پل ضياءالملك جلفا در حدود یک کیلومتری كاروانسراي خواجه نظر عباسي بر روی رودخانه مرزي ارس ساخته شده كه البته فقط قسمت هایی از آن باقی مانده است.
این پل در زمان شاه عباس صفوي ساخته شده(بنای اولیه ی پل به دوره ی اوراتوها برمیگردد) و از بناهای عام المنفعه بوده.بازسازی این پل توسط ضیاء الملک نخجوانی انجام شده و تماما از سنگ است.استفاده از بلوکهای مکعبی مرتب و هم شکل در ساخت پل نیز در نوع خودش بسیار جالب بود و توجه من رو به خودش جلب کرد. قسمتی از پل در نخجوان و قسمتی در ایران است که در ایران بقایای بیشتری از پل باقی مانده،در زیر پایه ی سمت ایران ساختمان یا کاروانسرایی بوده که تخریب شده.رنگ قرمز پل و خاک اطراف رودخانه هم از مواردی بود که به نظر من باعث زیبایی و متفاوت بودن پل شده بود.
این پل قبل از پاسگاه مرزی عباسی و با تابلوی قهوه ای رنگی مشخص شده که بعد از چند قدم پیش رفتن بسمت رود ارس دیده میشه و شیب ملایم نهایت ۱۰۰ متری رو تا نزدیکی پل باید پیش برید.پایه ی اصلی پل پیشینه قبل از میلاد داره و مدام توسط حکومت ها تخریب و ساخته شده و وجه تسمیه اش بخاطر ضیاء الملک نخجوانی هست که در دوره ای این پل ارتباطی ایران و نخجوان رو رو مرمت و احیا کرده .
پل ضیاءالملک اولین جادذبه تاریخی مسیر ارس در سمت غرب جلفا است که حدود 5 کیلومتر از این شهر فاصله دارد. این پل از قدیمی ترین پل های احداث شده روی ارس است که سابقه آن به پیش از میلاد برمی گردد. پل در طول تاریخ و بنابر مقتضیات زمان بارها تخریب و بازسازی شده است و چون بازسازی آن در قرن پنجم هجری به همت ضیاءالملک نخجوانی وزیر دوره سلجوقی صورت گرفته به نام او خوانده می شود. این پل شاهد لشگرکشی ها تیمور لنگ و شاهان صفوی و عبورشان از روی ارس بوده است. نام و توصیف این پل در سفرنامه های جهانگردان ایرانی و خارجی آمده است. این پل در حال حاضر تخریب شده و فقط بخشی از پایه های ان در سمت جنوبی و در خاک ایران باقی مانده است.
در حدود 7 کیلومتری غرب شهر جلفا در. مسیر حرکت به طرف پارک کوهستان این پل قدیمی به چشم میخوره که با ارتفاع تقریبی 20 متر که به علت عدم رسیدگی متاسفانه قسمت اعظم ان تخریب شده است. این پل که زمانی رابط بین دو کشور ایران و آذربایجان بوده است