ابیانه کجاست؟ راهنمای کامل سفر به ابیانه + عکس

4.6
از 24 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
صفر تا صد سفر به ابیانه + عکس
17 خرداد 1403 08:00
2

ابیانه به اعتبار معماری بومی و بناهای تاریخی‌اش، از روستاهای خاص ایران محسوب می‌شود. این روستای خوش‌منظره و خوش‌آب‌وهوا، با موقعیت طبیعی مساعدی که دارد، مقصد بسیاری از گردشگران و ایران‌دوستان است. به همین دلیل در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند راهنمای سفر به ابیانه را در اختیارتان می‌گذاریم.

ابیانه کجاست؟

روستای ابیانه از توابع نطنز استان اصفهان محسوب می‌شود. این روستا در 40 کیلومتری شمال‌غربی نطنز، در دامنه کوه کرکس واقع شده است و سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. این روستای تاریخی، به رنگ سرخ خود مشهور است و خانه‌های تاریخی زیادی در آن قرار دارد.

مشاهده انواع تورهای ابیانهموقعیت دقیق روستای ابیانه روی نقشه

Abyaneh.jpg
روستای تاریخی ابیانه

تاریخچه ابیانه

پس از اینکه دانستید ابیانه کجاست، نوبت به تاریخچه این روستا می‌رسد. ابیانه پیشینه‌ای تاریخی به عظمت ایران دارد. تاریخ دقیق و مستندی برای این روستا در دست نیست؛ اما با کشف آثار عتیقه‌ای مربوط به زمان ساسانیان و سلجوقیان، مهر تأییدی بر تاریخی بودن این روستا زده شده است؛ به‌نحوی که می‌توان گفت نشانه‌هایی از سکونت انسان در دوران ساسانیان و حتی قبل از آن در ابیانه وجود دارد. با این حساب اگر از دوره ساسانیان حساب کنیم، ابیانه حدود 1300 تا 1800 سال قدمت دارد.

ابیانه
نمایی از کوچه‌های روستای تاریخی ابیانه

نام‌گذاری ابیانه

نام این روستا در زبان محلی «ویونا» است. ویو معنای بید می‌دهد و ویانه هم معنای بیدستان دارد. گفتنی است زمانی در ابیانه درختان بید فراوانی وجود داشته است. به همین علت این روستا زمانی به ویونا مشهور شده بوده است. نام این روستا به‌مرور به ابیانه تغییر پیدا کرد و امروزه عموم مردم، این روستای زیبا را به‌نام ابیانه می‌شناسند.

Welcome to Abyaneh By Marzieh Razazzadeh.jpg
تابلوی ورودی به روستای ابیانه، عکس از ایمنا، مرضیه رزاززاده

آب و هوای ابیانه

بررسی شرایط آب‌وهوایی منطقه‌ای که می‌خواهید به آن سفر کنید، بسیار مهم است. به همین دلیل در این قسمت از راهنمای سفر به ابیانه، آب و هوای ابیانه را در فصل‌های مختلف سال بررسی می‌کنیم.

  • آب و هوای ابیانه در بهار: اگر در این فصل به ابیانه سفر کنید، یکی از زیباترین جلوه‌های این روستا را مشاهده خواهید کرد. ابیانه در بهار، طبیعت زیبایی دارد و آب و هوای ابیانه در این فصل بسیار معتدل و دل‌پذیر است؛ به‌نحوی که بسیاری از مردم، این فصل را برای گردش در این روستا انتخاب می‌کنند. دمای هوای ابیانه در فصل بهار، اغلب بیشتر از 20 درجه سانتی‌گراد نمی‌شود.
  • آب و هوای ابیانه در تابستان: تابستان برای سفر به ابیانه فصل گرمی محسوب می‌شود و این گرما در تیرماه به اوج خود می‌رسد. البته نیاز نیست خیلی نگران گرمای شدید باشید. دمای هوای ابیانه در روزهای گرم تابستان اغلب حدود 30 درجه سانتی‌گراد است. اگر در این فصل به روستای ابیانه سفر می‌کنید یا با تور کویر هم‌سفرید، بهتر است لباس‌های خنک و وسایل مراقبتی پوست مانند کرم ضدآفتاب همراهتان داشته باشید.
  • آب و هوای ابیانه در پاییز: از دیگر فصول مناسب برای گردش در روستای ابیانه می‌توان به فصل پاییز اشاره کرد. گشت‌وگذار در ابیانه در فصل پاییز بسیار لذت‌بخش است و می‌توانید از طبیعت پاییزی این منطقه لذت ببرید. آب و هوای ابیانه در فصل پاییز اغلب حدود 20 درجه سانتی‌گراد است و با نزدیک‌تر شدن به فصل زمستان این میزان دما کاهش پیدا می‌کند.
  • آب و هوای ابیانه در زمستان: می‌توان گفت ابیانه در زمستان سردترین فصل خود را سپری می‌کند و در این فصل شاهد بارش برف در ابیانه خواهید بود. اوج سرمای این فصل در ماه دی است که دمای هوا تا منفی 10 درجه سانتی‌گراد هم کاهش پیدا می‌کند. البته این فصل هم زیبایی خاص خودش را دارد و بسیار برای عکاسی مناسب است.

بهترین زمان سفر به ابیانه

با توجه به آنچه درباره آب و هوای ابیانه گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت که بهترین زمان سفر به ابیانه در فصل‌های بهار و پاییز است. این فصل‌ها با هوای معتدل و اغلب خنکی که دارند، شرایطی لذت‌بخش را فراهم می‌کنند تا بتوانید به‌راحتی در این روستای زیبا گشت‌وگذار کنید. طبیعت خیره‌کننده و چشم‌نواز این فصول برای افرادی که علاقه‌مند به طبیعت‌گردی و عکاسی هستند، بسیار مناسب و ایدئال خواهد بود. یکی از راه‌های سفر به ابیانه، سفر با تور کاشان است؛ زیرا فاصله کاشان تا ابیانه نسبتاً کم است.

Abyaneh in Winter.jpg
ابیانه در زمستان

چرا به ابیانه سفر کنیم؟

این روستا با تاریخ چندهزارساله‌ای که پشت‌سر گذاشته است، یکی از دیدنی‌ترین نقاط ایران محسوب می‌شود که هر گردشگری، باید برای یک بار هم شده از آن دیدن کند. بهتر است برای دیدن این روستا از تور داخلی استفاده کنید تا با برنامه‌ریزی بهتر، چرایی سفر به این روستا را با دیدن نقاط مختلفش، بهتر درک کنید. این روستای زیبا در سال 1354 به ثبت ملی رسید و در کنار ماسوله، اورامانات و کندوان جزو روستاهای تاریخی ایران به شمار می‌آید.

Why Abyaneh.jpg
بافت تاریخی ابیانه

فاصله ابیانه تا شهرها و مراکز مهم

ازآنجایی‌که این روستا بسیار توریستی است و احتمال دارد که بخواهید از نقاط مختلف ایران  به آن سفر کنید، در این قسمت از مطلب راهنمای سفر به ابیانه، فاصله شهرهای مهم را تا این روستا می‌بینید.

  • فاصله ابیانه تا اصفهان: حدود 180 کیلومتر
  • فاصله ابیانه تا کاشان: حدود 85 کیلومتر
  • فاصله ابیانه تا یزد: حدود 360 کیلومتر
  • فاصله ابیانه تا تهران: 320 کیلومتر
  • فاصله ابیانه تا قمصر: حدود 90 کیلومتر
  • فاصله ابیانه تا نیاسر: حدود 110 کیلومتر
  • فاصله ابیانه تا نطنز: 40 کیلومتر
  • فاصله ابیانه تا قم: 185 کیلومتر
  • فاصله ابیانه تا شیراز: 670 کیلومتر

جاهای دیدنی اصفهان کجاست؟

Village_of_Abyaneh_Iran.jpg
نمایی از روستای ابیانه

جاهای دیدنی ابیانه

این روستای چندهزارساله، پر از خانه‌های قدیمی، مساجد تاریخی و در مجموع جاهای دیدنی بسیاری است. جاهای دیدنی ابیانه جلوه‌های بی‌نظیر تاریخی و طبیعی را مقابل چشمانتان می‌گذارند. در این قسمت از راهنمای سفر به ابیانه، تعدادی از این دیدنی‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

مسجد جامع ابیانه

قدمت این مسجد به دوران سلجوقیان بازمی‌گردد و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی این روستای تاریخی محسوب می‌شود. مسجد جامع ابیانه که به مسجد مازگه معروف است، جزو نخستین مساجد اسلامی ایران به شمار می‌آید. این مسجد دو شبستان قدیمی و جدید دارد که در شبستان قدیمی می‌توانید منبر چوبی کهنی را ببینید که روی آن حکاکی‌های زیبایی انجام شده است.

Abyaneh Central Mosque By Pourya Eghtedari.jpg
مسجد جامع ابیانه، عکس از آرشیو لست‌سکند، پوریا اقتداری

آتشکده هارپاک

این آتشکده را می‌توانیم کهن‌ترین اثر در ابیانه بدانیم. آتشکده هارپاک ابیانه که به آن آتشکده ابیانه هم می‌گویند، از معابد زرتشتیان محسوب می‌شده و به شکل چهارطاقی ساخته شده است. این آتشکده تاریخی، در سه‌ طبقه احداث شده بود که البته امروزه فقط یک طاقی کوچک در طبقه سوم از آن باقی مانده است. برای روشن نگه داشتن این آتشکده هم اغلب از زغال‌سنگ استفاده می‌کردند. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر به‌صورت شخصی یا با تور شهرگردی به ابیانه می‌روید، حتماً از این آتشکده کهن بازدید کنید.

Atashkadeh Harpak.jpg
آتشکده هارپارک، از جاهای دیدنی ابیانه

امامزاده یحیی و عیسی(ع)

آستان امامزادگان یحیی و عیسی(ع) ابیانه از دیگر جاهای دیدنی این روستای تاریخی محسوب می‌شود که در دسته‌بندی اماکن مذهبی قرار می‌گیرد. این امامزادگان فرزندان امام موسی کاظم(ع) بودند و مردم ابیانه و گردشگران برای زیارت و مشاهده این مکان دیدنی، به این امامزاده سر می‌زنند. قدمت این امامزاده به دوران ایلخانی می‌رسد و هنوز هم حس‌وحال کهن، در بنا و ساختمان آن دیده می‌شود. ساختمان این امامزاده از دو طبقه، چندین صحن، حیاط و ایوان تشکیل شده است؛ به‌نحوی که اگر به ایوانش بروید، نمایی زیبا را مشاهده خواهید کرد. البته در روستای ابیانه امامزاده و زیارتگاه‌های دیگری هم وجود دارد که دیدن آن‌ها هم خالی از لطف نیست.

Imamzadeh Yahya & Isa.jpeg
نمایی از حیاط امامزاده یحیی و عیسی(ع)

اقامت در ابیانه

زیبایی منحصربه‌فرد این روستا ممکن است شما را مشتاق کند که شبی را در آنجا سپری کنید. به همین دلیل اگر بخواهید در این روستا بمانید، باید به‌دنبال اقامتگاهی مناسب در ابیانه باشید. این روستا به‌علت توریستی بودن و بازدید زیاد گردشگران، چندین اقامتگاه بوم‌گردی هم دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. درضمن می‌توانید با اجاره خانه، آپارتمان و... هم شبی را در این روستا بگذرانید. اگر هم اهل اقامت در منازل شخصی نیستید، این روستا چندین هتل هم دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

abyaneh-hotel.jpg
هتل ابیانه، از اقامتگاه‌های روستای ابیانه

چگونه به ابیانه سفر کنیم؟

اگر قصد نداشته باشید تا با تور اصفهان یا کاشان به این روستا سفر کنید، در این قسمت از مطلب راهنمای سفر به ابیانه، مسیرهای دسترسی به این روستا را به شما معرفی می‌کنیم تا با از راه‌وروش‌های چگونگی سفر به این روستا آشنا شوید.

  • سفر به ابیانه با خودروی شخصی: اگر از دوستداران جهانگردی با خودروی شخصی هستید، برای سفر به ابیانه با ماشین شخصی می‌توانید از طریق آزادراه‌های شهرتان به‌سمت اصفهان، کاشان و نطنز حرکت کنید و در مسیر، به سمت روستای ابیانه بروید. البته علاوه‌بر آزادراه‌های نام‌برده، آزادراه خلیج فارس هم کار را بسیار راحت‌تر کرده و از این مسیر هم می‌توانید به ابیانه برسید.
  • سفر به ابیانه با اتوبوس: برای سفر به ابیانه با اتوبوس می‌توانید از پایانه‌های اتوبوس‌رانی شهرتان به مقاصد کاشان یا نطنز بلیط اتوبوس تهیه کنید و سپس از این دو شهر با استفاده از تاکسی یا اتوبوس به روستای ابیانه بروید.

جاهای دیدنی کاشان کجاست؟

Travel to Abyaneh.jpg
سفر به ابیانه با خودروی شخصی

غذاهای ابیانه

مگر می‌شود به چنین روستای تاریخی سفر کنید و از غذاهای محلی آن نچشید. در این بخش از راهنمای سفر به ابیانه، برخی از غذاهای محلی این روستا را به شما معرفی می‌کنیم تا هنگام سفر به ابیانه، این غذاها را امتحان کنید و از طعم بی‌نظیرشان لذت ببرید.

  • گیپا
  • حلیم جو
  • کاروانی
  • قلیه
  • دلمه برگ مو
  • پلوی جو
  • آردینه
  • کله‌جوش

بهترین و معروف‌ترین غذاهای محلی ایران

Abyaneh Foods.jpg
ابیانه؛ از روستاهای تاریخی مشهور

هزینه سفر به ابیانه

برای تخمین هزینه سفر، نکات تأثیرگذار بسیاری وجود دارد. از نوع رفت‌وآمد گرفته تا هزینه اقامت و خوردوخوراک، همه در کم یا زیاد رفتن هزینه‌های سفر شما مؤثرند و نمی‌توان قیمت دقیقی را برای سفر به ابیانه تخمین زد. به‌صورت کلی می‌توان گفت که بهتر است برای سفر به این روستا از تور استفاده کنید. اگر هم تمایل دارید تا با خودروی شخصی به این روستا بروید، هزینه بنزین نکته مهمی است که باید به آن توجه کنید.

سوغات ابیانه

بهتر است هنگام سفر به هر شهری، از سوغات آنجا خریداری کنید تا سهم کوچکی در حمایت از روستاییان داشته باشید. روستای ابیانه با توجه به قدمت فراوانش، صنایع‌دستی و محصولات کشاورزی بسیاری دارد که می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. برخی از سوغات ابیانه عبارت‌اند از:

  • قالی
  • گلیم
  • گیوه
  • زیورآلات
  • لباس‌های محلی
  • آویزهای تزیینی
  • محصولات کشاورزی
  • خشکبار
  • آلوچه
  • لواشک
  • گردو
Soghati Abyaneh.jpg
فروش سوغات روستای ابیانه

تفریحات ابیانه

به‌جرئت می‌توان گفت که قدم زدن و پیاده‌روی در کوچه‌پس‌کوچه‌های این روستا، به‌خودی‌خود تفریح کاملی محسوب می‌شود و دیگر نیازی به هیچ کاری نیست؛ زیرا با قدم زدن و پرس‌وجو از اهالی ابیانه، به‌طرف جاهای دیدنی روستا هدایت می‌شوید و چه تفریحی بهتر از روستاگردی و لمس لحظات پررنگ زندگی. علاوه‌بر این‌ها می‌توانید با پیک‌نیک در فضاهای سبز ابیانه کمی استراحت کنید و از زیبایی‌های این منطقه عکس بگیرید. به‌طور کلی تفریحات ابیانه عبارت‌اند از:

  • پیاده‌روی
  • عکاسی
  • طبیعت‌گردی
  • پیک‌نیک
  • بازدید از جاهای دیدنی
Abyaneh-Red-Village-In-Iran.jpg
ابیانه، از روستاهای دل‌نشین

سفر به ابیانه با تور لست‌سکند

روستای ابیانه یکی از توریستی‌ترین نقاط ایران است که سالانه هزاران گردشگر از آن بازدید می‌کنند. اگر شما هم قصد سفر به این روستا را دارید، تور ابیانه فرصتی بی‌نظیر برای دیدن یکی از کهن‌ترین و زیباترین روستاهای کشورمان را برای شما فراهم می‌کند. این تورها معمولاً شامل بازدید از خانه‌های تاریخی با معماری پلکانی و قرمزرنگ، آتشکده هارپاک از دوره ساسانیان، مسجد جامع با کتیبه‌های کهن و موزه مردم‌شناسی می‌شود.

Turism in Abyaneh By M.Hasan Miremadi.jpg
ابیانه، از روستاهای توریستی، عکس از M.Hasan Miremad

سخن آخر

در این راهنمای سفر به ابیانه، متوجه شدید که ابیانه کجاست، آب و هوای ابیانه چگونه است و در مجموع چرا باید به این روستای زیبا سفر کنید. به‌خاطر داشته باشید که برای ورود خودرو به ابیانه باید هزینه‌ای پرداخت کنید؛ ضمن اینکه پارکینگ هم در این روستا وجود دارد و می‌توانید با خیال راحت خودروهایتان را آنجا بگذارید و در این روستای زیبا گشت‌وگذار کنید. خواندن سفرنامه‌های ابیانه به شما کمک می‌کند سفر دل‌چسب‌تری به این روستا داشته باشید. اگر تاکنون به ابیانه سفر کرده‌اید، چه پیشنهادهایی برای کسانی دارید که هنوز به این روستای تاریخی سفر نکرده‌اند؟

حسین نادری
حسین نادری

مهندس نرم‌افزاری خسته از کُدزنی هستم که عاشق سینماست و فیلم‌نامه‌نویسی می‌کند. مدتی‌ست که به دنیای تولید محتوا قدم گذاشته‌ام و نوشتن در لست‌سکند کار هر روز من شده است. نوشتن برای لست‌سکند به من این فرصت را می‌دهد تا با واژه‌ها به گوشه‌گوشه دنیا سفر کنم و تجربه‌های تازه‌ای به دست آورم. پس، نوشتن شد فصل مشترک مهندسی، فیلم‌نامه‌نویسی و تولید محتوای گردشگری؛ چیدن و مهندسی‌کردن هنرمندانه واژه‌ها کنار هم و کشف دنیاهای جدید.