تجلی هنری والا و نفیس در لباس محلی بلوچ

3.9
از 9 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
از لباس بلوچی چه می‌دانید؟
30 آذر 1399 08:00
6

لباس محلی هر فرهنگ و تمدنی، متأثر از پیشینه تاریخی، فرهنگ، آیین و البته جغرافیای آن تمدن است. شاید ریشه شکل‌گیری نوع، طرح و رنگ لباس‌ها فراموش شوند، اما به‌کارگیری آنها همچنان در محله‌های سنتی رواج دارد.

زمانی که با بلوچ‌ها صحبت می‎‌کنیم از آنها می‌شنویم که لباس‌شان را مکمل هویت و شخصیت خود می‌دانند؛ بدین ترتیب، کمتر بلوچی را می‌بینیم که تحت تأثیر مدهای مدرن یا پوشش جامعه جهانی قرار گرفته باشد.

عکس-1.jpg  

پوشش مردمان بلوچ

لباس و پوشش مردمان استان پهناور سیستان و بلوچستان، علاوه بر طرح‌ها، رنگ‌ها و بافت‌های مختلف از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که برای پوشش سر و بالاتنه و پایین تنه از آن استفاده می‌کنند و در زنان و مردان‌شان مشابه است و تنها در رنگ و نقوش ممکن است تغییراتی داشته باشند. پوشش زنان می‌تواند با پولک و سربند و دیگر زیورآلات تزئین شود.

 

 عکس-3.jpg

 

لباس محلی بلوچ

جامگ: پیراهنی بلوچی که عموماً مردمان بلوچ را با آن می‌بینند، جامه‌ای گشاد و هواگیر که زیر آن زیرپیراهنی پوشیده می‌شود که «گنج پراک» نامیده می‌شود.

پاجامک: شلوار بلوچی که گشاد و پرچین است.

چکن دوز: کلاه بلوچی که با هنر دست‌دوزی آذین بسته شده و کلاهی گران‌قیمت و اعیانی به‌شمار می‌رود.

کلاه سوپی: این کلاه، درواقع نوعی عرقچین برای مردان است و بیشترین کاربرد آن، هنگام عبادت و دعا یا حضور در مسجدهاست.

تکو و سریگ: این دو پوشش‌های سر زنان هستند. تکو همان چارقد است و به‌صورت پارچه‌ای مستطیلی و در رنگ‌های متنوع دیده می‌شود؛ و سریگ همان روسری است که از چارقد بزرگتر و بلندتر است.

پاک: پارچه‌ای بلند و باریک است که به‌عنوان عمامه به‌کار گرفته می‌شود و به دور سر پیچیده می‌شود.

مسر: مسر نیز دستمال سری است که مشابه عمامه بسته می‌شود.

سرین بند: تکه پارچه‌ بلندی است که به‌عنوان کمربند برای شلوار استفاده می‌شود.

دوبنده: پاپوشی است اعیانی که از پوست گاو درست می‌شود.

سواس و پوزا: کفش بلوچی که از برگ خرمای وحشی بافته می‌شود.

کفش محلی

 

سوزن دوزی بلوچی

لباس محلی بلوچی، بیش از هرچیزی به نقوش سوزن‌دوزی‌اش شهره است که از هنرهای چشم‌نواز و خیره‌کننده این استان پهناور، به‌شمار می‌رود. از میان انواع روش‌های سوزن‌دوزی، نوع بلوچ‌ دوزی، سیاه ‌دوزی و خامه دوزی، بیشترین کاربرد را دارد. انواع سوزن‌دوزی‌ها از نظر روش دوخت، الیاف به‌کاررفته، ابزار کار و جنس پارچه از یکدیگر متفاوت هستند.

مواد و ابزار سوزن‌دوزی بلوچی

طرح‌های خوش‌نگار سوزن‌دوزی با نخ‌های ابریشم بافته شده و با رنگ‎های طبیعی، رنگین می‌شوند؛ و بدین ترتیب در گذر زمان، رنگ و کیفیت خود را از دست نمی‌دهند.

بلوچ‌ها برای ساخت رنگ قهوه‌ای از پوست گردو و تیتک (سنگ منگنزی) استفاده می‌کنند. رنگ قرمز را از پوست انار و رنگ سبز را از ترکیب نیل، جاشیر و دندانه به‌دست می‌آورند. برای تهیه رنگ سورمه‌ای و آبی نیز از برگ ایندیگو استفاده می‌شود.

عکس-4-.jpg

 

طرح‌های سوزن‌دوزی بلوچی

بلوچ‌ها برای طرح‌زنی روی لباس‌های خود از طبیعت، تخیل، خواسته‌ها، آداب و رسوم و اسطوره‌های حماسی و فرهنگی‌شان استفاده می‌کنند. اما در طرح‌زنی، کار را به اشکال هندسی، نقوش گیاهی، حیوانی و کیهانی اجرا می‌کنند. این نقوش معمولاً به‌شکل انتزاعی و در قالب اشکال هندسی بازنمایی می‌شوند.

یکی از روش‌های نقش‌زنی روی لباس‌های بلوچی، نقش پُرکار است که نقوش هندسی با دوخت‌های نزدیک به‌هم کاملاً پر می‌شوند. این روش بسیار پرزحمت و البته نتیجه کار هم بسیار گرانقیمت خواهد شد.

لباس محلی

سوزن‌دوزی‌های پرکار بر روی لباس‌های محلی بلوچ، این پوشش خاص و رنگارنگ را به نفیس‌ترین و ارزشمندترین لباس ایرانی تبدیل کرده است. این پوشش زیبا، علاوه بر رنگ و نقش خیره‌کننده، می‌تواند هدیه‌ای ارزشمند باشد برای آنکه دوستش دارید.

 

تألیف: لست‌سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.