معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه ایرلاینهای خارجی با تغییر زمان پرواز میتوانند قیمت روز را مطالبه کنند، گفت: براساس مقررات یاتا، در صورت تغییر زمان پروازهای خارجی باید بلیت جدید صادر شود.
محمد خداکرمی در گفتگو با مهر در خصوص اینکه برخی از ایرلاینهای خارجی در ایران برای مسافرانی که قصد تغییر زمان پرواز را دارند مابه التفاوت مطالبه می کنند، گفت: براساس مقررات یاتا در صورت تغییر زمان پروازهای خارجی باید بلیت جدید صادر شود.
وی تصریح کرد: براساس رویه جاری، پس از انجام پرواز، شرکتهای هواپیمایی تعداد صندلی های اشغال شده را به بانک های عامل و یا صرافی های مجاز ارایه می کنند تا میزان ارز به ازای فروش ریالی در اختیار شرکت های هواپیمایی خارجی قرار گیرد.
معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: این شرکتها هم ارز را به کشور خود باز می گردانند، بنابراین دریافت مابه التفاوت نرخ بلیتهای خارجی از شرکتهای هواپیمایی در زمان تغییر روز پرواز از سوی مسافر براساس مقررات جاری صورت گرفته است و تخلف محسوب نمی شود.
مهر پیش از این گزارش داده بود: فزایش قیمت بلیت ایرلاین های خارجی در هفته های اخیر، مشکلاتی را برای مشتریان و خریداران بلیت به وجود آورده است به طوری که برخی از این ایرلاین ها با تخلف سعی می کنند تا نرخ های جدید را برای بلیت های فروخته شده، تعیین کنند.
براین اساس، یکی از ایرلاین های خارجی وقتی با تماس مشتریان برای تغییر تاریخ پرواز روبرو می شود از آنها بنا به نرخ جدید، مابه التفاوت قیمت بلیت را طلب می کند این در حالی است که بلیت قبل از این تاریخ فروخته و مبلغ دریافت شده و بنابر قوانین ایرلاین های خارجی، تبدیل به دلار می شود که از آن زمان تاکنون در اختیار این ایرلاین بوده است.
در واقع این ایرلاین سعی دارد تا با توجه به شرایط خاص سفر که برای برخی از مسافران به وجود می آید نرخ های جدید خود را اعمال کند در حالی که در این مدت از دلاری که بابت بلیت دریافت کرده به دلیل افزایش قیمت ارز، سود برده است.
یکی از مسافران در تماس با خبرنگار مهر در اینباره، گفت: برای پرواز دبی از یک ایرلاین عربی بلیت خریداری کردم و وقتی برای تغییر روز سفر با آنها تماس گرفتم با کمال تعجب گفتند که باید مابه التفاوت را بپردازم.
وی افزود: برای این بلیت به نرخ دلار آن روز مبلغ 387 دلار را پرداخت کردم در حالی که نرخ دلار از آن زمان تاکنون افزایش پیدا کرده است و این ایرلاین باید پاسخگو باشد که اگر قیمت دلار کاهش پیدا می کرد مابه التفاوت آن را به مشتریان بازپس می داد.
البته هنوز مشخص نیست که آیا نمایندگی این شرکت در ایران خودسرانه دست به چنین اقدامی زده و یا اینکه دفتر مرکزی این شرکت هواپیمایی چنین تصمیمی گرفته است، اما این دسته از مسافران با ضرر و زیان مواجه شده اند.
منبع :خبرگزاری مهر