امامزاده محروق نیشابور، گلستان مرد بزرگی که آتش گرفت!

4.5
از 11 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
مرد بزرگی که در آتش سوخت اما مزارش گلستان شد! +تصاویر
07 بهمن 1398 08:00
2

در زمان گشت و گذار در نیشابور می‌توانید جاذبه‌های فراونی را بازدید کنید. نیشابور هم طبیعت شگفت‌انگیزی دارد و هم به لحاظ فرهنگی و تاریخی بسیار غنی است و آرامگاه‌ها و مقبره‌های زیادی در خود جای داده است. آرامگاه امامزاده محروق یکی از این مقبره‌هاست که علاوه بر جنبه مذهبی، محیطی بسیار زیبا نیز دارد. امروز در بخش ایرانگردی لست سکند به سراغ این ارامگاه رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

امامزاده محروق نیشابور

آرامگاه امامزاده محروق

آرامگاه امامزاده محروق مدفن محمد محروق و ابراهیم بن موسی الکاظم است. محمد محروق بعد از کشته شدن در قبرستان محله تلاجرد نیشاپور دفن شده است. گفته می‌شود در زمان سلجوقیان بنایی بر روی قبرهای این قبرستان ساخته می‌شود اما تمامی بناها توسط مغولان ویران می‌شوند. بعدها به دستور سلطان حسین بایقرا یکی از شاهان تیموری بنایی بر روی قبر وی ساخته می‌شود و طبق کتیبه کاشی‌کاری شده در آرامگاه، بخش‌هایی از بنا در دوره شاه طهماسب اول صفوی و سلطان حسین صفوی به مجموعه اضافه و بخش‌هایی نیز مرمت می‌گردد.

امامزاده محروق نیشابور

عکس از سیمین ابراهیمی کرمانی

امامزاده محروق کیست؟

براساس اسناد تاریخی، زید یکی از فرزندان امام زین العابدین (ع) بوده است. وی چهار فرزند داشته که نام یکی از آنها محمد بوده و گفته می‌شود محمد محروق یکی از آنها بوده است. محمد بن زید در قیامی بر علیه حاکم وقت خراسان شرکت داشته و توسط مخالفانش کشته می‌شود. بعد از کشته شدن، بدن وی را آتش می‌زنند و خاکسترش را در محله تلاجرد دفن می‌کنند. با توجه به اینکه محروق به معنی «سوخته شده» است، به محمد بن زید لقب محروق داده‌اند.

امامزاده محروق نیشابور

طبق روایات دیگر، امامزاده محروق در سال دویست هجری قمری به شهادت می‌رسد و زمانی که امام رضا (ع) به دستور مامون عازم خراسان بوده، به آرامگاه وی رفته و ایشان را زیارت می‌کنند. به همین دلیل این مکان یکی از مهمترین قدمگاه‌های رضوی در نیشابور به شمار می‌رود.

معماری آرامگاه امامزاده محروق

بنای آرامگاه همانطور که گفته شد چندین بار در طول تاریخ مرمت و بازسازی شده است. بنای اولیه آرامگاه در زمان سلجوقیان ساخته شد و با حمله مغول به نیشابور این بنا به طور کامل ویران شد. بعدها در زمان تیموریان بنای حاضر بر روی آرامگاه ساخته می‌گردد. در زمان صفویان بنای آرامگاه بارها مرمت و بخش‌هایی مانند درب ورودی آرامگاه به بنا اضافه می‌گردد. کاشی‌کاری‌های ایوان این بنا به عنوان دومین کاشی‌کاری نفیس در معماری ایران (رتبه اول متعلق به کاشی‌کاری شیخ لطف الله اصفهان است) شناخته می‌شود. در کاشی‌کاری‌های امامزاده محروق طرح‌های زیبای اسلامی و ایرانی مانند بته جقه، گل و گیاهان در هم تنیده دیده می‌شود.

امامزاده محروق نیشابور

امامزاده محروق نیشابور

عکس از سیمین ابراهیمی کرمانی

امامزاده محروق نیشابور

عکس از سیمین ابراهیمی کرمانی

امامزاده محروق نیشابور

امامزاده محروق نیشابور

با توجه به اینکه این مجموعه مدفن دو شخص است، بنا دارای دو گنبد است. گنبد امامزاده محروق دارای ساقه‌ای بلندتر از گنبد امامزاده ابراهیم است. بنا همچنین یک ایوان بزرگ رو به شمال با کتیبه دارد و کف بنا از محوطه اطراف بلندتر است و در مقابل آن نیز نرده سنگی قدیمی قرار دارد.

امامزاده محروق نیشابور 

سخن نهایی

در نزدیکی آرامگاه امامزاده محروق امکانات رفاهی از جمله پارکینگ، بازار خرید، سرویس بهداشتی و اقامتگاه برای آسایش گردشگران و زائران وجود دارد. آرامگاه در مجاورت مقبره خیام قرار دارد. اگر در بازدیدتان از نیشابور از آرامگاه امامزاده محروق بازدید داشته‌اید، برای ما از تجربه‌هایتان بگویید.   

 

توجه: اکثر تصاویر خبرهای بخش «پیشنهاد ایرانگردی» سایت لست‌سکند از میان تصاویر کاربران سایت که برای جاذبه مورد نظر نقد و بررسی نوشته شده‌اند، انتخاب می‌شود. لازم به ذکر است نام یا آی دی کاربر زیر عکس درج می‌شود.

 

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی