جاهای دیدنی شیراز؛ ۲۸ مکان دیدنی که نباید از دست داد +‌ آدرس

5
از 5 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
جاهای دیدنی شیراز با آدرس و قیمت
07 فروردین 1403 08:00
1

جاهای دیدنی شیراز متنوع و بسیار زیادند. شیراز از آن دست شهرهایی است که سفر به آنجا می‌تواند بسیار خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی باشد. دیدنی های شیراز اوقاتی لذت‌بخش را برایتان می‌سازد و شما را به سفری در تاریخ، هنر و ادبیات ایران می‌برد. برای شناخت مکان های دیدنی شیراز و دانستن اطلاعات مربوط به آن‌ها، در این مطلب از مجله لست‌سکند با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی شیراز که نباید از دست داد

جاهای دیدنی شیراز که نباید از دست داد، بسیار زیاد هستند؛ اما چند مکان از دیدنی های شیراز، بیشتر از بقیه معروف‌اند و نامشان بیشتر شنیده می‌شود. این جاهای دیدنی شیراز عبارت‌اند از:

  • باغ ارم شیراز
  • حافظیه
  • سعدیه
  • باغ دلگشا شیراز
  • نارنجستان قوام شیراز
  • مسجد وکیل شیراز
  • مسجد نصیر‌الملک
  • آب‌انبار وکیل شیراز
  • ارگ کریم‌خانی شیراز
  • دروازه قرآن

مشاهده لیست امروز قیمت‌های تور شیراز

باغ ارم

باغ ارم شیراز باغی است که بیشتر شیرازی‌ها دیدنش را به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی شیراز پیشنهاد می‌کنند. شاید حتی می‌توان گفت که این باغ، بزرگ‌ترین باغ شیراز است. البته این روزها باغ ارم شیراز کاربرد دیگری هم دارد و حالا به‌عنوان باغ گیاه‌شناسی شهر شناخته می‌شود؛ باغی بزرگ با عمارتی دیدنی در میانش که به سبک باغ‌های ایرانی ساخته شده است. بهترین زمان برای سفر به این شهر اردیبهشت است که می‌توانید اوج سرسبزی گیاهان و درختان باغ را ببینید. برای دیدن تعطیلات و برنامه‌ریزی سفرتان حتماً تقویم اردیبهشت را مشاهده کنید.

توصیف باغ ارم از دو سده پیش آمده است و به نظر می‌رسد که این باغ و چند باغ مشهور دیگر در همین حوالی، قدمتی حتی بیشتر از ارم داشته باشند. ماجرای باغ ارم از این قرار بوده که در دوران ناصری، حسنعلی نصیرالملک باغ را خرید و عمارت زیبایش را در آن ساخت؛ عمارتی سه‌طبقه با کاشی‌کاری‌ها و حوض و داستان‌هایی از ادبیات ایران و قرآن. امروزه این عمارت یک موزه زیبا را هم در خود جای داده است؛ موزه سنگ و گوهر دریای نور.

نباید از محیط اصلی باغ غافل شد. شاید در هنگام ورود، حوض بزرگ و عمارت نظر شما را جلب کند؛ اما تنوع و قدمت درختان انکارنشدنی است. از طرف دیگر، وسعت این باغ که از بهترین جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود به‌اندازه‌ای است که حتی در زمان‌های شلوغی، مثلاً در اردیبهشت‌ماه هم می‌توانید گوشه‌ای خلوت در آن پیدا کنید و این از مزیت‌های مهم باغ ارم است.

  • آدرس باغ ارم: میدان ارم، بلوار ارم، خیابان ارم
  • شماره‌تلفن باغ ارم: ۰۷۱۳۲۲۷۲۸۳۵
  • ساعت بازدید از باغ ارم: 8 صبح تا 8.5 شب
  • قیمت بلیط باغ ارم: 10 هزار تومان 

موقعیت دقیق باغ ارم

LASTSECOND-ERAMGARDEN.jpg
باغ ارم، از مهم‌ترین جاهای دیدنی شیراز
lastsecond-eramgarden1.jpg
دورنمای باغ ارم، از جاهای دیدنی شیراز

باغ جهان‌نما

اگر می‌خواهید در یک روز، فقط باغ‌ها را به‌عنوان مراکز دیدنی شیراز  ببینید، می‌توانید بعد از باغ ارم به باغ جهان‌نما بروید و مسیر نسبتاً سرراستی را طی کنید. این باغ هم از باغ‌های بسیار قدیمی شیراز است که در فاصله خیلی کمی از حافظیه قرار گرفته و بسیاری از افراد در یک‌زمان از هر دو جای دیدنی شیراز بازدید می‌کنند.

تاریخچه باغ جهان‌نمای شیراز به قرن هشتم بازمی‌گردد. در آن زمان این باغ به‌قدری زیبا و دیدنی بود که در برخی کتاب‌ها با نام زینت الدنیا از آن نام برده‌اند. در زمان کریم‌خان در این باغ، عمارت کلاه‌فرنگی با ۸ ضلع ساخته شد. اهمیت این عمارت و باغ در دوران قاجار تا اندازه‌ای بود که در آن از دیپلمات‌ها و سفیران دیگر کشورها پذیرایی می‌شده است. وسعت این جای دیدنی شیراز به حدود 3 هکتار می‌رسد. باغ جهان‌نما مانند اکثر باغ‌های شیراز از معماری سبک باغ ایرانی تبعیت می‌کند و قرینگی عناصر باغ، حس آرامش خاصی به آن داده است.

  • آدرس باغ جهان‌نما: ضلع شرقی خیابان حافظ، بالاتر از میدان حافظیه، باغ جهان‌نما
  • ساعت بازدید از باغ جهان‌نما: 8.5 صبح تا 8.5 شب
  • قیمت بلیط باغ جهان‌نما: 10 هزار تومان برای گردشگران داخلی و 20 هزار تومان برای گردشگران خارجی

موقعیت دقیق باغ جهان‌نما 

lastsecond-jahannama.jpg
باغ جهان‌نما، از مکان های دیدنی شیراز

باغ دلگشا

اگر مسیرتان را از سمت باغ جهان‌نما ادامه دهید و به سراغ دیگر جاهای دیدنی شیراز بروید، در ادامه این راه به باغ دلگشا می‌رسید؛ باغی مربوط به دوران ساسانی با درختان نارنج که شهر را در بهار پر از بوی نارنج می‌کنند. قدمت عمارتی که در باغ دلگشا وجود دارد، به دوران زندیه می‌رسد. عمارت کلاه‌فرنگی در اصل کلکسیونی قابل بازدید از اشیای قدیمی مانند رادیو، دوچرخه و حتی کبریت است. اگر دوست دارید برنامه‌ای برای دیدن این باغ جذاب داشته باشید، بهتر است هم‌زمان با دیدن این باغ، بازدید از آرامگاه سعدی هم برنامه‌ریزی کنید؛ چراکه این دو در فاصله بسیار کمی از هم قرار دارند و شما می‌توانید این دو جای دیدنی شیراز را در یک روز ببینید.

  • آدرس باغ دلگشا: دامنه کوه فهندژ، شمال‌شرق شیراز، انتهای خیابان بوستان، نزدیک آرامگاه سعدی
  • ساعت بازدید از باغ دلگشا: 8 صبح تا 11 شب
  • قیمت بلیط باغ دلگشا: 10 هزار تومان برای گردشگران ایرانی و 15 هزار تومان برای گردشگران خارجی

موقعیت دقیق باغ دلگشا روی نقشه

lastsecond-delgosha.jpg
باغ دلگشا، از بهترین جاهای گردشگری شیراز

باغ عفیف‌آباد

ندیدن باغ عفیف‌آباد کم‌لطفی بزرگی محسوب می‌شود. عفیف‌آباد ازآن‌دست جاهای دیدنی شیراز است که برای فرار از شلوغی دیگر اماکن می‌توان به آن پناه برد. مانند بقیه باغ‌های شیراز، عفیف‌آباد عمارت زیبایی را در خود جای داده است و درست مقابل آن یک زمین بزرگ وجود دارد که گویا قبلاً زمین چوگان بوده است. به‌غیر از قدم زدن در باغ و لذت بردن از درخت‌های کهن‌سالش، می‌توانید از موزه نظامی هم دیدن کنید و ادوات نظامی را که در دوران قدیم در ایران استفاده می‌شده است را ببینید.

ساخت باغ عفیف‌آباد به دوران صفویه بازمی‌گردد. در جایی که امروز عمارت زیبای آن قرار گرفته، یک قلعه سنگی به نام قلعه گلشن وجود داشته است. این قلعه تا دوران قاجار تقریباً از بین رفته بود؛ اما در زمان قاجار یکی از خاندان‌های بزرگ شیراز، باغ را خریداری کرد و عمارت کنونی را در آن ساخت. در زمان پهلوی، وارثان قوام‌الملک آن را به فرح پهلوی هدیه کردند؛ اما در نهایت باغ به ارتش پهلوی رسید و پس از مرمت همچنان در اختیار ارتش باقی ماند. به همین دلیل هم امروز موزه ادوات نظامی در آن برپاست.

  • آدرس باغ عفیف‌آباد: انتهای خیابان عفیف‌آباد، نزدیک به خیابان ستارخان
  • ساعت بازدید از باغ عفیف‌آباد: 8 صبح تا 11 شب
  • قیمت بلیط باغ عفیف‌آباد: 10 هزار تومان 

موقعیت دقیق باغ عفیف‌آباد روی نقشه

lastsecond-afifabad.jpg
باغ عفیف‌آباد، از جاهای دیدنی شیراز
lastsecond-afifabad1.jpeg
زمین چوگان باغ عفیف‌آباد، از دیدنی های شیراز

نارنجستان قوام

یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز، باغ نارنجستان قوام است. البته شاید لفظ باغ خیلی برای این جای دیدنی شیراز درست نباشد؛ زیرا وسعتش کمتر از دیگر باغ‌های شهر است؛ اما معماری باغ و عمارتش، آن را به یکی از منحصربه‌فردترین جاهای دیدنی شیراز تبدیل کرده است.

این مکان در زمان حکومت قاجار محل زندگی حاکم شیراز بوده است و همان‌طور که از نامش پیداست، به‌وسیله خاندان قوام ساخته شده است. در این باغ، تعداد زیاد درختان نارنج باعث شده تا مردم آن را نه‌فقط به‌عنوان یک باغ، بلکه به‌عنوان نارنجستان بشناسند. به‌محض ورود به نارنجستان قوام، از طراوت درختان و زیبایی آب‌نماهایی که در کل باغ جریان دارد، شگفت‌زده می‌شوید.

  • آدرس نارنجستان قوامخیابان لطفعلی‌خان زند، نرسیده به خیابان زینبیه
  • ساعت بازدید از نارنجستان قوام: 8 صبح تا 9 شب
  • قیمت بلیط نارنجستان قوام: 10 هزار تومان 

موقعیت دقیق نارنجستان قوام روی نقشه

lastsecond-narenjestanqavam.jpg
نارنجستان قوام، از جاهای دیدنی شیراز 

باغ ایلخانی

باغ ایلخانی یکی از دیدنی های شیراز است که ارتباطی به دوره ایلخانی ندارد؛ بلکه یادگار دوران حکومت قاجار است و تنها دلیل این نام‌گذاری آن است که صاحبش، ایلخان قشقایی محمدقلی‌خان بوده است. این باغ در بافت سنتی شیراز و در محله سنگ سیاه قرار گرفته است. اگر به معماری آن دوره علاقه دارید، باید بدانید که عمارتی زیبا هم در میان این باغ وجود دارد و دیدن عمارت باغ ایلخانی شیراز هم خالی از لطف نیست. وسعت باغ ایلخانی به 3500 متر مربع می‌رسد و درختان کهن‌سال و تنومندش یکی از مکان های دیدنی شیراز را ساخته‌اند.

  • آدرس باغ ایلخانی: خیابان لطفعلی‌خان زند، بلوار دستغیب، محله سنگ سیاه، نزدیک بقعه بی‌بی دختران
  • ساعت بازدید از باغ ایلخانی: 9 صبح تا 5 عصر
  • قیمت بلیط باغ ایلخانی: 3 هزار تومان

موقعیت دقیق باغ ایلخانی روی نقشه

lastsecond-eilkhani.jpg
باغ ایلخانی، از جاهای دیدنی شیراز در محله سنگ سیاه

مسجد وکیل 

مسجد وکیل شیراز از مهم‌ترین جاهای دیدنی شیراز است. این مسجد بخشی از مجموعه وکیل است که قدمتش به دوره زندیه بازمی‌گردد. به‌نظر می‌رسد که کریم‌خان زند در دوران حکومت خود، بناهای ارزشمندی را در شهر شیراز ساخته باشد که یکی از آن‌ها مسجد وکیل است؛ مسجدی که مساحتش به 11 هزار متر مربع می‌رسد. 

کافی است کمی اهل لذت بردن از معماری ایرانی باشید تا با دیدن این مسجد، چند ساعتی را با لذت در آن قدم بزنید. بهتر است دیدن کل مجموعه وکیل را در یک‌زمان قرار دهید تا در وقت صرفه‌جویی بیشتری کنید. نکته جالب اینجاست که بخش مهمی از مسجد وکیل همچنان کاربری یک مسجد را دارد و بهتر است برای بازدید، ساعاتی غیر از اذان را انتخاب کنید که خلوت‌تر باشد. 

  • آدرس مسجد وکیل: خیابان زند، خیابان پیروزی، خیابان فرهنگ، خیابان طالقانی، بازار وکیل، انتهای راسته شمشیرگرها
  • ساعت بازدید از مسجد وکیل: 8 صبح تا 6 عصر
  • قیمت بلیط مسجد وکیل : 5 هزار تومان 

 موقعیت دقیق مسجد وکیل 

مسجد-وکیل-شیراز-.jpg
شبستان مسجد وکیل، از جاهای گردشگری شیراز

مسجد نصیرالملک

دومین مسجدی که در شیراز شهرت جهانی دارد، مسجد نصیرالملک است. این مسجد را در جهان بیشتر به نام مسجد صورتی می‌شناسند و بیشتر شهرت این جای دیدنی شهر شیراز به‌دلیل بازتاب نوری است که از شیشه‌های رنگی مسجد می‌تابد و می‌تواند نظر هر بیننده‌ای را جلب کند. این مسجد در سال 1255 هجری شمسی ساخته شده است و استفاده از رنگ‌های متفاوت در کاشی‌کاری‌هایش بنای این مسجد را منحصربه‌فرد کرده است. 

مسجد نصیرالملک در بین دیدنی های شیراز، برای علاقه‌مندان به عکاسی، ارزش خاصی دارد و فرصت خوبی برای ثبت یک قاب ویژه است. پیشنهاد ما به شما این است که برای دیدن بهترین حالت از بازتاب نور کمی پیش‌از ظهر به مسجد بروید و از نمای زیبای شبستان این مسجد استفاده کنید. مسئله دیگری که حتماً در زمان بازدید باید در نظر بگیرید، اجبار استفاده از چادر هنگام بازدید از مسجد است. در این مسجد برخلاف بسیاری از مساجد تاریخی دیگر، در زمان بازدید باید پوشش چادر را رعایت کنید که همان‌جا هم در اختیار شما قرار می‌گیرد.

  • آدرس مسجد نصیرالملک: محله گودعربان، خیابان لطفعلی‌خان زند، کوچه نصیرالملک
  • ساعت بازدید از مسجد نصیرالملک: 8 صبح تا 7 عصر در نیمه اول سال و 8 صبح تا 5 عصر در نیمه دوم سال
  • قیمت بلیط مسجد نصیرالملک: 10 هزار تومان

موقعیت دقیق مسجد نصیرالملک روی نقشه

lastsecond-nasirolmolk.jpg
مسجد نصیرالملک، از جاهای دیدنی شیراز با شهرت جهانی
lastsecond-nasirolmolk1.jpg
حیاط مسجد نصیرالملک، یکی از جاهای گردشگری شیراز 

حرم شاهچراغ

شاهچراغ نامی است که بر آرامگاه احمد بن موسی کاظم(ع) برادر امام موسی کاظم(ع) گذاشته‌اند. این مقبره در دوران اتابکان فارس یعنی قرن ششم هجری قمری ساخته شده است؛ اما با گذشت زمان و به‌تدریج این حرم توسعه پیدا کرد و مدرسه، محل استراحت و گنبدی بزرگ به آن اضافه شد. این آرامگاه، یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی و از جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود.

در این حرم به‌غیر از بخش ضریح و محل دفن امامزاده بخش‌های دیگری مانند کتابخانه و موزه هم وجود دارد. البته باید گفت که حرم به‌تنهایی و بدون در نظر گرفتن ارزش معنوی، از نظر معماری هم ارزشمند است. کاشی‌کاری‌ها و خطاطی‌هایی که در گوشه‌گوشه آن دیده می‌شود، می‌تواند برای هر بازدیدکننده‌ای جذاب باشد.

اگر به حرم شاهچراغ می‌روید، فراموش نکنید که اطراف این بقعه پر از جاهای دیدنی شیراز است که برخی از آن‌ها درون‌مایه مذهبی دارند و برخی دیگر خانه و عمارت‌های تاریخی هستند. یکی از این جاهای دیدنی شیراز که در حاشیه حرم شاهچراغ قرار گرفته، مسجد جامع عتیق است. این مسجد که ضلع غربی‌اش به آستان شاهچراغ متصل شده، کهن‌ترین مسجد شیراز محسوب می‌شود و در زمان صفاریان ساخته شده است.

  •  آدرس حرم شاهچراغ: خیابان لطفعلی‌خان زند، خیابان احمدی
  • ساعت کاری حرم شاهچراغ: 24 ساعته
  • قیمت بلیط حرم شاهچراغ: رایگان

موقعیت دقیق حرم شاهچراغ روی نقشه

lastsecond-shahcheraq.jpg
حرم شاهچراغ، از مکان های دیدنی شیراز 
lastsecond-atiq.jpg
شاهچراغ، از جاهای دیدنی شیراز

مسجد مشیرالملک

مناطق دیدنی شیراز در بافت تاریخی شهر به‌جز بناهای مربوط به دوران زندیه، در بسیاری از موارد مربوط به دوره قاجار می‌شود. یکی از این جاهای دیدنی شیراز مسجد مشیرالملک است. مسجد مشیرالملک مانند بسیاری از مسجدهای تاریخی ایران با کاشی‌کاری‌های خاص و شبستان‌های زیبا، محل خوبی برای آرامش گرفتن است. این مسجد، ساعتی جذاب هم دارد که پیش‌تر می‌شد صدای زنگ آن را در اکثر نقاط شهر شنید؛ اما حالا با این شلوغی و وسعت شهر، شنیدن صدای زنگ ساعتی حدوداً ۲۰۰ساله، کار ساده‌ای نیست. 

  • آدرس مسجد مشیرالملک: محله سنگ سیاه، خیابان قاآنی، کوی دربند مشیر، کنار بازارچه ارمنی‌ها 
  • ساعت کار مسجد مشیرالملک: 9 صبح تا 5 عصر
  • قیمت بلیت مسجد مشیرالملک: 3 هزار تومان

موقعیت دقیق مسجد مشیرالملک

lastsecond-Moshir-Mosque-in-Shiraz-.jpg
مسجد مشیرالملک، از جاهای دیدنی شیراز

مدرسه خان 

مدرسه خان از آن اماکن دیدنی شیراز است که بیشتر به‌عنوان یک مکان معنوی با زمینه مذهبی شناخته می‌شود. مدرسه خان شیراز در دوران صفویه ساخته شده است و یکی از دلایلی که اهمیت آن را بیشتر می‌کند، وجود استادان بزرگی مانند ملاصدرا در آن است. در گذشته، این مدرسه صد حجره داشته و امروز تعداد زیادی از آن‌ها باقی نمانده است. نکته مهم دیگری که درباره مدرسه خان باید به آن توجه کنید، شکل معماری و استفاده از خطاطی در سراسر بناست.

  • آدرس مسجد خان: محله اسحاق بیگ، خیابان لطفعلی خان، سه‌راه احمدی
  • ساعت بازدید از مسجد خان: 7 صبح تا 1 ظهر و 2.5 بعدازظهر تا 6 عصر
  • قیمت بلیط مدرسه خان: 5 هزار تومان

موقعیت دقیق مدرسه خان روی نقشه

lastsecond-Khan-Shiraz-School.jpg
مدرسه خان، از جاهای دیدنی شیراز و محل تدریس ملاصدرا

حافظیه 

اصلاً مگر می‌شود بدون بازدید از حافظیه شیرازگردی کرد؟ اگر از کسانی که چندین بار به شیراز سفر کرده‌اند، از جاهای دیدنی شیراز بپرسیم، احتمالاً پرتکرارترین جوابی که می‌شنوید، حافظیه است. لازم نیست حتماً علاقهٔ خاصی به ادبیات داشته باشید تا فضای حافظیه شما را به خودش جلب کند. کافی است کمی قدم‌هایتان را آهسته کنید و به صدای آوازی که در آن می‌پیچد، گوش دهید.

از تاریخچه و معماری این مجموعه، حرف‌های زیادی می‌توان زد؛ اما ازآنجایی‌که قرار نیست در این مطلب، با جزئیات از حافظیه بگوییم، تنها چند نکته جذاب از آن را با هم بررسی می‌کنیم. خوب است بدانید آرامگاهی که امروز به‌عنوان آرامگاه حافظ شیرازی می‌بینید، طراحی یکی از مشهورترین معماران به نام آندره گدار است. شاید جالب‌تر باشد بدانید که گنبد زیبای آن از ابتدا به رنگ سبز نبوده و به‌دلیل استفاده از مس، در گذر سال‌ها و در مجاورت رطوبت هوا به این رنگ درآمده است. اگر بعد از گشت‌و‌گذار در حافظیه به فکر صرف یک وعده غذایی خوب افتادید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ رستوران هفت خوان که از بهترین رستوران‌های شیراز است، در نزدیکی این جاذبه بروید.

  • آدرس حافظیهحدفاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه، رو‌به‌روی ورزشگاه حافظیه
  • ساعت بازدید از حافظیه: در نوروز اغلب به‌صورت 24 ساعته باز است و سایر روزهای سال 8 صبح تا 10 شب
  • قیمت بلیط حافظیه: 5 هزار تومان

موقعیت دقیق حافظیه روی نقشه

lastsecond-Hafez-tomb.jpg
حافظیه، مشهورترین جای دیدنی شیراز 

سعدیه

سعدیه دیگر مکان گردشگری شیراز است دیدنش را نباید به‌هیچ‌وجه از دست داد. این مکان آرامگاه شاعر قرن ششم یعنی سعدی است. این مقبره هم مانند حافظیه باغ بزرگی دارد و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است؛ اما مهم‌ترین بخش آن بنای مقبره است. معماری این بنا تلفیقی از معماری مدرن و سنتی ایران است و ازاین‌رو بسیار مورد توجه قرار دارد. این مقبره به‌غیر از فضای دل‌انگیز و معماری جذاب آرامگاه، جاهای دیدنی دیگری هم دارد که در میان افراد مشهور است؛ مثلاً آب‌انبار و حوض ماهی‌های آن که پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به آن بزنید و یکی از سردنوش‌های ویژه کافه‌اش را امتحان کنید. در حوض ماهی‌های سعدیه بیشتر از ماهی، سکه پیدا می‌کنید. به باور بسیاری از افراد، سکه انداختن در این حوض باعث برآورده شدن آرزو می‌شود.

  • آدرس سعدیهانتهای خیابان بوستان، مجاور باغ دلگشا
  • ساعت بازدید از سعدیه: 8 صبح تا 8.5 شب
  • قیمت بلیط سعدیه: 5 هزار تومان

موقعیت دقیق آرامگاه سعدی روی نقشه 

lastsecond-Saadi-tomb.jpg
سعدیه، از بهترین جاهای دیدنی شیراز

مقبره خواجوی کرمانی 

شهر شیراز به‌قدری در ادب و فرهنگ شهره خاص و عام است که نه‌فقط خانه و آرامگاه ادیبان و شاعران همین شهر بوده؛ بلکه گاهی هم میزبان ادیبانی از نقاط دیگر ایران بوده است. خواجوی کرمانی یکی از شاعران قرن هفتم است که در طول زندگی‌اش به شهرهای مختلفی سر زده و یکی از این شهرها هم شیراز بوده که دست بر قضا خانه ابدی او شد. امروز آرامگاه خواجوی کرمانی به یکی از جاهای دیدنی شیراز تبدیل شده است. این آرامگاه در دامنه کوه قرار گرفته است و فاصله کمی با دروازه قرآن دارد.

  • آدرس مقبره خواجوی کرمانیدر دامنه کوه صبوی و در ابتدای جاده شیراز به اصفهان
  • ساعت بازدید از مقبره خواجوی کرمانی: 8 صبح تا 12 شب
  • قیمت بلیط مقبره خواجوی کرمانی: 10 هزار تومان

موقعیت دقیق آرامگاه خواجوی کرمانی روی نقشه

khajavikermani-lastsecond.jpg
مقبره خواجوی کرمانی، یکی از جاهای گردشگری شیراز

آرامگاه بی‌بی دختران 

نام این آرامگاه را احتمالاً با وجود این‌همه جاذبه شیراز، کمتر شنیده باشید؛ اما دیدن آرامگاه بی‌بی دختران می‌تواند برای هر گردشگری جالب باشد. این مقبره در نزدیکی مسجد ایلخانی است و بقعه بی‌بی خدیجه نوه امام سجاد(ع) است. علاوه‌بر اهمیتی که این آرامگاه از نظر معنوی و مذهبی دارد، به‌دلیل سابقه تاریخی و باورهای مردم شیراز هم می‌تواند جالب باشد. در گذشته مردم بر این باور بودند که دختران دم بخت با بستن نخ و پارچه به ضریح، خوشبخت می‌شوند و در واقع علت نام‌گذاری بقعه هم همین است.

  • آدرس آرامگاه بی‌بی دختران: ابتدای بلوار شهید دستغیب، محله سنگ سیاه، کنار بیت العباس
  • ساعت بازدید از آرامگاه بی‌بی دختران: 5.5 صبح تا 12 شب
  • قیمت بلیط آرامگاه بی‌بی دختران: رایگان

موقعیت دقیق آرامگاه بی‌بی دختران روی نقشه

Bibi_dokhtaran_Shiraz_Hadi_Karimi-lastsecond.jpg
آرامگاه بی‌بی دختران، از جاهای دیدنی شیراز

آرامگاه باباکوهی

یکی از جاهای دیدنی شیراز که شهرت کمتری در بین گردشگران دارد، آرامگاه باباکوهی است. این آرامگاه در اصل متعلق به علی ابن باکویه است که به باباکوهی شهرت دارد. او یکی از عرفای مشهوری بوده که برای تحصیل به شیراز آمده و در همین شهر ماندگار شده بود. بد نیست بدانید که او هم‌دوره بزرگانی مانند ابوسعید ابوالخیر و خواجه عبدالله انصاری بوده است.

از قسمت‌های جذاب آرامگاه باباکوهی، تندیس طاووس آن است. این تندیس روبه‌روی دروازه قرآن نصب شده و به نظر می‌رسد که باباکوهی در حال خوشامدگویی به مسافرانی است که به شهر می‌آیند. بهتر است دروازه قرآن، باباکوهی و مقبره خواجوی کرمانی را در یک‌زمان ببینید؛ زیرا این مکان‌ های دیدنی شیراز، بسیار به هم نزدیک‌اند.

  • آدرس آرامگاه باباکوهی: رشته‌کوه‌های شمالی شهر شیراز، سمت چپ دروازه قرآن
  • ساعت بازدید از آرامگاه باباکوهی: 24 ساعته
  • قیمت بلیط آرامگاه باباکوهی: رایگان

موقعیت دقیق آرامگاه باباکوهی روی نقشه

lastsecond-babakuhi.jpg
مقبره باباکوهی، یکی از جاهای دیدنی شیراز

خانه زینت‌الملک

یکی از خانه‌های دیدنی شیراز که در همسایگی نارنجستان قوام قرار دارد، خانه زینت‌الملک است که قدمتش به دوران قاجار بازمی‌گردد. این خانه زیبا فقط یک عمارت تاریخی نیست، بلکه به‌عنوان موزه مادام توسو هم کاربری دارد؛ موزه‌ای که مجسمه و عروسک‌های شخصیت‌های تاریخی و مشهور هر شهر یا کشور را می‌توانید در آن پیدا کنید. علت نام‌گذاری آن هم این بوده که این خانه محل زندگی زینت‌الملک قوامی بوده که در آن زمان نه‌فقط از اشراف، بلکه از خیرهای بنام شیراز بوده است. جالب است بدانید که نارنجستان قوام ازطریق یک راهروی زیرزمینی به خانه زینت الملک وصل شده است. 

  • آدرس خانه زینت‌الملک: خیابان لطفعلی‌خان زند، مجاور باغ نارنجستان قوام
  • ساعت بازدید از خانه زینت‌الملک: 8 صبح تا 7 عصر
  • قیمت بلیط خانه زینت‌الملک: 10 هزار تومان

موقعیت دقیق خانه زینت‌الملک روی نقشه 

lastsecond-zinat.jpg
خانه زینت‌الملک، از زیباترین جاهای دیدنی شیراز

خانه فروغ‌الملک

اگر به دیدن عمارت‌های تاریخی علاقه دارید، گشت‌وگذار در شیراز برای شما بسیار لذت‌بخش خواهد بود. به‌دلیل اهمیت ویژه این شهر در تاریخ، عمارت‌های مختلفی از دوران مختلف تاریخی در آن پیدا می‌شود. خانه فروغ‌الملک شیرازی مربوط به دوران قاجار است و از آن دست جاذبه‌هایی است که می‌توانید پس از گشت‌وگذار در بافت تاریخی، سری به آن بزنید. خانه فروغ‌الملک هرچند شاید کوچک‌تر از عمارت‌های دیگری باشد که باغچه‌هایشان دیدنی است؛ اما دو حیاط کوچک و زیبا در وسط خانه دیده می‌شود که بهترین جا برای وقت گذراندن است. این خانه اکنون به‌عنوان موزه هنر مشکین‌فام شناخته می‌شود و در آن می‌توانید آثار هنری خانواده مشکین‌فام و همین‌طور آثار دیگری از هنرمندان معاصر را ببینید.

  • آدرس خانه فروغ‌الملک: بلوار آیت‌الله دستغیب، محله سنگ سیاه
  • ساعت بازدید از خانه فروغ‌الملک: 8 صبح تا 7 عصر
  • قیمت بلیط خانه فروغ‌الملک: 5 هزار تومان

موقعیت دقیق خانه فروغ‌الملک روی نقشه

خانه فروغ‌الملک.gif
خانه فروغ‌الملک، از دیدنی های شیراز

عمارت شاپوری

عمارت شاپوری یکی از دیدنی‌ترین عمارت‌ها و یکی از مکان های دیدنی شیراز است که البته سابقه تاریخی چندانی ندارد. این عمارت زیبا مربوط به دوران پهلوی است و مانند سایر عمارت‌های ارزشمند شیراز، توسط یکی از خاندان‌های قدرتمند شهر ساخته شده است. این عمارت دوطبقه از سبک و سیاق معماری زمان قاجار پیروی می‌کند و کمابیش ظاهری متفاوت در مقایسه با دیگر ساختمان‌های مشهور شیراز دارد. عمارت شاپوری امروز بیشتر به‌عنوان رستوران و کافی‌شاپ کاربری دارد و شما می‌توانید از چای خوردن در حیاط زیبای عمارت و تماشای این بنای جذاب لذت ببرید. 

  • آدرس عمارت شاپوریخیابان کریم‌خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی
  • ساعت بازدید از عمارت شاپوری: 9 صبح تا 12 شب
  • قیمت بلیط عمارت شاپوری: 5 هزار تومان

موقعیت دقیق عمارت شاپوری

emaratshapouri-lastsecond.jpg
عمارت شاپوری، از بهترین مکان های دیدنی شیراز

دروازه قرآن 

شیراز در گذشته، 6 دروازه داشته که امروز تنها یکی از آن‌ها باقی مانده است. احتمالاً شما هم دست‌کم یک بار نام دروازه قرآن را شنیده‌اید؛ اما آیا می‌دانید چرا به آن دروازه قرآن می‌گویند؟ این جاذبه شیراز در زمان عضدالدوله دیلمی ساخته شد و علت شهرتش به دروازه قرآن، وجود قرآنی بود که در بالای دروازه به‌منظور حفظ مسافران از بلایا گذاشته شده بود. هرچند که این بنا یک بار در سال 1315 با دینامیت نابود شد؛ اما به همت یکی از بازرگانان شهر، دوباره ساخته شد. امروز دروازه قرآن یکی از ویژگی‌های شهری شیراز به شمار می‌آید.  

  • آدرس دروازه قرآن: بلوار امام رضا(ع)، بین خیابان نعمت‌الله صادقی و میدان قرآن
  • ساعت بازدید از دروازه قرآن: 24 ساعته 
  • قیمت بلیط دروازه قرآن: رایگان         

موقعیت دقیق دروازه قرآن روی نقشه

lastsecond-darvazeqoraan.jpg
دروازه قرآن، از دیدنی های شیراز 

گهواره دید

گهواره دید، بنایی از دوره دیلمیان در قله شرقی دروازه قرآن است. این چهارطاقی که نمونه‌هایش در بسیاری از نقاط ایران پیدا شده است، اغلب از آن‌ها برای نگهبانی و پیام‌رسانی استفاده می‌کردند. اکثر جاهای دیدنی شیراز در شهر و با دسترسی ساده‌ای قرار گرفته‌اند؛ اما این جاذبه کمی دورتر است. برخی جاذبه‌ها اگرچه به‌اندازه تخت‌جمشید و نقش رستم از شهر دور نیستند؛ اما برای دسترسی به آن‌ها باید کمی به خودتان زحمت بدهید و به جاهای دیدنی اطراف شیراز بروید. 

  • آدرس گهواره دید: ورودی شمالی شهر شیراز، روبه‌روی دروازه قرآن
  • ساعت بازدید از گهواره دید: 24 ساعته
  • قیمت بلیط گهواره دید: رایگان

موقعیت دقیق گهواره دید روی نقشه

lastsecond-gahvarehdid.jpg
گهواره دید، از جاهای دیدنی شیراز

بازار وکیل 

یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی هر شهری، بازار آن شهر است. بازار وکیل شیراز هم از این قاعده مستثنا نیست و سال‌های سال است که این بازار به‌عنوان نبض تپنده شیراز شناخته می‌شود. بازار وکیل برای گردش بزرگ است و احتمال دارد گردش در آن، ساعت‌ها طول بکشد. اگر دوست دارید کارگاه‌های صنایع‌دستی و سوغات شیراز را ببینید یا اینکه در یکی از سراهای سنتی برای دقایقی استراحت کنید و فالوده یا عرقیات سنتی بخورید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به سرای مشیر در بازار وکیل بزنید.

  • آدرس بازار وکیل: خیابان زند
  • ساعت کار بازار وکیل: 8 صبح تا 9 شب 
  • قیمت بلیط بازار وکیل: رایگان

موقعیت دقیق بازار وکیل روی نقشه

Sarai-Moshir-Shiraz-lastsecond.jpg
سرای مشیر در بازار وکیل، از دیدنی های شیراز

حمام وکیل 

ازآنجایی‌که در سال‌های حکومت کریم‌خان زند، شیراز به مهم‌ترین شهر ایران تبدیل شده بود، بسیاری از آثار مهم تاریخی شهر اثری از این شاه دارند. مجموعه وکیل تشکیل‌دهنده یکی از مهم‌ترین مکان های گردشگری شیراز است. مانند اکثر بازارهای تاریخی شهرها در کنار مسجد و بازار یک حمام نیز تأسیس شده است. شاید جالب باشد بدانید که تا زمان محمدرضا پهلوی از این حمام تاریخی استفاده می‌شد. امروزه در حمام وکیل شیراز می‌توانید بخش‌هایی از آداب‌ورسوم مردم شیراز را در قالب مجسمه‌هایی که در بخش‌های مختلف قرار داده‌اند، مشاهده کنید.

  • آدرس حمام وکیل: میدان شهدا، خیابان کریم‌خان زند
  • ساعت بازدید از حمام وکیل: نیمه اول سال از 8.5 صبح تا 8 شب و نیمه دوم سال از 8.5 صبح تا 5 عصر
  • قیمت بلیط حمام وکیل: 4 هزار تومان

موقعیت دقیق حمام وکیل 

lastsecond-hamamevakil.jpg
حمام وکیل، از دیدنی های شیراز

آب‌انبار وکیل 

یکی دیگر از سازه‌هایی که در زمان زندیه برای رفاه بیشتر اهالی شیراز ساخته شد، آب‌انبار وکیل است. این آب‌انبار جزوی از مجموعه وکیل شیراز محسوب می‌شود. هرچند دیگر کاربری اصلی خود را از دست داده است و به‌عنوان آب‌انبار استفاده نمی‌شود؛ اما حالا عنوان دیگری را به دوش می‌کشد؛ یعنی عمیق‌ترین موزه ایران. حالا این آب‌انبار خشک‌شده جای خودش را به موزه آب داده است. با توجه به اینکه بخش بزرگی از ایران در اقلیم‌های خشک قرار گرفته است، همیشه نگهداری از آب به‌ویژه برای فصل‌های گرم‌تر سال، اهمیت بالایی داشته است. در شیراز هم در طول تاریخ حداقل 4 آب‌انبار وجود داشت؛ ازجمله آب‌انبار وکیل، حافظیه، دیوان‌خانه و هفت‌تن.

  • آدرس آب‌انبار وکیلخیابان لطفعلی‌خان زند، خیابان طالقانی
  • ساعت بازدید از آب‌انبار وکیل: 8 صبح تا 8 شب
  • قیمت بلیط آب‌انبار وکیل: 5 هزار تومان

موقعیت دقیق آب‌انبار وکیل روی نقشه

فف.jpg
ورودی آب‌انبار وکیل، از دیدنی های شیراز

ارگ کریمخانی 

ارگ کریمخانی یا همان زندان کریمخانی در دوره‌های مختلف تاریخی، کاربری‌های گوناگونی داشته است. زمانی محل زندگی کریم‌خان زند و زمانی دارالحکومه و حتی در دوره‌ای زندان شهربانی بوده است. این بنا وسعت بسیاری دارد و شما می‌توانید تزیینات گوناگونی را داخل آن ببینید. هرچند با وجود خصومتی که قاجارها با زندیه داشتند، تغییرات زیادی در ارگ ایجاد کرده‌اند؛ اما همچنان این بنا و محوطه‌اش دیدنی و زیباست. اگر می‌خواهید فالوده شیرازی را امتحان کنید، بهترین جا برای خوردن یک فالوده اصیل شیرازی محدوده ارگ کریمخانی است. البته که ارگ به‌تنهایی یک جاذبه دیدنی برای علاقه‌مندان به تاریخ محسوب می‌شود. 

  • آدرس ارگ کریمخانی: ابتدای خیابان کریم‌خان زند، نبش میدان شهرداری 
  • ساعت بازدید از ارگ کریمخانی: 8.5 صبح تا 9 شب
  • قیمت بلیط ارگ کریمخانی: 5 هزار تومان

موقعیت دقیق ارگ کریمخانی روی نقشه

lastsecond-arg.jpg
ارگ کریمخانی، از شاخص‌ترین جاهای دیدنی شیراز

قصرالدشت

قرار نیست همه شیرازگردی شما پس‌زمینه‌ای تاریخی داشته باشد. خوب است در این میان زمانی را هم برای قدم زدن در حاشیه باغ‌های قصرالدشت اختصاص دهید و به پیاده‌راه قصرالدشت بروید. این بخش از شهر قطعاً شما را بیش از همیشه به شیراز علاقه‌مند خواهد کرد. این پیاده‌راه مسیری سنگ‌فرش‌شده است که در میان باغ‌های منطقه قصرالدشت ساخته شده است. شما علاوه‌بر قدم زدن در این پیاده‌راه زیبا، می‌توانید به سراغ دکه‌های فروش خوراکی و غذاهای خیابانی شیراز بروید. اگر می‌خواهید به‌عنوان یک شیرازگرد حرفه‌ای از مکان های دیدنی شیراز بازدید کنید، سر زدن به یکی از باغ های مشهور، بازدید از یک یا دو بنای تاریخی و به‌عنوان حسن‌ختام قدم زدن در پیاده‌راه قصرالدشت، می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد.

  • آدرس قصرالدشت: باغ‌های قصرالدشت
  • ساعت بازدید از قصرالدشت: 24 ساعته
  • قیمت بلیط قصرالدشت: رایگان

موقعیت دقیق باغ‌های قصرالدشت 

lastsecond-qasredasht.jpeg
قصرالدشت، از بهترین جاهای دیدنی شیراز

موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی

اگر به همراه کودک یا نوجوانی به شیراز رفته‌اید، موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی قطعاً برایش جذاب خواهد بود. این موزه یکی از موزه‌های قدیمی شهر شیراز محسوب می‌شود که در سال 1353 افتتاح شده است. موزه تاریخ طبیعی بخش‌های گوناگونی دارد؛ ازجمله جانورشناسی، حشره‌شناسی، گیاه‌شناسی، زمین‌شناسی و البته مردم‌شناسی. شما می‌توانید در این جای دیدنی شیراز، موضوعات جالبی برای کشف کردن پیدا کنید و دانش خودتان را از جهان بالاتر ببرید. موزه علم و تکنولوژی هم یک بخش مستقل از موزه تاریخ طبیعی است که به پیشرفت‌های تکنولوژی و تلاش بشر برای رشد علم پرداخته است.

  • آدرس موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی: بلوار مدرس، خیابان آزادگان
  • ساعت بازدید از موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی: 8 صبح تا 4 عصر
  • قیمت بلیط موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی: 6 هزار تومان

موقعیت دقیق موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی

lastsecond-natural-history-technology-museum.jpg
موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی، از دیدنی های شیراز مناسب کودکان

موزه هفت‌تنان

آخرین موردی که باید به لیست مکان های دیدنی شهر شیراز در سفر با تور داخلی اضافه کرد، موزه هفت‌تنان است. این موزه در گذشته کاربری خانقاه داشته است؛ اما امروز به‌عنوان موزه سنگ استفاده می‌شود. شاید این سؤال برای شما هم پیش‌آمده باشد که چرا این جای دیدنی شیراز، هفت‌تنان نامیده می‌شود. علت آن وجود هفت قبر در محوطه است که به هفت عارف بزرگ تعلق دارد. به‌غیر از این قبور در موزه سنگ شیراز، سنگ‌نوشته‌ها، کتیبه‌ها و سنگ‌های تاریخی مربوط به دوران هخامنشیان، ساسانیان و حتی زندیه و قاجاریه هم دیده می‌شود.

  • آدرس موزه هفت‌تنان: انتهای بلوار هفت‌تنان، قسمت شمال آرامگاه حافظیه، روبه‌روی چهل مقام
  • ساعت بازدید از موزه هفت‌تنان 8 صبح تا 5.5 عصر
  • قیمت بلیط موزه هفت‌تنان: 4 هزار تومان

موقعیت دقیق موزه هفت‌تنان 

ت1-10.jpg
موزه هفت‌تنان، از جاهای دیدنی شیراز

قیمت ورودی مکان های دیدنی شیراز ۱۴۰۳

تعدادی از جاهای دیدنی شیراز شامل باغ‌های سرسبز و بناهای زیبای تاریخی هستند که هرکدام مبلغی به‌عنوان ورودی برای بازدید دارند. البته برخی از دیدنی های شیراز که بیشتر بناهای مذهبی و آرامگاهی هستند؛ مانند آرامگاه بی‌بی دختران یا حرم شاهچراغ، ورودی‌شان رایگان است و به‌راحتی می‌توانید وارد آن‌ها شوید. قیمت بلیط سایر مکان های دیدنی شیراز ۱۴۰۳، از 3 هزار تومان شروع شده و تا 10 هزار تومان متغیر است؛ مثلاً ورودی حافظیه 5 هزار تومان و ورودی نارنجستان قوام 10 هزار تومان است. 

سفر با تور شیراز لست‌سکند 

در بین شهرهای ایران، شیراز یکی از جاهایی است که طرف‌داران زیادی دارد. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، سری به صفحه تور شیراز در وبگاه لست‌سکند بزنید تا با شرایط سفر و قیمت‌های متنوع تورها آشنا شوید. برخی از برنامه‌های تورها، ترکیبی هستند که شامل دیدن چند شهر مختلف نزدیک شیراز می‌شوند و این حالت برای یک سفر ماجراجویانه، بسیار مناسب است. همچنین تورهای شیراز لست‌سکند، برنامه‌های ویژه‌ای برای بازدید از جاهای دیدنی شیراز تدارک دیده‌اند تا با این شهر زیبا، سرسبز و تاریخی بیشتر آشنا شوید.

سخن آخر

دیدنی های شیراز پرشمارند. در این مطلب، بهترین جاهای دیدنی شیراز را به شما معرفی کردیم. شیراز نه‌فقط برای ایرانی‌ها، بلکه برای همه افرادی که به فرهنگ ایرانی علاقه دارند یا درباره آن کنجکاوند، جذاب و پر از شگفتی است. بهتر است برای گشت‌وگذار در این شهر، زمان کافی در نظر بگیرید؛ چراکه تعداد جاهای دیدنی شیراز، زیاد است؛ اما اگر به هر دلیل نمی‌توانید یک دل سیر در میان باغ‌ها و عمارت‌های این شهر بگردید، بهتر است به‌جای با عجله دیدن تعداد زیادی جاذبه، برخی از دیدنی های شیراز را گلچین کنید و با آرامش ببینید. در واقع اگر شما اهل گردشگری کم‌شتاب باشید، مطمئناً شیراز به یکی از بهشت‌های شما تبدیل خواهد شد. اگر تابه‌حال به شهر شیراز سفر داشته‌اید، کدام‌یک از جاهای دیدنی شیراز را به دیگران پیشنهاد می‌دهید؟

ساناز بهبودی
ساناز بهبودی

معماری خوانده‌ام و سفر کردن را شروع کردم تا بناهای تاریخی و معماری‌شان را ببینم. رفته‌رفته در کنار این سفرها، ارتباط دل‌نشینی میان ماجراجویی و آرامش در طبیعت پیدا کردم. این‌چنین شد که رنگ‌و‌بوی زندگی‌ام تغییر کرد و نوشتن را شروع کردم تا بتوانم این حس بی‌نظیر را به‌ نوشته تبدیل کنم.