با اختراعات این خطوط هوایی، سفر شما متحول خواهد شد

4.4
از 9 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
اختراعات عجیب چند خط هوایی در دنیا که سفرتان را متحول می‌کند!
18 بهمن 1397 08:00
0

خرید بلیط پرواز، ورود به هواپیما، نشستن بر روی صندلی، سعی برای خواب (و موفق نشدن) و در نهایت رسیدن به مقصد، چالش‌هایی است که از ابتدای ظهور هواپیماهای مسافرتی تاکنون گریبان‌گیر مسافران بوده است. در سالهای اخیر برخی از شرکت‌های هواپیمایی سعی کرده‌اند تا با برطرف کردن نقص‌هایشان در پرواز، سفر آسوده‌تری را برای مسافران رقم بزنند.

یکی از ایرلاین‌هایی که در صدد است تا همواره نوآوری را در تمامی ابعاد سفرِ مسافرانش در نظر بگیرد، KLM نام دارد. این ایرلاین بخشی از شرکت هواپیمایی ایرفرانس-کی ال ام به شمار می‌رود و یک ایرلاین لوکس هلندی است. این شرکت هواپیمایی و ایرلاین ملی فرانسه در تلاش هستند تا رنگ دیگری به پروازهای مسافرانی بدهند که هواپیما را به عنوان وسیله‌ی نقلیه‌ی خود انتخاب کرده‌اند.

مسئولان این ایرلاین‌های بزرگ بر این عقیده هستند که: «سفر چهارمین صنعت بزرگ در دنیاست و باعث ورود دلار و سایر ارزهای ارزشمند به کشورها می‌شود بنابراین صنعت گردشگری روبه رشد است و باید برای بهتر شدن آن تلاش کرد.»

ایرلاین‌های بزرگ دنیا پروژه‌های بزرگی را آغاز کرده‌اند و امیدوار هستند که با اختراعات جدید، تحولی در پرواز به وجود بیاورند. در ادامه چند نمونه از پروژه‌های در دست تکمیل و پیاده‌سازی این ایرلاین‌های مشهور را مرور می‌کنیم.

1-اسکن صورت

در آینده هر مسافر هنگامی که وارد گیت پرواز مورد نظرش می‌شود دیگر لازم نیست که پاسپورت خود را به ماموران نشان بدهد بلکه دستگاه‌هایی در تمامی گیت‌ها نصب خواهد شد که صورت مسافران را اسکن کرده و مشخصات مسافران را نمایش داده و هویتشان را تشخیص می‌دهد. اگر مشکلی وجود نداشته باشد، درها به صورت اتوماتیک باز خواهند شد و مسافر به قسمت بعدی راهنمایی می‌‌شود. حتی پیش‌بینی شده که از این تکنولوژی در بانک‌ها نیز استفاده شود.

با اختراعات این خطوط هوایی، سفر شما متحول خواهد شد

2-رزرو خودکار برای مسافران هواپیماهای تاخیر دار

قرار است که در آینده تمامی رزروهای مسافران به یک سیستم واحد متصل شوند؛ با این کار در صورتی که هواپیمایی تاخیر داشته باشد، رزرو مسافران آن هواپیما خیلی ساده و سریع تغییر کرده و زمان و مکان جدید در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. از این تکنولوژی می‌توان در هتل‌ها نیز استفاده کرد و براساس آخرین اخبار این کار ابتدا در کشور آلمان انجام خواهد گرفت و در صورت عدم وجود مشکل در سایر کشورها نیز به کار گرفته خواهد شد.

با اختراعات این خطوط هوایی، سفر شما متحول خواهد شد

3-شبیه ساز هواپیما

در حال حاضر گوگل است که اطلاعات تاخیر هواپیماها را در اختیار مسافران قرار می‌دهد و تا به اینجا نیز به خوبی از عهده‌ی این کار بر آمده است؛ اما پیش‌بینی می‌شود که در آینده برای هر هواپیما یک شبیه ساز مجازی ساخته شود که دقیقا حالت هواپیما را براساس شرایط جوی و سایر اِلمان‌های مهم در نظر گرفته و ساعت دقیق رسیدن هواپیما و شرایط کنونی آن را به مسافران نشان بدهد. مخترعان سعی دارند که حس واقعی هواپیما را پیش از سوار شدن بر آن برای مسافران تشریح کنند.

با اختراعات این خطوط هوایی، سفر شما متحول خواهد شد

4-پرداخت هزینه ی بلیط بر اساس ساعت پرواز

پروژه‌ای در حال بررسی است که طی آن به مسافران کارت‌هایی داده می‌شود که قیمت پروازها در آن بر اساس ساعت است. به این معنا که برای مثال بابت یک ساعت پرواز باید 60 دلار پرداخت کنند. این کار باعث ایجاد بازار رقابتی در بین ایرلاین‌ها می‌شود و در نهایت به نفع مسافران خواهد بود و آنها می‌توانند با قیمتی کمتر و سرعتی بیشتر به مقصد خود برسند.

در راستای همین پروژه طرح دیگری وجود دارد که مسافران می‌توانند کارت‌هایی خریداری کنند که قابل شارژ است برای مثال یک مسافر کارت خود را 300 دلار شارژ می‌کند اما پروازش 60 دلار هزینه دارد، مابه‌التفاوت این مبلغ در کارت وی باقی می‌ماند و در نهایت جوایز و انتخاب‌هایی در اختیار مسافران خوش حساب قرار خواهد گرفت.

aaa-flightsjpg.JPG

5-دستگاه موقعیت یاب چمدان

این روزها اگر در حین سفرهای هوایی با خود چمدانی داشته باشید، باید آن را به قسمت بار فرودگاه تحویل بدهید و در مقصد هنگامی که به بخش چمدان‌ها منتقل شد آن را بیابید. این پروسه باعث می‌شود تا مشکلاتی از قبیل اتلاف وقت، نگرانی مسافران و گم شدن چمدان‌ها رخ بدهد. حالا برای رفع این مشکل قرار است ترتیبی داده شود تا هر مسافر در حین پرواز و فرود هواپیما از موقعیت دقیق چمدان خود باخبر باشد و بتواند پس از فرود به سرعت خود را به چمدانش برساند. پیشبینی می‌شود که این طرح تا پایان سال 2019 میلادی در انگلستان اجرایی شود.

با اختراعات این خطوط هوایی، سفر شما متحول خواهد شد

6-جلوگیری از گم شدن چمدان

به زودی اپلیکیشنی به بازار خواهد آمد که برای مسافران این امکان را فراهم می‌کند که در هرجایی که باشند چه در هواپیما، چه در اتوبوس و... از موقعیت دقیق بارهای خود مطلع شوند. این اپلیکیشن در اختیار همه قرار خواهد گرفت بنابراین اگر مسافری متوجه شد که بارش به سمت دیگری می‌رود و در مسیر اشتباهی است، می‌تواند به سرعت به مسئولان مربوطه اطلاع داده و از گم شدن بارش جلوگیری کند.

با اختراعات این خطوط هوایی، سفر شما متحول خواهد شد

7-ماشین پرنده جایگزین قطار

تعداد محدود فرودگاه‌ها، ازدیاد مراجعان، صف‌های طویل و اتلاف وقت زیاد سبب شد تا طرحی ارائه شود که طی آن ماشین‌های پرنده را جایگزین قطارهای و هواپیماها کنند. پیشبینی می‌شود که به زودی ترافیک در بسیاری از کشورها از کنترل خارج شود و تمامی این موارد حاکی از آن هستند که نیاز به ماشین‌های پرنده کاملا احساس می‌شود. بنابراین گفته می‌شود تا سال 2024 میلادی اتومبیل‌های پرنده‌ای به بازار خواهند آمد که به نوعی تاکسی پرنده محسوب می‌شوند و جایگزین خوبی برای قطار، مترو، اتومبیل و حتی هواپیما هستند.

با اختراعات این خطوط هوایی، سفر شما متحول خواهد شد

به نظر شما پیشرفت در زمینه سفرهای هوایی به نفع بشر است یا عواقب ناخوشایندی به بار خواهد آورد؟ نظر شما در رابطه با موارد بالا چیست؟

منتظر دیدگاه‌های شما هستیم.

منابع: bloomberg.com و ویکیپدیا

زهرا میرزایی