سریلانکا کجاست؟ همه چیز درباره سفر به سریلانکا

4.5
از 89 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
سریلانکا کجاست؟ صفر تا صد سفر به کشور سریلانکا
02 اسفند 1402 08:00
7

اگر به دیدن جنگل‌های استوایی، مزارع چای، حیات وحش خاص و سواحل تمیز شنی علاقه دارید، به سریلانکا بروید. سری لانکا یک کشور جزیره‌ای است و ترکیبی از طبیعت بکر و غنای فرهنگی را به شما نشان می‌دهد. کشور سریلانکا با وجود وسعت کم، تنوع بسیاری دارد. لذت بردن از همه این جذابیت‌ها نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق در سفر و آگاهی از ویژگی‌های این کشور است. در این مطلب از مجله لست‌سکند خواهید دانست که سریلانکا کجاست و برای سفر به سریلانکا چه کارهایی باید انجام دهید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند
سریلانکا کجاست؟سریلانکا در کدام قاره است؟پایتخت سریلانکاچرا به سریلانکا سفر کنیم؟جغرافیای بی‌نظیر سریلانکاسواحل باشکوه سریلانکاتنوع فرهنگی در سریلانکامردم سریلانکاحیوانات کمیاب سریلانکاتاریخچه سریلانکاسریلانکا قبل از میلاد مسیحسریلانکا بعد از میلاد مسیحبهترین زمان برای سفر به سریلانکابهترین زمان برای سفر به سواحل غربی و جنوبی سریلانکابهترین زمان برای سفر به تپه‌های مرکزی سریلانکابهترین زمان برای سفر به شرق سریلانکابرای دیدن سریلانکا به چقدر زمان نیاز داریم؟از کدام شهرهای سریلانکا دیدن کنیم؟گال (Galle)کلمبو (Colombo)نووارا الیا (Nuwara Eliya)کندی (Kandy)روش‌های سفر به سریلانکاویزای سریلانکاخرید در سریلانکاسوغاتی سریلانکا چیست؟نکات مربوط به خرید در سریلانکاروش‌های رفت‌و‌آمد در سریلانکارفت‌و‌آمد با اتوبوسرفت‌و‌آمد با هواپیمارفت‌و‌آمد با قطاررفت‌و‌آمد با ریکشارفت‌وآمد با ماشینرفت‌و‌آمد با دوچرخهاقامت در سریلانکاانواع روش اسکان در سریلانکانکاتی برای یافتن محل اقامتانتخاب غذا در سریلانکادر سریلانکا چه غذایی بخوریم؟در سریلانکا چه بنوشیم؟در کدام مراکز غذا بخوریم؟هزینه سفر به سریلانکاخرید تور سریلانکا از لست‌سکند

سریلانکا کجاست؟

سریلانکا را می‌توانیم در نیم‌کره شمالی جهان پیدا کنیم. برای پیدا کردن این کشور در نقشه جهان، کافی است در اقیانوس هند به‌دنبال یک جزیره بزرگ به‌شکل قطره اشک بگردید. این شباهت باعث شده به سریلانکا لقب «اشک هندوستان» یا «گوشواره هند» بدهند. موقعیت سریلانکا دلیل اصلی بیشترین شباهت فرهنگی این کشور به هندوستان است. سریلانکا حدود 65 هزار کیلومتر مربع است که فاصله شمالی‌ترین و جنوبی‌ترین نقاطش حدود 432 کیلومتر و حداکثر فاصله شرقی و غربی آن حدود 224 کیلومتر است.

مشاهده تورهای سریلانکا با قیمت های متنوع

Screenshot 2024-01-21 140315.jpg
عکس کشور سریلانکا روی نقشه

سریلانکا در کدام قاره است؟

کشور جزیره‌ای سریلانکا، بخشی از هندوستان است و در قاره آسیا قرار دارد. سری لانکا تاریخچه غنی و فرهنگ متنوعی دارد که تحت‌تأثیر آیین بودایی، هندو، اسلام و مسیحی بوده است. این کشور به طبیعت زیبا، جنگل‌های بارانی، مزارع چای، پارک‌های ملی و سواحل دیدنی شهرت دارد. سریلانکا همچنین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان چای، قهوه، لاستیک و ادویه‌جات در جهان است.

پایتخت سریلانکا

کلمبو، پایتخت سریلانکاست. این شهر بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور است و در ساحل غربی جزیره قرار دارد. کلمبو یک شهر تاریخی و فرهنگی است و بسیاری از جاذبه‌های گردشگری مانند موزه‌ها، معابد، پارک‌ها و بازارها را در خود جای داده است. این شهر همچنین مرکز اقتصادی و تجاری سری لانکا محسوب می‌شود که بندر بزرگ و فعالی دارد و به تجارت بین‌المللی این کشور کمک می‌کند. کلمبو یک شهر متنوع و چندفرهنگی است که در آن مردم از اقوام، زبان‌ها و ادیان مختلف زندگی می‌کنند. این شهر به‌دلیل هوای گرم و مرطوب، غذاهای خوش‌مزه و موسیقی شادش معروف است.

سریلانکا.jpg
کلمبو، پایتخت سریلانکا

چرا به سریلانکا سفر کنیم؟

محبوبیت سریلانکا بین گردشگران روزافزون است؛ زیرا این کشور در زمینه گردشگری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. البته علاقه‌ زیاد گردشگران برای انتخاب تور سریلانکا، دلایل متعددی دارد که در ادامه تعدادی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم. به‌جز این دلایل، ممکن است هرکسی با توجه به علاقه یا بودجه سفرش، سریلانکا را برای سفر انتخاب کند. دلایلی که در ادامه می‌بینید، از پرتکرارترین عوامل سفر به سریلانکا بین مسافران هستند.

جغرافیای بی‌نظیر سریلانکا

سریلانکا آب‌و‌هوای دل‌پذیر و جذابیت‌های طبیعی بسیار زیبایی دارد. اگر به عکاسی از طبیعت علاقه‌مندید، باید بدانید که قطعاً با دستی پر از سفر به سریلانکا باز خواهید گشت؛ زیرا ترکیب معماری چشمگیر و مناظر طبیعی با چشم‌اندازهایی باشکوه،‌ عکس‌هایی باورنکردنی خلق می‌کند.

سواحل باشکوه سریلانکا

فرقی نمی‌کند که اهل هیجان هستید یا آرامش. سواحل سریلانکا درهرصورت با سلایق شما سازگار خواهد بود. منظره آب‌های زلال، شن‌های گرم ساحل و درختان نخل، هنگام آفتاب گرفتن و آب‌تنی، ساعت‌ها شما را خیره خواهد کرد. همچنین اگر اهل هیجانید، می‌توانید در سواحل سریلانکا انواع مختلفی از تفریحات هیجان‌انگیز آبی مانند جت‌اسکی، قایق‌سواری، موج‌سواری و... را امتحان کنید.

سواحل زیبا.jpg
یکی از سواحل سریلانکا

تنوع فرهنگی در سریلانکا

فرهنگ برخی از کشورها یکنواخت است و این یکنواختی ممکن است کمی خسته‌کننده باشد؛ اما این نکته درباره سریلانکا صدق نمی‌کند. سری لانکا کشوری چندفرهنگی است و تنها فرهنگ یکسان در بین مردم سریلانکا، مهمان‌نوازی آن‌هاست. جدا از آن، در هر نقطه از سریلانکا با مردمی از اقوام و ادیان مختلف ارتباط برقرار خواهید کرد. سه شهر دامبولا، سیگیرا و پولوناروا به مثلث فرهنگی سریلانکا شهرت دارند که در آن انواع مختلفی از فرهنگ باستانی سریلانکا، فرهنگ بودایی و فرهنگ دوران استعمار اروپاییان را خواهید دید.

مردم سریلانکا

مردم سریلانکا به‌طرز عجیبی مهمان‌نواز و صمیمی هستند و در هر نقطه از این کشور، با لبخند از شما پذیرایی می‌کنند. هرساله تعداد زیادی از گردشگران از سریلانکا دیدن می‌کنند و با استقبال گرم مردم سریلانکا احساس می‌کنند در خانه خود هستند. فرهنگ ارتباط و پذیرایی از توریست‌ها به خوبی بین مردم این جزیره نهادینه شده است.

حیوانات کمیاب سریلانکا

سریلانکا 26 پارک ملی و 2 پارک دریایی دارد که پارک ملی یالا مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آن‌هاست. این پارک ملی بیشترین تنوع پلنگ‌‌گربه وحشی را دارد. همچنین بیش از 215 گونه از پرندگان و خزندگان در این نواحی زندگی می‌کنند. کسانی که به تماشای حیوانات بیرون از باغ وحش علاقه دارند، سفر به سریلانکا را فرصتی می‌دانند که در آن، زندگی بسیاری از آبزیان و پستانداران از نزدیک می‌بینند.

پلنگ، گربه سانی محبوب در سریلانکا.jpg
گربه‌سانی در سریلانکا

تاریخچه سریلانکا

تاریخ چند هزارساله سریلانکا یکی دیگر از دلایل اصلی محبوبیتش بین گردشگران است. این کشور در طول تاریخ، فرازونشیب‌های بسیاری را تجربه کرده که نتیجه آن به وجود آمدن آثار قدیمی‌ است. این تاریخچه حتی فرهنگ و تاریخ اروپایی را نیز در دل خود جای داده است. در ادامه، تاریخ این جزیره را در مختصرترین حالت ممکن برای شما شرح خواهیم داد تا هنگام سفر به سریلانکا، از ارزش تاریخی آن، باخبر باشید.

سریلانکا قبل از میلاد مسیح

حکومت سریلانکا به دوران باستان بازمی‌گردد؛ به‌طوری که برخی از شواهد باستانی قدمت سریلانکا را تا سه قرن قبل از میلاد مسیح دانسته‌اند. حتی برخی از کاوش‌ها، حاکی از فعالیت‌هایی همچون کشاورزی و ذخیره برنج در دوران نوسنگی این جزیره هستند. برخی از شواهد نیز به ورود آریایی‌ها و آموزش ساخت آهن، فنون کشاورزی و حکومت‌رانی در سریلانکا اشاره دارند. یکی دیگر از اتفاقات مهم باستانی در سریلانکا، معرفی بودائیسم به این جزیره بوده است که تاریخ آن به سه قرن پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. به همین دلیل در سریلانکا آثار باستانی بسیاری از معابد و دین بودا دیده می‌شود.

آثار باستانی سریلانکا.jpg
آثار باستانی سریلانکا

سریلانکا بعد از میلاد مسیح

از شروع دوران مسیحیت تا ابتدای قرن چهارم میلادی، سریلانکا به‌دست خاندان لامباکارنا اداره می‌شد تا اینکه در قرن دهم میلادی، این جزیره به تصرف جنوب هند درآمد. پس از پنج قرن، دوران استعمار سریلانکا آغاز شد و پرتغالی‌ها، هلندی‌ها و انگلیسی‌ها به‌ترتیب در قرون بعدی بر این جزیره حاکم بودند. سرانجام در سال 1948 مستعمره انگلستان که سیلون نام داشت، مستقل شد و به سریلانکا شناخته شد. آخرین اتفاقات مهم در تاریخ این کشور نیز جنگ‌های داخلی آن بوده است.

کلیسای آلمانی.jpg
کلیسای تاریخی در سریلانکا

بهترین زمان برای سفر به سریلانکا

شاید این موضوع کمی عجیب به نظر برسد که نقاط مختلف کشور کوچکی مثل سریلانکا، در طول یک روز یا یک ماه، آب‌و‌هوایی متفاوت داشته باشند. دلیل این موضوع این است که آب‌وهوای سریلانکا از دو موسم مجزا تأثیر می‌گیرد و در برخی بخش‌ها تفاوت ارتفاع دارد. بنابراین برای تعیین بهترین زمان سفر به سریلانکا، ابتدا باید بدانید که قرار است به کدام نقطه از این کشور سفر کنید. به‌عنوان مثال برای سفر به کندی، یکی از شهرهای سری لانکا، بهتر است زمستان را انتخاب کنید؛ زیرا این شهر توسط تپه‌ها احاطه شده و در فصلی به‌جز زمستان، گرما و رطوبت زیادی دارد.

monsoons-11 (1).jpg
جهت وزش بادهای سریلانکا

بهترین زمان برای سفر به سواحل غربی و جنوبی سریلانکا

اگر می‌خواهید به گال در جنوب، چیلاو در غرب و پایتخت سریلانکا در جنوب‌غربی سفر کنید، باید بدانید که این بخش از جزیره در ماه‌های آوریل تا سپتامبر، پرباران است و از ماه اکتبر به بعد، بارش کمتر می‌شود. ازآنجایی‌که تفریحات ساحلی بخش مهمی از جاذبه‌های گردشگری این اماکن را به خود اختصاص داده است، در راهنمای سفر به سریلانکا به شما پیشنهاد می‌شود در بین ماه‌های اکتبر و مارس از این بخش‌های جزیره دیدن کنید تا بتوانید از تفریحات آبی آن لذت ببرید. بهترین زمان برای تماشای موجودات دریایی و شنا در سریلانکا نیز، ماه‌های ژانویه تا مارس است؛ زیرا در این مدت دریا بسیار آرام است. همچنین در ماه‌های آوریل و ژوئیه، فستیوال و اعیاد گوناگونی در این محل‌ها برگزار می‌شود که سریلانکا را برای یک گشت‌وگذار خانوادگی جذاب، مهیا می‌کند.

کارهایی که در سفر خانوادگی به سریلانکا می‌توانید انجام دهید

بهترین زمان برای سفر به تپه‌های مرکزی سریلانکا

به‌دلیل موقعیت و ارتفاعی که تپه‌های مرکزی سریلانکا دارد، در طول سال خنک‌تر از سایر نقاط سریلانکاست؛ به‌طوری که در مقایسه با سواحل سریلانکا که میانگین دمای آن‌ها حدود 28 درجه سانتی‌گراد است، میانگین دمای تپه‌های مرکزی این کشور حدود 15 درجه سانتی‌گراد است. این بخش از سریلانکا در طول ماه‌های ژانویه تا مارس، آفتابی‌ترین و کم‌بارش‌ترین آب‌وهوا را دارد. همچنین پربارش‌ترین دوران سال در تپه‌های مرکزی کشور سریلانکا، ماه‌های اکتبر و نوامبر است.

بهترین زمان برای سفر به تپه‌های مرکزی سریلانکا.jpg
تپه‌های مرکزی سریلانکا

بهترین زمان برای سفر به شرق سریلانکا

بادهای موسمی در ماه‌های اکتبر تا ژانویه به بخش شمالی و شرقی سریلانکا می‌رسد. به همین دلیل، این قسمت از جزیره در ماه‌های نوامبر و دسامبر پربارش‌ترین دوران سال را تجربه می‌کند. ماه‌های اوت و سپتامبر معمولاً کم‌بارش‌ هستند و بیشتر خانواده‌ها ترجیح می‌دهند در این زمان، تعطیلاتشان را سپری کنند. البته باید بدانید که در این زمان، باران‌های کوتاه و شدید ممکن است شما را غافل‌گیر کند.

برای دیدن سریلانکا به چقدر زمان نیاز داریم؟

سریلانکا مقصدی خاص و فوق‌العاده برای کشف کردن است و شما در سفر به این کشور اغلب باید چند شهر مختلفش را ببینید. به همین دلیل بهتر است برنامه طولانی‌تری برای سفر خود بچینید. براساس تجربه مسافرانی که پیش‌تر این کشور را دیده‌اند، مدت‌زمان مناسب برای گشت‌و‌گذار در سریلانکا حداقل دو هفته است. حتی کسانی که با تور بنتوتا به سریلانکا رفته‌اند،‌ نیازمند مدت‌زمان بیشتری برای تفریح بوده‌اند؛ زیرا این شهر، زیباترین جاذبه‌های کشور سریلانکا را در خود جای داده است. مثلاً اگر سه هفته وقت بگذارید، می‌توانید سفری بدون شتاب را تجربه کنید و وقت بیشتری برای آشنایی با آداب‌و‌رسوم و مردم سریلانکا داشته باشید.

بنتوتا.jpg
بنتوتا، از شهرهای دیدنی سریلانکا

از کدام شهرهای سریلانکا دیدن کنیم؟

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که مسافران این جزیره را به خواندن راهنمای سفر به سریلانکا ترغیب می‌کند، این است که در سفر به سریلانکا از کدام نقاط دیدن کنیم تا سفرمان پربارتر و هیجان‌انگیزتر شود. در ادامه، مناطقی از کشور سریلانکا را معرفی می‌کنیم که بخشی از زیبایی‌های بصری این کشور را به دوش می‌کشند تا اگر قصد دارید با تور سریلانکا نوروز به این کشور سفر کنید، بدانید کدام شهرهای سریلانکا دیدنی‌تر است. خواندن این بخش می‌تواند کمکتان کند که در سفر به سریلانکا مطابق با علایق و سلیقه خود، بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنید.

گال (Galle)

گال، پنجمین شهر بزرگ سریلانکا، منزلگاه معابد و طبیعت وصف‌نشدنی است. شهر گال،‌ علاوه‌بر جاذبه‌های ساحلی و شهری، از نظر تاریخی اهمیت بسیاری دارد و کلیساهای قدیمی گوناگونی در آن قرار گرفته است. معبد سینیگاما، یکی از مشهورترین جاذبه‌های این شهر است که بنابر افسانه‌ها، رازونیاز با خدا در آن خوش‌شانسی می‌آورد. همچنین فانوس دریایی گال که در یک حصار باستانی قرار گرفته، مناظر فوق‌العاده‌ای برای عکاسی دارد.

گال.jpg
فانوس دریایی گال

کلمبو (Colombo)

کلمبو، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر سریلانکاست. به همین دلیل، اکثر افراد برای دیدن زیبایی‌های سریلانکا، تور کلمبو را تهیه می‌کنند. دوستداران تاریخ می‌توانند از موزه تاریخ طبیعی، موزه تاریخ هلند و اماکن تاریخی این شهر دیدن کنند. علاقه‌مندان به طبیعت نیز علاوه‌بر گشت‌و‌گذار در فضای سبز کلمبو، می‌توانند زندگی لاک‌پشت‌ها را تماشا کنند. علاوه‌بر این‌ها، کلمبو با انواع کنسرت و تئاتر از گردشگران هنردوست سریلانکا پذیرایی می‌کند. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم راهنمای سفر به کلمبو را بخوانید.

کلمبو.jpg
تصویر کلمبو، پایتخت سریلانکا

سیگیریا (Sigiriya)

اگرچه سیگیریا شهر نیست؛ اما به‌دلیل اهمیت فراوان گردشگری‌اش، آن‌ را در این لیست قرار دادیم. سیگیریا، یک سنگرگاه باستانی است که در بالای یک صخره عظیم بنا شده است. دور تا دور این صخره، جنگل است و به‌دلیل اهمیت تاریخی و باستانی در یونسکو ثبت شده است. اطراف سیگیریا، انواع امکانات رفاهی و خدمات گردشگری وجود دارد که بازدید را برایتان شیرین‌تر می‌کند. اقامتگاه‌های کلبه‌ای سیگیریا نیز از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه به شمار می‌روند.

نووارا الیا (Nuwara Eliya)

در نووارا الیا می‌توانید چشمانتان را میهمان تماشای رنگ سبز مزارع چای کنید. این منطقه بهترین زمین گلف سریلانکا را دارد. اگر با قطار به این شهر بروید، احتمالاً تمام ساعات سفر به پنجره‌ خیره خواهید شد. علاوه‌بر این‌ها، این منطقه شامل یک دریاچه به‌نام گریگوری، باغ‌های گیاه‌شناسی و پارک ملی است. به‌دلیل ارتفاع زیاد، نووارا الیا دمای پایین‌تری نسبت به بخش‌های ساحلی سریلانکا دارد.

نوورا الیا.jpg
مسیر زیبای قطار در نووارا الیا

کندی (Kandy)

کندی در تپه‌های مرکزی سریلانکا قرار گرفته است و زیباترین دورنماها را در اختیار مسافران تور کندی قرار می‌دهد. این شهر از جاهای دیدنی کمی ندارد و علاوه‌بر موزه‌های دیدنی و حیات وحش، مناظر زیبای این شهر نیز از جذابیت‌های آن هستند. بیشتر مرز شهر کندی را رود ماهاولی گانگا تشکیل می‌دهد. اگر به تماشای اماکن تاریخی و فرهنگی هم علاقه دارید، باید بدانید که کندی در بین شهرهای سریلانکا، بسیار خاص است. از مهم‌ترین معابد این شهر، می‌توانیم به معبدی اشاره کنیم که دندان بودا در آن قرار دارد. همچنین کوه‌نوردی و تماشای آبشار و باغ‌های سلطنتی نیز در این شهر امکان‌پذیر است.

کندی در سریلانکا.jpg
شهر کندی در سریلانکا

روش‌های سفر به سریلانکا

همان‌طور که گفته شد، سریلانکا یک جزیره است. به همین دلیل بیشتر سفرهایی که به این کشور انجام می‌شود، از طریق مسیرهای هوایی است. البته گردشگران از طریق مسیر دریایی نیز می‌توانند فاصله بین سریلانکا و هندوستان را طی کنند که به‌دلیل طولانی‌تر شدن سفر، برای افراد خوشایند نیست.

فرودگاه باندارنیک در کلمبو و فرودگاه ماتالا راجاپاکسا در جنوب کلمبو، دو فرودگاه بین‌المللی در این کشور هستند. هیچ پرواز مستقیمی بین ایران و سریلانکا وجود ندارد و هر پرواز، حداقل یک توقف دارد. مدت‌زمان سفر هوایی از ایران به سریلانکا، به میزان توقف و مسیر هوایی بستگی دارد؛ اما به‌طور میانگین حدود 7 ساعت طول می‌کشد.

سفر هوایی به سریلانکا.jpg
هواپیمای سریلانکا

ویزای سریلانکا

گردشگران ایرانی برای دریافت ویزای توریستی سریلانکا، نیاز نیست به سفارت این کشور بروند و می‌توانند به‌صورت آنلاین این ویزا را دریافت کنند. همچنین، گرفتن ویزا هنگام رسیدن به فرودگاه نیز امکان‌پذیر است؛ ولی ممکن است کمی زمان‌بر باشد. با داشتن ویزای توریستی، حداکثر تا 30 روز می‌توانید در سریلانکا باشید و مهلت استفاده از آن بعد از 180 روز به پایان می‌رسد.

برای دریافت آنلاین ویزای گردشگری سریلانکا دو هزینه را پرداخت می‌کنید که هزینه خدمات و هزینه دولت نام دارند. به ویزایی که به‌صورت آنلاین گرفته می‌شود، ویزای الکترونیکی می‌گویند. برخی از مدارک لازم برای دریافت ویزای الکترونیکی سریلانکا عبارت‌اند از:

  • مدارک شناسایی
  • فرم تکمیل‌شده آنلاین
  • پاسپورت با حداقل شش ماه اعتبار
  • بلیط بازگشت از سریلانکا و مدارک رزرو هتل
  • حداقل دو قطعه عکس
ویزای سریلانکا.jpg
ویزای سریلانکا

خرید در سریلانکا

خرید خدمات، سوغاتی، ملزومات سفر و... بخش جدایی‌ناپذیر و صدالبته مهم در هر سفر است و آگاهی نداشتن از جزئیات و راهکارهایش، ممکن است مشکلات گوناگونی ایجاد کند. به همین دلیل این قسمت از راهنمای سفر به سریلانکا را به نکات مربوط به خرید در این جزیره اختصاص می‌دهیم.

سوغاتی سریلانکا چیست؟

با شنیدن نام سریلانکا، اولین سوغاتی که به ذهن مسافران می‌رسد، چای است. این کشور انواع مختلفی از چای را کشت می‌کند که هرکدام خواص خود را دارند. البته سوغاتی‌های بی‌نظیر دیگری هم در سریلانکا وجود دارند که سالیان سال به‌عنوان یادگاری در خانه‌ها باقی خواهند ماند.

نقاب‌های سنتی و دست‌ساز که مردم آسیایی در جشن‌ها استفاده می‌کردند، یکی از پرطرف‌دارترین سوغاتی‌های سریلانکاست. همچنین مجسمه‌های چوبی بودا و فیل، سوغاتی‌های کوچک و محبوبی هستند که می‌توانید چندین عدد از هرکدام تهیه کنید. علاوه‌بر این موارد، سوغاتی‌هایی همچون نقاشی، ظروف، الماس، جواهرات، ادویه و لباس محلی نیز انتخاب بسیاری از گردشگران هستند.

مجسمه بودا سریلانکا.jpg

سوغاتی کوچک از سریلانکا

نکات مربوط به خرید در سریلانکا

به‌طور معمول، بهترین جا برای خرید در سریلانکا مراکز خرید بزرگ در کلمبو و سایر شهرهای توریستی هستند. حتماً قبل از خرید یک کالا قیمت آن را از چند فروشگاه بپرسید. اگر فروشندگان روی کالاهایشان برچسب قیمت نزده‌اند، سعی کنید کمی تخفیف بگیرید. زمانی که از فروشگاه‌های خیابانی خرید می‌کنید، ممکن است با چانه زدن بتوانید قیمت کالاها را حتی بیش از 30 درصد پایین‌تر بیاورید.

به همراه داشتن روپیه هندوستان و پاکستان برای خرید در سریلانکا چندان توصیه نمی‌شود. ازآنجایی‌که بانک‌های این کشور این ارزها را مبادله نمی‌کنند، همراه داشتنشان هنگام ورود به این کشور دردسرساز است و در محاسبه قیمت‌ها و خرید، ممکن است ضرر کنید. به همین دلیل بهترین پولی که برای مبادله می‌توانید به همراه داشته باشید، دلار و پوند استرلینگ است.

money-banks-sri-lanka-rupee-banknote.jpg
ارز سریلانکا

روش‌های رفت‌و‌آمد در سریلانکا

رفت‌و‌آمد در بخش‌های مختلف یک کشور از مسائل مهمی است که در هزینه‌های سفر و تنظیم زمان، بسیار تأثیرگذار است. به همین دلیل در این بخش از راهنمای سفر سریلانکا قصد داریم انواع روش‌های رفت‌و‌آمد در سریلانکا را برای شما شرح دهیم تا با در نظر گرفتن شرایط، بهترین روش رفت‌و‌آمد در سریلانکا را انتخاب کنید.

رفت‌و‌آمد با اتوبوس

به‌طور معمول برای صرفه‌جویی در زمان، بهتر است در سریلانکا به‌جای قطار، از اتوبوس استفاده کنید. اتوبوس، یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌های رفت‌‌وآمد و بهترین روش دسترسی به انواع نقاط سریلانکاست که برای بسیاری از مردم این کشور، اصلی‌ترین روش سفر درون‌شهری یا برون‌شهری به شمار می‌رود. البته ازآنجایی‌که بیشتر اتوبوس‌های سریلانکا قدیمی‌اند، ممکن است سفر با آن‌ها چندان هم راحت نباشد.

اتوبوس سریلانکا.jpg
اتوبوس‌های سریلانکا

رفت‌و‌آمد با هواپیما

رفت‌و‌آمد با پروازهای داخلی سری لانکا توسط برخی از شرکت‌های هوایی این کشور همانند سینامون‌ایر ارائه می‌شود. استفاده از این شرکت هوایی برای طی کردن مسافت‌های طولانی جزیره بسیار مناسب است؛ زیرا از این طریق تا حد ممکن در زمان صرفه‌جویی خواهید کرد. همچنین تماشای زیبایی‌های جزیره از آسمان، بسیار رؤیایی و لذت‌بخش است. در سریلانکا بیش از 20 فرودگاه وجود دارد که دو تا از آن‌ها، فرودگاه‌های بین‌المللی هستند. پروازهای داخلی سریلانکا با هواپیما‌های کوچک انجام می‌شود. از معایب این روش رفت‌و‌آمد، می‌توان به هزینه گران آن اشاره کرد.

رفت‌و‌آمد با قطار

سفر با قطار در سریلانکا بسیار راحت است و با استفاده از آن، شما از میان بهترین چشم‌اندازهای این کشور عبور خواهید کرد؛ به‌ویژه اگر مسیرتان از کلمبو به کندی باشد. برخی از قطارهای این مسیر، پنجره‌های بزرگی دارند که نمایی 360 درجه‌ای از مناظر مزارع چای و جنگل‌های سریلانکا دارد. به یاد داشته باشید که مسافرت به بخش‌های تپه‌ای و مرتفع سریلانکا با قطار ممکن است زمان‌بر باشد؛ زیرا حرکت در این مناطق کند است. در عوض در چنین مسافرت‌هایی شما فرصت بیشتری برای تماشای مناظر بهشت‌گونه سریلانکا خواهید داشت.

زیباترین مسیرهای ریلی سریلانکا

خطوط راه اهن سریلانکا.jpg
خطوط راه‌آهن در سریلانکا

رفت‌و‌آمد با ریکشا

ریکشا به موتورهای سه‌چرخی گفته می‌شود که یکی از وسایل نقلیه پرطرف‌دار در هند، پاکستان و تایلند هستند. در سریلانکا نیز ریکشاهای بسیاری در خیابان‌ها رفت‌و‌آمد دارند که تعداد زیادی از آن‌ها مسافرکشی هم می‌کنند. این وسایل نقلیه برای طی کردن مسافت‌های کوتاه بسیار مناسب‌اند. مهم‌ترین مزیت استفاده از ریکشا برای گشت‌و‌گذار در سریلانکا، قیمت مقرون‌به‌صرفه آن است. بهتر است قبل از اینکه سوار ریکشا شوید، قیمت و موقعیت دقیق مقصد را با راننده هماهنگ کنید.

تاکسی ریشکا.jpg
تاکسی ریکشا در سریلانکا

رفت‌وآمد با ماشین

زمانی که از فرودگاه بیرون می‌آیید، به احتمال زیاد تاکسی‌های سریلانکا را خواهید دید. هزینه این تاکسی‌ها به‌صورت کیلومتری محاسبه می‌شود. علاوه‌بر آن‌ها، می‌توانید از تاکسی آنلاین استفاده کنید. یکی دیگر از روش‌های رفت‌وآمد در سریلانکا، اجاره ماشین است که برای رانندگی با آن به گواهی‌نامه بین‌المللی رانندگی نیاز دارید. البته امکان اجاره ماشین با راننده نیز وجود دارد. این روش در بین گردشگران، طرف‌داران بسیاری دارد؛ زیرا علاوه‌بر رفت‌و‌آمد، به‌طور معمول از راهنمایی‌های گردشگری راننده که معمولاً به زبان انگلیسی مسلط است، بهره‌مند خواهید شد.

رفت‌و‌آمد با دوچرخه

شاید در راهنمای سفر هیچ کشوری به‌جز راهنمای سفر به سریلانکا، استفاده از دوچرخه با هدفی به‌غیر از تفریح توصیه نشود؛ اما باید بدانید که به‌دلیل ترافیک‌های سنگینی که در شهرهای بزرگ و قسمت‌های شمالی و شرقی این کشور وجود دارد، دوچرخه‌سواری یکی از بهترین روش‌های رفت‌وآمد است. همچنین برخی از هتل‌های سریلانکا، دوچرخه‌های ارزان‌قیمت چینی و هندی را به مسافرانشان اجاره می‌دهند. اگر از این روش استفاده می‌کنید، ضمن توجه به نکات ایمنی، باید بدانید که برای بردن دوچرخه به قطار و اتوبوس، باید زود به ایستگاه مد نظر بروید تا ظرفیت مناسب را پیدا کنید. همچنین ممکن است برای حمل آن با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، هزینه‌هایی از شما دریافت شود.

دوچرخه سواری سریلانکا.jpg
دوچرخه‌سواری گردشگران در سریلانکا

اقامت در سریلانکا

اقامت در سریلانکا، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مسافران است. در این راهنمای سفر به سریلانکا، انواع روش‌های اقامت گردشگران در این کشور را شرح می‌دهیم و نکاتی را بیان می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها بتوانید بهترین و متناسب‌ترین اتاق با شرایطتان را پیدا کنید.

انواع روش اسکان در سریلانکا

افرادی که به‌دنبال یک اقامت به‌صرفه در جزیره سریلانکا هستند، عموماً مسافرخانه‌ها را انتخاب می‌کنند. مسافرخانه‌های سریلانکا از نظر کیفیت خدمات و بزرگی با هم متفاوت‌اند. برای پیدا کردن مسافرخانه در این کشور قرار نیست زحمت زیادی بکشید؛ زیرا به‌محض خروج از ایستگاه راه‌آهن یا فرودگاه، به احتمال زیاد افرادی که مسافرخانه‌ها را تبلیغ می‌کنند، می‌بینید. گزینه‌ گران‌تر از مسافرخانه‌ها، هتل‌های سریلانکا هستند.

هتل‌های این کشور نیز تنوع بسیاری دارند. برخی از هتل‌های لوکس در بخش‌های مستعمره جزیره قرار دارند که قدیمی‌ترند و با اقامت‌ در آن‌ها، زندگی مردمان گذشته را تجربه خواهید کرد. علاوه‌بر آن‌ها، هتل‌های مدرن بسیار زیبایی در این جزیره وجود دارد. اگر قصد دارید به مناطق ساحلی سریلانکا سفر کنید، باید بدانید که بخش مهمی از اقامتگاه‌های این قسمت از جزیره به هتل‌های تفریحی اختصاص داده شده است.

اکوتوریسم سریلانکا پیشرفتی روزافزون دارد. در سال‌های اخیر انواع هتل، کلبه و... در جنگل‌ها و سواحل کلمبو ساخته شده‌اند. اگر قصد دارید در طبیعت سریلانکا کمپ کنید، باید بدانید که پارک‌های ملی این کشور تنها اماکن رسمی برای کمپ در سریلانکا هستند. هنگام خواب در طبیعت سریلانکا، حشرات ممکن است مزاحم شما شوند. به همین دلیل، همراه داشتن پشه‌بند را فراموش نکنید.

img1a.jpg
هتل ساحلی لوکس در سریلانکا

نکاتی برای یافتن محل اقامت

مهم‌ترین راه برای جلوگیری از هرگونه مشکل برای انتخاب هتل یا مسافرخانه در سریلانکا، این است که قبل از هر چیز ملزومات و شرایطتان را بسنجید. امکانات اتاقی ‌که می‌خواهید، تا حد زیادی به موقعیت شما در جزیره بستگی دارد؛ برای مثال، در قسمت‌های مرکزی و مرتفع سریلانکا دسترسی آسان به وسایل حمل‌ونقل بسیار مهم است؛ اما در بخش‌های ساحلی و کم‌ارتفاع، اصلی‌ترین چالش در انتخاب اتاق، ارتفاع مناسب سقف و عملکرد مؤثر کولرهاست. این مناطق در شب، به‌شدت گرم می‌شوند. موقع انتخاب یک اتاق به نورش هم دقت کنید؛ زیرا هتلداران سریلانکایی اکثراً از لامپ‌های حبابی بیست واتی استفاده می‌کنند. به همین دلیل ممکن است اتاق شما کمی تاریک شود.

اتاق با پنکه در سریلانکا.jpg
نقش مهم جزئیات در انتخاب اتاق

انتخاب غذا در سریلانکا

در بسیاری از شرایط، کیفیت سفر در کیفیت خواب و غذای شما خلاصه می‌شود. بسیاری از مسافرانی که قصد دارند از سریلانکا دیدن کنند، دوست دارند بدانند که چه نوع غذاهایی را می‌توانند در سریلانکا پیدا کنند. در این قسمت از راهنمای سفر به سریلانکا، درباره غذای سریلانکا صحبت می‌کنیم.

در سریلانکا چه غذایی بخوریم؟

برنج و ادویه، اصلی‌ترین مواد‌ غذایی مردم سریلانکا هستند. در این جزیره حدود 15 نوع برنج وجود دارد که از ترکیب آن‌ها با انواع گوناگونی از ادویه، غذاهای مختلفی طبخ می‌شود؛‌ اما غذای سریلانکا فقط به این موارد محدود نیست. به‌دلیل جزیره‌ای بودن این کشور، غذای دریایی یکی از غذاهایی است که باید در سریلانکا امتحان کنید. همچنین زندگی اروپایی‌ها در سریلانکا، در طرز تهیه سالاد و غذای این جزیره تأثیر داشته است.

ازآنجایی‌که اسلام یکی از ادیان اصلی این جزیره است، غذای رایج در بین مسلمانان نیز به‌راحتی در میان غذاهای سریلانکا پیدا می‌شود؛ به‌ویژه اگر به بخش‌های شرقی این کشور سفر کنید. غذای مردم سریلانکا ممکن است حتی از غذای هندی‌ها هم تندتر باشد. به همین دلیل حتماً به غذایی که سفارش می‌دهید، دقت کنید.

غذای برنجی در سریلانکا.jpg
برنج و سبزی‌جات در غذای مردم سریلانکا

در سریلانکا چه بنوشیم؟

به خاطر داشته باشید که آب لوله‌کشی در سریلانکا کیفیت لازم برای آشامیدن را ندارد و باید از آب‌معدنی‌هایی که از بخش‌های مرتفع این کشور تهیه شده است، استفاده کنید. نوشیدن چای از مواردی است که تقریباً هیچ گردشگری بدون تجربه آن سریلانکا را ترک نمی‌کند. انواع مختلفی از چای در سریلانکا وجود دارد و بهتر است در سفرتان، هریک از آن‌ها را امتحان کنید. علاوه‌بر دمنوش‌ها، انواع آب‌میوه و آب‌نارگیل نیز از نوشیدنی‌های بسیار محبوب در سریلانکا به شمار می‌رود که کیفیت بالایی دارند.

نوشیدنی سریلانکایی.jpg
آب‌نارگیل، از نوشیدنی‌های محبوب در سریلانکا

در کدام مراکز غذا بخوریم؟

اگرچه غذای سریلانکا در همه جای جزیره بسیار خوش‌مزه است، بااین‌حال تعداد کمی از رستوران‌های این کشور معرف طعم واقعی غذای این جزیره‌اند. برخی از کافه‌ها و رستوران‌های محلی سریلانکا با تابلوی «Hotel» شناخته می‌شوند. به همین دلیل ممکن است گردشگران آن‌ها را با هتل اشتباه بگیرند. ازآنجایی‌که پیدا کردن رستوران‌های مخصوص گردشگران ممکن است کمی سخت باشد، بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند که غذایشان را از هتل یا مهمان‌خانه‌ها تهیه کنند یا خودشان غذا درست کنند. بیشتر رستوران‌های مخصوص گردشگران در پایتخت سریلانکا هستند؛ اما در شهرهای کندی، گاله و نگومبو نیز کم‌وبیش این مراکز وجود دارند.

هزینه سفر به سریلانکا

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در راهنمای سفر به سریلانکا باید به سراغ آن رفت، بخش هزینه‌هاست. جدا از اینکه بدانیم سریلانکا کجاست یا اینکه بهترین زمان سفر به سریلانکا چه زمانی است، از خودمان می‌پرسیم آیا توان مالی سفر به سری لانکا برای همه وجود دارد؟ اگر قصد یک سفر خارجی آن هم به شرق آسیا را دارید، خوب است بدانید سریلانکا مقصد خوبی برای کسانی است که دوست دارند به یک سفر ارزان بروند. البته فراموش نکنید این ارزان بودن در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه است. 

روپیه سریلانکا.jpg
روپیه سریلانکا، واحد پول کشور سریلانکا

خرید تور سریلانکا از لست‌سکند

سفر به سریلانکا، یکی از جذاب‌ترین انتخاب‌های گردشگرانی است که به طبیعت و فرهنگ آسیا علاقه‌مندند. پیشنهاد می‌کنیم این سفر را با خرید تور سریلانکا از لست‌سکند تجربه کنید. ما در لست‌سکند چندین تور را با تاریخ‌ها و قیمت‌های مختلف، برایتان فراهم کرده‌ایم تا با استفاده از فیلترهای گوناگون، بهتر بتوانید زمان سفر را با برنامه خود تطبیق دهید یا توری را انتخاب کنید که به بودجه مد نظرتان برای سفر نزدیک باشد.

سخن آخر

بدیهی است که سفر کردن به جاهای ناشناخته، به یک راهنما نیاز دارد. به همین دلیل، در این مطلب به بیان برخی از نکات کلیدی درباره سفر به سریلانکا پرداختیم تا بتوانید از آن‌ها استفاده کنید و از حیاتی‌ترین مسائل مثل وضعیت آب‌وهوا و فرهنگ غذایی، اقامتگاه و... مطلع شوید. حالا که به پایان این مطلب رسیده‌ایم و متوجه شده‌اید سریلانکا کجاست، دوست داریم نظرتان را درباره کشور سریلانکا بدانیم. اگر تاکنون به این کشور سفر کرده‌اید، چه نکات مهمی در سفر به این کشور توجهتان را جلب کرده است؟

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.