نقشه رنگ بندی کرونا بر اساس شهرهای ایران، 25 دی

3.9
از 14 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
نقشه رنگ‌بندی امروز کرونا در شهرهای ایران
08 شهریور 1400 08:00
1

شروع پاندمی کرونا شاید همه چیز شکل دیگری داشت. به غیر از سفرهای خارجی که مرزها بسته شده بود، سفرهای داخلی تقریبا از قواعد خاصی پیروی نمی‌کرد و هر کس به هر جایی که می‌خواست سفر می‌کرد. امّا پس از پیشروی و وخیم شدن اوضاع، رنگ‌بندی شهرها به منظور مجوزی برای سفرهای داخلی، اهمیّت پیدا کردند؛ زیرا مشخص شد همین سفرها عاملی برای افزایش مبتلایان یک شهر محسوب می‌شوند. مثلا شمار مبتلایان و مرگ‌ومیر شهرهای مازندران بعد از یک تعطیلی یکی دو روزه چند برابر میشد. همین مسئله باعث شد ساز و کاری برای کنترل بهتر شهرها در نظر گرفته شود.

حالا هر روز نقشه رنگ بندی شهرها بر اساس شهرهای ایران به روز می‌شود و با نگاه به این رنگ بندی می‌توان متوجه وضعیت استان‌ها شد. از طرفی، اگر قرار به برقراری قرنطینه و ممنوعیت تردد باشد، معمولا بر اساس رنگ بندی جدید شهرها این قوانین اعمال می‌شود. گر چه در شرایط نابه‌سامان کرونایی کشور، سفر رفتن مترادف با دامن زدن به وخامت اوضاع است، امّا اگر ناچار هستید میان شهرها جابه‌جا شوید، حتما به وضعیت رنگ‌ شهرها دقت کنید. در ادامه نقشه رنگ بندی شهرها را می‌توانید مشاهده کنید.

وضعیت رنگ بندی جدید شهرها بر اساس تعداد مبتلایان و مرگ و میر در 4 رنگ مشخص می‌شود: 

  • آبی: کم‌خطر

  • زرد: خطر متوسط

  • نارنجی: پرخطر

  • قرمز: بسیار پرخطر

 در شرایط فعلی، ورود به شهرهای قرمز ممنوع است و فقط در صورت داشتن مجوز می‌توان وارد آنها شد؛ امّا منعی برای ورود به شهرهای آبی، زرد و نارنجی وجود ندارد. بنابراین، اگر قصد سفر دارید حتما وضعیت رنگ بندی جدید شهرها را بررسی کنید.

نقشه رنگ بندی شهرها

25 دی.jpg
نقشه رنگ بندی کرونا در 25 دی، منبع اپلیکیشن ماسک

شهرهای قرمز

در حال حاضر هیچ کدام از شهرستان‌های ایران قرمز نیست؛ شهرهایی که ورود به آنها ممنوع است!

شهرهای نارنجی

هیچ شهری در وضعیت رنگ شهرها، نارنجی نیست. یعنی شرایط پر خطری که امکان سفر به آنها فراهم است. وضعیت این شهرها بسیار شکننده است و با کوچکترین بی‌احتیاطی، آنها را در گروه شهرهای قرمز قرار می‌دهد.

شهرهای زرد

 در وضعیت رنگ بندی جدید شهرها، شهرهای زرد شامل 53 شهر هستند که شرایط کم‌خطرتری دارند امّا اگر پروتکل‌ها در آنها رعایت نشود، دچار شرایط وخیم خواهند شد. سفر به این شهرها هم در شرایط حال حاضر ممنوع نیست.

شهرهای آبی

در نهایت در حال حاضر 395 شهرستان هم به رنگ آبی درآمدند.

محدودیت تردد
وضعیت رنگ بندی جدید شهرها | عکس از خبرگزاری مهر

سخن آخر

بدون شک بعد از گذشت نزدیک به دو سال از همه گیری کرونا، شرایط برای همه خسته‌کننده و دردناک شده. بسیاری از ما در سال بارها سفر می‌کردیم و جابه‌جایی و تجربیات جدید، بخشی از زندگیمان بود امّا با آمدن کرونا همه چیز به هم ریخت و خانه نشین شدیم. امّا تنها راه چاره بازگشت به شرایط، همچنان دوام آوردن در قرنطینه و رعایت پروتکل‌هاست زیرا با بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی، نه تنها اوضاع بهتر نمی‌شود بلکه جهش‌های کرونا ما را بیشتر از سفرها و زندگی عادی‌مان دور می‌کند!

بنابراین، هر چقدر هم عاشق سفر کردن هستیم، در شرایطی که وضعیت رنگ شهرها آبی و سفید نشده، همچنان باید از جابه‌جا شدن بپرهیزیم و اگر مجبور به سفر شدیم حتما به نقشه رنگ بندی کرونا و قوانین آن توجه کنیم.  

 

تألیف: لست سکند

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.