10 مورد از عجیب ترین یونیفورم های پلیس و ارتش در دنیا

4
از 25 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
عجیب ترین لباس‌های پلیس در دنیا + تصاویر
27 آذر 1399 08:00
5

کشورهای مختلف با تاثیر گرفتن از تاریخ، فرهنگ و البته منطقه جغرافیایی خود لباس‌های نظامی متنوع و گاها عجیبی را طراحی کرده‌اند. هرچند که در قرن 21 نوع پوشش نظامی پلیس و ارتش کشورها به فرم‌های تقریبا یکسانی تبدیل شده است، اما هنوز هم یونیفورم‌های نظامی عجیب در بسیاری از کشورها وجود دارد که در این مطلب به 10 مورد آن‌ها پرداخته شده است. عمده یونیفورم‌های این مطلب دارای قدمتی چندصد ساله هستند.

 

1. ارتش لژیون اسپانیا

ارتش لژیون اسپانیا که به طور غیر رسمی با نام ترسیو شناخته می‌شود نخستین بار در سال 1920 برای انجام ماموریت‌های برون مرزی در آفریقا تاسیس شد و همچنین لژیون‌های اسپانیایی نقش پررنگی در جنگ‌های داخلی این کشور مقابل نیروهای ناسیونالیست داشتند. نظامیان با یونیفورم ارتش لژیون اسپانیا هم‌اکنون در روز نیروی مسلح این کشور به صورت نمادین حضور پیدا می‌کنند و سرود ملی اسپانیا را می‌سرایند.

ارتش اسپانیا

 

2. یونیفورم پلیس و گارد فیجی

سولو (sulu) نام دامنی است که به عنوان بخشی از لباس‌های ملی فیجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر این یونیفورم در پلیس‌های محلی، گارد ملی فیجی و ...با رنگ‌های مختلفی استفاده می‌شود. همچنین برخلاف اکثر موارد این لیست یونیفورم دامن دار این کشور فقط مخصوص رژه و مراسم ملی نیست بلکه در سطح شهر به صورت کاملا عادی هم به چشم می‌خورد.

 

گارد فیجی

پلبس گارد فیجی

 

3. لباس فرم پلیس یونان (ایوزون)

ایوزون‌‌ها بدون تردید دارای یکی از عجیب ترین یونیفورم‌هایی هستند که کماکان می‌توان در نیروی مسلح یک کشور مشاهده کرد. این لباس‌ عجیب که فوستانِلا نام دارد نوعی جامه بلند یونانی و مردانه است که می‌توان آن را نسخه تکامل یافته یونیفورم کلفت‌ها، بلوز چریک‌های یونانی که در زمان جنگ با عثمانیان بر تن داشتند محسوب کرد. این یونیفورم هم‌اکنون در رژه و تشریفات خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

 

پلیس یونان

پلیس یونان

 

4. یونیفورم لژیون پیشگام برون مرزی فرانسه

لژیون برون مرزی فرانسه یکی از گاردهای اصیل فرانسه محسوب می‌شود که در مراسم و تشریفات این کشور رژه می‌روند. یونیفورم این گاردها به سبک دیرینه خود باقی مانده و از قرن 18 تا کنون با همان تبر صیقل خورده و پیشبندی از جنس چرم بوفالو دیده می‌شود.

در نام کامل‌تر لژیون‌های برون مرزی فرانسه عبارت پیشگام "Pioneer" نیز دیده می‌شود، به این دلیل که آن‌‌ها در جنگ‌های مختلف مسئولیت خنثی کردن مین، از بین بردن موانع بین راهی مانند قطع کردن شاخه درختان و ... را برعهده داشتند و در اولین خط هر گردان دیده ‌می‌شدند. 

 

ارتش فرانسه

ارتش فرانسه

 

5. پلیس مرزی هند

حین جنگی که در سال 1965 بین هند و پاکستان رخ داد، نخستین بار پلیس‌های مرزی هند برای تامین امنیت هرچه بیشتر  در مرز این دو کشور ایجاد شدند. پلیس‌های مرزی در هند به سه بخش تقسیم می‌شوند که در مرزهای مشترک کشورشان، در پاکستان و بنگلادش پاسبانی می‌دهند. یونیفورم این دست از ماموران باتوجه به بخش فعالیت رنگ‌های مختلفی دارد.

 

پلیس هند

پلیس هند

 

6. یونیفورم ارتش مغولستان

پوشش و تجهیزات ارتش امروزی مغولستان، همانطور که مشخص است الهام گرفته از سربازان «امپراطوری مغول‌ها» بوده است. نکته جالب توجه درفش‌هایی است که سربازان با خود در سطح شهر حمل می‌کنند. سربازان در زمانی که کشور درگیر جنگ نباشد از درفش سفید رنگ، و در زمان جنگ از درفش های مشکی استفاده می‌کنند.

 

ارتش مغولستان

ارتش مغولستان

 

7. یونیفورم گارد سلطنتی کره جنوبی

با تصویب شدن نوع پوشش محافظان دربار کره جنوبی در سال 1996، طرح یونیفورم این محافظان به قرن‌ها قبل‌ بازگشت و گارد سلطنتی کره جنوبی به سلاح و پوششی که در تصویر زیر ملاحظه می‌کنید تغییر یافت. به دلیل استقبال بالا از این یونیفورم، در چندی از مراسم صورت گرفته در کره، سربازان با یونیفورم گارد‌های سلطنتی شرکت کردند.

ارتش کره جنوبی

ارتش کره جنوبی
تصویری از یک گارد سلطنتی هنگام شیوع ویروس کرونا

 

8. پاسداران برج لندن

پاسداران برج لندن که اختصارا با نام "Yeomen Warden"  شناخته می‌شوند یکی از مجرب ترین نیروهای امنیتی بریتانیا هستند که برای رسیدن به این پست باید به مدت 22 سال تحت عنوان افسر پاسبانی سابقه داشته باشند. مسئولیت این گارد محافظت از زندانیان برج، محافظت از جواهرات ملکه و  سایر فعالیت‌های مرتبط با امنیت برج لندن است. 

 

ارتش کره جنوبی

ارتش کره جنوبی

 

9. گارد پادشاهی تایلند

این گارد نخستین بار در سال 1859 توسط رامای پنچم تاسیس شد و تا کنون نیز برجا مانده است. وظیفه اصلی این گارد  محافظت از خاندان سلطنتی تایلند بوده و تنها افرادی می‌توانند در این سمت مشغول شوند که در«ارتش مهندسان بادیگارد سلطنتی» آموزش دیده باشند.

 

ارتش تایلند

ارتش تایلند

 

10. یونیفورم سویس گارد در واتیکان

سوئیس گارد (Swiss guard) واتیکان یکی از قدیمی ترین و کوچک ترین ارتش‌های جهان است که از سال 1506 میلادی تا کنون وظیفه محافظت از پاپ را بر عهده دارد. این یونیفورم رنگارنگ 154 تکه‌ای حدود 3.6 کیلوگرم وزن دارد.

بر خلاف ظاهر سنتی خود، گاردهای واتیکان از هر دو سلاح گرم و سرد استفاده می‌کنند.

پلیس گارد سوئیس

 پلیس گارد سوئیس

 

 منبع: businessinsider

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.