باغ گلشن Golshan Garden

4.6
(از 9 نقد و بررسی)

درباره باغ گلشن

نوشتن نقد و بررسی

یکی از باشکوه‌ترین و زیبا‌ترین باغ‌های ایرانی که در دل کویر طبس، میان دشت کویر و کویر لوت بسان زمردی سبز می‌درخشد باغ گلشن نام دارد که به نوعی به تاج محل ایران از آن یاد می شود. چرا که تکرار معماری مربع شکل این باغ را فقط در تاج محل می‌توانیم ببینیم. باغ گلشن که یکی از نمادهای عروس کویر یعنی طبس است؛ قدمتش به 100 سال بر‌می‌گردد. همزمان با آخرین روزهای حکومت لطفعلی خان زند و آغاز روزهای حکومت آقا محمدخان قاجار، این باغ در حدود 7 هکتار بر اساس نمونه چهارباغ یا چارباغ احداث شده است. به روایتی الهام اینگونه معماری عمود بر هم از قرآن است، آنجا که که می‌فرماید: در بهشت دو نهر همدیگر را قطع می‌کنند. در این باغ معابر عمود بر هم باغ را به چهار قسمت مساوی تقسیم کرده است. محوطه باغ به چهار باغ یا کَرت بزرگ تقسیم شده که در محل تلاقی این چهار کرت یک استخر بزرگ وجود دارد که هنگامی که به باغ می‌رویم و قدم می‌زنیم 3 فواره طبیعی داخل استخر به سماع مشغولند و از بیننده دلبری می کنند. این فواره‌ها بدون نیروی خارجی به رقص می‌آیند و آب را به چهارکرت تقسیم می‌کنند.

باغ گلشن بر روی جریان آبی که از چشمه ‌های آب گرم و سرد طبس جاریست، ساخته شده است. در این باغ انواع گونه درختان از هر اقلیم وآب و هوایی وجود دارد. در باغ گلشن که روزگاری نخلستان بوده و بعد به باغ تبدیل شده، نخل‌های  کهن امروز هم سرسبز  و تازه نفس خودنمایی می‌کنند. نکته جذاب و ویژه این باغ تضاد پوشش و گونه های گیاهی این باغ است، از نخل و انار و نارنج که در منطق کویری عمل می‌آید گرفته تا سیکاس استوایی، تا سرو  و چنار سردسیر. در کنار این‌ها بوته ‌های گل رز و گل ختمی و اطلسی  عطر افشانی می ‌کند. از دیگر دیدنی‌های این باغ پلیکان‌های زیبایی است که به دلیل سازگار بودن با طبیعت سرسبز باغ گلشن زیستگاهشان آنجاست. بنای دوطبقه این باغ در اثر زلزله آسیب دید، اما بعدا بازسازی شد. این عمارت دو طبقه  به رنگ صورتی پس از بازسازی، دارای سر در و ایوانی بزرگ و دو ستون برافراشته با تزینات نقش‌ هایی از آجر است. ایوانی در طبقه دوم بنا وجود دارد که وقتی روی آن می‌ایستید تماشای باغ از روی آن بسیار چشم‌نواز و دل‌انگیز است.

در سال 2008 وبسایت انگلیسی دیلی تلگراف (The Daily Telegraph) فهرستی از 50 باغ زیبای دنیا منتشر کرد و نام باغ گلشن را نیز در میان آن ها قرار داد. این وبسایت چنین متنی را در مورد باغ گلشن منتشر کرد: پنه لوپه هابهوس (Penelope Hobhouse)، نویسنده بریتانیایی و کارشناس باغ های ایرانی توصیف ویژه ای از باغ گلشن ارایه می دهد و آن را بهشتی بر روی زمین می خواند که دیدن آن ارزش هفت ساعت رانندگی در میان کویر را داشته است. این باغ در طبس واقع شده است؛ شهری که در میان دو کویر قرار دارد. در چنین محیطی وجود آب به یک معجزه شبیه است؛ در اینجا آب چشمه ها به درون استخرهای بزرگی می ریزد که در سراسر باغ وجود دارند. با دیدن درختان خرما، مرکبات و انار حس حضور در کویر به شما دست می دهد؛ اما در کنار آن ها درخت استوایی سیکاس در جوار گل های سرخ و ختمی تناقضی جالب را به نمایش می گذارد. باغ دلگشا در تاریخ بیستم دی ماه سال ۱۳۵۵ به ثبت ملی رسیده است و نامش با شماره ۱۳۱۰ در میان آثار ملی ایران به چشم می خورد.

این عمارت امروزه به عنوان موزه زمین طبس برپاست که می‌توان در آن شاهد میراث بجا مانده انسانی و زمین شناسی چون، سنگ‌ها، فسیل‌ها، مواد معدنی و مجموعه کانی‌ها بود. طبس بهشت زمین شناسی سرزمین مادری است و میزان ذخیره زمین شناسی آن به بیش از 5 میلیارد تُن می‌رسد. هنگامی که به باغ دلشگا رفتید، سَری هم به این موزه بزنید.

نوع جاذبه
باغ
بناهای باستانی
میراث فرهنگی
موقعیت
طبس
پیشنهاد کاربران
%100 از 9 رای
رتبه در طبس
4 از 21 جاذبه
این مسافت به صورت خط مستقیم در نظر گرفته شده است

اطراف باغ گلشن

رستوران های اطراف
رستوران سنتی باغ مجنون
402m
کبابی دلپذیر
540m
فست فود دنج
596m
فست فود الماس
888m
هتل های اطراف
هتل مجموعه توریستی شهرداری
1.4km
اقامتگاه بومگردی آراد
2km
هتل آپارتمان امیر طبس
3.2km
هتل نارنجستان طبس
3.5km
جاذبه های اطراف
آب انبار شیخ عطار
1.8km
میدان امامزاده حسین ابن موسی الکاظم
3.4km
امامزاده حسین ابن موسی الکاظم
3.4km
مراکز مهم شهر
فرودگاه طبس
8.7km
افزودن نقد و بررسی
نوشتن نقد وبررسی
افزودن تصویر
افزودن تصویر
کامران یزدان پناه
نوشته شده در 15 فروردین 1402

باغ بهشتی در دل کویر

5
بیشتر
Safa
نوشته شده در 09 بهمن 1398

باغ گلشن

5
بیشتر
هادی انصاری
نوشته شده در 06 دی 1398

باغی بهشتی در دل کویر ، پ مثل پلیکان

5
بیشتر
ناصر Nassaj2011
نوشته شده در 22 خرداد 1398

باغ گلشن طبس زیبا

5
بیشتر
Sharifi
نوشته شده در 19 فروردین 1398

باغ گلشن

4
بیشتر
ناصر
نوشته شده در 15 فروردین 1398

باغ گلشن

4
بیشتر
hamid1976
نوشته شده در 10 فروردین 1398

باغ سرسبز و زیبا در دل کویر

5
بیشتر
زهرا طوسی
نوشته شده در 24 بهمن 1397

باغ گلشن طبس

4
بیشتر
مجید میرزادی
نوشته شده در 26 دی 1397

باغی در میان دو کویر

4
بیشتر
آیا شما صاحب این کسب و کار هستید؟
برای پاسخ به نظرات، بروزرسانی اطلاعات و موارد دیگر مالکیت خود را به ثبت برسانید و پنل اختصاصی خود را از ما دریافت کنید.