روستای اولسبلنگاه Olesbelangah Village

4.8
(از 15 نقد و بررسی)

درباره روستای اولسبلنگاه

نوشتن نقد و بررسی

روستای ییلاقی اولسبلانگاه سال‌های اخیر، بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته. احتمالا شما هم حتما عکس‌های اقیانوس ابر این منطقه ییلاقی گیلان را دیده‌اید. در این صفحه، اطلاعات کامل روستای اولسبلنگاه به همراه نکات تکمیلی دیگر مثل موقعیت اولسبلنگاه و عکس‌های آن برای راهنمایی بهتر شما قرار گرفته.

نوع جاذبه
روستا و دهکده
موقعیت
ماسال
پیشنهاد کاربران
%100 از 15 رای
رتبه در ماسال
1 از 7 جاذبه
توضیحات تکمیلی روستای اولسبلنگاه

اسم ماسال را که حتما شنیده‌اید، شهری در استان گیلان که از بهترین مقاصد گردشگری این استان نیز به شمار می‌رود. با طی فاصله تقریبی یک ساعت از روستای ماسال می‌توانید خود را به روستایی بسیار دیدنی به نام اولسبلنگاه برسانید.

این منطقه ییلاقی که در ارتفاعات تالش قرار دارد، از طبیعت فوق‌العاده بکر و زیبایی برخوردار است؛ منظره‌ای تماشایی تشکیل شده از مراتع وسیع بسیار زیبا و سرسبز، کلبه‌های چوبی پراکنده که در بیشتر اوقات مه زیبایی نیز بر منطقه گسترده شده است.

اولسبلنگاه چه تفاوتی با روستاهای دیگر گیلان دارد؟

چیزی که روستای اولسبلنگاه را متفاوت از سایر روستاها کرده است، اعمال قوانین و ضوابطی در حیطه ساخت و ساز و ایجاد تاسیسات و زیرساخت‌ها در این روستا است؛ به عنوان مثال شبکه برق‌رسانی در این روستا وجود ندارد یا هر نوع ساخت و ساز با مصالحی غیر از چوب ممنوع است.

چنانچه قصد سفر به این منطقه ییلاقی را کردید، باید بدانید که بهترین زمان ماه‌های اردیبهشت و خرداد است که طبیعت منطقه به حد اعلای زیبایی خود می‌رسد. البته پاییز هزاررنگ این ییلاق جادویی نیز بسیار تماشایی است، مشروط به اینکه سختی سرمای هوا را به جان بخرید.

اولسبلنگاه یعنی چه؟

اولسبلنگاه را واژه‌ای تالشی می‌دانند که از دو بخش اولَس و بِلَنگاه تشکیل شده است. اولس درخت مَمرَز و بِلَنگاه جای بلند معنی می‌دهد. اولسبلنگاه را نیز به معنی محل رویش درخت ممرز می‌دانند.

معرفی روستای اولسبلنگاه

روستای اولسبلنگاه در استان گیلان قرار دارد و از توابع شهرستان ماسال است. این روستا به دلیل طبیعت بکر و وحشی‌اش، سال‌هاست که موردتوجه اهالی سفر قرار گرفته است. روستای اولسبلنگاه در ارتفاع 1489 متری از سطح دریا و در ارتفاعات کوه‌های تالش قرار دارد و از این رو منظره آن فوق‌العاده چشم‌نواز و دل‌انگیز است. مرتع‌های سرسبز، درختان پر پیچ و تاب، کلبه‌هایی چوبی و مه غلیظ گسترده در منطقه، منظره‌ای تماشایی و وصف‌ناشدنی را به تصویر کشید‌ه‌اند که فقط باید آن را از نزدیک ببینید.  

اما این همه ماجرا نیست. روستای اولسبلنگاه تحت نظارت اداره منابع طبیعی قرار دارد و از این رو ضوابطی خاص نیز برای آن تعریف شده است. به عنوان مثال هر نوع ساخت و ساز با مصالحی غیر از چوب در این روستا ممنوع است. یا در مورد دیگر اینکه شبکه برق‌رسانی به ییلاق ماسال اولسبلنگاه کشیده نشده است و برق مورد نیاز از طریق موتور برق و پنل‌های خورشیدی تامین می‌شود.

به دلیل عدم وجود شبکه برق‌رسانی، این روستا از نیمه‌های شب غرق در سکوت و تاریکی می‌شود. این را هم بدانید که اولسبلنگاه فاقد سیستم آب لوله‌کشی است و روستاییان آب مورد نیاز خود را از چشمه‌های اطراف منطقه تامین می‌کنند.

Articlef552e9b4-2f49-43f5-abf2-133668de568a_mihmansho.jpg
منطقه ییلاقی اولسبلنگاه

طبیعت اولسبلنگاه

پوشش گیاهی: هنگام گشت و گذار در طبیعت اطراف ییلاق اولسبلنگاه می‌توانید گونه‌های گیاهی همچون راش، ممرز، بلوط، توسکا و شمشاد، انواع آقطی (انگور کولی)، انجیر و تمشک را ببینید.

پوشش جانوری: پوشش جانوری منطقه اولسبلنگاه گونه‌هایی چون خرس قهوه‌ای، گربه وحشی، مرال، عقاب، قرقی، کبوتر وحشی، سینه سرخ، چرخ‌ ریسک، سمور، قورباغه درختی و قورباغه تالابی و ... را شامل می‌شود.

چطور به اولسبلنگاه برویم؟

روستای اولسبلنگاه در 30 کیلومتری جنوب غرب روستای ماسال و 80 کیلومتری غرب شهر رشت قرار دارد.

رشت – اولسبلنگاه: اگر از رشت عازم سفر به روستای اولسبلنگاه هستید، باید ابتدا خود را به ماسال برسانید و از آنجا به اولسبلنگاه بروید. از مرکز شهر رشت تا روستای اولَسبِلَنگاه، 2 ساعت و 20 دقیقه زمان نیاز است. به این منظور باید از بازار جمعه، صومعه‌سرا، طاهر گوراب عبور کرده و سپس به ماسال بروید. از ماسال تا روستای اولسبلنگاه نیز حدود یک ساعت زمان پیش‌رو دارید.

تهران – اولسبلنگاه: از تهران تا اولسبلنکاه 393 کیلومتر مسافت است و حدود 6 ساعت زمان پیش‌رو خواهید داشت. به این منظور باید در اتوبان تهران – قزوین – رشت حرکت کرده و در نزدیکی رشت وارد جاده فومن – سراوان شوید؛ در ادامه جاده فومن – آستارا را پیش گرفته به طاهر گوراب و سپس ماسال بروید. پس از رسیذت به ماسال مسیر خود را روستای اولَسبِلَنگاه ادامه دهید.

بهترین زمان رفتن به اولسبلنگاه

روستای اولسبلنگاه ماسال در ناحیه کوهستانی شمال کشور و در ارتفاعات تالش قرار دارد و از این رو دارای آب و هوای کوهستانی و سرد است. از این رو بهترین زمان برای رفتن به روستای اولسبلنگاه نیمه بهار تا اواخر فصل تابستان است؛ البته که از نظر زیبایی منطقه، ماه‌های اردیبهشت و خرداد بهترین ماه‌های سفر به اولسبلنگاه هستند. با این حال طبیعت زیبای این منطقه در فصل پاییز مملو از رنگ و بسیار تماشایی است؛ از این رو بسیاری از اهل سفر پاییز را برای سفر به این ییلاق زیبا و تماشایی انتخاب می‌کنند.

62398775.jpg
اقیانوس ابر اولسبلنگاه

سوغات اولسبلنگاه

پیشه مردم ییلاق اولسبلنگاه شامل دامداری، پرورش زنبور عسل، پرورش ماهی است. پس چه سوغاتی بهتر از خرید این محصولات که به صورت کاملا طبیعی پرورش یافته و تولید می‌شوند.

تفریحات در روستای اولسبلنگاه

پیاده‌روی و قدم زدن در طبیعت ییلاق ماسال اولسبلنگاه و استنشاق هوای فوق‌العاده تازه، ساده‌ترین کاری است که می‌توانید در سفر به این روستای تاریخی انجام دهید؛ ضمن اینکه می‌توانید از دیدن اسب‌های وحشی که در مناطق اطراف روستا زندگی می‌کنند نیز لذت ببرید. این را هم بدانید که امکان اسب‌سواری در این روستا فراهم است، اما منظور اسب‌های اهلی است که توسط روستاییان اجاره داده می‌شوند.   

در سفر به روستای اولسبلنگاه عکاسی را نیز فراموش نکنید، مناظر و سوژه‌های فوق‌العاده جذابی برای عکاسی در این روستا وجود دارند که می‌توانید آنها را به ثبت برسانید. چنانچه قصد اقامت چند روزه در اولَسبِلَنگاه را دارید سکوت حاکم بر این منطقه فرصت مناسبی را برای مطالعه در اختیار شما قرار می‌دهد.

در اولسبلنگاه کجا بمانیم؟

طبیعت ییلاق اولسبلنگاه چنان زیبا و مسحورکننده است که محال است هوس نکنید برای یک شب در این روستای ییلاقی اقامت داشته باشید. اگر اهل کمپینگ هستید، می‌توانید چادر خود را در نقطه‌ای دنج و البته امن برپا کرده و از تماشای آسمان پرستاره در تاریکی مطلق و سکوت منطقه لذت ببرید.

اما افرادی که اهل کمپینگ و چادر نیستند نیز نگران نباشند. اقامتگاه‌های متعددی شامل هتل و خانه‌های بومی نیز در نزدیکی روستای اولَسبِلَنگاه ایجاد شده‌اند که می‌توانید در آنها اقامت کرده و با بومیان منطقه ارتباط بیشتری داشته باشید.

این مسافت به صورت خط مستقیم در نظر گرفته شده است

اطراف روستای اولسبلنگاه

رستوران های اطراف
رستوران هتل فردین معصومی
1.5km
هتل های اطراف
هتل فردین معصومی ماسال
1.4km
جاذبه های اطراف
غار آویشو
2.3km
ییلاق بيلگادول
3.1km
مراکز مهم شهر
افزودن نقد و بررسی
نوشتن نقد وبررسی
افزودن تصویر
افزودن تصویر
روزبه شهنواز
نوشته شده در 09 آذر 1400

خانه‌ای روی ابر

5
بیشتر
پروانه کشاورز
نوشته شده در 12 تیر 1400

ییلاق اولسبلانگاه

5
بیشتر
Roja
نوشته شده در 15 بهمن 1398

ییلاق فوق العاده زیبای السبلنگاه

5
بیشتر
Shamim
نوشته شده در 10 بهمن 1398

اولسبلنگاه

4
بیشتر
Lahiji_majid
نوشته شده در 05 دی 1398

رویای روی ابر

5
بیشتر
سعید ارجمندی
نوشته شده در 05 آبان 1398

اولسبلنگاه

5
بیشتر
پاتریک
نوشته شده در 17 شهریور 1398

ییلاق ماسال

4
بیشتر
هادی حجتی
نوشته شده در 09 مرداد 1398

اولسبلنگاه

5
بیشتر
Reza
نوشته شده در 31 تیر 1398

مکانی زیبا درنزدیکی قله کوه ییلاقی بین دشت و جنگل

5
بیشتر
زهرا طوسی
نوشته شده در 09 تیر 1398

بهشت گیلان

5
بیشتر
زهره دشتی
نوشته شده در 22 آذر 1397

زيبا، جذاب، فراموش نشدني

5
بیشتر
میثم قبيتي
نوشته شده در 18 آذر 1397

ییلاقات اولسبلنگاه

5
بیشتر
مجید میرزادی
نوشته شده در 17 آذر 1397

در میان ابرها

4
بیشتر
nazarian
نوشته شده در 16 آذر 1397

ييلاق اولسبلنگاه

5
بیشتر
بنیامین حکیمی
نوشته شده در 03 آذر 1397

گذری بر اولسبلنگاه

5
بیشتر
آیا شما صاحب این کسب و کار هستید؟
برای پاسخ به نظرات، بروزرسانی اطلاعات و موارد دیگر مالکیت خود را به ثبت برسانید و پنل اختصاصی خود را از ما دریافت کنید.