جاهای دیدنی نیشابور؛ ۱۸ جای دیدنی نیشابور + عکس و آدرس

5
از 7 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
جاهای دیدنی نیشابور؛ معرفی بهترین دیدنی های نیشابور با آدرس
30 بهمن 1402 08:00
1

جاهای دیدنی نیشابور به‌قدری دل‌نشین هستند که شما را مشتاق سفر به این شهر تاریخی می‌کنند. نیشابور، مرواریدی درخشان در بین شهرهای استان خراسان رضوی و یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران با تاریخ و فرهنگ غنی است که سال‌ها به‌عنوان مرکز علمی و ادبی در جهان اسلامی شناخته شده است. قدمت این شهر به هزاره‌ها قبل می‌رسد و هر گوشه‌ای از آن، داستانی از تمدن‌های باستانی برای بازگو کردن دارد. همچنین این شهر محل تولد و زندگی بزرگانی چون عمر خیام بوده و همین ترکیب تاریخ و فرهنگ، دلیلی است برای دیدن این شهر. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند، بهترین جاهای دیدنی نیشابور را به شما معرفی خواهیم کرد تا با جاذبه‌های گردشگری این شهر آشنا شوید.

جاهای دیدنی نیشابور کدام‌اند؟

از بین بهترین جاهای دیدنی نیشابور، می‌توان به آرامگاه خیام، آرامگاه عطار نیشابوری، آرامگاه کمال‌الملک، مسجد جامع نیشابور، باغ قدمگاه، غار سر نی، کوه‌های بینالود، آبشار گرینه، بازار تاریخی نیشابور و امامزاده محروق اشاره کرد. بدیهی است تعداد جاذبه های گردشگری نیشابور بیش از این‌هاست و موارد گفته‌شده معروف‌ترین دیدنی‌های این شهرند. این جاذبه‌ها، سالانه گردشگران زیادی را جذب می‌کنند.

آرامگاه خیام نیشابوری

شاید بتوان گفت که بهترین جای دیدنی نیشابور و اولین جایی که باید از آن دیدن کنید، آرامگاه خیام است. این مقبره در واقع یادبودی است برای ریاضی‌دان، منجم و شاعر ایرانی «خیام نیشابوری» که توسط هوشنگ سیحون در سال 1342 طراحی شده است. آرامگاه خیام در باغی بسیار دیدنی و سرسبز قرار گرفته که در فاصله نزدیکی از آن، امامزاده محروق واقع شده است.

طراحی و اجرای بنای آرامگاه، کاملاً مطابق شخصیت و علم خیام صورت گرفته است؛ به‌طوری‌که برای محاسبه تعداد و ارتفاع ستون‌ها از فرمول‌های ریاضی خیام استفاده شده، فرم سقف و شکل ستاره‌ای آن یادآور علم نجوم خیام است و همچنین بر روی کاشی‌کاری‌های بیرونی نیز اشعاری از خیام حکاکی شده است. در کنار آرامگاه خیام، یکی دیگر از جاهای دیدنی نیشابور، یعنی موزه تخصصی خیام قرار دارد که در سال 79 ساخته شده است و چهار بخش دارد.

  • آدرس آرامگاه خیام: نیشابور، میدان فضل،‌ بلوار شهدا،‌ باغ خیام، آرامگاه خیام
  • ساعت بازدید از آرامگاه خیام: 8 صبح تا 7 عصر
  • قیمت بلیط آرامگاه خیام: 4 هزار تومان

موقعیت دقیق آرامگاه خیام روی نقشه

156684684.jpg
آرامگاه خیام نیشابوری، عکس از ایرنا

مقبره شیخ عطار نیشابوری

در نزدیکی آرامگاه خیام، هنگامی که از مسیر بلوار خیام عبور کنید و به‌سمت غرب بروید، تندیس عطار نیشابوری را در ورودی مجموعه باغ عطار خواهید دید. عطار یکی از بهترین شاعران ایرانی است و آرامگاه عطار نیشابوری نیز از جاهای دیدنی نیشابور است که همه ساله میزبان علاقه‌مندان به ادبیات، معماری و فرهنگ ایرانی است. شهرت او به‌عنوان نویسنده منطق‌الطیر و موقعیتش در عالم تصوف، او را به یک شخصیت مشهور ایرانی تبدیل کرده است. بنای اولیه آرامگاه که بسیار ساده بوده، در دوره تیموریان ساخته شده؛ اما بعدها به‌دلیل فرسودگی زیاد، به‌طور کامل مرمت شده و تزیینات کاشی‌کاری زیبایی به آن اضافه شده است. اگر به بناهای تاریخی و تزیینات باشکوه کاشی‌کاری با رنگ فیروزه‌ای مثل اغلب جاهای دیدنی اصفهان علاقه‌مندید، بازدید از مقبره عطار را از دست ندهید.

  • آدرس آرامگاه عطار: نیشابور، انتهای غربی خیابان عرفان، مجموعه عطار
  • ساعت بازدید از آرامگاه عطار: نیمه اول سال از ساعت ۸ صبح تا 9 شب، نیمه دوم سال از ساعت ۸ صبح تا 8 شب
  • قیمت بلیط آرامگاه عطار: 4 هزار تومان

موقعیت دقیق آرامگاه عطار نیشابوری

2022-12-30 (1).jpg
آرامگاه عطار نیشابوری، عکس از هانیه بهاری

آرامگاه کمال‌الملک

آرامگاه کمال‌الملک از جاذبه های گردشگری نیشابور برای طرف‌داران اهل هنر است. این بنای یادبود، آرامگاه یکی از بهترین نقاش‌های ایرانی در دوران قاجار است و توسط هوشنگ سیحون طراحی شده است. این بنا، 6 ایوان با نقوش کاشی‌کاری معرق هنری دارد و در ساخت آن، از هندسه پیچیده‌ای استفاده شده است. مقبره کمال‌الملک مانند بسیاری از آرامگاه‌های معروف ایران، به‌ویژه آن‌هایی که در بین جاهای دیدنی شیراز می‌توان دید، در باغی سرسبز و زیبا واقع شده است و البته با فاصله بسیار کمی از آرامگاه عطار قرار دارد. پیشنهاد می‌کنیم مجموعه فوق را در فصل بهار بازدید کنید تا اوج زیبایی آن را ببینید. 

  • آدرس آرامگاه کمال‌الملک: نیشابور، انتهای غربی خیابان عرفان، مجموعه عطار، جنب آرامگاه عطار نیشابوری
  • ساعت بازدید از آرامگاه کمال‌الملک: نیمه اول سال ۸ صبح تا 9 شب، نیمه دوم سال ۸ صبح تا 8 شب
  • قیمت بلیط آرامگاه کمال‌الملک: 4 هزار تومان

موقعیت دقیق آرامگاه کمال‌الملک روی نقشه

Uns-Gallery-on-Instagram_-“_-ارامگاه-کمال-الملک،-شهر-نیشابور-Kamal-ol-Molk-tomb-neyshabor-کمال_الملک-نیشابور-خراسان-عکاسی-عکاسی_طبیعت-عکاسی_شهری-سفراونس_گالری”.jpg
آرامگاه کمال‌المک و محوطه باغ آن، عکس از میزبون

آرامگاه بی‌بی شطیطه

از بین جاهای دیدنی نیشابور، جایی در میان میدان‌های شهر وجود دارد به‌نام میدان شطیطه که محل دفن بانویی به همین نام است. بانو شطیطه یکی از افراد مورد توجه امام موسی کاظم(ع) بوده و درحال‌حاضر بنای یادبود ایشان به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی نیشابور محسوب می‌شود. این بنای خشتی، تزئینات زیبایی همچون آینه‌کاری و کتیبه‌های کاشی‌کاری‌شده دارد که فضایی معنوی را به وجود آورده و مقصد گردشگران است.

  • آدرس آرامگاه بی‌بی شطیطه: نیشابور، بلوار شهید بهشتی، میدان بی‌بی شطیطه
  • ساعت بازدید از آرامگاه بی‌بی شطیطه: 24 ساعته
  • قیمت بلیط آرامگاه بی‌بی شطیطه: رایگان

موقعیت دقیق آرامگاه بی‌بی شطیطه روی نقشه

Bibi_Shatia_Moque_and_mausoleum_-_Nishapur_49.jpg
وررودی آرامگاه بی‌بی شطیطه

آرامگاه فضل بن شاذان

آرامگاه فضل بن شاذان، مکانی زیبا و آجری در نیشابور است. اطراف این آرامگاه را گورستانی احاطه کرده است که بهشت فضل نام دارد. این مقبره، مربوط به دوره تیموریان بوده؛ ولی درحال‌حاضر بعد از بازسازی‌های فراوان، آثار قدمتش دیده نمی‌شود. بهشت فضل، باغ زیبایی است در بین جاهای دیدنی نیشابور که شامل بخش‌های گلزار شهدا، باغ آرامگاه، آرامستان، بوستان‌ و ‌گلخانه می‌شود. هر بخش، ورودی‌های مجزا دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

  • آدرس آرامگاه فضل بن شاذان: ۵ کیلومتری جنوب‌شرق نیشابور، روستای فضل
  • ساعت بازدید از آرامگاه فضل بن شاذان: 24 ساعته
  • قیمت بلیط آرامگاه فضل بن شاذان: رایگان

 موقعیت آرامگاه فضل بن شاذان روی نقشه

2021-04-20.jpg
آرامگاه فضل بن شاذان، عکس از ماریا میری

مسجد جامع نیشابور

در بین جاهای دیدنی نیشابور، مسجد جامع این شهر تنها بنای بازمانده از گذشته تاریخی نیشابور است. قدمت مسجد جامع نیشابور به دوران تیموریان برمی‌گردد و در مرکز بافت فرهنگی تاریخی، یعنی خیابان امام‌خمینی نیشابور قرار دارد. مهم‌ترین مشخصه این مسجد، بلندترین ایوان آن در ضلع جنوبی محوطه است که در وسط این ایوان، محرابی بسیار زیبا با کاشی‌کاری لاجوردی و سفید دیده می‌شود. این مسجد در دوره‌های تاریخی مختلفی، مرمت و بازسازی شده است و همچنان به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری نیشابور، نمادی از هویت تاریخی شهر است. ازآنجایی‌که در این مسجد، نماز جماعت در ساعات اذان برگزار می‌شود، بهتر است در زمان‌های دیگری که خلوت‌تر است، برای بازدید بروید تا امکان دیدن تمام قسمت‌ها به‌راحتی برایتان فراهم باشد.

  • آدرس مسجد جامع نیشابور: نیشابور، خیابان امام‌خمینی، چهارراه امام‌خمینی
  • ساعت بازدید از مسجد جامع نیشابور: 9 صبح تا 10 شب
  • قیمت بلیط مسجد جامع نیشابور: رایگان

موقعیت دقیق مسجد جامع نیشابور روی نقشه

Jameh_Mosque_of_Nishapur_2017-03-21.jpg
مسجد جامع نیشابور، عکس از ویکی‌پدیا

امامزاده محروق (امامزاده ابراهیم)

آرامگاه محمد محروق، معماری تیموری و صفوی دارد و در نیشابور واقع شده است. این ساختمان، در سال ۱۳۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است. امامزاده محروق محل دفن محمد محروق و ابراهیم بن موسی الکاظم است. بخشی از این آرامگاه، به‌عنوان مسجد نیز استفاده می‌شود. ویژگی اصلی این بنا که برای گردشگران جذاب است، کاشی‌کاری‌های نفیس و فیروزه‌ای‌رنگ آن از قرن دهم هجری است که بر روی گنبد و ایوان‌ها دیده می‌شود. همچنین این بنا در بین دیدنی های نیشابور، کنار آرامگاه خیام قرار دارد که این نزدیکی، فرصت خوبی را برای بازدید از هر دوی آن‌ها فراهم می‌کند.  

  • آدرس امامزاده محروق: نیشابور، شهرک خیام، بلوار شهدا، بلوار خیام
  • ساعت بازدید از امامزاده محروق: 24 ساعته
  • قیمت بلیط امامزاده محروق: رایگان

موقعیت دقیق امامزاده محروق روی نقشه

Al_Mahruq_Mosque_of_Nishapur.jpg
امامزاده محروق، از دیدنی های نیشابور

کاروان‌سرای شاه‌عباسی نیشابور

کاروان‌سرای شاه‌عباسی در شهرستان نیشابور و در مرکز شهر واقع شده است. این کاروان‌سرا به‌عنوان «رباط شاه عباسی» هم شناخته می‌شود و در زمان صفویه ساخته شده است. این بنا مانند دیگر کاروان‌سراهای شاه‌عباس، 4 ایوان، صحن مرکزی و اصطبل دارد. این روزها این مکان، به موزه نیشابور با بخش‌های باستان‌شناسی و مردم‌شناسی تبدیل شده که در آن، آثار تاریخی شامل سکه‌ها، ظروف گلی، ظروف فلزی و شیشه‌ای و همچنین آثار سنگی از دوران‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است. بااینکه به‌عنوان یک مکان تاریخی ارزشمند، کمتر به کاروان‌سرای شاه‌عباسی پرداخته شده؛ اما پیشنهاد می‌کنیم در بین جاهای دیدنی نیشابور، حتماً از این کاروان‌سرا نیز دیدن کنید.   

  • آدرس کاروان‌سرای شاه‌عباسی: نیشابور، خیابان امام‌خمینی، کنار میدان خیام
  • ساعت بازدید از کاروان‌سرای شاه‌عباسی: 8.5 صبح تا 9 شب
  • قیمت بلیط کاروان‌سرای شاه‌عباسی: رایگان

موقعیت دقیق کاروان‌سرای شاه‌عباسی روی نقشه

Abbasi_Karvansaray_in_Neyshabur.jpg
کاروان‌سرای شاه‌عباسی، از بهترین جاهای دیدنی نیشابور

باغ قدمگاه نیشابور

در بین جاهای دیدنی نیشابور، باغ قدمگاه مجموعه‌ای گردشگردی و زیارتی محسوب می‌شود. قدمگاه در واقع باغی است بسیار خوش‌آب‌و‌هوا در دامنه کوه‌های بینالود که در زمان صفویه ساخته شده است. یکی از علت‌های محبوبیت این مکان، وجود چشمه و تخته سنگی است که طبق روایت‌های گفته‌شده، جای ردپای توقف امام رضا(ع) در این مکان است. می‌توان از بنای بقعه که همان بخش زیارتی است، همراه با حمام تاریخی و آب‌انبار در محوطه باغ قدمگاه بازدید کرد. این باغ که در حوالی شهر نیشابور قرار دارد، بسیار مورد توجه مردم این شهر است.

  • آدرس باغ قدمگاه: ۲۴ کیلومتری شرق نیشابور
  • ساعت بازدید از باغ قدمگاه: بهترین زمان در ساعات اذان ظهر و عصر
  • قیمت بلیط باغ قدمگاه: رایگان

موقعیت باغ قدمگاه نیشابور روی نقشه

9مجموعه_تاریخی_قدمگاه،_بقعه_و_رباط_و_حمام.jpg
باغ قدمگاه، از دیدنی های نیشابور

بازار تاریخی نیشابور

بازار سرپوشیده یا بازار سرپوش نیشابور، میراثی 500 ساله از فرهنگ و سابقه تجاری ایران، میزبان گردشگران تاریخ و هنر است. این بازار که یادآور دوران شکوهمند صفویه تا دوران معاصر است، یکی از بهترین جاهای دیدنی نیشابور به شمار می‌آید. سقف‌های گنبدی با روزنه‌هایی که نور خورشید را در هر گوشه‌ای از بازار پخش می‌کنند، به همراه در‌های چوبی با نقوش مشبک، گچ‌بری‌های داخل حجره‌ها و ارتفاع متغیر گنبدها، همگی یک تصویر زیبا و اصیل را به نمایش می‌گذارند. حمام گلشن، حمام تاریخی، آب‌انبار و سرای مستوفی از دیگر نقاط دیدنی در این بازار هستند.

در این بازار، زرگرها، حلاج‌ها، آهنگران و پارچه‌فروش‌ها همچنان به فعالیت‌های سنتی خود مشغول هستند و زندگی و کسب‌وکار به روش‌های سنتی در کنار معماری تاریخی، محیطی بی‌نظیر را برای بازدیدکنندگان به وجود آورده است. ازآنجایی‌که بازار تاریخی نیشابور در سال 1381 به‌عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است، اهمیت فراوانی در فهرست میراث ملی ایران دارد.

  • آدرس بازار نیشابور: نیشابور، خیابان امام‌خمینی
  • ساعت بازدید از بازار نیشابور: 8 صبح تا 10 شب
  • قیمت بلیط بازار نیشابور: رایگان

موقعیت دقیق بازار تاریخی نیشابور روی نقشه

Roofed_Bazaar_of_Nishapur_(Bazaar_e_Sarpushideh-souq)_39.jpg
بازار تاریخی نیشابور

عمارت امین‌الاسلامی

باغ امین‌الاسلامی، میراثی از دوره پهلوی دوم، بیانگر گذر زمانی از خانه‌های سنتی کاهگلی به بناهای مدرن است. عمارت امین‌الاسلامی، عمارتی دوطبقه با نمای آجری است که در میان باغی بزرگ و سرسبز، متعلق به ابوالحسن امین‌الاسلامی قرار دارد که درحال‌حاضر این باغ، به بوستانی عمومی تبدیل شده و یکی از جاهای دیدنی نیشابور است. این باغ که شامل فضای سبز، درختان کهن و امکاناتی برای تفریح و ورزش است، با ادغام بافت سنتی و مدرن، به محیطی زیبا برای استفاده مردم تبدیل شده است. این روزها بازدید از عمارت امین‌الاسلامی امکان‌پذیر نیست؛ اما با رفتن به بوستان امین‌‌الاسلامی می‌توانید نمای آن را از بیرون تماشا کنید و البته از محیط زیبای محوطه نیز بهره ببرید.

  • آدرس باغ امین‌الاسلامی: نیشابور، خیابان امام‌خمینی، روبه‌روی باغ ملی
  • ساعت بازدید از باغ امین‌الاسلامی: 24 ساعته
  • قیمت بلیط باغ امین‌الاسلامی: رایگان

موقعیت دقیق باغ امین‌الاسلامی روی نقشه

2022-12-30.jpg
باغ و عمارت امین‌الاسلامی، از دیدنی های نیشابور، عکس از هانیه بهاری

گنبدهای آجری مهرآباد یا شه‌میر

از بین جاهای دیدنی نیشابور، دو بنای آجری نزدیک جاده کاشمر در قبرستانی قدیمی قرار دارند که یکی بزرگ‌تر و دیگری کوچک‌تر است. گنبدهای آجری مهرآباد که با نام «شه‌میر» نیز شناخته می‌شوند، با قوس‌ها و طاق‌های آجری و همچنین هویت تاریخی خود، مهارت معماری را به‌زیبایی به نمایش گذاشته‌اند. گنبد بزرگ‌تر پوسته داخلی با چهار ضلع و پوسته بیرونی با هشت ضلع دارد که معماری سلجوقیان را نشان می‌دهد؛ درحالی‌که گنبد کوچک‌تر یادگاری از دوره ایلخانی با فرم مشابه است. درباره تاریخچه دقیق و علت ساختن این دو اثر، مدارک ثابت‌شده‌ای وجود ندارد. این گنبدها، به‌دلیل موقعیت و زیبایی منحصربه‌فردشان، از جاذبه های گردشگری نیشابور محسوب می‌شوند.

  • آدرس گنبدهای آجری مهرآباد: ۱۰ کیلومتری جنوب نیشابور به‌سمت کاشمر، قبرستان قدیمی
  • ساعت بازدید از گنبدهای آجری مهرآباد: 24 ساعته؛ ترجیحاً قبل از تاریکی هوا
  • قیمت بلیط گنبدهای آجری مهرآباد: رایگان

موقعیت دقیق گنبدهای آجری مهرآباد روی نقشه

295A9447_(cropped)_2.jpg
 گنبدهای آجری مهرآباد، از دیدنی های نیشابور

مجسمه سیمرغ

یکی از شاهکارهای هنری ایران به‌عنوان نمادی از فرهنگ نیشابور، مجسمه سیمرغ در این شهر است. این مجسمه، در وسط پارک سیمرغ که کنار جاده امام‌رضا قرار دارد، ساخته شده است و چند سالی است که به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی نیشابور طرف‌داران زیادی پیدا کرده است. مجسمه سیمرغ توسط رضا و میثم هادیانی که از مجسمه‌سازان برجسته ایران هستند، با الهام از کتاب منطق‌الطیر عطار نیشابوری طراحی و ساخته شده است. بزرگی و فرم بال‌های سیمرغ، بسیار خیره‌کننده است و نشان از مهارت هنری سازندگان آن دارد.

  • آدرس مجسمه سیمرغ: نیشابور، محله 15خرداد، خیابان سیمرغ، سیمرغ 11، پارک سیمرغ
  • ساعت بازدید از مجسمه سیمرغ: 24 ساعته
  • قیمت بلیط مجسمه سیمرغ: رایگان

موقعیت مجسمه سیمرغ روی نقشه

242760_575025--مجسمه-سیمرغ.jpg
مجسمه سیمرغ در نیشابور

محوطه باستانی شادیاخ

بخشی از نیشابور باستانی که تاریخی غنی از اوایل قرن سوم هجری دارد، به‌نام محوطه شادیاخ، شادی‌کاخ و شادی‌یاخ شناخته می‌شود. این ناحیه به‌عنوان مکان مسکونی مهم شناخته می‌شد تا اینکه در سال 669 هجری قمری، زلزله‌ای شدید آن را به ویرانه تبدیل کرد. با وجود این فاجعه، کاوش‌های باستان‌شناسی در سال 1379، شواهدی از ساختمان‌های دوران باستان، ازجمله تالارها، بخش‌های داخلی ساختمان‌ها و خانه‌های مسکونی، به‌علاوه کارگاه‌های صنعتی مربوط به آهنگری، سفالگری و شیشه‌ را کشف کرد. از بین جاهای دیدنی نیشابور، محوطه باستانی شادیاخ، میراث باستانی این مکان را به‌خوبی نشان می‌دهد و فرصتی مطلوب را برای آشنایی بازدیدکنندگان با تاریخچه پرافت‌و‌خیز این منطقه باستانی فراهم می‌کند.

  • آدرس محوطه شادیاخ: نیشابور، محله شادیاخ، محوطه شادیاخ
  • ساعت بازدید از محوطه شادیاخ: 7 صبح تا 9 شب
  • قیمت بلیط محوطه شادیاخ: رایگان

موقعیت دقیق محوطه باستانی شادیاخ

4545126.jpg
محوطه باستانی شادیاخ، عکس از خبرگزاری مهر

غار سر نی

غار سر نی در شمال‌غربی نیشابور و در روستای درخت جوز واقع شده است که به‌دلیل داشتن منظره‌ای زیبا و جاده‌ای با دسترسی راحت، از جاهای دیدنی نیشابور محسوب می‌شود. بازدید از غار سر نی، به‌دلیل وجود حوضچه‌های آبی عمیق، به بخش ابتدایی آن محدود می‌شود. برای دیدن داخل غار بهتر است مهارت و تجهیزات کافی برای غواصی داشته باشید یا با افراد آشنا به غار‌نوردی به سر نی بروید. در نظر داشته باشید به‌دلیل سرمای آب بهترین زمان برای بازدید از این غار، فصل تابستان است. اگر به غارنوردی و دیدن غارها علاقه‌مندید، خوب است سفر به سمنان را در برنامه سفرهایتان بگنجانید؛ زیرا در بین جاهای دیدنی سمنان، از این دست جاذبه‌های طبیعی مانند غارهای نمکی زیاد است.

  • آدرس غار سر نی: شمال‌غربی نیشابور، روستای درخت جوز
  • ساعت بازدید از غار سر نی: 9 صبح تا قبل از تاریکی هوا
  • قیمت بلیط غار سر نی: رایگان

موقعیت دقیق غار سر نی روی نقشه

آبشار بار

آبشار بار با 300 متر ارتفاع و طبیعت سرسبز، یکی از جاهای دیدنی نیشابور است. این آبشار پلکانی، با آب‌وهوای دل‌چسب در فصل بهار و تابستان، مکانی است برای لذت بردن از طبیعت و زیبایی آن. اطراف این آبشار، پوشیده از درختان میوه مانند گردو، آلو و سیب است. برای بازدید از آبشار بار، باید حدود 2 ساعت در دل طبیعت و رودخانه کم‌عمقی که در مسیر است، پیاده‌روی کنید؛ در نتیجه داشتن کفش مناسب، لباس گرم، آب و غذای کافی، برای رفتن به این آبشار ضروری است.

  • آدرس آبشار بار: شمال نیشابور به‌سمت روستای بار، حدود 15 کیلومتر جاده خاکی بعد از رسیدن به روستا
  • ساعت بازدید از آبشار بار: دوشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها از ساعت 8:15 صبح تا 4 بعدازظهر
  • قیمت بلیط آبشار بار: ورودی جاده برای هر ماشین 20 هزار تومان

موقعیت دقیق آبشار بار روی نقشه

7c6524ae158f477687b4dfbff9a4b7aa.jpg
آبشار بار در نیشابور، عکس از مجله سیمون

آبشار گرینه

آبشار گرینه، واقع در شمال‌شرقی نیشابور نزدیک روستایی به همین نام، یکی از مناطق طبیعی زیبا و بکر است و از جاهای دیدنی نیشابور محسوب می‌شود. این آبشار با مناظر سرسبز و رودخانه‌ای خروشان، مقصدی توریستی برای گردشگران است که با چشم‌اندازهای طبیعی، شرایط را برای آب‌تنی فراهم کرده است. البته فقط در روزهای گرم سال می‌شود به داخل آب رفت. قله‌ قوچگر با ارتفاع ۳ هزار متر و دیگر جاذبه‌های اطراف مانند رودخانه مرغزار و چوب‌بند و همچنین آثار باستانی همچون حمام زرتشتی‌ها نیز از جاهای دیدنی این منطقه در نیشابور هستند. بهترین زمان برای رفتن به آبشار گرینه، فصل تابستان است و داشتن کفش مناسب، لباس گرم، آب و غذای کافی ضروری است.

  • آدرس آبشار گرینه: نیشابور به‌سمت روستای گرینه، مسیر جاده خاکی به‌سمت آبشار
  • ساعت بازدید از آبشار گرینه: 24 ساعته؛ بهترین زمان تا قبل از تاریکی هوا
  • قیمت بلیط آبشار گرینه: رایگان

موقعیت دقیق آبشار گرینه روی نقشه

n82961396-72420101-1.jpg
آبشار گرینه

دره هفت غار

دره هفت غار، در نزدیکی روستای باغرود، یکی از جاذبه‌ های گردشگری نیشابور است. این نام به‌علت وجود هفت تنگه است و هیچ غار واقعی در آن نیست. این دره با آب‌وهوای معتدلی که دارد، در روزهای گرم سال مکانی خنک و دل‌چسب و از بهترین جاهای دیدنی نیشابور در دل طبیعت است. دره هفت غار، به‌عنوان یک ییلاق محبوب در شهر نیشابور، جذابیت‌هایی مانند دیواره‌های سنگی با فرسایش طبیعی و آبشارهای فصلی دارد. دسترسی به دره، با کوه‌پیمایی از روستای باغرود همراه با لباس گرم و کفش مناسب امکان‌پذیر است.

  • آدرس دره هفت غار: نیشابور، جاده باغرود، روستای غار
  • ساعت بازدید از دره هفت غار: 24 ساعته، بهترین زمان قبل از تاریکی هوا
  • قیمت بلیط دره هفت غار: رایگان

 موقعیت دقیق دره هفت غار نیشابور روی نقشه

4641555.jpg
طبیعت دره هفت غار نیشابور، عکس از خبرگزاری مهر

سفر به نیشابور با تور ایرانگردی

در بین شهرهای خراسان، نیشابور رنگ‌و‌بوی دیگری دارد. تمام جاهای دیدنی نیشابور از منظر تاریخی یا فرهنگی بسیار ارزشمندند و هرساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. همچنین در تاریخ‌های مشخصی از سال، جشن‌ها و فستیوال‌های فرهنگی خاصی در برخی از جاهای دیدنی نیشابور برگزار می‌شود. اگر قصد سفر به شهر فیروزه‌ها را دارید، پیشنهاد می‌کنیم سری به صفحه تور داخلی در وبگاه لست‌سکند بزنید و با استفاده از فیلترهای گوناگون، نزدیک‌ترین تور به شرایط مد نظرتان را انتخاب کنید.

اگر مشتاق سفرید؛ اما نگرانی بابت هزینه‌های سفر، به یک دغدغه مهم برای شما تبدیل شده است، می‌توانید با استفاده از تور اقساطی لست‌سکند و پرداخت هزینه‌های سفر در چند مرحله، با آسودگی خاطر این دغدغه را پشت‌سر بگذارید. پرداخت هزینه‌های پرواز و هتل به‌صورت اقساطی، به شما کمک می‌کند که بودجه مناسبی برای گشت‌‌و‌گذار و خرید در سفر، کنار بگذارید و سفری لذت‌بخش را تجربه کنید.

سخن آخر

در بین جاهای دیدنی نیشابور، آرامگاه‌ها به‌دلیل اثر تاریخی محبوبیت بیشتری دارند. نیشابور، تاریخ منحصربه‌فردی دارد که می‌توانید نشانه‌های آن را در بناها و محوطه‌های باستانی این شهر مشاهده کنید. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، فصل بهار را برای سفر پیشنهاد می‌کنیم تا علاوه‌بر بهره‌مندی از هوای مطلوب، طبیعت سرسبز آن را نیز ببینید. اگر تاکنون به نیشابور سفر کرده‌اید، کدام‌یک از جاذبه های گردشگری نیشابور بیشتر توجهتان را جلب کرده است؟

ساناز بهبودی
ساناز بهبودی

معماری خوانده‌ام و سفر کردن را شروع کردم تا بناهای تاریخی و معماری‌شان را ببینم. رفته‌رفته در کنار این سفرها، ارتباط دل‌نشینی میان ماجراجویی و آرامش در طبیعت پیدا کردم. این‌چنین شد که رنگ‌و‌بوی زندگی‌ام تغییر کرد و نوشتن را شروع کردم تا بتوانم این حس بی‌نظیر را به‌ نوشته تبدیل کنم.