با 10 حقیقت جالب از فلورانس آشنا شوید

5
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
حقایق جالب از پایتخت رنسانس جهان + تصاویر
12 تیر 1400 10:00
2

در این مطلب قرار است درباره فلورانس، شهر سوسن‌ها صحبت کنیم. شهری که در کنار رم، میلان و تورین از توریستی‌ترین شهرهای ایتالیا به حساب می‌‎رود و دارای تعداد قابل توجهی آثار باستانی و سازه‌هایی با معماری خارق العاده است که بسیاری از آن‌ها در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده‌اند.  فلورانس همچنین به عنوان خواستگاه رنسانس نقش بزرگی درتاریخ ایتالیا و اروپا دارد.

فلورانس در کجا واقع شده است و چقدر جمعیت دارد؟

فلورانس در شمال ایتالیا، در ناحیه توسکانی این کشور دیده می‌شود که توسط تپه‌های متعددی محاصره شده و رود 240 کیلومتری آرنو نیز از آن عبور می‌کند. با توجه به موقعیت فلورانس، این شهر به خوبی با سایر نقاط ایتالیا متصل شده و علاوه بر فرودگاه بین فلورانس دارای شاهراه‌های بسیاری است. همچنین با داشتن بیش از 700.000 ساکن، فلورانس هشتمین شهر پرجمعیت ایتالیا محسوب می‌شود.

 

فلورانس

 

قدمت فلورانس چقدر است و ریشه نام فلورانس از کجا آمده؟

تاریخ رسمی تاسیس فلورانس به 59 سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد، زمانی که ژولیوس سزار بخشی از رزمندگان کارکشته خود را در این منطقه ساکن کرد. البته باستان شناسان عقیده دارند که استروکانی‌ها پیش از اینکه رومی‌ها به این بخش برسند در فیزوله (Fiesole)، شهر کوچکی در تپه‌ای مرتفع فلورانس کنونی واقع شده است زندگی می‌کردند.

فلورانس که ایتالیایی‌ها آن را فیرنتزه (Firenze) می‌نامند نخستین نامی نبود که برای این منطقه انتخاب شده باشد. پیش از نام فیرنتزه ابتدا نام این شهر فلورنتیا (Florentia) بود که بعد‌تر به فیورنزه (Fiorenza) تغییر پیدا کرد. نامی که بنظر می‌رسد بی ارتباط با کلمه لاتین Flower یا Flor (به معنای گل) نبوده و البته که ریشه آن در زبان انگیسی و نام کنونی شهر (Flo-rence; Flo-wer) دیده می‌شود.

برخی عقیده‌ دارند که نام این شهر به افتخار فلورا (Flora)، الهه بهار و گل‌ها به فلورنتیا تبدیل شده است. برخی دیگر نیز باور دارند این نام به این دلیل فلورنتیا شده است که با خوش اقبالی همراه شود و یاد آور شکوفایی باشد.  در هر صورت نام این شهر در قرون وسطی، همگام با تکامل زبان از فلورنیتا به فیورنزه تغییر پیدا کرد و به آرامی نیز از فیورنزه به فیرنتزه‌ای تغییر شکل داد که اکنون می‌شناسیمش.

 

فلورانس ایتالیا

 

10 حقیقت جالب درباره فلورانس

اکنون که کمی درباره موقعیت و پیشینه فلورانس صحبت کردیم نوبت به 10 حقیقت باورنکردنی درباره آن می‌رسد که خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست.

  1. محل تولد زبان استاندارد ایتالیایی فلورانس است. اگر اطلاعاتی تاریخی از قرون وسطا داشته باشید احتمالا می‌دانید که تا قرن 19 میلادی کشوری به نام ایتالیا وجود نداشته و در عوض این کشور متشکل از قلمروهای مختلفی که هر کدام دارای شهرهای ایالتی بود می‌شدند. فلورانس نیز یکی از همین شهرهای ایالتی بود که بیش‌تر اندیشمندان، شاعران و نویسندگان در آن زندگی می‌کردند و از جهتی که این بزرگان آثار خود را با زبان مرسوم در فلورانس تالیف می‌کردند. زبان آن‌ها به یک استاندارد تبدیل شد و پایه زبان ایتالیایی مدرن از فلورانس تشکیل شد.

  2. اپرا در فلورانس به وجود آمد. یکی از حقایقی که اکثر افراد از آن ناآگاه هستند این است که نخستین بار موسیقی نوشته شده‌ای که دارای استاندارهای مدرن بود و قابلیت در نظر گرفته شدن به عنوان یک اپرا را داشت در این شهر ایجاد شد. جاکوپو پری در سال 1598 نخستین قطعه اپرا که dafne نام داشت را در فلورانس خلق کرد.

 

فلورانس ایتالیا 

3. با استناد به یونسکو حدود 60 درصد از مهم‌ترین گنجینه‌های یافت شده جهان در ایتالیا پیدا شده است و از این رقم یک دوم آن‌ها در موزه فلورانس نگه داری می‌شود.

4. نه تنها اپرا بلکه نخستین پیانو نیز در حوالی سال 1700 میلادی توسط بارتولومو کریستوفوری در فلورانس ساخته ساخته شد و  پیانوفورته (painoforte) نام گرفت. این اسم از دو واژه پیانو و فورته به ترتیب با معنی‌های نرم و بلند یا قوی ترکیب شده است.

5. شهر فلورانس در روزگاری میزبان بزرگ‌ترین هنرمندان، نویسندگان و چهره‌های شاخص تاریخ بوده است. برخی از آن‌ها عبارتند از لئوناردو داوینچی، دوناتلو، میکل آنژ، دانته آلیگیری، گالیله، نیکولو ماکیاولی، جووانی بوکاچو، آمریگو وسپوچی و البته خاندان مشهور مدیچی که نسل‌ها در شهر حکومت می‌کردند. 

 

 فلورانس ایتالیا

 

6. غیر ممکن است که نامی از فلورانس بیاید و اشاره نشود که این شهر پایتخت رنسانس در جهان است. به علاوه در عصر رنسانس فلورانس انقدر شهر پر رونقی بود که به یکی از مراکز اصلی تجارت در آن زمان‌ها تبدیل شده بود. به این دلایل به فلورانس «آتن قرون وسطایی» نیز می‌گویند.

7. کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره یا همان کلیسای جامع فلورانس سومین کلیسای جامع بزرگ در جهان است که از آن به عنوان یکی از نخستین شاهکارهای خلق شده در سبک معماری رنسانس یاد می‌شود. همچنین جالب است بدانید معماری که گنبد این کلیسا را ساخته است پیش از آن هیچ تجربه‌ای در معماری نداشته بود.

 

کلیسای سانتا ماریا دل فیوره 

 

8. فلورانس اولین شهری در جهان بود که مجازات مرگ را برای مجرمین ممنوع کرد. در تاریخ 30 نوابر 1786 دوک اعظم فلورانس، پیترو لئوپولدو در اقدامی بی سابقه کشتن شکنجه کردن مجرمین را در توسکانی ممنوع کرد.

9. فلورانس اولین شهری در اروپا بود که در خیابان‌ها سنگ فرش شدند. در سال 1339 فلورانس آنقدر شهر ثروتمندی بود که برای اولین بار اقدام به چنین کاری کرد. جالب است بدانید 400 سال پس از سنگ فرش شدن فلورانس جاده‌های خیابانی و آسفالت شده ابداع شدند.

 

 فلورانس ایتالیا

 

10. فلورانس یکی از نخستین پایتخت‌های ایتالیا بوده است. پس از به وجود آمدن کشور ایتالیا به فرمت امروزی، تورین در 1861 به عنوان نخستین پایتخت این کشور انتخاب شد. اما از آن جایی که این شهر با فرانسه تحت حکومت ناپلئون مرز مشترک داشت و امکان حمله وری به ایتالیا دور از امکان نبود، دولت ایتالیا پایتخت را از تورین به فلورانس انتقال داد و فلورانس بین سال‌های 1865 تا 1871 پایتخت ایتالیا به شمار می‌رفت.

 

منبع: passportsymphony

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.