد و باعث شگفتی بازدیدکنندگان می‌شود، گهواره میرزا کوچک خان است که قدمتش به 150 سال می‌رسد. این موزه اکنون یکی از بهترین جاهای دیدنی رشت است.

  • آدرس خانه موزه میرزا کوچک خان: خیابان استادسرا، نبش کوچه شهید هاشم ستوده
  • ساعت کاری خانه موزه میرزا کوچک خان: همه روزه از ساعت ۸:00 صبح تا ۱۳:00 و جمعه‌ها از ساعت ۱۰:00 صبح تا ۱۷:00 عصر
  • هزینه ورودی خانه موزه میرزا کوچک خان: 5 هزار تومان

موقعیت خانه موزه میرزا کوچک خان

lastsecond.ir- best-attractions-of-rasht 1.jpg
خانه موزه میرزا کوچک خان از جاهای دیدنی رشت

خانه‌ها و بناهای تاریخی رشت

به دلیل قدمت بسیار و تاریخ ارزنده، شهر رشت مملو از خانه‌ها و بناهای تاریخی است. فرهنگ و تمدن گیلان در خانه‌ها، خیابان‌ها و سازه‌های شهر رشت نمایان است. این بناها تاریخ را در دلشان دارند و بازدید از هرکدامشان شما را به قلب گذشته شهر می‌برند. در ادامه با برخی از بناهای تاریخی که از دیدنی های رشت هستند، آشنا خواهید شد.

کتابخانه ملی رشت

محمد علی تربیت که در سال ۱۳۰۶ ریاست اداره فرهنگ گیلان را بر عهده داشت، در زمینی که شهرداری رشت به آن اداره اهدا کرده بود کتابخانه‌ای تاسیس کرد که امروز در غرب میدان شهرداری رشت و در کنار ساختمان شهرداری قرار دارد. به علت کسری بودجه، تکمیل آن تا سال ۱۳۱۳ طول کشید و افتتاح آن همزمان با هزاره فردوسی بود. سبک معماری این کتابخانه مانند دیگر بناهای میدان شهرداری نئوکلاسیک است. گفته می‌شود که کتابخانه ملی رشت تنها کتابخانه مردمی کشور است و به هیچ نهاد دولتی وابسته نیست.

  • آدرس کتابخانه ملی رشت: استان گیلان، رشت، میدان شهرداری، خیابان علم الهدی
  • ساعت کاری کتابخانه ملی رشت: 8:00 صبح تا 4:00 بعدازظهر، جمعه‌ها تعطیل

موقعیت کتابخانه ملی رشت

lastsecond.ir- best-attractions-of-rasht 90.jpg
کتابخانه ملی رشت، از جاهای دیدنی رشت

هتل ایران

هتل ایران، هم‌زمان با دیگر بناهای باشکوه میدان شهرداری رشت تاسیس شده اما متاسفانه امروز توجه کمتری به آن می‌شود. هتل ایران در دوران اوج خود محل تردد مشهورترین انسان‌های زمان بوده است. ساخت آن از سال ۱۳۰۸ آغاز و سال ۱۳۱۴ از آن بهره‌برداری شد. زیربنای هتل ۱۸۰۰ متر است و روزگاری هویت شهر رشت را شکل می‌داد.

بعد از انقلاب اسلامی این ساختمان به بنیاد مستضعفان واگذار شد و برخلاف دیگر ساختمان‌ها، هیچ وقت مرمت و بازسازی نشد. در سال 77 سازمان میراث فرهنگی هتل ایران را خرید، اما همچنان ساختمان به حال خود رها شده است. در سال ۸۶ بازسازی هتل ایران به قصد تاسیس موزه آغاز شد، کار مقداری پیش رفت اما هنوز موزه‌ای در آن وجود ندارد.

  • آدرس هتل ایران رشت: گیلان، رشت، میدان شهرداری

موقعیت هتل ایران رشت

lastsecond.ir- best-attractions-of-rasht 455.jpg
هتل ایران رشت

عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی در ضلع جنوبی باغ محتشم قرار دارد و قدمت آن به زمان قاجاریه می‌رسد. این بنا 240 متر مربع مساحت دارد که به شکل یک هشت ضلعی در قلب باغ محتشم قرار گرفته است. این عمارت تعداد زیادی اتاق دارد و مرتفع‌ترین اتاق آن هشت گوشه دارد که در هر گوشه می‌توانید منظره زیبایی از باغ را تماشا کنید. عمارت کلاه فرنگی از آجر، گچ و چوب ساخته شده است و نمایی بسیار زیبا دارد. اگر به باغ محتشم سر زدید بازدید از این عمارت تاریخی را از دست ندهید.

  • آدرس عمارت کلاه فرنگی: گیلان، رشت، خیابان حافظ، خیابان ملت
  • ساعت بازدید عمارت کلاه فرنگی: 24 ساعته
  • هزینه ورودی عمارت کلاه فرنگی: رایگان


موقعیت عمارت کلاه فرنگی در رشت

lastsecond.ir- best-attractions-of-rasht 16.jpg
عمارت کلاه فرنگی

خانه ابریشمی

خانه ابریشمی رشت از آن جاهای دیدنی‌ است که غیر از افراد بومی، کمتر کسی از وجودش خبر دارد. درست در ضلع جنوب شرقی میدان بسیج، در انتهای کوچه‌ شاعری، یک خانه قدیمی مربوط به دوران قاجار وجود دارد و با اینکه تغییرات غیر اصولی برای تغییر کاربری آن صورت گرفته، اما هنوزم معماری اصیل آن جلب توجه می‌کند. خانه‌ ابریشمی متعلق به یکی از اهالی پیر بازار رشت، حاج میر اسماعیل حاکمی است که در زمان ناصرالدین‌شاه کلانتر رشت بود. بعد از او حاج میرزا احمد ابریشمی این خانه را خرید و نام خانه منتسب به او است.

این خانه زیبا در 2 طبقه، یک حیاط باصفا و زیبا، حوض بزرگ با باغچه‌های دیدنی، درخت­‌های تنومند قدیمی و پنجره­‌های متعدد دارد، که آن را به یکی از زیباترین خانه‌های رشت تبدیل کرده است. خانه‌ ابریشمی در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. توجه داشته باشید که در بیشتر اوقات ورود گردشگران به خانه و مخصوصا طبقه دوم ممنوع است و تماشای خانه از بیرون امکان‌پذیر است.

  • آدرس خانه ابریشمی رشت: گیلان، رشت، ضلع جنوب شرقی میدان صیقلان، انتهای کوچه‌ی شاعری
  • ساعت کاری خانه ابریشمی رشت: 24 ساعته
  • هزیه ورودی خانه ابریشمی رشت: بازدید از نمای بیرونی رایگان است


موقعیت خانه ابریشمی رشت

lastsecond.ir- best-attractions-of-rasht 11.jpg
خانه ابریشمی از دیدنی های رشت

خانه تاریخی قدیری

خانه قدیری رشت در ضلع شرقی سبزه میدان رشت قرار گرفته است و یکی از بناهای تاریخی استان گیلان است که به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی تعلق دارد. این بنا، توسط محمدولی خان تنکابنی سپهدار حکمران گیلان احداث شد و از سال ۱۳۶۹ خورشیدی تا ۱۳۸۱ به عنوان اداره کل میراث استان گیلان استفاده میشد و به شماره ۲۶۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است.

خانه قدیری رشت اسکلت و سازه چوبی با سقف لمبر کوبی دارد. پوشش خارجی خانه قدیری سفالی و در و پنجره آن از چوب نراد روسی ساخته شده‌است. این بنا در سال ۱۳۶۷ خورشیدی طعمه حریق شد و بام آن فرو ریخت و در و پنجره‌ها، تزیینات آیینه کاری و گچ‌بری آن آسیب جدی دید اما در همان سال با هزینه مالک و نظارت میراث فرهنگی استان گیلان مرمت شد.

  • آدرس خانه قدیری: رشت ضلع شرقی سبزه میدان، انتهای کوچه اختیاری
  • ساعت کاری خانه قدیری: 8:00 صبح تا 17:00 
  • هزینه ورودی خانه قدیری: رایگان

موقعیت خانه قدیری رشت

lastsecond.ir- best-attractions-of-rasht 4545.jpg
خانه تاریخی قدیری از جاذبه های رشت

مدرسه شاپور

دبیرستان شاهپور رشت که اکنون فعالیت خود را با نام دبیرستان شهید بهشتی ادامه می‌دهد، بنایی تاریخی است و از جاهای دیدنی رشت نیز محسوب می‌شود. قدمت این بنا که اولین دبیرستان استان گیلان محسوب می‌شود، به دوران قاجاریه می‌رسد. اکنون این ساختمان بسیار زیبا که در گذشته شامل بخش‌های آمفی‌تئاتر و آزمایشگاه مجهز نیز بود و بسیاری از چهره‌های سرشناس در آن تحصیل کرده‌اند، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

  • آدرس مدرسه شاپور: گیلان، رشت، میدان فرهنگ
  • ساعت کاری مدرسه شاپور: 24 ساعته
  • هزینه ورودی مدرسه شاپور: رایگان


موقعیت مدرسه شاپور 

lastsecond.ir- best-attractions-of-rasht 35.jpg
مدرسه شاپور از جاهای دیدنی رشت

کاروانسرای عباسی گیلان (کاروانسرای لات)

کاروانسرای عباسی گیلان از کاروانسراهای مربوط به دوره صفوی است که با نام لات هم میان گردشگران شناخته می‌شود. معنی لات اشاره به زمین‌های صاف کنار رود دارد و این کاروانسرا به دلیل موقعیت مکانی‌اش این نام را به خود گرفته است. این کاروانسرا در کنار جاذبه‌های نزدیکش مانند پارک جنگلی سراوان، امام‌زاده هاشم و موزه میراث روستایی از بهترین جاهای دیدنی رشت هستند که هر گردشگری برای آشنایی با معماری تاریخی این استان باید از آن بازدید کند.

این کاروانسرای دیدنی در زمان حمله روس‌ها به عنوان یک پادگان تغییر کاربری داد و این کار باعث آسیب‌های فراوانی شد. اکنون این کاروانسرا مرمت شده و محلی برای اقامت مسافران استان گیلان محسوب می‌شود.

  • آدرس کاروانسرای عباسی گیلان: گیلان، جاده قزوین رشت، ۴ کیلومتری امامزاده هاشم
  • ساعت کاری کاروانسرای عباسی گیلان: 10:00 صبح تا 10:00 شب
  • هزینه ورودی کاروانسرای عباسی گیلان: 10 هزار تومان

موقعیت کارواسرای شاه عباسی 

lastsecond.ir- best-attractions-of-rasht 5.jpg
کاروانسرای شاه عباسی از جاهای دیدنی شهر رشت

بقعه‌ها و اماکن مذهبی رشت

اماکن مذهبی و بقعه‌های متعدد در شهر رشت، توجه بسیاری از علاقه‌مندان به تاریخ و مذهب را به خود جلب کرده است. این اماکن زیبا میان مردم محلی از ارزش بسیاری برخوردارند و بسیار خوب مراقبت شده‌اند. در ادامه با برخی از بقعه‌ها و اماکن مذهبی رشت آشنا خواهید شد. 

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

میرزا کوچک خان با لقب سردار جنگل، از شخصیت‌های برجسته تاریخ است که آرامگاه او در جنوب شهر رشت و در محله سلیمان داراب، در گورستان سلیمان داراب واقع شده است. مزار میرزا کوچک خان از جاهای دیدنی رشت است. طرح زیبای مقبره او و معماری هشت ضلعی منظم آن از معماری‌های اصیل ایرانی است. برای بازدید از مقبره میرزا کوچک خان و مزار تعدادی از شاعرین و افراد به‌‍‌نام باید به گورستان داراب مراجعه کنید.

  • آدرس آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی:  استان گیلان، رشت، خیابان شیون فومنی، قبرستان سلیمان داراب
  • ساعت کاری آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی: 24 ساعته 
  • هزینه ورودی آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی: رایگان


موقعیت آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

lastsecond.ir- best-attractions-of-rasht28.jpg
آرامگاه میرزا کوچک خان از جاهای دیدنی رشت

بقعه دانای علی

مقبره دانای علی، یکی از عرفای مشهور شهر رشت، در محله چمارسرای این شهر واقع شده است. این مقبره با معماری زیبا و کاشی‌کاری‌های جذاب، بسیاری از گردشگران را به سمت خود می‌کشاند و یکی از دیدنی های رشت برای علاقه‌مندان به بناهای تاریخی و زیبا محسوب می‌شود.

 آرامگاه دانای علی کوچک دیدنی است و در ساخت آن از آجر و آهن استفاده شده است. تزیینات سنگ‌های مرمر و کاشی‌های نقش‌دار به زیبایی این بنا افزوده است. گنبد این آرامگاه، مانند کلاه یک درویش است و در ساخت آن از گنبد شیخ زاهد گیلانی الهام گرفته شده است. اگر به شهر رشت سفر کردید بازدید از این آرامگاه را فراموش نکنید.

  • آدرس مقبره دانای علی: استان گیلان، رشت، خیابان آیت الله طالقانی (بیستون)، نرسیده به سه‌راه رجایی (رشتیان)
  • ساعت کاری مقبره دانای علی: 24 ساعته
  • هزینه ورودی مقبره دانای علی: رایگان


موقعیت مقبره دانای علی 

lastsecond.ir- best-attractions-of-rasht 45.jpg
مقبره دانای علی از جاذبه های رشت

بقعه خواهر امام رشت

بقعه خواهر امام رضا یا بقعه خاریمام از اماکن مذهبی معروف و از مکان های دیدنی رشت است. این بقعه منتسب به دختر امام موسی کاظم (ع) و خواهر امام رضا (ع) است. این آرامگاه دیدنی در زمان قاجار و دوره مشروطه، محل تحصن مردم شهر بوده و نقش مهمی را در رویداد‌های تاریخی ایفا کرده است. اکنون بقعه خواهر امام مرمت و به یکی از جاذبه های رشت تبدیل شده است. در اطراف این بقعه، تعدادی مغازه عتیقه فروشی وجود دارد که بازدید از آن‌ها نیز می‌تواند تجربه خوبی در سفر به رشت باشد.

  • آدرس بقعه خواهر امام رشت: استان گیلان، رشت، بلوار مطهری
  • ساعت کاری بقعه خواهر امام رشت: 24 ساعته
  • هزینه ورودی بقعه خواهر امام رشت: رایگان

 

موقعیت بقعه خواهر امام

lastsecond.ir- best-attractions-of-rasht 454.jpg
بقعه خواهر امام، از مکان های دیدنی رشت

طبیعت دیدنی رشت

دیدنی های شهر رشت فقط به موزه‌ها و خانه‌های تاریخی ختم نمی‌شوند. طبیعت فوق‌العاده استان گیلان، مهمترین دلیل برای سفر به این خطه است. اگر قصد دارید داخل شهر رشت و از مناظر طبیعی لذت ببرید، ما به شما بهترین جاذبه‌‌های طبیعی داخل شهر رشت را معرفی می‌کنیم.

باغ محتشم

باغ محتشم از باغ‌های تاریخی و یکی از بهترین جاهای دیدنی شهر رشت است که همواره توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. در واقع این پارک، قدیمی ترین پارک شهر رشت است. قدمت این پارک به دوران قاجار و زمان سلطنت ناصرالدین شاه می‌رسد. عمارت کلاه فرنگی که در ضلع جنوبی باغ قرار دارد نیز قدمتی به همین اندازه دارد.

بسیاری از افراد برای بازدید از معماری بی‌نظیر این عمارت به پارک محتشم مراجعه می‌کنند و برخی برای استفاده از امکانات این باغ که شامل چند زمین ورزشی مناسب، زمین‌بازی مخصوص کودکان و نوجوانان، سرویس بهداشتی مناسب، آلاچیق، بوفه، نمازخانه، صندلی‌های چوبی، وسایل ورزشی همگانی و آبنماها است، بازدید از آن را در برنامه سفرشان قرار می‌دهند. اگر می‌خواهید با یک تیر دو نشان بزنید، هم از طبیعت لذت ببرید و هم از یک عمارت تاریخی بازدید کنید، باغ محتشم رشت را فراموش نکنید.

  • آدرس باغ محتشم: گیلان، رشت، خیابان حافظ، خیابان ملت
  • ساعت بازدید باغ محتشم: 24 ساعته
  • هزینه ورودی باغ محتشم: رایگان

 

موقعیت باغ محتشم 

lastsecond.ir- best-attractions-of-rasht 16.jpg
باغ محتشم

پارک ملت رشت

پارک ملت رشت یکی از باغ‌های قدیمی شهر رشت به نام سیاه باغ است و بعد از باغ محتشم (پارک شهر)، بزرگ‌ترین باغی است که به بوستان عمومی تبدیل شده است. پارک ملت رشت با مساحت 120 هزار متر و با داشتن سکوها و مکان‌هایی مناسب برپا کردن چادرهای اقامتی فضای مناسبی را برای گردشگران فراهم کرده است.

زمین فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس روی‌میز، وسایل ورزشی همگانی، آبنمای موزیکال، ساعت آفتابی، زمین بازی کودکان، برکه طبیعی همراه با دو فواره بلند و پرندگان و ماهی‌های داخل برکه و نمازخانه از امکانات رفاهی تفریحی این پارک هستند. انجمن نجوم ثاقب استان گیلان در این پارک قرار گرفته است و در سال ۱۳۸۱ نخستین ساعت آفتابی آنالماتیک ایران در این پارک نصب شد. یک مجتمع آکواریومی دارای ۶۸۰ قطعه از ماهیان کمیاب تزیینی شمال و جنوب کشور و ۲۸ قطعه خرچنگ در سال 1381 به جذابیت‌های این پارک اضافه کرد.

  • آدرس پارک ملت رشت: گیلان، رشت، سه شهر رشت، بلوار شهید انصاری، سه‌راه کانادا
  • ساعت کاری پارک ملت رشت: 24 ساعته
  • هزینه ورودی پارک ملت رشت: رایگان

موقعیت پارک ملت رشت

lastsecond.ir- best-attractions-of-rasht 85.jpg
پارک ملت رشت

تالاب عینک

کم‌ارتفاع‌تر بودن شهر رشت نسبت به آب‌های آزاد، بارش‌های فراوان جوی و آب‌های مازاد حاصل از کشاورزی، اراضی شهر رشت و شهرستان‌های فومن و شفت که راه ورود به رود را ندارند، از عوامل به وجود آورنده تالاب طبیعی عینک محسوب می‌شوند. از نظر طبیعی، اطراف این استخر پوشیده از گیاهان هیدرومرفی و درخت است، این گیاهان به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی هر ساله بخش‌های بیشتری از آب استخر را اشغال می‌کنند.

شرایط تالاب عینک نسبت به تالاب‌های دیگر استان گیلان متفاوت است. این تالاب در داخل شهر قرار گرفته و به دلیل افزایش بی‌سابقه جمعیت در شهر رشت، ساخت‌و‌سازهای بی‌شمار در حریم تالاب، ورود فاضلاب‌های شهری و صنعتی به داخل آن و تولید زباله توسط شهرنشینان موجب خشک شدن بخش هایی از تالاب شده است.

  • آدرس تالاب عینک: گیلان، رشت، منطقه‌ی ۴، نزدیکی پارک دانشجو
  • ساعت کاری تالاب عینک: 24 ساعته
  • هزینه ورودی تالاب عینک: رایگان

موقعیت مرداب عینک

lastsecond.ir- best-attractions-of-rasht 855.jpg
تالاب عینک از جاهای دیدنی رشت

سخن آخر

شاید در سفر به رشت، تنها به گشت‌و‌گذار در اطراف شهر یا صرف غذا در بهترین رستوران های رشت بسنده کرده باشید و جز چند جاذبه مهم و مشهور، از دیگر جاهای دیدنی رشت غافل شده باشید. در این مطلب با انواع جاهای دیدنی رشت از نظر تاریخی، شهری، مذهبی و طبیعی آشنا شدید و اکنون می‌توانید بر اساس سلیقه خود و خانواده، برای بازدید از آن‌ها تصمیم‌گیری کنید.

رشت شهری است که هر چه در آن بیشتر کنکاش کنید، چیزهای بیشتری برای لذت بردن خواهید یافت. اگر شما هم علاقه‌مند به استان‌های شمالی ایران هستید و به این شهر زیبا و تاریخی سفر کردید، تجربه خود را برای راهنمایی کاربرانی که قصد دارند رشت را بهتر و کامل‌تر ببینند در قسمت نظرات تعریف کنید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

غزاله مظلوم پرست
غزاله مظلوم پرست

وقتی یک رشته تحصیلی نامرتبط با شغل، ذوق دانستن، عشق به نوشتن و علاقه به گردشگری درون من به هم رسید، تبدیل به ترکیب عجیبی با عنوان «زیست‌شناس نویسنده در حوزه گردشگری» شدم! وقتی که می‌نویسم، روحم همراه نوشته‌هایم سفر می‌کند. آنچه من را دست به قلم می‌کند، عشق به سفر است. اکنون با هر نوشته، نقطه جدیدی از جهان را کنکاش می‌کنم که شاید هیچگاه موفق‌ به دیدنش نشوم!