لیست کامل جاهای دیدنی تفلیس + عکس و قیمت

4
از 45 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
تفلیس چه جاهایی برای دیدن دارد؟
13 آبان 1401 08:00
2

برای بسیاری از ما در این روزها با این شرایط سخت اقتصادی و هزینه‌های گران سفر، تفلیس یک سفر به صرفه و ساده است همین مسئله باعث شده به مسافران تفلیس افزوده شود. اما برای لذت بردن از یک مقصد چیزی بیشتر از داشتن تور تفلیس و یک بلیت نیاز دارید. شما باید جاهای دیدنی تفلیس هم بشناسید تا بتوانید از زمانتان حداکثر استفاده را ببرید.

اگر از آن دست افرادی هستید که علاقه به قدم زدن در شهر دارید، به شما تبریک می‌گوییم، جاهای دیدنی تفلیس تمامش برای شماست! جایی با جاذبه‌های شهری فراوان که می‌توانید ساعت‌های زیادی را در میان خیابان‌های دیدنی، موزه‌ها و ساختمان‌هایش بگذرانید. بنابراین اگر دوست‌دارید با دیدنی های تفلیس بیشتر آشنا شوید و جاذبه های گردشگری تفلیس را بیشتر بشناسید این مطلب از بلاگ لست سکند را از دست ندهید. 

شهر تفلیس در اصل از دو بخش تشکیل شده‌ است؛ بخشی که صاحب بافت تاریخی و سنتی شهر است و بخش دیگر که برای زندگی مدرن شهروندانش طراحی شده‌ است. اصطلاحا افراد به بافت سنتی، تفلیس‌قدیم می‌گویند که بیشتر دیدنی های تفلیس هم در آن قرار دارد، به‌همین دلیل ما هم در ادامه، بیشتر به‌سراغ این بخش از شهر رفته‌ایم.

16.jpg

تفلیس کجا بریم؟

قلعه ناریکالا، کلیسای جامع تثلیث، پل صلح، صومعه جواری، کارتلیس ددا، خیابان روستاولی، میدان لیبرتی، موزه ملی گرجستان، برج ساعت، سد ژینوالی، یادبود تاریخ گرجستان، خانه اپراپالیاشویلی و بنای یادبود شاه واختانگ گورگاسالی‎، دیدنی‌هایی هستند که می‌توانید در پایتخت گرجستان تماشا کنید.

قلعه ناریکالا (Narikala Fortress)

قلعه ناریکالا از قدیمی‌ترین جاذبه های تفلیس به شمار می‌رود که در زمان امپراطوری ساسانیان ساخته شده‌ است و اگر در بافت قدیمی شهر باشید، می‌توانید از هر زاویه این بنای جذاب را ببینید. هر چند که قلعه ناریکالا سالیان بسیار دور ساخته شده‌ است، اما سال‌ها بعد حکومت‌های ترک، روس و عرب هر کدام بخش‌هایی را به قلعه ناریکالا اضافه کرده‌اند. از طرف دیگر، اگر شب هنگام روی تپه‌ای که این قلعه روی آن بنا شده بایستید، نمای زیبایی از شهر را خواهید دید. معمولا مسافران در تور تفلیس حتما از این قلعه دیدن می‌کنند.

  • ساعات بازدید قلعه ناریکالا: 8 صبح تا 8 شب
  • قیمت بازدید ناریکالا:  درصورت استفاده از تله کابین 2.5 لاری

لیست قیمت تورهای گرجستان

لست سکند-georgia narikala.jpg
ناریکالا از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی تفلیس

موقعیت دقیق قلعه ناریکالا

کلیسای جامع تثلیث تفلیس (Tsminda Sameba Cathedral)

کلیسای جامع تثلیث یا کلیسای جامع تسمیندا سامبا اصلی‌ترین کلیسای ارتودکس تفلیس و به‌گفته بسیاری، یکی از بزرگترین کلیساهای ارتودکس جهان است. هر چند که این کلیسا قدمت زیادی ندارد و ساخت آن در سال 2004 به پایان رسیده‌ است، اما به‌دلیل جذابیت‌هایی که دارد، خیلی زود به یکی از مکان های دیدنی تفلیس تبدیل شد.

این کلیسا طراحی مدرن دارد و از 9 کلیسای گوناگون، صومعه، هتل، مدرسه و آکادمی الهیات تشکیل شده است. در ضمن پیشنهاد کاربران لست سکند که پیش از این به سراغ جاذبه های تفلیس رفته‌اند، این است که تلاش کنید در زمان غروب آفتاب در آنجا حاضر باشید تا یکی از زیباترین غروب‌های خورشید را بتوانید ببینید، همچنین نورپردازی زیبایی که پس از غروب آفتاب دیه می‌شود و به صورت ویژه برای این مکان طراحی شده، ظاهر خاصی به آن می‌دهد.

  • ساعات بازدید از کلیسای جامع تثلیث مقدس: 8 صبح تا 10 شب
  • هزینه بازدید از کلیسای تثلیث مقدس: رایگان
لست سکند-georgia کلیسا.jpg
یکی از بزرگترین کلیساهای ارتدوکس جهان از جاذبه های تفلیس

موقعیت دقیق کلیسای جامع تثلیث

پل صلح (The Bridge of Peace)

پل صلح یکی از مهم‌ترین بناهای شاخص شهر تفلیس است که عمر چندانی هم ندارد، اما از سال 2011 با افتتاحش به یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های عابرپیاده شهر تبدیل شد. این پل طراحی منحنی مدرنی دارد و می‌تواند برای بسیاری از علاقه‌مندان به معماری از این منظر هم جالب باشد. برای این پل به‌ عنوان یکی از مکان‌های دیدنی تفلیس، نورپردازی زیبایی در شب در نظر گرفته شده‌ است که می‌تواند برای عکاسی و گذران وقت جای خوبی باشد. هرچند این پل به بسیاری از دیگر جاهای دیدنی تفلیس نزدیک است و احتمال زیادی دارد شما حتی ناخواسته به سراغ آن بروید. 

  • ساعات بازدید از پل صلح: 24 ساعته
  • قیمت بازدید از پل صلح: 3 لاری
لست سکند-georgia پل.jpg
پل صلح در روز، از دیدنی های تفلیس

موقعیت دقیق پل صلح تفلیس

صومعه جواری (Jvari Monastery)

صومعه جواری یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری تفلیس است. این صومعه به قرن ششم پیش از میلاد باز می‌گردد. آنچه که این مکان را از دیگر جاذبه های گردشگری تفلیس متفاوت می‌کند، ثبت صومعه جواری در فهرست میراث جهانی یونسکو است. صومعه جواری در اصل در بخشی از پارک ملی تفلیس قرار گرفته و داخل شهر نیست. شما می‌توانید علاوه بر بازدید از این بنای باستانی از طبیعت زیبا و سرسبز پارک ملی تفلیس هم لذت ببرید.

  • ساعات بازدید از صومعه جواری: 9:30 صبح تا 5:30 بعد از ظهر
  • قیمت بازدید از صومعه جواری: رایگان
لست سکند-georgia جواری.jpg
صومعه جواری از مکان های دیدنی تفلیس که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده

موقعیت دقیق صومعه جواری

کارتلیس ددا (Mother of Georgia)

مجسمه کارتلیس ددا یا مادر گرجستان در بالای کوه متاتسمیندا درست روبه‌روی شهر قرار گرفته است. این مجسمه عظیم یکی از نمادهای شهری تفلیس و حتی تمام گرجستان است. کارتلیس ددا از جنس آلومینیوم است و  20 متر طول دارد. این مجسمه طرحی از یک زن شمشیر به‌دست با لباس سنتی گرجی است. این مجسمه در سال 1958 و به مناسبت هزار و پانصد سالگی شهر تفلیس ساخته شده. اگر میخواهید از این مجسمه به عنوان یکی از جاهای دیدنی تفلیس بازدید کنید، می‌توانید به وسیله تله کابین بالای کوه  متاتسمیندا بروید. 

  • ساعات بازدید از مجسمه مادر گرجستانی: 24 ساعته
  • قیمت بازدید از مجسمه مادرگرجستانی: بازدید از مجسمه رایگان است اما برای استفاده از تله‌کابین میتوانید بلیت یک طرف به مبلغ 2 لاری یا دو طرفه به مبلغ 3 لاری تهیه کنید.
لست سکند-georgia کارتلیس دد.jpg
مجسمه مادر تفلیس

 

موقعیت دقیق مجسمه مادر تفلیس 

خیابان روستاولی Rustaveli Avenue 

 خیابان شوتا روستاولی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین خیابان‌های شهر تفلیس است که به‌واسطه وجود ساختمان‌های مهم و کافه‌ها و رستوران‌های جذاب، به یکی از جاذبه های تفلیس تبدیل شده است. در این خیابان شما می‌توانید پارلمان سابق گرجستان، آکادمی علوم گرجستان، اپرا ملی، تئاتر آکادمیک دولتی، کلیسای کاتوشی و چندین ساختمان مهم دیگر را ببنید. طول خیابان روستاولی 3 کیلومتر است و از میدان روستاولی آغاز و در میدان آزادی به پایان می رسد. اگر دوست دارید در جایی با معماری اروپایی یا خیابانی عریض، سنگفرش شده و پر از زندگی قدم بزنید، این نقطه را به عنوان یکی از جاهای دیدنی تفلیس از دست ندهید.

  • ساعت بازدید از خیابان روستاولی: 24 ساعته
  • قیمت بازدید از خیابان روستاولی: رایگان
لست سکند-georgia روستاولی.jpg
خیابان روستاولی از مشهورترین مکان های دیدنی تفلیس

 

موقعیت دقیق خیابان روستاولی

میدان لیبرتی (liberty square)

میدان لیبرتی یا آزادی از آن دست جاذبه های تفلیس است که شما به احتمال زیاد حتی اگر در برنامه‌ سفرتان هم نباشد، باز هم از آن بازدید خواهید کرد. این میدان در میان شاهراه‌های شهر قرار گرفته (6 خیابان به این میدان ختم می‌شود) و اگر بخواهید بسیاری از دیدنی های تفلیس را ببینید، باید از این میدان عبور کنید. در مرکز میدان لیبرتی، مجسمه‌ای از جرجیس مقدس است که از طلا، برنز و سنگ ساخته شده‌ است. بسیاری از هتل‌هایی که گردشگران بیشتر در آن اقامت دارند هم در حوالی همین میدان هستند و از طرفی بسیاری از برنامه‌های اجتماعی و گردهمایی‌های شهری هم در این میدان برگزار می‌شود.

  • ساعت بازدید از میدان لیبرتی: 24 ساعته
  • قیمت بازدید از میدان لیبرتی: رایگان
لست سکند-georgia میدان لیبرتی.jpg
میدان لیبرتی از جاهای دیدنی تفلیس

 

موقعیت دقیق میدان آزادی تفلیس

موزه ملی گرجستان (Georgian National Museum)

 یکی دیگر از جاهای دیدنی تفلیس که به ایرانی‌ها بسیار پیشنهاد می‌شود، موزه ملی گرجستان است. علت اصلی این تاکید برای ایرانیان، وجود بخشی برای دوران هخامنشیان در این موزه است. هر چند که موزه ملی گرجستان به تنهایی یک موزه مستقل نیست و در واقع مجموعه‌ای از موزه‌ها و ساختمان‌های فرهنگی از جمله موزه هنرهای زیبا، گالری ملی، موزه تاریخ تفلیس، موزه اسوانتی و موزه سیگناگی است، اما خود ساختمان موزه ملی گرجستان در سه طبقه ساخته شده، طبقه اول مختص دوران باستان (جمجمه‌های انسان‌های اولیه را می‌توانید در اینجا به عنوان یکی از جاذبه های تفلیس ببینید) و طبقات بعدی مربوط به تاریخ گرجستان، جنگ جهانی دوم و گرجستان در دوران حکومت شوروی است.

  • ساعات بازدید از موزه ملی گرجستان: 10 صبح تا 6 بعد ازظهر
  • قیمت بازدید از موزه ملی گرجستان: 3 تا 15 لاری (بسته به اینکه از کدام بخش و موزه بازدید می‌کنید)     
لست سکند-georgia موزه ملی گرجستان.jpg
بخشی از موزه ملی گرجستان از بهترین مکان های دیدنی تفلیس

موقعیت دقیق موزه ملی گرجستان

برج ساعت تفلیس

یکی دیگر جاهای دیدنی تفلیس که هر مسافری حداقل یک بار باید از آن دیدن کند، برج ساعت تفلیس است. این برج توسط هنرمندی به‌ نام ریزو گابریازده طراحی شده‌ است. مانند هر ساعت دیگری، با گذشت هر ساعت، زنگ این برج نواخته می‌شود، اما زنگ مخصوصی برای ظهر و همچنین ساعت 7 بعدازظهر دارد که به آن چرخه زندگی می‌گویند. البته بیشتر از صدای زنگ ساعت، ظاهر عجیب آن مورد توجه افراد است. برج ساعت رو به خیابان خم شده است، به‌طوری که گویی در حال سقوط است و هر چند که برج به نظر خیلی قدیمی می‌آید، اما بد نیست بدانید که مانند بسیاری از دیدنی های تفلیس عمر چندانی ندارد و در سال 2011 ساخته شده‌است.

  • ساعات بازدید از برج ساعت: 24 ساعته
  • قیمت بازدید از برج ساعت: رایگان
لست سکند-georgia میدان ساعت.jpg
نمایی از برج ساعت تفلیس

 

موقعیت دقیق برج ساعت تفلیس 

سد ژینوالی تفلیس (Jinvali Water Reservoir)

سد ژینوالی از آن دست جاذبه های گردشگری تفلیس است که اگر در فصل گرما به گرجستان سفر کردید، نباید آن را از دست بدهید. این سد منظره‌ای زیبا در میان کوه‌ها دارد به‌همراه محیطی سرسبز و خوش آب و هوا، مناسب کسانی است که به طبیعت علاقه دارند. سد ژیوالی در 60 کیلومتری تفلیس قرار دارد و یک نیروگاه برق آبی پر اهمیت در گرجستان به شمار می رود. این سد یکی از استراحتگاه‌های رایج در میان تورهای گرجستان برای کسانی است که به سراغ جاذبه های تفلیس خارج از شهر می‌روند.

  • ساعات بازدید از سد ژینوالی تفلیس: 24 ساعته
  • قیمت بازدید از سد ژینوالی تفلیس: رایگان
لست سکند-georgiaسد ژینوالی.jpg
مخزن آب ژینوالی از دیدنی های تفلیس که در خارج شهر قرار دارد

موقعیت دقیق مخزن آب ژینوالی 

 یادبود تاریخ گرجستان (Chronicle of Georgia)

این بنای سنگی بزرگ نزدیک به دریای تفلیس است و به‌ عنوان نمادی از دوران پاشاهان و ملکه‌های گرجستان ساخته شده است. این بنا از سال 1985 تا امروز همچنان در دست ساخت است، اما اگر شما علاقه دارید  سراغ جاهایی دیدنی تفلیس بروید که نشان از ابهت و تاریخ این کشور دارد، قطعا  انتخاب خوبی است. برای رفتن به این مکان و دیدن ستون‌های ۳۰ متری‌اش کافی است به شرق تفلیس در نزدیکی دریای تفلیس بروید.

  • ساعات بازدید از یادبود تاریخ گرجستان: 24 ساعته
  • قیمت بازدید از یادبود تاریخ گرجستان: رایگان
لست سکند-georgiaبنای یادبود.jpg
یادبود تاریخ گرجستان از جاذبه های گردشگری تفلیس

 

موقعیت دقیق بنای یادبود تاریخ گرجستان

خانه اپرا پالیاشویلی (Opera and Ballet Theater of Tbilisi)

خانه اپراپالیاشویلی یکی از جاذبه های تفلیس مختص هنردوستان است. این مجموعه تئاتر ملی اپرا و باله گرجستان است که در خیابان مشهور روستاولی قرار دارد. شاید جالب باشد که بدانید با وجود اینکه تفلیس شهر بزرگی محسوب نمی‌شود، اما این سالن تئاتر در زمان احداث و اوج خود یکی از بزرگترین و لوکس‌ترین سالن‌های اجرای منطقه و حتی اروپا بوده‌ است. یکی از برنامه‌هایی که همیشه در این سالن مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد، اجرای جشنواره ملی گرجستان در آن است. ابن خانه اپرا در تفلیس هم دیدنی است و هم موقع برگزاری اپرا از بهترین تفریحات گرجستان می‌شود.

  • ساعت بازدید از خانه اپراپالیاشویلی: روزهای فرد از ساعت 11 صبح تا 5 بعد از ظهر
  • قیمت بازدید از خانه اپراپالیاشویلی: 15 لاری 

لیست بهترین تفریحات در گرجستان

img-106740.jpg
نمای داخلی خانه اپراپالیاشویلی از خاص‌ترین دیدنی های تفلیس

 

موقعیت دقیق خانه اپراپالیاشویلی 

بنای یادبود شاه واختانگ گورگاسالی‎

بنای یادبود شاه واختانگ گورگاسالی به‌دلیل بزرگ بودن یا فتوحات آن شاه به یکی از جاذبه های گردشگری تفلیس تبدیل نشده است،‌ بلکه همه شهرتش مربوط به یک افسانه است،‌ افسانه‌ای که از شکل‌گیری شهر تفلیس برای شما می‌گوید،‌ شاه واختانگ گورگاسالی برای شکار به منطقه سرسبز می‌رود (همان تفلیس امروزی)، اما طی شکار شاهین، پاشاه و کبکی که به آن حمله کرده بود در چشمه آب گرمی  می‌افتند و هر دو جانشان را از دست می‌دهند. شاه با دیدن این اتفاق تصمیم به برپایی یک شهر در این منطقه را می‌گیرد و قصر و کلیسایی در آن می‌سازد. اما از تمام این قصه برای گردشگردان یکی از جاهای دیدنی تفلیس که همان بنای یادبود باشد، باقی مانده است.

  • ساعت بازدید از بنای یادبود شاه واختانگ گورگاسالی: صبح تا 10 شب
  • هزینه بازدید از بنای یادبود شاه واختانگ گورگاسالی: رایگان
لست سکند-georgiaواختانگ.jpg
مجسمه شاه واختانگ از جاذبه های تفلیس

موقعیت دقیق بنای یادبود شاه واختانگ

سخن آخر

شما می‌توانید برای سفر به یک کشور خارجی به‌ سادگی از قاعده‌های ثابتی مانند سرزدن به رستوران‌های زنجیره‌ای بین‌المللی یا استفاده از امکانات ثابت بسیاری از هتل‌ها پیروی کنید. از طرفی هم در بیشتر تورهای خارجی مانند تور تفلیس در کنار امکانات رفاهی که برای مسافران در نظر گرفته‌ می‌شود و روزهایی‌که مختص گشت با تور است، زمان آزاد زیادی در نظر گرفته شده. این زمان‌های آزاد، بهترین فرصت برای کشف یک فرهنگ تازه و لذت بردن از سفر با چاشنی سلیقه شخصی است،‌ شاید شما از آن دست افرادی باشید که برای بازدید از جاهای دیدنی تفلیس اول به سراغ ابنیه تاریخی می‌روید،‌ یا شاید هم برای شما مهم‌ترین جاذبه های گردشگری تفلیس، خوردن غذاهای محلی یا شرکت در آیینی مختص آن فرهنگ باشد.

در این مطلب تلاش کردیم تا برخی از مشهورترین و مهمترین مکان‌های دیدنی تفلیس را به شما معرفی کنیم اما اینکه شما قصد دارید سفرتان به گرجستان را چطور به خاطره‌ای فوق العاده تبدیل کنید تا اندازه زیادی به سلیقه شخصی و حس ماجراجوییتان برمی‌گردد.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

پوپک کفیلی
پوپک کفیلی

دانش آموخته خبرنگاری و عاشق ماجراجویی‌ام. کشف دنیای جدید، وسوسه همیشگی من است و دوست دارم قبل از اینکه بمیرم، به‌اندازه کافی دنیای اطراف را دیده باشم. فکر می‌کنم بهترین راه کشف دنیا، سفرکردن و خواندن و نوشتن است، برای همین هم سعی می‌کنم دنیای اطراف را بهتر ببینم، بیشتر بخوانم و حتی بیشتر از آن بگویم.