نمایش رقص سماع در قونیه

4.5
از 60 رای

رقص سماع قونیه، یکی از آن جاذبه‌های معنوی و عرفانی مهمی است که همه ساله عده زیادی از مسافران تور ترکیه را وسوسه می‌کند که به جای سفر به شهر‌های پر‌ترددی مثل استانبول یا آنتالیا، راهی شهر قونیه شوند. در این ویدئو نمایش رقص سماع را در شهر قونیه ترکیه می‌بینیم.

باده عام از برون باده عارف از درون

سماع در لغت به معنای گوش دادن و شنیدن است و رقص سماع نوعی رقص عارفانه. رقص سماع با نواختن موسیقی و سپس گوش دادن و شنیدن نوای دف و تار آغاز می‌شود؛ عارف با شنیدن موسیقی به وجد می‌آید و شروع به رقص می‌کند و این رقص با نوعی خلسه و سرخوشی درونی همراه است. در رقص سماع دست راست به سمت آسمان است که به معنای نیایش پروردگار است و دست چپ به سمت زمین که به معنای بخشیدن و گذشتن است. حرکت دایره وار صوفی هم فلسفه خود را دارد؛ دایره نمادی از سادگی و بی‌انتهایی است و در عین حال استعاره‌ای از زمان هم هست.

رقص سماع قونیه، یادگاری از مولانا

رقص سماع قونیه یکی از جاذبه‌های این شهر است. دفن شدن مولانا، عارف و شاعر بزرگ ایرانی در شهر قونیه، باعث شده است تا این شهر میعاد‌گاه اهل تصوف و عرفا باشد. همه ساله، خصوصا در تاریخ‌های به خصوصی مثل سالگرد تولد و یا مرگ مولانا، نمایش رقص سماع در قونیه برگزار می‌شود. نمایش رقص سماع قونیه، بسیار جذاب و در عین حال روحانی و معنوی است و تماشای این رقص سماع تجربه‌ای بی‌نظیر است که مسافران تور قونیه برای تماشای آن سفر می‌کنند.