گردش در تهران قدیم

4.5
از 4 رای

اگر بشر به امکان سفر در طول زمان دست پیدا کند، سفر به تهران قدیم و گشت و گذار در تهران دوره ناصری که در اوج شکوه و درخشش خود است، انتخاب بسیاری از عاشقان این شهر است. شاید فکر کنید از این شهر با ریه‌های پر از دود و ترافیک سرسام‌آور فقط باید فرار کرد، که کافی است نگاهی به فهرست طول و طویل جا‌های دیدنی تهران بکنید تا ببینید که این شهر تا چه اندازه ارزش عشق ورزیدن دارد. در این ویدئو به سراغ خیابان باب همایون، بخشی از بافت شهری تهران قدیم رفتیم.

دالان بهشت، به جا مانده از تهران قدیم

خیابان باب همایون، خیابان کوتاهی در مجاورت میدان امام خمینی (توپخانه قدیم) و صور اسرافیل است و در محدوده منطقه 12 شهرداری تهران قرار دارد. باب همایون یکی از اولین خیابان‌‌ها در کالبد شهری تهران است و به خاطر درختان مشجر و سر به فلک کشیده، در بین اهالی تهران قدیم به نام دالان بهشت شهره بود. در تهران قدیم این خیابان به علت نزدیکی به کاخ گلستان، محل تردد اعیان و اشراف و حتی شاه و شاهزادگان بود و به همین علت از طرف بلدیه وقت تهران؛ یا همان شهرداری، برای نظافت و پاکیزگی اینجا نهایت دقت به کار گرفته می‌شد.

بسیاری از اولین‌های تهران قدیم، در این خیابان سر و کله شان پیدا شده؛ مثلا کافه لقانطه که اولین کافه به سبک امروزی در تهران قدیم بوده است. رفته رفته با شتاب گرفتن توسعه شهری تهران بافت محله و خیابان به کلی تغییر کرد؛ امروز اینجا به پاتوقی برای شکم‌چرانی و چشیدن غذا‌های خیابانی و همینطور خرید کت و شلوار برای تازه داماد‌‌ها تبدیل شده اما هنوز هم اینجا رنگ و بوی دالان بهشت دارد و پرسه در باب همایون، تداعی گردش در تهران قدیم را برای اهالی شهر می‌کند.