بلیط هواپیما دوباره گران می‌شود!

5
از 1 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
چرا پروازها دوباره گران می‌شوند؟
13 دی 1400 10:45
0

جریان کرونا روی تمام عناصر سفر و جابه‌جایی از جمله پروازها تاثیر گذاشت. طی این دوران شاهد تغییراتی در ظرفیت پروازها هم بودیم. حالا به تازگی خبری منتشر شده و از گران شدن بلیط هواپیما می‌گوید. در این متن از لست سکند درباره خبر گران شدن پروازها خواهیم گفت.

علت افزایش قیمت پروازها

در حالی که از ابتدای آذر خبر کاهش نرخ بلیط هواپیما منتشر شد، حالا گفته شده این افزایش قیمت به این دلیل است که پیش از این، مالیات بر ارزش افزوده روی بلیط‌ها محاسبه نمیشد. این در حالی است که بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. این تغییر قیمت قرار است از 13 دی سال جاری (1400) اتّفاق بیفتد.

 مقصود اسعدی سامانی (دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی) گفته است: «باتوجه به اینکه در قانون مذکور عوارض شهرداری روی بلیت هواپیما پیش بینی نشده و بخشی از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به‌عنوان سهم شهرداری منظور می‌شود، لذا با حذف شدن عوارض شهرداری از ۱۳ دی ماه ۴ درصد به قیمت بلیط پروازهای داخلی و ۹ درصد به قیمت بلیط پروازهای خارجی به‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده اضافه خواهد شد.»

همچنین او می‌گوید: «تاکید می‌کنم که مالیات برارزش افزوده دریافتی از مسافر به جیب ایرلاین نمی‌رود و مستقیماً باید به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود و شرکت‌ها در راستای تدبیر دولت محترم برای کاهش هزینه سفرهای هوایی با مذاکراتی که با سازمان هواپیمایی کشوری برای ارائه تسهیلات و تخفیفات داشته‌اند از اول آذر ماه حدود ۱۵% نرخ های خود را کاهش دادند و سقف نرخ جدید مسیرهای مختلف پروازی تعیین و همه شرکت‌ها از اول آذر سقف های نرخی جدید را رعایت می‌کنند. نرخ بلیط هواپیما شناور و تابع شرایط عرضه و تقاضا متغیر و با رعایت سقف نرخ اعلام شده است و با توجه به قیمت تمام شده هر ساعت شرکت ها نرخ های خود را با توجه به شرایط بازار مدیریت می‌کنند.»

Booking-Flights-through-Travel-Agents.jpg
گران شدن بلیط هواپیما

تکلیف بلیط‌های ارزان چیست؟

با توجه به چنین جریانی که این افزایش قیمت روی همه بلیط‌ها اعمال می‌شود، به نظر می‌رسد به فروش بلیط‌های ارزان‌قیمت برخی مراکز باید مشکوک شد. 

اسعدی سامانی در این باره می‌گوید: «همه شرکت‌های هواپیمایی در کشور زیر فشارهای ناشی از تحریم و افزایش نرخ ارز و تورم و تبعات ناشی از بیماری کرونا به‌شدت آسیب دیده‌اند و ارزان فروشی که ناشی از نادیده گرفتن الزامات ایمنی و رعایت استانداردهای پرواز باشد به هیچ عنوان پذیرفته نیست و کسانی که تاکید بر ضرورت ارزان فروشی شرکت‌ها دارند بایستی توجه کنند که برخی از تصمیمات آنان منجر به افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه سفرهای هوایی شده. تصویب قوانین برای وضع عوارض‌های مختلف روی بلیط یا مالیات بر ارزش افزوده عملاً موجب افزایش قیمت بلیط می‌شود و ایرلاین‌های کشور بدون اینکه نفعی ببرند، مأمور وصول عوارض مختلف برای برخی از دستگاه‌های کشور شده‌اند.»

 

سخن آخر

 بنابراین با توجه به اظهارات دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی قیمت بلیط هواپیما از دی‌ماه گران می‌شود و این تغییر روی تمامی پروازها اتفاق میفتد. گفته شده این تغییر قیمت به دلیل محاسبه مالیات بر ارزش افزوده‌ای است که قبلا روی قیمت بلیط محاسبه نمیشد. 

 

منبع: خبرگزاری فارس

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.