زمان‌بندی بازگشایی مجدد کسب‌وکارهای گردشگری چگونه خواهد بود؟

5
از 3 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
زمان‌بندی بازگشایی مجدد کسب‌وکارهای گردشگری!
31 اردیبهشت 1399 10:00
2

همه‌گیری ویروس کرونا تاثیر چشمگیری بر صنعت گردشگری داشته است. مسافرت‌ها، پروازها و تورهای گردشگری همگی لغو شده و با شروع قرنطینه، افراد در خانه ماندن را به جای سفر کردن انتخاب کردند. شلوغ‌ترین مقاصد گردشگری در سراسر جهان، حالا خالی از گردشگر شده و اقتصاد بسیاری از کشورها که وابسته به گردشگری بوده رکود بسیاری را طی این مدت تجربه کرده است.

در حالی که همچنان کشورهای زیادی درگیر کرونا و کنترل آن هستند و هنوز شرایط عادی بر جهان حاکم نشده و احتمالا رسیدن به حالت عادی زمان زیادی خواهد برد فعالان این حوزه همچنان بحث‌های داغی در مورد چگونگی شروع مجدد سفرها، پروازها و تورهای گردشگری انجام می‌دهند. اما این بار متخصصان این حوزه به بررسی و پیش‌بینی آینده گردشگری پرداخته‌اند.

هیچ پیش‌بینی قطعی برای بازگشایی مجدد صنعت گردشگری با توجه به شرایط حال در جهان وجود ندارد. چرا که بحران کرونا همچنان در بسیاری از کشورها همچنان در وضعیت قرمز است و مشخص نیست که چه زمانی این بحران برطرف می‌شود. اما در این میان عده‌ای از فعالان و کارشناسان این صنعت در تلاش هستند تا با بررسی شرایط موجود و بررسی سیاست‌های اتخاذ شده در هر کشور و نتایج حاصل از آن در کنترل بحران کرونا بتوانند زمان بازگشایی مجدد صنعت گردشگری در جهان را تخمین بزنند.

یک شرکت داده و مشاوره در زمینه پیش‌بینی کرده که تقاضای جهانی سفر تا سال 2023 سرعت عادی خود را از سر نخواهد گرفت و تازه حتی بعد از عادی شدن شرایط، گردشگران به برنامه‌های گردشی و مسافرتی خود برگردند هم احتمالا با تغییراتی خاص در سفر و سبک سفر روبرو خواهند شد. در حال حاضر با وجود پروتکل‌های مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی و اقدامات دیگری که برای ایمن ماندن از بیماری کرونا در اکثر کشورها لحاظ شده است این بیماری تاکنون بیش از 244 هزار نفر را در سراسر دنیا کشته و میلیون‌ها نفر دیگر را نیز آلوده کرده است.

در حال حاضر دیدگاه‌های متنوعی برای از سرگیری مجدد برنامه‌های گردشگری در دنیا وجود دارد. به تازگی سازمان گردشگری Twenty31، با بررسی صنعت گردشگری جهان، زمان بازگشایی مجدد این صنعت را پیش‌بینی کرده است. در ادامه با ما همراه باشید تا بخشی از گزارش انجمن صنعت گردشگری کانادا و سازمان گردشگری Twenty31 را بخوانیم.

 

گردشگری در سراسر جهان

احتمال داده می‌شود که صنعت گردشگری از پایان ماه ژوئن و اوایل ماه ژوئیه (اواسط تیر) با سفرهای داخلی در بعضی از مناطق جهان فعال شود. اما روند بازگشایی و آغاز به کار صنعت گردشگری کشورها، بسته به میزان درگیری آنها با بحران کرونا می‌تواند متفاوت باشد.

در راستای آغاز به کار صنعت گردشگری برخی از شرکت‌ها از جمله ایربی‌ان‌بی (Airbnb)، هیلتون و هتل‌ ماریوت که همگی از کسب‌وکارهای بزرگ صنعت گردشگری دنیا هستند اطلاع داده‌اند که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت مسافران در آینده، از هم اکنون در حال اجرای برنامه‌هایی برای فرایندهای بهداشتی، پاکسازی و آماده کردن و ضدعفونی کردن اقامت‌گاه‌ها و هتل‌های تحت نظارتشان در سراسر جهان هستند.

 

کشورهای اروپایی و پیش بینی آغاز فعالیت گردشگری آنها

اسپانیا یکی از کشورهایی است که میزان ابتلا به کرونا در آن بسیار بالا بوده است. این کشور با اعمال قرنطینه شدید توانسته تا حدودی شرایط را کنترل کند. به طوری طبق گزارش‌ها روند گسترش کرونا در این کشور رو به کاهش است.

با کاهش شیوع کرونا در این کشور، شایعه بازگشایی مقاصد گردشگری این کشور در سطح رسانه‌ها مطرح شد که خوشبختانه خیلی سریع توسط دولت اسپانیا تکذیب شد. با توجه به شرایط موجود این کشور پیش‌بینی می‌شود که احتمالا اسپانیا تا پایان سال ۲۰۲۰ درب‌های کشور خود را به روی گردشگران بسته نگه دارد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که گردشگران داخلی این کشور هم پس از لغو محدودیت‌های سفر به جای رفتن به سواحل شلوغ، گردش در کوه‌ها و مکان‌های خلوت‌تر را انتخاب کنند.

آلمان، دیگر کشور قاره اروپا که یکی از کشورهای موفق در زمینه کنترل کرونا است هم به تازگی محدودیت سفرهای تفریحی به خارج از کشور را تا اواسط ماه ژوئن (اواخر خرداد) تمدید کرده است و بنابراین تا خرداد ماه هیچ برنامه گردشگری در این کشور انجام نخواهد شد.

در بسیاری از کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا مانند فرانسه هم رفت‌‌وآمد با قطارهای بین مرزی و هواپیما کاهش چشمگیری داشته و تنها افرادی مجاز به سفرهای بین مرزی بودند که دلیل موجهی داشته باشند.

دولت فرانسه که یکی از کشورهای با سطح مواجهه و درگیری بالای ابتلای کروناست همچنان هیچ تصمیمی درباره بازگشایی سفرهای بین‌المللی خود نگرفته، اما گفته می‌شود از ۲۲ اردیبهشت امکان سفر داخلی به بعضی از مناطق این کشور که وضعیت بهتری دارند فراهم شود.

Last1stPic.jpg

کانادا

شاخص‌ها در کشور کانادا، همچنان کاهش محدودیت‌های سفر را نشان می‌دهد و احتمال می‌رود که سفرهای درون استانی این کشور از اواسط تیر، سفرهای منطقه‌ای از اواخر تیر، سفرهای بین‌المللی با مسافت‌های کوتاه از اواخر مرداد و سفرهای بین‌المللی با مسافت‌های طولانی از پاییز آغاز شود.

 

ترکیه

ترکیه دیگر کشور بررسی شده در این نظرسنجی است. طبق اعلام رسمی مسئولان کشور ترکیه این کشور تا اواخر اردیبهشت به روال سابق در گردشگری خود باز می‌گردد. ترکیه در تلاش است تا با پایان ماه رمضان، دوباره میزبان مسافران باشد. این کشور با آموزش جامع و ضد عفونی کردن مداوم وسایل حمل و نقل عمومی و مقاصد گردشگری و همچنین مجهز کردن هتل‌ها و اماکن به سیستم‌های کنترل حرارت، همکاری با انجمن‌های فعال در حوزه گردشگری و آموزش پرسنل خود؛ به دنبال آن است تا برای بازگشایی مجدد صنعت گردشگری خود گواهی‌نامه‌ سلامت بگیرد و به این ترتیب دوباره از گردشگران پذیرایی کند.

 

مصر

این کشور آفریقای هم اخیرا در تورهای گردشگری خود اصلاحاتی انجام داده است. برای مثال گردشگری با کشتی‌های کروز و بالن در این کشور فعلا لغو شده و به جای آن تورهای بیابان‌گردی جایگزین شده است. به این ترتیب مصر در تلاش است تا با حفظ فاصله گذاری اجتماعی در میان مسافران، دوباره به صنعت گردشگری خود رونق دهد.

 

آمریکا

آمریکا برای از سرگیری فعالیت صنعت گردشگری خود بعضی از مراکز تفریحی و اقامت‌گاه‌های آمریکا مثل کیپ‌کد (Cape Cod) را احتمالا تا تابستان بازگشایی خواهند کرد. دولت آمریکا با اعمال رویکردها و تدابیر خاص به دنبال ایجاد اصلاحات بهداشتی برای میزبانی صحیح از مسافران است.

 

صنعت گردشگری ایران چه زمانی فعال خواهد شد؟

صنعت گردشگری ایران از شیوع کرونا در سطح کشور لطمات بسیاری دیده. از ابتدای شیوع کرونا که تقریبا هم زمان با آغاز سال 99 بود خسارات زیادی به شرکت‌های توریستی ایرانی از جمله برگزارکنندگان تورها، شرکت‌های هواپیمایی و کلیه شرکت‌های فعال در این حوزه وارد شد.

اخیرا بخشی از ادارات و کسب‌وکارها با اعلام رسمی دولت، فعالیت خود را از سر گرفتند و از آنجایی که آغاز به کار ادارات و شرکت‌ها منجر به ایجاد سفرهای کاری می‌شود. سازمان گردشگری تصمیماتی برای شروع فعالیت‌های گردشگری در راستای پروتکل‌های جهانی گرفته است. مطابق این تصمیمات در هفته منتهی به نیمه اردیبهشت معاول گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان خبر از آغاز به کار حدود 50 درصد از هتل‌های اصفهان با رعایت پروتکل‌های خاص خبر داده است. پیش‌بینی می‌شود این روند رفته رفته در شهرهای دیگر هم با توجه به میزان درگیری هر شهر این روند اجرایی شود.

 

آینده صنعت گردشگری و بازگشایی مجدد آن

همه مردم دنیا امیدوارند هرچه زودتر شرایط زندگی به حالت عادی برگردد و در این میان عاشقان سفر هم امیدوارند مسافرت‌ها دوباره از سر گرفته شود، اما نکته مهم این است که کرونا تا زمانی که واکسن آن تولید و عرضه نشود همچنان مهمان جهان خواهد بود. پس باید با دیدی بازتر و رعایت تمام نکات بهداشتی و پروتکل‌های تعیین شده برای حفظ سلامت تنها امیدوار بود که صنعت گردشگری به زودی با تغییراتی شگرف کار خود را شروع خواهد کرد.

در تصویر زیر، زمان‌بندی فعلی برای بازگشایی بعضی از شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های گردشگری در جهان تخمین زده شده است:

001.jpg

***تصویر را در پنجره‌ی جدید باز کنید تا بتوانید آن را بزرگ کنید.

نکته مهمی که در آغاز به کار صنعت گردشگری هر کشور تاثیر دارد این است که تا زمانی که مردم احساس خطر کمتری کنند و تصمیم به شروع دوباره سفر کنند، این صنعت همچنان در رکود خواهد بود. مطابق بررسی‌های انجام شده آغاز به کار صنعت گردشگری در هر کشور، با سفرهای داخلی شروع خواهد شد.

 

تهیه و تالیف: لست‌سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.